Hop til indhold
Flash

Hvornår er man Dansker?

Recommended Posts

for at være rigtig dansker skal man være født i danmark af danske forældre og have dansk statsborgerskab, det er en rigtig dansker. at udlænninge der så har været her i 30-40 år eller længere føler sig som dansker er en anden sag, men rigtige dansker bliver de ikke.                                       

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jeg kender ikke historien i Kokkedal, men det forefalder jo ha været temmelig demokratiskt, og som Fransisco siger, en meget lille sag. At "tilkæmpe" sig røster er jo desuden hvad demokrati rent praktiskt drejer sig om.
 
Så det du siger er altså at danske værdier er de samme som svenske, norske, finske, tyske, franske, spanske, italienske, japanske, chilenske, botswaniske, amerikanske etc etc etc? Det danske hjerte er altså ikke særligt danskt?
 
At det skulle være ligestillet mellem kønen må du i øvrigt være dig selv om, det er det ikke alle en gang i Danmark der er overens med dig om.
 
Demokrati er først og fremmest idag reduceret til mulighed at stemme i valg. Hvad så med et demokrati der bygger på smartness, penge og tilgang til media for at få budskapet frem? Hvad med et tilstand hvor statsborgerne er interessante kun når det er valg, og hvor politikere har solgt ud sine ideal for at i stedet blive fast ansatte forvaltere med høj løn og tidelig pension? Hvad med direktdemokrati? Hvad med økonomisk magt? Man siger at det drejer sig om 17 personer i Sverige der har den reelle økonomiske magten, og ingen af dem er demokratiskt valgt. I Danmark er de endnu færre. 
 
"Alle har lige værdi, uanset ....", det synes mig ikke være lige præcis det du giver udtryk for Jasmine.
Det er en ting at du selv vil vælge dine kunder. Det har jeg intet at sige om. Men det standser jo ikke der vel? At et spørgsmål fra en dansker med "forkert" udseende leder til at et juletræ i Kokkedal kan få dig at snakke om et nederlag for demokratiet, tyder i min optik på at du ikke er helt i balance hvad andre etniciteter angår. Uanset hvor mange venner eller veninder du har med anden hudfarve.
 
At tilhøre majoriteten medfører i et civiliseret samfund at være den der skal bruge tolerencen mest. Ikke omvendt.
 
Danske værdier?? Nogen?
 
B

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

"Alle har lige værdi, uanset ....", det synes mig ikke være lige præcis det du giver udtryk for Jasmine.
Det er en ting at du selv vil vælge dine kunder. Det har jeg intet at sige om. Men det standser jo ikke der vel? At et spørgsmål fra en dansker med "forkert" udseende leder til at et juletræ i Kokkedal kan få dig at snakke om et nederlag for demokratiet, tyder i min optik på at du ikke er helt i balance hvad andre etniciteter angår. Uanset hvor mange venner eller veninder du har med anden hudfarve.
 
Danske værdier?? Nogen?
 
B

 

 

 

sikke da noget vrøvl... 

 

jeg ser på at sålænge det er danskerne der er valgt - så ændrer vi os til fordel for andre etniciteter...  men når de nye etniciteter lader sig vælge gør de det med skjult agenda for at ændre tingene til ulempe for danskere

 

måske en lille sag - men den i Kokkedal var et rigtig grimt eksempel...  på hvornår man absolut IKKE er dansk... 

 

og jeg er ligeglad med hudfarve... men jeg er ikke ligeglad med ligeværdighed....  

 

og at du synes TS har en forkert hudfarve... det må du sgu selv om...  det taler dig ikke til ære i hvert fald

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Jeg kan fortælle, hvornår folk er danske ifølge min mening og det er når de bidrager positivt til samfundet: passer deres job eller uddannelse, betaler skat, gør en indsats for fælleskabet, så er man fint dansk nok til mig  :) pyt med at sproget måske halter lidt, det skal ski nok komme  :)

 

Der hvor jeg af og til kan være lidt hurtig til at komme i træskoene er når flæskestegen er i fare for udryddelse :D 

 

 

 

Knus Pia

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Sikke da noget vrøvl" .... der har vi noget superdanskt i hvert fald. Sådan affærdiger en rigtig dansk alt hun ikke kan lide.

