Hop til indhold
Louie De Palma

Så kom afgørelsen: Det skal være en menneskeret at sælge sin krop til sex, men også at købe sex fra andre

Recommended Posts

http://www.dr.dk/nyheder/udland/amnesty-goer-koebesex-lovligt

"Forbud mod prostitution marginaliserer mennesker. Derfor skal salg og køb af sex samt rufferi gøres lovligt i hele verden, mener Amnesty International."

"Netop fordi sexarbejdere er så udsatte, anbefaler Amnesty med sin nye resolution, at alle aspekter af købesex bliver gjort lovligt i hele verden.
Det vil umiddelbart sige, at både salg og køb af sex, samt rufferi ifølge Amnesty skal lovliggøres.
Dette skal sikre, at de prostituerede sexarbejdere kan få samme rettigheder som andre borgere - og dermed blive beskyttet fra udnyttelse, vold og menneskehandel."

Og det har da allerede fået politiske konsekvenser:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/kursskifte-smalt-flertal-i-enhedslisten-vil-ikke-laengere-forbyde-sexkoeb

"Enhedslisten har på en konference i weekenden vedtaget at droppe kampen for kriminalisering af sexkunder."

"...på en medlemskonference om prostitution i weekenden blev det med et meget smalt flertal på 67 stemmer mod 66 vedtaget at ændre kurs.
Nu er forbuddet mod at købesex streget fra partiprogrammet, men partiets retsordfører Pernille Skipper understreger, at kampen for at forbedre forholdene for de prostituerede fortsætter ufortrødent."

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Hybris

Sådan Louie ....

Læste også dit indlæg den anden dag.

Vi er helt på linje du og jeg. Godt der er folk som dig Louie ....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Bare lige til orientering så er artiklen omkring Enhedslisten kursskifte skrevet 13. jan. 2015 kl. 17.49, så der er næppe den åbenlyse sammenhæng.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bare lige til orientering så er artiklen omkring Enhedslisten kursskifte skrevet 13. jan. 2015 kl. 17.49, så der er næppe den åbenlyse sammenhæng.

Ups ... sådan var det stillet op på DR's hjemmeside. Glemte at nærlæse datoen på link'et.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Endelig nogen der har set lyset. Spørgsmålet er nu om politikerne og lovmagerne, tør eller vil ændre noget. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

http://www.dr.dk/nyheder/udland/amnesty-goer-koebesex-lovligt

"Forbud mod prostitution marginaliserer mennesker. Derfor skal salg og køb af sex samt rufferi gøres lovligt i hele verden, mener Amnesty International."

"Netop fordi sexarbejdere er så udsatte, anbefaler Amnesty med sin nye resolution, at alle aspekter af købesex bliver gjort lovligt i hele verden.
Det vil umiddelbart sige, at både salg og køb af sex, samt rufferi ifølge Amnesty skal lovliggøres.
Dette skal sikre, at de prostituerede sexarbejdere kan få samme rettigheder som andre borgere - og dermed blive beskyttet fra udnyttelse, vold og menneskehandel."

Og det har da allerede fået politiske konsekvenser:

http://www.dr.dk/nyheder/politik/kursskifte-smalt-flertal-i-enhedslisten-vil-ikke-laengere-forbyde-sexkoeb

"Enhedslisten har på en konference i weekenden vedtaget at droppe kampen for kriminalisering af sexkunder."

"...på en medlemskonference om prostitution i weekenden blev det med et meget smalt flertal på 67 stemmer mod 66 vedtaget at ændre kurs.
Nu er forbuddet mod at købesex streget fra partiprogrammet, men partiets retsordfører Pernille Skipper understreger, at kampen for at forbedre forholdene for de prostituerede fortsætter ufortrødent."

 

Flere partier har haft en officiel politik, der fulgte en anbefaling fra EU om at forbyde sexkøb. Efter at have undersøgt forholdene nøje, kom den tidligere regering frem til, at et forbud ikke ville virke efter hensigten.

 

Partierne har nu taget konsekvensen af denne proces og ændret holdning. Hvordan er kommet frem til, at Enhedslistens kursændring, som skete med det snævrest mulige flertal, skulle være en konsekvens af Amnestys kursændring, kan jeg ikke se. Det er vel snarere sådan, at alle organisationerne har været en del af samme proces.

 

Jeg kan heller ikke se på dit citat, at Amnesty skulle have "afgjort"  at såvel sexsalg som sexkøb skal være en menneskeret.

 

Der er nogle ting, der er lovlige, f.eks. køb og salg af tobak og alkohol. Andre ting er ulovlige, f.eks. køb af salg af hash og amfetamin. Jeg mener ikke, at man kan tale om menneskerettigheder her. Af og til begrænser man folks ret til at skade sig selv, andre gange finder man, at denne begrænsning ikke er hensigtsmæssig.

