Hop til indhold
Rejsenetværk

Vi mister verdens kulturarv

Recommended Posts

Jeg er forfærdet :-(

Med fare for at blive skudt i skoene at jeg ikke vægter vores fælles ansvar for at afhjælpe menneskelig lidelse, for det gør jeg afgjort, men absolut som medlem af den fløj der mener at det ikke skal ske, ved at give adgang til Europa for flodbølgen af mennesker på flugt fra konflikter, armod og en udsigtsløs fremtid.

Der vil jeg her fremføre det synspunkt, at jeg mener der bør opstilles en multinational styrke, hvis opgave det er at blive indsat hvor verdens kulturarv er i fare for at blive tilintetgjort.

Palmyra 23-24 maj 2015: Islamisk Stats største “gidsel” er en oldtidsby
Bjørn Holmskjold | 24. maj 2015
https://holmskjold.net/palmyra-23-24-maj-2015-islamisk-stats-stoerste-gidsel-er-en-oldtidsby/

Nu er det for sent:-(

Oldtidstempel totalødelagt i Palmyra
En av de viktigste bygningene i den syriske oldtidsbyen Palmyra er ifølge FN blitt jevnet med jorden.
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/fn/oldtidstempel-totaloedelagt-i-palmyra/a/23515803/

Som jeg ser det udgør det ikke en global fællesforpligtigelse at afværge og lindre de menneskelige lidelser, som følge af enhver regional konflikt, men i min optik udgør det en global forpligtigelse, såvidt muligt at afværge eller bremse egentlig folkemord, som da vi svigtede i Rwanda og nu ødelæggelse af verdens kulturarv i Syrien og Irak.

Der bør indgåes en aftale om at USA, Kina, Indien og Rusland suspenderer enhver indbyrdes uenighed, når folkemord og ødelæggelse af verdens kulturarv er under opsejling, hvor de garanterer at de går ind sammen for at forhindre det i at ske, eller for at begrænse skaden mest muligt hvis det er ved at ske.

Selvfølgelig under medvirken af mindre nationer der evner at medvirke, herunder Danmark.

Ingen nation eller organisation i verden vil kunne modsætte sig en sådan beslutsom alliance, og vi er moralsk forpligtede uanset ideologi eller styreform til at gøre det sammen.

Kina må til at tage sig sammen, de har lige afvist at deltage i kampen mod IS i Irak, over alt i verden lurer de som gribbe på at gå ind hvor vesten at beredt vejen med militære ofre, tilfølge en stadig svækkelse af vores evne til at udgøre en ledende kraft i kampen mod religiøs og ideologisk ekstremisme, det være sig Irak, Afghanistan eller Mali.

Kina er en kræmmer nation uden noget moralsk kompas, der kun investerer og agerer ud fra sine kommercielle interesser.

Det gør vi så afgjort også selv, men ikke kun sådan, og jeg vil ikke her ind i en diskussion om vestens skyld i et koloni historisk perspektiv, men min agenda er at Kina og Indien må påtage sig det ansvar, der må følge med en stigende global økonomisk styrke, samtidig med at vesten svækkes.

Ville vi ikke selv forsvare Rigsarkivet eller Nationalmuseet med livet som indsats mod truende ødelæggelse? Jeg håber det!

Samme burde vi gøre som nationer i en universel indsats i forsvaret af Palmyra i Syrien, burde vi have gjort før Taliban sprængte Budda statuerne i Afghanistan, og i forsvaret af bibliotekerne i Mali:

Bogsmuglerne fra Timbuktu
http://www.information.dk/506378

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tjah. Nu er menneskeliv vel mere værd end ting ??

Hvis vi skal hjælpe bygninger og bøger, skal vi så ikke hjælpe mennesker ?

Og skal vi ikke hjælpe mennesker i en konflikt vi selv deltager i ?? 

Om man skal hjælpe her eller der, kan jo diskuteres. Men Rejse, misforstår jeg dig når jeg forstår dig således, at i de år civile er blevet dræbt og drevet på flugt, har du accepteret at at uskyldige civile dør, men i det øjeblik nogle bygninger lider, vil du oprette en multinational task force og redde dem ?? 

Jeg håber virkelig jeg misforstår.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Fortiden er hvad der definerer os. Uden fortiden ingen os.

IS har gået for langt ift. at slå mennesker ihjel og at ødelægge verdens kulturarv.

