Hop til indhold
Guest Angath

Pigers reaktion på ordet "luder", her på EG.

Recommended Posts

Sjovt nok, at Thor og Jern lige har trykket på like knappen her! Har i læst det ordentligt igennem? Næppe. Ellers har i lige bekræftet at i er nogle svin hvis i ikke lige fortæller om jeres X besøg derhemme til konen eller kæresten. Men lad nu vær med dette! Jeg tror, at i jeres iver til at støtte alle indlæg som angriber undertegnede blindt har trykket på knappen uden forbehold. Det er jo ikke så smart vel? På den måde mister i jeres integritet. Jern har jo selv tidligere skrevet, at han ikke klogt nok ønsker at underholde hende derhjemme med hans små eskapader! Så det må jo være en fejl fra hans side og dermed minder det om en personlig hetz imod mig. Jeg læser dine indlæg uden at være forhippet på altid at være uening! Det ville klæde dig at gøre det samme. Og Thor jeg glæder mig til at høre hvordan din kone/kæreste reagerer på dine bordelberetninger - det bliver meget spændende/sjovt tror jeg!

 

Gameguy, det er muligt, jeg ikke har læst Jasmins indlæg "ordentligt igennem", for jeg har ikke fundet noget udsagn fra hende om, at gæsterne er "svin"(!) hvis de besøger glædespiger uden konens vidende og accept.

Hun skriver ganske vist, det er noget "svineri" at lyve, hvilket er legitimt nok at mene.

Men det er vel ikke automatisk fuldstændig ensbetydende med, at dem der lyver, også skal betegnes som "svin"!? :idea:

Hvis Jasmin havde skrevet det på den måde, eller hvis jeg havde forstået det på den måde, havde hun ihvertfald ikke fået min "Like" :wink:

Jeg er enig med hende i, at det er "svineri" at lyve, men jeg ville ikke være enig i, at det er ok at kalde folk på Eroguide for "svin"..(!)

 

Du har ikke ret i, at jeg "blindt har trykket på Like-knappen uden forbehold" i en iver efter "at støtte alle indlæg som angriber" dig, Gameguy.

Jeg mener da iøvrigt også, at jeg den seneste uges tid har givet dig 2-3 likes :)

Desuden hører jeg som du til dem, der mener, at betegnelsen "luder" om en glædespige ikke er så grimt igen, og at den endelige bedømmelse af ordet afhænger af konteksten, hvilket jeg har givet udtryk for flere gange - bla. ved at citere Camilla Guldborgs intelligente og velformulerede brev fra gamle dage.. :cool:

Ganske vist har jeg det sådan, at selv om jeg anser ordet "luder" for at være neutralt, så ville jeg på Eroguide aldrig bruge det om en pige, så længe jeg ved, at et flertal eller en stor minoritet af pigerne bliver såret over netop det ord!

Men jeg bliver jeg ikke forarget over, at andre bruger ordet - dem om det. Ytringsfrihed er vigtigt, og vi har ikke brug for et "Ord-politi" på EG.

Da Jyllands Posten i sin tid bragte de såkaldte "Muhammed tegninger", syntes jeg med min relativt gængse kristne baggrund, at det var ret harmløse tegneserie billeder, der på en pædagogisk måde pegede på det daværende problem i Danmark o. selvcensur blandt journalister over for Islam/muslimer.

De voldsomme reaktioner på Muhammedtegningerne fra den muslimske verden på disse billeder var enormt overraskende for mig, men jeg har da taget konsekvensen af det på den måde, at selv om jeg er lykkelig over ytringsfriheden i vores del af verden, så er jeg i dag modstander af, at man bruger ytringsfriheden til at såre store befolkningsgrupper på navnlig deres religion eller tro, hvis man ellers har alternative og mere seriøse måder at fremføre sine pointer på - altså (ytrings-)frihed under ansvar.

Andre må bruge ytringsfriheden under hensyntagen til jura/lov&ret, som de vil, men jeg vælger selv at finde en rimelig balance mellem ytringsfrihed på den ene side og andre menneskers berettigede følelser på den anden.

Tilbage til spørgsmålet o. det at give "Likes". Jeg kan finde på at gøre det med op til flere forskellige begrundelser:

1. En skribent fremfører et synspunkt seriøst og intelligent og skaber derved en "aha-oplevelse" hos mig.

2. En skribent fremfører et synspunkt bedre eller nøjagtig lige så seriøst og intelligent,som jeg selv ville have gjort det (nu kom vedkommende mig så i forkøbet!)

3. En skribent fremfører synspunkter, som jeg er delvis eller lodret uenig i, men vedkommende argumenterer godt og redegør for sine bevæggrunde.

    Indlægget forekommer måske i særlig grad gennemarbejdet - dvs. sprogligt klart og nemt at læse og orientere sig i.

4. En skribent er hjælpsom og giver svar på et spørgsmål eller bringer et link, som tråden indtil da havde manglet etc....

Der er masser af muligheder for at give "Likes", og disse skal man efter min opfattelse ikke være fedtet med.

Men du kan langt fra altid gå ud fra, at et "Like" fra mig er ensbetydende med, at jeg er enig med pågældende skribent... :idea:

Min "Like" til Jasmin i det indlæg du refererer til, vil jeg kategorisere under punkt 3) oven for - selv om jeg måske er "delvis uenig" i noget af indholdet :wink:

Gameguy:

"Og Thor jeg glæder mig til at høre hvordan din kone/kæreste reagerer på dine bordelberetninger - det bliver meget spændende/sjovt tror jeg!"

