Hop til indhold
Guest Trinetease

Åbne Forhold....

Recommended Posts

Finn1101 skrev, for 10 minutter siden:

Og jo, man kan da givetvis elske nogen så højt at man lever med og accepterer hvad som helst.

Men det er stadig ikke noget, som man SKAL leve med eller acceptere, hvis man ikke har lyst. Uanset hvor højt man elsker hinanden. Det kan være en gave, man giver sin partner. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Trinetease

Handler åbne forhold i virkeligheden ikke om fuldstændig tillid til sin partners føleser ? 

Jeg er måske farvet af mit erhverv - jeg ved det ærlig talt ikke. Men man kan (i min verden) godt elske er andet menneske 100% og så stadig få lyst til sex med andre. 

Jeg ville blive skør af at blive begrænset - og jeg ville virkeligt hade at skulle begrænse et andet menneske....alene fordi at monogami er ‘sådan som vi mennesker nu lever’....

Noget andet er at en del kvinder mister lysten til sex efter de har fået børn.... og ‘tvinger’ dermed deres mænd til at leve et sex løst liv.....alene fordi at de er påtvunget monogami. De aller aller fleste mænd elsker jo deres kone og familie, de ville ikke bytte for noget i verden, men alligevel bliver de ufrivilligt sat i ‘min kone har mistet lysten - så det må jeg så heller ikke have’......

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror at meget få helt inde i det center, hvor følelserne sidder, især hos en mand, og især hvis man vitterlig elsker sin kone, men også hvis man bare synes at hun laver gode frikadeller, synes om et åbent forhold – og hvis han gør, så er han enten tvunget eller har bare ikke den slags følelser for konen, men derfor kan han godt elske hende.

Personligt kender jeg da også kvinder, der kunne finde på at skride bare ved den allermindste mistanke om utroskab, men jeg kender også kvinder, der måske ville være mere ligeglade, men ikke mange - og ingen mænd. Altså udover dem, der bare gerne selv vil have forskellige damer og ikke binde sig. 

Mit bedste råd vil være, at hvad man ikke ved, har man ikke ondt af. - Men sådan er vi mennesker måske så forskellige, og hvis nogen kan få det til at fungere for begge parter i et åbent forhold, så er det da bare godt, men jeg tror at det er naturstridigt for de fleste mænd, og at det derfor er en sjælden type. Det er i hvert fald ikke noget man kan tale sig tilrette om.

Og personligt har jeg aldrig hørt om nogen, der har overlevet at leve sammen i et åbent forhold i mange år.

Redigeret af Finn1101

Del dette indlæg


Link til indlæg

Èt er teori, praksis noget andet.
Kærlighed og sex er to forskellige størrelser.

Ved ikke hvad min reaktion ville være, men har da fået input til mentale udfordringer.

Ender med at jeg bliver skør...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Trinetease skrev, for 5 timer siden:

Jeg ville blive skør af at blive begrænset - og jeg ville virkeligt hade at skulle begrænse et andet menneske....alene fordi at monogami er ‘sådan som vi mennesker nu lever’....

Det er meget sådan jeg tænker.
Jeg er - som 'bekendt' ;) - 'kronisk kæresteløs'.
Een af grundene er, at jeg er dybt erotisk og på alle andre måder fascineret af kvinder - og af forskellige kvinder.
Jeg tænker, med den rette partner, kunne jeg godt have levet seksuelt monogamt - men jeg tror aldrig den erotiske nysgerrighed ville forsvinde.
Jeg ville simpelt hen have svære samvittighedskvaler over for en partner - ikke mindst fordi de kvinder jeg måske kunne danne par med, nok ikke l-i-g-e er de erotisk mest spændende.

For mig ville et åbent forhold være en mulighed .. eller måske snarere et polyamorøst forhold.
Måske kan jeg også bedre forestille mig det, fordi jeg har levet meget længe uden en partner ..
Derfor tænker jeg relationer anderledes, der er ikke nær så meget hængt op på parforholds-kærlighed.
Jeg har venner og familie, som jeg holder af på mange forskellige måder og niveauer, og det fungerer på mange måder fint ...

