Hop til indhold
llive

Frækt nyt fra Bangkok

Recommended Posts

Et par noter

sidste år havde vi en diskussion omkring kort vs kontanter.

Hvis du bruger kort skal du normalt altid betale 220 Baht per hævning samt kursen er dårligere end i TT veksleboderne.

Så derfor tager jeg personligt altid kontanter med og ligger i safe.

Vedr. direkte fly så lander Thai ca kl. 06.00 om morgen hvis du tager flyet der letter 14.25 fra Kastrup så er man I Pattaya 8.30 hvis alt det spiller faktisk kan du gøre det hurtigere hvis du ikke har behov for kufferet indtjekket.

Jeg har altid selv indtjekket bagage det er nemmere fordi der er ting man ikke må have med i kabine samt jeg rejser altid med min egen hovedpude så den fylder hele håndbagagen sammen med min laptop.

Vedr. tøj og vask så medbringer jeg max tøj til 1 uge og så får jeg vasket 1 gang om ugen koster mig max 120 baht inklusiv drikke penge.

Del dette indlæg


Link til indlæg
newbee skrev, for 1 time siden:

Et par noter

sidste år havde vi en diskussion omkring kort vs kontanter.

Hvis du bruger kort skal du normalt altid betale 220 Baht per hævning samt kursen er dårligere end i TT veksleboderne.

Så derfor tager jeg personligt altid kontanter med og ligger i safe.

Vedr. direkte fly så lander Thai ca kl. 06.00 om morgen hvis du tager flyet der letter 14.25 fra Kastrup så er man I Pattaya 8.30 hvis alt det spiller faktisk kan du gøre det hurtigere hvis du ikke har behov for kufferet indtjekket.

Jeg har altid selv indtjekket bagage det er nemmere fordi der er ting man ikke må have med i kabine samt jeg rejser altid med min egen hovedpude så den fylder hele håndbagagen sammen med min laptop.

Vedr. tøj og vask så medbringer jeg max tøj til 1 uge og så får jeg vasket 1 gang om ugen koster mig max 120 baht inklusiv drikke penge.

Ja er smag og behag :) 

Dels det med at slippe måske et par øre mindre ved at medbringe kontanter, kontra risikoen for ikke finde en valuta der er billigere end den Thailandskebanks valutakurs. Og ikke at forglemme den risiko man løber med at have så mange penge på sig.    

Som førstegang besøgende i Thailand der stærkt anbefale at bruge en almindeligt visa/dan kort.  Dels fordi det sikkert er det billigste, og dels fordi det er det sikreste. 

 

Hvilke ting er det du ikke må have med i kabinen ?  Nysgerrig for vedrørende væsker feks så gerne villet have mere med end det her der kan ligge i en 1 liters pose. 

 

Med hensyn til nøjes med håndbagage kontra tjekke ekstra kuffert ind er også smag og behag.   Er man ikke ekstrem kræsen som mig, og lide den flymad man får serveret, så sagtens se fordelen ved også at have ekstra sædevalg og ekstra kuffert med.

For mit vedkommende dog dejligt det er valgtfrit, nu jeg er så kræsen.     Norwegian tror jeg er nogle af dem med mindst sædeplads ved deres standartbilletter.  Dog har alle de gange jeg har taget afsted så har der på turen derned til Thailand næsten ikke været nogle med, og jeg har kunnet benytte de 3 sæder selv.   Men alle gange på hjemturen tilsvarende været stopfyldt.  Så denne tur valgt at betale 250 kr for sædevalg , og fundet en plads hvor er ikke er sæde foran og hvor jeg kan ligge helt udslængt med mine lange ben.

Med hensyn til kabinekuffert så er det faktisk meget man kan have i sådan en.   Den jeg har linket til er genial.  Alene som den er nu ubrugt er der plads til 38 liter.  Man kan tage 38 stk 1 liters mælk og få en fornemmelse.   Derudover er der mange lommer , med smarte bånd der kan strammes, så man teoretisk let kan udvide størrelsen mindst 5 cm på begge sidder.   Og uden nogle ville ligge mærke til det.

