Hop til indhold
Flash

Hvornår er man Dansker?

Recommended Posts

Kom til at tænke på om en københavner nogensinde kan kalde sig jyde uanset hvor længe en sådan har boet i Jylland.

 

Nok ikke. Der er i hvert fald en parallel:

Er man ikke født på Bornholm, betragtes man som "førder", også selvom man skulle have boet der i flere menneskealdre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Thumb up :smile:

 

*snip*

 

Har du virkeligt oplevet så mange for at kunne snakke om majoriteten? Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men alligevel bor der rigtig mange indvandrere herhjemme synes jeg 

 

jeg har boet i 2 forskellige ghettoer i DK :)  med verdens sødeste naboer og underboer som jeg kom hos regelmæssigt og snakkede med om alt muligt 

 

Har været naboer til hhv en kurdisk kæmpefamilie og en libanesisk familie (sidstnævnte forekom mig betragtelig mere liberal end den kurdiske) som ofte inviterede mig på besøg... de var mega gæstfrie :) 

 

 

det er nok mest korrekt hvis jeg omformulerer til majoriteten af dem jeg har mødt... for naturligvis har jeg selvfølgelig ikke mødt nok til at kunne sige alle og der er jo undtagelser for alle regler  - men i hvert fald truffet nok til at kunne udtale mig med en vis sikkerhed med nogle klokkeklare indikationer i bagagen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bear gør det meget ondt? Du må sige til hvis smerten over at være vestlig er så slem, at du må aflives. Det kan man jo godt med bjørne. Jeg brækker mig i tykke stråler hver gang jeg hører sangen om det slemme vesten. Højkulturer erobrer de ringere fungerende. Sådan er det. Der er ingen af de gamle hvide rigers ofre, der har noget at lade de hvide høre. Mayaerne og indianerne i der vilde vesten var på ingen områder bedre mennesker eller mildere erobrere, kun dårligere i alle ting. Men hvad har det med os i dag at gøre. Ikke en fis, og det ændrer ikke på at visse muslimer idag er et problem og kan slå op i en helligbog, at de skal erobre.

Bogholder, slap nu af.

 

Jeg har ikke sagt at jeg lever med en daglig smerte over at være af vestlig kristen oprindelse. men hvis man insisterer på at lade religion og kultur være definitionen af etniske grupper, så bliver man altså nødt til lige at kigge indad og se hvad ens egen religion og kultur har på samvittigheden.

 

Du misser pointen, pointen er at man IKKE kan definere etniske grupper generelt ud fra deres religion og kultur, der vil være nogle træk der er hyppigere forekommende end andre i de forskellige kulturer og religioner, men individet er nu stadig i langt de fleste tilfælde det bestemmende for en persons holdninger og handlinger. Og ja, der er da visse muslimer der er problematiske, ligesom der er visse danskere der er problematiske. Men lad os forholde os til problematiske borgere, istedet for at forholde os til etniske grupper som generelt bliver stemplet som problematiske.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Og ja, der er da visse muslimer der er problematiske, ligesom der er visse danskere der er problematiske. Men lad os forholde os til problematiske borgere, istedet for at forholde os til etniske grupper som generelt bliver stemplet som problematiske.

 

jamen der er stor forskel på hvorfor de er problematiske...  og det tager du slet ikke højde for i det du skriver

 

 

 

danskere der ser ned på kvinder og behandler dem ditto er småt begavede - det gør de ikke fordi de ikke forstår det grundlæggende i vores kultur... de er bare dårligt opdraget, dårligt begavede eller har en brist af en art

 

det kan man forholde sig til for det er enkeltstående individer der tilsammen ikke udgør nogen trussel.....  

