Hop til indhold
Guest Lady C

Musik

Recommended Posts

Cosplay-Akihibara skrev, for 13 minutter siden:

 

Et flot stykke Wolfgang-musik, men desværre en frygtelig version i mine øre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
DenSidsteKavaler skrev, for 9 timer siden:

Her den anden dag, da jeg tillod mig at gense Godfather filmene, tog minderne om et smukt stykke musik himmelfart og jeg sad med store tårer når et af de smukkeste musikalske numre tonede frem i min stue. Mascagnis "Intermezzo" fra Cavalleria Rusticana.

https://www.youtube.com/watch?v=BIQ2D6AIys8

/DenSidsteKavaler

Der er intet så sjælfuldt som klassisk musik-

Og jeg er sikker på at det er den slags musik der spilles i himlen. <3

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C

Nu vi er ved det klassiske så bliver jeg ( også ) helt salig når jeg hører det parti af stykket hvor han går heeelt ned i sin bas og synger så dybt at hårene rejser sig på armene. Det er fra Mozarts tryllefløjten som jeg så i det kongelige teater da jeg var en helt lille pige. 

1.50 og 3.47 hvis man gerne vil høre en dyb dyb bas . <3 ( men please hør det hele )

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kind of Blue skrev, for 9 timer siden:

Mahlers adagietto

Apropos sjælfuldt.

Her adagietto fra Mahlers femte symfoni.

Brugt i Viscontis filmatisering af Thomas Manns "Døden i Venedig". 

 

Det er noget af det smukkeste, mest indlevelsefulde, indsigtsfulde som nogen nogensinde har skrevet. Jeg tilbragte en måned  af mit liv, med at prøve at sætte ord på oplevelsen. Snakkede med mennesker i orkestrer der spillede den symfoni, og flere fortalte mig at i Adagietto'et så brast alt, tårene randt på dem mens de spillede. Uden at de kunne forklare hvorfor.

Nogen burde skrive en afhandling om dette stykke. Hvad er det det gør med os, og hvorfor?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 47 minutter siden:

Det er noget af det smukkeste, mest indlevelsefulde, indsigtsfulde som nogen nogensinde har skrevet. Jeg tilbragte en måned  af mit liv, med at prøve at sætte ord på oplevelsen. Snakkede med mennesker i orkestrer der spillede den symfoni, og flere fortalte mig at i Adagietto'et så brast alt, tårene randt på dem mens de spillede. Uden at de kunne forklare hvorfor.

Nogen burde skrive en afhandling om dette stykke. Hvad er det det gør med os, og hvorfor?

 

Helt enig. Og jeg må indrømme, at der også lige trillede en tåre, da jeg genhørte stykket i dag. Uddrag fra en artikel i NY Times: 

"The Adagietto served as a love letter from the composer to Alma Schindler, probably shortly before they were married in 1902. The Dutch conductor Willem Mengelberg, in his personal copy of the Fifth Symphony, wrote: "This Adagietto was Gustav Mahler's declaration of love for Alma! Instead of a letter, he sent her this in manuscript form; no other words accompanied it. She understood and wrote to him: He should come!!! (both of them told me this!)." Mengelberg's own description of the Adagietto was "love, a love comes into his life."

NY Times CLASSICAL MUSIC; A Dirge? No. It's a Love Song.

Og hvis man er meget nørdet (musikteoretiker eller arrangør) :) så er der en fin gennemgang af det rent arrangementstekniske her:

Orchestration Online

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
Bananas skrev, for 56 minutter siden:

Det er noget af det smukkeste, mest indlevelsefulde, indsigtsfulde som nogen nogensinde har skrevet. Jeg tilbragte en måned  af mit liv, med at prøve at sætte ord på oplevelsen. Snakkede med mennesker i orkestrer der spillede den symfoni, og flere fortalte mig at i Adagietto'et så brast alt, tårene randt på dem mens de spillede. Uden at de kunne forklare hvorfor.

Nogen burde skrive en afhandling om dette stykke. Hvad er det det gør med os, og hvorfor?

 

Da jeg hørte det her for lidt siden tænkte jeg på en stor blød fjer der strøg let og helende hen over min sjæl. Som en kølende  brise på en hed sommerdag. Eller som et uventet kærligt strøg fra en elsket afdød. Sådan føltes musikken - for mig. <3

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lady C skrev, for 13 timer siden:

Nu vi er ved det klassiske så bliver jeg ( også ) helt salig når jeg hører det parti af stykket hvor han går heeelt ned i sin bas og synger så dybt at hårene rejser sig på armene. Det er fra Mozarts tryllefløjten som jeg så i det kongelige teater da jeg var en helt lille pige. 

