Hop til indhold
Gæst

Denne type, har jeg ikke set før

Recommended Posts

...forbrugerbeskyttelsespræceptivt...

31 bogstaver i eet ord! Sig mig, har du tyske rødder? :)

Dagens længste ord på EG :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

31 bogstaver i eet ord! Sig mig, har du tyske rødder? :)

Dagens længste ord på EG :)

​hahaha :) nej en underviser i erhvervsret der kom i bukserne når man kunne købelovens paragraffer om forbrugerkøb :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

:?

Ok, jeg opgiver - fortsæt bare

​Beklager Info9, jeg er årsagen til tråden ikke omhandler dig ellers fine indlæg. Syntes blot det var en oplagt kommentar, og havde ikke forventet at "det ville løbe af sporet"

Del dette indlæg


Link til indlæg

en selvstændig erhvervsdrivende der sælger en genus-ydelse baseret på og 100% tilpasset til den enkelte kunde ...

Så ... vi sælger ikke en prefabrikeret species vare - vi sælger en 100% tilpasset ydelse og der er pokker til forskel 

Jasmin

Beklager, det bliver et 00 i køberet.:wink: 

Du har fuldstændig byttet om på begreberne genus og species. 

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jasmin

Beklager, det bliver et 00 i køberet.:wink: 

Du har fuldstændig byttet om på begreberne genus og species. 

GF

​korrekt :) det gik lidt hurtigt...  det er ikke sådan når alt det man  gerne vil sige skal forbi tasterne først :) 

der skulle have stået prefabrikeret genus-vare og ifht mig en species-ydelse....  

jeg får lige sådan en her for ikke at læse ordentlig korrektur på mine indlæg :) 

homer-simpson-doh.gif

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan ærlig talt ikke se problemet her:

Skal en prostitueret være tvunget til at dyrke sex med enhver kunde uanset vægt, højde, hygiejne, hudfarve osv.? Nej gud fanden skal hun da ej!! Hvis Jasmin ikke ønsker at servicerer overvægtige mænd, så lader hun da bare være med det. Hun mister muligvis noget business, men det er vel enhver erhversdrivendes ret? Desuden er der masser af piger derude der specifikt understreger at de betjener alle uanset vægt, alder osv.

Iøvrigt så kan 21 CM jo  være solidarisk med de stakkels vægtudfordrede (og jo de kan selv gøre noget ved det hvis de ikke ønsker at være tykke), ved boykotte de piger der ikke tilbyder sig til overvægtige :-) Såfremt han er så stødt over det..

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Du har fuldstændig ret i at ekspedienten der sælger 2 liter mælk i Netto ikke må grundet racisme-paragraffen.... men en selvstændig erhvervsdrivende der sælger en genus-ydelse baseret på og 100% tilpasset til den enkelte kunde er i sin FULDE ret til at sige "denne ydelse kan jeg ikke levere" - det går ikke under racisme-paragraffen. 

Så nej - det er på ingen måde en nærliggende logik for vi sælger ikke en prefabrikeret species vare - vi sælger en 100% tilpasset ydelse og der er pokker til forskel 

 

så jo - jeg tænker faktisk forbrugerorienteret!

 

Da ikke når du inddrager racismeparagraffen? Betragtninger om hvad man "må" er ikke så relevante.

Dit andet eksempel er overflødigt. Jeg har jo forstået at det handler om hvad man faktisk kan eller ikke kan. Din egen fortælling om en fed, u vasket kunde viser dog trods alt, at grænserne for hvad man kan som gp kan skubbes (måske var han endda tilfreds?) Racister kan nogle gange også overvinde personlig modvilje og opføre sig høfligt, når fx deres professionelle virke kræver det.

 

I øvrigt ville en ekspedients diskrimination i en butik ikke falde under racismeparagraffen, men det er underordnet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg tænker på om det er lovligt at skrive, "Jeg modtager kun skandinaviaske gentlemænd".
Det kan vel også hurtigt komme over i noget racisme?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

​Det er allerede diskrimination at skrive  "Jeg modtager kun gentlemen" :lol:

​Touché :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Inden vi kommer ud racisme og andet så.... 

 En butik forpliget er ikke forpliget til at sælge en vare til en enhver kunde som kommer ind af døren 

lige så lidt som vi er forpliget til at sælge vores vare til alle som kommer ind af døren. 

Vores gæster går også igen hvis de ikke kan li synet af os

og det kan vel næppe være i nogen interesse at være sammen med en pige som ikke vil gæsten. (med mindre at det er en del af en fetich) 

 

MH 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Inden vi kommer ud racisme og andet så.... 

 En butik forpliget er ikke forpliget til at sælge en vare til en enhver kunde som kommer ind af døren 

lige så lidt som vi er forpliget til at sælge vores vare til alle som kommer ind af døren. 

