Hop til indhold
Gæst

Hvad er din livret?

Recommended Posts

Uhm, jeg har mange livretter. Kan ikke vælge en #1.

Lasagne - og faktisk de fleste pastaretter. Sandwiches med masser af grønt i. Stegt flæsk med persillesauce. Alle former for kartofler. Hakkebøf med alverden til. Boller i karry. Lækkert smørrebrød. McDonald's burgere.

Sidstnævnte får jeg oftest - gennemsnitligt tre fire gange om ugen. I'm loving it.

Hvordan kan man spise mc 3 til 4 gange om ugen og se så dejlig ud :-D

Jeg har nok mange forskellige livretter og da jeg også laver mad til selskaber, får jeg jo mulighed for at udfordre mine smagsløg lidt.

Jeg vil dog sige at hverken McDonalds eller pizza kommer særligt højt på listen.

Jeg har nok svært ved at vælge kun en, da jeg bare elsker mad

Panerede koteletter er en af dem

En god rød bøf er en anden og der er mange andre

men tror at hvis jeg skulle vælge kun en, så ville det blive en god gang millionbøf med spaghetti til ;-)

Ved godt at det er en ret kedelig ret, men både mine børn og jeg selv elsker den og den er perfekt til når man skal have fingermadsdag :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ja, hvis det så også er en kronhjort, man har fået i kikkertsigtet og selv plaffet ned ......

Jeg har desværre ikke jagttegn, men uhh ja, det ville høje nydelsen :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

mmmmmmmmmmm

Intet slår stegt flæsk med persille sovs og små nye kartoffler....sådan mosende lidt ud i sovsen....Mumsiiiiiiiii:smile:

Æggekage...min egen....efter at have været "Mad-o-rator" på Resturant-boardet på venuslogen, hvor vi til tider delte opskrifter og anmeldelser over gode spisesteder rundt omkring når man sad i en ny by og overhovede ikke andende hvor man gik hen oprettede vi derinde : resturant-boardet....

Men tilbage til Æggekage:

Man tager:

8-10 æg (man går selvfølig ud og samler dem i sin egen hønsegård)

dobbelt op med skefulde mel

Spæder op med piskefløde (for de indtørret pinde, så tager man sødmælk)

Så er der gang i piskeriset, imens man let...(let blev der skrevet steger Baconen....nej det er ikke det der tynde...det er det der håndskåret fra slagteren)

Op med baconen...fra panden...nu er den varm....baconen sætter vi (dig og mig....husk jeg ser dig over skuldren:grin:  ) lidt til side...

I vores blanding af æg mel og piskefløde har vi blandet salt pebber og alskens krydderrier efter smag ....

nu skal det på panden....Vupti....

Men vi tager det roligt (vi det er stadig dig og mig )

Hvem hader ikke en æggekage med brændt bund?

Så vi tager en pletkniv og stepper lidt på gulvet og går til "angreb" på Æggekagen, som står på en mellemtempratur............vi har g o d  t i d

Vi stikker lidt til den der kage, så det "våde" kommer ned og bliver bagt.....

imens starter vi grillen op i komfuret.....

Så sætter vi panden ind under grillen....nu skal det gå tjept!....ikke højere end du kan se hvad der sker....HELE TIDEN!

HUSK AT OMVIKLE STEGEPANDENS HÅNDTAG MED EN VÅD KARKLUD....VIGTIGT!!!!

Så er det dine evner med en kniv skal testes ....nu skæres der lige dele tomater og agurker i skiver og de ancceres ...skiftesvis på din kage......

(du vil nu opdage at din kage under grillen vil begynde at blive "tør" og hæve op....nu skal dit bacon på kagen og din purløg skal drysses på med rund hånd.

Nu skal der holdes øje med det hele, for nu går det stærkt.....

Kagen vil være dobbelt størrelse...baconen vil steges færdig...dine agurker og tomater vi være perfekte....din bund i æggekagen vil ikke være brændt!

Nu skal den ud...du er klar!

Verdensmesteræggekage i klasse 1

Redigeret af Lady Cherie

Del dette indlæg


Link til indlæg

mmmmmmmmmmm

Intet slår stegt flæsk med persille sovs og små nye kartoffler....sådan mosende lidt ud i sovsen....Mumsiiiiiiiii:smile:

Æggekage...min egen....efter at have været "Mad-o-rator" på Resturant-boardet på venuslogen, hvor vi til tider delte opskrifter og anmeldelser over gode spisesteder rundt omkring når man sad i en ny by og overhovede ikke andende hvor man gik hen oprettede vi derinde : resturant-boardet....