Redigeret af Eva
korrektion

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det bliver spændende at se hvilke argument mette frederiksen og vennerne nu vil bruge for at kunne jagte os som tillader os noget så umoralsk som at købe sex. :grin:

Jeg synes det er rigtigt positivt at Amnesty har ændret holdening. Det er endnu mere positivt at de gør så klart op med den forkvaklede ide om at et forud mod købesex vil løse problemerne med menneskehandel etc.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det bliver spændende at se hvilke argument mette frederiksen og vennerne nu vil bruge for at kunne jagte os som tillader os noget så umoralsk som at købe sex. :grin:

Jeg synes det er rigtigt positivt at Amnesty har ændret holdening. Det er endnu mere positivt at de gør så klart op med den forkvaklede ide om at et forud mod købesex vil løse problemerne med menneskehandel etc.

Jagter Mette Frederiksen sexkøberne?

Har du en kilde på det?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan heller ikke se på dit citat, at Amnesty skulle have "afgjort"  at såvel sexsalg som sexkøb skal være en menneskeret.

Man kan jo også kigge på deres egen hjemmeside.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/08/global-movement-votes-to-adopt-policy-to-protect-human-rights-of-sex-workers/

"The resolution recommends that Amnesty International develop a policy that supports the full decriminalization of all aspects of consensual sex work. The policy will also call on states to ensure that sex workers enjoy full and equal legal protection from exploitation, trafficking and violence. 

“We recognize that this critical human rights issue is hugely complex and that is why we have addressed this issue from the perspective of international human rights standards. We also consulted with our global movement to take on board different views from around the world,” said Salil Shetty.

The research and consultation carried out in the development of this policy in the past two years concluded that this was the best way to defend sex workers’ human rights and lessen the risk of abuse and violations they face."

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det betyder åben krig mellem Dansk Kvindesamfund og Amnesty.

Jeg undrer mig over, hvorfor damerne herinde er så fjendtligt indstillet over for Amnesty Internationals beslutning om at arbejde for en afkriminalisering af prostitution. Det synes jeg ellers tit jeg har hørt GP'er sukke efter - eller i alt fald at de fik rettigheder. Men det ene følger jo af det andet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jagter Mette Frederiksen sexkøberne?

Har du en kilde på det?

Omkring et par hundre interviews i div. medier m.m. Men jeg kan se at der er Gerog allerede har linket til et eksempel. Tak for det Gerog.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

"Netop fordi sexarbejdere er så udsatte, anbefaler Amnesty med sin nye resolution, at alle aspekter af købesex bliver gjort lovligt i hele verden.
 

 

Der findes vel næppe nogen parti i Danmark, som vil gå ind for så tåbelig et resolution. End ikke herinde på EG vil man vel finde mange med så yderliggående liberale holdninger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Der er nogle ting, der er lovlige, f.eks. køb og salg af tobak og alkohol. Andre ting er ulovlige, f.eks. køb af salg af hash og amfetamin. Jeg mener ikke, at man kan tale om menneskerettigheder her. Af og til begrænser man folks ret til at skade sig selv, andre gange finder man, at denne begrænsning ikke er hensigtsmæssig.

Men på et eller andet tidspunkt skal man også overveje om begrænsning i retten til at skade sig selv, ikke bare medføre andre og større skader på andre eller samfundet generelt. Jeg synes det er rigtigt positivt at Amnesty nu har indset at et forbud mod køb og salg af sex er en af drivkræfterne bag organiseret menneskehandel hvor mennesker tvinges til at sælge sex mod deres vilje, og at den bedste måde at få det stoppet på er ved at tillade køb og salg af sex, hvor ved det komme ud i et miljø, hvor man som f.eks. i Østrig kan lovgive om tvunge sundheds check, de prostitueredes råderet over de lokaler de arbejder i, mulighed for fagforeninger etc. Alt sammen noget som er med til at spænde et sikkerhedsnet ud under de prostituerede, som er på vej ud i noget de ikke kan overskue. Den hjælp er ikke mulig sålænge køb og salg af sex er ulovligt.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hej Gerog.

Det du heviser til er, fra kongressen i 2009. Den her er fra 2012 og der dropper Socialdemokraterne forbuddet mod købesex.

http://blogs.bt.dk/hennychristensen/2012/11/28/maerkesagen-der-forsvandt/

Ha en god aften.

KK

Men det var ikke med mette frederiksens gode vilje eller stemmer at de droppede det standpunkt, og hun har flere gange undsagt beslutningen i interviews, og kun nødtørftigt aksepteret den.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det betyder åben krig mellem Dansk Kvindesamfund og Amnesty.