Jeg har svært ved at se mig selv i et 'klassisk' forhold ..
Der ville være en masse forpligtelser og begrænsninger, som passer meget dårligt med den livssituation jeg står i - som er noget kompliceret.

Jeg tror, vi KAN godt holde os til een partner - især hvis det seksuelle fungerer nogenlunde ...
Men mon ikke "ude-længslen" altid vil være der, for mange af os .. ??
Vi lærer bare at begrave den meget, meget dybt, af respekt for partner og familieliv ..
Det var fint, hvis vi kunne snakke mere åbent om det, og finde løsninger .. men "Forelskelseskulten" gør det desværre stort set umuligt ...

Jeg tror et åbent eller et polyamorøst forhold kan fungere, hvis man lever hver for sig - så giver streng monogami på een eller anden måde ikke rigtig mening, for mig ..
Men har man familie - især med børn - tror jeg man skal være meget forsigtig ... og meget sikker på sine egne og partnerens menneskelige kvaliteter ..

 

Redigeret af sneræven

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har været i et åbent forhold i 1½ år. Da vi begge havde nok at se til med børn og arbejde passede det os begge godt. Overfor børn, venner og familie var vi et monogamt par.
Vi kom begge fra lange monogame forhold på 15 og 20 år, hvor vi ikke havde haft sex med andre end vores partner.
Fordelen var at vi kunne snakke med hinanden om alt. Også hvad vi tændte på hos andre. 
Efter 1½ år var vi meget sjældent sammen med andre end hinanden. Blev enige om vi gerne ville fortsætte som et monogamt par.
Reelt ødelagde denne beslutning vores forhold. Det virkede uvant for os. En del af åbenheden om hvad vi tænkte forsvandt. 

Et åbent forhold kan fungere mindst lige så godt som et monogamt forhold. Det vigtigste er at begge betyder mest for hinanden, elsker hinanden og ikke kan undvære hinanden. At skifte fra det ene til det andet er rigtig svært og kan virke uvant og skræmmende.
Sandsynligvis er det derfor at åbne forhold virker skæmmende for de fleste, da kun har levet i monogame forhold. Hvis jeg ikke selv havde prøvet det ville jeg måske have den samme holdning.

Del dette indlæg


Link til indlæg

.. den "korte udgave" ... :)
.. for mig ..
.. hellere en varm og kærlig polyamor pige som partner eller ven ...
... end en kølig, strikt monogam kvinde som partner ...

Del dette indlæg


Link til indlæg
underdog40 skrev, for 1 minut siden:

Jeg er i besiddelse af en klassisk reptilhjerne. Så for mit vedkommende ville det være lykken og kunne knalde til højre og venstre i fuld accept samtidig med at kunne kramme konen i huset med ubetinget kærlighed. Kærlighed og sex er to vidt forskellige ting for mig. Toppen når det er kombineret, men ingen ultimativ betingelse. Problemet er bare at jeg måske ikke vil synes det er helt fint at hun skal udligne mit knalderi med andre stoddere. Hvad nu hvis hun mødte en der knaldede hende bedre end mig? Og det er der stor sandsynlighed for. Total katastrofe :(. Den chance tør jeg sq ikke tage :) 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Trinetease skrev, den 10/18/2017 at 08:58:

Er der nogen herinde som lever i åbne forhold? Ville i ønske at i gjorde? Vill i kunne leve med at jeres partner ville have et åbent forhold?

Jeg foretrækker åbne forhold. Mit sidste forhold var også åbent. Men måtte slutte fordi hun rejste hjem til sit hjemland.

Jeg synes det har en masse gode fordele, da det for mit vedkommende fjerner enhver form for jalousi.
Og dermed er jeg ligeglad med hvem hun snakker og skriver med. Så længe hun har det godt og sjovt med dem hun ser og snakker med.

Jeg synes det er sværere at finde kvinder, der er interesseret i åbne forhold. Da det oftest starter starter med et "åbent forhold" som så viser sig at være svært for kvinden at leve med, da de heller vil leve i et monogamt forhold. Følelserne er simpelthen blevet for stærke i relationen. Og det er den skillelinje, jeg har erfaring med, der er den store udfordring.