Syntes den er genial.  Og vejer faktisk kun 2 kg og opdagede nu jeg fik den hjem at der er 10 års garanti.    Så virkeligt anbefale den, til dem der vælger billet med kun håndbagage.    Kan ihvertfald slet ikke svare sig at købe en i Thailand hvor priserne typisk er højere og en jungle bare at finde korrekte mål

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 46 minutter siden:

Med hensyn til kabinekuffert så er det faktisk meget man kan have i sådan en.   Den jeg har linket til er genial.

Kan ikke se dit link :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Aarhuselsker skrev, for 59 minutter siden:

Kan ikke se dit link :)

 

Det var den her.

https://www.bilka.dk/fritid-skoenhed/kufferter-og-trolleys/softcase/world-s-lightest-collection-2-0-kabinetrolley-stor---sort/p/100343243

Er overrasket over hvor stor man kan få dem hvor de stadig overholder målene for kabinekuffert målene.

Den her går lige til grænsen plus den let kan udvides uden det ville blive opdaget.

Og er bare super praktisk og gennemtænkt på alle leder og kanter.

Feks det her hæve og sænke håndtag, der er skinnerne sat ude i hjørnerne.  Normalt sidder de i midten og optager en masse plads. Har man en computer liggende så vil der uundgåeligt opstå luft mellem hvor den rammer skinnerne og hvor den ikke gør.

Her sidder de helt ude i hjørnerne. Er desuden også en stor lomme på bagsiden med lynlås og spænderem ligesom en ekstra lomme i den store lomme.  Lagde min 16 tommer bærbare ned i den mindre lomme og den forsvandt som om den intet fylder.

Er overrasket over hvor stor den her kabine kuffert er og hvor meget plads der er i den.

 

Skal dog siges at ved kabinekuffert så har man afhængigt af flyselskab en max vægt de må have.

Hos Norwegian er det 10 kg.   Lyder ikke umiddelbart af meget men testede lige samlede vægt med min halv store og tunge bærbare og var altså ikke mere end 2,6 den samlede vægt med bærbar og kuffert den kom op på. 

Det er som regel selve kufferten og den bærbare der er tunge og der de fleste kg ligger.

Her har jeg altså yderlig 7,4 kg til tøj mv.  Og går sgu meget tøj til for at komme op på 7,4 kg.

Ligesom det tungere tøj (jakke) jo er noget man har på sig ved rejse, og ikke tæller med i vægten her.

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 2 timer siden:

Her er desuden de forskellige flyselskabers kabinekuffert mål og max vægt.

https://politiken.dk/rejser/art5846194/Guide-til-20-flyselskaber-Så-stor-må-din-håndbagage-være

men det er så kun lavpris selskaberne som tjekker der - både SAS, KLM og THAI lukker øjnene helt for det. og der er det tre som er mest relevant for Bkk

Del dette indlæg


Link til indlæg
imod sexslaveri skrev, for 8 minutter siden:

men det er så kun lavpris selskaberne som tjekker der - både SAS, KLM og THAI lukker øjnene helt for det. og der er det tre som er mest relevant for Bkk

Ja nu heller aldrig oplevet det hos Norwegian at de tjekkede.

Men havde de taget stikprøve så spørgsmålet hvad straffen havde blevet.  Måske bare en påtale.  Måske en bøde der ville svare til ekstra kuffert.  Men ved det ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 1 minut siden:

Ja nu heller aldrig oplevet det hos Norwegian at de tjekkede.

Men havde de taget stikprøve så spørgsmålet hvad straffen havde blevet.  Måske bare en påtale.  Måske en bøde der ville svare til ekstra kuffert.  Men ved det ikke.

jeg har prøver det med bl.a. AirAsia. du bliver bedt om at tjekke håndbagagen ind som kuffert, 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Okay men hvis bare det så faktisk betale sig da trods alt få gange det bliver opdaget

Men har nu normalt ikke problemer med at holde mig under de 10 kg.

