Hop til indhold
Tip toe

Fordomsbarometeret: hvordan er sexkunder og glædespiger uddannet?

Recommended Posts

En rod som meget ung,- eller var jeg også dengang ;-)  - så gik ud af 8 klasse før jeg blev smidt ud, og arbejde de næste 5 år indenfor mekaniker branchen.. Dvs  arbejdsdreng indtil jeg kom i mesterlære som lastvognsmekaniker hvor jeg fik mit svendebrev... Siden aldrig været i det fag.. Gad iøvrigt godt se den tandlæge eller andre højt uddannede og højtlønnede klare det job ;-)   Tungt, ufatteligt beskidt (læs det er lastvogn og ikke auto mek) og kræver både stor viden og snilde det job.  Bare for at sætte det lidt i perspektiv nu hvor det jo er så moderne med det der status hvor der bliver set ned på håndværkerfagene og alle helst skal på gymnasiet og helst universitetet.. Må sige der er lidt lidt forskel på hvad en tandlæge og en lastvognsmekaniker får i løn.. Ligesom med statussen i de to job.. Men været sjovt at se en tandlæge arbejde der en dag ;-)  - eller se om de i det hele taget havde evnerne til at komme i lære... Mit gæt er at max 20-30 % af dem havde haft det...

Siden været i militæret, skovarbejder, havnearbejder, og slagteriarbejder 7 år og skraldemand 2 år...  Sidste job hedder sig til at tilhøre det mest højest lønnede hvis det skal være ufaglært job.. - Og en grund til ;-)    Men også der ødelagt hvor man skal løbe hurtigere og hurtigere mens lønnen blev dumpet i samme takt.. Ihvertfald i det område i landet jeg bor..  Så efter at have elsket de fysisk hårde jobs med relativ høj løn.- måtte jeg sande at der forsvinder flere og flere af disse job.. Og næsten umuligt at finde mere..  Og der går det op for en hvor vigtig det er med gode skole papirer.. At næsten alt kræver minimum en form for uddannelse.. Uden en 9 kl afgangseksamen har man ikke mange valg skal jeg hilse og sige !!!   

Hele livet  læst om alle mulige og umulige ting... Filosofi , historie og psykologi har været nogle af mine store interesser men nytter ikke noget når jeg nu senere i livet tænker at jeg ville arbejde indenfor de områder..          Alt erfaring fra tidlige ungdomsår i et miljø der sikkert ville få HA opvækst til at blegne - tro mig jeg har set meget :)Og en stor lyst til feks at arbejde med unge kriminelle hvor jeg ved jeg kunne gøre en stor forskel, nytter ikke noget når man kun har papirer fra livets skole.   De tæller sjældent... Og vejen fra en 8 kl afgangseksamen til der hvor jeg ville hen virker for lang.   Bare en PAU udd som næsten er absolut minimums krav for at få job indenfor det fag tager så minimum 2 år hvor en 9 kl afgangseksamen også er et krav for at påbegynde den udd..  Og ser man så på hvad lønnen er som uddannet, så virker det ikke just attraktivt at bruge minimum 3 år på SU... 

Og da jeg så  fik mit nuværende job ,- så blev den uddannelse ihvertfald skrinlagt...  Selve timelønnen måske ikke er specielt høj,- men til gengæld ufatteligt nemt og afslappende,- og hvor man ved 12 timers vagter kan opnå mange timer pr uge (har mellem 48 og 70 timer pr uge) så er lønnen er faktisk  rigtig god ;-)  tjaee selv med kun 4 dage på arbejde pr uge så meget mere end som skraldemand hvor jeg dagligt gik/løb 15-25 km pr dag med tunge overfyldte sække på ryggen.. I sne og regn eller bagende hede....,- så mit nye job er  faktisk  et helt drømmejob :)    Hvor mange af de betalte arbejdstimer bliver brugt på hvad jeg nu har lyst til på den bærbare,- som herinde feks ;-) 