Vores gæster går også igen hvis de ikke kan li synet af os

og det kan vel næppe være i nogen interesse at være sammen med en pige som ikke vil gæsten. (med mindre at det er en del af en fetich) 

 

MH 

 

 

​Nu er der en forskel på at vælge at sige til en kunde, "Desværre kan vi ikke handle med dig" og "Desværre kan vi ikke handle med dig, da vi kun handler med skandinaviske mænd".

Hvad lyder mest forkert? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er med på, at pigerne selv skal have lov til at bestemme, hvem de vil sælge deres ydelser til. Men jeg synes nogen gange, når man læser danske annoncer, at pigerne fokuserer utrolig meget på det de ikke vil, fremfor på de services de rent faktisk tilbyder. Jeg synes hurtigt det giver et negativt indtryk.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er med på, at pigerne selv skal have lov til at bestemme, hvem de vil sælge deres ydelser til. Men jeg synes nogen gange, når man læser danske annoncer, at pigerne fokuserer utrolig meget på det de ikke vil, fremfor på de services de rent faktisk tilbyder. Jeg synes hurtigt det giver et negativt indtryk.

 

​Det er fordi der er SÅ UFATTELIG MANGE der ikke fatter beskeden.... vi prøver at afværge bare en mikroskopisk procentdel af alle de idioter der skriver og spørger dumt... 

jeg giver ligesom de fleste danske piger fransk MED gummi - og alligevel er der mindst 1-2 pr vagt der lige skal spørge.... der er ikke noget mere belastende end kosntant og hele tiden og altid og uafladeligt skulle svare på alt det man ikke vil som altid er 1. noget man bliver syg af eller kan komme til skade af og 2. noget der ikke respektere privatlivet... 

hvis vores kunder forstod at det vi ikke nævner er IKKE noget man kan få - så kunne vi nøjes med at nævne alt det gode som i kan få.... men sådan ser verden desværre ikke ud 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 En butik forpliget er ikke forpliget til at sælge en vare til en enhver kunde som kommer ind af døren 

​Det er forkert. En butik er forpligtet til at sælge til enhver, som vil betale den annoncerede pris på de vilkår, som butikken har opstillet (og som skal være "rimelige").

Butikker må gerne udelukke enkeltpersoner, hvis de kan godtgøre, at de ikke vil overholde betingelserne for ophold i butikken (fx ved at opføre sig forstyrrende, stjæle, udøve hærværk eller andet). Men så skal de have en meget god grund (konkret mistanke om at personen vil gøre noget "forkert".

 

lige så lidt som vi er forpliget til at sælge vores vare til alle som kommer ind af døren. 

I driver ikke en butik. Sammenligningen er derfor irrelevant.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Det er forkert. En butik er forpligtet til at sælge til enhver, som vil betale den annoncerede pris på de vilkår, som butikken har opstillet (og som skal være "rimelige").

Butikker må gerne udelukke enkeltpersoner, hvis de kan godtgøre, at de ikke vil overholde betingelserne for ophold i butikken (fx ved at opføre sig forstyrrende, stjæle, udøve hærværk eller andet). Men så skal de have en meget god grund (konkret mistanke om at personen vil gøre noget "forkert".

​Hvor står det henne at en butik er forpligtet til at sælge til ALLE kunder der træder ind???

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Hvor står det henne at en butik er forpligtet til at sælge til ALLE kunder der træder ind???

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

​Jeg tror ikke at en butik nødvendigvis er forpligtet til at sælge til ALLE kunder, men jeg er ret sikker på at en butik ikke må frasortere kunder på baggrund af deres BMI, race eller religion. Men jeg kan da tage fejl her.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Butikker må gerne udelukke enkeltpersoner, hvis de kan godtgøre, at de ikke vil overholde betingelserne for ophold i butikken (fx ved at opføre sig forstyrrende, stjæle, udøve hærværk eller andet). Men så skal de have en meget god grund (konkret mistanke om at personen vil gøre noget "forkert".

det er til stadighed en ydelse og ikke en vare.... og det er sjovt du lige nævner det markerede eftersom at de 3 mænd der har forsøgt sig med at gøre mig fortræd netop tilhører den gruppe jeg nu "mistænker" 

Synes du 3 fysiske overfald er nok eller skal jeg komme alvorligt til skade for alvor inden du synes mistanken er tilstrækkelig begrundet??? 

