Hop til indhold
Klodendrejer

Har vi glemt covid 19 ?

Recommended Posts

easykid123 skrev, for 14 timer siden:

  

Jeg vil selvfølgelig læse igennem hvad der blev kommenteret på mit indlæg, og hvis det viser sig at der er nogen som kan komme Statens Serum Institut til hjælp og dokumentere at SARS-CoV-2 forsager Covid-19 vil det hjælpe en hel del,  jeg selv og SSI mangler dog stadig denne evidens, så derfor beder jeg om hjælp. Hvis nogen kan finde frem til studier som opfylder Kochs postulat omkring Corona->Covid-19 sammenhængen, ville mange ting falde bedre på plads.

https://www.nature.com/articles/s41564-020-0695-z

https://science.sciencemag.org/content/369/6503/510

https://www.nature.com/articles/s41579-020-00459-7

Citat

Jeg citerer Zeus i det han påstod Covid-19 er en ekstrem sjælden sygdom, og at en undersøgelse på 6000 mennesker ikke er gældende. Jeg benægter ikke at det som betegnes Covid-19 er ekstremt ubehageligt.

Det er pudsigt at denne ikke dødelige sygdom bliver behandlet som AIDS på steroider, når den kan overkommes. Sygehuse lagt tomme, og man tvinger samfundet i fattigdom på én gang, uden at undersøge nærmere hvad immunitetsraten er som ved almindelige pandemier -som sker årligt da WHOs definition siden 2009 på en pandemi er en ny sygdom som spreder sig omkring kloden, den årlige influenza.

Undskyld men uden empirisk evidens stoler jeg ikke på at give afkald på retten til at råde over min egen krop, som den nye pandemilov tager fra os.

Jeg håber bare inderst inde at folk forholder sig til evidensen og behandler hinanden pænt, frygt er en forfærdelig ting at gå med for længe af gangen.

Tag et kig ud i verden, hvor sundhedsvæsner har været lagt ned af Covid-19 patienter, og hvor sundhedsvæsner er ved at blive lagt ned igen. Og så overvej hvordan det ville se ud hvis IKKE at der var blevet taget alle de forholdsregler som der bliver taget. At du har et behov for at nedtone alvoren af den dødelige sygdom må stå for din egen regning, men jeg vil mægtig gerne se noget empirisk evidens på at du har ret. Som jeg ser det er du MEGET langt fra at kunne dokumentere dine påstande. 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg
Hvis nutidens danskere havde levet under mørklægningen under 2. Verdenskrig:
- "Hvad med det frie valg til at have lys i haven!"
- "Kun 0.0078% af alle huse bliver bombet. Det er en vanvittig overreaktion!"
- "Hvor er evidensen for at mørklægnings-gardiner virker?""
 
"Her efter to måneders mørklægning kan jeg se, at vores landsby ikke er blevet bombet en eneste gang - tænker vi godt kan give mulighed for at åbne gardinerne en smule."
“Vi vil have at vide, hvornår det her krigshalløj slutter. Ellers kan vi jo ikke planlægge noget.”
“Må vi nu ikke engang holde fest på grund af det der spærretidsnoget? Det er en hel ungdomsgeneration, det går ud over, ik’!”
"Regeringen skal ikke bestemme hvad jeg skal gøre med MINE vinduer".
"Der findes slet ingen bombefly. Det er bare noget, medierne har fundet på".
 
122816579_3349939251725886_5020580974536591222_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=s9qvDBw8p2sAX93cp34&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=ebff2998e241e31c9b447d55b6692588&oe=5FC1E554
Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 25 minutter siden:
Hvis nutidens danskere havde levet under mørklægningen under 2. Verdenskrig:
- "Hvad med det frie valg til at have lys i haven!"
- "Kun 0.0078% af alle huse bliver bombet. Det er en vanvittig overreaktion!"
- "Hvor er evidensen for at mørklægnings-gardiner virker?""
 
