Hop til indhold
asspassion

Prostituerede har svært ved at stoppe!

Recommended Posts

Gæst

Så kan du måske uddybe hvad de andre har fået ud af det? som har været alle Pengene værd. Sara som man må formode var en af de 71 melder ud, hun ikke kunne bruge det til noget. Vist mere eller mindre var blev taget i hånden og vist rundt og hjulpet igennem eksisterende tilbud.

Piger der henvender sig til programmet må man formode har det svært ved livet som Prostitueret. De 13 der er "reddet" ud, må derfor betegnes som værende success. En lidt dyr Succes og man ved ikke hvor mange som ville være kommet ud af Prostitution uanset.

Isoleret set er de 44 Millioner ok, men det er jo kun 1 tilbud blandt mange. Derudover alle de andre ressourcer der bliver brugt (alle de personer Sara er blevet hjulpet til at besøge)

http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE879034/en-skaendsel-for-samfundet/

Tyvstjålet link fra Siddharta.

Gammelt link, men meget aktuelt idag ligeså! Og langt fra enkeltstående tilfælde! Hvor man kan undre sig over, man så massivt nurser rundt om de prostituerede når man har så travlt med at "sparke" andre ned som er kommet galt afsted i livet. Ikke fordi, jeg vil forklejne at Prostituerede kan have det svært! Men det drejer sig hovedsagelig om Piger som har det svært i livet generelt. De andre er nogen som har været uheldig på den ene eller anden måde. Som ser livet falde fuldstændig fra hinanden muligvis familien falder fra hinanden, mister hus og hjem ja nærmest alt. Alt afhændig af situationen lever de i daglige kæmpe smerter og det eneste de bliver mødt af er skepsis og de bliver "sparket" ned af de Offentlige instanser.

Har selv sådan en Familie nær. Hvor den ene part er kommet ud for en ulykke. Blevet gode venner med Morfinen og bliver kastet rundt uden nogen dybere mening. Alt skal prøves og mere til… fornuftige ting og fuldstændig latterlige ting. Alt imens det hele ser mere og mere håbløs ud og Familien glider ud over afgrunden. Man har på fornemmelsen at Selvmordstankerne breder sig.

Når de offentlig instanser nu har så evig travlt med at "sparke" folk som er kommet galt afsted ned under Gulvbrædderne, kan jeg virkelig undre mig over, man har så travlt og med så store ressourcer at nurse andre.

Just my 50 cent.

Deltagerne i projektet har foreløbigt fået dette udbytte:

"BORGERNE VURDERER DERES LIVSSITUATION SOM FORBEDRET

Generelt oplever borgerne inden for de første 6 måneder af deres CTI- forløb en betydelig forbedring af egen livssituation målt på baggrund af ti dimensioner fx økonomi, socialt netværk, misbrug, mentalt helbred og fysisk helbred. Efter 2 måneder har 26 pct. af borgerne således oplevet en betydelig forbedring i egen livssituation, og 46 pct. har oplevet en moderat forbedring. 2 Efter 6 måneders forløb stiger andelen af borgere, som har oplevet en betydelig forbedring, til 44 pct. 6 pct. har en mere negativ opfattelse af egen livssituation 6 måneder inde i deres CTI-forløb, men overordnet tegner der sig et billede af, at langt størstedelen af borgerne oplever en forbedret livssituation jo længere de kommer frem i CTI-forløbet."

De 13 er ikke nødvendivis ude af prostitution. De har fuldført forløbet i projektet. De øvrige har så ikke fuldført endnu (bemærk tallene stammer fra en MIDTVEJSRAPPORT). Nogle få er ganske vist droppet ud af projektet, men de fleste af dem, fordi de ikke længere synes de har behov for hjælp, da deres livssituation nu er bedre.

De 44 mill er et budgettal dimensioneret til et større antal personer end 71, så mon ikke det endelige forbrug af offentlige midler på denne konto bliver mindre end 44 mill når projektet er færdigt?