Gå all in for at få stoppet IS og glem, i denne krig, alt om krigens love.
Tag ingen fanger, men skær halsen over på bekræftede IS-soldater, gamle som unge, kvinder som mænd og film det og smid en kommentar på de officielle IS social media profiler.

Sæt diverse landes specialstyrker ind, støttet af konventionelle styrker og få gjort en ende på dem.
De personer herhjemme der udtrykker støtte til IS, skal stemples som terrorister og sættes i fængsel (isolation) med uden mulighed for prøveløsladelse (med andre ord smider vi nøglen væk).

Jeg har ingen respekt for IS og deres tilhængere.

Redigeret af PrinceCharming
Staveplade.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du misforstår mig sådan set ikke tvr

Jeg accepterer ikke at civile er blevet dræbt og drevet på flugt, men jeg erkender realpolitisk at det ikke er realistisk at verdenssamfundet i alle tilfælde aktivt vil forhindre det.

Der er forskel på at vi skal agere brandslukning fra tue til tue, historisk vil det have karakter af en uendelig indsats på verdensplan, og det vil ikke kunne lade sig gøre.

Men til alle tider har historien stillet os overfor kravet om handling, hvor der kan ageres konkret og afgrænset for at hindre at vi mister for altid.

Der foregik både en optakt før folkemordet i Rwanda, og folkemordet foregik over så lang tid at vi kunne have skredet ind på en måde, som vi også kunne komme ud af igen.

Vi kunne også have besat og reddet Palmyra, om så det midlertidigt skulle have foregået i samarbejde med Assad, så kan de hænge ham senere når muligheden opstår.

Ja Rigsarkivet er vigtigere end dit og mit liv tvr, så jo ting kan være vigtigere at redde end liv.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Fortiden er hvad der definerer os. Uden fortiden ingen os.

IS har gået for langt ift. at slå mennesker ihjel og at ødelægge verdens kulturarv.

Gå all in for at få stoppet IS og glem, i denne krig, alt om krigens love.
Tag ingen fanger, men skær halsen over på bekræftede IS-soldater, gamle som unge, kvinder som mænd og film det og smid en kommentar på de officielle IS social media profiler.

Sæt diverse landes specialstyrker ind, støttet af konventionelle styrker og få gjort en ende på dem.
De personer herhjemme der udtrykker støtte til IS, skal stemples som terrorister og sættes i fængsel (isolation) med uden mulighed for prøveløsladelse (med andre ord smider vi nøglen væk).

Jeg har ingen respekt for IS og deres tilhængere.

Gid det var så enkelt, men enig i det sidste. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med hensyn til al det som IS ødelægger eller sprænger i luften vil jeg nøjes med at sige, at det er trist! - det der sker for de mange på flugt er umenneskelig!!!

- når jeg nøjes med at sige trist - så er min begrundelse af den slags som regel kan genopbygges - og det vil undre mig meget om der ikke forligger opmålinger, tegninger og fotos og dette allerede er bragt i sikkerhed.

Tænk lige på 2 verdenskrig hvor meget der er rekonstrueret - f.eks. Kølnér Dom (Domkirken i Køln) den lå indtil midt 50ér som en bunke granitbrokker, så blev der sat tyske penge og kræfter til, at rekonstruere dette ekstremt store bygværk. Prøv at goggle Køln Domkirke og se billederne - det må have været et stort arbejde.

Jeg tror helt bestemt at IS taber deres krigsførelse, og så må en genopførelse af deres vandalisme da være en ekstra hån mod deres syge religion.

Mht til Kølnér Dom så hørte jeg engang denne beretning fra nogle amerikanske forretningsfolk der var på salgsturne blandt andet i Køln. De havde begge en fortid som pilotter i amerikanske bombetogter over Køln!! 

På et møde hos et tysk firma står disse 2 amerikaner og kigger ud af et vindue, og får så øje på Domkirken og den ene siger : - den var jeg med til bombe!!

- -  de fik ingen orde hos dette tyske firma!

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Taleban gjorde det samme med kulturarven i Afghanistn før det vestlige indgreb. De seneste eksempler viser bare, hvor langt de mennesker er ude – helt hinsides al fornuft og pædagogisk rækkevidde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tusindårige originale ruiner kan ikke genopbygges, uanset om de genopbygges er de tabt for altid

En rekonstruktion er og bliver en kopi.