"Her efter to måneders mørklægning kan jeg se, at vores landsby ikke er blevet bombet en eneste gang - tænker vi godt kan give mulighed for at åbne gardinerne en smule."
“Vi vil have at vide, hvornår det her krigshalløj slutter. Ellers kan vi jo ikke planlægge noget.”
“Må vi nu ikke engang holde fest på grund af det der spærretidsnoget? Det er en hel ungdomsgeneration, det går ud over, ik’!”
"Regeringen skal ikke bestemme hvad jeg skal gøre med MINE vinduer".
"Der findes slet ingen bombefly. Det er bare noget, medierne har fundet på".
 
122816579_3349939251725886_5020580974536591222_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=s9qvDBw8p2sAX93cp34&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=ebff2998e241e31c9b447d55b6692588&oe=5FC1E554

Tyskerne har brugt mundbind både inde og ude siden marts, alligevel har de ikke mindre smitte end os, så ja, det virker nok, eller noget.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, 1 time siden:

Tyskerne har brugt mundbind både inde og ude siden marts, alligevel har de ikke mindre smitte end os, så ja, det virker nok, eller noget.

Bortset fra at du ikke ved hvordan situationen havde været, hvis de ikke havde gjort det. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er en influenza, slap nu af socialdemokrabater..selvom jeg er klar over at det er en sygdom der passer som fod i hose til jeres verdensopfattelse..! Skål og god weekend til resten derude i denne skønne verden :wub::D
 

Redigeret af Mr Black

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 5 timer siden:

Tyskerne har brugt mundbind både inde og ude siden marts, alligevel har de ikke mindre smitte end os, så ja, det virker nok, eller noget.

En million danskere skal gå med mundbind PERFEKT i en uge for at vi kan undgå at en person bliver indlagt. Lad os sige at man i gennemsnit bruger 3 mundbind per dag (det er lavt sat) så er det 21 millioner mundbind for at undgå en enkelt indlæggelse. Et mundbind koster 3 Dkr., så vi betaler 63 millioner Dkr for undgå en enkelt indlæggelse.

Ca 1 ud af 5 af de indlagte dør MED corona, det er et lavere tal der rent faktisk dør AF corona, men lad os bruge de 1 ud af 5. Så det koster 63 millioner gange 5 = 315 millioner at undgå et enkelt dødsfald.

315'000'000 Dkr for at redde et enkelt liv. Og det er endda lavt sat. Og det skal siges at gennemsnitsalderen er 82 år.

Hvor mange liv kunne vi ikke redde ved at bruge de ressourcer anderledes!?!?!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Igår tog jeg 2 forskellige fly og idag to andre. På tre af dem var det påkrævet mundbind, og alle havde det. Også personalet. På det 4:e var det ikke påkrævet og ingen havde det. Ikke heller personalet. Alle sammen var indenrigs.

I Stockholm må man gå 300 på teater, uanset hvor stort teatret er. I Malmö må man gå 50, uanset hvor stort teatret er. På fodbold - hvor arenaen måske har plads for 35.000, må man også gå 300 respektive 50. I supermarkedet er der ingen begrænsninger.

Man må jo bare elske pandemilogik.

Redigeret af Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 6 timer siden:

Igår tog jeg 2 forskellige fly og idag to andre. På tre af dem var det påkrævet mundbind, og alle havde det. Også personalet. På det 4:e var det ikke påkrævet og ingen havde det. Ikke heller personalet.

 

Bananas skrev, for 6 timer siden:

Man må jo bare elske pandemilogik.

Ja. Jeg tog 2 fly i sidste uge. På begge var mundbind påkrævet. På det ene havde flyselskabet kun solgt hvert andet sæde, så der var plads mellem passagererne. Det andet var fyldt til bristepunktet. Til gengæld undlod de at servere kaffe og vand på det andet  pga smittefaren og "your safety is our primary concern"........ 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, for 12 timer siden:

En million danskere skal gå med mundbind PERFEKT i en uge for at vi kan undgå at en person bliver indlagt.