"Når de nye etniciteter (nye???? hvordan blev de nye???) lader sig vælge gør de det med skjult agenda". Halløjsa, her har vi en konspirationsteori hvis jeg nogen gang har set nogen.

 

Jamen så må i jo stoppe dem. Alle dem med skjult agenda og ikke ændre jer til fordel for andre etnictiteter. Det har i jo ikke råd til vel?

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der hvor jeg af og til kan være lidt hurtig til at komme i træskoene er når flæskestegen er i fare for udryddelse :D

 

- og stegt flæsk med persillesovs :!: :!: :!: :!:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

- og stegt flæsk med persillesovs :!: :!: :!: :!:

 

 

I de senere år er det blevet mere almindeligt at spise and end flæskesteg juleaften. Nu kan det snart ikke blive værre.

Redigeret af Michelangelo

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

og at du synes TS har en forkert hudfarve... det må du sgu selv om...  det taler dig ikke til ære i hvert fald

 

Jeg ved ikke hvis citationstegn er noget som de nye etniciteter har ført ind i Danmark, men når jeg bruger dem rundt ordet "forkert" så betyder det at jeg markerer at det ikke er min synspunkt. Tror du måske du kan forstå nu?
 
Han spørger hvad i mener med hensyn til at være dansk og ikke hvid. Og af os to, Jasmine, så er det jo ikke mig der siger nej tak til ham i døren. Selv knepper jeg gladeligt med alle farve og etniciteter. Dog har jeg nogle forbehold med hensyn til køn.
 
B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har især som yngre oplevet både afvisning og chikane pga. at mit udseende kan forveksles med en indvandrer af folk der er lidt hurtige i vendingen, selvom jeg af afstamning er 75% dansk og 25% svensk. 

 

Det føles urimeligt og uforståeligt når det sker. Jeg har sagtens kunnet leve med det, fordi det kun skete sjældent, men problematikken er af den grund kommet til at interessere mig meget.

 

 

bliver svenskere også afvist ? :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

for at være rigtig dansker skal man være født i danmark af danske forældre og have dansk statsborgerskab, det er en rigtig dansker. at udlænninge der så har været her i 30-40 år eller længere føler sig som dansker er en anden sag, men rigtige dansker bliver de ikke.                                       

 

Er prinserne danskere ? Prins Henrik er fransk :lol: qui qui 

og prinsernes børn er kun 1/4 dansk

Del dette indlæg


Link til indlæg

bliver svenskere også afvist ? :lol:

 

Ja, har du aldrig vidst, at Asien begynder i Malmø? :lol: :lol: :lol: :lol: :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Når de nye etniciteter (nye???? hvordan blev de nye???) lader sig vælge gør de det med skjult agenda". Halløjsa, her har vi en konspirationsteori hvis jeg nogen gang har set nogen.

 

Jamen så må i jo stoppe dem. Alle dem med skjult agenda og ikke ændre jer til fordel for andre etnictiteter. Det har i jo ikke råd til vel?

Vi har måske nok økonomisk råd... måske... men vores kultur har ikke...

Og det er jo ikke en konspirationsteori når det er set i praksis for mindre end et år siden i Kokkedal... det er da meget muligt at Frans forsøger at slå det hen som en "lille sag" men hvor mange små sager skal der til ?

