Hop til indhold
Flash

Hvornår er man Dansker?

Recommended Posts

Gæst

Ha ha Nille :D

ABBA lytter du til, det forklarer alle dine fantasihistorier 1. April hvert år om dig og andre hankønsvæsener i seksuelt samvær med hinanden ;)

Men hvis man bor syd for Vejle og ikke kan lide finsk litteratur så er man nok ikke skandinav så :D

Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jasmin, uanset hvor meget du manipulerer som du plejer. Det er udelukkende den måde du definerer en skandinav på jeg er uenig i, jeg er ikke uenig i din måde at definere en dansker på og har ikke skrevet det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

om du er skandinavisk..... tja... føler du dig skandinavisk... jubler du når sverige eller norge vinder over andre i sport hvis DK ikke er med.... forstår du hvad de siger uden at de begynder at snakke engelsk ? læser du deres litteratur og hører deres musik...  kender du vores fælles historie.... 

 

om man er skandinavisk... det er noget man bliver - ikke noget man automatisk er fordi man har et regionalt statsborgerskab :)

 

ovenstående er en gentagelse for prins knud (i dette tilfælde Fraiser) 

 

Du Jasmin stiller alle mulige løjerlige kriterier op inden man er skandinav og det er noget vrøvl.

Det er dine krav om hvornår man man kalde sig skandinav der er skøre.

Fraiser - er varmen steget dig til hovedet siden du ikke - i det jeg har citeret fra mit eget svar og i særdeleshed med rødt markeret - kan kende forskel på spørgsmål og krav???

At være skandinav - det er ud over at være et uddateret fænomen - ikke noget man bare er .... jo i følge dig, men du simplificerer jo også tingene ned på et niveau der overflødiggør enhver dialog..

 

At du har behov for at gøre dig selv større ved at nedgøre andre - i dette tilfælde mig - er også et meget dansk fænomen.... ingen kan i hvert fald skyde dig i skoene at være udansk på det område

 

Du behøver ikke at skyde mig mere i skoene, du kommer med en definition af nogle krav fra dig før man kan kalde sig skandinav.

Den pågældende gut her har en dansk mor og er opvokset alene med hende i Danmark så han er da både dansker og skandinav.

nu er han kommet med nogle svar siden - og med de svar han er kommet med er han nok både dansker og skandinav - af gavn mere end af navn... hvilket er det der tæller i min personlige bog (også selv om du mener at du har patent på sandheden og dermed eneret på at definere hvad der er en rigtig skandinav )

det kan godt være du mener at alting bare skal være så super simpelt - men vi er nogen der tænker lidt mere over tingene.... og eftersom at nogen af os rent faktisk er stolte af vores (fælles) kulturelle baggrund og derfor lægger den til grund for om man er dansk (skandinavisk)  eller ej - det er du velkommen til at mene er noget vrøvl.. 

 

 

vi kan nok begge blive enige om at lige præcis lalaland er dansk - uanset definition - men så hører ligheden vist også op mellem os to.... 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

du lyder dansk :)

om du er skandinavisk..... tja... føler du dig skandinavisk... jubler du når sverige eller norge vinder over andre i sport hvis DK ikke er med.... forstår du hvad de siger uden at de begynder at snakke engelsk ? læser du deres litteratur og hører deres musik... kender du vores fælles historie....

om man er skandinavisk... det er noget man bliver - ikke noget man automatisk er fordi man har et regionalt statsborgerskab :)

du ville nok være dansk for mig... du er ikke muslim og har aldrig kendt din far... det tager de 2 faktorer ud der som oftest (ingen regler uden undtagelser) skaber de mænd "modtager kun skandinaviske mænd" henvender sig til

Det er her varmen er steget dig til hovedet. Skøre krav til hvornår man kan kalde sig skandinav. Du spørger om han føler sig skandinavisk og stiller skøre definitioner i den forbindelse. Bekymrende nok skriver du intet om man hvilken menneske og værdiopfattelse han har men vi er altså nogen der ligger mere vægt på accept af grundloven, accept af danske værdier og normer, og dermed demokratiet end end musiksmag.......

Det er ikke simpelt for mig men skøre krav reagerer jeg imod.

