Hop til indhold
tiger

Kvindelig sexolog blottet for viden om mænd...

Recommended Posts

 

 

jamen det er der hvor du og jeg er 100% uenige.... for jeg er faktisk af den opfattelse at den analyse er irrelevant 

for når man først skriver sådan om det menneske man BURDE sætte over alle andre og alt andet... så er hvorfor lige meget...  for så er det sket.... point of nu return er nået for længst... 

Du er jo  i din persona i hvert fald et meget ultimativt og ekstremt menneske. Det er bare ret usædvanligt. De fleste mennesker har det slet ikke ligesom dig (altså den dig, der er "Jasmin").

Det er da åbenlyst at der er flere dårlige dynamikker på spil med gensidigt forstærkende mekanismer. Den slags skaber ulykke-følelse som folk kan reagere meget forskelligt på. 

 

Mht. hvad folk siger om deres ægtefæller: Jeg har mandevenner der siger nedsættende ting om deres koner og jeg har kvindevenner der siger ufatteligt nedsættende ting om deres mænd (måske er jeg lidt biased, når jeg lytter). Det gør jo ikke, at jeg tror de ikke elsker hinanden i de forhold, måske er det ikke engang destruktivt. Folk kan bare udtrykke sig firkantet, groft og unuanceret, når de når over et vist frustrationsniveau. Det er bare menneskeligt. Det bekymringsværdige her er ikke om Jernsvinet respekterer sin kone - det er umuligt at bedømme - det er at der helt åbenlyst er en destruktiv dynamik. Og ja, jeg er enig i at man bør gøre noget drastisk - men det kan lige så godt være at insistere på parterapi som skilsmisse. Det er billigere end købesex - især i længden.

 

Kvindelig sexolog i latterlig brevkasse udstiller sin manglende viden om mænds seksualitet. Man undres over hvad de lærer på den uddannelse

 

Jeg kan desværre ikke læse EB-artiklen (er den taget ned?), men sexolog er ikke en beskyttet titel og derfor er det ikke sikkert personen har nogen uddannelse. Og hvis hun har, behøver den ikke være anerkendt.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg mener at have læst, at nogle kvinder bliver lettere opstemte, når de få budskaber serveret på klingende svensk.... så måske du skulle have det lettere end andre? ;-)

Vis mig de kvinder, så skal jeg nok gøre dem lettere opstemte.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg kan desværre ikke læse EB-artiklen (er den taget ned?),

Citat:

Hej Signe
Min kæreste og jeg har været sammen i snart seks år. Da vi lærte hinanden at kende, havde min kæreste en fin størrelse (måske lidt for meget til + siden), men i løbet af de sidste par år har hun taget en del på. Især det sidste halvandet år er der kommet cirka 30 kg ekstra på hende, så hun nu er over 100 kg.

Jeg har prøvet at snakke med hende om det. Vi er nogle gange endt med råbe og skændes, fordi jeg ikke gider høre på, at hun er træt af hendes vægt, men alligevel glad spiser tre-fire poser chips og op til store slikposer om ugen.

Det største problem er dog, at jeg stadig har lyst til sex. Men når hun er nøgen eller går rundt i undertøj, så ryger den lyst, og i stedet ender jeg med en spiller. Hun finder nogle gange mine efterladenskaber i vasketøjet og bliver fornærmet. Jeg har prøvet alt fra, at vi sidder stille og roligt og snakker om problemer til at spørge, om hun seriøst mener det, når hun har købt endnu en pose chips. Hvordan får jeg hende til at tabe sig, så vi kan have sex igen?

Clemens

 

Kære Clemens
Jeg synes faktisk, ikke den manglende sex skyldes hendes vægt. Det skyldes ikke engang hendes forhold til sin vægt, hvor fornægtende og svært det end er for dig at være vidne til.

Nej, I har ikke sex, fordi DU ikke har lyst til sex med hende, som hun er. Råt og simpelt.