 

Tværtimod, så bliver det uendelig kedeligt, da jeg aldrig har været sammen med en glædespige i de perioder, hvor jeg har været gift eller haft kæreste.. :cool::mrgreen:

Det er nemlig et "omvendt princip" af Jasmins, og hvis Jasmin eller en anden kvinde en dag måtte ønske at være kæreste med mig og ville kræve sideløbende at fortsætte med sine bordelaktiviteter, ville hun få jordens største spark i rumpetten og ud af mit liv og mit hus... :mrgreen::D:lol::idea:

 

Vh./TH :grin:

Redigeret af ThorsHammer

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er man ikke mand nok til at holde den slags for sig selv er man et egoistisk skvat. De fleste kvinder ønsker nemlig ikke at kende til dette! De siger de gerne vil høre det, men tro mig det forårsager uoprettelig skade at fortælle den slags.

Heldigvis er det ikke alle der ligger under for DIN moral og etik...

I de fleste (og bedste) af mine forhold, har det altid været en forudsætning om, at man IKKE må begrænse hinanden seksuelt. Og jeg har været i både korte og lange (10år+) forhold (og har børn med forskellige partnere). Jeg har selv været "utro" massere af gange, og mine partnere har været "utro" massere af gange.

Og det har fungeret rigtigt godt, fordi forholdene har været/er baseret på noget der er væsentligt dybere end seksuel troskab... nemlig 100% ærlighed overfor sig selv og sin partner! Og netop det, mener jeg er det mest basale i "ægte kærlighed".

De par enkelte (korte) forhold, hvor partneren har insisteret på monogami/seksuel troskab, er absolut de værste og mest ulykkelige og fustrerende forhold jeg har været i.

Mht. over-jeget i forhold til manddrab og voldtægter, og din sammenholdelse hermed til utroskab, er at skyde over målet. Manddrab og voldtægter er - objektivt set - at påføre andre mennesker fysisk skade. At man køber sex, er ikke at påføre andre mennesker fysisk kade.

Mht. brugen af ordet "luder", så ville jeg personligt aldrig bruge det, simpelthen fordi JEG definerer det som et negativt ladet ord. Og hvis andre personer bruger ordet "luder" om andre mennesker, så tolker jeg jf. min egen definition. Dvs. at jeg anser at de mennesker der bruger "luder"-ordet ønsker at nedværdige de pågældende mennesker som de omtaler som luder.

Det kan godt være, at andre mennesker definerer luder-ordet anderledes. Men endtil videre, så har INGEN disse "alternative" definitioner været stærke nok til at ændrer på MIN opfattelse/definition af ordet "luder", i forhold til hvordan JEG oplever luder-ordet bliver brugt generelt i det danske samfund.

Redigeret af Filosoffen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 Men er det ikke rigtigt når jeg siger, at denne branche, om man er kunde eller den der

giver servicen. Så er det stadig en smule beskidt?

 

Sådan har jeg det i hvert fald selv.

 

 

 

Det må vel komme an på, hvad der konkret tænkes på, og  fra  hvilken synsvinkel det udtrykkes.

 

Jeg mener, at man eksempelvis godt kan have generel respekt for både piger og kunder, men samtidigt mene, at branchen er beskidt, underforstået at man tænker på forretningsmetoder, kriminaliserede elementers tilknytning til branchen m.v.

 

Man kan vel også ud fra en moralsk synsvinkel argumentere for, at manges optræden overfor andre,  qua de mange løgne, dobbelttilværelser m.v. der hører branchen til, næppe kan beskrives som Korrekt/perfekt/ren optræden. Beskidt optræden, giver nok mere mening, selvom jeg slet ikke mener at det giver specielt meget mening at forsøge sig med disse kategorier.

 

Er man fuldstændig afklaret omkring hvad man gør, kan jeg godt følge Jasmin i hendes overordnede budskaber, omkring at handlingerne er "rene" og ganske naturlige. At store dele af befolkningen så betragter det som afvigende adfærd er en anden snak.

 

Hvorfor render man så ikke rundt med et skilt i panden hvor der står "Jeg køber eller sælger sex, og det har jeg det fint med". Man hører jo tit den slags argumenter. Nu forholder det sig jo blot således, at man generelt ikke render rundt og offentliggør sit sexliv, hvorfor det er langt mere interessant at bedømme ud fra årsagen til at man hemmeligholder det, hvis man vil forsøge sig med at opdele tingene i hvad der er ok og rent og hvad der er beskidt.

 

Men blot fordi vi på EG hurtigt kan lave lange lister over alle de positive ting der kan siges om pigerne, kunderne osv, så burde vi måske nok også kunne se "At der nu engang følger meget lort og mange ulykkelige skæbner med i kølvandet til denne ikke acceptere branche".

