Hop til indhold
Guest Smuk Enlig Mor

Hvilken bog ligger på dit natbord..?

Recommended Posts

Tegnebogen... Nå nej - the Sea af J Banville (som vandt Man Booker Prizen i 2005- selvom den er temmelig artsy..,

Redigeret af Heine

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Polar

Lige nu er det Lev Tolstojs "Krig og Fred". Den afløste "Den hundredårige som kravlede ud ad vinduet og forsvandt. Så det er altså lidt af hvert og meget varieret.

Del dette indlæg


Link til indlæg

The Art of War by Sun Tzu

Den har jeg også haft på natbordet, også fornyligt. Jeg har en engelsk udgave, med meget udførlige kommentarer af Ralph D. Sawyer. Yderst interessant at få Sun Tzus anvisninger sat ind i den korrekte historiske ramme fra Kinas oldtidshistorie.

 

Men ellers hyggelæser jeg lige nu "Athos kuren", der handler om hvordan munkene på Athos i Grækenland lever - asketisk, og uden at spise kød fra pattedyr. Dvs. kun fisk, skaldyr, frugt og grønt. Og den helbredsmæssige gevinst er, at der så godt som ingen kræft findes i samfundet, selv om de hele tiden indhallerer røg fra røgelse, samt at mange af dem ryger. De drikker også vin.

Jeg kunne ikke leve med deres mange fastedage, det ville dræne mig for meget i forbindelse med træning. 200 fastedage kan kun en munk i middelhavsområdet gennemføre. Men at holde sig til at spise fisk, skaldyr, frugt og grønt - det kunne jeg godt klare, hvis jeg ikke var afhængig af en kantineordning på jobbet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Konkurrencestaten" af Ove Pedersen.

Giver en god - men tør - forklaring på vores samfundsindretning, og i virkeligheden også hvorfor forskellen på en rød og blå regering er så beskeden som den er.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sparkster

G. R. R. Martin - "A dance of dragons" - fordi der er en lille sadist inde i mig, der elsker at spoile Game of Thrones... for dem der ikke har læst bøgerne... X dør ved Y osv ;)

 

Har fornyligt kastet mig over Grisham, ham har jeg overset i de 15 år jeg har læst skønlitteratur, fin underholdning.

 

En bog jeg virkeligt vil anbefale er "BlondAnnett", giver et spændende indblik i "branchen" fra hendes perspektiv, og hun gør jeg nogle ganske spændende tanker om hendes arbejde - plus jeg er 99% sikker på at en af medlemmerne fra "Familien på Bryggen" optræder meget hyppigt :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

...

Men ellers hyggelæser jeg lige nu "Athos kuren", der handler om hvordan munkene på Athos i Grækenland lever - asketisk, og uden at spise kød fra pattedyr. Dvs. kun fisk, skaldyr, frugt og grønt. Og den helbredsmæssige gevinst er, at der så godt som ingen kræft findes i samfundet, selv om de hele tiden indhallerer røg fra røgelse, samt at mange af dem ryger. De drikker også vin.

...

Den havde jeg også som godnatlæsning for et par måneder siden. En del af opskifterne er blevet sakset og forsøgt her i sommerferien. Var det alene maden det kom an på, var det såmænd ikke så tosset at være munk :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

En bog jeg virkeligt vil anbefale er "BlondAnnett", giver et spændende indblik i "branchen" fra hendes perspektiv, og hun gør jeg nogle ganske spændende tanker om hendes arbejde - plus jeg er 99% sikker på at en af medlemmerne fra "Familien på Bryggen" optræder meget hyppigt :)

 

Den kendte jeg ikke til. Vil ud at købe den.

 

Lige et spørgsmål inden jeg kaster mig over den; brister alle mine illusioner når jeg får den læst?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Spooney

"The Firestaff Chronicles" 

 

Bedste fantasy serie EVER !