Men tilbage til Æggekage:

Man tager:

8-10 æg (man går selvfølig ud og samler dem i sin egen hønsegård)

dobbelt op med skerrer mel

Spæder op med piskefløde (for de indtørret pinde, så tager man sødmælk)

Så er der gang i piskeriset, imens man let...(let blev der skrevet steger Baconen....nej det er ikke det der tynde...det er det der håndskåret fra slagteren)

Op med baconen...fra panden...nu er den varm....baconen sætter vi (dig og mig....husk jeg ser dig over skuldren:grin:  ) lidt til side...

I vores blanding af æg mel og piskefløde har vi blandet salt pebber og alskens krydderrier efter smag ....

nu skal det på panden....Vupti....

Men vi tager det roligt (vi det er stadig dig og mig )

Hvem hader ikke en æggekage med brændt bund?

Så vi tager en pletkniv og stepper lidt på gulvet og går til "angreb" på Æggekagen, som står på en mellemtempratur............vi har g o d  t i d

Vi stikker lidt til den der kage, så det "våde" kommer ned og bliver bagt.....

imens starter vi grillen op i komfuret.....

Så sætter vi panden ind under grillen....nu skal det gå tjept!....ikke højere end du kan se hvad der sker....HELE TIDEN!

HUSK AT OMVIKLE STEGEPANDENS HÅNDTAG MED EN VÅD KARKLUD....VIGTIGT!!!!

Så er det dine evner med en kniv skal testes ....nu skæres der lige dele tomater og agurker i skiver og de ancceres ...skiftesvis på din kage......

(du vil nu opdage at din kage under grillen vil begynde at blive "tør" og hæve op....nu skal dit bacon på kagen og din purløg skal drysses på med rund hånd.

Nu skal der holdes øje med det hele, for nu går det stærkt.....

Kagen vil være dobbelt størrelse...baconen vil steges færdig...dine agurker og tomater vi være perfekte....din bund i æggekagen vil ikke være brændt!

Nu skal den ud...du er klar!

Verdensmesteræggekage i klasse 1

Du lyder til at være en mester ;-) Gad godt at lave mad med dig :-D

Del dette indlæg


Link til indlæg

mmmmmmmmmmm

Intet slår stegt flæsk med persille sovs og små nye kartoffler....sådan mosende lidt ud i sovsen....Mumsiiiiiiiii:smile:

Du har vel selv slået striberne i flæsket forinden :grin:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Gå nu hjem og prøv næste gang i  har lidt æg og flæsk/bacon i overskud...ind under grillen i stedet for at stege den længe på komfuret....HOLD ØJE med den...

så sker der tryllerrier....den skal sådan 10-15 cm fra grill -tingen....Den må ikke være så tæt på så den brænder....men tæt nok på til den hæver til dobbelt størrelse og bliver "bagt" på kanter...mumsi :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Tak for opskriften Cherie:) 

Jeg glemte at sige at man gerne må dele sine opskrifter i denne tråd også ;) 

 

Redigeret af troldmanden
StaveBøf

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan faktisk ikke huske at have fået stegt flæsk ret ofte som barn.

Men hver søndag fik vi stegte sild, med mos og smørsovs, jeg har på fornemmelsen det mest var fordi det var billigt, ved du om det kan være rigtigt? (det har været sidst i 70erne og lidt frem). Det havde jeg ikke fået i mange år efterhånden, men så overtalte jeg Mor til at lave det igen en dag, og det var.. Himmelsk!.

Stegt sild med kartoffelmos og lingon var typsikt billig mad når jeg var lille. Kan stadig godt lide det. Andet typiskt billigt på tallerken var blodpudding - ved ikke hvis i har det i Danmark? Temmelig forfærderligt. Samt naturligtvis brune bønner med flæsk. Vi er mange svenskere der er bygget af disse tre retter.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hvordan mon surstrøm smager ? ;) 

EDIT: Håber ikke det smager så forfærdeligt, som jeg har hørt det lugter ;) 

 

Redigeret af troldmanden

Del dette indlæg


Link til indlæg

Gå nu hjem og prøv næste gang i  har lidt æg og flæsk/bacon i overskud...ind under grillen i stedet for at stege den længe på komfuret....HOLD ØJE med den...

så sker der tryllerrier....den skal sådan 10-15 cm fra grill -tingen....Den må ikke være så tæt på så den brænder....men tæt nok på til den hæver til dobbelt størrelse og bliver "bagt" på kanter...mumsi :D

Kun bacon er også dejligt :D

Redigeret af gerog

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hvordan mon surstrøm smager ? ;) 

 

Smagen er faktisk ganske ok, lidt salte, men absolut lækre sammen med det normale tilbehør.
Det er lugten der er slem! :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Æggekage smager rigtig godt, men IMO slår ingen version den skånska äggakaka med stegt flæsk og rårørte tyttebær.
Opskrift: http://www.dn.se/mat-dryck/recept/skansk-aggakaka/

Jeg smagte den første gang som kokkeelev på en lille hyggelig kro i Skåne.

