Hop til indhold
llive

Frækt nyt fra Bangkok

Recommended Posts

Jernsvinet skrev, 1 time siden:

hæve op til 5.000 kr. pr. døgn i andre pengeautomater i Danmark og i udlandet, hvis der er dækning på kontoen

Tror du skal hjem og checke dine udskrifter en del igennem - måske står der ikke valutakurstillæg - men når din omregningskurs er 2% ringere end den officielle dagskurs - så har du betalt valutakurstillæg på 2% = same-same ;-)

Kunne se hvad der var hævet i danske kroner.  Plejede at hæve 20.000 bath dernede pr gang.   Og var altså ikke meget mere end det jeg kunne slå op ved at udregne den direkte kurs jeg kunne se på nettet.   Og den kurs jeg kigger efter er den på nettet under valuta kurser.  Den er altid bedre end den de tilbyder ved boderne er jeg 100 procent sikker på.

Det kunne jeg jo se da du skrev om kurserne dernede, og hvor jeg så tjekkede hvad reelt den danske krone og bath var værd i forhold til hinanden.

Men jo burde være billigere at veksle ved boderne, også tænkt mig at gøre med 10 kg.   Men hvor meget billigere er spørgsmålet.  Dem ved boderne tjener selvfølgelig også på det ligesom man skal måle det med risikoen med at have mange kontanter med sig derned.

Selv ved 3 procent fra valutakurs på nettet så er der trods alt ikke mere end 150 kr man betaler for at veksle 5.000 danske kroner.   Og som sagt vægtes med den større sikkerhed man har.    Tror nu man kan få det ned omkring ca 2 procent ved Pay card hævninger samlet set med alle udgifter og det er så 100 kr for at få vekslet 5.000 danske kr.   

Ved boderne betaler man måske kun 1 procent fra valutakursen på nettet.  Dvs man sparer 50 kr for en hævning på 5.000 kr.   Er altså ikke de vilde efter min mening :) 

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 8 timer siden:

Dvs man sparer 50 kr for en hævning på 5.000 kr.   Er altså ikke de vilde efter min mening

Det er da stadig mere end prisen på en times thai-massage ;-)

Og ved boderne kan mange hurtigt ved at checke priserne - selv hos det samme firma - hurtigt tjene til et par timers ekstra massage - og jeg vil hellere give 200 bath til en fattig husmor, der må arbejde hårdt i akavede stillinger i en hel time, fremfor et eller andet vekselfirma.

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 10 timer siden:

Det er da stadig mere end prisen på en times thai-massage ;-)

Og ved boderne kan mange hurtigt ved at checke priserne - selv hos det samme firma - hurtigt tjene til et par timers ekstra massage - og jeg vil hellere give 200 bath til en fattig husmor, der må arbejde hårdt i akavede stillinger i en hel time, fremfor et eller andet vekselfirma.

Jo men ses med den ulempe at rejse med mange penge på sig.   Der kan det ihvertfald godt argumenteres med at bruge kort i hæveautomater.

Men jo jeg tager også en sjat med derned og veksler i boderne denne gang.   

Men mere fordi den her uoverskuelighed og usikkerhed med hvor meget det koster at hæve ved en automat. At man skal sikre sig det bliver i den thilandske banks valuta, og den usikkerhed om man får trykket forkert.

Der godt se det er nemmere ved boderne hvor man ser en præcis vekselkurs.

Men spørgsmålet er så om jeg skal veksle hele beløbet i lufthavnen eller om de steder der er i Pattaya er bedre end lufthavnen ?   Umiddelbart selvom jeg overhovedet ingen viden har på området, så kunne man få den tanke at i lufthavnen udnyttede de, de rejsende mere.   Samtidigt så sige at der måske er mere konkurrence i lufthavnen end der ville være i Pattaya, og dermed sikre bedre kurser ?

 

Med hensyn til din filosofi med at få de billigste ting, så enig med dig.    Når feks nogle scootertaxier starter med at forsøge at få en ublupris så bliver jeg næsten stædig der og enten slet ikke vil have noget med dem at gøre eller prutter så langt ned så det næsten er fornærmende overfor dem.

Hvorimod når dem der er fair i deres forslag, de får tit ekstra.    

Det koster jo ikke en skid i forhold til Danmark, men er mere den her mentalitet med at man næsten altid skal prutte jeg ikke bryder mig om.   Og hvor nogle er ekstrem ublu til at starte med.     Der kan jeg sgu godt blive lidt vred.    Jeg hader den form for nasseri og se ned på en farang.   Så selvom det drejer sig om småører set i danske forhold så går jeg i den modsatte grøft der :)  

Hvorimod dem der er fair de selvfølgelig sagtens kan få ekstra, da det jo er små penge for os.

