Hop til indhold
Guest Reader

Sex uden samtykke

Recommended Posts

Guest Reader

"Sex uden samtykke er voldtægt". Sådan indleder Amnesty en liste over 5 fakta om voldtægt. Blandt andet står der at det skønnes at 5100 kvinder udsættes for voldtægt eller voldtægtsforsøg om året, men politiet modtog i 2017 blot 944 anmeldelser om voldtægt eller voldtægtsforsøg. Det er da skræmmende.

Jeg er helt enig i at sex uden samtykke er voldtægt, men jeg har det lidt svært med hvordan vi mænd kan være sikre på at kvinden har givet sit samtykke. Når jeg er kommet i lag med en dejlig kvinde, så har jeg aldrig været i tvivl om at hun gerne ville. Men det er da langt fra alle gange at hun udtrykkeligt gav mig verbal samtykke, som i "Ja, du må gerne tage på mig. Ja, du må gerne føre dit lem op i min skede". Så er det jeg tænker - skal jeg nu have en formular med? Så jeg kan få en underskrift på at det er det vi aftaler?  

Ved købesex synes jeg det er en smule lettere, da man trods alt aftaler noget, nemlig ydelsen. Dog er der fare for at kvinden ikke aftaler af fri vilje, f.eks. en handlet kvinde. Men for hende der gør det frivilligt, skal hun stadig skriver under på min formular om at jeg gerne må?

En formular er næppe gangbar, men hvordan gør vi, sådan helt praktisk hvis der kommer en lov, der kan straffe hvis ikke vi har fået samtykke? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Nemtøs

Vi  skal  da  have  indført  et  udvidet  samtykke  (ironi  kan  forekomme) for  sex  er  jo  ikke  bare  sex.  

Og  kan  manden/kvinden  udsættes  for  erstatningsansvar hvis de  ikke  har  overholdt den  aftalte  samtykke. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Nej, der skal ikke foreligge en underskrift. 

Den eneste ændring, er vedrørende skyldsspørgsmålet. Der stilles krav til, at den anklagede, aktivt gør noget for at sikre sig, at det er accept. Accepten kan være i både ord og handlinger. Anklagemyndigden skal stadig løfte bevisbyrden og den anklagede vil jo stadig være uskyldig indtil andet er bevist. Så den anklagede ville ikke blive dømt, hvis denne ikke kan bevise at der var samtykke, dette skal forurettet bevise.

Det må bare erkendes at vi har et kæmpe problem med voldtægter af kvinder, så en lovændring der vil forbedre retstilstanden for ofrene uden at krænke den anklagedes retssikkerhed, må siges at være fordelagtig.

Sidst kan det nævnes, at siden Danmark har ratificeret Istanbul-konventionen, så har vi en forpligtelse til at overholde denne. Dette indebærer blandt andet, at der skal inkorporeres en samtykke-bestemmelse i straffeloven.

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nemtøs skrev, for 10 minutter siden:

Vi  skal  da  have  indført  et  udvidet  samtykke  (ironi  kan  forekomme) for  sex  er  jo  ikke  bare  sex.  

Og  kan  manden/kvinden  udsættes  for  erstatningsansvar hvis de  ikke  har  overholdt den  aftalte  samtykke. 

Tænker, hvad med en app, hvor man kan give samtykke:D:(

Jeg synes ikke man er i tvivle,

Sidder og tænke,r hvor der dissideret aftaler, at have sex med et JA fra begge, eller om det ikke bare sker hvis kemien er der.

Siger Kvinden ne,j så er det et Nej. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Reader
Sutteålen skrev, for 10 minutter siden:

Så den anklagede ville ikke blive dømt, hvis denne ikke kan bevise at der var samtykke, dette skal forurettet bevise.

Tak. Jeg skulle lige læse den et par gange inden jeg forstod den, men den fes ind til sidst. :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes det er problematisk - Jeg har flere gange vågnet hvor en kvinde enten har været så fræk at tage min pik i munden og/eller endnu være sat sig op på mig... 

Der har altså op til flere gange været tale om voldtægt og jeg har bestemt ikke givet samtykke inden... 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Egentlig er det lidt forunderligt at det altid er kvinder der omtales som voldtægtsofre - der er reelt set rigtige mange mænd der bliver voldtaget. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg føler mig slet ikke sikker på, at man ikke kan havne uforskyldt i en sag.

Se bare på de sager der har været fremme i #MeToo, hvor folk er blevet anklaget efter mange år. Hvornår har eksempelvis en instruktør misbrugt sin position og hvornår har en skuespiller gået i seng med vedkommende for, at opnå position og måske en rolle?