Min erfaring for at få et godt åbent forhold, det er at man ligger alle kortene på bordet, så der er helt styr på "spillets regler" for at undgå konflikter.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, for 23 timer siden:

Jeg foretrækker åbne forhold. Mit sidste forhold var også åbent. Men måtte slutte fordi hun rejste hjem til sit hjemland.

Jeg synes det har en masse gode fordele, da det for mit vedkommende fjerner enhver form for jalousi.
Og dermed er jeg ligeglad med hvem hun snakker og skriver med. Så længe hun har det godt og sjovt med dem hun ser og snakker med.

Jeg synes det er sværere at finde kvinder, der er interesseret i åbne forhold. Da det oftest starter starter med et "åbent forhold" som så viser sig at være svært for kvinden at leve med, da de heller vil leve i et monogamt forhold. Følelserne er simpelthen blevet for stærke i relationen. Og det er den skillelinje, jeg har erfaring med, der er den store udfordring.

Min erfaring for at få et godt åbent forhold, det er at man ligger alle kortene på bordet, så der er helt styr på "spillets regler" for at undgå konflikter.

 

Biologisk set passer det meget godt, hanner skal sprede deres gener (sæd) til så mange hunner så muligt, mens hunner skal udse sig den stærkeste han og holde fast på ham for at sikre sig det stærkeste afkom.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nikita Darling skrev, den 18/10/2017 at 14:50:

Nah, ikke helt. 

Jeg har en teori om, at de fleste mennesker i ny og næ drømmer og fantaserer om at dyrke sex med andre end én person hele livet. Hvis de kunne gøre det frit og kvit, ville det sikkert være en chance, som mange ville gribe. 

Men når det kommer til at sætte sin partner fri på samme måde, så er sagen en anden. Det misunder de ikke. Det kan de fleste slet ikke magte. Og det er den del, der får dem til at sige, at det så må være fordi, man ikke sådan rigtig elsker sin partner... For ellers vil man jo ikke have det fint med det. Og det er dér filmen knækker for mig, for der må man kunne erkende, at ikke alle er indrettet på samme måde.  

Lidt ala jobbet som glædespige... Én kvinde tænker, at det ville være noget så ubehageligt for hende... Og det må så betyde, at alle kvinder er indrettet på samme måde, men nej...bare nej.  

NikitA du beder om en god tone, hvorefter du saver en anden bruger midt over ;D

Jeg forstår fin1101 100pct., og hans pointe er den samme som jeg selv har argumenteret for ovenfor.

Omvendt respekterer jeg også dit synspunkt. 

Jeg er ikke normativ. Jeg mener ikke, at noget er bedre end noget andet. I det gamle Polynesien beskrev M. Meed en åben seksualkultur, som adskilte sig betydeligt for den kristne seksualkultur, som dominerede vesten. Jeg mener ikke, at den ene kultur er bedre end den anden.

Nej jeg er ikke normativ, men jeg er derimod interesseret i hvad der er realistisk, således jeg selv indgår i den optimale relation.

Nikita du taler om, at noget er "gratis". Men der er ikke ret meget her i livet som er gratis, hvorfor forsøget er urealistisk imo. Hvis man er ny forelsket, så tænder man kun på den een pige som drager mig. Men efter forelskelsen kan man på sin vej i livet møde piger som drager på en personligt plan, eller piger hvis udseende alene gør, at man har lyst til at bolle hende. Spørgsmålet er ikke om man har lyst. Spørgsmålet er om man er klar til at betale prisen. For det er ikke gratis. Jeg tror det er her vi er af forskellig mening.

Det er også derfor det findes utroskab og gifte mænd går til købesex. 

Nikita I jeres forhold har I gjort "omkostningen" meget lille. Nikita du vil nok sige, at der ikke er en omkostning. Personligt tror jeg ikke at det er uden omkostninger jvf. de punkter jeg listede i første indlæg.

Men det er netop derfor det for mig er spændende at høre andres erfaringer som udfordrer mine egne ræsonnementer. 

Så kom glad med flere meninger

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liverpool skrev, for 5 timer siden:

 Nikita du taler om, at noget er "gratis". Men der er ikke ret meget her i livet som er gratis, hvorfor forsøget er urealistisk imo.