 

 

omvendt forholder det sig med hele befolknings-grupper... hvor en religiøs/kulturel fundering der er udenlandsk danner grundlag for deres syn på 50% af den danske befolkning og ditto behandling af dem

 

 

hele grupper der har fælles fodslag om noget der er generel konsensus omkring ikke er ok og samtidig er helt normalt begavede er absolut et stort problem...   et meget stort problem faktisk 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er det jo IKKE hele befolkningsgrupper der ser ned på kvinder, der er rigtig mange muslimske mænd der IKKE ser ned på kvinder, (jeg ved det, min søster er gift med en af dem), så jeg vil stå fast på mit synspunkt, bekæmp det problematiske (i dette tilfælde ringeagt for kvinder) istedet for at bekæmpe hele befolkningsgrupper i bestræbelserne på at bekæmpe det problematiske. 

 

Det er lidt som når DF mener at de kan bekæmpe islamisme ved at forbyde islamistiske symboler.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er det jo IKKE hele befolkningsgrupper der ser ned på kvinder, der er rigtig mange muslimske mænd der IKKE ser ned på kvinder, (jeg ved det, min søster er gift med en af dem), så jeg vil stå fast på mit synspunkt, bekæmp det problematiske (i dette tilfælde ringeagt for kvinder) istedet for at bekæmpe hele befolkningsgrupper i bestræbelserne på at bekæmpe det problematiske. 

 

Det er lidt som når DF mener at de kan bekæmpe islamisme ved at forbyde islamistiske symboler.

 

der må vi så blive enige om at være meget meget uenige

 

for jeg finder ikke at der er tilstrækkelig mange muslimske mænd der tager afstand fra deres religions og deres kulturs syn på kvinder.... der er i hvert fald slet ikke nok til at du kan sige at det ikke er en befolkningsgruppe

 

slet slet ikke....

 

hvordan vil du bekæmpe deres ringeaggt for kvinder uden at bekæmpe alt det de er og kommer fra og især deres religion - uden at blive stemplet som racist...  - det kan du jo ikke

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja nu er jeg jo ikke kvinde, men vil da gerne sige lidt på deres vegne. Selvfølgelig er det åndssvagt, at "danskere i hjertet" med en anden hudfarve, diskrimineres af danske prostituerede. Men det danske marked er meget specielt. Vi har en meget høj grad af feminisme i Danmark, og derfor er branchen kontroversiel, ikke grundet de gamle religioner, selvom dele af tankegodset går igen (eksempelvis et nedladende syn på pigerne). Prisniveauet afspejler, at vi har at gøre med noget meget specielt. Feminismen kan ikke forliges med branchen, og ser både ned på pigerne for de jf den her opfattelse nedlader sig, og mændene fordi de køber af kvindernes hellige seksualitet. Tilgengæld er de fleste prostituerede og de fleste kunder enige om at opføre sig ordentligt og respektfuldt overfor hinanden. Det er en slags parallelsamfund. Det er anderledes i Afrika og Mellemøsten, hvor de prostituerede er det laveste af det lave og retsløse. Det giver sig selv, at mange "nye danskere" medbringer et andet syn på pigerne, og pigerne har haft tilstrækkeligt med dårlige oplevelser, ellers havde de ikke forbuddet, for det handler om penge og penge.

 

 

Det kan godt være pigerne har oplevet visse dårlige ting som får dem til at tage deres forbehold, men er det så i orden at generalisere?

Som ny dansker mener jeg at deen gensidige respekt og personlig frihed uanset køn er grundlæggende...Dem jeg møder i min hverdag har faktisk svært ved at tro jeg kun har boet her i landet i små 12 år set i lyset af mine synespunkter og gøren

 

Jeg forstår slet ikke hvor den tankegang om at udlændinge ikke kan opfører sig ordenligt, ikke kan tage sig en uddannelse, kun er til belast for samfundet kommer fra. Selvfølglig er det også rigtigt (og synd) at der er visse grupperinger af udfrakommende som gør sig umage for at ødelægge for andre ved deres gøren. Men er dette nok til at putte alle i samme pose?  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg vil bekæmpe ringeagt for kvinder generelt, f.eks. kunne det være et emne i folkeskolen, der kunne køres kampagner for ligestilling mellem kønnene, der kunne gøres mere for kvinder i de tilfælde hvor ríngeagten når et ulovligt stade, blot for at nævne nogle metoder.