Det lyder, som om hun har taget voldsomt på. Det er super-synd for hende. Det er så rædsomt at miste kontrollen med sin krop og føle at 'noget' tager magten fra dig, og at du ikke kan finde kræfterne, viljestyrken og tålmodigheden til at tage magten tilbage. Det hjælper hende helt sikkert ikke, når du lader dig provokere af det og svinger den sarkastiske og fordømmende pisk over hende.

Men det er en svær situation at være i. Også for dig. For det eneste, du faktisk kan gøre ved hendes vægttab, er at støtte hende ved at være kærlig og forstående - også når hun falder i og er helt igennem menneskelig en gang imellem.

Til gengæld kan du begynde at arbejde med din egen “mind frame”. Måske kan du fokusere på at virkelig se din elskede frem for at se hendes vægt, de ekstra kilo. Se den kvinde hun er inderst inde. Der er hun jo helt den stadig som før. Kig hende i øjnene. Betragt hende med ømhed og kærlighed. Når du kan det, så vil I sagtens kunne have sex igen.

Kh Signe

Del dette indlæg


Link til indlæg

sexolog er ikke en beskyttet titel og derfor er det ikke sikkert personen har nogen uddannelse. Og hvis hun har, behøver den ikke være anerkendt.

Hun er Signe V Bentzen (en ualmindeligt flot kvinde der sikkert ikke har nogle kedelige vægtproblemer):

Signe Vandrup Bentzen, M.A.
Født 1968

Terapeut og Sexolog med speciale i parterapi og selvværdsproblematiker
Uddannet sexolog og parterapeut v/Joan Ørting Aps.
Efteruddannet ved Center for Kognitive Psykologer samt ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet
Cand. Mag. fra Københavns Universitet, 2000
Underviser
Foredragsholder

Skriver hver uge artikel i “Sexperterne” (Ekstra Bladet + eb.dk)
Redaktør af “Signe brevkasse” (Ekstra Bladet + på eb.dk)
Sexolog tilknyttet Lyngby-Taarbæk Kommunes socialpsykiatri
Tilknyttet Mødrehjælpen på Frederiksberg

-Jeg tror på at nænsom, men ærlig hjælp kan støtte et menneske til at ændre, der ikke
virker i et menneskes liv.

- At tiltrække andre og samtidigt elske og værne om sig selv, er en kunstform, der skal
holdes ved lige, balanceres og udvikles livet igennem.

- Uden ambitioner og fokus skaber man ingen resultater – hverken i erhvervslivet eller i
kærlighedslivet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Uddannet sexolog og parterapeut v/Joan Ørting Aps.

Ja, lad mig nøjes med at sige "ikke anerkendt" :-)

Født 1968

Fuck, en steg. Måske ville jeg godt "anerkende" hende. 

Efteruddannet ved Center for Kognitive Psykologer samt ved Institut for Psykologi, Københavns Universitet

Det kan være o.k. - men uden nærmere angivelse af indhold siger det ikke noget. Institut for Psykologi udbyder ikke formelt "efteruddannelse," så hvad hun har lavet der er uklart.

 

 

 

Men det er en svær situation at være i. Også for dig. For det eneste, du faktisk kan gøre ved hendes vægttab, er at støtte hende ved at være kærlig og forstående - også når hun falder i og er helt igennem menneskelig en gang imellem.

Fint nok. Bortset fra at spørgeren jo påpeger, at det ikke er "en gang imellem," men "hele tiden." Hun risikerer her at reproducere en oplevelse hos spørgeren om ikke at blive lyttet til/taget alvorligt.

Til gengæld kan du begynde at arbejde med din egen “mind frame”. Måske kan du fokusere på at virkelig se din elskede frem for at se hendes vægt, de ekstra kilo. Se den kvinde hun er inderst inde. Der er hun jo helt den stadig som før. Kig hende i øjnene. Betragt hende med ømhed og kærlighed. Når du kan det, så vil I sagtens kunne have sex igen.