Hvis man accepterer grundloven, danske værdier og normer, har boet i Danmark i mange år, taler sproget flydende er man dansker i min optik, hvis man også har valgt at blive blive dansk statsborger. Det er sådanne forhold jeg ligger vægt på.

Er man dansker er man også skandinav. Jeg synes det er vrøvl at sætte sådanne kriterier op for hvornår man kan kalde sig skandinav alt efter hvem man holder med i sport, ens musiksmag, og hvilke bøger man læser.

Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er man dansker er man også skandinav. Jeg synes det er vrøvl at sætte sådanne kriterier op for hvornår man kan kalde sig skandinav alt efter hvem man holder med i sport, ens musiksmag, og hvilke bøger man læser.

 

det må du gerne mene.... 

 

men accepter dog for pokker at der er andre der har lidt mere avancerede krav til tingene end du har

 

min ene svoger er dansk... så dansk som de kommer - men spørger du ham om han er skandinav skal du sgu være forberedt på at dukke dig... hans forhold til svenskerne er mildt sagt ikke lystbetonet - hverken på den ene eller den anden facon

 

det kan godt være at DK N og S engang var en samlet enhed... og at skandinavien havde lidt bredere rammer... men der er sgu stor forskel på at favne en fælles kultur eller ej..  og nu er historie (herunder religion og styreform som er de ting du hænger dig i som jeg tager for givet bare skal være der og derfor ikke behøver bruge tid på at nævne), litteratur, musik og sport altså en del af en fælles baggrund

 

 

jeg ville kalde mig skandinav hvis nogen spurgte... men det ville dele af min familie absolut ikke - altså ryger din definition ud af vinduet med mindre du accepterer et blåt øje i tilgift hvis du postulerer det du gør her IRL til de forkerte... 

 

 

jeg anfægter ikke din ret til at mene det du mener - men det er anstrengende at du ikke kan se ud over din egen næse..  - men kan vi ikke bare sige at du OGSÅ!! får ret og jeg får fred...  

 

så kan du mene det du mener... og jeg kan få lov at mene det jeg mener!! 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det kan du heller ikke selv Jasmin, se udover din egen næse og du kværulere selv gerne. Såvel Sverige som Norge som Finland som Danmark er meget forskellige, bare se på Danmark og Sverige, men der er også ligheder og vi har en historie der er fælles et stykke af vejen, og grundopfattelser af velfærdssamfund, demokrati, menneskerettigheder, lighed for kønnene og meget mere går igen. Det er sådanne værdier der er vigtigefor mig, og fordi jeg er dansker og bor i det der hedder Skandinavien, kalder jeg mig skandinav, selvom jeg ikke holder med Norge i fodbold, ikke kan lide svensk litteratur, ikke forstår finsk osv og derved falder for nogen af dine punkter.

Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er man dansker er man også skandinav.

 

Jeg synes nok, at der ligger en pointe her.

I og med at Danmark er en (lille) del af Skandinavien, må man jo også være skandinav, når man er dansker. Man kan altså ikke både hævde, at Danmark er et skandinavisk land og samtidig benægte, at danskerne er skandinaver.

 

Edit: Jeg skulle måske erindre om, at "Skandinavien" er et geografisk begreb.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

og derved falder for nogen af dine punkter.

 

det er virkelig op af bakke når man har at gøre med en mand der ikke kan kende forskel på afklarende spørgsmål og "krav"... 

 

den er lige til en Homer.... 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og Jasmin, jeg siger mange tak for dit svar :)

 

Nu vil jeg ikke sige jeg holder med Sverige i fodbold, men jeg følger den danske, og nordiske kultur, er min kultur.

Og det vil altid være i mit hjerte, uanset mit udseende.

 

da det her svar er både begavet og høfligt og (i modsætning til dig) har forstået hensigten med spørgsmålene... så var de nok meget relevante selv om du ikke overraskende missede pointen.. 

 

og konkluderede at manden uanset sit ophav er særdeles skandinavisk :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

...  den er lige til en Homer.... 

 

Nu bliver jeg usikker her: Det giver ikke rigtigt mig nogen mening - mener du virkelig den oldgræske forfatter/digter?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu bliver jeg usikker her: Det giver ikke rigtigt mig nogen mening - mener du virkelig den oldgræske forfatter/digter?