 

Det vil være et langt og sejt træk, det ved jeg godt, men det er ret tydeligt at det er den vej det går, hvis du kigger på Danmark generelt, så er ligestillingen altså kommet meget langt i f.eks. de 50 år hvor jeg har levet. Der er så en gruppe der er lidt efter, men også i den gruppe bevæger det sig den rigtige vej, faktisk nok i et hurtigere tempo ind det gjorde i vores egen kultur.

 

Problemet med at koble ringeagten for kvinder direkte op til en bestemt religion og kultur er den ekskluderende effekt det uundgåeligt vil have på alle der tilhører den pågældende kultur og religion. Det vil give de fundamentalistiske elementer meget bedre mulighed for at samle de rodløse unge op der ikke er velkomne i den  vestlige kultur, de vil være meget mere tilbøjelige til at gå derhen hvor de ER velkomne, og det kan i nogen tilfælde være hos den fundamentalist der prædiker antivestlige synspunkter.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan fortælle, hvornår folk er danske ifølge min mening og det er når de bidrager positivt til samfundet: passer deres job eller uddannelse, betaler skat, gør en indsats for fælleskabet, så er man fint dansk nok til mig  :) pyt med at sproget måske halter lidt, det skal ski nok komme  :)

 

Der hvor jeg af og til kan være lidt hurtig til at komme i træskoene er når flæskestegen er i fare for udryddelse :D

 

 

 

Knus Pia

 

Men alligevel ville du ikke tage imod mig. Det synes jeg modsigende :) 

Jeg har bidraget med glæde til det danske samfund fra dag 1, har en lang videregående uddannelse, et godtlønnede job, betaler 40% i skat, har været frivillig mange gange. Hvad skal jeg dog gøre mere kære Pia?

 

En af mine bedste ret er rygbrød med kogte friske kartoffler i skiver og mayonaise samt lidt karry og dilt :) ...miam miam...

 

Kan du forestille dig at min kone og jeg stadig har 30 uger forældre orlov med dagpenge vi endu ikke har afholdt (det fik vi ret til da vi blev forældre) ? Det er nemligt fordi det er knap 1/3 del af vores løn hver vi får ubetalt,  derfor gider vi ikke rigtigt. Men der er tre år endu inden vi mister de uger :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Problemet med at koble ringeagten for kvinder direkte op til en bestemt religion og kultur er den ekskluderende effekt det uundgåeligt vil have på alle der tilhører den pågældende kultur og religion. Det vil give de fundamentalistiske elementer meget bedre mulighed for at samle de rodløse unge op der ikke er velkomne i den  vestlige kultur, de vil være meget mere tilbøjelige til at gå derhen hvor de ER velkomne, og det kan i nogen tilfælde være hos den fundamentalist der prædiker antivestlige synspunkter.

 

jamen den ER koblet til det - det er et faktum du ikke kan komme uden om

 

og det er jo det hele tråden handler om - hvornår man er dansk

 

man er dansk når man kæmper for at frigøre sig fra det man kommer fra fordi det ikke er i overensstemmelse med hvor man er -  og dem der gør det... de piger jeg nævnte før fx - de er danske... rigtig danske både af sind og på papiret

 

 

og de unge er velkomne - hvis de fx følger mine veninders eksempler og hvis de vælger at sige fra - men det gør de ikke.. de går netop i den anden grøft og bliver dobbelt så slemme

 

de eller deres forældre er kommet hertil fordi vi skulle redde dem fra krig og rædsler - ikke for at vi skulle redde vores kultur fra dem eller redde dem fra dem selv fordi de ikke forstår den verden de er kommet op til 

 

 

den holder bare ikke - for når nogen kan blive danske kunne de vælge alle at blive det... men de vælger at lade være!

 

og det kan godt være at du ikke synes det er et problem eller tror det kan ændres med kampagner ect - men det tror jeg ikke et sekund...  for det frie valg gjaldt også dem!