 

Verdenen er ikke sort/hvid, så alt afhængig af øjnene der ser, vil alle gråtoner også kunne sættes i spil.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gameguy

Jeg ved godt der stod svineri i J´s indlæg - har lært at læse indenad trods alt. Greb så bare lige til den lette og lidt sjove løsning at sidestille det med svin. Så kunne J jo selv lige prøve for en gangs skyld at være i modvind og under angreb. Det var nemlig lige hvad jeg regnede med ville komme ud af det. Undrer mig at der gik så længe inden hammeren kom på banen. O J røg helt op i det røde felt nærmest med fråden hængende ud af halsen. At du J går ind for det totale anarki omkring frie forhold osv er jo din egen sag. Men at kalde samfundet åndsvagt fordi man her ikke har samme normer er ikke hverken klogt eller klædeligt. At du i din ellers meget fine argumentation slynger en del eder og meget fornærmende skældsord/kommentarer imod primært mig vil jeg vælge at sidde overhørigt. Og Thor hatten af for din måde at håndtere det hele på! Du lever monogamisk når du er i parforhold - holder dig på måtten så at sige - det har min dybe respekt og annerkendelse! At jeg ikke selv kan efterleve dette er en skamplet og noget man absolut ikke bør skilte med. At filosoffen har indordnet sig under nogle andre og åbne ægteskaber er jo også fint nok. Jeg synes der ligger mange positive ting i sådanne åbne forhold, men faren lurer også lige om hjørnet. Jalusi fra den enes side - cuckold/hanrej rollen ligeså. Mange prostituerede undgår jo også ofte kærester fordi de netop har erfaret at modparten kan have svært ved at acceptere at være gift med en konkubine. Men der blev sagt: noget svineri ikke at fortælle det til hende derhjemme J og det viser jo, at du overhovedet ikke har forståelse for hovedparten af dine kunders situation eller bare ikke respekterer deres valg om på ingen måde at såre deres nærmeste med den form for utroskab det trods alt er at bolle en massagepige. Det kan du ikke løbe fra og jeg synes det synspunkt er bekymrende og udtrykker en ringeagt for hovedparten af dine kunder tør jeg vidst godt at sige. Men never mind lets get over it and ahead! Have a nice evening my friends!

Del dette indlæg


Link til indlæg

At filosoffen har indordnet sig under nogle andre og åbne ægteskaber er jo også fint nok.

 

Åbne forhold!

 

Ægteskab er noget der hører kirke/moskéer osv. til. Og jeg hører ikke til dem der er stærk i tro'en mht. evangelier og koranvers.

Del dette indlæg


Link til indlæg

eller bare ikke respekterer deres valg om på ingen måde at såre deres nærmeste med den form for utroskab det trods alt er at bolle en massagepige.

 

Hvor i himlens navn læser du at jeg ikke respekterer deres valg ??? den konklusion står totalt for din egen regning... 

 

Som jeg skrev... "jeg hylder at mændene vælger at holde sammen på deres forhold uden at tilsidesætte dem selv totalt i processen"... jeg synes det er modigt at gå mod forholdet, samfundsnormen og alles billigelse og sige "jeg har behov - det er jeg nødt til at imødekomme hvis jeg skal være glad"  - det synes jeg er prisværdigt...

 

i modsætning til dig GG der synes det er en skamplet

 

Det er faktisk dig der stempler alle dem der har koner/kærester hjemme...  alle dem jeg synes er modige fordi de tør tænke på dem selv!! - og tilmed siger at de ikke bør skilte med det = det er skammeligt....  jeg er lodret uenig i det skammelige... hvad de skilter med er ikke min sag.. 

 

Jeg står ved at jeg synes det er noget svineri generelt at man lyver overfor hinanden og sin partner især... men jeg markerede endda med fed så du ikke skulle overse det.. hvad i fortæller eller ej hjemme er mig 100% underordnet! Så kan jeg vel for pokker dårligt sige det mere tydeligt at jeg stiller mig forstående over for alle uanset hvilke valg de træffer fordi alle gør det der nu engang passer til dem :)

 

 

Det er dig der synes dine "lidelsesfæller" og du selv er en skamplet... ikke mig

 

Er der virkelig behov for yderligere klarificering eller er det nok at jeg nu også har bøjet det i neon?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det at vi piger sælger sex er IKKE beskidt... det at i mænd lyver for jeres koner er beskidt... i sender bare aben videre til os piger og sætter det ugyldige lighedstegn

Når i lyver og dækker over tingene, så gør i noget meget beskidt i stedet for at være ærlige overfor jeres koner/kærester... modsat hvordan jeg er overfor mine mænd.. hvem af os tror i har det lettest ? det er - hånden på hjertet - noget svineri at lyve overfor sin partner.... men det gør ikke salgs-sex til et beskidt erhverv!!

 

 

Bøjet i neon.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Hvor i himlens navn læser du at jeg ikke respekterer deres valg ??? den konklusion står totalt for din egen regning... 

 

 

Jasmin, jeg ved ikke om du gav mig et ironisk like eller om du oprigtigt mente det.

 

Det kan godt være du respekterer dine kunders valg, men at du samtidigt beder dem "æde" den omgang jeg markerede med rødt, er efter min opfattelse en tand i overkanten. Jeg ville ikke føle mig velkommen.

 

Men det er nok bare mig, der er lidt følsom.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jasmin, jeg ved ikke om du gav mig et ironisk like eller om du oprigtigt mente det.

 

Det kan godt være du respekterer dine kunders valg, men at du samtidigt beder dem "æde" den omgang jeg markerede med rødt, er efter min opfattelse en tand i overkanten. Jeg ville ikke føle mig velkommen.

 

Men det er nok bare mig, der er lidt følsom.

 

 

det var skam ikke ironisk... for du har markeret essensen af mit argument for hvorfor vores erhverv ikke er beskidt men er blevet gjort beskidt og det synes jeg var super spottet.... 