Som Pia rigtig siger - så er Islam også en styreform... hvor mange bitte små sager funderet i islamistisk styreform tror du en kultur kan holde til før den begynder at tage skade

Når det er set ude i det åbne - i praksis - så kan du ikke kalde det konspiration - så er det faktuelt.... og så er frygten pludselig meget reel

 

Jeg ved ikke hvis citationstegn er noget som de nye etniciteter har ført ind i Danmark, men når jeg bruger dem rundt ordet "forkert" så betyder det at jeg markerer at det ikke er min synspunkt. Tror du måske du kan forstå nu?

så du bruger citationstegn hver gang der er noget du ikke mener ? husk signaturforklaring hver gang du bruger tegnsætning så - for så vil der godt nok være mange af dine indlæg hvor det skal uddybes om det er dig der mener noget eller du i virkeligheden ikke mener noget som helst

man må sige at det bliver let at trække i land på udsagn når man bruger tegnsætning til at forvandle det til en gættekonkurrence - den var ny... kreativt... 

 

Han spørger hvad i mener med hensyn til at være dansk og ikke hvid. Og af os to, Jasmine, så er det jo ikke mig der siger nej tak til ham i døren. Selv knepper jeg gladeligt med alle farve og etniciteter. Dog har jeg nogle forbehold med hensyn til køn.

 

B

det er jo også så let at være på den side der reelt set ikke behøver tage stilling fordi kampen for ligeberettigelse ikke behøver være din - det er altid lettest at spille hellig når man er på den side hvor styrkeforholdet allerede er i favøren

 

men fuck det er billigt... 

 

 

hvis du havde gidet læse mit første indlæg - så ville det også på nuværende tidspunkt være gået op for dig at jeg .... hvordan er det du så poetisk udtrykker det: knepper jeg gladeligt med alle farve og etniciteter (det er ikke i citationstegn så jeg regner med at det rent faktisk er din egen mening) 

men jeg knepper ikke med mænd hvis kulturelt/religiøst funderede grundholdning til livet gør kvinder i almindelighed inferiøre, fornedrer GPer over en kam og som under akten ikke har den respekt for mig og min krop som jeg forlanger af enhver mand 

 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

bliver svenskere også afvist ? :lol:

 

 

Det kan jeg ikke forestille mig. Jeg er aldrig blevet "mistænkt" for at være svensker pga mit udseende.

 

Det mest almindelige er at folk har troet at jeg kom fra det tidligere Jugoslavien eller Libanon.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, kender godt til den problemstilling. 

Er selv fra at land i Mellemøsten og når det kommer til mit accent så taler jeg sgu da bedre dansk end flere danskere, I hvert fald siger jeg ikke "du modtager et skriv når jeg får tid" :D 

Jeg tror bare ikke pigerne ligger mere i det end at de kun ønsker etniske danskere eller folk hvis pigmentering er europæisk. Ikke noget med østeuropæere eller arabere. 

 

 

Jeg vil mene at pigerne måske bør lade alle tage kontakt til dem, fordi det nok er nemt at finde ud af om ham i den anden end har de samme værdier som en selv.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Prøv at kigge i den her tråd: 

 

'?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>>

 

 

Der er et par betragtninger, som i begge to vil finde interesante. 

 

Jeg modtager ikke udenlandske gæster. Det har jeg en grund til som jeg oplyser om, når jeg bliver ringet op om emnet. Min begrundelse bliver næsten alt tid mødt med en positiv holdning. 

 

Knus Pia

 

Kære Pia (håber ikke det er vores national Pia .-) )

 

Jamen det er op til dig at vælge dem du tager imod hos dig, vi to kan godt blive enige om det. Men jeg synes bare ikke mit spørgsmål bliver besvaret.

