Hop til indhold
Klodendrejer

Har vi glemt covid 19 ?

Recommended Posts

holstebronx skrev, for 1 minut siden:

Så der er jo i går / fredag, ikke 26.000 registrerende smittede, som kan smitte andre hvis de kommer for tæt på. 

Hej @holstebronx

Der er jo ingen der ved 100 procent om en smittet der er blevet rask ikke, kan få det igen.Nu kommer der jo en undersøgelse, hvor 1 mil, Danskere i dag får et brev i E-Boks om en antistof prøve. Så selvom du er raskmeldt i dag. Kan du blive smittet igen i morgen. Og ja senfølger ses nu blandt unge og midaldrende mennesker. Og det er ikke rar læsning. Hørte i går. Det evt. Kunne dreje sig om en gen fejl. 

God dag 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
kanonkongen skrev, for 13 minutter siden:

Hej @holstebronx

Der er jo ingen der ved 100 procent om en smittet der er blevet rask ikke, kan få det igen.Nu kommer der jo en undersøgelse, hvor 1 mil, Danskere i dag får et brev i E-Boks om en antistof prøve. Så selvom du er raskmeldt i dag. Kan du blive smittet igen i morgen. Og ja senfølger ses nu blandt unge og midaldrende mennesker. Og det er ikke rar læsning. Hørte i går. Det evt. Kunne dreje sig om en gen fejl. 

God dag 

KK

Nej det er da rigtigt, vi ved ikke så meget om Corona. Kan man få det igen, eller hvornår kan man få det igen. Folk er smittet men har ingen symptomer osv. 

Men jeg fik en henvisning fra lægen, og hun sagde at var den negativ, så skulle jeg holde mig hjemme 2 dage efter den negative resultat, og derefter var jeg en "fri mand" :)

Vi kan jo også antage at 5,8 mill. er smittet :)

Jeg kan så tilføje, at jeg holder så meget afstand, at jeg er ved at blive skør... 

 

Redigeret af holstebronx

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Trinetease

Og her gik vi allesammen og frygtede, at regeringen, ville kriminalisere og, sætte en bremse for sex salg. 
Og så endte det med at blive Covid-19 som blev dødsstødet ;)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
holstebronx skrev, Lige nu:

Nej det er da rigtigt, vi ved ikke så meget om Corona. Kam man få det igen, eller hvornår kan man få det igen. Folk er smittet men har ingen symptomer osv. 

Men jeg fik en henvisning fra lægen, og hun sagde at var den negativ, så skulle jeg holde mig hjemme 2 dage efter den negative resultat, og derefter var jeg en "fri mand" :)

Vi kan jo også antage at 5,8 mill. er smittet :)

 

I alt er jeg blevet tjekket 4 gange de sidste 4 mdr. Fik at vide, jeg skulle blive hjemme indtil svar. ca 48 timer gik der. Og derefter, var jeg en fri mand. 

Og nej det er jo en ung pandemi, vi har. Men de bliver klogere hver dag. Så i der er vi da enige. :)

Hvis vi skulle antage den teori. Så, var DK da lukket ned

Del dette indlæg


Link til indlæg
kanonkongen skrev, for 38 minutter siden:

I alt er jeg blevet tjekket 4 gange de sidste 4 mdr. Fik at vide, jeg skulle blive hjemme indtil svar. ca 48 timer gik der. Og derefter, var jeg en fri mand. 

Og nej det er jo en ung pandemi, vi har. Men de bliver klogere hver dag. Så i der er vi da enige. :)

Hvis vi skulle antage den teori. Så, var DK da lukket ned

Jeg er forvirret... :D 

Nå men jeg tror bare at hver vi sær, skal kigge lidt på de opgivede tal og læse lidt statistik :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest kenderen
Bananas skrev, for 11 timer siden:

Men du gør altså?

kender flere ja - langtfra alle

Del dette indlæg


Link til indlæg

"En halv million mennesker er døde med coronavirus de første 6 måneder af pandemien.

Tallet er nu fordoblet på 3 måneder.