Nej, du har misforstået modelforudsætningerne. Det afhænger af smitteudbredelsen.

 

Din beregning af økonomien er også misforstået. Du skal modregne udgifterne ved sygdom uden indgreb.

Redigeret af Advarsel

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, den 25.9.2020 at 18:09:

 

Og så starter skolerne. Og BOOOM 3 uger senere exploderer smitten. De små kan ikke styres, ikke tvinges til at afspritte, holder ikke afstand og tager smitten med hjem.

De små er faktisk de bedste til at spritte hænder og til at efterleve reglerne. Det er teenagere ig voksne, der har de støste problemer med at efterleve det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Advarsel skrev, for 12 timer siden:

Nej, du har misforstået modelforudsætningerne. Det afhænger af smitteudbredelsen.

Som det forholder sig nu, så viser min beregning hvor meget vi bruger for at redde et enkelt liv.

Du har ret i at hvis der var en stor del af befolkningen, feks 5%, der var smittede, så ville tallene ændre sig. Problemet her er at i Sverige, hvor de ikke bruger masker, så er smitteudbredelsen stadig meget lav. De steder der er værst ramt er det 0,1%. Man kommer ikke op i nærheden af en smitteudbredelse der gør masker rentable.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, for 12 timer siden:

Som det forholder sig nu, så viser min beregning hvor meget vi bruger for at redde et enkelt liv.

Nej, for du mangler at tage højde for fx direkte og afledte (bl.a. ressourcereallokering til ugunst for andre patienter) omkostninger ved flere behandlinger af syge i et scenarie med fravær af tiltag og gevinsten ved nedsat sygefravær på arbejdsmarkedet. Begge dele er ret hypotetiske, og derfor er de der pseudoestimater noget, som amatørøkonomer trækker ud af røven.

tiger skrev, for 12 timer siden:

Du har ret i at hvis der var en stor del af befolkningen, feks 5%, der var smittede, så ville tallene ændre sig.

WHO estimerer at 10% globalt er eller har været smittet. Den aktuelle smitteudbredelse lokalt vil derfor svinge helt vildt - nogle steder ved vi at 40% af en lokal befolkning er eller har været smittet. Der er ikke sikker viden om status af de lokale niveauer for smitteudbredelse p.t. - slet ikke i Sverige, hvor testpolitikken er meget restriktiv.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, den 30.10.2020 at 17:42:

Tyskerne har brugt mundbind både inde og ude siden marts, alligevel har de ikke mindre smitte end os, så ja, det virker nok, eller noget.

Jeg kan næsten ikke tro at du ikke er klar over at der er mange andre ting der spiller ind på Covid-19 smitte end mundbind? 

Det er kun et af mange tiltag, der tilsammen udgør kampen mod Covid-19 spredningen. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, den 30.10.2020 at 23:53:

En million danskere skal gå med mundbind PERFEKT i en uge for at vi kan undgå at en person bliver indlagt.

Jeg antager at du ER klar over at det tal ændrer sig med hvor mange smittede der er i Danmark?

tiger skrev, den 30.10.2020 at 23:53:

Lad os sige at man i gennemsnit bruger 3 mundbind per dag (det er lavt sat) så er det 21 millioner mundbind for at undgå en enkelt indlæggelse. Et mundbind koster 3 Dkr., så vi betaler 63 millioner Dkr for undgå en enkelt indlæggelse.

Ca 1 ud af 5 af de indlagte dør MED corona, det er et lavere tal der rent faktisk dør AF corona, men lad os bruge de 1 ud af 5. Så det koster 63 millioner gange 5 = 315 millioner at undgå et enkelt dødsfald.

315'000'000 Dkr for at redde et enkelt liv. Og det er endda lavt sat. Og det skal siges at gennemsnitsalderen er 82 år.