Der kan dårligt være nogen der er i tvivl om, at sådanne ting sker hver eneste dag og det har altid fungeret. Det er blot ikke i orden, at man kommer efter 30 år og anklager instruktøren for overgreb hvis begge parter var indforstået da det skete.

Har alle brødre herinde tænkt over, at de kan havne i en tilsvarende situation når de besøger en ung Sugarbabe der lugter "mere sugar)? eller for den sags skyld en ny GP?

Nej vel, den er nemlig meget svær at tolke så @Reader har ret, man kan sagtens komme galt afsted.

Redigeret af Randers_Borger

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er helt uenig i at sex uden samtykke er voldtægt. Det kan være voldtægt, men er det ikke nødvendigvis.

Det er kun voldtægt hvis kvinden aktivt siger imod eller gør modstand, eller er i en tilstand hvor hun ikke er i stand til at sige imod (er meget beruset eller bevidstløs).

Det er utroligt at de samme mennesker på venstrefløjen der går så meget op i retssikkerhed, og altid siger at det er bedre at 10 skyldige går fri end at 1 uskyldig bliver dømt, pludselig er klar til at sælge ud at samme retssikkerhed. Uden tvivl skyldes hykleriet at dette vil give feministerne et våben i deres utrættelige krig mod mænd. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes, det er lidt problematisk, for man har da før hørt om tilfælde, hvor pigen har indladt sig med en fyr, men bagefter fortrudt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
tiger skrev, for 1 time siden:

Det er utroligt at de samme mennesker på venstrefløjen der går så meget op i retssikkerhed, og altid siger at det er bedre at 10 skyldige går fri end at 1 uskyldig bliver dømt, pludselig er klar til at sælge ud at samme retssikkerhed. 

Hvor ser du, at der bliver solgt ud af retssikkerheden?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren
Borende X skrev, for 18 minutter siden:

Jeg synes, det er lidt problematisk, for man har da før hørt om tilfælde, hvor pigen har indladt sig med en fyr, men bagefter fortrudt.

Ja det er jo også noget med at sige nej i tide, og være tydelig med dette nej.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 9 minutter siden:

Ja det er jo også noget med at sige nej i tide, og være tydelig med dette nej.

Man har ALTID lov til at sige nej, både før og under akten. Der kan opstå situationer, hvor et ja må ændres til et nej. Det gælder både i og udenfor købesex-verdenen. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sutteålen skrev, for 32 minutter siden:

Hvor ser du, at der bliver solgt ud af retssikkerheden?

Som jeg forstår det skal anklageren nu kun bevise at anklagede ikke aktivt har sikret sig accept. Det mener jeg stiller anklagede dårligere, uanset bevisbyrden. 

Jeg kan nemt forestille mig en situation hvor to har sex (feks i beruset tilstand) og kvinden fortryder bagefter. De var måske lige gode om ikke at indhente accept, men hvor kvinden ikke er ansvarslig, er manden omvendt pludselig ansvarlig, ikke kun for sine egne handlinger men også for kvindens. Det er en infantilisering af kvinder. Jeg mener at det må være kvindens ansvar at sige fra hvis hun senere vil anklage manden for overgreb.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
tiger skrev, for 15 minutter siden:

Som jeg forstår det skal anklageren nu kun bevise at anklagede ikke aktivt har sikret sig accept. Det mener jeg stiller anklagede dårligere, uanset bevisbyrden. 

Jeg kan nemt forestille mig en situation hvor to har sex (feks i beruset tilstand) og kvinden fortryder bagefter. De var måske lige gode om ikke at indhente accept, men hvor kvinden ikke er ansvarslig, er manden omvendt pludselig ansvarlig, ikke kun for sine egne handlinger men også for kvindens. Det er en infantilisering af kvinder. Jeg mener at det må være kvindens ansvar at sige fra hvis hun senere vil anklage manden for overgreb.

Hvis kvinden mener, at hun er blevet voldtaget, så er det stadig hende, der har bevisbyrden. Der skal foretages en konkret vurdering af forholdet og hvis det kan bevises at der ikke var samtykke og anklagede måtte vide at der ikke var samtykke, så anses det som voldtægt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Angående at pigen kan sige nej, så forekommer der situationer hvor det er svært at sige nej. Enten af frygt for, at det skal eskalere eller ved at være handlingslammet grundet situationen.

Når der forekommer ca 4700 voldtægter eller forsøg på voldtægt om året, hvor kun ca 800 bliver anmeldt, så er der altså noget galt. Lovændringen vil jo sende et signal om, at samfundet vil gøre op med disse tal.

