Hop til indhold
Bebop

Lovlig/ulovlig v. 2

Recommended Posts

Der var for nyligt en anden tråd om sexuel lavalder. Mit spsml går på bestemmelsen i 223 stk. 2 (forbud mod at udnytte fysisk eller psykisk overlegenhed til sex med person under 18)

Så vidt jeg kan se (af bl.a. betænkninger og trykte domme) er stor aldersforskel det samme som at man per definition udnytter sin overlegenhed. Medmindre den unge tager initiativ. Dog selvfølgelig ikke hvis fx den unge først foreslår sex og den ældre så fx serverer alkohol eller på anden måde "overtaler" i "situationen"?

Mit spsml: en 17-årig pige/kvinde opretter en sugardaters profil (med falsk alder opgivet som 18 eller 19-årig), en dobbelt så gammel sugardad skriver og spørger hvad hun vil. Hun vil gerne have sex med en "ældre mand". Hun ønsker ikke betaling af nogen form.

Manden finder måske/måske ikke ud af hun er 17. Hvis han mødes med hende og hun fortsat lægger op til sex, hvad så? Vil det være strafbart (skønner jeg ikke)? 

Der er selvfølgelig også et moralsk aspekt - skal man(d) sige nej til en 17-årig der lægger en kontaktannonce ud for at få fat i en ældre mand?

Del dette indlæg


Link til indlæg

...en 17-årig pige/kvinde opretter en sugardaters profil (med falsk alder opgivet som 18 eller 19-årig), en dobbelt så gammel sugardad skriver og spørger hvad hun vil. Hun vil gerne have sex med en "ældre mand". Hun ønsker ikke betaling af nogen form...

Ja undskyld mig, men bor vi på samme planet?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Såfremt hun ikke ønsker betaling af nogen form, så er der jo blot tale om regulær sex mellem to mennesker af egen fri vilje og så burde det jo være nok at den seksuelle lavalder på 15 år overholdes så længe at der ikke er tale om et forhold hvor den ældre er betroet opdragelse, undervisning eller lignende af personen under 18 år - her vil det være strafbart hvis denne udnytter sin situation i forhold til den unge for at opnå sex.
Hvis den 17 årige pige modtage en form for betaling (uanset om det er tøj, smykker eller lign.) så det kan sidestilles med prostitution så kan manden straffes med fængsel indtil 2 år (så vidt jeg lige husker). Har pigen løjet sig ældre så manden har handlet i god tro så er det sandsynligt at han vil klare frisag såfremt at der ikke er noget der giver anledning til at han burde betvivle pigens egen oplysning om at hun er fyldt 18.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Såfremt hun ikke ønsker betaling af nogen form, så er der jo blot tale om regulær sex mellem to mennesker af egen fri vilje og så burde det jo være nok at den seksuelle lavalder på 15 år overholdes så længe at der ikke er tale om et forhold hvor den ældre er betroet opdragelse, undervisning eller lignende af personen under 18 år - her vil det være strafbart hvis denne udnytter sin situation i forhold til den unge for at opnå sex.
Hvis den 17 årige pige modtage en form for betaling (uanset om det er tøj, smykker eller lign.) så det kan sidestilles med prostitution så kan manden straffes med fængsel indtil 2 år (så vidt jeg lige husker). Har pigen løjet sig ældre så manden har handlet i god tro så er det sandsynligt at han vil klare frisag såfremt at der ikke er noget der giver anledning til at han burde betvivle pigens egen oplysning om at hun er fyldt 18.

Jeg er enig. Jeg mener dog, at det er 4 år.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bebob

Det er vel næsten Jeppe Kofod-sagen fra påsken 2008 i en nøddeskal - bortset fra at pigen var 15 og at Jeppe på dengang 34 vidste, at hun var "ung", omend han ikke præcist vidste, at hun var 15.

De var til et DSU-træf på Esbjerg Højskole. Hun var imponeret og smigret over toppolitikeren og foredragsholderen Jeppes interesse, og Jeppe var glad og smigret over den gensidige interesse fra hendes side, og de kunne lide hinanden og tilbragte en dejlig del af Langfredag nat sammen.