Hvor mange liv kunne vi ikke redde ved at bruge de ressourcer anderledes!?!?!

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 4 minutter siden:

Jeg kan næsten ikke tro at du ikke er klar over at der er mange andre ting der spiller ind på Covid-19 smitte end mundbind? 

Det er kun et af mange tiltag, der tilsammen udgør kampen mod Covid-19 spredningen. 

Jeg har til gengæld svært ved at forstå, hvad du vil med det indlæg!

Hvis mundbind virker, hvor er det så, tyskerne har svigtet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Advarsel skrev, den 1.11.2020 at 13:05:

WHO estimerer at 10% globalt er eller har været smittet. Den aktuelle smitteudbredelse lokalt vil derfor svinge helt vildt - nogle steder ved vi at 40% af en lokal befolkning er eller har været smittet. Der er ikke sikker viden om status af de lokale niveauer for smitteudbredelse p.t. - slet ikke i Sverige, hvor testpolitikken er meget restriktiv.

Man vil aldrig kunne komme op på at 40% af befolkningen er smittede. Det er helt hen i vejret det du skriver, der vil opstå flok immunitet længe inden. Det er simpelthen fysisk umuligt at sådan et scenarie kunne opstå. Erfaringerne fra Sverige beviser i øvrigt dette. Du har set for mange Hollywood film!

Det første du skriver er en omgang vrøvl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 3 timer siden:

Jeg har til gengæld svært ved at forstå, hvad du vil med det indlæg!

Hvis mundbind virker, hvor er det så, tyskerne har svigtet?

Jeg mener ikke nødvendigvis at tyskerne har "svigtet". Som du udmærket er klar over er der  relativt store forskelle mellem det danske og det tyske  samfund, bla. omkring fattigdom. Man kan sagtens forestille sig at der er forholdsvis flere i Tyskland der bor meget tæt sammen, og som derved er mere udsat for smitte end tilfældet er i Danmark. Man kan også forestille sig at der i det tyske samfund er flere der kan være mindre tilbøjelige til at selv isolere sig ved mistanke om Covid-19, f.eks. fordi der kan være større økonomiske konsekvenser ved at blive hjemme. 

Hvis vi nu kigger helt nøgternt på det, tror du så ikke også at en asymptomatisk Covid-19 positiv person der ikke selv ved at vedkommende er smittet, smitter mindre hvis vedkommende har et mundbind på end hvis vedkommende ikke har et mundbind på?

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, 1 time siden:

Man vil aldrig kunne komme op på at 40% af befolkningen er smittede. Det er helt hen i vejret det du skriver, der vil opstå flok immunitet længe inden. Det er simpelthen fysisk umuligt at sådan et scenarie kunne opstå. Erfaringerne fra Sverige beviser i øvrigt dette. Du har set for mange Hollywood film!

Det første du skriver er en omgang vrøvl.

Snak lige om vrøvl. :rolleyes:

Iflg eksperterne (altså de personer der rent faktisk VED noget om det) vurderes det at der kræves mellem 60-70% af befolkningen for at opnå flokimmunitet overfor Covid-19.

https://da.wikipedia.org/wiki/Flokimmunitet#cite_note-jp-2

 

 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, for 2 timer siden:

Man vil aldrig kunne komme op på at 40% af befolkningen er smittede. Det er helt hen i vejret

Det er fakta, min ven. Men fint, hvis du indser, at du ikke har styr på det. Fx i Brasilien viste et studie af forekomsten af antistoffer i stikprøver i delstaten Maranhao, at 40 % havde antistoffer i juli/august.

Oversigter forældes hurtigt, men hvis du scroller ned til afsnit 7, er der her en oversigt over studier seroprævalens af antistoffer (NB: det er ikke en hjemmeside jeg ellers vil anbefale, for der er tvivlsomme tekster på den, men der er en liste med kilder, man kan bedømmes selv). Der er nogle fejl i skemaet, men der er link til alle kilderne. Som det fremgår er der studier, som har vist endnu højere smitteudbredelse, lokalt.

https://swprs.org/studies-on-covid-19-lethality/#seroprevalence

tiger skrev, for 2 timer siden:

der vil opstå flok immunitet længe inden.