Derudover, så er der intet, som tyder på, at uskyldige vil blive dømt. Hvis en pige, urigtigt påstår, at hun er blevet voldtaget, og står ved dette i retten, så vil hun kunne blive dømt for falsk anklage, som har en strafferamme på op til 6 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sutteålen skrev, for 36 minutter siden:

Derudover, så er der intet, som tyder på, at uskyldige vil blive dømt. Hvis en pige, urigtigt påstår, at hun er blevet voldtaget, og står ved dette i retten, så vil hun kunne blive dømt for falsk anklage, som har en strafferamme på op til 6 år.

Jeg er uenig, der er al mulig grund til at tro at uskyldige vil blive dømt. Jeg kan stadig huske denne:

https://politiken.dk/indland/art4843761/Drenge-frikendt-for-gruppevoldtægt

Man valgte at tro pigen over drengene og så blev de dømt og fængslet. Med de nye 'samtykke' regler står mænd i deres situation endnu ringere.

Det er vist YDERST sjældent at piger er blevet dømt for falsk anklage, normalt slipper pigen uden påtale (mere infantilisering), og selv hvis de bliver dømt slipper de typisk med en løftet pegefinger. I den ovenstående sag sad de unge mænd fængslet i 14 måneder, og pigen fik som straf tilbudt psykolog hjælp!!

Sutteålen skrev, for 50 minutter siden:

Angående at pigen kan sige nej, så forekommer der situationer hvor det er svært at sige nej. Enten af frygt for, at det skal eskalere eller ved at være handlingslammet grundet situationen.

Jeg vil også protestere mod dette. Det er endnu mere infantilisering af kvinder.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
tiger skrev, for 6 timer siden:

Jeg er uenig, der er al mulig grund til at tro at uskyldige vil blive dømt. Jeg kan stadig huske denne:

https://politiken.dk/indland/art4843761/Drenge-frikendt-for-gruppevoldtægt

Man valgte at tro pigen over drengene og så blev de dømt og fængslet. Med de nye 'samtykke' regler står mænd i deres situation endnu ringere.

Det er vist YDERST sjældent at piger er blevet dømt for falsk anklage, normalt slipper pigen uden påtale (mere infantilisering), og selv hvis de bliver dømt slipper de typisk med en løftet pegefinger. I den ovenstående sag sad de unge mænd fængslet i 14 måneder, og pigen fik som straf tilbudt psykolog hjælp!!

Jeg vil også protestere mod dette. Det er endnu mere infantilisering af kvinder.

Den nævnte sag, er selvfølgelig rigtig trist. Men, i mine øjne, et svagt argument mod samtykke. Vi taler om en pige på 15 år med mentale problemer, som fremsætter falsk anklage og taler urigtigt i retten. Drengene bliver frikendt og hun dømmes så til psykiatrisk behandling. I det danske retssystem er man meget tilbageholdende med at sende børn i fængsel, dernæst så har hun en psykisk lidelse, der medfører at der foreligger en subjektiv straffrihedsgrund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sutteålen skrev, for 21 minutter siden:

Den nævnte sag, er selvfølgelig rigtig trist. Men, i mine øjne, et svagt argument mod samtykke. Vi taler om en pige på 15 år med mentale problemer, som fremsætter falsk anklage og taler urigtigt i retten. Drengene bliver frikendt og hun dømmes så til psykiatrisk behandling. I det danske retssystem er man meget tilbageholdende med at sende børn i fængsel, dernæst så har hun en psykisk lidelse, der medfører at der foreligger en subjektiv straffrihedsgrund.

Det virker ikke særligt betryggende at retten er klar til at tro på en pige med mentale problemer, og sende et par uskyldige drenge i fængsel i 14 mdr.

Husk at formålet med den nye 'samtykke' lov er at få flere anmeldelser, og når man så tænker på hvor sjældent piger bliver dømt for falsk anklage og hvor mildt det straffes, er jeg ikke i tvivl om at vi kommer til at se flere sager hvor mænd bliver dømt på tyndt grundlag.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
tiger skrev, for 16 minutter siden:

Det virker ikke særligt betryggende at retten er klar til at tro på en pige med mentale problemer, og sende et par uskyldige drenge i fængsel i 14 mdr.

Husk at formålet med den nye 'samtykke' lov er at få flere anmeldelser, og når man så tænker på hvor sjældent piger bliver dømt for falsk anklage og hvor mildt det straffes, er jeg ikke i tvivl om at vi kommer til at se flere sager hvor mænd bliver dømt på tyndt grundlag.

Det er svært at vurdere, hvad retten har lagt vægt på, når jeg ikke har læst dommen og dens præmisser. Men lad det ligge, det var en trist sag.

Formålet er ikke at få flere anmeldelser, men at forbedre retstilstanden for voldtægtsofre. Samtidig er det en international forpligtelse, der skal beskytte kvinders rettigheder.