 

For resten tager du heller ikke imod svenskere, nørdmænd, tyskere eller franskmænd..osv?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Fakta er, at islam er en erobrings- og arbejd-for-guden religion, og at det tager tid og de rette forudsætninger at omvende mennesker, der opvokset i den tro. Derfor giver dem der ikke er tilpassede problemer og råber op, modsat buddhister. Var statskassen lukket overfor dem, ville de kæmpe i gaderne, men det er den ikke, og derfor så er det særlige dele af den etablerede befolkning, der kommer i kontakt med de utilpassede; danskerne i ghettoerne der flytter hvis og så snart det er muligt, pigerne på bordellerne, de kriminelle miljøer. Resten af befolkningen møder dem der sælger pizzaer og de fine (samt ufine bogholdere) møder tillige dem der er noget ved musikken indenfor kultur eller erhverv, og hvis ikke de har meget jordforbindelse, så ryster de på hovedet af de dumme uvidende mennesker på gulvet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg er sådan set ret ligeglad med hudfarven...  mit bedste boytoy nogensinde var mulat... og næstbedste en thai-dansk (hvad hedder det ?? eurasier?? )  intet kunne ved nærmere eftertanke være mig mere ligegyldigt end hudfarven...  elsker faktisk mørke typer... 

 

 

statsborgerskabet vil jeg skide et stykke - det betyder man er dansk på papiret.... det bliver man ikke dansk af sind, hjerte eller kultur af...

 

 

der er nogle basale værdier - nogle helt grundlæggende værdier omkring køn - som visse etniske grupper ikke tillægger samme betydning som den almindelige dansker...   og den mangel kommer ikke fra deres hudfarve eller statsborgerskab... den mangel på forståelse kommer fra en kombi af kultur og religion der ganske enkelt ikke er forlignelig med den måde jeg personligt mener kvinder bør behandles

 

 

ingen hemmelighed - disse etniske grupper er overrepræsenteret af mænd fra mellemøsten, nordafrika, indien og pakistan.... og fordi den måde deres behandling af kvinder i almindelighed og GPer i særdeleshed konflikter med det jeg tror på - så kommer de ikke inden for mine døre i min kapacitet som GP

 

det er det overordnede budskab

 

 

dertil kommer der så nogle personlige erfaringer med disse etniske grupper fra mit private liv der afgør sagen.... disse mænd er ganske enkelt ikke det jeg definerer som danske - for deres kønsrolle-værdier er så langt fra hvad der jeg betragter som danskt 

 

og så vil jeg blæse på at de har været her siden de var 5 år og har papir på at de må være her - det bliver de ikke danske af.... 

 

jeg har skrevet mange gange at jeg har venner der har anden etnisk baggrund end dansk - og nogle af mine bedste veninder har forældre af anden etnisk baggrund....  

 

pigerne - de er blevet danske... 100% - alle sammen lige så godt eller bedre uddannet end jeg og den ene har tilmed - mod sine forældres ønske - giftet sig med en mekaniker der hedder Brian og venter deres 3 barn... 

 

hun er dansk.... til fingerspidserne... hendes ide om personlig frihed uanset køn er grundlæggende.... så er man dansk :)

 

men mændene - nej.... de er ikke og bliver det ikke... og da min personlige erfaring er at majoriteten af denne særlige gruppe statsborgere med anden etnisk baggrund ikke kan finde ud af at håndtere "danske kvinder" med alt hvad det indebærer af personlig frihed - så har de hermed deres fulde frihed til aldrig at komme i nærheden af mit soveværelse... 

 

de er velkommen i min stue, mit køkken og de må hjertens gerne låne toilettet - men mit soveværelse kommer de aldrig ind i... 

 

 

Thumb up :-)

 

 

Lige en ting Jasmin. Jeg finder besynderligt din udtalelse om at:

 

"" men mændene - nej.... de er ikke og bliver det ikke... og da min personlige erfaring er at majoriteten af denne særlige gruppe statsborgere med anden etnisk baggrund ikke kan finde ud af at håndtere "danske kvinder" med alt hvad det indebærer af personlig frihed - så har de hermed deres fulde frihed til aldrig at komme i nærheden af mit soveværelse... 

 

de er velkommen i min stue, mit køkken og de må hjertens gerne låne toilettet - men mit soveværelse kommer de aldrig ind i...""

