Hop til indhold
Bananas

Banken kontra thaimassage

Recommended Posts

TheVoice skrev, for 13 minutter siden:

Nu nærmes vi os da noget.   Det er jo logik nok at alle borgere er sikret muligheden for at få en lønkonto, deraf navnet.  Prostitution anerkendes ikke som et erhverv. Derimod er det fuldt ud lovligt at glædespiger modtager betaling for sex, men det er ikke det samme som at kalde et erhverv.  Det forklarer nok hvorfor en del banker ikke ønsker at give en glædespige en erhvervskonto.  

Den omtalte kvinde har/havde nok en almindelig lønkonto/privatkonto.  Bankerne er pligtige til at overholde hvidvaskningslove, herunder også at modtage en skriftlig begrundelse, når man indsætter kontante beløb over en vis beløbsgrænse.  For at komme lidt videre med sagen, er det nødvendigt at kende de reelle årsager til hvorfor banken har lukket hendes konto. 

Men vi kan nok konkludere at bankerne ikke er forpligtiget til at tilbyde bankvirksomhed for prostitution eller måske bedre formuleret den del af prostitutionsbranchen der drives som "erhverv".  Jeg kender en del glædespiger der er 100% selvstændige, de har såmænd ingen problemer med at sætte penge ind på deres konto, og betale de af deres omkostninger der kun kan betales elektronisk.   Så...… der er nok nogle fakta fra den omtalte kvinde vi ikke kender til.

Der er masser af fakta fra den omtalte kvinde vi ikke kender til. Desuden er det en massageklinik hun driver, banken kan selvf. mistænke der sker skumle ting, men det kan de jo ikke sikkert vide.

Men lur mig om ikke hendes hovedproblem er at hun er thai og sandsynligt har sværere end danske selvstændige at svare tilfredsstillende på ev. spørgsmål fra banken. Jeg har hjulpet en indvandrer her ovre med bankkontakter, var med ham til banken når han skulle have en konto for sin løn, som jeg skulle udbetale. Og det kan jeg sige, at hvis jeg ikke havde været tilstæde så havde han ikke fået nogen konto. Det var ikke det at han ikke snakkede svensk, det gør han nogenlunde, men bankens vokabulær går gerne langt over hovedet på dem der ikke er vandt til det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 3 minutter siden:

Der er masser af fakta fra den omtalte kvinde vi ikke kender til. Desuden er det en massageklinik hun driver, banken kan selvf. mistænke der sker skumle ting, men det kan de jo ikke sikkert vide.

 

Det kunne såmænd sagtens være en del af forklaringen.  Dog er vi nok også nødt til at erkende, at udbredelsen af problemet er begrænset, ellers ville vi altid høre kvinderne nævne det.  Men som sagt vi kender ikke meget til den omtalte kvinde

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, for 15 minutter siden:

Bananas - jeg synes stadig, du blander tingene ift. trådene oprindelige problematisering.

Det er ok - vi er enig om noget og uenige om andet - uanset hvor "blind", du mener jeg er.

Lad os ikke gå mere i ring. Det er vel fair nok, at jeg hverken køber din konspirationsteori eller kan mønstre din forargelse over at frie markedskræfter også gælder den finansielle sektor. Jeg mener regulering et fint - nationalisering not so much ;)

Nu elsker jeg jo ringdans, men ok - ingen lov siger at vi skal blive enige.

Jeg mener også regulering er fint - og nødvendigt - men jeg mener samtidigt at bankerne skal underlægges skarpe og tydelige formuleringer omkring dette. Ellers er det lidt som at lade dørvogtere få politibeføjelser. I min verden er det ikke ok når bankernes regler tillæmpes hip som hap vedrørende små mennesker, men kræver overordentlige udredninger, analyser og beviser vedrørende store virksomheder. Og vi kunne måske blive enige om at det ikke er thaibikserne i Danmark som er de største skurkene når det gælder hvidvask og skattesnyd?