Alt var såre godt, indtil det blev kendt. Så brød Helvede løs.

Jeppe blev - selvfølgelig - ikke straffet efter straffeloven.

Men hold da op, hvor blev han moralsk fordømt af partiet og medierne, og han blev straks tvunget til at gå offentlig bodsgang, undskylde for sin syndige handling og frasige sig alle sine tillidsposter.

Rent hykleri fra bl. a. partifællernes og mediernes side blandet med en god portion seksualforskrækkelse, hvis du spørger mig.

GF

Redigeret af Good Fun

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit spsml: en 17-årig pige/kvinde opretter en sugardaters profil (med falsk alder opgivet som 18 eller 19-årig), en dobbelt så gammel sugardad skriver og spørger hvad hun vil. Hun vil gerne have sex med en "ældre mand". Hun ønsker ikke betaling af nogen form.

Manden finder måske/måske ikke ud af hun er 17. Hvis han mødes med hende og hun fortsat lægger op til sex, hvad så? Vil det være strafbart (skønner jeg ikke)? 

tror egentlig du selv gav svaret. Straffelovrådet skrev:

Straffelovens § 223, stk. 2, finder kun anvendelse i de tilfælde, hvor samleje er opnået ved groft misbrug af en på alder og erfaring beroende overlegenhed. Herved er bestemmelsen uanvendelig, hvis den mindreårige selv tager initiativ til forholdet eller parterne står hinanden nær i alder, erfaring og udvikling.

hvis der pludseligt kommer udveksling af værdier med i legen, så det ligner prostitution, så kan andre bestemmelser Blive aktiveret.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det lyder godt nok som en risiko at tage, foruden for nogen (incl mig selv)det moralske ansvar selvfølgelig. Hvad så hvis pige sætter sig sur på dig, af den ene eller den anden årsag, og melder dig for fx tvang eller påstå at du har betalt hende penge for sex? Er det så ikke påstand mod påstand? Og hvem stå stærkest "offer" eller "gerningsmanden" i sin påstand?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det lyder godt nok som en risiko at tage, foruden for nogen (incl mig selv)det moralske ansvar selvfølgelig. Hvad så hvis pige sætter sig sur på dig, af den ene eller den anden årsag, og melder dig for fx tvang eller påstå at du har betalt hende penge for sex? Er det så ikke påstand mod påstand? Og hvem stå stærkest "offer" eller "gerningsmanden" i sin påstand?

Scenariet er:

Mit spsml: en 17-årig pige/kvinde opretter en sugardaters profil (med falsk alder opgivet som 18 eller 19-årig), en dobbelt så gammel sugardad skriver og spørger hvad hun vil. Hun vil gerne have sex med en "ældre mand". Hun ønsker ikke betaling af nogen form.


 

Hvis pigen har oprettet en sugardaters profil og ovenstående kommunikation er foregået skriftligt, så er pigen vel bagud på point fra start, hvis hun forsøger det nummer du skitserer. Eller hvad?

Del dette indlæg


Link til indlæg
 

Scenariet er:

Hvis pigen har oprettet en sugardaters profil og ovenstående kommunikation er foregået skriftligt, så er pigen vel bagud på point fra start, hvis hun forsøger det nummer du skitserer. Eller hvad?

Det er vel ikke sikkert, at det er pigen, der anmelder. Kunne jo være hendes forældre.

Der er tilfælde, hvor en mand er blevet dømt for uagtsom overtrædelse. Dermed er der en vis forpligtelse fra købers side til at sikre sig, at pigen er 18 eller derover. At man mødes på sugardating.dk er formentlig en skærpende omstændighed ift. sikre sig pigens alder fordi, at man skal være 18 for at kunne oprette en profil (så vidt jeg husker).

Sååå... hvis du har spurgt pigen, og hun siger 18, så har du gjort, hvad du kan, men kan formentlig først komme uden om uagtsom overtrædelse, hvis du har set id-kort af en eller anden art. Sygesikringsbevis vil formentlig være nok.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sygesikringsbevis vil formentlig være nok.

Sygesikringsbevis kan IKKE bruges som dokumentation da det IKKE er med billede. Det dokumenterer kun at du har ret til behandling i DK.

