Hop til indhold
Gæst

Hvad er din livret?

Recommended Posts

KF skrev, for 19 timer siden:

Jeg kan faktisk ikke huske at have fået stegt flæsk ret ofte som barn.

Men hver søndag fik vi stegte sild, med mos og smørsovs, jeg har på fornemmelsen det mest var fordi det var billigt, ved du om det kan være rigtigt? (det har været sidst i 70erne og lidt frem). Det havde jeg ikke fået i mange år efterhånden, men så overtalte jeg Mor til at lave det igen en dag, og det var.. Himmelsk!.

Friskfangede stegte sild med persillesovs og nye kartofler er en herreret, ellers er min livret helleflynder (ikke fra opdræt) med fenikkelsovs.

Stegt lever er også godt, desværre tåler jeg det ikke længere.

Stegt lever fik mig til at tænke på hjerter i flødesovs, mums.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er også snart tid til søbemad - HADEDE det som barn, men idag . . . :P

Jeg venter bare på at temperaturen kommer så langt ned, at værkstedet/baggangen kan bruges til opbevaring af den store suppegryde . . . ;-)

GODE gammeldaws gule ærter kogt på medister og flæsk med timian . . . MUMS

Flæsket bruges bagefter til pålæg - 1 stykke groft rugbrød med en skive flæsk, sennep og rødbeder . . . :PMUMS:P

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 1 time siden:

Det er også snart tid til søbemad - HADEDE det som barn, men idag . . . :P

Jeg venter bare på at temperaturen kommer så langt ned, at værkstedet/baggangen kan bruges til opbevaring af den store suppegryde . . . ;-)

GODE gammeldaws gule ærter kogt på medister og flæsk med timian . . . MUMS

Flæsket bruges bagefter til pålæg - 1 stykke groft rugbrød med en skive flæsk, sennep og rødbeder . . . :PMUMS:P

"Sa do gul ærter" 

https://www.youtube.com/watch?v=PM5nbtI3vds

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej allesammen. 

Hold da op man, bliver lækkersulten. At læse alle de lækre ting, der er fremkommet.

Jeg laver ofte bålmad med ungerne. De er helt vilde, og de spiser alle de grøntsager med velbehag. 

B%C3%A5lmad%20006.jpg
Eller den sorte gryde som, er et stort hit. og smager himmelsk.

sorte gryde

Men ja jeg er til god gammeldags mormor mad. 

Hvem kan ikke lide grydestegt kylling. 

DSC08773a.JPG
 
Karbonader med ærter og gulerødder
 

 

 

 

 

 

 

 

 

IMG_3586.JPG

Men tarteletter som er hjemmelavet fra bunden af. Sjældent jeg får det men hold da op det er gur.

Gastromand kickin' it old school

VELBEKOMME TIL JER ALLE.

GOD AFTEN.

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Damn it, TS udfordrer mig, og så må jeg læse 5 sider for at være opdateret.

Men lad mig da bare lægge ud, for der er en skøn dame herinde, som jeg tror, jeg får lov at lave mad til.

Vi starter med.:

Et glas tør champagne, sekt, prosecco eller spumante.
Dertil nyder vi en lille rulle af røget kalkunbryst med mellemlagret ost!

Derefter fransk løgsuppe provencal med ilagt oste croucon.
Enten en tør Riesling hertil eller resten af boblevinen.

Nu hygges der og flettes fingre, grines i fryd og lader op til hovedretten.

Hvad har vi?
Jo Chateaubriand med smørstegte  kantareller, barderede bønner og romanesco garneret med hvidløgssmør og gorgonzola.
Selvfølgelig salat med tomat og oliven til.
Hvad drikker vi til?
Jo, en Ripasso, Venete terre fra det fantastiske Valpolicella.

Dessert er ikke min passion, men skal det være, så en lækker sorbet med Sauterne til at tage den grimme smag. :D

Derefter kaffe og Cognac eller en anden god spiritus, kigge dybt i øjnene og på hovedet i seng.

Oven på den ouverture kan man faktisk godt "nøjes" med at ligge i arm, men kærlig elskov  vil naturligvis være den ultimative afslutning, inden man falder i søvn i hinandens arme. :) 
 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Til lykke med det. Og skift så bare den der induktionspis ud mod et ordentligt brændekomfur. Det eneste komfur jeg brugt de sidste par år. 