Del dette indlæg


Link til indlæg
TheVoice skrev, for 3 minutter siden:

Det kunne såmænd sagtens være en del af forklaringen.  Dog er vi nok også nødt til at erkende, at udbredelsen af problemet er begrænset, ellers ville vi altid høre kvinderne nævne det.  Men som sagt vi kender ikke meget til den omtalte kvinde

Selvf er problemet begrænset. Og asiaterne har jo noget med at klare tingene indenfor sin egen community. Et parallelsamfund af slagsens. Dog fortalte hun mig - sandt eller usandt - at det lige nu var flere af hendes kolleger der var ude for det samme. Så lur mig om ikke Danske Bank er ved at lukke thaibikserne ud fra sin fine virksomhed. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 1 minut siden:

Og vi kunne måske blive enige om at det ikke er thaibikserne i Danmark som er de største skurkene når det gælder hvidvask og skattesnyd?

Det kan vi måske - selvom jeg ikke baserer det på andet end min fornemmelse - og det er med hvidvask som graviditet. Man kan ikke være en lille smule gravid.

Ingen banker kan "holde til", at vende det blinde øje til transaktioner, der ikke kan forklares - hvilket er årsagen til, at det faktisk er værktøjer i kassen - AML og KYC eksempelvis. 

Om hvidvasken er større eller mindre er i mine øjne ikke en legitim grund til at lukke øjnene. Og heldigvis tager bankerne det ansvar mere og mere alvorligt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, for 1 minut siden:

Det kan vi måske - selvom jeg ikke baserer det på andet end min fornemmelse - og det er med hvidvask som graviditet. Man kan ikke være en lille smule gravid.

Ingen banker kan "holde til", at vende det blinde øje til transaktioner, der ikke kan forklares - hvilket er årsagen til, at det faktisk er værktøjer i kassen - AML og KYC eksempelvis. 

Om hvidvasken er større eller mindre er i mine øjne ikke en legitim grund til at lukke øjnene. Og heldigvis tager bankerne det ansvar mere og mere alvorligt. 

Transaktioner som ikke kan forklares er jo dog ikke hvad det drejer sig om i det her tilfælde. Transaktionerne drejer sig om kontante indtægter fra hendes forretning - kontante eftersom hun ikke har erhvervskonto eller mobilepay. Så transaktionerne kan sagtens forklares. Og jeg mener stadig at man enten bryder mod loven eller ikke gør det. Der burde ikke være noget at man eventuelt kunne tænke sig at gøre det, eller at mange andre gør det.

Alle muslimer er heller ikke terrorister.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 35 minutter siden:

Der er masser af fakta fra den omtalte kvinde vi ikke kender til.

Ja...

Er hun dansk statsborger, er hun på ophold, måske endda "tålt ophold", har hun kun opholdstilladelse, er hun på sociale ydelser, har hun arbejdstilladelse, er hun gift, er hun familiesammenført..?

Kort sagt, der er så meget vi ikke ved.

Men det ændrer ikke ved, at banken kan sige farvel til hvem det nu end passer dem, og opsige samarbejdet, ligesom kunden kan overfor banken.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu skal det også ærligt siges at jeg er en vaskeægte retsaverist. Bliver der nogensinde en stilling ledig som retshaverist, så er jeg den perfekte kandidaten. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Tatra skrev, for 2 timer siden:

Jeg mener da ikke at man bare kan henvende sig til Finansiel Stabilitet og sige at man gerne vil være kunde? Det kan man da kun blive hvis ens egen bank er gået fallit og Finansiel Stabilitet så overtager en sammen med fallitboet, mener jeg.

Og Bananen er skam hel-svensker - men derfor er han nu god nok...:D

Hvis ingen pengeinstitutter vil have dig, så henvises du dertil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Thomsen skrev, for 1 minut siden:

Ja...

Er hun dansk statsborger, er hun på ophold, måske endda "tålt ophold", har hun kun opholdstilladelse, er hun på sociale ydelser, har hun arbejdstilladelse, er hun gift, er hun familiesammenført..?

Kort sagt, der er så meget vi ikke ved.

Men det ændrer ikke ved, at banken kan sige farvel til hvem det nu end passer dem, og opsige samarbejdet, ligesom kunden kan overfor banken.