 

Nej... det gør jeg ikke...  *ggg* 

 

det du skal søge på hvis du gerne vil have uddybet hvad jeg mener er bogstavkombinationen D'OH på google - det er billed-resultaterne der er retvisende for det du er usikker på :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej... det gør jeg ikke...  *ggg* 

 

det du skal søge på hvis du gerne vil have uddybet hvad jeg mener er bogstavkombinationen D'OH på google - det er billed-resultaterne der er retvisende for det du er usikker på :)

 

Hvordan skal man lige kunne vide det? :sad:

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

da det her svar er både begavet og høfligt og (i modsætning til dig) har forstået hensigten med spørgsmålene... så var de nok meget relevante selv om du ikke overraskende missede pointen..

og konkluderede at manden uanset sit ophav er særdeles skandinavisk :)

Det er fint med mig at du nu bliver personlig og helt har lagt emnet væk. Det er sigende for dig og din argumentation og nej dine indlæg er heller ikke begavede. Men hvis vi bare skal begynde rigtig at svine hinanden til så bare forsæt, men det er bedst du starter, så undgår vi dit hyleri om andres tone. Du har jo altid været nærtagende når nogen skrev noget til dig samtidig med du selv gerne bruger grovfilen. Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes nok, at der ligger en pointe her.

I og med at Danmark er en (lille) del af Skandinavien, må man jo også være skandinav, når man er dansker. Man kan altså ikke både hævde, at Danmark er et skandinavisk land og samtidig benægte, at danskerne er skandinaver.

 

 

Vi kan fortsætte i samme boldgade:

 

Er man skandinaver er man pr. definition også Vesteuropærer, der er dog stor mentalitet forskelle mellem Nord-og Sydeuropa.

 

Sagen er man kan ikke se hvordan folk er og opfører dig, så det er nemmere at skære alle over en kam, baseret på dårlige oplevelser eller fordomme.Jeg forstår udmærket at pigerne vil undgå besværet og bøvlet end at som Jasmin gør screene folk og slippe nogle få gennem nåleøjet eller "hullet" :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi kan fortsætte i samme boldgade:

 

Er man skandinaver er man pr. definition også Vesteuropærer, der er dog stor mentalitet forskelle mellem Nord-og Sydeuropa.

 

Sagen er man kan ikke se hvordan folk er og opfører dig, så det er nemmere at skære alle over en kam, baseret på dårlige oplevelser eller fordomme.Jeg forstår udmærket at pigerne vil undgå besværet og bøvlet end at som Jasmin gør screene folk og slippe nogle få gennem nåleøjet eller "hullet" :P

 

Narj Nille, nu synes jeg, du udvander begreberne en kende.

 

Er man Vesteuropæer, er man også Europæer, og så er man også en slags eurorasier, og så er man en del af .... o.s.v. - vi ender med Månen og planeterne.

 

Skandinavien er faktisk et veldefineret geografisk område, og det er da rigtigt, at det er del af en større helhed. Men skal definitioner have relevans, er man nødt til at snævre dem ind.

 

Og når nu pigerne bruger termen "skandinaviske mænd", så ....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Du har i bund og grund ret Bear, i Islam ringeagtes ikke kun kvinder, men alle som ikke er muslimer. 

 

Koranen sura 98:6 

 

98_6.png
Sahih International

Indeed, they who disbelieved among the People of the Scripture and the polytheists will be in the fire of Hell, abiding eternally therein. Those are the worst of creatures.

 

Og til dem der ikke er så stærke i arabisk og engelsk:

 

Sandelig, dem der ikke tror ( på Islam ) blandt skriftens folk ( kristne og jøder ) og blandt afgudsdyrkerne, (de) vil komme i helvedes ild og de skal blive der for evigt. De er de værste af alle skabninger. 

 

 

 

​Hej,

Jeg faldt lige over denne debat-tråd, og bliver lige nødt til at tilføje et par kommentar. Det er ikke for at pisse nogen af, men det her er for meget.

Jeg er muslim, men ingen ekspert på koranen. Det behøver jeg ikke at være for at lige kommentere det citat, der bliver slynget ud med her. Det er en direkte fordrejning. Citatet er:

Indeed, they who disbelieved among the People of the Scripture and the polytheists will be in the fire of Hell, abiding eternally therein. Those are the worst of creatures.

