Hop til indhold
Gæst

Din favorit ØL!

Recommended Posts

I det store hele er øl øl.... jeg er ikke sikker på jeg kan smage forskel på en Wiibroe, Carlsberg, Tuborg eller Thy. Slagsen af øl (pilsner, ale, stout, hvedeøl etc) er det derimod lettere med..... men igen: en Beamish mod en Murphy ? Same same.

Vin derimod..... meget større forskelle. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 45 minutter siden:

I det store hele er øl øl.... jeg er ikke sikker på jeg kan smage forskel på en Wiibroe, Carlsberg, Tuborg eller Thy. Slagsen af øl (pilsner, ale, stout, hvedeøl etc) er det derimod lettere med..... men igen: en Beamish mod en Murphy ? Same same.

Vin derimod..... meget større forskelle. 

Enig, meget større forskel mellem øl og vin, end mellem øl og øl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 15 timer siden:

Ellers er disse mine favoritter

242431745_a22be0c8b0.jpg

 

 

Flensburger Pilsner og Warsteiner er mine favorit øl :)
Jeg bliver helt tørstig af at tænke på det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Øl er Øl????
Det er da noget vrøvl!!
Jeg vil da meget hellere drikke en Randers bryghus pilsner - eller for den sags skyld en anden af de mindre bryggeriers pilsner, end en tuborg/carlsberg

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, 1 time siden:

Min favorit øl - og så endda i 3pægl....

07 saaz

Desværre er det ikke mange steder, at man kan købe stakitøl . . . :sad::sad: MEN sjovt at hive op af jordkøleren . . . ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
an2n skrev, for 3 minutter siden:

Desværre er det ikke mange steder, at man kan købe stakitøl . . . :sad::sad: MEN sjovt at hive op af jordkøleren . . . ;-)

Nej det er der desværre ikke. Flere klassikere fra det nu hedengangne Nykøbing Bryghus, var Blå Nykøbing samt Dynamit, det var sateme sager for voksne mænd.

Var i anden anledning på Lolland -Falster hvor vi, af kunden, blev inviteret på Krenkerup Bryghus. Se der var øl for rigtige mænd.
http://krenkerupbryggeri.dk/bryggeriet/krenkerup-stakitol/

Det var sgu godt nok nødvendigt at hyre en taxi hjem.

Del dette indlæg


Link til indlæg
BigDick skrev, for 4 minutter siden:

Nej det er der desværre ikke. Flere klassikere fra det nu hedengangne Nykøbing Bryghus, var Blå Nykøbing samt Dynamit, det var sateme sager for voksne mænd.

Var i anden anledning på Lolland -Falster hvor vi, af kunden, blev inviteret på Krenkerup Bryghus. Se der var øl for rigtige mænd.
http://krenkerupbryggeri.dk/bryggeriet/krenkerup-stakitol/

Det var sgu godt nok nødvendigt at hyre en taxi hjem.

JA - Vi jyder må som regel til 'udlandet/nationalparken' for at finde sjove øl / stakitøl (Refsvindinge) . . . . ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg laver selv en hel del øl, som ren hobby, så jeg må jo af respekt for mit eget produkt sige hjemmebryg, men er der ikke noget på lager, så foretrækker jeg nok øl fra de belgiske trappister :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Toddy skrev, for 58 minutter siden:

Jeg laver selv en hel del øl, som ren hobby, så jeg må jo af respekt for mit eget produkt sige hjemmebryg, men er der ikke noget på lager, så foretrækker jeg nok øl fra de belgiske trappister :D

Fedt :) 

Er det svært at lave sin egen hjemmebryggede øl? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 15 minutter siden:

Fedt :) 

Er det svært at lave sin egen hjemmebryggede øl? 

Det er faktisk ikke så svært, men ret tidskrævende, særligt når man vælger at selv valse sit byg osv

Der bruges også utroligt meget tid på rengøring af udstyr osv

Renlighed er et must for et godt resultat

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hmm - jeg har nok ingen favorit øl, men jeg har favorit øl til særlige situationer.

I Irland er der kun én ting der duer - en kulsort Guiness med tykt cremet skum, skænket med den tid det nu tager, som man nyder mens regnen slår mod pubbens vinduer. Efter en dag langs digerne i Sønderjylland hvor alt er stille, fladt og grønt så langt øjet rækker og dagen slutter i aftensolen på terrassen på den tyske kro i Rudbøl er der også kun én øl der duer - en Flensborg pilsner fra fad - men man skal nu huske at bestille to på én gang for de er små og skænkes med kærlighed, så det tager sin tid :) Til årets første virkelige sommerdag med persillekylling, nye kartofler og hjemmelavet sprød agurkesalat er en almindelig dansk pilsner perfekt - til julefrokosten er den den søde, tunge Carlsberg 47 der er favoritten.

- dermed ikke sagt at at det ikke er spændende at smage mange forskellige, og nogle bedre end andre, men der er situationer hvor kun én slags øl er den "rigtige" :)

Redigeret af Findus
Stavefejl

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, for 3 timer siden:

Fedt :) 

Er det svært at lave sin egen hjemmebryggede øl? 

Jeg kommer til at tænke på min gamle far, jeg var teenager da han gik på pension dengang for godt 40 år siden. Dengang kunne man alle steder købe kit's til hjemmebrygning af øl , jeg tro det var Heigar - det min far købte. Han bryggede og det gærrede på vinballoner - som i sangen - det syder og bobler og lugter af gær.