Sidste tur havde jeg vel 7-8 t’shirt  og 4-5 shorts med blandt andet, og alligevel under vægtgrænse. Og behøves jo end ikke så meget med.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er ikke væsker jeg ser som en udfordring da jeg kan købe det når jeg kommer frem hvis jeg skulle overstige og så alligevel da jeg altid tager afsted 3-4 uger og er lidt kræsen vedr. sæber og hud produkter ville jeg godt kunne blive udfordret men aldrig testet det.

 

Du må ikke have nogen skarpe ting med i håndbagagen. Jeg siger ikke at det ikke kunne lade sig gøre for mig at rejse med ren håndbagage men det ville være lidt af et på styr.

Enig 38 liter er meget og 10 kg. er meget men jeg ved at jeg normalt ligger med hovedpude og Laptop på 8 kg alene. Så er der 2 kg. tilbage til tøj og væsker.

Har verden tungeste og største pude samt arbejdslaptop :cry:

 

Husk en vigtig ting vedr. kredit kort der er max beløb på hævning i automater og ligenu med en meget stærk Baht kan du f.eks. ikke hæve 10.000 baht på visa kortet.

Master card har begrænsninger på beløb indenfor x dage også hvis ikke at man har betalt for at få både master og visa opgraderet så kan du blive presset på penge det ved jeg at jeg gjorde første år jeg var afsted der sneg jeg mig lige præcis igennem med min sidste hævning af 10.000 baht dagen før jeg skulle hjem derefter ville jeg ikke kunne bruge mine kort mere og det var da Baht'en var i god kurs.

 

Men som du selv siger smag og behag nu har vi givet råd til begge sider så finder man selv ud af hvad der matcher en personligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med Thai Airways flyver man fra CPH ca. 14:30. Medmindre du har et usædvanligt godt sovehjerte, så er du først ved at være søvnig, når man skal have den sidste madservering inden nedstigningen mod BKK. Det vil være omkring ved 22:30-tiden dansk tid. Så vær forberedt på at være rundtosset og søvndøsig den første dag. 

Eller overvej alternativet med fx Finnair ud af CPH ca. 20:30, en tur til Helsinki på halvanden time, en transfer på 2 timer, hvorefter du sidder på flyet direkte til BKK ved midnat dansk tid. Du vil lande i BKK nogenlunde veludhvilet midt på eftermiddagen Thai tid, så du stadig kan nå en god aften i BKK eller Pattaya. 

God fornøjelse. Det bliver fedt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er det helt umuligt at åbne en konto i en thaibank nu om dage ?

Før i tiden var det ikke noget problem, har selv i SCB, men oprettet i 2004

Del dette indlæg


Link til indlæg
butterfly skrev, for 4 timer siden:

Er det helt umuligt at åbne en konto i en thaibank nu om dage ?

Før i tiden var det ikke noget problem, har selv i SCB, men oprettet i 2004

Er der ingen filialer af udenlandske banker, hvor man kan have en konto, og komme i filialerne, som i egen bank hjemme.

Ikke fordi jeg forestiller mig gøre brug af muligheden, men nu vælter det jo alligevel ud, med fantastiske tips og gode råd i den her tråd, så jeg følge lige op med det her indspark

også :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kesor skrev, for 5 timer siden:

Det er stort set umuligt uden arbejdstilladelse nu

Ok, tak for oplysningen,  så var jeg heldig dengang :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
newbee skrev, den 27.2.2019 at 22:45:

Så har du fly ned hvor hvis du vil have bagage med kost fra 3.500 hos Norwegian op til ca 6.000 hos Thai

Jeg flyver selv med Norweigian - direkte flyvning fra CPH (normalt billigere og hurtigere end fra Hamburg, hvis man tager toget til København) tur/retur 10/11 timer (dog booket ad 2 omgange for at få prisen ned via deres lavpriskalender og når de har specielle udsalg, hvilket de har jævnligt ;-)) - ialt ca. kr. 27 - 2800,- uden ekstra bagage, mad og drikke. Du kan også flyve med Air-China for godt kr. 2500,-, men det er med mellemlanding i China og dermed noget længere rejsetid - og det kan blive nødvendigt at spendere lidt extra i lufthavnen til exorbiante priser på mad og drikke - og så er forskellen til at overse.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tror nu, at jeg gerne spenderer 1000 - 2000 kr ekstra på fri bagage, måske bedre benplads på økonomi klasse, god fortæring, og eventuelt mere fordelagtige fly afgangs tider begge veje, når ruteselskaberne er billigst, end når lavpris selskaberne er det.