 

Har du virkeligt oplevet så mange for at kunne snakke om majoriteten? Ikke fordi jeg ikke tror på dig, men alligevel bor der rigtig mange indvandrere herhjemme synes jeg 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Kære Pia (håber ikke det er vores national Pia .-) )

 

Jamen det er op til dig at vælge dem du tager imod hos dig, vi to kan godt blive enige om det. Men jeg synes bare ikke mit spørgsmål bliver besvaret.

 

For resten tager du heller ikke imod svenskere, nørdmKnænd, tyskere eller franskmænd..osv?

Nej, jeg modtager ikke svenskere, nordmænd og da slet ikke franskmænd  :eek: de forstår nemlig ikke vestjysk :D 

Spøg til side, jeg modtagere kun danskere, en sjælden gang andre nationaliteter, men det er efter indgående screening :) jeg har faktisk en meget afholdt fast gæst som er fra Portugal, men han er bare for dejlig, så ham beholder jeg ski :) 

 

Knus Pia

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan fortælle, hvornår folk er danske ifølge min mening og det er når de bidrager positivt til samfundet: passer deres job eller uddannelse, betaler skat, gør en indsats for fælleskabet, så er man fint dansk nok til mig  :) pyt med at sproget måske halter lidt, det skal ski nok komme  :)

 

Knus Pia

Kære Pia,

Hvis man skal tage din definition på hvornår man er dansker for pålydende, så har du lige udelukket de mange 100.000 danskere der er på dagpenge, førtidspension og kontanthjælp. Faktisk er danskhed iflg din definition noget der kommer og går alt efter ens arbejdssituation.

 

Jeg ved godt at det nok ikke er hvad du mener, men det er faktisk hvad du skriver :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Kære Pia,

Hvis man skal tage din definition på hvornår man er dansker for pålydende, så har du lige udelukket de ma

nge 100.000 danskere der er på dagpenge, førtidspension og kontanthjælp. Faktisk er danskhed iflg din definition noget der kommer og går alt efter ens arbejdssituation.

 

Jeg ved godt at det nok ikke er hvad du mener, men det er faktisk hvad du skriver :)

 

Jeg ved det godt Bear og som du selv skriver, så er det selvfølgelig ikke meningen, men det viser meget godt, hvor svært det er at udstede definitioner :) 

 

 

 

Fakta er, at islam er en erobrings- og arbejd-for-guden religion

 

Enig. 

 

 

Knus Pia

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er egentlig pudsigt, du skriver at det er svært at udstede definitioner, (hvilket jeg er helt enig i) hvorefter du i samme indlæg erklærer dig enig i definitionen at islam er en erobrings og arbejd for guden religion. 

Du må meget undskylde, men jeg finder det en anelse selvmodsigende. ;)

 

Og så iøvrigt, hvis vi skal snakke om erobringsreligioner og kulturer, så har vi som vesteuropæiske kristne absolut intet at lade nogen høre, vores "erobrings-religion og kultur" har erobret 4 kontinenter (ud over vores eget), hvoraf vi stort set har udryddet den oprindelige befolkning på 2 af dem i en grad så vi stadig sidder på magten. Vi har derudover udplyndret de 2 andre i en grad som ikke er set hverken før eller siden i historien.

 

Faktisk er jeg af den overbevisning at rigtig mange af de krige og uroligheder der foregår rundt om i verden kan føres tilbage til den vestlige verdens trang til at opnå verdensherredømme.

 

Jeg er af den overbevisning at man skal lade være med at tro og antage at muslimer generelt er ret meget anderledes på det individuelle plan end de fleste andre, og det er faktisk også hvad jeg oplever med de muslimer som jeg kender fra min hverdag.

