Hop til indhold
Flash

Hvornår er man Dansker?

Recommended Posts

@Nille du skal vide at ingen i min familie hverken her eller i pk bærer slør

I dk bærer kun min gamle mor nu et løst tørklæde på hovedet. Men det gør min kone, søster, kusiner og fætres koner og muslimske venners koner altså ikke! Så pas på med at generalisere.

 

 

Du og din familie er også fra Pakistan, måske er det en undtagelse ? Hvis du/I var fx. Somalia, Saudi,, Afghanistan, mfl. så vil kvinderne højt sandsynligvis bære Burqa. I Libanon bærer mange moderne kvinder heller ikke slør, 

I Indonesien verdens mest folkerige muslimske land, bærer lang de fleste kvinderne heller ikke slør.

 

Så konklusionen må være at det er kultur bestemt, men lidt underlig at troen skal diktere hvad kvinderne skal gå i...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes at det var tåbeligt af den muslimske bestyrelse i dette boligområde at de stilede sig på bagbenene overfor et juletræ, selv efter at der var en privatperson der havde tilbudt at finansiere det.

 

Du kan være helt sikker på at der også var mange muslimer der også kunne se det tåbelige i det. Jeg mener også at udgangen på det blev at bestyrelsen blev skiftet ud og juletræet kom op at stå. (Jeg husker ikke forløbet helt eksakt).

 

Jeg kan slet ikke forstå at den sag har ført til så megen opstand. En bestyrelse opfører sig tåbeligt. Det er da helt almindeligt. Det er demokratiets vilkår. Man kan måske endda sige at sagen er en sejr for demokratiet.

 

Jeg kan i øvrigt levende forestille mig en ikke-muslimsk bestyrelse der på samme stupide måde ville afvise en ramadanfest.

Samme boligforening havde faktisk givet 60.000 kr. til en ramadanfest (Eid).

Hele forløbet gik vel ud på at vise at man ikke vil intergreres.

 

 

Egentlig er det forunderligt at så mange muhamedanere lever på overførselsindkomst, når koranen foreskriver at en rettroende muhamedaner ikke må modtage almisser fra en vantro.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Hvorfor skal muslimske kvinder bære slør og undertrykkes ? Hvis I anbefaler at alle mennesker skal behandles ligeværdigt.

 

Hvorfor må nogle muslimske mænd have flere koner ?

 

Haha du spørger bare fordi det ærgrer du ikke kan spotte de lækre, der skal knaldes :P

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest bogholderen

Samme boligforening havde faktisk givet 60.000 kr. til en ramadanfest (Eid).

Hele forløbet gik vel ud på at vise at man ikke vil intergreres.

 

 

Egentlig er det forunderligt at så mange muhamedanere lever på overførselsindkomst, når koranen foreskriver at en rettroende muhamedaner ikke må modtage almisser fra en vantro.

 

I krig og kærlighed gælder alle kneb(p)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Michelangelo

Samme boligforening havde faktisk givet 60.000 kr. til en ramadanfest (Eid).

Hele forløbet gik vel ud på at vise at man ikke vil intergreres.

 

 

Egentlig er det forunderligt at så mange muhamedanere lever på overførselsindkomst, når koranen foreskriver at en rettroende muhamedaner ikke må modtage almisser fra en vantro.

 

 

Jeg ville til enhver tid foretrække god mad fremfor et ligegyldigt træ.

 

Så jeg er nok ikke integreret.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mht. religion, så er at af de største spørgsmål om i hvilken grad de hellige bøger skal læses bogstaveligt, og i hvilken grad der kan tolkes.

 

Der er ingen tvivl om islam rummer lang mindre rum for fortolkning end f.eks. kristendom. Jeg vil anfægte enhver der fornægter dette.

 

Når det er sagt så har islam bestemt forskellige traditioner (fortolkninger).

 

Heri ligger en af mine aversioner mod religion. Religion er fyldt med folk, som vil belære andre (indenfor og udenfor religionen) hvordan de skal leve deres liv, hvilket i sig selv er en syg tanke, men specielt skævt bliver det, når man dertil lægger af det enkelte individ mulighed for fortolkning.

 

En andet skisma for mig er, hvorledes folk kan kalde sig troende, når de gentagende gange bryder den af dem selv definerede tolkning. Lad mig spørge læseren tentativt, om læserne kan tage en troserklæring alvorlig, hvis den troende vælger at bryde det hans egen definerede troserklæringen prædiker 1.000 gange med fuldt overlæg?