Ikke sådan at jeg vil prioritere ruteselskabernes standard priser, men jeg vil vægte fordelene op mod merprisen, når de er billigst, men stadig dyrere end lavpris selskaberne, når begge kategorier flyver nonstop, tur retur uden skift.

Det er trods alt en rejse på mellem 10 og 12 timer hver vej, og kan man spise ordentlig, og få en bedre chance for at sove på turen, end hos lavprisselskaberne, er det bestemt værd at betale lidt mere for rejsen.

6000 kr med SAS eller Thai Airways synes jeg ikke er afskrækkende, hvis de udgør et mærkbart bedre valg, end eksempelvis Norwegian.

Hver cm mere benplads, sæde str kan være en merpris værd.

Langærmet

Hvordan bager solen derude?

Jeg bliver meget nemt rød, og eller skoldet, og forestiller mig at gå med en bredskygget hat og langærmet t shirts, og tør knap gå med bare ben i shorts, men vil måske gå i cowboybukser.

Men er det til at holde ud at gå klædt sådan.

Er jeg først blevet rød i flæsket, kan det ødelægge hele min tur, og jeg tror ikke at det rækker med en solfaktor creme :(

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej @Rejsenetværk

Rejsenetværk skrev, for 44 minutter siden:

6000 kr med SAS eller Thai Airways synes jeg ikke er afskrækkende, hvis de udgør et mærkbart bedre valg, end eksempelvis Norwegian.

Nej det lyder bestemt ikke afskrækkende. Sidst jeg var i Thailand. Fløj jeg med Thai airways. Og må sige at, jeg aldrig, har fået bedre service. De kom rundt med mad, drikkevare 3-4 gange. Ja ellers spurgte man bare og fik det man bestilte. Og det var med i prisen. Servicen var til UG+ De er så smilende og serviceminded. På sædet i flyet. lå der et tæppe, pude, høretelefoner og et menukort, med 3 forskellige retter. Havde gode sæder med rigeligt benplads. Så dem, kan jeg varmt anbefale. Og ja Qatar er også gode at flyve med Rejse. Jeg ville ikke flyve 10-12 time med et lavprisselskab. de 1000-1500 vil jeg ikke spare. Og vi måtte have 20 kg bagage med. + håndbagage tror min vejede 5-7 kg. 

Rejsenetværk skrev, for 44 minutter siden:

Langærmet

Hvordan bager solen derude?

Jeg bliver meget nemt rød, og eller skoldet, og forestiller mig at gå med en bredskygget hat og langærmet t shirts, og tør knap gå med bare ben i shorts, men vil måske gå i cowboybukser.

Men er det til at holde ud at gå klædt sådan.

Solen bager jo selvfølgelig. Men går du, bare rundt. Så ville jeg ikke gå i langærmet trøje. Ja en løs T shirt og shorts. Da der også er, meget fugt, sveder man meget, ja det kan rende fra en. Så for gud skyld husk, at drikke en masse vand. 1/2 vand koster 40 Baht :) Så min erfaring er, at ved at gå rundt bliver man ikke rød som en krebs. Og solcreme, er jo altid en god ting. Du skal vel have en faktor 30-40-50. Du vil få hedeslag, at rende rundt i lange bukser og langærmet trøje eller T shirt. :D Ja tager du afsted i højsæson, så kan der hurtigt blive 40 grader i solen. Tager du afsted i maj juni, juli er det deres vintersæson der er der ca. 30-35 grader. Men jeg synes ikke det er ubehageligt. Har prøvet i Tyrkiet med op mod 50 grader. Det var meget ubehageligt. Sådan er det ikke i Thailand, synes jeg.:)

Et godt råd til.

Gå på apoteket og køb. Imodium til turen. Det er stop piller. mod diarre. Som kan forekomme, da det er en anden slags mad man spiser. Jeg var heldig og ikke fik brug for dem. Men trygt at have dem med. Og Paraghurt som er mælkesyrebakterier, som også forebygger i mod diarre. der skal spises 6-8 pr dag. Og de fås også i håndkøb. Og ja jeg tog dem 10 dage før afrejse. 

