Hop til indhold
Rejsenetværk

Vi vandt - 3 års arbejde igen:-)

Recommended Posts

Jeg vænner mig aldrig rigtigt til det, det ikke at kunne blive ansat i en virksomhed til det jeg laver hos virksomheden selv.
 
Efter næsten 23 år i samme virksomhed, var det slut for godt 8 år siden, og det var ud i samfundet på samme vilkår som alle andre.
 
Udviklingen går nu en gang den vej at virksomheder koncentrerer sig om deres kerneydelser, og køber facility eksternt.
 
Igen har vi nu gået i måneder i nervepirrende uvished under et udbud, der kommer hvert tredje år.
 
Ens arbejdsgiver havde af samme grund sikkerheds opsagt os, for ikke at risikere at skulle betale løn til os i vores opsigelsesperioder, skulle vi tabe udbuddet.
 
I nat kom forløsningen, mailen fra vores chef om at vi nu for tredje gang i træk havde vundet udbuddet hos den samme kunde, og at vores opsigelser hermed blev trukket tilbage, og at vi fortsætter på uændrede ansættelsesvilkår.
 
I udgangspunktet betyder det at vi har 3 års arbejde mere, og at fokus nu er på at vinde udbuddet igen om 3 år, og ikke på om vi nu vinder igen, og hvad nu hvis vi ikke gør - vi smiler igen :)
 
Vi var næppe billigst, og vi er næppe de billigste i en branche under konstant pres af prisdumping fra konkurrenter uden det navn vi har, men måske vi er bedst, det vil vi gerne tro at vi er - vi arbejder i hvert fald på at være bedst, fra nu i vores tredje 3 års periode.
 
Venlig hilsen
Rejsenetværk
Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tusind tak Trine

Ja lettelsen er enorm.

Både hos de af mine kolleger der har en familie at forsørge, og for hvem dagpenge knap nok rækker.

Dagpenge kan jeg klare mig for, men det havde været slut med købesex så længe jeg måtte skulle klare mig for dem.

Så nu er jeg spændt på om jeg har fri den første mandag i juni, eller om jeg igen går glip af når Club Mon Cherie har åben en gang hver måned ;-)

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tillykke Rejse. 

Jeg har også prøvet at konstant være på korttidskontrakter (1 år af gangen) og det er stressende af pommern til. Jeg endte med at tage konsekvensen og tog et af de jobs jeg altid søgte når kontraktudløbet nærmede sig. 

Måske skulle du også kigge dig omkring efter noget andet og mere sikkert?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tillykke Rejse. 

Men jeg synes godt nok din arbejdsgiver opfører sig mindre end pænt, ved at opsige dig inden han overhovedet ved om I får kontrakten. Det er jo næsten usmageligt. 

Men under alle omstændigheder er det godt at høre der kom lidt ro på.

 TVR

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, 1 time siden:

Tillykke Rejse. 

Men jeg synes godt nok din arbejdsgiver opfører sig mindre end pænt, ved at opsige dig inden han overhovedet ved om I får kontrakten. Det er jo næsten usmageligt. 

Men under alle omstændigheder er det godt at høre der kom lidt ro på.

 TVR

Nej det er det ikke, det er ganske naturligt i udbud, hvor der er licitering ind arbejdet. Når det så er sagt så vil det klæde de vindende arbejdsgiverne at overtage og ansætte bemeldte personer der taber ved licitationen, på de gældende vilkår som de har optjent - Løntrin - anciennitet - etc.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Hej tvr og Bigdick
 
Bigdick har helt ret, min arbejdsgiver har intet forkert gjort, det er hele udbudsprocessen der har tvungent dem til at sikkerhedsopsige os.
 
Det kan ikke være anderledes når ens arbejdsgiver i værste fald risikerer at skulle betale løn til x antal medarbejdere i op til 6 måneder +, som de ikke kan beskæftige til anden side, hvis de taber et udbud.
 
Som Bigdick var inde på, så indgik virksomhedsoverdragelse som en præmis i udbuddet, men ikke med garanti for den enkelte.
 
Desværre er det sådan indenfor facility at det i høj grad, men ikke udelukkende beror på om du kan blive ansat/forblive ansat i en markedsledende, og overenskomst bærende virksomhed, eller om det er en af en del andre konkurrenter til samme, der måtte udgøre ens eneste beskæftigelsesmæssige fremtid - i værste fald har det sine omkostninger som medarbejder hos en af sidstnævnte.
 
Det er nu en gang sådan at det er de arbejdsgivere, fagforeninger og arbejdstagere der følger spillereglerne indenfor LO og Dansk Industri området, som arbejdstager, og mener jeg arbejdsgiver med, der står sig bedst ved sammen fortsættende at bakke op om.
 
