Hop til indhold
Filosoffen

DR søger sexkunder OG prostituerede

Recommended Posts

DR har tidligere søgt sexkøbere til deres tema:

 

På deres hjemmeside, kan man nu læse, at de også søger prostituerede: http://www.dr.dk/Om_DR/Medvirkende+og+Publikum/2013/2014/01/22103731.htm

 

Så nu er der ingen undskyld for pigerne her på EG :wink:

 

Ja, prostitutionsdebatten vil nok blusse op i forbindelse med at DR viser denne temaserie.

 

Forhåbenligt kan vi få en debat, hvor fokus IKKE er en ideologisk diskussion om en signallovgivning i form af et forbud af sexkøb, hvor forbuds-tilhængerne ikke vil anerkende fakta.

 

Det kunne være rart, hvis det for en gang skyld blev en diskussion om hvordan man hjælper det enkelte menneske der hvor det enkelte mennesker er.

 

F.eks. hvordan hjælper man mennesker i psykologisk ubalance(eller anden form for ubalance) inden de forsøger at "behandle" sig selv?

 

Det kunne f.eks. være hvordan man hjælper en kvinde, der, efter at hun har haft en hård opvækst med en alkoholiseret far, seksuelle overgreb, selvmordsforsøg, indlæggelse på psykiatiske afdelinger osv., forsøger at "behandle" sin psykologiske uro, ved at søge kropslig/seksuel opmærksomhed/bekræftigelse og begynder derfor med at sælge sex.

Redigeret af Filosoffen

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min fornemmelse er at DR vælger  en, for os, negativ vinkling på emnet, om nogen deltagelse fra sexarbejdere eller sexkunder vil kunne ændre den, kan jeg tvivle på. Jeg mærker tydeligt mere tillid til Tanja Rahm end til aktive sexarbejdere og betydelig væmmelse ved sexkunder :(

 

Venligst

 

Spunsen/Bundstokken :geek:  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan desværre også mærke på mit vand, at det nok forholder sig, som Bundspunsen beskriver.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu giver det jo også flere seere at lave en omgang "doom and gloom" reportage, end at give et nuanceret billede på tingene.

Så ja, det bliver nok mere af det samme "det er syndt for os, alle mænd er svin".

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har meldt mig (på mændenes side altså) og havde den indledende samtale med DR i sidste uge.

 

Ved første kontakt var indtrykket, at de gik befriende fordomsfrit til emnet, men der var alene tale om casting. Den egentlige kontakt med journalisterne på programmet følger først om et par måneder. 

 

Hvis de kontakter mig igen skriver jeg et indlæg om vinklingen. Det er nok tvivlsomt, da de går efter er sexkøbere der vil stå åbent frem - og det har jeg altså ikke lige tænkt mig.

 

  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad får man ud af en dokumentar af folk som står frem med ansigt og navn ?

 

Det er jo kun en bestemt personage som vil stå frem, og derfor får man ikke hele billedet....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad får man ud af en dokumentar af folk som står frem med ansigt og navn ?

 

Det er jo kun en bestemt personage som vil stå frem, og derfor får man ikke hele billedet....

 

Det kan ikke udelukkes at de går efter noget reality TV-lignende, og ønsker at tegne et karikeret og ekstremt billede af sælger og køber. 

 

Men jeg vil ikke på forhånd udelukke at de er reelle, og ønsker at give en mere nuanceret fremstilling. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det kan ikke udelukkes at de går efter noget reality TV-lignende, og ønsker at tegne et karikeret og ekstremt billede af sælger og køber. 

 

Men jeg vil ikke på forhånd udelukke at de er reelle, og ønsker at give en mere nuanceret fremstilling. 

 

Jo, men manden der er gift og besøger glædespiger uden at konen ved det,

singlefyren som egentligt også gerne ville finde en kæreste

manden med en højere jobstilling

glædespigen med masser af tæt kontakt til sin familie

hvordan får man dem til at stille op med navn og "billede" ?

 

Så er der evigheds singlen i en 1 værelses lejlighed

og glædespigen som flyttede hjemmefra som 17 årig tilbage

 

Nok lidt overdrevet, men altså.....  :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Drenge,

Den her kan ikke vindes, de fri kvinder taber! sex forskrækket kvinder. og snævert syn vinder altid her i DK!