 

 

Jeg mener, at alt for mange er troende af ord, men ikke at hjerte og handling. Tro er for mange en botanisering i en bog/overlevering, efter hvad den troende finder belejligt, og hvor mange troende end ikke efterlever deres egen botaniseringen, når det er bekvemt. Hvad er der så tilbage af tro? Så er tror jo en kontradiktion i termer. Derfor spørger jeg altid om: Hvad tro DU på!

 

Man kan tale om kultur kristne og kultur muslimer, men hvor mange er troende, og hvad ligger man i at være troende?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej alle
Jeg ville gerne starte med at takke dem som har gjort sig umage for at besvare mit spørgsmål. Som trådstarter er man altid glad når flere melder sig på banen.
Men desværre har der også været nogle der taler om tingene  som INTET relevans har for emnet. Det finder jeg trist.. æ(

Islam, koran eller religion er sikker en debat værd MEN så start for hulen en ny tråd om hvordan islam eller religion har noget at gøre med hvornår man er dansker…suk!

Jeg får næsten ikke lyst til at skrive flere indlæg når der er folk som beskæftiger sig med svarerne som intet har med indholdet at gøre, men hører under et andet debat.. 

God sommer

/Flash

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Flash.

 

Det er da kedeligt, at du føler dig skuffet over strengens udvikling. Så vidt jeg kan se, er der to (forudsigelige) årsager til, at det er gået, som det er gået:

 

Den første årsag er, hvilket du vil vide, hvis du har fulgt med herinde i længere tid, at strenge har det med at få deres helt eget liv.

Det behøver blot at være en enkelt (bi)bemærkning i et indlæg, der ellers forholder sig til emnet, så kører strengen videre ad et spor, som trådstarter ikke havde regnet med/forudset. Der kommer en ny påstand, som bliver imødegået, og således tager det ene indlæg det andet. Det er ofte en glidning væk fra trådstart uden klare overgange.

Det er ganske almindeligt herinde.

 

Den anden årsag, hvilket du måske ikke var klar over, er, at det er et "sprængfarligt" emne, du bringer op.

Jeg forudså (i al beskedenhed, forstås), hvordan det ville gå og holdt mig derfor udenfor. Jeg nøjedes med at henvise til to strenge med nogenlunde samme emne, som udviklede sig nogenlunde på samme måde. Bl.a. i håbet om, at du alligevel ville kunne finde noget brugbart i dem.

 

Når du stiller det meget brede og uhyre komplicerede spørgsmål "Hvad vil det sige at være dansk", inviterer du ligefrem til, at stengen tager den retning, som den tog.

 

Hvis det er svært og uhåndterligt at definere, hvad der er dansk, er det nok meget lettere at vende spørgsmålet om og spørge: "Hvad er ikke dansk?". Her er kulturforskelle og religion ret synlige størrelser – især i forhold til muslimer. Og så kører strengen bare ud ad den tangent.

 

Det er efter min vurdering det, der er sket med din streng. Jeg synes imidlertid ikke, at du af den grund skal afholde dig fra at skrive indlæg. Dit oplæg var jo flot skrevet og velkomponeret.

Op på hesten igen.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Voksen...

Nu med "kun skandinaviske mænd". Sådan var det ikke til at begynde med for den pige, der nu har tilføjet det forbehold til sin annonce.

Men "Han betalte 500 DKK for ti minutter. Da vi havde haft sex, krævede han pengene tilbage for ellers ville han tage min taske med min iphone og min ipad". Manden fik pengene tilbage og løb sin vej. Pigen stod skræmt tilbage og vil ikke længere tage imod ikke-skandinaver (han skulle ifølge hende, være fra et nordafrikansk land, men det kan lige så vel bare være noget han har sagt).

Pointen er at hun ikke skelnede mellem sine kunder da hun startede. Men en dårlig oplevelse fik hende til det. Kan nogen fortænke hende i at reagere som hun gør?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu med "kun skandinaviske mænd". Sådan var det ikke til at begynde med for den pige, der nu har tilføjet det forbehold til sin annonce.