Synes man skal betragte de 44 mill (eller mindre) som en investering, der fremadrettet kan give kommunerne et stærkt værktøj så de kan hjælpe prostituerede ud af de vanskeligheder de ikke selv kan overskue. Tror i øvrigt ingen af de 71 er tvunget ind i projektet.

Endelig tror jeg, at det lave antal deltagere måske bunder i, at det er svært at henvende sig til offentlige myndigheder, hvis man tidligere har modtaget offentlige ydelser og samtidigt været prostitueret. Sagsbehandlerne har nemlig ingen bemyndigelse til at slå en streg over disse tidligere overtrædelser. Måske skulle man overveje at give sagsbehandlerne denne mulighed. Så tror jeg antallet af personer der ønsker at deltage i Exit-programmet ville stige væsentligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Pengene mangler DESPERAT i forsorgen for de psykisk handicappede.

Prostituerede kan sådan set bare stoppe, stramme livremmen og finde et job eller gå på kontanthjælp, hvis de ikke vil sælge sex mere. Det er ikke et STORT samfundsproblem. Det er et LILLE problem.

GF

 

Jamen, så er der jo masser af områder, hvor folk bare skal tage sig sammen! Hvis det var så lige til, tror du så ikke at folk gjorde det? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jamen, så er der jo masser af områder, hvor folk bare skal tage sig sammen! Hvis det var så lige til, tror du så ikke at folk gjorde det?

Hold nu op. Ja, det er der da. Det offentlige kan og skal ikke hjælpe alle, der har problemer.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jamen, så er der jo masser af områder, hvor folk bare skal tage sig sammen! Hvis det var så lige til, tror du så ikke at folk gjorde det? 

 

Hej Bly,

 

Undskyld, men hvorfor er det så svært at stoppe hvis man hader sit job? Jeg kan godt forstå det kan være svært at skulle ned i løn hvis man har sat sig dyrt i det, men derudover, hvad er der så af vanskeligheder? Jeg har selv haft et job jeg sagde op fordi jeg hadede det, jeg var nød til at flytte til noget billigere men egentligt var det ikke så svært.. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har mødt en del gamle piger i løbet af årene som er endt som teledamer osv.

De er dæleme nogle bitre mandehadske fruentimmere.

Så fordi at der sidder et MEGET lille udsnit af piger herinde og skriver med, så udgør de altså ikke et bredt udsnit af branchen.

Trine -

 

 

Det har du nemlig helt ret i og derfor har jeg længe gået imod strømmen herinde. Kassedamesammenligningen mange af de mennesker der er ligeglade med hinandens ve og vel stiller op med er så grinagtig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ved ikke om Exit ender med at være det evigt saliggørende 'program' som rammer spot on hvad pigerne som ønsker hjælp har brug for.

Men det er for mig logisk at et nyt program koster penge at starte op.

Om prisen er den rigtige i forhold til hvad det ender med at 'kunne' ved jeg heller ikke.

Men jeg ved 1000% sikkert at der er et behov for et program som er 'styret' at div kommuner/staten.

De har en direkte adgang til div offentlige hjælpe muligheder.

Såsom evt bolig, kontanthjælp, psykologer osv.

Jeg gentager endnu engang - jeg ved ikke om jeg syntes at prisen er rimelig.

Men jeg anerkender behovet for programmet.

Iøvrigt mener jeg at kampen for de rigtige vilkår for pigerne burde bakkes op økonomisk også.

Jeg har mødt en del gamle piger i løbet af årene som er endt som teledamer osv.

De er dæleme nogle bitre mandehadske fruentimmere.

Så fordi at der sidder et MEGET lille udsnit af piger herinde og skriver med, så udgør de altså ikke et bredt udsnit af branchen.

Jeg er ikke fortaler for Exit, liva eller lign.

Jeg mener bare at der burde/skal være et tilbud som kan tage hånd om de i forvejen meget skrøbelige piger som aldrig burde være stoppet...

Trine -

 

Tak for dit indlæg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hold nu op. Det offentlige kan og skal ikke hjælpe alle, der har problemer.