 

 

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 59 minutter siden:

Men spørgsmålet er så om jeg skal veksle hele beløbet i lufthavnen eller om de steder der er i Pattaya er bedre end lufthavnen ? 

Jeg fortrød ihvertfald at jeg ikke vekslede det hele i transitten i lufthavnen, da jeg ikke har set bedre kurser siden - mener selv kursen i CPH var bedre, end de bedste jeg har set i Pattaya på 4.75

ZEUS skrev, 1 time siden:

så kunne man få den tanke at i lufthavnen udnyttede de, de rejsende mere.

Ja, det har jeg oplevet i Gdansk, hvor jeg i den grad blev snydt - men det drejer sig vel om at forberede sig og lave en lille seddel med vekselkurser både den ene og den anden vej - og ellers finde lommeregneren frem på smartphonen, hvorpå man i forvejen har prøvet at regne nogle eksempler igennem, så man nogenlunde ved, hvormeget man bør forvente at få for sine D.kr. eller andre valutaer.

NB. det er en dum ide at tage Polske Zlotys med - dem gider de ikke engang kigge på - men Rubler, Euros og Australske Dollares er i høj kurs hernede ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, for 1 time siden:

Jeg fortrød ihvertfald at jeg ikke vekslede det hele i transitten i lufthavnen, da jeg ikke har set bedre kurser siden - mener selv kursen i CPH var bedre, end de bedste jeg har set i Pattaya på 4.75

Ja, det har jeg oplevet i Gdansk, hvor jeg i den grad blev snydt - men det drejer sig vel om at forberede sig og lave en lille seddel med vekselkurser både den ene og den anden vej - og ellers finde lommeregneren frem på smartphonen, hvorpå man i forvejen har prøvet at regne nogle eksempler igennem, så man nogenlunde ved, hvormeget man bør forvente at få for sine D.kr. eller andre valutaer.

NB. det er en dum ide at tage Polske Zlotys med - dem gider de ikke engang kigge på - men Rubler, Euros og Australske Dollares er i høj kurs hernede ;-)

Men kursen faktisk fin hvis du kunne veksle til den nu :) 

Det er bath´en der er steget er steget de sidste dage

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, den 3.5.2019 at 13:19:

Hvis man ønsker at opholde sig længere tid i Thailand som expat, er der netop kommet nye regler:

https://www.pattayamail.com/latestnews/pcec-given-an-update-on-new-thai-immigration-long-stay-extension-rules-253689

Der er åbenbart også kommet nye regler for turister. Den regel siger at man 4 gange i træk kan indrejse på turistvisum (det normale 30 dages visum). 5.-10.-15. gang osv. man indrejser skal man søge et normalt visum på en ambassade. Antal gange udløber åbenbart ikke. Som jeg forstår det tæller indrejser fx for 5 år siden også med. Det bliver spændende at se når den alm. danske familie der rejser på juleferie bliver ramt af reglen. Dropper de mon så Thailand. Men det giver da lidt penge i kassen fra dem som laver visa-run. Så måske håndhæves reglen mere i Bangkoks gamle lufthavn end i den nye.

Jeg har så ikke kunnet læse om den regel nogen steder, men taler ud fra egen erfaring.

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, for 4 timer siden:

Der er åbenbart også kommet nye regler for turister. Den regel siger at man 4 gange i træk kan indrejse på turistvisum (det normale 30 dages visum). 5.-10.-15. gang osv. man indrejser skal man søge et normalt visum på en ambassade. Antal gange udløber åbenbart ikke. Som jeg forstår det tæller indrejser fx for 5 år siden også med. Det bliver spændende at se når den alm. danske familie der rejser på juleferie bliver ramt af reglen. Dropper de mon så Thailand. Men det giver da lidt penge i kassen fra dem som laver visa-run. Så måske håndhæves reglen mere i Bangkoks gamle lufthavn end i den nye.

Jeg har så ikke kunnet læse om den regel nogen steder, men taler ud fra egen erfaring.

Ja hvis det vitterligt er  officiel nu sådan,  så mange der får problemer når de ankommer.  Og skal opleve en masse venten og burukrati før de fornyet det.

Hvor har du hørt eller læst det her om ?   Burde vel stå på deres hjemmeside i Danmark så tænker jeg.   

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, for 4 timer siden:

I dag er den officielle kurs 4,78.