I Danmark viser et studie at 37 % af de danske coronapatienter, der blev indlagt på en intensivafdeling i foråret, ikke overlevede. Tallet lyder umiddelbart højt, men dødeligheden for intensivpatienter i Bla.  Italien, Indien, og USA er 50%"

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-27-over-en-million-mennesker-er-nu-doede-med-covid-19

Redigeret af ppd

Del dette indlæg


Link til indlæg
ppd skrev, for 32 minutter siden:

"En halv million mennesker er døde med coronavirus de første 6 måneder af pandemien.

Tallet er nu fordoblet på 3 måneder.

I Danmark viser et studie at 37 % af de danske coronapatienter, der blev indlagt på en intensivafdeling i foråret, ikke overlevede. Tallet lyder umiddelbart højt, men dødeligheden for intensivpatienter i Bla.  Italien, Indien, og USA er 50%"

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-09-27-over-en-million-mennesker-er-nu-doede-med-covid-19

Jah, joh, men det er også ret få, i forhold til smittede, der jo kommer på intensiv. Så er det egentlig så slemt? Og i forhold til sammenligning med Indien og USA; kan det jo også være udtryk for at man skal være mere syg dér end i DK for at komme på intensiv. Især fordi corona nærmest er løbet løbsk, de steder og det jo ikke kan udelukkes at de er løbet tør for intensiv-pladser.

En ting jeg dog finder meget interessant, er hvor få der egentlig dør af/med Covid-19 i Afrika. Og at 5% af blod-donorer  Kenya har antistoffer - altså er Covid-19 væsentligt mere udbredt end man har troet. https://www.berlingske.dk/globalt/forskere-undrer-sig-over-mystiske-antistoffer-er-der-noget-saerligt-pa

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Kammerherre

Jeg ville have større chance for at dø af mangel på sex end af at blive smittet med corona.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 5 timer siden:

Jah, joh, men det er også ret få, i forhold til smittede, der jo kommer på intensiv. Så er det egentlig så slemt? Og i forhold til sammenligning med Indien og USA; kan det jo også være udtryk for at man skal være mere syg dér end i DK for at komme på intensiv. Især fordi corona nærmest er løbet løbsk, de steder og det jo ikke kan udelukkes at de er løbet tør for intensiv-pladser.

En ting jeg dog finder meget interessant, er hvor få der egentlig dør af/med Covid-19 i Afrika. Og at 5% af blod-donorer  Kenya har antistoffer - altså er Covid-19 væsentligt mere udbredt end man har troet. https://www.berlingske.dk/globalt/forskere-undrer-sig-over-mystiske-antistoffer-er-der-noget-saerligt-pa

 

Befolkningen i Afrika er markant yngre end befolkningen i Europa, USA og de velhavende dele af Asien. Erftersom at yngre mennesker sjældnere dør af Covid-19, vil dødeligheden i en ung befolkning også være lavere. Når det er sagt, så er der nok en del lande i Afrika hvor det ikke lige prioriteres ret højt at undersøge om afdøde var smittet med Covid-19. Der er nok ikke altid råd til at lave den slags tests på afdøde. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 3 timer siden:

Befolkningen i Afrika er markant yngre end befolkningen i Europa, USA og de velhavende dele af Asien. Erftersom at yngre mennesker sjældnere dør af Covid-19, vil dødeligheden i en ung befolkning også være lavere. Når det er sagt, så er der nok en del lande i Afrika hvor det ikke lige prioriteres ret højt at undersøge om afdøde var smittet med Covid-19. Der er nok ikke altid råd til at lave den slags tests på afdøde. 

Ja, enig mht alder. Og det i kombination med at Kenya jo rent faktisk er et af de steder, der netop checker (og så vidt jeg hører har kapaciteten til det), gør det jo netop interessant at 5 procent af blod-donorerne, som man umiddelbart havde troet var 100 procent raske, rent faktisk havde COVID-19 antistoffer, men stadig kun har ca samme dødstal som Danmark (med en 10 gange så stor befolkning).  

Hvordan resten af Afrika, Europa eller Asien ser ud, er der vel ingen der ved. Nogle steder kunne det måske være et højere tal end de 5%? Mit gæt ville være at i Danmark var det lavere, men det er kun et gæt. 

Men igen, 5 procent af den del af befolkningen man havde curderet til at være den raskeste del af befoilkningen, har dannet antistoffer......