Det diskuteres. Initialt var estimatet ca. 60%. Nu ligger forventningen vist mellem 45 og 75% - viden er ikke sikker og estimaterne afhænger bl.a. af nye teorier om delvis immunitet forårsaget af tidligere infektion med andre coronavira, som påvirker R0 i en befolkning. Men det er dig der er helt hen i vejret ved at påstå at flokimmunitet opstår "længe inden" 40% er smittet. 

tiger skrev, for 2 timer siden:

Det første du skriver er en omgang vrøvl.

Du forveksler din egen manglende forståelse, med at jeg skulle have skrevet noget vrøvl. Det ville være fint, hvis du spurgte til ting du ikke forstår, i stedet for at gå ud fra, at det er andre der må tage fejl, når de ved mere end dig.

Redigeret af Advarsel

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 3 timer siden:

Jeg mener ikke nødvendigvis at tyskerne har "svigtet". Som du udmærket er klar over er der  relativt store forskelle mellem det danske og det tyske  samfund, bla. omkring fattigdom. Man kan sagtens forestille sig at der er forholdsvis flere i Tyskland der bor meget tæt sammen, og som derved er mere udsat for smitte end tilfældet er i Danmark. Man kan også forestille sig at der i det tyske samfund er flere der kan være mindre tilbøjelige til at selv isolere sig ved mistanke om Covid-19, f.eks. fordi der kan være større økonomiske konsekvenser ved at blive hjemme. 

Hvis vi nu kigger helt nøgternt på det, tror du så ikke også at en asymptomatisk Covid-19 positiv person der ikke selv ved at vedkommende er smittet, smitter mindre hvis vedkommende har et mundbind på end hvis vedkommende ikke har et mundbind på?

Årh, gid du kunne hoppe ud af dine mantra-styrede indlæg.
Lad mig slå fast, at du af politiske årsager skriver mod bedre vidende, når du som en papegøje efterplaprer de politisk korrekte statesments.

For du ved jo ganske udmærket, hvor og hos hvem supersmitten bor, og det ved du ligesom jeg og alle andre, som vil vide det og ikke bare lukker øjnene for fakta.

Jeg vil ikke pinde det mere ud her, men du kan sende mig en PB, hvis vi skal tage den videre.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Onslow skrev, for 15 timer siden:

Årh, gid du kunne hoppe ud af dine mantra-styrede indlæg.
Lad mig slå fast, at du af politiske årsager skriver mod bedre vidende, når du som en papegøje efterplaprer de politisk korrekte statesments.

For du ved jo ganske udmærket, hvor og hos hvem supersmitten bor, og det ved du ligesom jeg og alle andre, som vil vide det og ikke bare lukker øjnene for fakta.

Jeg vil ikke pinde det mere ud her, men du kan sende mig en PB, hvis vi skal tage den videre.

Vrøvl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Mutha

Interesant tråd.

 

Har været væk i et stykke tid fra de dejlige GP'er pga. arbejdsløshed.

 

Skulle lige til at postulere, at smitte risikoen må være markant højere ved en udenlandsk GP, end en Dansk, da de fleste af dem kommer fra hårdt ramte lande, rejser meget rundt i Europa og sikker tænker mere på, at få omsat for så meget som muligt nu de er her.

 

Jeg har været meget glad for de udenlandske, men hvis jeg skal til at besøge nogen igen, må det blive de danske, indtil dette er overstået.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Helt lavpraktisk: Der er jo ingen tvivl om at man bør holde sig fra pigerne, men er der nogen af læserne/deltagerne af denne tråd der er nogenlunde sikre på at de er blevet smittet hos en GP?

Eller kender en der er?

Redigeret af stein

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...