På Superrich hovedkontor er kursen 4,74. Dvs. vwkselgebyret ligger på 0,8-0,9%

I lufthavnen er kursen 4,69. Dvs. vwkselgebyret er på 1,88%

https://www.superrichthailand.com/#!/en/exchange

Den officielle kurs har så ligget i lejet 4,7-4,8 i nogle måneder efterhånden

 

Super inforigt.  

Mener altså med mit kort så betaler jeg max 1 procent plus den dårligere kurs som den Thailanske bank har.   Men tidligere eftersøgt den.  Ved du hvad kursen er i den Thailanske bank ?    For det selvfølgelig ligges oveni.

Men drejer det sig om 1 procent, så bliver veksling med kort i Thailansk banks valuta jo samlet sikkert ikke mere end 2 procent.   Og ikke meget man sparer ved at veksle ved en bod i lufthavnen.

 

Uanset hvad tager jeg danske kr med derned ved denne tur og veksler ved en bod i lufthavnen.    Tvivler dog på det bliver meget man sparer.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 5 minutter siden:

 

Super inforigt.  

Mener altså med mit kort så betaler jeg max 1 procent plus den dårligere kurs som den Thailanske bank har.   Men tidligere eftersøgt den.  Ved du hvad kursen er i den Thailanske bank ?    For det selvfølgelig ligges oveni.

Men drejer det sig om 1 procent, så bliver veksling med kort i Thailansk banks valuta jo samlet sikkert ikke mere end 2 procent.   Og ikke meget man sparer ved at veksle ved en bod i lufthavnen.

 

Jeg ser kun bankernes vekselkurser i de thailandske lufthavne. De er yderst ringe og kan ikke bruges som rettesnor, i forhold til samme bank i byen.

Men det lader til mange thaier også bruger vekselkontorer såsom Superrich når de skal have vekslet til fremmed valuta.

Del dette indlæg


Link til indlæg
ZEUS skrev, for 13 minutter siden:

Ja hvis det vitterligt er  officiel nu sådan,  så mange der får problemer når de ankommer.  Og skal opleve en masse venten og burukrati før de fornyet det.

Hvor har du hørt eller læst det her om ?   Burde vel stå på deres hjemmeside i Danmark så tænker jeg.   

Har fået en note i mit pas om at jeg ved næste indrejse skal have et rigtigt visum. Men jeg mødte vist også en striks leder, for det virkede som om pas-kontrollørerne havde fået besked på at alle vesterlændinge nærmest skulle kontrolleres ekstra. En gut med et barn efter mig virkede ikke som om han vidste, hvorfor han blev taget til side. Jeg ved heller ikke om han kom ind i landet. Men mon ikke lederen fik opnået hendes kvote.

Jeg ved ikke om jeg var heldig at få lov til at komme ind i landet. Men de ville have alle rejseplaner og se returbilleten til Danmark.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det lader til den lov jeg omtaler er mere eller mindre hemmelig (har fået undersøgt lidt mere om den). Det er ikke alle indenfor immigrationen som kender til den, med de kan finde den i lovgivningen. Så måske er det kun personalet i lufthavne som er blevet informeret om den.

Så det kan godt vare noget tid inden den måske bliver officiel.

Men er man i farezonen, kan man jo bede om et skriftligt svar fra en thailandsk ambassade.

Men lidt sjovt med en lov som rammer med tilbagevirkende kraft.

Redigeret af mr. sving
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg forstår ikke reglen @mr. sving betyder det at man maximalet kan tage på ferie til Thailand 4 gange uden et visum?

5 gang man indrejser på ferie på samme pas så skal man have et visum?

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, den 7.5.2019 at 18:31:

Jeg ser kun bankernes vekselkurser i de thailandske lufthavne. De er yderst ringe og kan ikke bruges som rettesnor, i forhold til samme bank i byen.

Men det lader til mange thaier også bruger vekselkontorer såsom Superrich når de skal have vekslet til fremmed valuta.

Jeg synes bankernes vekselkurser er yderst ringe overalt - da jeg tog hjem fra Thailand sidste år, var kurserne hos Superrich i lufthavnen også bedre end dem jeg ellers havde set i Pattaya - denne gang ved ankomst, bemærkede jeg bare at de var noget bedre hos bl.a. Siam i deres små vekselbokse - ihvertfald var de noget ringere, når man gik nedenunder til Superrich - så det var måske kun i transit, de var så gode.

Del dette indlæg


Link til indlæg
newbee skrev, for 9 timer siden:

jeg forstår ikke reglen @mr. sving betyder det at man maximalet kan tage på ferie til Thailand 4 gange uden et visum?

5 gang man indrejser på ferie på samme pas så skal man have et visum?

Ja, jeg tror det er ligegyldigt om du skifter pas. For du er nok registreret i deres system via dit navn og anden identifikation.