 

Læser dem på Ipad, da de aldrig er blevet printet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sparkster

Den kendte jeg ikke til. Vil ud at købe den.

Lige et spørgsmål inden jeg kaster mig over den; brister alle mine illusioner når jeg får den læst?

Nej det tror jeg ikke :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sisse

lige pt ligger der italo calvinos de usynlige byer.

er ikke gået i gang med den endnu - da den er gemt til min ferie. meeeeeen - tror jeg smugkigger den i aften.. den frister mig..

den sidste bog var vrede er mit mellemnavn af zornig.

også et hav af kogebøger.. dem samler jeg på.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den havde jeg også som godnatlæsning for et par måneder siden. En del af opskifterne er blevet sakset og forsøgt her i sommerferien. Var det alene maden det kom an på, var det såmænd ikke så tosset at være munk :smile:

Vin og kvinder vil jeg ikke være afholdende med - men summen af synd er konstant siger man jo, så hvis man sørger for at få syndet med nogle dejlige damer, så kræves der ikke overspringshandlinger med mange andre ting, specielt mad, slik og kager, så dér kan jeg godt leve som munk. Jeg er blevet opmærksom på, at når jeg opgiver en fræk date af den ene eller anden grund, så skal der kompenseres med grillkylling og pomfritter med remo, eller pizza med parmaskinke og chili. Så det er sundhedsmæssigt virkelig en dårlig idé at springe damerne over.

Men ved et acceptabelt dameforbrug springer jeg tit et måltid over, og i de senere måneder er jeg blevet mere opmærksom på at droppe pastaen, kartoflerne og det hvide brød - og så vidt muligt spise grøntsager og magert kød eller fisk. Og det kan jeg godt se i spejlet, at det virker. Så jeg er virkelig i strandform i år, men har det også fysisk bedre, har en lettere gang på jorden. Alle mine kolleger har problemer med musearme, frosne skuldre, øjnene osv. Jeg kan naturligvis også have ondt nogle steder, men det skyldes typisk at jeg har sjusket i fitnesscenteret, og det er jo noget andet.

Men hvis man skal køre Athos-kuren rent, skal man købe alting økologisk og lave madpakker til når man er på jobbet. Det har jeg ikke tid til, så det må blive et kompromis.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den ideelle amerikaner Jacob A Riis (en biografi om journalisten, reformisten og fotografen)

Skrevet af Tom Buk-Swienty

Kendte ikke ham Riis, men at en dansk amerikaner har haft så stor betydning på US gør jeg må læse bogen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey SEM.

 

Ja jeg er stor fan af Jussi Adler Olsens bøger især afd. Q.  :-P  :-P

 

Men de to bøger, jeg har haft størst fornøjelse af er. Ken Follet. Jordens søjler og efterfølgeren Uendelige verden. 

 

Skal i gang i trilogien om Djengis Kahn.

 

KK 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jag kan verkligen rekommendera Hilary Mantels Wolf Hall och fortsättningen Bring up the bodies. Bägge ger en fiktiv bakgrund till Henry VIII och hans hustrur/koner, men sett ur Thomas Cromwells perspektiv. Det är en kamp mellan kyrka och stat och mellan olika familjer och fraktioner. Trots att hans pappa var en enkel smed, lyckas Cromwell få allt större inflytande över kungen vars agerande styrs av köttslig lust men framför allt av att han önskar sig en manlig arvinge.

Mantel lyckas kombinera en spännande berättelse med en övertygande litterär gestaltning som gör hela perioden levande. Ungefär som den danska politikerserien för tv, Borgen, fast i litterär form och om en annan era.

För den som inte vill läsa på engelska finns säkert bägge dessa Booker-prisvinnare i dansk översättning. Det lär också bli en tv- serie från BBC, men läs böckerna först! Det är de värda.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er ved at genlæse Haruki Murakamis selvbiografiske bog: What I talk about when I talk about running. Det er en meget fin lille bog med mange lag, hvor hans passion for marathon-løb kan forstås som et metafor på livets skinbarlige virkelighed..