Så er jo alle de der fakta vi ikke kender til om den pågældende kvinde helt uvæsentlige. Banken siger farvel til hvem de vil på hvilke grunder de nu har lyst til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 42 minutter siden:

Så er jo alle de der fakta vi ikke kender til om den pågældende kvinde helt uvæsentlige. Banken siger farvel til hvem de vil på hvilke grunder de nu har lyst til.

Ja, i vore dage har bankerne erstattet Gud i al Hans almægtighed. Jeg vil endda være fræk nok til at sige, at bankernes almægtighed over for kunderne i vore dage overstiger Guds over for middelaldermennesket..

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
MizzAnne skrev, for 3 timer siden:

Til en vis grad kan butikker og transport også vælge deres kunder - hvilket vil sige, at de kan give kunder karantæne ifald disse ikke opfører sig ordentligt eller hensigtsmæssigt :) så jo - det kan de godt :)

Ja fri næringret betyder at jeg ikke vil have dig som kunde og kunden kan fravælge dig som leverandør. Jeg har sel et par gange smidt en kunde ud af min forretning da han ikke havde en redelig adfærd overfor mit personale.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, 1 time siden:

Ja, i vore dage har bankerne erstattet Gud i al Hans almægtighed. Jeg vil endda være fræk nok til at sige, at bankernes almægtighed over for kunderne i vore dage overstiger Guds over for middelaldermennesket..

Der er jo noget i det. Mammon er Gud og bankerne hans tjenere. 

  • Tak 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 40 minutter siden:

Ja fri næringret betyder at jeg ikke vil have dig som kunde og kunden kan fravælge dig som leverandør. Jeg har sel et par gange smidt en kunde ud af min forretning da han ikke havde en redelig adfærd overfor mit personale.

Rederlig adfærd ovenfor personalet?? C'mon Alko...vi snakker vel ikke om uredelig adfærd ovenfor personalet. En madvarebutik kan ikke nægte en kunde fordi en anden kunde har lavet noget lort. En bus kan ikke nægte en passagerer fordi hun er muslim eller thai. Det  er ikke tilladt og falder under diskriminering - heldigvis. Men en bank kan åbenbarligt - i hvert fald hvis vi skal tro indlæggene i denne tråd, ikke kun nægte en kunde, men også smide hende ud på hvilke grunde de nu har lyst til. Det behøver ikke være uredelig adfærd, det behøver ikke være hvidvask, de kan bare sige "dig vil vi ikke have noget at gøre med".

At man nægter folk erhvervskonto kan jeg nogenlunde forstå, men at smide privatkunder ud uden at behøve bevise nogen som helst uredelighed synes jeg alligevel er mærkeligt.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 47 minutter siden:

Ja fri næringret betyder at jeg ikke vil have dig som kunde og kunden kan fravælge dig som leverandør. Jeg har sel et par gange smidt en kunde ud af min forretning da han ikke havde en redelig adfærd overfor mit personale.

Her er jeg meget uenig.

De private banker har tilkæmpet sig et monopol på betalingsformidling, og da man ikke kan gå andre steder hen, kan jeg ikke se andet, end at bankerne også må påtage sig opgaver på tabsgivende kunder.

Det private banker har gang på gang i praktisk gerning bevist, at de med denne monopolstilling ikke er villige til også at påtage sig et samfundsansvar – Reingewinn über alles!

Derfor mener jeg også, at det er på tide, at Nationalbanken lever op til sit navn: Den bliver nødt til at påtage sig opgaven med at stille en gratis Nemkonto til rådighed – ikke bare for dem, bankerne ikke vil have – men for alle.

I tråd hermed mener jeg også, at Nationalbanken bør stå for et gratis betalingsformidlingssystem, for det har bankerne jo ikke villet medvirke til. Vi havde tidligere et fremragende – gratis – betalingsformidlingssystem i Postgiroen, der var ejet af staten, men bankernes (læs: Bikubens og senere Danske Banks) umættelige begær fik efterhånden fravristet staten denne juvel.