GF

 

Jeg tror at din plade er gået i hak!

 

Næh, men de burde hjælpe dem som gerne vil have hjælp.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror at din plade er gået i hak!

Næh, men de burde hjælpe dem som gerne vil have hjælp.

Jeg tror, at din ... nej lige meget.

Selvfølgelig skal det offentlige ikke hjælpe alle, der gerne vil hjælpes med et eller andet, som de selv bør klare. Hvor kommer den ide fra?

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej allesammen.

 

Vi kommer alle sammen i situationer, hvor vi har brug for hjælp. Nu er det så gpére i denne debat. Ofte er det så penge det kommer til, at handle om. Men skal vi som samfund ikke hjælpe alle. Det er vel også vigtigt at se på hvad er succes raten når samfundet skal hjælpe enten stofmisbrugeren, alkoholikeren, mennesker med psykiske, fysiske handicaps, ældre, svage børn osv osv.  Hvis man kan "redde" en,nogen fra de udfordringer jamen så er det vel en succes. Altså det er nemmere at, hjælpe mennesker når de erkender de har en udfordring. og hjælpe dem i den situation de er i. Nogen gange har det økonomiske omkostninger, andre gange komme de penge ind igen. I mit job synes jeg at de penge samfundet bruger er en god investering, Ville dog ønske vi kunne redde alle, det kan man så desværre ikke.

 

Det er umuligt at være en Supermand/kvinde, der klarer hele verdens problemer og selv er usårlig. vi har ikke, tænkt at vi skal være små ensomme individer, der skal klare alt selv. Samfundet tilbyder sin hjælp i alle livets situationer, ligesom samfundet har givet os til opgave at tage os af hinanden. 

 

"Råd er sjældent velkomne. De, som har mest brug for dem, synes mindst om dem." 
 
Josh Billings 
 
God lørdag til jer.
 
KK

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tænker, som Trine, at nogen har problemer med jobber er det godt, at der findes et alternativ. Jeg er vild med at der findes piger, der gør det for andet end kun for at overleve, men når Trine skriver om dem der gør - tror jeg selvfølgelig på hende. Med den slags projekter er det er problemet altid om pengene går det rigtige sted hen og det kan jeg ikke vurdere. 46 millioner er ikke mange penge i det store billede.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Samfundet tilbyder sin hjælp i alle livets situationer, ligesom samfundet har givet os til opgave at tage os af hinanden.

Det lyder sødt. Men det passer heldigvis ikke.

Hvis det gjorde, ville det betyde en umyndiggørelse af borgerne og en fjernelse af incitamentet og forpligtelsen til at tage ansvaret for ens eget liv.

(Og desuden ville skatterne ville stige til uanede højder.)

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

46 millioner er ikke mange penge i det store billede.

Jeg synes tværtimod, at det er urimeligt mange penge. Som mangler, hvor det virkelig betyder noget.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt være du synes det lyder sødt. Men er da ret sikker på du får hjælp fra sygehusvæsnet, psykiatrien, psykologer, fagforening, lægen, kommunen friplads i bhv, osv osv hvis du får brug for det. Det pointen er, at får du brug for hjælp gives den jo i stor udstrækning. og det er da ikke at umyndiggøre borgerne i dette samfund. 

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt være du synes det lyder sødt. Men er da ret sikker på du får hjælp fra sygehusvæsnet, psykiatrien, psykologer, fagforening, lægen, kommunen friplads i bhv, osv osv hvis du får brug for det. Det pointen er, at får du brug for hjælp gives den jo i stor udstrækning. og det er da ikke at umyndiggøre borgerne i dette samfund.

KK

Nej, pointen er, at "samfundet" ikke skal hjælpe med alt, og at penge, der spildes et sted, mangler et andet sted, som Havnebumsen så udmærket eksemplificerer i sit indlæg nedenfor.