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 41 minutter siden:

Ja, enig mht alder. Og det i kombination med at Kenya jo rent faktisk er et af de steder, der netop checker (og så vidt jeg hører har kapaciteten til det), gør det jo netop interessant at 5 procent af blod-donorerne, som man umiddelbart havde troet var 100 procent raske, rent faktisk havde COVID-19 antistoffer, men stadig kun har ca samme dødstal som Danmark (med en 10 gange så stor befolkning).  

Hvordan resten af Afrika, Europa eller Asien ser ud, er der vel ingen der ved. Nogle steder kunne det måske være et højere tal end de 5%? Mit gæt ville være at i Danmark var det lavere, men det er kun et gæt. 

Men igen, 5 procent af den del af befolkningen man havde curderet til at være den raskeste del af befoilkningen, har dannet antistoffer......

Nu er det mange år siden jeg har været i Kenya, men jeg kunne nu godt forestille mig at kapaciteten til at tjekke om personer er døde af Covid-19 ude i landdistrikterne måske er noget mindre? 

I øvrigt, der var et projekt omkring at tjekke bloddonorer i DK for antistoffer, men det er stoppet igen da de testkits der skulle bruges ikke var tilstrækkeligt troværdige.

https://bloddonor.dk/coronavirus/

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 2 timer siden:

Nu er det mange år siden jeg har været i Kenya, men jeg kunne nu godt forestille mig at kapaciteten til at tjekke om personer er døde af Covid-19 ude i landdistrikterne måske er noget mindre?

Det kan du muligvis have ret i, men som jeg forstår det, prøver de. Med hjælp af WHO og AU. Jo længere du kommer ud, jo mindre risiko er der så for at de rent faktisk ér døde af/med Corona.....

 

Bear skrev, for 2 timer siden:

I øvrigt, der var et projekt omkring at tjekke bloddonorer i DK for antistoffer, men det er stoppet igen da de testkits der skulle bruges ikke var tilstrækkeligt troværdige.

OK. Det kunne jo godt tyde på at samme skulle gøre sig gældende dernede. Men det nævnte artiklen bare intet om

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kammerherre skrev, for 8 timer siden:

Jeg ville have større chance for at dø af mangel på sex end af at blive smittet med corona.

Førstnævnte er er en meget lang og smertefuld død... Vælg med omtanke :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Snart 38.000 smittede i landet.

En ny, måske kun delvis nedlukning af landet , kan komme på tale hvis tallene fortsat stiger..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nannas Hjørne
ppd skrev, for 1 time siden:

Snart 38.000 smittede i landet.

En ny, måske kun delvis nedlukning af landet , kan komme på tale hvis tallene fortsat stiger..

Hvoraf 30.000 har overstået infektionen og 122 er indlagt. 

Men ja, det lyder da til at der er flere restriktioner på vej. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, det koster godt nok mange penge, brancher, firmaer, fyrede medarbejdere osv osv at undgå smitte og dødsfald. 

Det interessante er jo, om samme iver i at undgå dødsfald, kan udvises i andre henseender. Man kunne jo i flæng nævne:

- Kræft. Skal hele samfundet sættes ind (og til) for at undgå dødsfald her? Eller dannes der slet ikke præcedens?

- Trafikofre. Skal vi forbyde privatbilisme (og måske også erhvervstransport?) for at undgå dødsfald i trafikken?

- og hvad egentlig med den grundlovssikrede forsamlingsfrihed? Og bliver det næste at det bliver forbudt at kritisere regeringens håndtering af Covid-19? Altså et angreb på ytringsfriheden?

Tildækningsforbud, håndtryksceremonier og den slags, er jo bare blevet endnu mere latterlige end de var i forvejen

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Ja, det koster godt nok mange penge, brancher, firmaer, fyrede medarbejdere osv osv at undgå smitte og dødsfald. 

Det interessante er jo, om samme iver i at undgå dødsfald, kan udvises i andre henseender. Man kunne jo i flæng nævne:

- Kræft. Skal hele samfundet sættes ind (og til) for at undgå dødsfald her? Eller dannes der slet ikke præcedens?

Der bliver vist allrede brugt rigtig mange ressourcer og penge på at minimere kræftdødsfald i Danmark

tvr skrev, 1 time siden:

- Trafikofre. Skal vi forbyde privatbilisme (og måske også erhvervstransport?) for at undgå dødsfald i trafikken?