 

og samtidig i indlægget ovenfor har jeg skåret ud i pap at blot fordi jeg synes tillid partnere imellem bør være alfa omega - så har jeg samtidig dyb respekt for at man ikke holder op med at leve sit liv og rent faktisk står ved de behov man har.. 

 

Det er 2 modsætningsforhold der er næsten umulige at jonglere med og derfor er aben givet videre og det at være glædespige gjort til noget... beskidt... så tingene kan retfærdiggøres.. 

 

og det har du markeret så fint... så derfor var liken meget velfortjent.. 

 

vi snakker jo om et beskidt erhverv... ikke hvordan mænd håndterer utroskab - det er i en anden tråd... 

 

Hvis du ikke føler dig velkommen fordi jeg synes at man skal være ærlige overfor hinanden, så har du nok ret i at du er lidt følsom for det er jo ikke forkert det jeg skriver - det er bare totalt lige på og lige ud af posen uden sugarcoating... 

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ved godt der stod svineri i J´s indlæg - har lært at læse indenad trods alt. Greb så bare lige til den lette og lidt sjove løsning at sidestille det med svin.

 

Det er det, der i min verden hedder fordrejning af en andens udsagn, og det er altså ikke så smart. Navnlig ikke hvis man selv eller andre begynder at argumentere ud fra fordrejningen. Så afspores tingene da helt.

 

Nu var Hammerhajen vågen og drog i felten, og det havde han måske ikke gjort, hvis du havde citeret Jasmin korrekt.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Jasmin, jeg ved ikke om du gav mig et ironisk like eller om du oprigtigt mente det.

Det kan godt være du respekterer dinee kunders valg, men at du samtidigt beder dem "æde" den omgang jeg markerede med rødt, er efter min opfattelse en tand i overkanten. Jeg ville ikke føle mig velkommen.

Men det er nok bare mig, der er lidt følsom.

Der er nok ingen tvivl om Jasmin hånden på hjertet synes det mange laver herinde er noget svineri, når man kigger på det hun har skrevet. Du har selv bøjet det i neon. Det har hun ret til at mene. Men om hun nu er på tilbagetog kan godt være. Efter at have set hvad hun mener og den til tider aggressive måde hun er på, så tager jeg det meget afslappet hvad hun mener ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er nok ingen tvivl om Jasmin hånden på hjertet synes det mange laver herinde er noget svineri, når man kigger på det hun har skrevet. Du har selv bøjet det i neon. Det har hun ret til at mene. Men om hun nu er på tilbagetog kan godt være. Efter at have set hvad hun mener og den til tider aggressive måde hun er på, så tager jeg det meget afslappet hvad hun mener :wink:

 

jeg kan åbenbart ikke forklare hvad jeg mener så det bliver forstået korrekt og så mine indlæg ikke indbyder til forkert citering....  det må så være hvad det er..  det går nok endda..  

 

Aros har ret - jeg siger tingene som jeg ser dem - no more no less... for nogle er det for aggressivt, for andre forfriskende... og for nogle bare en kærkommen afveksling... 

 

 

At jeg er den eneste pige der tør snakke om ærlighed og konsekvenser og ikke er en skid nervøs for reaktionerne ifht færre/flere kunder er jo tankevækkende...   jeg er næppe alene med min holdning... men da jeg er glædespige af lyst og for sjov - så behøver jeg ikke tækkes nogen for jeg har intet på spil :) 

 

Men jeg opgiver at forklare mig yderligere i denne tråd... dem der har forstået hvad jeg mente har allerede givet det til kende og tilkendegivet enighed på PMs mails og de fine hentydninger til krøllede lagner *gg*

 

og alle der ikke føler sig velkomne fordi jeg værdsætter ærlighed partnere imellem - det må være hvad det er... det kan jeg jo dårlig gøre så meget ved :)  Vil man ikke besøge mig fordi man ved at jeg synes alle fortjener ærlighed... så er det sådan.. 

 

Jeg hykler ikke ved at sige at jeg synes det er ok at lyve og jeg står samtidig ved at jeg respekterer at alle har forskellige grunde til at træffe deres egne valg... det gør ikke sex med den pågældende ringere for min part :) 

 

Men god fornøjelse med resten af debatten... håber i når frem til noget brugbart :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har opgivet at læse hele denne tråd, da jeg synes den ind imellem kører temmelig meget af sporet. Jeg ser umiddelbart to linjer:

 

1. Om det er moralsk forkert for mænd at benytte sig af købesex, suppleret med om pigerne hhv. deres mandlige kunder skal stå offentligt frem med hvad de gør, og hele historien om det er "beskidt". Med hensyn til moralen må det jo være en helt individuel sag. Men man bliver selvfølgelig lettere utroværdig ved udtale sig om det moralsk forkerte ved det, hvis man samtidig selv gør det! Jeg har læst flere af pigernes begrundelser for ikke at være åbne om, hvad de laver, over for deres omgivelser, og jeg kan fuldt ud forstå dette. Mange af disse grunde er ret indlysende, hvis man følger den generelle politiske og samfundsmæssige debat i Danmark.  At man så kunne ønske sig en større åbenhed omkring det fra et samfundsmæssigt synspunkt er en anden sag. At mændene ikke er åbne om det over for deres omgivelser, specielt deres daglige partnere, har tilsvarende en masse begrundelser, der må siges at være åbenlyse. Jeg er selv en af dem, der ikke fortæller min partner hvor jeg er, men det er ikke fordi, jeg mener der er noget grundlæggende moralsk forkert i sex med andre end sin faste partner. Hvis jeg mente dette, ville jeg blive hjemme. Hun og jeg er bare ikke enige om dette emne. Så kan man sige, at så burde jeg måske finde en anden partner eller bo alene, blablabla...