Hvis Aros brænder sammen med nutidig samtidskunst, har det ikke større værdi end mennesker, og kan genskabes som en ny original, det kan Statens museum for kunst ikke med kunst tilbage fra 1300 tallet.

Der er grunde til at stater uanset deres økonomiske forfatning ikke sælger ud af deres uvurderlige kunstskatte, om end det sellektivt måske burde overvejes at gøre det.

Rigsarkivet er i færd med at digitalisere deres arkiver - en kæmpe opgave, og en ekstrem vigtig opgave.

Men når det er gjort, er det lige så vigtigt som hidtil at vi bevarer den originale fortid i samtiden, for fremtiden.

Om nødvendigt med livet som indsats!

Æret være hans minde

IS halshugger 82-årig arkæolog i oldtidsby
Arkæolog afviste at forlade Palmyra, da Islamisk Stat rykkede ind i byen. Han er nu halshugget.
19. august 2015, 22.21
http://aoh.dk/ritzau/is-halshugger-82-aarig-arkaeolog-i-oldtidsby

Venlig hilsen
Rejsenetværk

 

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvis ikke deres øvrige handlinger var så enestående forfærdelige ville jeg nok synes at deres ødelæggelse af oldtidsminder var ironisk, grænsende til morsomt. Det er jo DERES EGEN fortid, de destruerer - de sletter sig selv fra verdenshistorien.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Taleban gjorde det samme med kulturarven i Afghanistn før det vestlige indgreb. De seneste eksempler viser bare, hvor langt de mennesker er ude – helt hinsides al fornuft og pædagogisk rækkevidde.

Jeg går ud fra at du også har bevæget dig rundt i de tidligere sønderbombede gader i f.eks Berlin - Hamburg - måske Dresden - - - - . har du nogensinde bemærket, at stort set alle facader er pudsede (altså helt jævne med mørtelpuds) det er for en stor dels vedkommende genopbygget med brug af murbrokker : rensede mursten - hele/halve sten - sodsværtede, og så er facadepuds en velsignelse fra Gud. Er facader særlig ujævne kan meget skjules med det begreb vi har i ingeniørverden, når der arbejdes ude i udviklingslandene hvor ordet murerfaget ikke kendes - det hedder Tyrolean finish  og på dansk stænkpuds.

Man skal aldrig bedømme et arbejde før der malet eller pudset !!!!!!:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du misforstår mig sådan set ikke tvr

Jeg accepterer ikke at civile er blevet dræbt og drevet på flugt, men jeg erkender realpolitisk at det ikke er realistisk at verdenssamfundet i alle tilfælde aktivt vil forhindre det.

Der er forskel på at vi skal agere brandslukning fra tue til tue, historisk vil det have karakter af en uendelig indsats på verdensplan, og det vil ikke kunne lade sig gøre.

Men til alle tider har historien stillet os overfor kravet om handling, hvor der kan ageres konkret og afgrænset for at hindre at vi mister for altid.

Der foregik både en optakt før folkemordet i Rwanda, og folkemordet foregik over så lang tid at vi kunne have skredet ind på en måde, som vi også kunne komme ud af igen.

Vi kunne også have besat og reddet Palmyra, om så det midlertidigt skulle have foregået i samarbejde med Assad, så kan de hænge ham senere når muligheden opstår.

Ja Rigsarkivet er vigtigere end dit og mit liv tvr, så jo ting kan være vigtigere at redde end liv.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

 

OK. Så. Det skræmmer mig. At ting kan være mere værd end menneskeliv. Ham arkæologen - og al respekt for ham - har selv valgt det. Men at se millioner blive drevet på flugt, sige man ikke kan gøre noget ved det, og i næste sætning sige man KAN gøre noget når de selvsamme tosser brænder kulturarv..... Uha. Det skræmmer mig. 

Både Lenin og A.P.Møller har sagt det, og det er meget rigtigt: Den der har evnen har også pligten. Og når den vestlige verden KAN forhindre folkedrab og masse-flugt. Så bør vi også gøre det. Og ikke kun fordi der er nogle bygninger der er bevaringsværdige.

 

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Med hensyn til al det som IS ødelægger eller sprænger i luften vil jeg nøjes med at sige, at det er trist! - det der sker for de mange på flugt er umenneskelig!!!