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sygesikringsbevis kan IKKE bruges som dokumentation da der IKKE er billede på. Det dokumenterer kun at du har ret til behandling i DK.

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

Det har du nok ret i... Har ikke selv haft sygesikringsbevis i mange år, så jeg glemte lige i farten, hvor ubrugeligt det egentligt er.

På den anden side, har du da prøvet at løfte din undersøgelsespligt, men ja, hun kan have "lånt" sygesikringsbeviset af en over 18.

Tror det vil styrke hendes sag, hvis du i retten kan sige, at hun havde oplyst på sugardating.dk, at hun var 18. Du spurgte hende og fik samme svar, og derudover så du sygesikringsbevis med samme navn som hun havde oplyst... Det er ikke alle 18årige der har id-kort med billede på. Jeg havde fx ikke pas før jeg var 22.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det har du nok ret i... Har ikke selv haft sygesikringsbevis i mange år, så jeg glemte lige i farten, hvor ubrugeligt det egentligt er.

På den anden side, har du da prøvet at løfte din undersøgelsespligt, men ja, hun kan have "lånt" sygesikringsbeviset af en over 18.

Tror det vil styrke hendes sag, hvis du i retten kan sige, at hun havde oplyst på sugardating.dk, at hun var 18. Du spurgte hende og fik samme svar, og derudover så du sygesikringsbevis med samme navn som hun havde oplyst... Det er ikke alle 18årige der har id-kort med billede på. Jeg havde fx ikke pas før jeg var 22.

Er enig i det citerede. Men sikke et bøvl. Det er så spørgsmålet om retten vil acceptere den præmis. Specifikt er der kun ET dokument, der er gyldig til at dokumentere hvem man/personen er.

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone.

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg
 

Scenariet er:

Hvis pigen har oprettet en sugardaters profil og ovenstående kommunikation er foregået skriftligt, så er pigen vel bagud på point fra start, hvis hun forsøger det nummer du skitserer. Eller hvad?

Ikke nødvendigvis, hun kan da altid bagefter forklare hun fortrød, og derefter blev "overtalt" til at have sex, selv efter hun gjorde opmærksom på hun rent faktisk kun var 17 år. Manden nægter selvfølge anklagen.

Min pointen var bare med den lov/bestemmelse, som vi har med sex under 18 år hvorfor overhoved ta chancen hvis man selv er 30+ år ?

Redigeret af Lind

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor i det hele taget løbe en potentiel risiko ?

Man skal aldrig tage andet end de kampe man kan vinde!!!!!!!!!!!!!! - -  take care!!:idea:  -tag dem der er over 30år:wub:, så er risikoen vist minimal

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man skal aldrig tage andet end de kampe man kan vinde!!!!!!!!!!!!!! - -  take care!!:idea:  -tag dem der er over 30år:wub:, så er risikoen vist minimal

Eller tage dem der er over 50+ så er risikoen helt væk.  sm290.gif sm290.gif

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bebob

Det er vel næsten Jeppe Kofod-sagen fra påsken 2008 i en nøddeskal - bortset fra at pigen var 15 og at Jeppe på dengang 34 vidste, at hun var "ung", omend han ikke præcist vidste, at hun var 15.

De var til et DSU-træf på Esbjerg Højskole. Hun var imponeret og smigret over toppolitikeren og foredragsholderen Jeppes interesse, og Jeppe var glad og smigret over den gensidige interesse fra hendes side, og de kunne lide hinanden og tilbragte en dejlig del af Langfredag nat sammen.

Alt var såre godt, indtil det blev kendt. Så brød Helvede løs.

Jeppe blev - selvfølgelig - ikke straffet efter straffeloven.

Men hold da op, hvor blev han moralsk fordømt af partiet og medierne, og han blev straks tvunget til at gå offentlig bodsgang, undskylde for sin syndige handling og frasige sig alle sine tillidsposter.

Rent hykleri fra bl. a. partifællernes og mediernes side blandet med en god portion seksualforskrækkelse, hvis du spørger mig.