Da det var færdigt, blev det tappet på de omhyggeligt rengjorte flasker han møjsommeligt havde samlet, de blev kapslet på den lejede kapselmaskine fra Matas og her skulle det stå og eftergære. I følge brygge-beskrivelsen skulle man ikke drikke direkte af flasken, men hælde forsigtigt på flaske da bundfaldet kunne indeholde restgær som kunne påvirke mave- tarmsystemet :)

Dagen for prøvesmagning oprandt og der blev forsigtigt hældt op, klarheden og farven vurderet op mod lyset, duften og til sidst smagen vurderet - det var ikke værst. Det var ikke værst, den første gled ned - det gjorde nr 2 også og så vidt jeg husker også nr 3 :) --- lige pludselig blev den gamle bleg og stiv i blikket :-( og forsvandt ud på det lille hus for de næste timer :grin: han rørte det ikke mere. Min onkel ville gerne have den, han mente min far var sart så alle fire kasser blev afleveret hos en meget taknemmelig svoger :) inden de var båret i kælderen havde onkel taget to - direkte fra flasken. Min faster ringede senere på aftenen og fortalte at onkel stadig sad derude og han havde forlangt derudefra at hun skulle hælde det hjemmebryggede pi. i kloakken. 

Siden blev der kun drukket  øl fra købmanden :D 

Redigeret af Bundstokken

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bundstokken skrev, for 2 minutter siden:

Jeg kommer til at tænke på min gamle far, jeg var teenager da han gik på pension dengang for godt 40 år siden. Dengang kunne man alle steder købe kit's til hjemmebrygning af øl , jeg tro det var Heigar - det min far købte. Han bryggede og det gærrede på vinballoner - som i sangen - det syder og bobler og lugter af gær.

Da det var færdigt, blev det tappet på de omhyggeligt rengjorte flasker han møjsommeligt havde samlet, de blev kapslet på den lejede kapselmaskine fra Matas og her skulle det stå og eftergære. I følge brygge-beskrivelsen skulle man ikke drikke direkte af flasken, men hælde forsigtigt på flaske da bundfaldet kunne indeholde restgær som kunne påvirke mave- tarmsystemet :)

Dagen for prøvesmagning oprandt og der blev forsigtigt hældt op, klarheden og farven vurderet op mod lyset, duften og til sidst smagen vurderet - det var ikke værst. Det var ikke værst, den første gled ned - det gjorde nr 2 også og så vidt jeg husker også nr 3 :) --- lige pludselig blev den gamle bleg og stiv i blikket :-( og forsvandt ud på det lille hus for de næste timer :grin: han rørte det ikke mere. Min onkel ville gerne have den, han mente min far var sart så alle fire kasser blev afleveret hos en meget taknemmelig svoger :) inden de var båret i kælderen havde onkel taget to - direkte fra flasken. Min faster ringede senere på aftenen og fortalte at onkel stadig sad derude og han havde forlangt derudefra at hun skulle hælde det hjemmebryggede pi. i kloakken. 

Siden blev der kun brygget øl fra købmanden :D 

Haha den historie minder meget om dengang for nok 30 år siden, hvor min onkel prøvede at lave øl

Dog var der ikke nogen der blev syge, men der blev et forfærdeligt svineri da kapslerne begyndte at springe af af sig selv ;-)

Jeg har dog ikke selv oplevet nogen problemer og laver det hele selv fra bunden af, for syntes ikke at det er så sjovt at bruge kits

Del dette indlæg


Link til indlæg
Toddy skrev, for 14 minutter siden:

Haha den historie minder meget om dengang for nok 30 år siden, hvor min onkel prøvede at lave øl

Dog var der ikke nogen der blev syge, men der blev et forfærdeligt svineri da kapslerne begyndte at springe af af sig selv ;-)

Jeg har dog ikke selv oplevet nogen problemer og laver det hele selv fra bunden af, for syntes ikke at det er så sjovt at bruge kits

Hemsøboerne 14 til 17 min. inde i afsnittet - præsten midt under vielsen : Hvem faen er det som trækker øl opp:D :  https://www.youtube.com/watch?v=eL2qbqyyZn0

Del dette indlæg


Link til indlæg
troldmanden skrev, den 30/10/2015 19.05.52:

...Hvad er din favorit øl?

Grats øl.

Del dette indlæg


Link til indlæg
DETH skrev, for 3 timer siden:

Mmmhhhhimage.thumb.jpeg.cf8f1b05e323bd3808fed5f

Har altid undret mig over at den hedder extra.

Der er jo ikke extra i flasken og der kommer heller ikke en extra med når man køber en sixpack.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Peterpedal skrev, for 23 minutter siden:

Har altid undret mig over at den hedder extra.

Der er jo ikke extra i flasken og der kommer heller ikke en extra med når man køber en sixpack.

Den er extra tynd og vandet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gungner skrev, for 2 timer siden:

Hei, Bear. Der er vi for en gangs skyld enige.

Det måtte vel ske på et tidspunkt :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det undrer mig, at ingen har nævnt verdens bedste pilsner.

Den originale pilsner Urquell, som jo har lagt navn til drikken.

 

Og hvad med de belgiske kloster øl, fremragende drikkelse.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...