- når jeg nøjes med at sige trist - så er min begrundelse af den slags som regel kan genopbygges - og det vil undre mig meget om der ikke forligger opmålinger, tegninger og fotos og dette allerede er bragt i sikkerhed.

Tænk lige på 2 verdenskrig hvor meget der er rekonstrueret - f.eks. Kølnér Dom (Domkirken i Køln) den lå indtil midt 50ér som en bunke granitbrokker, så blev der sat tyske penge og kræfter til, at rekonstruere dette ekstremt store bygværk. Prøv at goggle Køln Domkirke og se billederne - det må have været et stort arbejde.

Jeg tror helt bestemt at IS taber deres krigsførelse, og så må en genopførelse af deres vandalisme da være en ekstra hån mod deres syge religion.

Mht til Kølnér Dom så hørte jeg engang denne beretning fra nogle amerikanske forretningsfolk der var på salgsturne blandt andet i Køln. De havde begge en fortid som pilotter i amerikanske bombetogter over Køln!! 

På et møde hos et tysk firma står disse 2 amerikaner og kigger ud af et vindue, og får så øje på Domkirken og den ene siger : - den var jeg med til bombe!!

- -  de fik ingen orde hos dette tyske firma!

Jeg må korrekse dig, domkirken led naturligvis skade under tæppebomningerne, men de allierede piloter gjorde et fantastisk arbejde i ikke at ramme den direkte.

Hvor stort alle bygninger i centrum var lagt i ruiner, stod dette pragtbygningsværk stort set uskadt tilbage.

 

kolner_dom.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ham arkæologen - og al respekt for ham - har selv valgt det.

Ja, at blive men ikke at blive myrdet af terrorister.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må korrekse dig, domkirken led naturligvis skade under tæppebomningerne, men de allierede piloter gjorde et fantastisk arbejde i ikke at ramme den direkte.

Hvor stort alle bygninger i centrum var lagt i ruiner, stod dette pragtbygningsværk stort set uskadt tilbage.

 

kolner_dom.jpg

Rent held!

Under de voldsomme, og ofte unødvendige, tæppe og brand bombninger af tyske byer, var præcision ikke et brugt ord.

Og ikke at forglemme at det var de allierede der bombede klosteret ved Monte Cassino i grus. Endnu en unødvendig handling, da tyskerne bevidst om dens kultur arv, netop ikke havde forskanset sig der.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg går ud fra at du også har bevæget dig rundt i de tidligere sønderbombede gader i f.eks Berlin - Hamburg - måske Dresden - - - - . har du nogensinde bemærket, at stort set alle facader er pudsede (altså helt jævne med mørtelpuds) det er for en stor dels vedkommende genopbygget med brug af murbrokker : rensede mursten - hele/halve sten - sodsværtede, og så er facadepuds en velsignelse fra Gud. Er facader særlig ujævne kan meget skjules med det begreb vi har i ingeniørverden, når der arbejdes ude i udviklingslandene hvor ordet murerfaget ikke kendes - det hedder Tyrolean finish  og på dansk stænkpuds.

Man skal aldrig bedømme et arbejde før der malet eller pudset !!!!!!:)

Nej, men der er da en forskel i bevidst at ødelægge kulturminder, som Taleban gjorde efter at have taget magten, og så inkassere de ødelæggelser, der altid vil følge med under en krig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, at blive men ikke at blive myrdet af terrorister.

Korrekt. Men det kan ikke bruges som argument for at andre ikke skal hjælpes. De er nogle tosser, og de skal da bekæmpes. Men hvis vi bekæmper dem, tager vi også del i krigen. Og den flygtningestrøm der bliver skabt, er vi så delvis skyldige i.....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Korrekt. Men det kan ikke bruges som argument for at andre ikke skal hjælpes. De er nogle tosser, og de skal da bekæmpes. Men hvis vi bekæmper dem, tager vi også del i krigen. Og den flygtningestrøm der bliver skabt, er vi så delvis skyldige i.....