Del dette indlæg


Link til indlæg

for at være rigtig dansker skal man være født i danmark af danske forældre og have dansk statsborgerskab, det er en rigtig dansker. at udlænninge der så har været her i 30-40 år eller længere føler sig som dansker er en anden sag, men rigtige dansker bliver de ikke.                                       

 

Jamen i så fald vil det være et meget meget mindre tal som er rigtige dansker, hvis der overhovedet bliver nogle. :)

Stort set alle dansker stammer fra forskellige lande rundt om., Polen, Sverige, Norge, Storbritanien, Tyskland for at navne få...Hvem er så de rigtige dansker du taler om?

 

Hvis man tager flere år tilbage i tiden, hvem er de som blev født her i riget?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man er rigtig dansker når man indordner under samfunds normerne her samt spiser flæskesteg, medister og kan drikke snaps.     :P   :P   :P   :P   :Psa

 

Venligst landsbytossen - uden smart phone

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

For det første så er det en fejl at antage at muslimer er kommet hertil fordi vi skulle "redde dem fra krig og rædsler ", en ret stor del af dem er kommet fordi vi selv inviterede dem som gæstearbejdere til at lave noget af det arbejde vi ikke selv gad tilbage i 60'erne.

 

Og for det andet er din insistering på at koble ringeagt for kvinder op på muslimsk religion og kultur er bare forkert. Der er som sagt rigtig mange der  er muslimer men som ikke ringeagter kvinder. Der er til også rigtig mange ikke-muslimer der ringeagter kvinder, hvordan tror du f.eks at det står til med ligestilling mellem kønnene i f.eks. Sydøsteuropa, Indien, Centralafrika, osv.. 

 

Der er faktisk en del der mener at der stadig er et langt stykke vej i at gå før der er ligestilling i Danmark, også blandt etniske danskere.

 

Problemet med at "vælge at blive danskere" er når man kræver at man mere eller mindre skal tage afstand til sit ophav og sine rødder før man kan blive "rigtig dansker". Og det er det altså de færreste der vil gøre.

 

Og jo jeg synes at ringeagt for kvinder er et problem, som jeg til enhver tid imødegår når jeg støder på det. Faktisk vil jeg gå endnu videre, jeg mener at enhver ringeagt for andre mennesker på baggrund af deres køn, kultur, religion, race eller seksualitet er et problem som jeg imødegår når jeg støder på det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Problemet med at "vælge at blive danskere" er når man kræver at man mere eller mindre skal tage afstand til sit ophav og sine rødder før man kan blive "rigtig dansker". Og det er det altså de færreste der vil gøre.

 

BINGO - ligepræcis

 

altså er og bliver de altså bare ikke danskere - så enkelt er det

 

 

mine veninder har gjort det du mener de færreste vil gøre - og flere og flere piger følger deres eksempel....  de er danske og personlig er jeg stolt af at kalde dem det

 

 

at skifte nationalitet med alt hvad det indebærer er et bevidst valg... og ærlig talt - vi gør plads til folk der ikke engang ønsker at prøve.... 

 

ja - der er gået 2 generationer siden gæstearbejderne - og se lige hvor meget de har rykket sig på 50 år....  hvis du vil tage stilling til problemerne som du møder dem efterhånden - så bare gå i gang for 2 generationer burde have løst problemet...  

 

alle spørger til det med svenskere og nordmænd.... øhh guys - de er magen til os danskere... svenskerne spiser kødboller og ikke frikadeller - mon det er til at overse...  men de tænker som os og de vælger som os...vi kan ikke se forskel i deres adfærd som vi kan med de andre...  