Lidt polemisk sagt ville jeg da også ønske, at vi levede i et Shangri-La, hvor penge vokser på træerne og alle kunne få hjælp med at blive lykkelige.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Deltagerne i projektet har foreløbigt fået dette udbytte:

"BORGERNE VURDERER DERES LIVSSITUATION SOM FORBEDRET

Generelt oplever borgerne inden for de første 6 måneder af deres CTI- forløb en betydelig forbedring af egen livssituation målt på baggrund af ti dimensioner fx økonomi, socialt netværk, misbrug, mentalt helbred og fysisk helbred. Efter 2 måneder har 26 pct. af borgerne således oplevet en betydelig forbedring i egen livssituation, og 46 pct. har oplevet en moderat forbedring. 2 Efter 6 måneders forløb stiger andelen af borgere, som har oplevet en betydelig forbedring, til 44 pct. 6 pct. har en mere negativ opfattelse af egen livssituation 6 måneder inde i deres CTI-forløb, men overordnet tegner der sig et billede af, at langt størstedelen af borgerne oplever en forbedret livssituation jo længere de kommer frem i CTI-forløbet."

De 13 er ikke nødvendivis ude af prostitution. De har fuldført forløbet i projektet. De øvrige har så ikke fuldført endnu (bemærk tallene stammer fra en MIDTVEJSRAPPORT). Nogle få er ganske vist droppet ud af projektet, men de fleste af dem, fordi de ikke længere synes de har behov for hjælp, da deres livssituation nu er bedre.

De 44 mill er et budgettal dimensioneret til et større antal personer end 71, så mon ikke det endelige forbrug af offentlige midler på denne konto bliver mindre end 44 mill når projektet er færdigt?

Synes man skal betragte de 44 mill (eller mindre) som en investering, der fremadrettet kan give kommunerne et stærkt værktøj så de kan hjælpe prostituerede ud af de vanskeligheder de ikke selv kan overskue. Tror i øvrigt ingen af de 71 er tvunget ind i projektet.

Endelig tror jeg, at det lave antal deltagere måske bunder i, at det er svært at henvende sig til offentlige myndigheder, hvis man tidligere har modtaget offentlige ydelser og samtidigt været prostitueret. Sagsbehandlerne har nemlig ingen bemyndigelse til at slå en streg over disse tidligere overtrædelser. Måske skulle man overveje at give sagsbehandlerne denne mulighed. Så tror jeg antallet af personer der ønsker at deltage i Exit-programmet ville stige væsentligt.

Først vil jeg lige sige, det er fint man tager sig af og hjælper folk! ikke her problemet ligger.

 

Måske de 44 Millioner bliver mindre. Det Offentlige har nu ikke en lang og glorværdig historik med det, men der sker da undtagelser. Ved vi ved slutrapporten. Det er nok bedst at brænde alle Pengene af, så de er med i budgettet næste år.

 

Men kigger du eksempelvis på Person A fra Siddhartas link, så har vi med en alvorlig kræftsyg at gøre. Med en mulig dødsdom hængende over hovedet. Det er ikke sjovt og giver store psykiske og fysiske udfordringer. Man kunne vælge at hjælpe personen og nurse ham som de Prostituerede. For han har da virkelig brug for det!!! I stedet vælger man og behandle ham på den måde som beskrevet, hvor Kræftsygdommen nærmest bliver et sekundært problem.

 

Det er forkert disponering på det overordnede plan!!!! Jeg er ikke Prostitueret og prøvet at deltage i exitprogrammet! Muligvis dette tilbud er fantastisk og værd at holde fast i! Men i så fald skal alle de andre projekter/ ting fjernes. For der bliver brugt vanvittig mange millioner på Prostituerede total set. Hvilket ikke hænger sammen med, hvordan man behandler så mange andre. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Først vil jeg lige sige, det er fint man tager sig af og hjælper folk! ikke her problemet ligger.

Måske de 44 Millioner bliver mindre. Det Offentlige har nu ikke en lang og glorværdig historik med det, men der sker da undtagelser. Ved vi ved slutrapporten. Det er nok bedst at brænde alle Pengene af, så de er med i budgettet næste år.