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey SEM.

 

Ja jeg er stor fan af Jussi Adler Olsens bøger især afd. Q.  :-P  :-P

 

Men de to bøger, jeg har haft størst fornøjelse af er. Ken Follet. Jordens søjler og efterfølgeren Uendelige verden. 

 

Skal i gang i trilogien om Djengis Kahn.

 

KK 

Købte 'Jordens Søjler' på originalsproget i begyndelsen af '90'erne, dengang havde jeg normalt gang i 2-3 mursten. Lånte den til en jurastuderende som afslapning i påskeferien. Hun var træt af at det blev for meget skønlitteratur i stedet for jura. ;)

 

Læser desværre ikke så meget mere pga en skade der giver hovedpine en masse - Lette bøger som Jussi Adler, kan jeg altid spole tilbage og lytte/læse igen - Kan anbefale Jeffrey Archer, fra samme periode - Sjovest 'Not a penny more - not a penny less'  :grin:

 

Savner Tolkien og nogle af de andre store gamle - Men lydbøger er desværre begrænset - Er i gang med Danmarks historie omkring 1864 - Bor jo i området  ;)

 

An2n

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har lige købt Game of thrones bøgerne, så de står pænt på natbordet og venter.. Men der går nok lidt, inden de alle er blevet læst. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Da jeg P. T. går ledig og har megen tid til fordybelse, så har jeg langt om længe fået mig " nosset " sammen til at starte på;

 

" Report to Greco " af Nikos Kazantzakis.

 

Meget dyb, men for mig som har boet på Kreta i 2 år, en fantastisk fortælling om denne smukke ø, med dens vidunderlige mennesker,

og deres helt unikke livssyn.

 

GMC

Del dette indlæg


Link til indlæg

I forlængelse af min tidligere anbefaling af Huntingtons "Clash of civilisations" kan jeg pege på en dagsaktuel kronik i Jyllands Posten:

http://jyllands-posten.dk/opinion/kronik/ECE6903027/overbefolkning-fattigdom-krig/

 

Jeg er ikke enig med hot6 i, at bogens indhold er "passé", og der henvises da også nærmest dagligt/ugentligt til samme bog i DR2's Deadline, når konflikterne mellem den islamiske verden og den vestlige verden debatteres og analyseres.

Omvendt kunne det måske anbefales at repetere bogen, hvis man sidst har læst den i 1996... :wink:

Redigeret af ThorsHammer

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Den flammende verden" af Siri Hustvedt. Om kunst, kærlighed og kønskamp. Til jer der ikke kender hende, så er hun amerikaner med norske rødder og gift med forfatteren Paul Auster, hvis forfatterskab jeg også stærkt kan anbefale....

 

God sensommer derude :)

 

Kh

Maise

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest knaldehunden

Har lige afsluttet Bogen af Walter Isaacson, en fantastisk biografi om Steve Jobs så nu er det kun min Iphone 5 der ligger der :-P  :-P

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

"Den flammende verden" af Siri Hustvedt. Om kunst, kærlighed og kønskamp. Til jer der ikke kender hende, så er hun amerikaner med norske rødder og gift med forfatteren Paul Auster, hvis forfatterskab jeg også stærkt kan anbefale....

 

God sensommer derude :)

 

Kh

Maise

Ja, eller "Sommeren uden mænd" af selvsamme forfatter... Hun er fabelagtig med en "pen"...:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

"Den flammende verden" af Siri Hustvedt. Om kunst, kærlighed og kønskamp. Til jer der ikke kender hende, så er hun amerikaner med norske rødder og gift med forfatteren Paul Auster, hvis forfatterskab jeg også stærkt kan anbefale....

Jag har just börjat på den, The Blazing World. Hon kommer till Malmö i september.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...