——————

Jeg tror det er her vi er af forskellig mening.

Jeg mindes ikke at have beskrevet noget som gratis? 

Et parforhold som mit kræver da en kæmpe indsats, men er så heller ikke tilhænger af, at man bare læner sig tilbage uanset hvad. 

For mennesker der ikke er ligeså fri af jalousi og andre ting, jeg allerede har været inde på, kan det være utrolig svært at forestille sig, hvordan et åbent forhold kan fungere, og hvordan alle parter kan være glade og tilfredse. Det er derfor, at du taler om, hvad der er urealistisk og hvilken “pris” tingene har. Det ville have en høj pris for mange mennesker, som ikke er som mig, og det ville være urealistisk. 

Min pointe er bare...at det er det ikke for mig. 

Det er ikke uenighed - det er fordi vi er forskellige. For vi kan ikke være uenige om, hvad jeg føler, eller hvordan mit ægteskab har det. Vi kan kun være forskellige i forhold til, hvilke følelser vi har ved et åbent forhold. 

Derfor er debatten om, hvad der er urealistisk i denne sag fuldstændig ubrugelig. For det vil være forskelligt fra person til person. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dét, jeg oplever, er at både følelser, kærlighed, sex og erotik er meget mere fritflydende til stede i al kontakt mellem os mennesker, end vi almindeligvis tror.
Det er måske noget, man bliver mere bevidst om, når man er single.
Man kan fint leve uden en partner, men man kan ikke leve uden følelser .. eller kærlighed, for dén sags skyld.

Jeg oplever meget, at jeg 'henter energi' ved at have gode kontakter til andre og (prøve at) sprede gode energier, f. eks. i mit job.
Er man venlig, og oplever man god stemning og gode energier omkring sig, så får man det selv bedre. Meget bedre.
Og man får energi med hjem til også at kunne klare de ting der er lidt mere træls'e.
Det er vigtigt for mig, bl. a. fordi der er nogle komplikationer i min 'nære verden', som godt kan trække tænder ud ind imellem - så er det rigtig vigtigt at hente overskud andre steder.

Nikita Darling udtrykker det rigtig godt hér, synes jeg:

 

Nikita Darling skrev, den 18/10/2017 at 12:26:

jeg er ikke tvunget til at undertrykke min trang til det nye, det fremmede, spændingen, begæret, flirten, liren, forelskelsen og sommerfuglene i maven. Jeg bliver accepteret for den jeg er, og det er den ultimative kærlighedserklæring!

Når jeg oplever det, render jeg rundt totalt lalleglad som en anden lykkens pamjulefis. Det giver mig tonsvis af overskud til alle mennesker omkring mig, det giver mig så meget god energi,

 

At hente energi ved gode oplevelser, udveksling af følelser og gode vibrationer med alle mulige andre mennesker, kan være en kæmpe fordel .. også for de der står een nær.
Og hvis man lever meget som et erotisk - seksuelt menneske - som jeg også føler jeg gør - så kan sex sagtens være en del af dét billede ...
Nu har jeg besøgt Nikita et nogle gange, og vi snakkede en del sammen, så også dén vej rundt fornemmer jeg, jeg véd hvad hun mener ...

Det ser ud for mig, som om de fleste - også hér på 'site't' skelner knivskarpt imellem på den ene side 'kærlighed og sex med partneren', og på den anden side 'ren sex' ...
Det generer mig voldsomt, jeg oplever selv, der er et bredt spektrum derimellem.
For mig er sex og erotik et stort savn, så jeg besøger en GP en gang imellem.
Men jeg nægter at se mig selv som en "kold stodder, der bare skal have noget f**** "
Jeg kan faktisk godt li' pigerne ... jeg synes de allerfleste af dem er rigtig, rigtig søde, på den menneskelige måde ...
Om det er et moralk dilemma ... jo, det den-onde-sparke-mig da, det er  ... ;)
Og hér vil jeg da sige, at mødet med Nikita for nogle år siden - og dét Nikita skriver hér - hjælper mig godt på vej i dét dilemma ...