Men "Han betalte 500 DKK for ti minutter. Da vi havde haft sex, krævede han pengene tilbage for ellers ville han tage min taske med min iphone og min ipad". Manden fik pengene tilbage og løb sin vej. Pigen stod skræmt tilbage og vil ikke længere tage imod ikke-skandinaver (han skulle ifølge hende, være fra et nordafrikansk land, men det kan lige så vel bare være noget han har sagt).

Pointen er at hun ikke skelnede mellem sine kunder da hun startede. Men en dårlig oplevelse fik hende til det. Kan nogen fortænke hende i at reagere som hun gør?

 

Nej nok ikke.

Men dette er jo ikke så meget et spørgsmål om visse kulturers  holdning til kvinder. Det er jo ren kriminalitet, og mon ikke også dette kunne være sket med en "europæer"?

Selv heroppe er den sidste slyngel næppe født endnu.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Flash.

 

Det er da kedeligt, at du føler dig skuffet over strengens udvikling. Så vidt jeg kan se, er der to (forudsigelige) årsager til, at det er gået, som det er gået:

 

Den første årsag er, hvilket du vil vide, hvis du har fulgt med herinde i længere tid, at strenge har det med at få deres helt eget liv.

Det behøver blot at være en enkelt (bi)bemærkning i et indlæg, der ellers forholder sig til emnet, så kører strengen videre ad et spor, som trådstarter ikke havde regnet med/forudset. Der kommer en ny påstand, som bliver imødegået, og således tager det ene indlæg det andet. Det er ofte en glidning væk fra trådstart uden klare overgange.

Det er ganske almindeligt herinde.

 

Den anden årsag, hvilket du måske ikke var klar over, er, at det er et "sprængfarligt" emne, du bringer op.

Jeg forudså (i al beskedenhed, forstås), hvordan det ville gå og holdt mig derfor udenfor. Jeg nøjedes med at henvise til to strenge med nogenlunde samme emne, som udviklede sig nogenlunde på samme måde. Bl.a. i håbet om, at du alligevel ville kunne finde noget brugbart i dem.

 

Når du stiller det meget brede og uhyre komplicerede spørgsmål "Hvad vil det sige at være dansk", inviterer du ligefrem til, at stengen tager den retning, som den tog.

 

Hvis det er svært og uhåndterligt at definere, hvad der er dansk, er det nok meget lettere at vende spørgsmålet om og spørge: "Hvad er ikke dansk?". Her er kulturforskelle og religion ret synlige størrelser – især i forhold til muslimer. Og så kører strengen bare ud ad den tangent.

 

Det er efter min vurdering det, der er sket med din streng. Jeg synes imidlertid ikke, at du af den grund skal afholde dig fra at skrive indlæg. Dit oplæg var jo flot skrevet og velkomponeret.

Op på hesten igen.

 

Kære Borende X

 

Tak for dine pæne ord som muligvis får mig til at blive ved lidt endu :)

Når det så er sagt er det også demotiverende at nogle af os herinde kun bruger deres tid på at køre problematikken ud af sporet. 

 

/Flash

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er jeg lidt nysgerrig. 

Min far er fra Iran, min mor er dansk.

Jeg har aldrig kendt min far, så jeg har haft en dansk opvæksts som enhver dansker har haft.

Jeg er ikke Muslim, jeg er ikke Kristen, men jeg er ateist.

 

Man kan godt se på min hud, at jeg ikke er helt dansk.

Men indeni, føler jeg mig så pæredansk som man nu kan blive.

 

Men til glædespiger (Har aldrig været ved en glædespige, synes bare det er interesant at følge med herinde) der udelukkende vælger skandinaviske mænd

Hvad er jer? Er jeg skandinavisk? Dansk? Eller ikke? 

Synes det er meget forvirrende!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Lalaland

Dansk er noget man er og ikke noget man ser ud som......selvfølgelig er du pæredansk og det vil de fleste glædespiger nok give mig ret i.

Det store problem er at man ikke udefra kan se, hvordan en person er indeni og det gælder forsåvidt også for en dansker med lyst hår og blå øjne....inden i kan han være psykopat.

Del dette indlæg


Link til indlæg

du lyder dansk :)

 

om du er skandinavisk..... tja... føler du dig skandinavisk... jubler du når sverige eller norge vinder over andre i sport hvis DK ikke er med.... forstår du hvad de siger uden at de begynder at snakke engelsk ? læser du deres litteratur og hører deres musik...  kender du vores fælles historie.... 