 

Men alt dette har jo absolut intet at gøre med det, det hele startede med...

 

2. Brugen af ordet luder. Der er blevet kørt en del rundt om, at en luder og en glædespige er to forskellige ting, at glædespigen bringer... nåja... glæde, det gør luderen ikke. Dette er jo, undskyld mig, noget vrøvl. Det er blevet sagt før i tråden, men lad os bare tage den igen:

 

Fra Den Store Danske:

luder, prostitueret kvinde, der mod betaling yder seksuelle tjenester. http://www.denstoredanske.dk/Samfund,_jura_og_politik/Etnologi/Seksualitet/luder?highlight=luder

 

Fra Ordnet:

Kvinde som tilbyder samleje og andre seksuelle ydelser mod betaling. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=luder&search=S%C3%B8g

 

Ordnet om "glædespige":

prostitueret kvinde, synonym: luder. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=gl%C3%A6despige&search=S%C3%B8g

Se også http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=gl%C3%A6despige

 

Altså, rent sprogligt betyder de to ord det samme. Når det så er sagt, angiver Ordnet order glædespige som "forskønnende", ordet luder som "nedsættende", og i øvrigt order skøge som "gammeldags".

 

Nu synes jeg ikke, at et ord i sig selv er nedsættende. Jeg synes generelt denne fokus på, om man kalder noget for A eller B, er forfejlet. Dette gælder også i en masse andre sammenhænge. Der er jo visse minoritetsgrupper i samfundet, f.eks. visse medfødte handicap og sygdomme, som vi snart løber tør for betegnelser på, fordi det ene og det andet ord bliver brugt nedsættende i helt uvedkommende sammenhænge, og derfor må den oprindelige målgruppe for betegnelsen ikke længere kaldes dette, men skal/vil kaldes noget andet, tredje, fjerde osv.

 

Det er ikke ordet i sig selv, der er nedsættende. Det er den sammenhæng, det bliver brugt i, og hvordan den, der siger det udtrykker det. Piger, jeg kan godt forstå, at I bliver sure, hvis en siger noget i retning af "Du er bare en dum luder" til jer. Dette er en nedsættende bemærkning. Men jeg synes ikke, der er noget at blive sur over, hvis en siger "Jeg har været ved en luder i dag" efter at han har besøgt jer. Denne sætning har ikke nødvendigvis nogen som helst nedsættende betydning. Den udbredte brug af ordet luder som skældsord, som man ser i dag, specielt blandt de unge, har jo intet med jer at gøre. Mange mænd (og sikkert også kvinder), som er lidt ældre, vil ikke på samme måde være så vandt til brugen af ordet som skældsord, og vil muligvis slet ikke have dette i tanke, hvis de bruger udtrykket. Så ligefrem smide en på porten, fordi han kommer til at kalde jer "luder", er overdrevet, da han muligvis slet ikke mener noget negativt med det. De mennesker, der ser ned på prostituerede, vil gøre det, uanset hvad I kalder jer selv, og uanset hvad vi mænd kalder jer.

 

Brugt i den rette sammenhæng kan ordet endda have en fræk klang. Personligt synes jeg, der er noget frækt i hele konceptet, at man sammen med en kvinde går ind i et rum, man ikke plejer at være i, med det formål at have sex sammen. Det være sig ved købesex, en hemmelig elskerinde uden penge involveret, eller simpelthen derhjemme med konen. Dette kan for nogen endda blive til en del af et rollespil, hvilket godt vil kunne inddrage brugen af ordet "luder" og illusionen om at være sammen med en kvinde mod betaling, selv om der er tale om ens faste partner (ja, jeg har faktisk selv prøvet dette). Igen handler det hele om den kontekst, hvor ordet bliver brugt.

 

Så nej, at blive omtalt som en "luder", hvis man rent faktisk sælger sex for penge, behøver ikke være negativt ment. Men hvis det er, vil man som regel ikke være i tvivl!

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fra Ordnet:

Kvinde som tilbyder samleje og andre seksuelle ydelser mod betaling. http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=luder&search=Søg

Ordnet siger også:

 

SPROGBRUG nedsættende

 

Jeg er stadig af den overbevisning, at ordet "luder" i gængs brug er nedsættende.

 

Det er kun i specielle særtilfælde, at "luder" ikke er nedsættende.

 

Hvis en skribent på EG ønsker at gøre brug af "luder" på en ikke nedsættende måde, så bør skribenten eksplicit antyde dette i konteksten, for at undgå misforståelser.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

Jeg er stadig af den overbevisning, at ordet "luder" i gængs brug er nedsættende.

 

 

Jep - og her er vi igen tilbage til sagens kerne.

 

Ordet er pr. definition nedsættende - helt uanset, hvad den, der siger det, ellers mener med det.

 

Det er lige så nedsættende som "perker", "nigger" etc. etc.

 

Så det handler ikke om, at er måske er nogen, der kan bruge ordet uden at mene noget nedsættende med det - det handler om, hvordan ordet virker i sproget og på de folk, der hører det.