Jeg synes da, at det er rigtig fint at vi får emnet på bordet, - et åbent sexliv og hvordan det hnger sammen med følelser og forhold ... og da især i dét her noget spegede univers vi bevæger os rundt i ... :D ..

.. dæl'me godt nok svært at udtrykke .. håber jeg tilgives, hvis jeg lyder for 'mystisk' ... ;)



 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Finn1101 skrev, den 18/10/2017 at 13:17:

Altså, hvem kan holde til at leve i et åbent forhold, hvis man vitterlig elsker kvinden? Så skal man vist være en meget blød mand, og så er det kun fordi man ikke tør andet; man er stadig ked af det.

Hvis det endelig er, så er det da netop en usikker og umoden mand (m/k), der ikke tør lade sine partner sexe med andre uden at tude indeni som en lille pige?

Ja, undskyld. Men den ene parodi inviterer til den anden.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, den 20/10/2017 at 14:31:

Biologisk set passer det meget godt, hanner skal sprede deres gener (sæd) til så mange hunner så muligt, mens hunner skal udse sig den stærkeste han og holde fast på ham for at sikre sig det stærkeste afkom.

Nej.

Kvinders seksuelle strategi generelt i dyreriget, dvs. også hos mennesker, går ud på at finde de bedste gener til deres afkom OG hos nogle dyr at finde en far der kan være med til at opfostre afkommet. Det er ikke altid én og samme han, men oftere to forskellige. En attraktiv han ville være belastet af at skulle være med til at opfostre alle de børn han satte i verden, der er det smartere at få en anden til at gøre det.

Hanners seksuelle strategi er som regel at sprede gener så vidt muligt, med mindst muligt arbejde til følge. Det udmåler sig ultimativt i, at da faderskab ikke altid er let at påvise, at hanner er med til at opfostre fremmede hanners afkom. Dette er også tilfældet hos mennesket.
Jeg mindes en undersøgelse der blev foretaget i England for år tilbage, hvor de undersøgte arvemassen hos forskellige familier at de stødte på et overraskende resultat. I deres stikprøve var 1/3 af børnene afkom af en anden mand en ægtefællen, vel at mærke uden ægtefællens viden.

Evolutionen har også kommet op med en løsning på dette. Det ses at der er en seksuel præference hos mænd med blå øjne til at være mere tiltrukket af kvinder med blå øjne. Den samme præference går ikke igen hos kvinder med blå øjne, dvs. kvinder er hverken mere eller mindre tiltrukket af mænd med blå øjne, rent statistisk set.
En mulig og sandsynlig forklaring på dette er at kvinder kan være fuldkommen sikre på at være forældre til deres afkom, hvor at det hos mænd ikke er nær så sikkert.
De blå øjnes arvegang gør dog, at hvis afkommet har blå øjne, er sandsynligheden for at faderen også er den biologiske far til afkommet.
Link:
https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00265-006-0266-1

Redigeret af SalteFanden
link

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lever i et 'åbent' forhold med min kæreste. 

Åbent på den måde at hun er GP. 

Jeg er ikke selv sammen med andre, med mindre vi besøger en swingerklub sammen. Det er med min velsignelse at hun besøger andre mænd og er i min optik meget givende, både for hende og for os som par. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Sixty Niner skrev, for 23 timer siden:

Lever i et 'åbent' forhold med min kæreste. 

Åbent på den måde at hun er GP. 

Jeg er ikke selv sammen med andre, med mindre vi besøger en swingerklub sammen. Det er med min velsignelse at hun besøger andre mænd og er i min optik meget givende, både for hende og for os som par. 

Startede i med et åbent forhold fra starten af jeres forhold eller er det endt ud i et åbent forhold pga. hendes beskæftigelse som GP?

Del dette indlæg


Link til indlæg
gerog skrev, for 22 minutter siden:

Startede i med et åbent forhold fra starten af jeres forhold eller er det endt ud i et åbent forhold pga. hendes beskæftigelse som GP?

Vi er ikke startet med et åbent forhold, det er først for nylig at hun er begyndt som GP. 

Hendes tilgang til det er ikke pengene, men den opmærksomhed hun får fra mændene... Men pengene giver jo også opmærksomhed eller en form for bekræftelse. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...