 

om man er skandinavisk... det er noget man bliver - ikke noget man automatisk er fordi man har et regionalt statsborgerskab :)

 

 

du ville nok være dansk for mig... du er ikke muslim og har aldrig kendt din far... det tager de 2 faktorer ud der som oftest (ingen regler uden undtagelser) skaber de mænd "modtager kun skandinaviske mænd" henvender sig til

 

 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jasmins hjemmehutlede definition af om man et skandinavisk er vrøvl. Det er jo vanvid hvis man skulle bedømmes om man er skandinav alt efter om man gider at læse nordisk litteratur, høre deres musik og holde med Norge i sport. Jeg holder ikke med Norge i fodbold f.eks. fordi jeg ikke bryder mig om deres måde at spille på og norsk musik siger mig intet. Det er måske bare eksempler men bor man i Danmark bor man i Skandinavien og er skandinav. Det er ikke en optagelsesprøve man skal igennem for at kunne kalde sig skandinav. Det er vrøvl.

Selvfølgelig er du dansker. Er du dansker går du ind under begrebet skandinav. Længere er den ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selvfølgelig er du dansker. Er du dansker går du ind under begrebet skandinav. Længere er den ikke.

 

og det er så der jeg er lodret uenig - hvilket Fraiser godt må skrive er noget vrøvl - det gør ikke hans ende af skalaen mere rigtig... 

 

 

jeg mener absolut ikke man er dansker (og dermed skandinav) fordi man har tiltusket sig et statsborgerskab....   et stykke papir gør ikke en til dansker. Det giver en ret til at være i landet... 

 

det bliver man ikke dansk af :)

 

 

Hvis Fraiser havde ret i det han skriver - så var der ikke behov for et "integrations"ministerium i DK .... 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis nu lalaland  (lyder næsten som lalandia :P )

ville besøge en GP som kun modtager skandinaver, så er hans udseende den første showstopper,

hvordan skulle han ved døren overbevise GP'en om at han er en vaskeægte dansker og opfører sig som en dansker, nu er der også forskel på danskere... der vel mange 2G som er i samme dilemma, de har en dansk opvækst og tænker i høj grad som danskere men har et sydlandske udseende... det første man bliver bedømt på er udseendet, that's life !

Vi bedømmer og vælger også pigerne på udseende først ikke sandt ?

 

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

ville besøge en GP som kun modtager skandinaver, så er hans udseende den første showstopper,

 

det første man bliver bedømt på er udseende

 

nej... han ville faktisk komme igennem hos mig...  for han ville passere sms screeningen og ville nok være beleven nok til at spørge om han var velkommen... 

 

hans danske er fejlfrit... og hvis han ringede og fortalte mig det han lige har skrevet her (så skal man vist virkelig gerne ville besøge mig hvis man er klar til at tale så personligt om sig selv først - men tag det nu som eksempel) 

 

så ville jeg ikke sige han skulle holde sig væk... 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis nu lalaland  (lyder næsten som lalandia :P )

ville besøge en GP som kun modtager skandinaver, så er hans udseende den første showstopper,

hvordan skulle han ved døren overbevise GP'en om at han er en vaskeægte dansker og opfører sig som en dansker, nu er der også forskel på danskere... der vel mange 2G som er i samme dilemma, de har en dansk opvækst og tænker i høj grad som danskere men har et sydlandske udseende... det første man bliver bedømt på er udseende,  that's life !

Vi bedømmer og vælger også pigerne på udseende først ikke sandt ?

Ja det er det der er "problemet". 

Må indrømme jeg aldrig har haft problemer med racisme, da jeg nu som sagt skriver og snakker flydende dansk.

Eneste der kommer er den der "Du er da ikke helt dansker, er du, har du en forældre fra et andet land"?

 

Men det er jo hvad det er. 

Jeg er bare nysgerrig om hvorfor det er glædespiger vælger fra, om det simpelthen er udseende(ikke hvid)

eller om det kommer fra andre ting (må indrømme jeg har ikke læst hele tråden igennem, så det kan være jeg nok er gået glip af nogle svar fra folk)

Og Jasmin, jeg siger mange tak for dit svar :)

 

Nu vil jeg ikke sige jeg holder med Sverige i fodbold, men jeg følger den danske, og nordiske kultur, er min kultur.