Men kigger du eksempelvis på Person A fra Siddhartas link, så har vi med en alvorlig kræftsyg at gøre. Med en mulig dødsdom hængende over hovedet. Det er ikke sjovt og giver store psykiske og fysiske udfordringer. Man kunne vælge at hjælpe personen og nurse ham som de Prostituerede. For han har da virkelig brug for det!!! I stedet vælger man og behandle ham på den måde som beskrevet, hvor Kræftsygdommen nærmest bliver et sekundært problem.

Det er forkert disponering på det overordnede plan!!!! Jeg er ikke Prostitueret og prøvet at deltage i exitprogrammet! Muligvis dette tilbud er fantastisk og værd at holde fast i! Men i så fald skal alle de andre projekter/ ting fjernes. For der bliver brugt vanvittig mange millioner på Prostituerede total set. Hvilket ikke hænger sammen med, hvordan man behandler så mange andre.

Du kan ikke med rimelighed konkludere, at fordi man bruger penge på Exit projektet så får den kræftsyge ikke hjælp.

Hvis alle undlod sort arbejde, ville der være penge til både Exit projekt og hjælp til den kræftsyge. Det er der da langt mere fornuft i.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Pengene mangler DESPERAT i forsorgen for de psykisk handicappede.

Prostituerede kan sådan set bare stoppe, stramme livremmen og finde et job eller gå på kontanthjælp, hvis de ikke vil sælge sex mere. Det er ikke et STORT samfundsproblem. Det er et LILLE problem.

GF

Lige som ludomanen sådan set bare kan stoppe, slippe kortene eller finde sig et job der gir godt nok til han har råd til at spille?

 

Inden i et hvert lille problem er der et stort problem, der bare venter på at komme ud. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Du kan ikke med rimelighed konkludere, at fordi man bruger penge på Exit projektet så får den kræftsyge ikke hjælp.

Hvis alle undlod sort arbejde, ville der være penge til både Exit projekt og hjælp til den kræftsyge. Det er der da langt mere fornuft i.

Der ser vi forskelligt på tingene!!! Meget forskelligt!!!!

Selvfølgelig kan man konkludere det er forkert at bruge så mange på nogle, mens andre der har det meget svært måske endda værre end første, bliver behandlet på den måde.

Mere ensartethed i det offentlige, tak!

Pengene er der ikke, til at hjælpe alle så massivt. Kan muligvis skaffes! Men skaf så Pengene! Indtil der giver det ingen mening at nogle bliver særbehandlet så meget.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige som ludomanen sådan set bare kan stoppe, slippe kortene eller finde sig et job der gir godt nok til han har råd til at spille?

 

Inden i et hvert lille problem er der et stort problem, der bare venter på at komme ud. 

 

Ja og gøre det gennem Minnesota kuren, den virker mod alt hvad det enkelte individ er afhængig af. Hvad enten det er rusmidler, ludomani, mad, sex o.s.v.

Det er et spørgsmål om at opbygge sin viljestyrke, og erkende man har lidt et nederlag og er afhængig.

 

Men start med AA´s 12 trin, så er du godt på vej, i stedet for den med at "Åh det er så synd for mig".

Skal gerne skrive dem her, hvis nogen skulle være i tvivl hvordan de efterleves

 

Venligst Landsbytossen - stadig uden smart phone  :mellow:

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige som ludomanen sådan set bare kan stoppe, slippe kortene eller finde sig et job der gir godt nok til han har råd til at spille?

Inden i et hvert lille problem er der et stort problem, der bare venter på at komme ud.

Analogien mellem salg af sex og ludomani er falsk. Det første er et frit valg. Det andet er en sygdom.

Det er muligt, at der gemmer sig et stort problem i ethvert lille problem (jeg er ikke psykolog), men det er i så fald ikke et samfundsproblem.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Analogien mellem salg af sex og ludomani er falsk. Det første er et frit valg. Det andet er en sygdom.