Syntes dog det er grotesk at det nu er blevet sådan at der bliver set ned på håndværkere eller rengøringsassistenter for den sags skyld.. Alle er vigtige i vores samfund,- og mange har altså ikke valgt de fag fordi de har manglet IQ.. Men nogle grundet hvad de har følt og brænder for,- men selvfølgelig også mange grundet social arv.. Børn følger oftes det som forældrene laver... Så sådan set fint at mange unge nu tager en længerevarig uddannelse,- så de får større muligheder i livet for at vælge det de brænder for.. Men ærgeligt at det så bliver på bekostning af at der bliver set ned på alle dem som ikke vægter og ser høj status og høj løn som det vigtige ting i livet...   Samfundet vil ihvertfald kun kunne eksistere hvis der er nogle der vil påtage sig jobbet som rengøringsassistent, skraldemand, osv...   Så selvom vi alle havde været uddannet læger og professorer , så ville der altså være nogle der skulle udføre de lidt beskidte og hårde job..   Men så kunne det være lønningerne på de job kom op , hvis det feks var tandlægen der skulle udføre dem ;-)  

Selv kan jeg da ærge mig over jeg ikke dengang valgte skolen og videregående uddannelse..  For det giver uanset hvordan man vender og drejer det,- en hel masse andre muligheder, istedet for være bundet til få og ofte underbetalte job.

 

 

 

 

Redigeret af ZEUS

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selv kan jeg da ærge mig over jeg ikke dengang valgte skolen og videregående uddannelse..  For det giver uanset hvordan man vender og drejer det,- en hel masse andre muligheder, istedet for være bundet til få og ofte underbetalte job.

med så bred en baggrundserfaring som du beskriver - har du så ikke mulighed for at blive selvstændig ? Du lyder da som en oplagt kandidat til egen virksomhed :) og med den arbejdsiver og ihærdighed du beskriver der... så vil pengene da formodentlig matche din energi :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er oprindeligt uddannet som læge, og siden blev jeg professor i oldengelsk litteratur bare for sjov. Lige for tiden studerer jeg japansk, og så har jeg planer om at blive pilot. Men jeg tager lige en ting af gangen først.

Redigeret af Fisseslikkeren

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er oprindeligt uddannet som læge, og siden blev jeg professor i oldengelsk litteratur bare for sjov. Lige for tiden studerer jeg japansk, og så har jeg planer om at blive pilot. Men jeg tager lige en ting af gangen først.

Hold da op du har haft travlt ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er oprindeligt uddannet som læge, og siden blev jeg professor i oldengelsk litteratur bare for sjov. Lige for tiden studerer jeg japansk, og så har jeg planer om at blive pilot. Men jeg tager lige en ting af gangen først.

God værksteds-humor  -  herlig med højtflyvende planer.

Men er det ikke bedst at holde sig på jorden!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest UerfarenM

Jeg er i gang med en uddannelse til datatekniker. Derudover har jeg næsten en bachelor på vejen til en civilingeniør i informatik, som bliver meritoverført og brugt til at læse en kandidat i datalogi som deltids-fjernstudie. Lidt snørklet vej, men sådan er livet, når man som ung har brugt for mange SU-klip. :)

 

Det lidt sjove er dog, at hvis jeg læser datateknikeren med skolepraktik, så kan jeg potentielt få SU i 5½ år, men hvis jeg fik ekstra klip til at færdiggøre min civilingeniør, som alt andet lige er på et højere uddannelsestrin, så ville det tage 2½ år. Regler regler. ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Alkoholikeren

Tja flere uddannelser:

Brygmester, plastmager - senere handelsuddannet autobranchen - læreruddannet - Professionbachelor i erhvervspædagogik, vejleder og coach for unge med særlige behov - Har aldrig fået SU har arbejdet ved siden af studierne med rengøring - gøgler på Bakken - Og taxakørsel, og i Postterminalen.

Blev smidt ud af 10.klasse, resten blev klaret via VUC - HF aften KDAS - Metropol, og DPU...

Med andre ord livslang læring.

Nu på pension - tørlagt

Vh Alko

Del dette indlæg


Link til indlæg
Alkoholikeren skrev, for 14 timer siden:

Nu på pension - tørlagt

Vh Alko

Det er desværre ikke alle der går i alkohol behandling der forbliver ædru alkoholiker. RESPEKT til dig at du har kunne holde det.

Har selv haft det på nærmeste hold med min kone og ja hun var også ædru alkoholiker efter behandlingen (Minnesota kuren) og til døden os skilte.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...