Klassisk brevkassesvar: Man kan jo kun skrive til brevskriveren, så brevskriveren får "problemet." Men det er grundlæggende noget forsimplende vås. Hun skriver dog heldigvis "måske kan du ..." så hun dækker sin egen røv for at det nok ikke er realistisk. At hun til gengæld skriver "så vil I sagtens ..." det er langt ude. Men hun bruger/har for lidt plads på/til svaret.  Hun skulle hellere skrive noget i retning af:

"Hvis du kan nå frem til at fokusere på at se din elskede kone frem for den krop du fokuserer på nu, når der står sex i kalenderen - så kan I have sex igen og nyde det begge to. Men det vil kræve en svær omstilling af dig og det vil tage tid - måske vil det bedste være at I opsøger professionel hjælp, der kan støtte jer i at finde ind til hinanden igen. Det kan på det seksuelle område være gennem et træningsprogram, hvor I øver jer i at nyde hinanden, men jeg vil tro at I også kan have brug for at tale om andre ting end kun det seksuelle."

 

Brevkasser er utaknemlige, men det er ærgerligt, at hun giver manden hele problemet, antyder at han kan løse det alene, og at løsningen er relativt simpel. Ingen af de 3 ting er rigtige.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sexologens svar ligner et forsøg på at putte en kvindes seksualitet ind i en mand. Det er jo nærmest patetisk.

 

Se, det er det jeg ikke forstår. Det må formodes at hun har brugt en stor del af sit liv på at studere menneskers forhold til sex og seksualitet i det hele taget. Hvordan kan hun så ikke forstå at mænd fungerer anderledes end kvinder på det seksuelle område? 

Som mand kan man jo ikke bare vælge at tænde på en kvinde der er overvægtig hvis det nu engang ikke er det man finder attraktivt. Man kan ikke blive seksuelt opstemt ved at 'kigge hende i øjnene og betragte hende med ømhed og kærlighed'. Det burde hun da kunne forstå? Eller er vi virkelig så svære at gennemskue for kvinder? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvordan kan hun så ikke forstå at mænd fungerer anderledes end kvinder på det seksuelle område? 

Det gør de ikke. Forskellige mennesker fungerer forskelligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vis mig de kvinder, så skal jeg nok gøre dem lettere opstemte.

Jeg mener, at der er en tråd her på EG, hvor der var nogle af de kvindelige deltagere som blev bløde i knæ'ene, hvis der kom rim/digt på svensk... og så vidt jeg husker, så deltog du vist selv i denne tråd.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Vis mig de kvinder, så skal jeg nok gøre dem lettere opstemte.

Måske jeg alligevel skulle tage det svensk kursus ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Måske jeg alligevel skulle tage det svensk kursus ;) 

Fransk er nok mere udbredt og mere interessant end svensk ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ok. Mænd og kvinder er ikke forskellige? hmm... 

Nej, ikke generelt. Det er let at finde nogle kvinder der er "anderledes" end nogle mænd. Men man kan også finde forskelle mellem mænd og mænd hhv. kvinder og kvinder og man kan finde ligheder på tværs af køn.

Udsagnene om fx at "mænd er visuelle" holder ikke altid og man kan sagtens finde "visuelle" kvinder. Bare se på de mænd og kvinder der skriver herinde - jeg synes det er ret tydeligt? Tilfældig case: En af mine gamle venner er blevet gift med sin kæreste gennem mange år. Hun er ud over at være temmelig overvægtig (jeg estimerer BMI>35) heller ikke en der vandt i lodtrækningen om "kønne" træk. Pga. kronisk sygdom og behandlingen af den er hendes udseende yderligere påvirket i "uheldig" retning. Før han mødte hende (mange år siden) talte vi tit om de kvinder vi mødte, fx når vi var i byen. Lang historie kort: Han var sjældent interesseret i nogen, der "så godt ud." Og det var ikke bare fordi han havde andre præferencer for udseende. Han foretrækker simpelt hen en fyldig krop, fordi det er rart/lækkert for ham. Og så selvfølgelig nogle karaktertræk (hun er fx ret sjov og har på andre punkter et godt match til nogle af hans træk.) Det visuelle spiller bare ikke rigtigt ind for ham (og det er ikke af nød, for jeg ved andre, "visuelt" attraktive kvinder har været interesseret i ham.