- og hvad egentlig med den grundlovssikrede forsamlingsfrihed? Og bliver det næste at det bliver forbudt at kritisere regeringens håndtering af Covid-19?

Det er der vist ingen der har foreslået.

tvr skrev, 1 time siden:

Altså et angreb på ytringsfriheden?

Tildækningsforbud, håndtryksceremonier og den slags, er jo bare blevet endnu mere latterlige end de var i forvejen

Enig ;)

Det er nok et spørgsmål om balance (som i så mange andre af livets forhold). Ifht Covid-19, så er det skræmmescenariet fra Nord Italien og Spanien i foråret som stadig står ret tydeligt, nemlig at pandemien løber løbsk i en sådan grad at sundhedsvæsnet bryder sammen, til skade for ikke kun Covid patienter, men også alle andre der er afhængige af behandlinger i sundhedssystemet. Det er den situation der helst skal undgås. 

Vi bliver ikke uenige om at der har været foretaget ret drastiske tiltag i Danmark (men faktisk stadig mindre end i mange andre lande). Det er så bare umuligt at vide hvilke der har været årsagen til at vi er sluppet relativt billigt i Danmark og hvilke der har været overflødige. 

Det skal jo nok ses som et "summerings" spil, hvor summen af tiltagene afgør udfaldet, og så er det et spørgsmål om at afbalancere fordele og ulemper. F.eks. er det en større fordel for danskerne at familier kan komme i Tivoli i efterårsferien end at fodboldfans kan komme på stadion?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 31 minutter siden:

Der bliver vist allrede brugt rigtig mange ressourcer og penge på at minimere kræftdødsfald i Danmark

Ja det gør der. Og det skal der naturligvis også. Men Covid-19 har vist, at kassen er bundløs. Der er foretages INGEN afvejning. Alt kan sættes i spil. Og det sker bare ikke for kræft. Eller andet. Jeg har en bekendt, der har fået sin hjerteundersøgelse udsat i 14 måneder for alle resourcer bruges på Covid..... Hvad hvis han dør i mellemtiden?

Bear skrev, for 33 minutter siden:

Det er der vist ingen der har foreslået.

Nej, heldigvis. Men skal logikken følges, er det da kun et spørgsmål om tid. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Ja det gør der. Og det skal der naturligvis også. Men Covid-19 har vist, at kassen er bundløs. Der er foretages INGEN afvejning. Alt kan sættes i spil. Og det sker bare ikke for kræft.

Jeg er ret overbevist om at hvis vi stod overfor en situation hvor antallet af kræftpatienter steg voldsomt, i en sådan grad at der var risiko for at sundhedsvæsnet brød sammen, så ville der også bliver kastet massive ressourcer efter det. 

tvr skrev, 1 time siden:

Eller andet. Jeg har en bekendt, der har fået sin hjerteundersøgelse udsat i 14 måneder for alle resourcer bruges på Covid..... Hvad hvis han dør i mellemtiden?

Jeg håber og tror at udsættelsen er blevet besluttet efter en medicinsk vurdering af risikoen for at han skulle dø af det, og at han, hvis der skulle komme ændringer i hans tilstand der gør det mere akut, ville blive rykket frem i køen.

Jeg har selv måttet vente mange måneder midt i et operations forløb der skulle have været afsluttet i foråret, men som endte med at blive forsinket i 5 måneder. 

tvr skrev, 1 time siden:

Nej, heldigvis. Men skal logikken følges, er det da kun et spørgsmål om tid. 

Jeg tror ikke på at der skulle blive lavet et forbud mod at kritisere regeringens håndtering af Covid-19. (Det tror jeg egentlig heller ikke rigtig at du selv gør ;) )

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 34 minutter siden:

Jeg er ret overbevist om at hvis vi stod overfor en situation hvor antallet af kræftpatienter steg voldsomt, i en sådan grad at der var risiko for at sundhedsvæsnet brød sammen, så ville der også bliver kastet massive ressourcer efter det. 

Måske. Men for den enkelte der bliver syg med kræft, er det jo ligegyldigt at det er det der skal til. Han kan være syg, mens alle ressourcerne bliver brugt på Covid. Og når Covid aftager, bliver der ikke brugt nær samme ressourcer på at redde kræftpatienterne.....