Og nu sidder vi så alle i et privat gebyrhelvede.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 2 minutter siden:

Her er jeg meget uenig.

De private banker har tilkæmpet sig et monopol på betalingsformidling, og da man ikke kan gå andre steder hen, 

Pleo, Eurocard, Nets, Bambora, Diners, American Express, Visa, Norwigian, Mastercard, Diverse kortløsninger hos alt fra stormagasiner til benzinselskaber 

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, for 1 minut siden:

Pleo, Eurocard, Nets, Bambora, Diners, American Express, Visa, Norwigian, Mastercard, Diverse kortløsninger hos alt fra stormagasiner til benzinselskaber 

Ja, det er rigtigt – indtil de når bankerne, for så rasler det ned med gebyrer.

Bruger du fremmede betalingskort i f.eks Irma, koster det et gebyr, fordi de selv bliver afkrævet et betalingsgebyr. Erhvervslivet så som supermarkeder betaler gebyr for hver dankortbetaling, og spørgsmålet er, hvor lang tid de vil finde sig i det, før de vælter udgiften over på kunderne – og hæver du penge i udlandet på en pengeautomat, koster det typisk et hævegebyr på 30 kr.

Så kortløsninger af den ene eller anden art har reelle eller skjulte omkostninger. Bankerne skal således nok få deres hjem – og gerne lidt til.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Borende X skrev, for 5 minutter siden:

Ja, det er rigtigt – indtil de når bankerne, for så rasler det ned med gebyrer.

Bruger du fremmede betalingskort i f.eks Irma, koster det et gebyr, fordi de selv bliver afkrævet et betalingsgebyr. Erhvervslivet så som supermarkeder betaler gebyr for hver dankortbetaling, og spørgsmålet er, hvor lang tid de vil finde sig i det, før de vælter udgiften over på kunderne – og hæver du penge i udlandet på en pengeautomat, koster det typisk et hævegebyr på 30 kr.

Så kortløsninger af den ene eller anden art har reelle eller skjulte omkostninger. Bankerne skal således nok få deres hjem – og gerne lidt til.

Men din påstand var "monopol" på betalingsløsning. Det er faktuelt forkert.

Fsva. Surcharge - så er dette ikke tilladt for nationalt udstedte kort til privatpersoner.

Og ja - der er gebyrer - det er der også i banker. Det er jo ikke filantropiske foretagender 

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, for 46 minutter siden:

Pleo, Eurocard, Nets, Bambora, Diners, American Express, Visa, Norwigian, Mastercard, Diverse kortløsninger hos alt fra stormagasiner til benzinselskaber 

Hvordan åbner man en konto hos f.eks. Mastercard for løn etc?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 7 minutter siden:

Hvordan åbner man en konto hos f.eks. Mastercard for løn etc?

Det kan man ikke for Mastercard er et netværk.

Men det var sådan set ikke pointen. Jeg svarede på betalingsformidling 

Du kan dog godt lave en konto ved eksempelvis Eurocard, som så udsteder et kreditkort på Mastercard netværket.

Redigeret af NoBS

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, for 5 minutter siden:

Det kan man ikke for Mastercard er et netværk.

Men det var sådan set ikke pointen. Jeg svarede på betalingsformidling 

Du kan dog godt lave en konto ved eksempelvis Eurocard, som så udsteder et kreditkort på Mastercard netværket.

Pointen er at du skal have en bankkonto også for at kunne håndtere dine kortbetalinger. Også om du har et kredtikort så skal regningen betales, og det sker ikke kontant. Man er simpelt hen afhængig af bankerne. Og bankerne og kortselskaben samarbejder meget tæt. I Sverige er det f.eks SEB som udstiller Eurocard. Uden bankkonto findes der ingen kortløsninger.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 21 timer siden:

Åbenbart kan de nægte, af den eneste grund at hun betaler omkostningerne fra sin private konto. Det lyder i mine øre som noget de bare har fundet på. 