Tilfældig anden case: Min sexpartner nummer 2 i livet, for hvem jeg var et stykke oppe i de to-cifrede på listen, sagde at hendes erfaring var, at mænd og kvinder ville stort set have det samme i sengen. Den pointe har jeg haft meget glæde af siden.

 

Men tag ikke mine personlige anekdoter for gode varer - forskningen i emnet er overvældende og maner de kønsstereotype fordomme grundigt i jorden: Vores seksualitet/præferencer for partnervalg er i høj grad formbar - uanset hvilket køn vi synes vi render rundt med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

@Bebop

Tilfældig anden case: Min sexpartner nummer 2 i livet, for hvem jeg var et stykke oppe i de to-cifrede på listen, sagde at hendes erfaring var, at mænd og kvinder ville stort set have det samme i sengen. Den pointe har jeg haft meget glæde af siden.

 

Det er nu meget generaliserende. Mange mænd og mange kvinder har sammenfaldende ønsker i sengen, men der er sørme også tilfælde hvor vi ligger milevidt fra hinanden. Men ok, så var man nok heller ikke blevet et par. 

Jasmin Sexdronning og jeg ligger for eksempel så langt fra hinanden i præferencer, at vi er blevet enige om aldrig at mødes ;)ikke med sex for øje i al fald. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej, ikke generelt. Det er let at finde nogle kvinder der er "anderledes" end nogle mænd. Men man kan også finde forskelle mellem mænd og mænd hhv. kvinder og kvinder og man kan finde ligheder på tværs af køn.

Udsagnene om fx at "mænd er visuelle" holder ikke altid og man kan sagtens finde "visuelle" kvinder. Bare se på de mænd og kvinder der skriver herinde - jeg synes det er ret tydeligt? Tilfældig case: En af mine gamle venner er blevet gift med sin kæreste gennem mange år. Hun er ud over at være temmelig overvægtig (jeg estimerer BMI>35) heller ikke en der vandt i lodtrækningen om "kønne" træk. Pga. kronisk sygdom og behandlingen af den er hendes udseende yderligere påvirket i "uheldig" retning. Før han mødte hende (mange år siden) talte vi tit om de kvinder vi mødte, fx når vi var i byen. Lang historie kort: Han var sjældent interesseret i nogen, der "så godt ud." Og det var ikke bare fordi han havde andre præferencer for udseende. Han foretrækker simpelt hen en fyldig krop, fordi det er rart/lækkert for ham. Og så selvfølgelig nogle karaktertræk (hun er fx ret sjov og har på andre punkter et godt match til nogle af hans træk.) Det visuelle spiller bare ikke rigtigt ind for ham (og det er ikke af nød, for jeg ved andre, "visuelt" attraktive kvinder har været interesseret i ham.

Tilfældig anden case: Min sexpartner nummer 2 i livet, for hvem jeg var et stykke oppe i de to-cifrede på listen, sagde at hendes erfaring var, at mænd og kvinder ville stort set have det samme i sengen. Den pointe har jeg haft meget glæde af siden.

 

Men tag ikke mine personlige anekdoter for gode varer - forskningen i emnet er overvældende og maner de kønsstereotype fordomme grundigt i jorden: Vores seksualitet/præferencer for partnervalg er i høj grad formbar - uanset hvilket køn vi synes vi render rundt med.

Tak for en velgørende nuancering. Myter kan blive uhyre kedelige och desuden blokere for potentielt dynamiske och interessante aspekter.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Måske jeg alligevel skulle tage det svensk kursus ;) 

åååårhusiansk og svensk lyder da ikke så forskelligt :lol: 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jernsvinet skriver grimt og nedladende om sin kone....

Et antal sexarbejdere her på debatten tager voldsomt afstand fra ordene og ikke mindst personen. En af dem skriver direkte, at han er en nar...en anden at han aldrig skal prøve at bestille tid hos hende.

Måske en forståelig reaktion...måske overdrevet...vil jeg ikke tage stilling til....der er jo ofte mere til en sag end et par 'finker af panden' i et anonymt debatforum...