 

Og vi ved godt hvem der kaster første sten. :)

Jeg venter spændt på redens reaktion. ;-)

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg undrer mig over, hvorfor damerne herinde er så fjendtligt indstillet over for Amnesty Internationals beslutning om at arbejde for en afkriminalisering af prostitution. Det synes jeg ellers tit jeg har hørt GP'er sukke efter - eller i alt fald at de fik rettigheder. Men det ene følger jo af det andet.

Det er vel lidt som da alkohol blev legaliseret i USA. Dem som arbejdede hårdest for at opretholde forbudet, var dem som tjente godt på at sælge ulovlig sprut. :grin:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Der findes vel næppe nogen parti i Danmark, som vil gå ind for så tåbelig et resolution. End ikke herinde på EG vil man vel finde mange med så yderliggående liberale holdninger.

Hvorfor ikke. Det er da den bedste måde at komme problemerne med menneskehandel til livs, og hvorfor skulle du ikke have ret til at bestemme over din egen krop? Ved at legaliser købesex, får du samtidig muligheden for at spænde et sikkerhedsnet ud, som kan opfange dem som er på vej ud i noget som de ikke kan overskue, samtidig med at du ikke stigmatiser dem som godt kan overskue det.

Hidtil har det store problem været at Amnesty har haft monopol på hvad der er rigtig og forkert i denne sag. De har nu vendt 180 grader, så det skal bliver interessant at se hvilke politiker, som bliver de største vendekåber.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor ikke. Det er da den bedste måde at komme problemerne med menneskehandel til livs, og hvorfor skulle du ikke have ret til at bestemme over din egen krop?

Og det er jo ikke fordi Amnesty International ikke har spurgt alle de relevante steder:

"The policy has drawn from an extensive evidence base from sources including UN agencies, such as the World Health Organization, UNAIDS, UN Women and the UN Special Rapporteur on the Right to Health. We have also conducted research in four countries. 
The consultation included sex worker groups, groups representing survivors of prostitution, abolitionist organizations, feminist and other women's rights representatives, LGBTI activists, anti- trafficking agencies and HIV/AIDS organizations."

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kan jo også kigge på deres egen hjemmeside.

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2015/08/global-movement-votes-to-adopt-policy-to-protect-human-rights-of-sex-workers/

"The resolution recommends that Amnesty International develop a policy that supports the full decriminalization of all aspects of consensual sex work. The policy will also call on states to ensure that sex workers enjoy full and equal legal protection from exploitation, trafficking and violence. 

“We recognize that this critical human rights issue is hugely complex and that is why we have addressed this issue from the perspective of international human rights standards. We also consulted with our global movement to take on board different views from around the world,” said Salil Shetty.

The research and consultation carried out in the development of this policy in the past two years concluded that this was the best way to defend sex workers’ human rights and lessen the risk of abuse and violations they face."

Jeg vil give dig så meget medhold, at der er også er andre end dig, bl.a. DR-nyheder, der konkluderer, at Amnesty International nu mener, at sexhandel er en menneskeret. Personligt synes jeg ikke, der er belæg for den konklusion, når man læser resolutionen.

 

Det, jeg læser, er, at man er kommet frem til, at en fuldstændig afkriminalisering af sexhandel er det, der bedst tjener sexarbejdernes menneskerettigheder. Amnesty har hele tiden haft sexarbejdernes menneskerettigheder som en prioritet, men spørgsmålet har været, hvordan det skulle gøres.

 

På den ene side kan man sige, at menneskerettigheder er fundamentale og ikke må krænkes, på den anden side må man også have med, at forskellige personers menneskerettigheder kan kollidere med hinanden, og at det aldrig kan være en menneskeret at krænke andres menneskerettigheder.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hele Amnestys konklusion er vel et kæmpe skridt i retning mod en politisk normalisering af prostitution som erhverv, og hvem (herinde) ønsker ikke det? At den der driver en praksis som massør formelt set ikke er et hak anderledes end den som sælger seksueller ydelser.

 

Man kan så kun håbe at dette initiativ gradvist drypper ned på den sociale fordom overfor prostitution, som nok er langt værere og mere stigmatiserende end den politiske hetz mod branchen og kunderne.

Det kræver nok lige et par generationer, og at ordet "luder" fjernes fra slangordbogen som et retorisk nedladende udtryk mod kvindekønnet. Jeg går jo heller ikke rundt og kalder dumme mænd for "din klamme skovhugger". :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Louie

Hvis du mente Eva, da skrev om fjendtligt indstillede sexarbejdere til ikke at kriminalisere køb af sex på EG, så er Eva en kvindelig bruger, men hun er ikke oprettet som sexarbejder.

Jeg har da ikke lige frem sporet at GP'ere på EG går ind for at gøre det kriminelt at købe sex.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...