 

og når de flytter til DK - så er de altså danskere med rekordfart  - det tager ikke 2 generationer.... eller mere

 

 

skandinaver og vesteuropæere tænker på en måde der gør os rimelig ens på de fleste måder... men den måde er ikke magen til de arabiske, nordafrikanske eller pakistanske grupper

 

derfor skal sidstnævnte vælge at være danske - for de kan ikke bare blive det...  somethings gotta give... og når de ikke vil det - så er de ikke danske

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må ærligt indrømme at Jasmins syn på arabere og hvorfor hun ikke vil dyrke sex med os før vi har droppet vores syn på kvinder, gør at jeg får lyst til at dyrke sex med hende, det tænder mig på en helt anderledes måde.

Normalt er jeg en nervevrag når det kommer til sex, pisse nervøs og trækker nærmest ikke vejret, selv pigerne kan se det og er blevet af flere piger bedt om at slappe af og nyde det, fordi de kunne se at jeg var stiv (i hele kroppen) og nærmest rædselsslagen. 

Men du Jasmin, du vækker en tiger i mig, tror jeg skal spille den af først før jeg kan forholde mig til hvad du skriver. 

Men bare lige for en god ordens skyld

jeg er araber, er født her og kommer til at dø i Danmark, er opdraget muslimsk af mine forældre og her var der altså ikke noget med kvindeforagt, tværtimod...

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

alle spørger til det med svenskere og nordmænd.... øhh guys - de er magen til os danskere... svenskerne spiser kødboller og ikke frikadeller - mon det er til at overse...  men de tænker som os og de vælger som os...vi kan ikke se forskel i deres adfærd som vi kan med de andre...  

 

og når de flytter til DK - så er de altså danskere med rekordfart  - det tager ikke 2 generationer.... eller mere

 

 

skandinaver og vesteuropæere tænker på en måde der gør os rimelig ens på de fleste måder... men den måde er ikke magen til de arabiske, nordafrikanske eller pakistanske grupper

 

Jeg er ikke enig i at svenskere og nordmænd tænker som os (de forbød prostitution), men kommer man tæt ind på dem er de meget forskellig i mentalitet.

 

Vesteuropæere er også et vidt begreb, tyskere, franskmænd, briter tænker ikke som os og deres personlighed er også vidt forskelligt fra os.

 

På et meget højt overordnet plan kan du godt sige de har samme værdi grundlag, tro og kvindesyn.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må ærligt indrømme at Jasmins syn på arabere og hvorfor hun ikke vil dyrke sex med os før vi har droppet vores syn på kvinder, gør at jeg får lyst til at dyrke sex med hende, det tænder mig på en helt anderledes måde.

Normalt er jeg en nervevrag når det kommer til sex, pisse nervøs og trækker nærmest ikke vejret, selv pigerne kan se det og er blevet af flere piger bedt om at slappe af og nyde det, fordi de kunne se at jeg var stiv (i hele kroppen) og nærmest rædselsslagen. 

Men du Jasmin, du vækker en tiger i mig, tror jeg skal spille den af først før jeg kan forholde mig til hvad du skriver. 

Men bare lige for en god ordens skyld

jeg er araber, er født her og kommer til at dø i Danmark, er opdraget muslimsk af mine forældre og her var der altså ikke noget med kvindeforagt, tværtimod...

 

Det lyder til du gerne vil nedlægge en kvinde som Jasmin, fordi hun nægter dig adgang. (Det afslører måske noget om dit kvindesyn... )

 

...hvad har de lært dig om kvindeforagt generelt eller kun overfor Pro. ?

Del dette indlæg


Link til indlæg

BINGO - ligepræcis

 

altså er og bliver de altså bare ikke danskere - så enkelt er det

 

Så må jeg konstatere at jeg åbenbart heller ikke er dansker, min mor er belgier og jeg har da på ingen måde tænkt mig nogensinde at tage afstand til hverken mit katolske belgiske ophav eller mine katolske belgiske rødder, uanset at der tilsynladende er en vis forkærlighed for små drenge blandt katolske præster. 

 

Jeg må så konstatere at jeg har en helt anden ide om hvad en dansker er, nogen af de største danske værdier (i min verden) er tolerance og gæstfrihed, samt accept af anderledes tænkende.