Bemærk, at der står "desbelieved" (datid), som bliver oversat til "dem der ikke tror" (nutid), og så har en eller anden selv sat egen kommentar ind "(på Islam)". Hvis påstanden var korrekt, så skulle der have state "disbelieve". En anden pointe er, at der star at de kommer i helvedet. Hvis man ikke tror på gud så er man safe der.

Jeg siger ikke, at det er Pia der har fordrejet det, men den der har oversat dette prøver at fordreje betydningen. Der er mange sider online der gør det hele tiden for at skabe splid og dæmonisere. Vi snakker alle om jødernes lidelser under nazisterne, men husk at det startede med en ordenlig omgang dæmonisering og førte til undertrykkelse. Jeg håber ikke det kommer så vidt her I vores dejlige Danmark.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

​Vi snakker alle om jødernes lidelser under nazisterne, men husk at det startede med en ordenlig omgang dæmonisering og førte til undertrykkelse. Jeg håber ikke det kommer så vidt her I vores dejlige Danmark.

 

​Jøderne er stadigvæk forfulgte: https://youtu.be/iIAD8Fv3j1I og personligt turde jeg aldrig gå med fx en Kippah igennem Nørrebro, Voldsmose, Mjølnerparken etc..

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jøderne er stadigvæk forfulgte: https://youtu.be/iIAD8Fv3j1I og personligt turde jeg aldrig gå med fx en Kippah igennem Nørrebro, Voldsmose, Mjølnerparken etc..

​Der er ganske rigtigt desværre stadig mennesker i Danmark der mener at det er OK at forfølge, dæmonisere, chikanere og true andre mennesker alene fordi de tilhører en religion, kultur eller etnisk gruppe som de ikke bryder sig om. Det er den slags mennesker der skal bekæmpes, ikke alle andre der tilfældigvis måtte tilhøre den samme religion/kultur/etniske gruppe.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Pointen var 

Those are the worst of creatures - det er så vidt jeg forstår ikke datid men evigt gyldigt 

Har vi ikke en der er mere kyndig i engelsk end mig?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Pointen var 

Those are the worst of creatures - det er så vidt jeg forstår ikke datid men evigt gyldigt 

Har vi ikke en der er mere kyndig i engelsk end mig?

 

​Those are the worst of creatures er nutid - altså er lige nu og her de værste skabninger.... fremtidsform "will be"  ville lyde underligt i denne sammenhæng i og med "de" er det lige nu og her ... hvorfor det kan argumenteres at de er det nu og i al fremtid...  og hvis der er tale om en opsummering eller en retirade af beklagelser som jo ofte omhandler ting/personer ect der er passe - så vil den med lidt god vilje også kunne gælde bagudrettet fordi disse "skabninger" netop stadig er det værste af det værste

Så jo - det kan argumenteres at det er eviggyldigt såfremt det handler om hvordan sproget bruges og tales og der ikke kigges strengt på grammatikken og KUN på gramatikken

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest VarmePia

Jeg fandt lige denne oversættelse på dansk fra forlaget vandkunsten: 

 

Sura 98 (Det klare bevis) vers 6

De, der er vantro, blandt Skriftens folk og dem, der sætter andre ved Guds side, er i Helvedes ild; dér skal de forblive til evig tid. De er det værste af skabningen.

 

NUTID - men de er sikkert også bare ude på at så splid og dæmonisere :D 

Redigeret af VarmePia
stavefejl

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg fandt lige denne oversættelse på dansk fra forlaget vandkunsten: 

 

Sura 98 (Det klare bevis) vers 6

De, der er vantro, blandt Skriftens folk og dem, der sætter andre ved Guds side, er i Helvedes ild; dér skal de forblive til evig tid. De er det værste af skabningen.

 

NUTID - men de er sikkert også bare ude på at så splid og dæmoniseret :D 

​Svarer det ikke nogenlunde til kristendommens ide om at syndere skal brænde i helvede i al evighed? 

 

Og bortset fra det, så har jeg lidt svært ved at se problematikken i at nogen mener at man ender i helvede efter døden, hvis man tror på den "forkerte" gud. Jeg mener, man finder vel ud af til den tid om man har ret eller ej ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...