 

Helt på samme måde, som når det længere oppe ad strengen nævnes, at man ikke taler om sine massagepigebesøg, fordi det opfattes som "beskidt" (jeg ville meget hellere bruge et andet ord end beskidt, men kan ikke lige p. t. komme i tanker om ét, der kan bruges), bør man naturligvis undlade at bruge ord, der ude af konteksten opfattes som stødende eller nedladende/nedsættende på dem, der hører det.

 

Hvis altså man vil begå sig, forstås. :-P

 

Og angående, hvad Gameguy skrev alenlangt oppe ad strengen, så er der i min optik altså ikke ord, der er finere end andre - men der er ord, der er mindre hensigtsmæssige!

 

Og nej - jeg er heller ikke tilhænger af, at man kalder pigerne "gudinder". De er jo ikke gudinder. Gudinder findes slet ikke! :wink:

 

Men er der ikke en generel huskeregel, som kan bruges i adfærden ude blandt folk om, at man bør kalde folk det, de selv vil kaldes eller kalder sig selv?

 

For eksempel er der vist noget med, at samer ikke vil kaldes lapper -  der er også noget med, at skotter og walisere etc. ikke vil kaldes englændere!

 

Og så må man jo skynde sig at lade være med det og i stedet kalde dem samer og skotter og så videre.

 

Og det samme med "ludere", når de nu ikke vil kaldes det.

 

Ih, altså, hvor har jeg skrevet "luder" mange gange her de sidste par dage - mange flere gange, end jeg nogen sinde har sagt det. :wink:

 

I øvrigt forstår jeg slet ikke, hvorfor Gameguy og andre absolut vil kalde det, de selv gør, når de besøger piger beskidt. Man kan vel ikke gan på gang gøre noget, som man selv synes, er beskidt eller drligt eller negativt. Man gør det vel, fordi man synes, det er skønt og dejligt og livsbekræftende og... men det må jo være noget med terminologien generelt, som jeg ikke helt har fattet. :)

 

MVH & ærbødigst Spider

Del dette indlæg


Link til indlæg
Ja, sproget forandres, det bølger ind over byerne, et ord eller tre standser op på nogen danseclub nogetsteds, et andet sniger sig ind hvor ungdommerne holder fest eller spiller musik, og rejser videre, forandres og bliver noget andet.  Jeg står der i gadehjørnet og ser når ordene kommer farende og jeg prøver at fange dem; holde dem fast. Men det går ikke, de lader sig ikke fanges. Noget ord kan standse lidt hos mig; jeg kan få lov at bruge det lidt. Noget andet standser hos nogen anden og lader sig bruges. Det er sproget. 
 
Hvis nogen er i tvivl om at det bevæger sig; lyt til Khia.
 
Det hun siger i den tekst kan jeg ikke sige. Disse ordene er ikke mine, har jeg ikke evnen at bruge. Ikke kultur til. Men jeg kan godt lide at hun gør det. That's my bitch. Sproget forandres og bidrager til forandring. Derfor kan man aldrig sige at "en spade er en spade". Det ved man jo aldrig. Idag måske det er det, men måske ikke i morgen? Sproget bølger på og jeg kan godt lide at det er sådan det er. Jeg kan lide ord.
 
Men sprog er også magt. Og ord er også våben. Måske er faktiskt sproget den hvide middelklassens vigtigste værktøj, og måtte derfor bruges med omhu. Luder betyder faktiskt ikke luder. Luder betyder det du mener når du siger det, men også det jeg føler når jag hør det og det hun føler som du siger det om. Det er tre betydninger kun i denne lille gruppe. Og det har nul betydning hvor mange som stiller sig op og skriger at en spade er en spade.
Det kan man nemlig ikke være så sikker på.
 
Dette om dette og det var mit sidste ord i bruget-af-ordet-luder-debatten.
 
Men så har det også sniget sig ind i denne debat, en helt anden som handler om at fortælle vores koner og hele verden om vores besøg hos de flinke fruentimmer.
Jeg gider ikke citere diverse skribenter; jeg synes vi har fået ind noget slags citeringsvirus herinde, som i får i hvert fald mig at tabe læselysten. Og argumentationen har desværre fået give plads til påstander og forulempelser. 
Beskidt eller ikke? Ja, måske er der noget i tanken at vi historiskt ikke egentlig har det ok med at købe sex, og at vores dårlige samvittighed driver os at fordømme disse fortabte luder, for at på den måden give os mulighed at kunne standse her oppe på vores høje moralske gange? Det er jo ikke helt utænkeligt.
 
For det er jeg overbevist om: Mange af os, måske tilmed de fleste, har det ikke helt godt med det vi laver. Vi køber sex med vores penge, af kvinder der har brug for penge, og efterpå sidder vi herinde og dømmer og vurderer dem.  Jeg dømmer ikke nogen anden, kun mig selv, og jeg synes selv at det er noget beskidt jeg er igang med. Og det har ikke kun at gøre med at jeg ikke kan fortælle mine nærmeste, det har også at gøre med at jeg på nogen måde synes at både mig og kvinden jeg handler af, skulle være mer værd end at befinde os i den situationen.  Men jeg er der og hun er der, vi gør det bedste af det og nogle gange er det helt fint. Forudsat at det standser os immellem.
 