Men så tænker jeg på, hvordan de selvsamme sexarbejdere mon må have det med den (formoder jeg) ret store andel af deres kunder, der er gifte og derfor ganske 'grimt og nedladende' begår utroskab ved at købe sig til seksuelle ydelser?!?

Må være svært sådan at skulle kapere det dagligt, tænker jeg?!

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har også fornemmelsen af at Jernsvinets beskrivelser af hans kone nok ikke er det som hun vil blive mest sur over/ked af, hvis hun skulle komme til at læse med herinde, det er nok snarere hans besøg hos prostituerede der vil vække de største følelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men så tænker jeg på, hvordan de selvsamme sexarbejdere mon må have det med den (formoder jeg) ret store andel af deres kunder, der er gifte og derfor ganske 'grimt og nedladende' begår utroskab ved at købe sig til seksuelle ydelser?!?

Må være svært sådan at skulle kapere det dagligt, tænker jeg?!

Tja, tjo... Næeh, overhovedet ikke. Jeg dømmer ikke folk på det grundlag. Jeg har da selv i mit liv været utro, og det gør ikke mig til et dårligt menneske, så måske jeg er farvet af det. Var jeg et fjols... Ja. Men ikke et dårligt menneske, så der var slet ikke noget jeg skulle kapere, da jeg (måske kynisk) overhovedet ikke gik op i det.

Da jeg reagerede på, at Jernsvinet endnu engang haglede sin kone ned på et offentligt forum, så er det fordi, jeg kom til at tænke på, hvis det var mig... Én ting var, hvis jeg opdagede min mand havde købt sex bag min ryg... Det er én ting. Men hvis han så ovenikøbet havde skrevet sådan nogle ting om mig på et offentligt forum, hvor alle kunne læse det... Dét ville til gengæld gøre nas og føles utrolig ydmygende, og være en helt anden sag. Så det er nok den, for mig, forestillede ydmygelse, jeg reagerede på. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

@Bebop

Tilfældig anden case: Min sexpartner nummer 2 i livet, for hvem jeg var et stykke oppe i de to-cifrede på listen, sagde at hendes erfaring var, at mænd og kvinder ville stort set have det samme i sengen. Den pointe har jeg haft meget glæde af siden.

 

Det er nu meget generaliserende. Mange mænd og mange kvinder har sammenfaldende ønsker i sengen, men der er sørme også tilfælde hvor vi ligger milevidt fra hinanden. Men ok, så var man nok heller ikke blevet et par. 

Helt enig! Det bidrog blot til nuancering på mit personlige syn på emnet, og hjalp til bedre sex, fordi det faktisk har virket godt som en tommelfingerregel for mig, at gøre noget jeg selv kan lide - så kan hun sikkert også lide det. Det er klart, jeg har matchet bedre med nogle end andre gennem tiden :-) Og det har slet ikke holdt mig tilbage fra  også på anden vis at undersøge, hvad min partner kunne lide. Pointen var altså blot en anekdote om ligheder mellem (nogle) mænd og (nogle) kvinder.

Da jeg reagerede på, at Jernsvinet endnu engang haglede sin kone ned på et offentligt forum, så er det fordi, jeg kom til at tænke på, hvis det var mig... Én ting var, hvis jeg opdagede min mand havde købt sex bag min ryg... Det er én ting. Men hvis han så ovenikøbet havde skrevet sådan nogle ting om mig på et offentligt forum, hvor alle kunne læse det... Dét ville til gengæld gøre nas og føles utrolig ydmygende, og være en helt anden sag. Så det er nok den, for mig, forestillede ydmygelse, jeg reagerede på. 

Men i den vurdering er det jo nærliggende at antage at din personlige erfaring med sex for penge spiller ind. Altså i prioriteringen af, hvad der er "værst."

Følelsesmæssig er ligesom anden smerte ret svær at "måle," og derfor nok også at sammenligne.

 

Redigeret af Bebop
manglede et ord: "erfaring"

Del dette indlæg


Link til indlæg
Følelsesmæssig er ligesom anden smerte ret svær at "måle," og derfor nok også at sammenligne.
 