Bebop - du har ret i at en butik som Bilka er forpligtet til at sælge en vare inden for de specificerede vilkår!! -  og ikke må sortere. Men fakta er - er varen udgået eller ikke på lager - så kan de ikke levere.  Hvis du partout med al tænkelig magt VIL!! gøre det vi sælger til en vare - så betragt sex med mænd vi ikke tænder på som en udgået lagervare...  Kan desværre ikke skaffes hjem igen.

men nu er det altså ikke en vare vi sælger - det er en ydelse, der er 100% betinget af at personen er på en helt bestemt måde for at vi som leverandører kan leve op til det annoncerede.....  og en butik må til en hver tid melde ud og sige at vi ikke KAN levere en given serviceydelse fordi det ligger uden for vores evner. 

det vil til enhver tid kunne argumenteres at vi som leverandører ikke er forpligtet over evne... og da det falder uden for min evne at takke ja til en mand jeg for det første ikke tænder på og for det andet giver mig en dybdegående mistanke om at mit helbred er i fare - så er der ingen i hele landet der vil mene jeg er juridisk forpligtet til at sælge

Så vi kan til hver en tid sige at vi ikke er i stand til at sælge til givne grupper... fordi vi ikke kan levere den lovede service jf annoncen.... og det vil være korrekt.  Man er som leverandør aldrig forpligtet over evne! 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jeg tror ikke at en butik nødvendigvis er forpligtet til at sælge til ALLE kunder, men jeg er ret sikker på at en butik ikke må frasortere kunder på baggrund af deres BMI, race eller religion. Men jeg kan da tage fejl her.

​Ja for engangs skyld skulle jeg opleve at vi er enige. Det var mere mht. at Bebop kunne dokumentere sin påstand, detkunne jo være rart at få af-/bekræftet udsagnet.

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Hvor står det henne at en butik er forpligtet til at sælge til ALLE kunder der træder ind???

 

​Interessant spørgsmål. Indtil 2005 (i praksis galdt bestemmelsen frem til 2007) var det reguleret direkte i markedsføringsloven i den daværende § 7, som omhandlede mængdebegrænsning:

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=4770

En detailvirksomhed må ikke fastsætte noget loft for, hvor stort et antal enheder den enkelte kunde må købe af en vare. Der må endvidere ikke nægtes salg til bestemte aftagere.

Stk. 2. De i stk. 1 fastsatte regler gælder ikke egentlige udsalgsvarer.

Nu er den bestemmelse bortfaldet i loven (pga. hovedreglen om mængdebegrænsning er ændret for at tydeliggøre retsgrundlaget - mig bekendt, fx for at undgå usikkerhed om, hvad "egentlige udsalgsvarer" er), men det betyder ikke at reguleringen af spørgsmålet er ændret. Fx Kjole-Ole-sagen fra Viborg, hvor der blev rejst tiltale for overtrædelse af "Diskriminationslovens" § 1:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=59249

Af den lov følger modsætningsvist, at man fx ikke kan nægte nogen adgang til noget som ellers er alment tilgængeligt uden nærmere grund, som ikke må være diskriminerende.

Jeg må indrømme jeg ikke har fulgt praksis siden starten af nullerne, men det ville overraske mig gevaldigt, hvis retstilstanden var væsentligt ændret. En butik er et alment tilgængeligt sted i åbningstiden. Prismærkningen er en opfordring om at gøre tilbud, og man må ikke gøre forskel på folk, når man først har udsendt sådan en opfordring.

 

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

det er til stadighed en ydelse og ikke en vare.... og det er sjovt du lige nævner det markerede eftersom at de 3 mænd der har forsøgt sig med at gøre mig fortræd netop tilhører den gruppe jeg nu "mistænker" 

​Jasmin, du glemte vidst lige at læse det hele Bebop skrev inden du røg efter ham ;) : For det første var det hele et svar på noget helt konkret Helene skrev og for det andet tilføjer han lige efter: "I driver ikke en butik. Sammenligningen er derfor irrelevant."

Del dette indlæg


Link til indlæg

det er til stadighed en ydelse og ikke en vare.... og det er sjovt du lige nævner det markerede eftersom at de 3 mænd der har forsøgt sig med at gøre mig fortræd netop tilhører den gruppe jeg nu "mistænker" 

​Altså, som også DenRødeBaron skriver: Det er ikke mig der sammenligner en GP-forretning med en butik :-) Det du citerer mig for handler om at rette en fejlopfattelse om butikker ...

 de 3 mænd der har forsøgt sig med at gøre mig fortræd netop tilhører den gruppe jeg nu "mistænker" 

 

​Altså fx bandemedlemmer? Så intet problem. Hvis de er "rødhårede", så er der jo ingen rimelig sammenhæng mellem gruppetilhørsforhold og adfærd ;-)

Men du er ikke en detailhandel! Nede i hundesalonen må de også gerne nægte at give pitbull terrieren en pedicure.

Hvis en auralæser ikke kan læse min aura, så nytter det heller ikke at jeg klager over diskrimination, osv. osv.

 

Nu jeg er i gang vil jeg lige rette en fejl ovenfor:

 

En butik er et alment tilgængeligt sted i åbningstiden. Prismærkningen er en opfordring om at gøre tilbud, 

 

​Nej: Prismærkningen er et tilbud - det er netop derfor man ikke kan nægte at handle med en forbruger der møder op i butikken. (Anderledes er det med opfordringer om at gøre tilbud, fx en annonce)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...