Hop til indhold
Gæst

Hvad er din livret?

Recommended Posts

Gæst

... man skulle næsten tro, at det var påske snart med al den snak om lam, smiler. selv foretrækker jeg mørbrad fra lammet - yderst delikat spise, uhm.

Men der er nu også meget andet godt, som f.eks. krondyr ryg (stegt med ben) smukt syn og fremragende smag, saltimbocca, Rib Eye, stegt flæsk og såmænd bare en god gammeldags hakkebøf m det hele..., hvis jeg skal nævne nogen af mine ynglingsspiser -  uhm bliver sgu helt sulten, smiler.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, 1 time siden:

Tak og i lige måde KK.

Ja der er ikke mange fiskehandlere i mit pastorat, kun i Esbjerg, Nr.Nebel og Hvide Sande, så vil jeg have tingene må jeg til lommerne. Fiskehandlere er jo et særsyn efterhånden.

Men godt smager det sgu. 

Hvis du skulle komme øst for åsen, ligger en af de bedste - også hvad angår specialiteter - på Vejle havn . . . :P:P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Mizz Skov skrev, for 30 minutter siden:

... man skulle næsten tro, at det var påske snart med al den snak om lam, smiler. selv foretrækker jeg mørbrad fra lammet - yderst delikat spise, uhm.

Men der er nu også meget andet godt, som f.eks. krondyr ryg (stegt med ben) smukt syn og fremragende smag, saltimbocca, Rib Eye, stegt flæsk og såmænd bare en god gammeldags hakkebøf m det hele..., hvis jeg skal nævne nogen af mine ynglingsspiser -  uhm bliver sgu helt sulten, smiler.

 

Så bør Nytårsmenuen nok ikke nævnes . . . :grin::grin:

Daube - Seriøs simremad - Tilberedningen ta'r 'kun' 4 dage . . . :grin::grin:

Afbrunet oksekød kogt i rødvin og fond med rodmos . . . :P:P Skal simre et par timer hver dag . . . . :P:P

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 3 minutter siden:

Hvis du skulle komme øst for åsen, ligger en af de bedste - også hvad angår specialiteter - på Vejle havn . . . :P:P

Tak for oplysningen, kunne man elskværdigt bede om et link/adresse. Når vi er på tur er det som regel http://hvidesanderogeri.dk/  der frekventeres.

Når vi har nydt den skønne fiskebuffet, og en efterfølgende Fernet Branca, er det sket 1 x, af der måtte en times hvile til, før man kunne trække vejret og komme videre i dagens tekst.

For helvede nogle madsvin. :P   :P

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 15 minutter siden:

Så bør Nytårsmenuen nok ikke nævnes . . . :grin::grin:

Daube - Seriøs simremad - Tilberedningen ta'r 'kun' 4 dage . . . :grin::grin:

Afbrunet oksekød kogt i rødvin og fond med rodmos . . . :P:P Skal simre et par timer hver dag . . . . :P:P

Prøv at skifte rødvinen ud med en stout, Carlsberg Porter) eller lignende, den lille smagsvariant er særdeles lækker til en afveksling. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 9 minutter siden:

Tak for oplysningen, kunne man elskværdigt bede om et link/adresse. Når vi er på tur er det som regel http://hvidesanderogeri.dk/  der frekventeres.

Når vi har nydt den skønne fiskebuffet, og en efterfølgende Fernet Branca, er det sket 1 x, af der måtte en times hvile til, før man kunne trække vejret og komme videre i dagens tekst.

For helvede nogle madsvin. :P   :P

http://www.havnensfiskehus.dk

Blot til info - Så ligger DEN BEDSTE ØLPUSHER 50 mtr derfra i Havnegade . . . :P;-)

http://havnens-vin.dk/default.aspx

Del dette indlæg


Link til indlæg

BD, jeg lovede dig opskriften på en fantastisk pizza dej, det er vist på tide at indfri løftet. ;)

Pizza dej

 

Dejen kan gemmes et par dage i køleskabet eller den kan fryses og gemmes i ditto måneder. 

Opskriften er til 2 bunde på ca. 25 cm.