 

Der er et lille meget højtråbende mindretal af fundamentalistiske muslimer der desværre får uforholdsmæssig megen taletid i medier og andre steder, og som meget gerne vil være dem der definerer over for både muslimer og ikke-muslimer, hvad en rigtig muslim er. På den modsatte fløj er der et lige så højtråbende mindretal af såkaldt "islamkritikere" der udelukkende forholder sig til den definition af islam som fundamentalisterne prædiker, og som (pudsigt nok iøvrigt) ofte er helt enige med islamisterne i definitionen af muslimer.

 

På begge sider er der ønsker om begrænsninger af demokratiske rettigheder, den personlige frihed og retssikkerhed. Den ene side ønsker det af "religiøse" grunde, den anden af ideologiske grunde.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Kom til at tænke på om en københavner nogensinde kan kalde sig jyde uanset hvor længe en sådan har boet i Jylland.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Bear gør det meget ondt? Du må sige til hvis smerten over at være vestlig er så slem, at du må aflives. Det kan man jo godt med bjørne. Jeg brækker mig i tykke stråler hver gang jeg hører sangen om det slemme vesten. Højkulturer erobrer de ringere fungerende. Sådan er det. Der er ingen af de gamle hvide rigers ofre, der har noget at lade de hvide høre. Mayaerne og indianerne i der vilde vesten var på ingen områder bedre mennesker eller mildere erobrere, kun dårligere i alle ting. Men hvad har det med os i dag at gøre. Ikke en fis, og det ændrer ikke på at visse muslimer idag er et problem og kan slå op i en helligbog, at de skal erobre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Flash

Vælger man at leve positivt med i det danske samfund og accepterer danske værdier, skal man i mine øjne være velkommen i Danmark uanset baggrund og kan sagtens være dansker, når formalia er på plads. Det er et spørgsmål om indstilling og ikke om baggrund eller etnisk oprindelse. Dansken har generelt været åben for 'fremmede', der kom til landet, men de har også oftest tidligere tilført ekstra værdi til samfundet. En vis stor gruppe indvandrere (måske en mindre, højtråbende del af denne gruppe) har i de senere år meget svært ved at forstå - eller nok nærmere ønsker ikke at forstå - danske værdier og dansk tankegang. Det har medført, at landet nu fremstår fremmedfjendsk i udlandets optik - godt hjulpet på vej af samme gruppe.

Dit indlæg bærer præg af, at du forstår 'os' og er en del af det danske fællesskab.

Det er nok ikke ovenstående pigerne mener, når de skriver 'danske/skandinaviske mænd', men når du føler dig 'dansk' så forsøg da og forklar din accent, hvis der stilles spørgsmål. Det lyder forøvrigt til, du har hænderne fulde derhjemme, så be careful. :-P

Du har allerede læst de andre strenge, der omhandler emnet, men ikke fundet svar - eller hvad var din bevæggrund for at tage emnet op igen?

Vh

Gammelnok

 

Hej Gammelnok

 

Du kan godt tro jeg er en del af fællesskab. Faktsik har jeg også tænkt mig at gøre som du forslå og så må vi jo se hvor det ender hen :) heldigvis i pigenssengen :-)....Selvfølgelig passer jeg meget på derhjemme...hvordan vil jeg ellers ku' forklare fruen at jeg har en profil på EG :-)

 

Jeg tog emnet op fordi jeg ikke føler at vi (nogle af os ihvert fald) gør os umage herhjemme til at inkludere alle, ligemeget hvor meget anstrengelser det enkelte individi gør sig  for at være en del af vores samfund.... Som bestyrelsesmeddlem i den skole min søn gå i har jeg været med til flere møder i Kbhs Kommunen hvor man gang på gang snakker om INKLUSION...Men er det at inkludere når en GP reklamerer med ''modtager kun Danske mænd'' ? Hvad er det at være dansk? Jeg følger mig 100% dansker fra hår til tæerne selvom jeg har en mørk hudfarve, tro det eller ej. Måske skulle de skrive istedet for '' modtager kun dem som respekterer de danske værdier...''

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...