Rayburn-cooker-open.jpg?width=800&height

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Bananas skrev, for 16 minutter siden:

Til lykke med det. Og skift så bare den der induktionspis ud mod et ordentligt brændekomfur. Det eneste komfur jeg brugt de sidste par år. 

Rayburn-cooker-open.jpg?width=800&height

Ved Odin, hvor er det fedt.
Har du et link til shoppen??

Del dette indlæg


Link til indlæg
PrinceCharming skrev, for 9 minutter siden:

Ved Odin, hvor er det fedt.
Har du et link til shoppen??

http://www.rayburn-web.co.uk/

Rayburn og AGA er nu samme firma. Men der findes mange andre gode og billigere.  En Rayburn får man for måske 50-60.000 idag (svenske dollars) imens en AGA er oppe i 100.000. Man kan dog købe billige og meget fine comfurer fra f.eks. Tjekkiet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Bananas skrev, for 1 minut siden:

Tværtimod, meget nemt.

Er det et mere bæredygtigt alternativ end et traditionelt komfur, eller induktion. Tænker, at det bruger meget træ.

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 4 minutter siden:

Er det et mere bæredygtigt alternativ end et traditionelt komfur, eller induktion. Tænker, at det bruger meget træ.

Det ved jeg sgu ikke. Det bruger ikke så meget træ som man kan tro, hvis man kun bruger det når man laver mad. Men jeg tænder det op hver morgen uanset. Laver min grød, min kaffe, mit ægg der, selv om jeg også har et gascomfur jeg kunne bruge istedet for.

Men det giver en så hyggelig stemning i køkkenet, og så behøver jeg ikke bruge radiatorerne i køkkenet overhoved. Ikke heller om vintern.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Bananas skrev, 1 time siden:

http://www.rayburn-web.co.uk/

Rayburn og AGA er nu samme firma. Men der findes mange andre gode og billigere.  En Rayburn får man for måske 50-60.000 idag (svenske dollars) imens en AGA er oppe i 100.000. Man kan dog købe billige og meget fine comfurer fra f.eks. Tjekkiet.

Tak.
AJ, hvor er de lækre! Jeg skal så meget have sådan et komfur!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Vildmand skrev, for 18 minutter siden:

Boller i karry - masser af karry

Ja nemli ja -  og STORE boller vel at mærke, der er ikke noget værrer end at glæde sig til boller i karry, og så har de lavet sårn' noen små gnallinger..

Og der skal både kartofler OG ris til :wub:

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 6 minutter siden:

Biksemad er åbenbart ikke særlig populært.

Jeg fik biksemad på Cafeteria Storebælt i dag - minus rugbrød og rødbeder, plus ekstra spejlæg = mums B)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg elsker stort set al mad..

 

Men mine favoritter afhænger meget af årstid. 

I foråret efter Jeg at få supper og salater med de helt nye sprøde urter og grønt der kommer frem. 

I sommerperioden er en grydestegt kylling med nye kartofler og hjemmelavet agurkesalat eller et maskeret Blomkål med rejer og dild dressing fantastisk. 

Her i efteråret og forvinter elsker jeg brasseret and. Svinekæber osv med rodfrugtmos og hjemmesyltet surt.

Og i venter månederne elsker jeg de tunge cremede supper. Blomkåls suppe. Porre suppe. Hvidløgssuppe osv. Eller en baseret oksesteg med pepperods sauce og kogt grønt til. 

 

Ummmm også er jeg et dessertøre. 

 

I dag står den faktisk på svinekæber brasseret i mørkt øl med bagt sellerimos til.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 15 timer siden:

Biksemad er åbenbart ikke særlig populært.

Spiser ikke biksemad . . . ;-);-)

HJEEME - Fordi jeg ved, hvad er i . . . 

UDE - Fordi jeg ikke ved, hvad der er i . . . 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, den 28. okt. 2015 kl. 20.00.33:

Til lykke med det. Og skift så bare den der induktionspis ud mod et ordentligt brændekomfur. Det eneste komfur jeg brugt de sidste par år. 

Rayburn-cooker-open.jpg?width=800&height

Er det inte en AGA? Et fantastisk køkkenudstyr; men ikke særlig miljøvenligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...