Ingredienser

 

30 - 35 gram gær

Lunkent vand ca. 40 grader til opløsning af ovennævnte

2 spsk. olivenolie

1 ½ dl koldt vand

ca. 300 gram hvedemel + mel til æltning

1 tsk. salt

 

Tilberedning

Opløs gæren i det lunkne vand til vandet har en cremet konsistens, ca. 10 minutter. Rør olivenolien og det kolde vand i og tilsæt salt og ca. 1/4 af melet, bliv ved med at røre til massen er helt jævn, ælt resten af melet i til dejen ikke klistrer mere.

Del dejen i 2 portioner og rul til 2 boller, lad dem hæve ca. 1 time under et fugtigt klæde, eller læg dem i et lille fad dækket med et fugtigt viskestykke over i køleskabet.

Tages ud 30 minutter før brug fra køleskab. Hvis de skal fryses, drysses de med mel og lægges i fryseposer og nedfryses.

Ved brug fra fryseren, lægges den frosne dej i en skål, pensles med olie , dækkes let med film og tør op enten et døgn i køleskab eller 2 timer i stuetemperatur, den optøede dej skal være opsvulmet og blød at røre ved.

Bages til kanterne er gyldne og sprøde ca. 8-9 minutter på ca. 250 grader på pizzasten nederst i ovnen.

 

God appetit ;) 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 24 minutter siden:

BD, jeg lovede dig opskriften på en fantastisk pizza dej, det er vist på tide at indfri løftet. 

Tak for det, Den skal prøves til nytår.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og husk, mens I svælger i godterne, man skal aldrig spise mere, end at man bagefter kan kanøfle en stor, beskidt ristet hotdog. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, for 17 minutter siden:

Apropos livretter og god mad - så er risalamande også lækkert.... især når man selv får mandlen :D

Lige præcis, hjemmelavet og med lun kirsebærsovs, lækkert.

En af pigerne var så pisse træt af, at når de fik ris a la mande, var der ingen der kunne finde mandlen, de grovædere havde sgu da spist den, så i år havde hun brugt en blommesten i stedet, den kunne de da ikke sluge sådan uden lige. :D

En anden havde anrettet ris a la mande i portionsglas og lagt en mandel i hver. Hun gad ikke høre på deres udgydelse mht. hvem der fik mandelen. Det kostede så et x antal mandelgaver, men var det hele værd.

Redigeret af BigDick
Nogle komaer stak af...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 7 minutter siden:

Og husk, mens I svælger i godterne, man skal aldrig spise mere, end at man bagefter kan kanøfle en stor, beskidt ristet hotdog. :D 

Efter en god middag og når man er godt fyldt, så kan et par Fernet Branca, gøre klar til næste ombæring. :D:D

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 7 minutter siden:

når de fik ris a la mande, var der ingen der kunne finde mandlen, de grovædere havde sgu da spist den

Jeg fik mandlen i starten, men gemte den indtil folk havde spist al risalamanden :D Der var nogen der var ved at revne mere end andre ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 11 minutter siden:

Lige præcis, hjemmelavet og med lun kirsebærsovs, lækkert.

En af pigerne var så pisse træt af, at når de fik ris a la mande, var der ingen der kunne finde mandlen, de grovædere havde sgu da spist den, så i år havde hun brugt en blommesten i stedet, den kunne de da ikke sluge sådan uden lige. :D

En anden havde anrettet ris a la mande i portionsglas og lagt en mandel i hver. Hun gad ikke høre på deres udgydelse mht. hvem der fik mandelen. Det kostede så et x antal mandelgaver, men var det hele værd.

Det sjoveste er nu at bruge grofthakkede mandler, og se alle folks hemmelighedsfulde/skuffede ansigter når de diskret spytter mandlen ud i servietten . . . :lol::lol:

Selvfølgelig er der een HEL mandel i . . . . . ;-);-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 11 minutter siden:

Det sjoveste er nu at bruge grofthakkede mandler, og se alle folks hemmelighedsfulde/skuffede ansigter når de diskret spytter mandlen ud i servietten . . . :lol::lol:

Selvfølgelig er der een HEL mandel i . . . . . ;-);-)

i min familie havde min søn lavet ris s la mande til juleaften. der var brugt grofthakkede mandler. Der var naturligvis 1 HEL til mandelgaven. Der var ingen der fik mandlen, den er sikkert spist, men der blev spist op.  :lol::lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sidste gang, jeg var med til det show, havde jeg taget flere mandler med selv. Jeg skyndte mig at tage én ud af "munden" og gøre krav på mandelgaven. Da vi så spiste videre, "fandt" jeg én mere, og så var der dømt kaos, beskyldninger om snyd (med rette) føg gennem luften, og da jeg så fandt nr. 3 og 4 på samme tidspunkt, gik pråsen op for de andre.