GF

Efterfølgende gik Jeppe Kofod under navnet : Kneppe Kofod:).         - stakkels lille jeppermand - det vaaaaar så synd for :)

Og det bliver værre endnu : til et eller andet møde hvor Kneppe Kofod holdt tale, havde en blandt tilhørerne et lille banner hvor der på forsiden stod et eller fordelagtigt om Socialdemokratiet;- -   meeeeen på bagsiden : Kneppe Kofod          

- måske en vittig sjæl fra "Den forræderiske blå blok"

Mange hilsner

Nyder livet 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Eller tage dem der er over 50+ så er risikoen helt væk.  sm290.gif sm290.gif

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

- -  ja eller mellem 80 og skinddød - -  det kan jo være de dør lykkelige:wub: lige midt i et knald 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er vel ikke sikkert, at det er pigen, der anmelder. Kunne jo være hendes forældre.

Der er tilfælde, hvor en mand er blevet dømt for uagtsom overtrædelse. Dermed er der en vis forpligtelse fra købers side til at sikre sig, at pigen er 18 eller derover. At man mødes på sugardating.dk er formentlig en skærpende omstændighed ift. sikre sig pigens alder fordi, at man skal være 18 for at kunne oprette en profil (så vidt jeg husker).

Sååå... hvis du har spurgt pigen, og hun siger 18, så har du gjort, hvad du kan, men kan formentlig først komme uden om uagtsom overtrædelse, hvis du har set id-kort af en eller anden art. Sygesikringsbevis vil formentlig være nok.

I scenariet har hun jo netop opgivet sin alder til 18 eller 19 år og det er hende der åbner ballet.

Straffelovrådet skriver jo: "Herved er bestemmelsen uanvendelig, hvis den mindreårige selv tager initiativ til forholdet"

Så hvor ser du risikoen?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ikke nødvendigvis, hun kan da altid bagefter forklare hun fortrød, og derefter blev "overtalt" til at have sex, selv efter hun gjorde opmærksom på hun rent faktisk kun var 17 år. Manden nægter selvfølge anklagen.

Min pointen var bare med den lov/bestemmelse, som vi har med sex under 18 år hvorfor overhoved ta chancen hvis man selv er 30+ år ?

Men vi er vel enig om, at hun i den situation står (temmelig meget) dårligere fra start, i det omtalte scenarie.

Del dette indlæg


Link til indlæg

- -  ja eller mellem 80 og skinddød - -  det kan jo være de dør lykkelige:wub: lige midt i et knald 

Ja eller jeg gør, men sikke en skøn måde at takke af på, han skred i svinget med et smil på ansigtet.  sm290.gifsm290.gif

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

Del dette indlæg


Link til indlæg

Efterfølgende gik Jeppe Kofod under navnet : Kneppe Kofod:).         - stakkels lille jeppermand - det vaaaaar så synd for :)

Og det bliver værre endnu : til et eller andet møde hvor Kneppe Kofod holdt tale, havde en blandt tilhørerne et lille banner hvor der på forsiden stod et eller fordelagtigt om Socialdemokratiet;- -   meeeeen på bagsiden : Kneppe Kofod          

- måske en vittig sjæl fra "Den forræderiske blå blok"

Mange hilsner

Nyder livet 

Det var da godt nok værksteds humor på højeste plan.

Venligst Landsbytossen - nu med smart-phone

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja undskyld mig, men bor vi på samme planet?

Jeg bor på Jorden. Skyldes dit spørgsmål

- at du synes det virker fortænkt?

- at det er umoralsk overhovedet at spørge?

- noget andet?

Kan fortælle det ikke er spor fortænkt.

Men vi er vel enig om, at hun i den situation står (temmelig meget) dårligere fra start, i det omtalte scenarie.

Ja, lidt. Det er bare min opfattelse at det er nok til der kan komme en sag ud af det, med alt hvad deraf følger.

Hvorfor i det hele taget løbe en potentiel risiko ?

En smuk ung kvinde, der måske virker afklaret, vil gerne have sex med en erfaren mand, som kan lære fra sig ... Der kan være forskellige ting der motiverer folk. Scenariet kunne motivere mig. 

Mht. Kneppe Kofoed illustrerer den sag jo den moralske risiko også. Men tak for den - prøvede at komme i tanker om sager, men huskede den ikke selv.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...