Vi er er blevet et samfund af halvdovne, selvretfærdige individer der forherlige gennemsnitsdanskeren værdier.

Jeg ved ikke hvor i processen men de stærke vikinge gener er dæleme noget svækket eller helt forsvundet!

Dansker kom ind i kampen, giv plads til individet og privatlivet, stop moraliseringen lev dit eget liv ikke mit!

God weekend .... Og stakkels og tørnene drenge når først moralisterne har dømt os og vores pige ulovlige!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er enig i, at man godt kan frygte, at DRs tema udsendelser bliver "endnu en omgang i managen".

 

Hvis DR ønsker at være lidt seriøse, så skal de forsøge at løfte debatten væk mudderkastningsniveauet.

 

Og mudderkastningen bunder i høj grad i let omgang med løse fakta udmeldt fra begge side af salen.

 

Sandheden er jo, at det er meget svært/uladesiggøreligt, at få pålidelige fakta om prostitution. De "videnskabelige" undersøgelser, spørgeskemaer osv. osv. der har været både i Danmark og udlandet, er alle forbundet med stor usikkerhed.

 

For at få en seriøs debat, kunne man derfor vælge at tilsidesætte "fakta", og begynde at debatterer på en mere filosofisk, logisk og deduktiv måde.

 

F.eks. kunne et emne som "det frie valg" (eksistentialisme) være interessant at debatterer.

 

Har et hungernødsramt barn f.eks. det frie valg til at sige nej til mad fra en kristelig hjælpeorganisation, pga. religiøs overbevisning?

 

Eller har en person med psykologiske problemer(eller andre problemer) det frie valg til at sige nej til at tjene penge ved sexarbejde?

 

Og hvordan kan man via lovgivning hjælpe mennesker der via "det frie valg" kommer til at tage uheldige valg/fortryder valg, uden at hjælpen går ud over andre menneskers ret til fortsat at have det frie valg?

 

Helt grundliggende er det jo et spørgsmål om hvornår vi som samfund skal blande os i menneskets ret til at have det frie valg og hvornår et menneske er ansvarlig i forhold til sine valg.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg deltog i 2010 i en dokumentar på DR1 som hed "Det her luderliv".

 

På daværende tidspunkt var der mange artikler/programmer som omhandlede hvor dårligt prostituerede i DK havde det. Problemet var bare at også dengang tog man ofte udgangspunkt i de handlede eller gadeprostituerede.

Mette Aaby som er journalist på DR, satte sig for at vise hvordan hverdagen så ud for 3 danske piger på klinik. Vel og mærke 3 piger som hverken var handlet eller på andre måder tvunget ud i prostitution, men piger der derimod selv havde valgt jobbet og var glade for det.

 

To journalister fik lov at tage med mig på vagt og var der i 6 timer. Jeg som pige kunne deltage ganske anonymt hvis det var det jeg ville. Jeg deltog uden at vise ansigt ( påført en ganske nydelig paryk ) og min vagtpige valgte dertil også at få hendes stemme sløret. Da dokumentaren var færdigklippet, blev jeg inviteret ind på DR i Århus for at se det igennem og godkende programmet.

 

Resultatet blev et meget befriende nuanceret billede af prostitutionsbranchen og endelig fik Hr. og Fru Danmark øjnene op for at vi piger altså ikke altid er nogle hjælpeløse stakler.

 

Overvejer du at deltage i et program om prostitution, så har Mette Aaby og DR1 mine største anbefalinger.

 

Redigeret af Sanne

Del dette indlæg


Link til indlæg

Overvejer du at deltage i et program om prostitution, så har Mette Aaby og DR1 mine største anbefalinger.

Ja, jeg husker godt "Det her luderliv". Det var en rigtig god udsendelse :smile:

Jeg tror dog ikke, at Mette Aaby deltager i denne omgang - desværre.

Pt. er det en af DR's kampagneledere, Anne Tjell, der arbejder på at indsamle "cases" til deres tema om sexkøb. Hun har tidligere arbejdet med kampagner som dokumenterede samfundsproblemer som fx. mobning og selvmordsforebyggelse blandt børn og unge, samt motion og efteruddannelse af voksne.