Og det vil altid være i mit hjerte, uanset mit udseende.

Del dette indlæg


Link til indlæg

nej... han ville faktisk komme igennem hos mig...  for han ville passere sms screeningen og ville nok være beleven nok til at spørge om han var velkommen... 

 

hans danske er fejlfrit... og hvis han ringede og fortalte mig det han lige har skrevet her (så skal man vist virkelig gerne ville besøge mig hvis man er klar til at tale så personligt om sig selv først - men tag det nu som eksempel) 

 

så ville jeg ikke sige han skulle holde sig væk... 

 

Jasmin, så du laver din modtagelsesregel med mulighed for dispensation hehe... men han skal først gennem nåleøjet med din screenings-process...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men det er jo hvad det er. 

Jeg er bare nysgerrig om hvorfor det er glædespiger vælger fra, om det simpelthen er udseende(ikke hvid)

eller om det kommer fra andre ting (må indrømme jeg har ikke læst hele tråden igennem, så det kan være jeg nok er gået glip af nogle svar fra folk)

 

 

I korte træk fordi:

Pigerne har haft dårligere oplevelser eller bøvl med ikke-danskere/ikke-skandinavere, derfor frabeder pigerne ikke-danskere/ikke-skandinavere. Forståelig nok ikke ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jasmin du er i vrøvlehumør. Jeg har sagt at han er dansker og dermed skandinav ud fra det han skriver.

Jeg har ikke sagt at man går ind under definitionen dansker hvis man er dansk statsborger.

Du Jasmin stiller alle mulige løjerlige kriterier op inden man er skandinav og det er noget vrøvl.

Det er dine krav om hvornår man man kalde sig skandinav der er skøre.

Det er da himmelråbende skørt at afgøre om man et skandinav alt efter ens litteratur og musiksmag.

Men hvis du nu mener at er man dansker så er man skandinav så er det noget andet og så er vi enige men du skrev en masse fis om hvornår man kunne kalde sig skandinav.

Du behøver ikke at skyde mig mere i skoene, du kommer med en definition af nogle krav fra dig før man kan kalde sig skandinav.

Den pågældende gut her har en dansk mor og er opvokset alene med hende i Danmark så han er da både dansker og skandinav.

Men folk der ikke acceptere grundloven og danske kulturer og normer mener jeg ikke er danske eller har et dansk sindelag uanset om de er danske statsborgere eller ej.

Jeg går bare imod din definition af hvornår man kan kalde sig skandinav, så forsvar at man skal holde med Norge i fodbold og læse finsk litteratur, lytter til ABBA for at kunne kalde sig skandinav som du fremturede med, nemlig om man feks holdte med i sport afgjorde om man er skandinav, eller hvilke bøger man læser eller musik man hører.

Jeg tror ikke vi er meget uenige om hvornår man kan kalde sig dansker men dine løjerlige krav til hvornår man kan kalde sig skandinav er noget vrøvl for nu at bruge det sprog du selv ynder at bruge overfor andre herinde.

Er man dansker er man skandinav.

Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jasmin, så du laver din modtagelsesregel med mulighed for dispensation hehe... men han skal først gennem nåleøjet med din screenings-process...

 

ja det gør jeg - for jeg tager min version af dansk/skandinavisk meget bogstaveligt (uanset om fraiser mener det er noget vrøvl) ...

 

hvis man opfører sig dansk - så har jeg ingen aversioner mod udseendet...  

 

som jeg vist nok skriv i et af mine indledende indlæg - så har et af mine bedste boy-toys EVER!!!! været halvt thai - han ser absolut ikke dansk ud...  men var så dansk som de kommer :)

 

 

og min bedste affære var med en mulat...  begge var kamp lækre... 

 

 

og ham der inspirerede dette indlæg...  var også den lækreste mest charmerende  sydeuropæiske type af udseende selv om han var så dansk som man overhovedet kan være :) 

 

så udseendet har ikke den store betydning hos mig :) - det er danskheden der tæller :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

I korte træk fordi:

Pigerne har haft dårligere oplevelser eller bøvl med ikke-danskere/ikke-skandinavere, derfor frabeder pigerne ikke-danskere/ikke-skandinavere. Forståelig nok ikke ?

 

Ja det er til at forstå da ;)

Det kan jeg da heller ikke have ondt i røven over.

Jeg formulerede mig nok også lidt forkert :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...