1.50 og 3.47 hvis man gerne vil høre en dyb dyb bas . <3 ( men please hør det hele )

Fantastisk dyb bas. En stor baritone værdig. Tusind tak for at dele den oplevelse, Lady C.

/DenSidsteKavaler

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kind of Blue skrev, for 44 minutter siden:

Helt enig. Og jeg må indrømme, at der også lige trillede en tåre, da jeg genhørte stykket i dag. Uddrag fra en artikel i NY Times: 

"The Adagietto served as a love letter from the composer to Alma Schindler, probably shortly before they were married in 1902. The Dutch conductor Willem Mengelberg, in his personal copy of the Fifth Symphony, wrote: "This Adagietto was Gustav Mahler's declaration of love for Alma! Instead of a letter, he sent her this in manuscript form; no other words accompanied it. She understood and wrote to him: He should come!!! (both of them told me this!)." Mengelberg's own description of the Adagietto was "love, a love comes into his life."

NY Times CLASSICAL MUSIC; A Dirge? No. It's a Love Song.

Og hvis man er meget nørdet (musikteoretiker eller arrangør) :) så er der en fin gennemgang af det rent arrangementstekniske her:

Orchestration Online

 

Måske er Eroguide i hovedsag et sted hvor mænd markedgører kvinder og betragter dem som kødstykker. Men der dukker også op andre essencer og nuancer.... hvilket bare beviser at mennesker er mere end hvad man gerne vil tro.Tak for linket og citatet. Jeg har endu til gode at høre adagiettot i 1,5 ggr det tempo som det spilles idag, og som det oprindeligt var tænkt. Har du hørt det, og i det fald - gerne et link?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lady C skrev, for 13 timer siden:

Nu vi er ved det klassiske så bliver jeg ( også ) helt salig når jeg hører det parti af stykket hvor han går heeelt ned i sin bas og synger så dybt at hårene rejser sig på armene. Det er fra Mozarts tryllefløjten som jeg så i det kongelige teater da jeg var en helt lille pige. 

1.50 og 3.47 hvis man gerne vil høre en dyb dyb bas . <3 ( men please hør det hele )

Hele Tryllefløjten er jo helt fantastisk, men jeg er særligt imponeret af Nattens Dronnings arie. Her fremført af Diana Damrau:

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et overset mesterstykke, der desværre ikke har opnået den applaus, hæder og en plads på sædet af musikkens tinde, er Patrick Cassidys “Vide Cor Meum” til Dantes La Vita Nuova.

Så smukt taler de vidunderlige toner til hjertet og tårekanalerne.

Når jeg hører disse toner, så lukker jeg øjnene i og når jeg åbner dem, ser jeg pludselig mig selv stå der, ligesom Giancarlo Giannini med et glas whiskey i hånden og betragter Firenze og Ponte Vecchio i den smukkeste solnedgang i mands minde. En solnedgang så smuk at jeg for en kort stund føler, at hvis de evige jagtmarker ser sådan ud, så har jeg noget helt fantastisk og vidunderlig smukt i vente.

https://youtu.be/OpQHAbIwNB0

/DenSidsteKavaler

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
Lauersen skrev, for 13 minutter siden:

Hele Tryllefløjten er jo helt fantastisk, men jeg er særligt imponeret af Nattens Dronnings arie. Her fremført af Diana Damrau:

 

Ja du kan tro jeg har hørt den mange gange :)  Den er så kraftfuld . Fuld af passion . Og netop den er vel blevet til kult indenfor opera genren :)

Og jeg mener sågar også jeg tidlig i tråden har linket til netop den her arie. Men den tåler bestemt gentagelse. <3

Redigeret af Lady C

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 9 timer siden:

Måske er Eroguide i hovedsag et sted hvor mænd markedgører kvinder og betragter dem som kødstykker. Men der dukker også op andre essencer og nuancer.... hvilket bare beviser at mennesker er mere end hvad man gerne vil tro.Tak for linket og citatet. Jeg har endu til gode at høre adagiettot i 1,5 ggr det tempo som det spilles idag, og som det oprindeligt var tænkt. Har du hørt det, og i det fald - gerne et link?

Nu har jeg ikke haft en profil på EG så længe, men jeg har fulgt med i debatterne et års tid.EG er vel hvad vi gør det til. Og jeg synes altid, dine indlæg er reflekterede og bærer præg af en god humoristisk sans. Men nej jeg har ikke hørt adagiettoen spillet hurtigere. Tjekkede lige Spotify. Den korteste er omkring 9:35. Der er også en solopiano version som er 12: et eller andet. Den er virkelig langsom.     

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...