Det er naivt at tro, at voldtægt kun finder sted ved brug af vold, trusler eller hvor offeret har været ude af stand til at kunne sige fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sutteålen skrev, for 3 timer siden:

Formålet er ikke at få flere anmeldelser, men at forbedre retstilstanden for voldtægtsofre. Samtidig er det en international forpligtelse, der skal beskytte kvinders rettigheder.

Du mener jeg er naiv, og jeg mener du er naiv :) så vi kommer nok ikke nærmere hinanden.

Amnesty skriver at de mener der begås 5000 voldtægter i Danmark men der kun anmeldes 900, og at det er for svært at opnå dom. Når Amnesty skriver at de ønsker at 'forbedre retstilstanden for voldtægtsofre' er det rent spin og røgslør, det de efterspørger er en lovgivning der vil føre til flere anmeldelser og gøre det nemmere at få manden dømt. Det er i øvrigt også nøjagtigt hvad der er sket i andre lande.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tiger skrev, for 15 timer siden:

Det er kun voldtægt hvis kvinden aktivt siger imod eller gør modstand, eller er i en tilstand hvor hun ikke er i stand til at sige imod (er meget beruset eller bevidstløs).

Mener du seriøst det?

>>Det må aldrig være en formodning, at en person giver samtykke ved ikke at kæmpe fysisk imod. Hvis et voldtægtsoffer ikke har synlige skader, ikke sagde nej eller kæmpede imod betyder det ikke, at det ikke var en voldtægt. Den nuværende voldtægtslov, lægger vægt på at der skal have været vold eller trusler om vold tilstede før det dømmes som en voldtægt. Men virkeligheden er den, at det er en helt naturlig fysisk og psykisk reaktion at ”fryse” i overgrebssituationen og ikke kæmpe imod. Et svensk studie fra 2017 viser, at 70 procent af 298 voldtægtsoverlevere oplevede ufrivillig lammelse under voldtægten.<<

https://amnesty.dk/nyhedsliste/2018/5-ting-du-boer-vide-om-voldtaegt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
tiger skrev, for 58 minutter siden:

Du mener jeg er naiv, og jeg mener du er naiv :) så vi kommer nok ikke nærmere hinanden.

Amnesty skriver at de mener der begås 5000 voldtægter i Danmark men der kun anmeldes 900, og at det er for svært at opnå dom. Når Amnesty skriver at de ønsker at 'forbedre retstilstanden for voldtægtsofre' er det rent spin og røgslør, det de efterspørger er en lovgivning der vil føre til flere anmeldelser og gøre det nemmere at få manden dømt. Det er i øvrigt også nøjagtigt hvad der er sket i andre lande.

Mener du helt seriøst, at en kvinde, der på grund af frygt eller lignende og som ikke siger fra, ikke kan voldtages? Der findes også voldtægter i parforhold.

Det har forhåbentlig også en præventiv effekt. Synes du ikke det er en god idé, at det bliver nemmere at dømme voldtægtsforbrydere?

Det er kun helt retfærdigt, at kvinder (især) opnår en bedre retstilstand, når den åbenlyst er haltende.

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg finder det dybt bekymrende at det seriøst overvejes at bringe omvendt bevisførelse ind i retssystemet. Jeg ved godt at der er flere der argumenterer for at det ikke er tilfældet, men så må i hjælpe mig lidt, for jeg har svært ved at forstå argumentet bag hvorfor det ikke er.

Først og fremmest, Amnesty nævner 5000 voldtægter, hvor af kun en brøkdel bliver anmeldt, hvor har amesty det tal fra? er det et skøn?

Jeg finder det også svært at sluge at sagen om den 15-årige, der på overfladen ligner et klokkeklart eksempel på gruppevoldtægt, hvor det først senere kommer frem via selvstændigt detektiv-arbejde fra de pårørende til den egentlig forurettede at de var uskyldigt dømt. Det taler ikke for indførslen af krav om samtykke, så det ser vi blot bort fra?
Der er myriader af scenarier hvor bevis af samtykke kan være svært, grænsende til umuligt, at opdrive.

Og i der nævner at det ikke er anklagede der skal bevise samtykke, men forurettede der skal bevise mangel på samme? hvor i ligger forskellen? som jeg ser det, ligegyldigt hvordan i prøver at spinne det så er, og bliver det omvendt bevisførelse.
Og det er om noget en glidebane.


Som jeg ser det, er en af de bedste måder at komme problemet til livs, og få flere til at komme frem og anmelde reelle voldtægter, er at indføre en reel straf til dem der beviseligt indgiver falsk anklage.
Falsk anklage skader både den falsk anklagede og andre ofre.

Begge parters retssikkerhed bør tages meget seriøst, uanset køn.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...