 

Ved Googles hjælp, kan man finde ud af, at hun har også har henvendt sig på venuslogen og på en blog af en spiseforstyrret pige der er begyndt at sælge sex.

 

Håber virkelig, at Anne Tjell/DR formår at bevare samme objektivitet og fordomsfrie tilgang, som Mette Aaby formåede med "Det her luderliv".

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg deltog i 2010 i en dokumentar på DR1 som hed "Det her luderliv".

 

På daværende tidspunkt var der mange artikler/programmer som omhandlede hvor dårligt prostituerede i DK havde det. Problemet var bare at også dengang tog man ofte udgangspunkt i de handlede eller gadeprostituerede.

Mette Aaby som er journalist på DR, satte sig for at vise hvordan hverdagen så ud for 3 danske piger på klinik. Vel og mærke 3 piger som hverken var handlet eller på andre måder tvunget ud i prostitution, men piger der derimod selv havde valgt jobbet og var glade for det.

 

To journalister fik lov at tage med mig på vagt og var der i 6 timer. Jeg som pige kunne deltage ganske anonymt hvis det var det jeg ville. Jeg deltog uden at vise ansigt ( påført en ganske nydelig paryk ) og min vagtpige valgte dertil også at få hendes stemme sløret. Da dokumentaren var færdigklippet, blev jeg inviteret ind på DR i Århus for at se det igennem og godkende programmet.

 

Resultatet blev et meget befriende nuanceret billede af prostitutionsbranchen og endelig fik Hr. og Fru Danmark øjnene op for at vi piger altså ikke altid er nogle hjælpeløse stakler.

 

Overvejer du at deltage i et program om prostitution, så har Mette Aaby og DR1 mine største anbefalinger.

 

Det lyder som en dokumentar jeg gerne ville have set, men desværre ikke har set. Vi kan så håbe på at tilgangen vil være lige så nuanceret når det kommer til sexkøberne, og at betingelserne for deltagerne vil være lige så fair.

 

Jeg må indrømme at jeg som udgangspunkt er ret skeptisk overfor institutionen DR. De har alt for mange gange anlagt en politisk korrekte vinkel på køn og seksualitet - og naturligvis er der ikke mange, som er interesseret i at blive presset ind i en på forhånd fastlagt skabelon, der skal fremstille os som "de dumme svin". 

 

Men vi flytter ikke mange holdninger hvis vi overlader det til modstanderne at tegne billedet af os. Det jeg håbede på var at vise sexkunden også kan være en almindelig og (nogenlunde) socialt velfungerende mand. Muligvis bliver jeg skuffet som jeg er blevet før når jeg har haft for stor tillid til andres gode hensigter - men det er da forsøget værd.

Redigeret af Findus

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sanne - der har gennem årene været en tendens til at beskrive de prostituerede son naive, uskyldige ofre for samvittighedsløse, usle, svedige gamle mænds liderlighed. Efterhånden som de prostituerede selv har fået en stemme og nu er ved at blive anerkendt som de selvstændige, selvværdige, stærke, indforståede kvinder - sexarbejdere - de er, ændrer prostitutionsmodstandernes taktik sig mod at gå mere efter kunderne. Jeg er frygter at DR ikke vil vise sexkunden fra den samme side som du og dine kolleger blev vist i den udsendelse du medvirkede i, men snarere vil vinkle fortællingen om sexkunden ud fra en Tanja Rahm'sk vinkel. Jeg tvivler på at deltagende sexkunder vil kunne få udsendelsen til gennemsyn og afgørende accept inden offentliggørelse - men jeg kan da tage fejl - det er set før :)

 

 

Venligst

 

Spunsen/Bundstokken :geek:  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har lige fundet et par link til og kommentarer om filmen, som åbenbart har været vist i flere andre lande - bl.a. Sverige og Tyskland, men jeg har ikke kunnet finde selve filmen:

 

 

 

http://www.tv.nu/p/12010914551558dr2

 

http://www.tvmovie.de/tvprogramm-filme/DR1+Dokumentaren+-+Det+her+luderliv

 

http://www.livadk.org/?p=408

 

https://groups.google.com/forum/#!msg/dk.politik/-bvIozp9Zis/nkLCrNsEqgEJ

 

http://luderliv.wikispaces.com/

 

http://offentligfruentimmer.dk/?p=122  (Med Susanne - bør ses)