 

Men nu er der heldigvis ingen der har "sandheden" om hvad en dansker er, heller ikke os  :-P

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det slog mig lige, der er nok en hel del (især kvinder) der ville mene at samtlige mænd der skriver herinde udviser ringeagt for kvinder, da de mener at blot det at besøge en prostitueret er en voldsom ringeagt for kvinder. 

 

Blot en tanke om HVOR svært det er at sætte alle disse definitioner og regler op.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det lyder til du gerne vil nedlægge en kvinde som Jasmin, fordi hun nægter dig adgang. (Det afslører måske noget om dit kvindesyn... )

 

...hvad har de lært dig om kvindeforagt generelt eller kun overfor Pro. ?

En ting er fantasi, noget andet er at gå ud og føre det ud i Livet. 

Almindelige kvinder kan vidst også tænde på fantasien om voldtægt, ikke dermed sagt at de ønsker at blive voldtaget eller er selv uden om det hvis det sker! Ligesom man ikke er selv uden om at blive voldtaget hvis man går mindre klædt end andre.  

Skal vi ikke lige have det in mente? Bare sådan lige for at nuancerer sagen. 

Hvis en kvinde ikke vil have noget med mig at gøre og har de holdninger som Jasmin har om mig (godt nok inddirekte og ikke personligt mig), så vil jeg sgu da ikke tænke med pikken alene, men jeg bliver da godt tændt af det, det kan du da ikke forbyde mig :).

Og så lader vi den stå lige der...  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

En ting er fantasi, noget andet er at gå ud og føre det ud i Livet. 

Almindelige kvinder kan vidst også tænde på fantasien om voldtægt, ikke dermed sagt at de ønsker at blive voldtaget eller er selv uden om det hvis det sker! Ligesom man ikke er selv uden om at blive voldtaget hvis man går mindre klædt end andre.  

Skal vi ikke lige have det in mente? Bare sådan lige for at nuancerer sagen. 

Hvis en kvinde ikke vil have noget med mig at gøre og har de holdninger som Jasmin har om mig (godt nok inddirekte og ikke personligt mig), så vil jeg sgu da ikke tænke med pikken alene, men jeg bliver da godt tændt af det, det kan du da ikke forbyde mig :).

Og så lader vi den stå lige der...  

 

 

Det er OK at have seksuelle fantasier om andre mennesker, hvis man ikke fører dem ud i livet.

 

Men så bør man - efter min mening - tie stille med det over for vedkommende. Ellers synes jeg at man foretaget et seksuelt kontaktforsøg, selvom det kun er på det verbale plan.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg må så konstatere at jeg har en helt anden ide om hvad en dansker er, nogen af de største danske værdier (i min verden) er tolerance og gæstfrihed, samt accept af anderledes tænkende.

 

Men nu er der heldigvis ingen der har "sandheden" om hvad en dansker er, heller ikke os  :-P

 

Og i denne kontekst har den danske socialdemokrat Trine Bramsen lige præcis deklareret den hårde danske holdning imod tiggere med ordene: "Vi skal tvinge dem at tage til Sverige".

Og i Sverige konstaterer vi blot at når det i lov er forbudt, tilmed for ideelle organisationer, i Danmark at hjælpe mennesker i nød hvis de ikke har noget socialsikringsnummer, så må vi jo stille op. I modsætning til Danmark har vi råd - både økonomiskt og kulturelt.

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Og i denne kontekst har den danske socialdemokrat Trine Bramsen lige præcis deklareret den hårde danske holdning imod tiggere med ordene: "Vi skal tvinge dem at tage til Sverige".

Og i Sverige konstaterer vi blot at når det i lov er forbudt, tilmed for ideelle organisationer, i Danmark at hjælpe mennesker i nød hvis de ikke har noget socialsikringsnummer, så må vi jo stille op. I modsætning til Danmark har vi råd - både økonomiskt og kulturelt.

 

B

 

 

Har du en kilde på Trine Bramsens udtalelse, for hun benægter selv at have udtalt sig sådan?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...