Vi er under stadig pres af spillere i markedet og gule fagforeninger, tilsvarende på arbejdsgiver siden, der søger at anfægte og underminere det aftale grundlag, vi bygger vores indbyrdes forhold og samarbejde på.
 
Venlig hilsen
 
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetvaerk skrev, for 1 time siden:
Hej tvr og Bigdick
 
Bigdick har helt ret, min arbejdsgiver har intet forkert gjort, det er hele udbudsprocessen der har tvungent dem til at sikkerhedsopsige os.
 
Det kan ikke være anderledes når ens arbejdsgiver i værste fald risikerer at skulle betale løn til x antal medarbejdere i op til 6 måneder +, som de ikke kan beskæftige til anden side, hvis de taber et udbud.
 
 

Nu sagde jeg ikke at det var forkert. Jeg sagde det var næsten usmageligt, og ikke at opføre sig pænt. Det står jeg ved. Jeg er gammeldags nok til at være af den opfattelse at jeg ansætter folk jeg ikke fyrer (med mindre de stjæler af kassen). Med mindre dele af virksomheden flyttes. Men at fyre folk der gør deres job, alene fordi jeg ikke er dygtig nok til at få forlænget en aftale jeg egentlig allerede har - PÅ FORHÅND !!! - det mener jeg stadig er usmageligt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 2 minutter siden:

Nu sagde jeg ikke at det var forkert. Jeg sagde det var næsten usmageligt, og ikke at opføre sig pænt. Det står jeg ved. Jeg er gammeldags nok til at være af den opfattelse at jeg ansætter folk jeg ikke fyrer (med mindre de stjæler af kassen). Med mindre dele af virksomheden flyttes. Men at fyre folk der gør deres job, alene fordi jeg ikke er dygtig nok til at få forlænget en aftale jeg egentlig allerede har - PÅ FORHÅND !!! - det mener jeg stadig er usmageligt. 

Hvis min arbejdsgiver forhåndsafskeder mig hver 3. år ville jeg nok prøve at finde et andet job... Den usikkerhed kan jeg ikke leve med.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 9 minutter siden:

 Men at fyre folk der gør deres job, alene fordi jeg ikke er dygtig nok til at få forlænget en aftale jeg egentlig allerede har - PÅ FORHÅND !!! - det mener jeg stadig er usmageligt. 

Nu er det sådan at indenfor mit beskæftigelses område, fortages der også licitationer og udbyderne har kun en interesse, og det er at få arbejdet så billigt som muligt, fair nok. Nu er min vognmand så af den fornuftige slags, der ikke giver tilbud på noget, hvor timeindtægterne er mindre end timeudgifterne, så hellere afmelde bilerne end at binde penge i røven på chaufføren når han kører ud fra garagen.

Hvis den der byder under får arbejdet, så fred være med det, hvis vedkomende så må kaste håndklædet i ringen, så køres der til den normale timepris. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nille skrev, for 10 minutter siden:

Hvis min arbejdsgiver forhåndsafskeder mig hver 3. år ville jeg nok prøve at finde et andet job... Den usikkerhed kan jeg ikke leve med.

Det er der så mange, der må...

Del dette indlæg


Link til indlæg
warmgun skrev, for 1 minut siden:

Det er der så mange, der må...

Gør det ikke mindre usmageligt

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er nu en gang sådan indenfor facility at arbejdsgiver og tager hos samme, er i samme båd, når nu det er tilfældet at vi er eksterne leverandører i et marked, hvor aftager af vores ydelser kan skifte os ud med en anden leverandør, helt uden de hensyn der i reglen gælder internt i relation til egne medarbejdere.

Så nej tvr, det er ikke usmageligt at sikkerhedsopsige sit personale under samtidig erklæret vilje til at fortsætte ansættelsesforholdet på uændrede vilkår, hvis muligheden herfor er tilstede.

Når virksomheder ikke vil ansætte egne medarbejdere til de arbejdsfunktioner vi bestrider, udgør det et grundvilkår som ekstern leverandør.

Paradokset er at virksomhederne, offentlige såvel som private har behovet, og brug for medarbejderne uanset om de ansætter interne, eller de køber eksternt.

Sidstnævnte er blot langt mindre forpligtende, og dermed også langt mere usikkert for os, som medarbejdere hos en ekstern leverandør.

Når nu man er blevet 51 år, og ikke har kompetancerne til at kunne komme i betragtning til jobs, hvor arbejdsgiver stadig ansætter egne medarbejdere, ja så spiller man på de strenge man stadig har, og håber på det bedste så længe man kan.

Så det er i praksis ingen mulighed for mig at søge andre udfordringer, og jeg er blot lykkelig over at forblive ansat hvor jeg er, og arbejde der hvor jeg gør.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nille skrev, for 15 timer siden:

Hvis min arbejdsgiver forhåndsafskeder mig hver 3. år ville jeg nok prøve at finde et andet job... Den usikkerhed kan jeg ikke leve med.