Det er det da... Men jeg følte mig lidt nødt til det, da der blev spurgt så direkte til det. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

jeg er gift - for anden gang.... og jeg er endnu mere i vildrede end Bly

Hvis min mand talte sådan om mig som du taler om din kone fandt man aldrig hans lig... .. og han ville ikke blive savnet heller.. 

He he....Jasmin ;-)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jernsvinet skriver grimt og nedladende om sin kone....

Hvad er det helt konkret I finder grimt og nedladende?

At jeg beskriver hende som for tyk og overvægtig?

Jeg synes bare jeg har forsøgt at beskrive hende sagligt og konkret - kender desværre hverken hendes vægt eller BMI, da hun holder det yderst hemmeligt - ellers havde jeg selvfølgelig skrevet det i stedet for ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Gaffer

Der er masser af ægteskaber der bliver hold sammen af bekvemmeligs grunde, vaner eller økonomi. Der kunne måske ligge økonomi bag her og det ville være forbundet med store besværligheder og ditto udgifter for begge parter at lade sig skille.

Det er lige som om damerne her kaster sig over et par sætninger, som egentligt er en del af et debat oplæg og derfor taget ud af en sammenhæng. Man må gå ud fra, at Jernsvinet er den der kender sine kone bedst og derfor er den bedste til at beskrive hende. Er sikker på han ikke er ude på at udstille hende offentligt, som den person hun er, men bruge hende som eksempel i situationen og det er egentligt her kæden hopper af, for et par damer, som straks himler op om udstilling - talen grimt om sin partner på offentlige steder.

Jasmin har endda et indlæg, hvor man bliver helt bange for, om hendes rocker venner er vendt tilbage og klar til at udøve deres værste straf ved hendes mindste vink.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er masser af ægteskaber der bliver hold sammen af bekvemmeligs grunde, vaner eller økonomi. Der kunne måske ligge økonomi bag her og det ville være forbundet med store besværligheder og ditto udgifter for begge parter at lade sig skille.

Det er lige som om damerne her kaster sig over et par sætninger, som egentligt er en del af et debat oplæg og derfor taget ud af en sammenhæng. Man må gå ud fra, at Jernsvinet er den der kender sine kone bedst og derfor er den bedste til at beskrive hende. Er sikker på han ikke er ude på at udstille hende offentligt, som den person hun er, men bruge hende som eksempel i situationen og det er egentligt her kæden hopper af, for et par damer, som straks himler op om udstilling - talen grimt om sin partner på offentlige steder.

Jasmin har endda et indlæg, hvor man bliver helt bange for, om hendes rocker venner er vendt tilbage og klar til at udøve deres værste straf ved hendes mindste vink.

og du syntes ikke at hans første indlæg er usmagelig og nedværdende over for hans hustru? . Kunne aldrig drømme om at omtale mine nærmeste på den måde det har jeg sgu for meget pli til. 

Mange overvægtige spiser sig runder for at de psykisk laver en skjold der passer på dem og holder andre på afstand og måske det er tilfældet her hvis han er lige så led i hans daglig tale ved hende som han er her.

Men kan trøste mig med at jeg ikke er hans type med de kvindelig former jeg render rundt med.

Del dette indlæg


Link til indlæg

og du syntes ikke at hans første indlæg er usmagelig og nedværdende over for hans hustru? . Kunne aldrig drømme om at omtale mine nærmeste på den måde det har jeg sgu for meget pli til. 

Mange overvægtige spiser sig runder for at de psykisk laver en skjold der passer på dem og holder andre på afstand og måske det er tilfældet her hvis han er lige så led i hans daglig tale ved hende som han er her.

Men kan trøste mig med at jeg ikke er hans type med de kvindelig former jeg render rundt med.

Er sikker på hans kone vil foretrække, at han skriver grimme ord, end at han besøger dig eller andre af dine kolleger...

Jeres omsorg for jeres medsøstre har sikkert også sine begrænsninger, når det kommer til det...

Redigeret af McQueen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...