Jeg kan ikke finde ud af at vende den i luften, så den kommer i en varm ovn istedet for. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg kan ikke finde ud af at vende den i luften, så den kommer i en varm ovn istedet for. 

Et tips jeg lærte mig efter at have tabt de første 20 på gulvet (de andre kokke skulle jo lige have lidt at grine af først):
Tag en tallerken og læg den oven på panden (den skal dække panden) og hold nu godt fast på tallerknen. Vend det hele 180 grader, så panden er øverst.
Løft panden af tallerknen og lad nu æggekagen glide ned på panden igen fra tallerknen :))

Redigeret af PrinceCharming

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvordan mon surstrøm smager ? ;) 

EDIT: Håber ikke det smager så forfærdeligt, som jeg har hørt det lugter ;) 

 

Surstrømming smager ikke så slemt. Temmelig godt faktiskt, lidt skarpere end almindelig sild. Absolut nødvendigt med  mandelkartoffel og snaps til. Ellers går det ikke.

Og man kan faktiskt vænne sig til lugten også. Der tager måske 15 minutter og så tænker man ikke på det mere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et tips jeg lærte mig efter at have tabt de første 20 på gulvet (de andre kokke skulle jo lige have lidt at grine af først):Tag en tallerken og læg den oven på panden (den skal dække panden) og hold nu godt fast på tallerknen. Vend det hele 180 grader, så panden er øverst.
Løft panden af tallerknen og lad nu æggekagen glide ned på panden igen fra tallerknen :))

Eksakt sådan gør jeg med min verdensberømte røsti.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Stegt sild med kartoffelmos og lingon var typsikt billig mad når jeg var lille. Kan stadig godt lide det. Andet typiskt billigt på tallerken var blodpudding - ved ikke hvis i har det i Danmark? Temmelig forfærderligt. Samt naturligtvis brune bønner med flæsk. Vi er mange svenskere der er bygget af disse tre retter.

Blodpudding er nok det, vi i Danmark kalder blodpølse, og med sukker på er det ganske rigtigt helt forfærdeligt. Jeg må nok lige indskyde, at Lingon er tyttebær på dansk.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Blodpudding er nok det, vi i Danmark kalder blodpølse, og med sukker på er det ganske rigtigt helt forfærdeligt. Jeg må nok lige indskyde, at Lingon er tyttebær på dansk.

Tyttebær?? Det kan det vel ikke hedde? Det lyder jo latterligt. Kan i ikke lære at sige Lingon? Det er jo i hvert fald et svenskt bær.

Vi havde også blodpølse, men blodpudding er lige præcis det: en budding lavet af blod.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tyttebær?? Det kan det vel ikke hedde? Det lyder jo latterligt. Kan i ikke lære at sige Lingon? Det er jo i hvert fald et svenskt bær.

Vi havde også blodpølse, men blodpudding er lige præcis det: en budding lavet af blod.

Jo, det hedder skam tyttebær. Ingen dansker ville gætte, at et navn uden -bær var bær. Havde det så bare heddet lingonbær, havde vi da haft en indikation.

Til det sidste må jeg så konkludere, at I har hele to rædselsretter, hvor vi kan nøjes med en.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Elskov i urtehaven - ELLER Boller i selleri er en favoritret i denne tid . . . :P:P

Boller i selleri lyder interessant. Jeg har kun fået boller i karry før og det har ikke været nogen succes, så det kommer aldrig på bordet igen. 

Læste for nogle år siden, at mænd ikke vidste, hvad selleri var for en grønsag/skulle bruges til . . . :sad:

Jo det læste jeg også og det er synd. Jeg bruger selleri i supper og i lasagne, som jeg altid laver fra bunden. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Boller i selleri lyder interessant. Jeg har kun fået boller i karry før og det har ikke været nogen succes, så det kommer aldrig på bordet igen. 

Jo det læste jeg også og det er synd. Jeg bruger selleri i supper og i lasagne, som jeg altid laver fra bunden. 

.... og et par udkogte skiver i blandet i kartoffelmosen gør den let og luftig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

.... og et par udkogte skiver i blandet i kartoffelmosen gør den let og luftig.

Tak for tippet BX.

Nu er kartoffelmos ikke lige det jeg får mest, men vil da prøve det ved lejlighed :) 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...