Var jeg en alm familie og skulle på badeferie, så ville jeg ikke gide at bøvle med visum og dertilhørende udgift 5. gang, med bare vælge et andet rejsemål. Men måske dette også er formålet, fordi nogle strande og natur er overbelastet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, for 14 timer siden:

Ja, jeg tror det er ligegyldigt om du skifter pas. For du er nok registreret i deres system via dit navn og anden identifikation.

Var jeg en alm familie og skulle på badeferie, så ville jeg ikke gide at bøvle med visum og dertilhørende udgift 5. gang, med bare vælge et andet rejsemål. Men måske dette også er formålet, fordi nogle strande og natur er overbelastet.

Det er åbenbart heller ikke en regel, som de kender på den thailandske ambassade i København, hvor de skriver følgende:

“Any Danish passport holder is normally allowed to enter and stay in Thailand up to 30 days without a visa for tourism purpose when enter the  country by air (no limit how many time you entry the country).“

Men måske falder du ikke under kategorien “normally”....

Redigeret af MajorTom

Del dette indlæg


Link til indlæg
MajorTom skrev, for 11 timer siden:

Det er åbenbart heller ikke en regel, som de kender på den thailandske ambassade i København, hvor de skriver følgende:

“Any Danish passport holder is normally allowed to enter and stay in Thailand up to 30 days without a visa for tourism purpose when enter the  country by air (no limit how many time you entry the country).“

Men måske falder du ikke under kategorien “normally”....

Jeg ved så ikke hvordan man bliver unormal. Men har da rejst ind omkring 15 gange i mit liv.

Men hjemmesider kan af og til være langsomme om at blive opdateret.

Redigeret af mr. sving
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, den 10.5.2019 at 03:57:

Jeg ved så ikke hvordan man bliver unormal. Men har da rejst ind omkring 15 gange i mit liv.

Men hjemmesider kan af og til være langsomme om at blive opdateret.

Nej, jeg forstår på ingen måde dette, i kalenderåret 2018 rejste jeg ind i Thailand mere end 15 gange på samme pas. Aldrig nogen har kommenteret på dette.

måske noget med at man ikke kun lige er ude i de tre dage inden at man rejser ind igen, for at opholde sig i næsten 30 dage

Del dette indlæg


Link til indlæg
imod sexslaveri skrev, for 1 time siden:

Nej, jeg forstår på ingen måde dette, i kalenderåret 2018 rejste jeg ind i Thailand mere end 15 gange på samme pas. Aldrig nogen har kommenteret på dette.

måske noget med at man ikke kun lige er ude i de tre dage inden at man rejser ind igen, for at opholde sig i næsten 30 dage

Ellers  må man jo håbe på en kongelig benådning - næste gang kongen gifter sig igen  ;-)

https://www.pattayamail.com/thailandnews/20-inmates-granted-royal-pardon-ordained-to-honor-hm-king-rama-x-254525

Del dette indlæg


Link til indlæg
imod sexslaveri skrev, for 11 timer siden:

Nej, jeg forstår på ingen måde dette, i kalenderåret 2018 rejste jeg ind i Thailand mere end 15 gange på samme pas. Aldrig nogen har kommenteret på dette.

måske noget med at man ikke kun lige er ude i de tre dage inden at man rejser ind igen, for at opholde sig i næsten 30 dage

Reglen er blevet indført på et tidspunkt i år. Men det lader ikke til alle i immigrationsmyndighederne kender den. Enkelte er så åbenbart meget strikse med den. Jeg rendte så ind i sådan en leder. Hun befinder sig så i den gamle lufthavn, som vel også mest bruges til "visa-run" af de to lufthavne, fordi Air Asia, Nok Air mm. flyver derfra. Men rejser man udenfor normal kontortid, kan det være at kontrollen er knap så skrap. Jeg ankom ved 8-9-tiden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
mr. sving skrev, for 7 minutter siden:

Reglen er blevet indført på et tidspunkt i år. Men det lader ikke til alle i immigrationsmyndighederne kender den. Enkelte er så åbenbart meget strikse med den. Jeg rendte så ind i sådan en leder. Hun befinder sig så i den gamle lufthavn, som vel også mest bruges til "visa-run" af de to lufthavne, fordi Air Asia, Nok Air mm. flyver derfra. Men rejser man udenfor normal kontortid, kan det være at kontrollen er knap så skrap. Jeg ankom ved 8-9-tiden.

interessant....

var dine tidligere ophold af længere varighed ??

jeg renner nemt ind i problemer, da jeg på en rungrejse i østen nemt har 3-4 entry til Thailand