Det er muligt, at der gemmer sig et stort problem i ethvert lille problem (jeg er ikke psykolog), men det er i så fald ikke et samfundsproblem.

GF

Det er også et frit valg de første mange gange en ludoman spiller. Feks sexafhængnighed er vel også en sygdom?

Det er sku da smartere at tage et"lille" problem i opløbet før det bliver et samfundsproblem for alvor.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis man er syg, må man gå til lægen og se, om der er noget at gøre ved det. Det koster normalt ikke millioner af kroner pr. patient.

Bortset fra i forsorgen for de svært psykisk eller fysisk handicappede, hvor prostitutionsmillionerne sådan mangler.

Jeg føler ikke rigtigt, at jeg kan bidrage med mere til debatten med dig DETH, for der er falske lodder i vægtskålen, synes jeg.

Sexafhængighed - come on! Hvad har det overhovedet med denne debat at gøre?

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Man kan jo bare lade være med at spille ( ludomani).. Hvis du er psykisk syg, så tag dig sammen.. Hvis du har kræft, lev sundere... ( jeg mener det ikke, men det er lidt tonen herinde)

Ikke alle er måske så selvstændige, som jeg lige var i forløbet.. Dem fra Exit har ingen befordringer- ingen selvstændighed, men målet er ti ting, der gerne skulle forbedres- måske kun tre eller fire.. (De arbejder udfra et stjernediagram i Exitprogrammet) Hver tredje i forløbet er vist hjemløs.. Og hvor mange tager stoffer?

Desuden går pengene til socialrådgivere, uddannelse og løn, husleje osv.. Der går ikke en krone til nogle prostituerede.. Samfundet har kæmpe afdelinger for psykisk syge, misbrugere osv. Der bliver brugt mange flere penge der. På et psykiatrisk hospital er der rengøring og mad flere gange om dagen. Men synes debatten er lidt kedelig nu, så hav ondt i røven i fred.

Der er ingen som afholder nogle af jer fyre fra at prøve jobbet af som prostitueret- så kan vi jo tage snakken igen efter... (F.eks er der en stor bamsefar inde på escort-side.dk, med en stor behåret numse.. Der er kunder til alle)

Redigeret af Sara

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes mere tonen her er, at "man har krav på at blive hjulpet til at få ordnet problemerne i sit liv."

Det er tilsyneladende ingen grænser for dette - alkoholikere, ludomaner, sexafhængige, ufaglærte, narkomaner, ensomme, anorektikere, nervøse, bulimikere, deprimerede, rygere, fraskilte, prostituerede, ugidelige, overvægtige, introverte, spritbilister, kriminelle, mobbede, mobbere, sektmedlemmer, hundeejere osv., osv.

Men synes som Sara, at debatten her er lidt kedelig nu, så fortsæt bare med at have ondt i røven over skeptikerne og pust bare velfærdsomkostningerne op.

GF

P.s. Der er INGEN, der her i debatten har påstået, at psykisk eller fysisk handicappede bare skal tage sig sammen. Eller at den, der har kræft, bare skal leve sundere. Det er fri fantasi.

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg synes mere tonen her er, at "man har krav på at blive hjulpet til at få ordnet problemerne i sit liv."

Det er tilsyneladende ingen grænser for dette - alkoholikere, ludomaner, sexafhængige, ufaglærte, narkomaner, ensomme, anorektikere, nervøse, bulimikere, deprimerede, rygere, fraskilte, prostituerede, ugidelige, overvægtige, introverte, spritbilister, kriminelle, mobbede, mobbere, sektmedlemmer, hundeejere osv., osv.

Men synes som Sara, at debatten her er lidt kedelig nu, så fortsæt bare med at have ondt i røven over skeptikerne og pust bare velfærdsomkostningerne op.

GF

P.s. Der er INGEN, der her i debatten har påstået, at psykisk eller fysisk handicappede bare skal tage sig sammen. Eller at den, der har kræft, bare skal leve sundere. Det er fri fantasi.

Det er den holdning du lægger for døren, når det handler om prostituerede.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...