Nu er det bare med at få bestilt din rejse @Rejsenetværk :D Og jeg vil ønske dig en helt igennem fantastisk tur. :)

God søndag

KK

 

Redigeret af kanonkongen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ang solen, pt i Thailand nu, sol sol sol, ca 35° +

I april og maj ca 40° også derfor børnene har sommerferie, vil nok anbefale aug - nov, pga. regntiden, nok varmt, men mest overskyet og ( low season ) og mulighed for billig billet med Thai.

Ang. påklædning, cowboybukser :-o må være lidt klamt og varmt, man anbefaler i Thailand, løst siddende tøj, langt som kort.

Håber du kan bruge mine råd,  Rejse :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
kanonkongen skrev, for 2 minutter siden:

Nu er det bare med at få bestilt din rejse @Rejsenetværk :D Og jeg vil ønske dig en helt igennem fantastisk tur. :)

Der er jeg desværre ikke endnu, og nok ikke i år, men den her tråd har fået mig til at nedprioritere Tyskland, efter min næste tur til Frankfurt, for at få råd til den tur til Thailand.

Det burde kunne lade sig gøre i løbet af 2020.

Men jeg labber alt info i mig, og det skal nok blive til en flot drejebog i et velordnet ringbind, inden at jeg tager hjemme fra.

Mandag får jeg besøg af en erfaren Thailand rejsende, og det er jo en god begyndelse :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
butterfly skrev, for 7 timer siden:

Er det helt umuligt at åbne en konto i en thaibank nu om dage ?

Før i tiden var det ikke noget problem, har selv i SCB, men oprettet i 2004

Det kan man godt. Har selv en konto i Bangkok Bank med netbank og hævekort. Fungerer fortrinligt. Tag en sød thai pige med i banken, når du skal have kontoen og præsenter hende som din kæreste eller kone. Det vil hjælpe på ekspeditionen. Fortvivl ikke, hvis du bliver afvist i en bank, bare prøv den næste. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetværk skrev, for 3 minutter siden:

Der er jeg desværre ikke endnu, og nok ikke i år, men den her tråd har fået mig til at nedprioritere Tyskland, efter min næste tur til Frankfurt, for at få råd til den tur til Thailand.

Det burde kunne lade sig gøre i løbet af 2020.

Men jeg labber alt info i mig, og det skal nok blive til en flot drejebog i et velordnet ringbind, inden at jeg tager hjemme fra.

Mandag får jeg besøg af en erfaren Thailand rejsende, og det er jo en god begyndelse :)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Det er da også helt i orden. Mit budget sidste år var 20.000 det var alt inklusiv. Og sparede ikke på noget. Og, havde da penge med hjem :D At spise i Thailand er billigt. Og igen, det er rigtig god og velsmagende mad, Dog enkelte gange alt for stærk for mig haha :lol: Tjeneren grinede pænt meget da jeg sad og prustede i takt med chilien blev stærkere og stærkere :D Ikke nemt at være en bonderøv, der lever af mormor mad :P

Og en sidste ting. Vær også lidt impulsiv. Ikke tilrettelæg alt. Det er ikke altid det der er det sjoveste. Vi oplevede mange ting, fik ting at se, hvor der ikke var andre turister, spiste midt i vandet, fordi vores Tuk Tuk chauffør kendte ejeren, hjemme til te hos ham. Vi mødte ejeren af en sportsbar, en Amerikaner der boede på øen. Der var vi til pool party. Ja og en masse andre sjove ting. Og det, havde vi ikke oplevet. Havde vi slavisk fulgt en tidsplan eller dagsorden. 

Og god møde mandag @Rejsenetværk

God søndag

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
butterfly skrev, for 7 minutter siden:

Må lige komme med en rettelse til Kanonkongen, vand i 7 - 11 eller Family M , 6 - 10 thb. for 0,5 - 0,7 :)

Ja vi skal da ikke skændes om 30 bath :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...