 

Se også dette om dokumetarprogrammet - fra side 16 - 19 http://www.drseniorprovins.dk/wp-content/uploads/2010/05/43-10.pdf

 

 

 

 

 

 

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er frygter at DR ikke vil vise sexkunden fra den samme side som du og dine kolleger blev vist i den udsendelse du medvirkede i, men snarere vil vinkle fortællingen om sexkunden ud fra en Tanja Rahm'sk vinkel. Jeg tvivler på at deltagende sexkunder vil kunne få udsendelsen til gennemsyn og afgørende accept inden offentliggørelse - men jeg kan da tage fejl - det er set før :)

 

Kan du ikke forklare din negative indstilling lidt mere konkret, altså med andet end din frygt og tvivl? F.eks. med dine egne erfaringer. :???:

 

Selvfølgelig kan du ha' ret i din frygt og tvivl, men hvis vi ikke selv som (ex)- sexkunder prøver at ændre de forudindfattede meninger, så bliver det nok svært at komme videre mht ændring af holdningerne i det offentlige forum af forholdet mellem prostitueret og kunde og især om vore grunde til vore valg.

 

Og selvfølgelig blive det nok vanskeligt IRL at finde nogen, der vil stå frem i al offentlighed, hvis det bliver et 'krav'; der er vist en hel del avisartikler, der aldrig er blevet til noget pga af krav om anonymitet fra de interviewedes side inkl. undertegnede. :-|

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes de skulle prøve at lede efter deltagere på smporten. Det plejer at være ris til egen røv at stille op til de her ting..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest gameguy

Min fornemmelse er at DR vælger  en, for os, negativ vinkling på emnet, om nogen deltagelse fra sexarbejdere eller sexkunder vil kunne ændre den, kan jeg tvivle på. Jeg mærker tydeligt mere tillid til Tanja Rahm end til aktive sexarbejdere og betydelig væmmelse ved sexkunder :(

 

Venligst

 

Spunsen/Bundstokken :geek:  

 

Og hvad nu hvis det er dem som har ret?? Vi er alle nogle klamme stoddere som fortjener psykolog hjælp i stil med ludomani. Selv dem som tror de er bedre end alle os andre bliver indlemmet i flokken. At gå til luder er en skamplet og tegn på dårlig moral. Ingen har vel lyst til at se sine døtre i dette erhverv vel ?? Man må indrømme, at de [modstanderne] har gode kort/argumenter på hånden. Sølibatet og askesen venter og måske er det sundt nok. Forbudet kommer believe me! *SS* Hvem stiller sig i øvrigt op og argumenterer imod et forbud, når konen eller søsteren/familien/datteren omtaler kunderne som perverterede eller sølle mænd. Der kommer et forbud det er kun et spm om tid. Kvinderne ønsker det generelt - de er da ikke interesseret i at deres mænd på nogle måder knalder udenom. Slaget er tabt det er kun et spm om tid. Skal man grine eller græde?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og hvad nu hvis det er dem som har ret?? Vi er alle nogle klamme stoddere som fortjener psykolog hjælp i stil med ludomani. Selv dem som tror de er bedre end alle os andre bliver indlemmet i flokken. At gå til luder er en skamplet og tegn på dårlig moral. Ingen har vel lyst til at se sine døtre i dette erhverv vel ?? Man må indrømme, at de [modstanderne] har gode kort/argumenter på hånden. Sølibatet og askesen venter og måske er det sundt nok. Forbudet kommer believe me! *SS* Hvem stiller sig i øvrigt op og argumenterer imod et forbud, når konen eller søsteren/familien/datteren omtaler kunderne som perverterede eller sølle mænd. Der kommer et forbud det er kun et spm om tid. Kvinderne ønsker det generelt - de er da ikke interesseret i at deres mænd på nogle måder knalder udenom. Slaget er tabt det er kun et spm om tid. Skal man grine eller græde?

 

Jeg kan faktisk ikke finde ud af, om du mener det ironisk?

Hvis det ikke er, ville jeg ikke være så skråsikker. Jeg mener at have set en undersøgelse, der viser, at - vistnok - op mod 70% af vælgerne ikke går ind for et forbud.

Jeg tror - og håber - at det på forhånd vil være en tabersag for ethvert politisk parti.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...