Nej, det er helt okay. Det er reguleret af aftalen: Hvis kontoen er aftalt som privatkonto er det et brud på aftalen at bruge den til erhvervsformål. Banker giver forskellige kontovilkår til hhv. erhverv og private, så det går selvfølgelig ikke at blande formålene (det er også reguleret af lov).

Jeg har selv haft samme problem som selvstændigt erhvervsdrivende, hvor jeg også i starten kun havde en privatkonto.

Thomsen skrev, for 20 timer siden:

Banken lukker ikke en konto, med mindre kunden ikke overholder gældende regler.

Jf mit svar til Bananas er gældende regler sandsynligvis overtrådt.

MickeyM skrev, for 20 timer siden:

Husk på, at der juridisk ikke er forskel på dig som privatperson og dit firma

Øh, det er forkert. Firmaet er en juridisk person. Noget andet er hæftelsen, som afhænger af virksomhedstypen, men det er en irrelevant diskussion.

Hvis jeg har en medarbejder, der lader firmaet foretage noget kriminelt uden min viden, så kan jeg ikke sættes i fængsel for det (men måske hæfter jeg økonomisk).

MickeyM skrev, for 21 timer siden:

Som jeg læser tråden, er der tale om en personlig ejet virksomhed?

Jeg gætter på du mener PMV, men det er urealistisk, da det er en momsfritaget med omsætning under 50K/årligt og uden ansatte. For enkeltmands- gælder det jeg skriver ovenfor.(men måske hæfter jeg økonomisk).

 

MickeyM skrev, for 21 timer siden:

Hun kan ringe til banken og få oprettet en ny konto som privatperson, (det burde koste 0 kr) - og så bare benytte denne konto udelukkende til virksomheden

Dårligt råd, jf min forklaring ovenfor om aftalen. Det forudsætter at kontovilkårene tillader det, så man skal sige det til dem.

  • Synes godt om 1

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bebop skrev, for 7 minutter siden:

Nej, det er helt okay. Det er reguleret af aftalen: Hvis kontoen er aftalt som privatkonto er det et brud på aftalen at bruge den til erhvervsformål. Banker giver forskellige kontovilkår til hhv. erhverv og private, så det går selvfølgelig ikke at blande formålene (det er også reguleret af lov).

Og så er vi tilbage til starten. Hun må ikke betale sit firmas omkostninger med privat konto, og må heller ikke åbne erhvervskonto. Ergo: hvis ikke nogen anden bank lader hende åbne erhvervskonto så er det de facto bankvæsendet der bestemmer hvilke virksomheder som er tilladt, ikke loven. 

Det mærkelige i den her sag er at hun - efter sigende, det kan jo være som hun bare siger - ikke blev advaret. Det normale burde vel være at kontakte hende og sige at det her må du altså holde op med hvis du vil beholde din konto.

Det er jo også sådan at flere her i tråden har fortalt et det går udmærket at betale fra privat konto, f.eks. Liv og Voice hvis jeg husker rigtigt.

Jeg er jo svensker og kender ikke jeres forhold, men det virker være mange forskellige bud også fra jer danskere.

Del dette indlæg


Link til indlæg
NoBS skrev, 1 time siden:

... Og ja - der er gebyrer - det er der også i banker. Det er jo ikke filantropiske foretagender 

Nej, det er det ikke, og det har vi sandelig fået at føle. Det er netop den eneherskende stilling, der forårsager gebyrerne. Postgiroen – som du måske aldrig har oplevet? – var i gamle dage ganske gratis. Man skulle bare putte sine regninger i en gul kuvert uden frimærke og lægge den i postkassen. Så var den betalt. Helt uden omkostninger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, Lige nu:

og må heller ikke åbne erhvervskonto.

Måske ikke lige i den bank. Men så kan hun sandsynligvis finde en anden. Jeg tror det er ret usandsynligt, at der ikke er nogen banker der vil lade hende gøre det. Måske kan nogle af de kendte GP'er med orden i sagerne give et tip om en relevant bank at gå til?

Jeg kan lige komme i tanker om @Trinetease og @Liv - kan I foreslå en bank, der vil have en erhvervskunde, som indimellem får fedtede fingre?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

×
×
  • Create New...