Det har jeg da heller ikke sagt noget om ;)

IS skal bekæmpes med ALLE midler og vi skal på ingen måde følge diverse love for krigsførsel.
Diverse flygtning, skal ifølge min mening, hjælpes i deres hjemlande.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er enig i at de skal bekæmpes. Og jeg er enig i at flygtningene skal hjælpes. Hvor de bliver hjulpet, er for mig sekundært, så længe vi hjælper. Og der må ting (kulturarv eller ej) altså ikke stå i vejen, imho.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er enig i at de skal bekæmpes. Og jeg er enig i at flygtningene skal hjælpes. Hvor de bliver hjulpet, er for mig sekundært, så længe vi hjælper. Og der må ting (kulturarv eller ej) altså ikke stå i vejen, imho.

Så fordi vi skal hjælpe andre, så kan vi ikke redde kulturarven?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Så fordi vi skal hjælpe andre, så kan vi ikke redde kulturarven?

sDet håber jeg da vi kan. Men det må ikke stå i vejen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rent held!

Under de voldsomme, og ofte unødvendige, tæppe og brand bombninger af tyske byer, var præcision ikke et brugt ord.

Og ikke at forglemme at det var de allierede der bombede klosteret ved Monte Cassino i grus. Endnu en unødvendig handling, da tyskerne bevidst om dens kultur arv, netop ikke havde forskanset sig der.

Nej, det var bestemt ikke rent held, Köln havde i modsætning til de rene terrorbombninger af Magdeburg og Dresden en strategisk betydning for passage af Rhinen, hvorfor byen gennem længere tid var udsat for bombarderinger.

Billedet illustrerer jo også klart, at alt andet var sønderbombet, at piloter og crew havde ordre til ikke at ramme kirken har jeg tidligere set kilder, der bekræfter, men kan ikke/orker ikke lede efter dem, enkelte utilsigtede træffere forekom dog, bedst illustreret ved, at en bombe i 20 meters højde slog ned i nordtårnet, hvilket nødvendiggjorde etablering af den såkaldte "Kölner Domplombe", som først blev fjernet i 2004/5.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg må korrekse dig, domkirken led naturligvis skade under tæppebomningerne, men de allierede piloter gjorde et fantastisk arbejde i ikke at ramme den direkte.

Hvor stort alle bygninger i centrum var lagt i ruiner, stod dette pragtbygningsværk stort set uskadt tilbage.

 

kolner_dom.jpg

Kære Onslow:)

- tak for udredning af Kølnér Dom    -    jeg forvekslede den med Frauenkirche i Dresden.  Det jeg indledningsvis huskede var de 2 amerikanske forretningsfolk der fik "talt over sig" med deres gøren og laden med B52 bombefly over Køln. Jeg huskede også at den lå som en bunke granitblokke og først stod rekonstrueret for en halv snes år siden. Min undren bestod også i, at da jeg gogglede Kølnér Dom, var den genåbnet i 1955 - så min hukommelse passede vist ikke helt.

Det var rent faktisk Frauenkirche i Dresden og genopbygningen startede i 1994 - 2005

Mange hilsner

Nyder livet

Redigeret af Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kære Onslow:)

- tak for udredning af Kølnér Dom    -    jeg forvekslede den med Frauenkirche i Dresden.  Det jeg indledningsvis huskede var de 2 amerikanske forretningsfolk der fik "talt over sig" med deres gøren og laden med B52 bombefly over Køln. Jeg huskede også at den lå som en bunke granitblokke og først stod rekonstrueret for en halv snes år siden. Min undren bestod også i, at da jeg gogglede Kølnér Dom, var den genåbnet i 1955 - så min hukommelse passede vist ikke helt.

Det var rent faktisk Frauenkirche i Dresden.

Mange hilsner

Nyder livet

Selv tak, min ven.

Med hensyn til Frauenkirche i Dresden, så er den nu så smuk, at man næsten får tårer i øjnene, når man besøger den.

Besøgte den igen sidste mandag som optakt til PEGIDA aftengåturen, begge dele var en stor oplevelse.

På bagsiden, hvis man kan tale om bagsiden af en rund kirke, ligger stadig en kæmpe brok fra den oprindelige kirke som monument over krigens grusomhed.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rent held!

Under de voldsomme, og ofte unødvendige, tæppe og brand bombninger af tyske byer, var præcision ikke et brugt ord.

Og ikke at forglemme at det var de allierede der bombede klosteret ved Monte Cassino i grus. Endnu en unødvendig handling, da tyskerne bevidst om dens kultur arv, netop ikke havde forskanset sig der.

Skulle netop til at fremhæve det:

 

 

Monastery%20after%20bombing%201944.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...