Jeg skal indrømme at jeg ikke forstår helt hvad du prøver at sige Jasmin? Eller hvorfor?  Måske har du lykkets indrette dit liv efter "Truth, the whole Truth and nothing but the Truth". Men du måtte jo kunne indse at du er temmelig alene. Der går ikke en af dig på 100.000. Så dit eksempel er faktiskt helt irrelevant. Man kan ikke gå til sin kone efter måske tredive år og sige: "Jo skat, det var en lille ting jeg glemte at sige når vi stod der i kirken den gang..." Vores samfund er bygget på familie og tosomhed - like it or not. Og det koster i form af kompromiser og løgner. Vi ønsker at være os selve så tro som muligt, men vi vil også være dem vi elsker tro. Altså måtte vi beholde noget for os selve. At kun være kapabel at elske nogen der ikke har nogle synspunkter på hvad man laver, forekommer lidt rationelt, eller ....?
 
 
Og jeg tror faktiskt også der er noget godt i en rimelig portion kompromiser og løgner. Vi har vores civilisation til fremfor alt to vigtige ting: at samarbejde og at holde os i skak. Jeg tror nemlig ikke et øjeblik på at det naturlige per se også er det gode. Eller at instinkter altid skal følges. Min dag er fuld af instinkter som jeg ikke følger simpelt hen for at mit liv ikke skal falde sammen og jeg ikke vil i fængsel. 
Jeg vil tilmed mene at det faktum at nogle kan tillade sig at altid følge instinkter, bygger på at de fleste af os ikke gør det. Det er vores fælles overenskomst, som gør at du Jasmin - og nogle få andre - kan få det rum at være superærlige i.
Købesex er en måde at lure denne civilisationsoverenskomst. Jeg følger kun mine instinkter lidt, og fortæller ikke nogen om det. Jeg har det ikke helt godt med det, og sætter dermed ind på det konto som du tager ud fra, Jasmin. Rent civilisationsmæssigt.
 
Jeg tror ikke på ærlighed i ny og næ. Simpelt hen fordi vi ikke har bygget en struktur for den. Det er som George Bernard Shaw siger: We must make the world honest before we can honestly say to our children that honesty is the best policy.
 
Desuden spørger jeg mig om den råe ærligheden egentlig ikke mest er et udtryk for selvretferdighed på andres bekostning.
"Honesty is the cruelest game of all, because not only can you hurt someone - and hurt them to the bone - you can feel self-righteous about it at the same time", sagde Dylans gamle mentor, Dave van Ronk.
 
Jeg tror det er vigtigt med et eget rum, en plads der kun jeg og mine tanker og lidelser får findes. Det som rummes der, er kun for mig. 
 
Og jeg tror på dårlig samvittighed. Uden den skulle vi være et samfund af selvretferdige mennesker, og dem kan man blive lidt træt af indimellem.
 
Og nu vil jeg have et pris for det mest højttravende indlæg i lang tid.
 
Knus
B

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gameguy

Jep - og her er vi igen tilbage til sagens kerne.

 

Ordet er pr. definition nedsættende - helt uanset, hvad den, der siger det, ellers mener med det.

 

Det er lige så nedsættende som "perker", "nigger" etc. etc.

 

Så det handler ikke om, at er måske er nogen, der kan bruge ordet uden at mene noget nedsættende med det - det handler om, hvordan ordet virker i sproget og på de folk, der hører det.

 

Helt på samme måde, som når det længere oppe ad strengen nævnes, at man ikke taler om sine massagepigebesøg, fordi det opfattes som "beskidt" (jeg ville meget hellere bruge et andet ord end beskidt, men kan ikke lige p. t. komme i tanker om ét, der kan bruges), bør man naturligvis undlade at bruge ord, der ude af konteksten opfattes som stødende eller nedladende/nedsættende på dem, der hører det.

 

Hvis altså man vil begå sig, forstås. :-P

 

Og angående, hvad Gameguy skrev alenlangt oppe ad strengen, så er der i min optik altså ikke ord, der er finere end andre - men der er ord, der er mindre hensigtsmæssige!

 

Og nej - jeg er heller ikke tilhænger af, at man kalder pigerne "gudinder". De er jo ikke gudinder. Gudinder findes slet ikke! :wink:

 

Men er der ikke en generel huskeregel, som kan bruges i adfærden ude blandt folk om, at man bør kalde folk det, de selv vil kaldes eller kalder sig selv?

 

For eksempel er der vist noget med, at samer ikke vil kaldes lapper -  der er også noget med, at skotter og walisere etc. ikke vil kaldes englændere!

 

Og så må man jo skynde sig at lade være med det og i stedet kalde dem samer og skotter og så videre.

 

Og det samme med "ludere", når de nu ikke vil kaldes det.

 

Ih, altså, hvor har jeg skrevet "luder" mange gange her de sidste par dage - mange flere gange, end jeg nogen sinde har sagt det. :wink:

 

I øvrigt forstår jeg slet ikke, hvorfor Gameguy og andre absolut vil kalde det, de selv gør, når de besøger piger beskidt. Man kan vel ikke gan på gang gøre noget, som man selv synes, er beskidt eller drligt eller negativt. Man gør det vel, fordi man synes, det er skønt og dejligt og livsbekræftende og... men det må jo være noget med terminologien generelt, som jeg ikke helt har fattet. :)

 

MVH & ærbødigst Spider

 

