Hop til indhold
Rejsenetværk

Når dankortet er dødt

Recommended Posts

Gæst

Ja ironien er jo ikke til at tage fejl af Bluejacket - dig om det, jeg gør mig gerne til grin ved at spørge.

 

Nu er der i min verden forskel på at spørge og så begyndte at konstruere spændende løsninger ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg har oplevet, da jeg stadig kunne bruge klippekort i bussen, at automaten ikke virkede, og jeg fik simpelthen lov til at køre gratis med.

 

Heldige dig. Da rejsekortet sidst var nede i næste 1 døgn, forsøgte dsb sig med at så måtte man købe en alm. billet til fuld pris, og hvis man ellers gad bruge deres besværlige manuelle refusions process, kunne man indsende billetten og få forskellen sat ind som ekstra indbetaling på sit rejsekort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Lige for at ryde et par misforståelser af vejen. NETS er data broker for stort set alle financielle transaktioner mellem bankerne i DK og udlandet. Når NETS er nede, er der problemer med stortset alle former for elektronisk betaling i DK. Jeg mener også at Swipp bliver ramt. Dankortet køre på et seperat system hos NETS, hvilket gør at det kan rammes alene, eller samme med alle andre kreditkort, alt efter hvad der går galt hos NETS.

Når NETS eller dankort systemet er nede, findes der en række offline procedure for kreditkort (ikke debetcards)

  • Alle kreditkort terminaler kan gå i offline mode, hvilket gør at man stadigvæk kan betale med kredit kort, men det kræver at forretningerne har sagt ja til at få denne funktion aktiveret, da de selv hænger på regningen, hvis der bliver betalt med et stjålet kreditkort. Mange forretninger har kun sagt ja til denne funktion for dankortet, og mange har slet ikke sagt ja.
  • Debetcards kan ikke bruges når kreditkort terminalerne er i offline mode.
  • Mobilepay og swipp er online systemer, så her er ikke noget at gøre når NETS er nede. Danske Bank kunder burde dog stadigvæk kunne bruge mobilepay såfremt både betaler og modtager er kunde i Danske Bank.
  • Dankort automaterne virker for egne dankort. F.eks. Danske Bank kunder kan bruge Danske Bank dankort automater, Nordea kunder Nordea dankort automater o.s.v.

Kort sagt alle transaktioner, som bliver inden for 1 bank burde virke når NETS er nede.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

  • Debetcards kan ikke bruges når kreditkort terminalerne er i offline mode.
  • Mobilepay og swipp er online systemer, så her er ikke noget at gøre når NETS er nede. Danske Bank kunder burde dog stadigvæk kunne bruge mobilepay såfremt både betaler og modtager er kunde i Danske Bank.
  • Dankort automaterne virker for egne dankort. F.eks. Danske Bank kunder kan bruge Danske Bank dankort automater, Nordea kunder Nordea dankort automater o.s.v.

 

Dankort er vel også et Debitkort ? Dankort kan bruges i offline mode.

Nye terminaler tager både dankort, debitkort, kreditkort, mobilepay via BT og NFC, trådløs kortbetaling.

 

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Dankort er vel også et Debitkort ? Dankort kan bruges i offline mode.

Nye terminaler tager både dankort, debitkort, kreditkort, mobilepay via BT og NFC, trådløs kortbetaling.

 

Dankortet er teknisk set en underlig blanding af et debet og et kredit kort. Men du har ret Dankortet kan som det eneste debetcard bruges i offline mode.

Hvad kreditkort terminalerne supporter i offline mode har intet at gøre med hvad de supporter i normal drift. Hvilke kreditkort de aksepter i online mode, afhænger af hvad forretningerne vil betale for. Det samme gælder i offline mode, og der behøver ikke være sammenhæng mellem hvad de aksepter i online og offline mode. Det vælges for hver enkelt kreditkort. NFC etc. er kommet til efter jeg arbejde i NETS (dengang PBS), så jeg ved ikke hvordan de er understøttet i offline mode.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dankortet er teknisk set en underlig blanding af et debet og et kredit kort. Men du har ret Dankortet kan som det eneste debetcard bruges i offline mode.