Vi havde en dejlig eftermiddag. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg nyder stort set alt mad og har ikke en egentlig livret, det er mere selvskabet der gær maden god. Mindes mikroovns retter der har smagt himmelsk fordi man nød dem i det bedst tænkelige selvskab.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Slaven_Randers skrev, for 1 minut siden:

Jeg nyder stort set alt mad og har ikke en egentlig livret, det er mere selvskabet der gær maden god. Mindes mikroovns retter der har smagt himmelsk fordi man nød dem i det bedst tænkelige selvskab.

 

Det kan faktisk godt lade sig gøre at tilberede god mad i mikroovnen. Jeg har en kogebog med mikroovnsretter på hylden. Det eneste jeg ikke kan anbefale at lave i mikroovnen er bacon. Det skal laves på panden. :-) 

Enig med dig i at selskabet har stor betydning, men færdigretter på tilbud til en 20er i brugsen er bandlyst hos mig. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 2 timer siden:

Sidste gang, jeg var med til det show, havde jeg taget flere mandler med selv. Jeg skyndte mig at tage én ud af "munden" og gøre krav på mandelgaven. Da vi så spiste videre, "fandt" jeg én mere, og så var der dømt kaos, beskyldninger om snyd (med rette) føg gennem luften, og da jeg så fandt nr. 3 og 4 på samme tidspunkt, gik pråsen op for de andre.

Vi havde en dejlig eftermiddag. :D 

Ja og hvis der så bliver pakkespil samtidig, så er aftenen bare perfekt. Noget lort der ikke findes en terning ned udelukkende seksere. :D  :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 12 minutter siden:

Det kan faktisk godt lade sig gøre at tilberede god mad i mikroovnen. Jeg har en kogebog med mikroovnsretter på hylden. Det eneste jeg ikke kan anbefale at lave i mikroovnen er bacon. Det skal laves på panden. :-) 

Enig med dig i at selskabet har stor betydning, men færdigretter på tilbud til en 20er i brugsen er bandlyst hos mig. 

Pga. mine skiftende arbejdstider hele døgnet, så laver jeg retter - eks. Sammenkogt, Benløse fugle, Lasagne, Karbonader, Bøf og lign. der egner sig til fryseren, Det nemt at tage ud inden jeg tager på arbejde, så skal det bare varmes ved hjemkomst. Kan bedst lide at gå i fred og ro når det skal laves, så det kan gøres med respekt og i kærlighed til maden.

Ja eller i ovn, pande og ovn giver et perfekt resultat.

Redigeret af BigDick
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Chateaubriand  med Bordelaisesauce og Pommes rissoles, hertil selleri brunoise, brasseret i olie vand med persillekroner og citrom....en smææker Ripasso nydes hertil...

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Onslow skrev, for 11 timer siden:

Og husk, mens I svælger i godterne, man skal aldrig spise mere, end at man bagefter kan kanøfle en stor, beskidt ristet hotdog. :D 

Jeg antog dig ellers for at være en dyreven.

567f1ca059e8a_onslowwienerimages.jpg.01c

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Jazz skrev, for 13 minutter siden:

Jeg antog dig ellers for at være en dyreven.

567f1ca059e8a_onslowwienerimages.jpg.01c

Skal vi ikke prøve at holde de politiske stridigheder ude af denne tråd? ;) 

Eller har jeg misforstået dig?

Redigeret af troldmanden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
troldmanden skrev, for 18 minutter siden:

Skal vi ikke prøve at holde de politiske stridigheder ude af denne tråd? ;) 

Eller har jeg misforstået dig?

Nu er du vist en kende for sensibel.

Lad mig forklare dig symbolikken, en hotdog direkte oversat, er en varm hund, deraf billedet.

Men du er til hver en tid velkommen til at skrive hvis du keder dig.

 

567f22da80cc3_sensibels.jpg.b8f28085578f

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...