Del dette indlæg


Link til indlæg
imod sexslaveri skrev, for 10 minutter siden:

interessant....

var dine tidligere ophold af længere varighed ??

jeg renner nemt ind i problemer, da jeg på en rungrejse i østen nemt har 3-4 entry til Thailand

En enkelt gang har jeg forlænget mit visa uden at forlade landet. Ellers har jeg vel opholdt mig i Thailand i 20-29 dage på mit turistvisum inden jeg har været væk i 5-9 dage til fx Vietnam, Laos, Cambodja mm. Jeg har aldrig kun været ude af landet 1-2 nætter. Reglen med at man kun må være i Thailand i 90 ud af 180 dage håndhæves vist ikke så skrapt. Jeg tror, jeg har overtrådt den med enkelte dage på et tidspunkt (ikke bevidst). Men det har jeg aldrig hørt noget for. Det eneste jeg har hørt for er mine ca. 15 indrejser på turistvisum på 3,5 år.

På en rundrejse kan let nå op på dine 3-4 indrejser, fordi Bangkok er et godt udgangspunkt i Asien.

Redigeret af mr. sving
Tilføjelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jernsvinet skrev, den 8.5.2019 at 21:59:

Jeg synes bankernes vekselkurser er yderst ringe overalt - da jeg tog hjem fra Thailand sidste år, var kurserne hos Superrich i lufthavnen også bedre end dem jeg ellers havde set i Pattaya - denne gang ved ankomst, bemærkede jeg bare at de var noget bedre hos bl.a. Siam i deres små vekselbokse - ihvertfald var de noget ringere, når man gik nedenunder til Superrich - så det var måske kun i transit, de var så gode.

Forsøgte lige for sjovs skyld at veksle kr. 200,- i transit, da jeg skulle hjem for at kontrollere kursen - det viser sig så at kursen på de 4.85, er den man skal betale i THB for at købe danske kr. - vil man købe THB er kursen rimelig ringe - mener det kun var 4,21, hvor den andre steder er omkring 4,70 - så min anbefaling om at veksle i lufthavnen holder desværre ikke vand.

Da, jeg ikke ville veksle til den miserable kurs alligevel, kasseren allerede havde talt pengene op og skrevet en nota ud, blev han rimelig sur, da jeg nu ville have mine kr. 200,- igen - og nærmest smed sedlen ud igennem lugen - OK, dem foran mig havde vist også været rimelig besværlige ;-)

Mødte ellers en venlig, rimelig kraftig fyr i ankomsthallen fra Serbien, der fortalte at han havde måttet overnatte 3 dage i lufthavnen, fordi han var blevet snydt mht. noget arbejde han skulle have haft - og som nu manglede lidt penge til billetten hjem - jeg havde godt nok læst om at det kunne være et scam - men jeg stak ham nu 100 Polske Zloty, som de absolut ikke vil veksle nogen steder i Thaliand.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, man skal søge efter den højeste kurs af de lave kurser ud for ens valuta.

Bath følger vist mest den kinesiske kurs. Da kineserne for nogle år siden nedskrev deres valuta faldt bath så med 10% og kunne veksles til lidt over 5.

Læste en artikel at Thailand var blevet 7-8% dyrere det sidste år. Egypten lå vist omkring de 25%.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu hvor der er gået logistik i denne lange tråd, vil jeg blot lige tilføje et par råd om, hvad man bør gøre, hvis man skal ind til Bangkok centrum - og ikke den anden vej mod Pattaya.

Umiddelbart tænker de fleste nok, at taxa er den nemmeste løsning. Men pas på. Jeg har kørt fra lufthavnen til Bangkok centrum en del gange og på forskellige tider at døgnet. Hver gang har der været trafikpropper. Turen har taget 1,5 - 3,5 timer, selvom den kun er på omkring 30 kilometer. Vejene er overfyldte ind mod centrum på alle tider af døgnet (måske ikke midt om natten, for det har jeg ikke erfaring med). Det er lidt et helvede, når man bare gerne vil frem til sit hotel hurtigst muligt efter en lang flyrejse.

I stedet vil jeg anbefale, at man søger ned i lufthavnens underetage mod togene (der er fint skiltning).

Herfra kan man utrolig billigt køre ind til centrum - og hvis der ikke er stop tæt på dit hotel, så stå af på Makkasan (hvor man kan skifte til subway) eller til Phaya Thai (der også er stoppested for Sky Trains Sukhumvit-linje). Så er der direkte transport til fex Nana.

Det lyder måske lidt besværligt, men det er meget hurtigere og billigere end taxa.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...