Tja beskidt og beskidt så slemt er det vel heller ikke! Grunden til at Luder er et slags skældsord må jo være at jobbet på en eller anden måde så også opfattes som værende beskidt ikke sandt ?? Hvorfor er der ellers ca. 50 pct. som mener det er skaldeligt? Hvorfor skal priserne være så høje? Hvorfor viser ingen sig her med deres ansigtsbilleder?? Det er fordækt. Du skriver, at det er skønt og livsbekræftende Ja sikkert, men også super egoistisk hvis du da ikke er single! Hvis du ikke er single så kunne du jo prøve at forklare din bedre halvdel hvor skønt og livsbekræftende det var at være nede og bolle en massagepige i går!! Derfor ville det være rart at vide om du er single eller ej for det er en væsentlig baggrundsviden at have, når man skal vurdere de indlæg som kommer omkring det emne vi lige pt. diskuterer! Og jeg accepterer at L ordet opfattes som værende et skældsord og vil derfor være varsom med brugen af det!! J er kørt helt op i det røde felt og har vist nogle sider af sig selv som er mindre postitive! Man kommer en gang imellem til at tænke på udtrykket hyskeriske k........ men hun kunne sikkert være meget spændende som domina evt. *SS*

Jeg håber for din egen skyld J, at du ikke turer rundt og reklamerer med dit nye job som massagepige - hvis du har børn navnligt, vil skammen for dem kunne få uoverskuelige konsekvenser. Jeg siger ikke samfundet har ret omkring dette, men det er unægteligt svært og mindre klogt at forsøge at stoppe en lavine som først ruller!

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gameguy

Åbne forhold!

 

Ægteskab er noget der hører kirke/moskéer osv. til. Og jeg hører ikke til dem der er stærk i tro'en mht. evangelier og koranvers.

 

Fint nok hr. filosof. Nu har ægteskabet dog også en lang række juridiske fordele/ulemper som altså rækker ud over kirken eller moskéen. Det kan man så selvfølgelig argumentere for er uretfærdigt og der burde være ligestilling mellem et fast forhold og et ægteskab. Jeg tror at det er praktisk betonet, hvor der med et ægteskab foreligger en slags kontrakt i form af vielsesattesten.

 

Men pas nu på ikke at nedgøre dem som har valgt at gifte sig! Man kan jo sagtens være gift uden at være religiøs på nogen måde og fred være med det!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gameguy

Det er det, der i min verden hedder fordrejning af en andens udsagn, og det er altså ikke så smart. Navnlig ikke hvis man selv eller andre begynder at argumentere ud fra fordrejningen. Så afspores tingene da helt.

 

Nu var Hammerhajen vågen og drog i felten, og det havde han måske ikke gjort, hvis du havde citeret Jasmin korrekt.

 

En lille smule fordrejning korrekt! Glæder mig at aldrig selv kunne finde på noget lignende! Det havde jeg da heller ikke forventet! Bort set fra det kom der jo en masse debat og synspunkter på banen. Vi fik nogle djævle til at springe frem osv! At være et svin og lave noget svineri er to nært beslægtede begreber. Begge ord stammer fra svin. Er den der laver svineri et svin eller hvad?? Dine handlinger er noget svineri eller du er et svin med dine handlinger - ikke den store forskel på disse to sætninger. Og tager man sætningen ud fra konteksten, så er min fordrejning måske slet ingen fordrejning, men en korrekt tolkning ud fra konteksten.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En lille smule fordrejning korrekt! Glæder mig at aldrig selv kunne finde på noget lignende! Det havde jeg da heller ikke forventet! Bort set fra det kom der jo en masse debat og synspunkter på banen. Vi fik nogle djævle til at springe frem osv! At være et svin og lave noget svineri er to nært beslægtede begreber. Begge ord stammer fra svin. Er den der laver svineri et svin eller hvad?? Dine handlinger er noget svineri eller du er et svin med dine handlinger - ikke den store forskel på disse to sætninger. Og tager man sætningen ud fra konteksten, så er min fordrejning måske slet ingen fordrejning, men en korrekt tolkning ud fra konteksten.

 

 

Sikken da en gang ordekvilibrisme.

Kan man så sige, at en bonde, der har svin, er en svinsk bonde?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sikken da en gang ordekvilibrisme.

Kan man så sige, at en bonde, der har svin, er en svinsk bonde?

 

Nej ikke direkte, men han er svinebonde. 

 

PS. kan se at Lady Cherie 7. marts optræder hos http://haderuppigerne.dk/page1.html - her har han så mulighed for at blive svinebundet  :D eller måske hængt op i kartowlern:  post-8836-0-54864300-1392593883_thumb.jp

 

Jeg er sikker på at flere af de lyserøde herinde med glæde ville se en vis person ophængt på samme måde  :D

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest tzatiki

Der er måske nogle, der har linket til det før...men så har jeg overset det.

 

http://www.dsn.dk/nyt/nyt-fra-sprognaevnet/nyt%20fra%20sprognaevnet%202%2012%20web.pdf

 

Det er jo guf for dette sites mange sprognørder :cool: 

 

Ser man på hvilke skældsord (altså ikke bandeord) de ældre og unge hyppigst anfører som de grimmeste udtryk de kender, er der enighed om førstepladsen:

 

Unges top 10:

1. luder

2. kælling

3. bøsse

4. so

5. bitch

6. fuck dig

7. idiot

8. perker

9. smatso

10. pikslikker/svin

 

Ældres top-10

1. luder

2. idiot

3. svin

4. fuck you

5. mula/fanden tage

dig/mother fucker/

laban

 

 

Tænk engang at laban er et skældsord. Det vil jeg da skrive bag øret.

 

 

Redigeret af tzatiki

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...