Bear skrev, for 42 minutter siden:

Jeg tror ikke på at der skulle blive lavet et forbud mod at kritisere regeringens håndtering af Covid-19. (Det tror jeg egentlig heller ikke rigtig at du selv gør ;) )

Nej det gør det jeg ikke. Det er ikke det, der er pointen. Jeg tror heller ikke privatbilisme bliver forbudt. Eller godstransport. Og derfor udstiller det hykleriet, hvor meget man ødelægger ifm Covid men ikke er villig til at tage samme omkostninger for andet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 24 minutter siden:

Måske. Men for den enkelte der bliver syg med kræft, er det jo ligegyldigt at det er det der skal til. Han kan være syg, mens alle ressourcerne bliver brugt på Covid. Og når Covid aftager, bliver der ikke brugt nær samme ressourcer på at redde kræftpatienterne.....

Du kan ikke sammenligne behandling og forebyggelse. Vi snakker om forebyggelse af Covid, når vi snakker om tiltag der skal forhindre smittespredningen, netop for at undgå at der kommer så mange Covid patienter at alt for mange ressourcer skal bruges på dem. 

Hvis man endelig skal sammenligne, bør sammenligne hvad det koster (og har kostet) at fjerne kræftfremkaldende stoffer fra alverdens ting. Det har garanteret også kostet kassen i forhold til dyrere produkter. 

tvr skrev, for 24 minutter siden:

Nej det gør det jeg ikke. Det er ikke det, der er pointen. Jeg tror heller ikke privatbilisme bliver forbudt. Eller godstransport. Og derfor udstiller det hykleriet, hvor meget man ødelægger ifm Covid men ikke er villig til at tage samme omkostninger for andet. 

Der er et kraftigt håb om at Covid er en tidbegrænset udfordring, imodsætning til udfordringen ved bilisme. Derfor kan det bedre forsvares at lave kraftige (tidsbegrænsede) tiltag ifht Covid-19 end kraftige permanente tiltag omkring bilisme. Når det er sagt, så er der nu også indført en masse fordyrende tiltag for at nedsætte dødstal i trafikken. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 3 timer siden:

Du kan ikke sammenligne behandling og forebyggelse. Vi snakker om forebyggelse af Covid, når vi snakker om tiltag der skal forhindre smittespredningen, netop for at undgå at der kommer så mange Covid patienter at alt for mange ressourcer skal bruges på dem. 

Hvis man endelig skal sammenligne, bør sammenligne hvad det koster (og har kostet) at fjerne kræftfremkaldende stoffer fra alverdens ting. Det har garanteret også kostet kassen i forhold til dyrere produkter. 

Jamen det har da med garanti kostet kassen. Især for tobaksfirmaerne......  Men det har ikke lagt hele brancher øde. Men der kan du jo tilsvarende sige at forbud mod privatbilisme er forebyggende......

Bear skrev, for 3 timer siden:

Der er et kraftigt håb om at Covid er en tidbegrænset udfordring, imodsætning til udfordringen ved bilisme. Derfor kan det bedre forsvares at lave kraftige (tidsbegrænsede) tiltag ifht Covid-19 end kraftige permanente tiltag omkring bilisme. Når det er sagt, så er der nu også indført en masse fordyrende tiltag for at nedsætte dødstal i trafikken. 

Ja. I mine unge dage på University, lærte jeg at "if your strategy is hope, there is no hope".....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Puha. Tallene skal ikke stige meget over 40.000 smittede i Danmark, før Regeringen kommer med endnu en nedlukning..

Måske skal vi allerede nu bestille tis hos lysthusene og tid hos frisøren inden det for alvor er for sent..?

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 15 timer siden:

Jamen det har da med garanti kostet kassen. Især for tobaksfirmaerne......  Men det har ikke lagt hele brancher øde. Men der kan du jo tilsvarende sige at forbud mod privatbilisme er forebyggende......

Nu er der jo intet der tyder på at hele brancher bliver lagt øde på permanent basis, vel? 

Citat

Ja. I mine unge dage på University, lærte jeg at "if your strategy is hope, there is no hope".....

Ja, det lærte du sikkert ;) 

 

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...