Ja, det er nok en ret sikker måde at sortere sine bedste medarbejdere fra på.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetvaerk skrev, for 19 timer siden:

Det er nu en gang sådan indenfor facility at arbejdsgiver og tager hos samme, er i samme båd, når nu det er tilfældet at vi er eksterne leverandører i et marked, hvor aftager af vores ydelser kan skifte os ud med en anden leverandør, helt uden de hensyn der i reglen gælder internt i relation til egne medarbejdere.

Så nej tvr, det er ikke usmageligt at sikkerhedsopsige sit personale under samtidig erklæret vilje til at fortsætte ansættelsesforholdet på uændrede vilkår, hvis muligheden herfor er tilstede.

Når virksomheder ikke vil ansætte egne medarbejdere til de arbejdsfunktioner vi bestrider, udgør det et grundvilkår som ekstern leverandør.

Paradokset er at virksomhederne, offentlige såvel som private har behovet, og brug for medarbejderne uanset om de ansætter interne, eller de køber eksternt.

Sidstnævnte er blot langt mindre forpligtende, og dermed også langt mere usikkert for os, som medarbejdere hos en ekstern leverandør.

Når nu man er blevet 51 år, og ikke har kompetancerne til at kunne komme i betragtning til jobs, hvor arbejdsgiver stadig ansætter egne medarbejdere, ja så spiller man på de strenge man stadig har, og håber på det bedste så længe man kan.

Så det er i praksis ingen mulighed for mig at søge andre udfordringer, og jeg er blot lykkelig over at forblive ansat hvor jeg er, og arbejde der hvor jeg gør.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Rejse du har 3 år mere til at efteruddanne og opkvalificere dig til et andet job/branche hvis du vil, så grib muligheden :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg har en god bekendt, der valgte at uddanne sig til kok i en alder lige omkring 55 år.
Hans begrundelse for at skifte brance var, at han havde lyst til at prøve noget nyt, og alderen var ingen hindring for ham i at blive kok.

Det eneste hans nuværende arbejdsgiver var lidt betænksom med i starten, var om han kunne klare at have en køkkenchef eller souschef på 25-30 år som chef(er).
Men som han sagde, så længe de ved mere end mig, skal jeg nok lytte :)

Så jeg er enig med Nille, hvis du virkelig vil noget andet, så find din passion og gå efter det. 51 år er ingen alder!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetvaerk skrev, den ‎20‎-‎04‎-‎2016 at 08:39:
Jeg vænner mig aldrig rigtigt til det, det ikke at kunne blive ansat i en virksomhed til det jeg laver hos virksomheden selv.
 
Efter næsten 23 år i samme virksomhed, var det slut for godt 8 år siden, og det var ud i samfundet på samme vilkår som alle andre.
 
Udviklingen går nu en gang den vej at virksomheder koncentrerer sig om deres kerneydelser, og køber facility eksternt.
 
Igen har vi nu gået i måneder i nervepirrende uvished under et udbud, der kommer hvert tredje år.
 
Ens arbejdsgiver havde af samme grund sikkerheds opsagt os, for ikke at risikere at skulle betale løn til os i vores opsigelsesperioder, skulle vi tabe udbuddet.
 
I nat kom forløsningen, mailen fra vores chef om at vi nu for tredje gang i træk havde vundet udbuddet hos den samme kunde, og at vores opsigelser hermed blev trukket tilbage, og at vi fortsætter på uændrede ansættelsesvilkår.
 
I udgangspunktet betyder det at vi har 3 års arbejde mere, og at fokus nu er på at vinde udbuddet igen om 3 år, og ikke på om vi nu vinder igen, og hvad nu hvis vi ikke gør - vi smiler igen :)
 
Vi var næppe billigst, og vi er næppe de billigste i en branche under konstant pres af prisdumping fra konkurrenter uden det navn vi har, men måske vi er bedst, det vil vi gerne tro at vi er - vi arbejder i hvert fald på at være bedst, fra nu i vores tredje 3 års periode.
 
Venlig hilsen
Rejsenetværk

Til lykke!

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 19 timer siden:

Gør det ikke mindre usmageligt

Konkurrencesamfundet på liberalistiske vilkår er du da normalt fan af?

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Rejsenetvaerk skrev, for 19 timer siden:

Så nej tvr, det er ikke usmageligt at sikkerhedsopsige sit personale under samtidig erklæret vilje til at fortsætte ansættelsesforholdet på uændrede vilkår, hvis muligheden herfor er tilstede.

 

OK Rejse. Hvis du kan leve med det, er det jo OK. Jeg ville ikke byde det til mine medarbejdere. Og jeg synes stadig ikke det er pænt gjort. Men hvis du (og andre) finder det OK, så glem min mening her. Jeg sidder nok lidt på den anden side af bordet, i virkeligheden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...