Hvad kreditkort terminalerne supporter i offline mode har intet at gøre med hvad de supporter i normal drift. Hvilke kreditkort de aksepter i online mode, afhænger af hvad forretningerne vil betale for. Det samme gælder i offline mode, og der behøver ikke være sammenhæng mellem hvad de aksepter i online og offline mode. Det vælges for hver enkelt kreditkort. NFC etc. er kommet til efter jeg arbejde i NETS (dengang PBS), så jeg ved ikke hvordan de er understøttet i offline mode.

Jeg mener alle moderne terminaler har offline mode tilknyttet gratis, det ville være dumt at fravælge offline mode, jeg kan ikke forestille mig at butikkerne og restauranterne fravælger offline mode - de mister omsætninger når systemet er nede ved ikke at vælge offline mode.

NFC & BT er blot trådløse teknologier til at kommunikere mellem smartphone og terminalen, alt andet inde i terminalen foregår på sædvanligvis som andre kortbetalinger.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Lige for at ryde et par misforståelser af vejen. NETS er data broker for stort set alle financielle transaktioner mellem bankerne i DK og udlandet. Når NETS er nede, er der problemer med stortset alle former for elektronisk betaling i DK. Jeg mener også at Swipp bliver ramt. Dankortet køre på et seperat system hos NETS, hvilket gør at det kan rammes alene, eller samme med alle andre kreditkort, alt efter hvad der går galt hos NETS.

Når NETS eller dankort systemet er nede, findes der en række offline procedure for kreditkort (ikke debetcards)

  • Alle kreditkort terminaler kan gå i offline mode, hvilket gør at man stadigvæk kan betale med kredit kort, men det kræver at forretningerne har sagt ja til at få denne funktion aktiveret, da de selv hænger på regningen, hvis der bliver betalt med et stjålet kreditkort. Mange forretninger har kun sagt ja til denne funktion for dankortet, og mange har slet ikke sagt ja.
  • Debetcards kan ikke bruges når kreditkort terminalerne er i offline mode.
  • Mobilepay og swipp er online systemer, så her er ikke noget at gøre når NETS er nede. Danske Bank kunder burde dog stadigvæk kunne bruge mobilepay såfremt både betaler og modtager er kunde i Danske Bank.
  • Dankort automaterne virker for egne dankort. F.eks. Danske Bank kunder kan bruge Danske Bank dankort automater, Nordea kunder Nordea dankort automater o.s.v.

Kort sagt alle transaktioner, som bliver inden for 1 bank burde virke når NETS er nede.

Altså, Mobilepay virker ikke når nets er nede, heller ikke indbyrdes dansk banks kunder.. Når nets er nede, har jeg som oftest slet ikke kunne åbne mobilepay, så står der bare "midlertidig ude af drift"

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er et spørgsmål om tillid og promotion, hvilke systemer folk ønsker at bruge, Mobilepay har folk mere tillid til da Danskebank står bag og promoverer.

Jeg har aldrig brugt Swipp, jeg bruger Paypal...det har jeg gjort i mange år, når jeg køber fra udlandet.

Tildels enig. Det er et spørgsmål om god promotion, at være first mover og have et produkt med god brugergrænseflade. Alle tre dele har Danske Bank været meget vellykket til.

Nordea samt de øvrige største DK-banker, var for sent ude, leverede en halvdårlig promotion og en brugergrænseflade der kun kan betegnes som "bestået". Desværre... for "motoren" i Swipp er væsentlig bedre/billigere end MobilePay...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg mener alle moderne terminaler har offline mode tilknyttet gratis, det ville være dumt at fravælge offline mode, jeg kan ikke forestille mig at butikkerne og restauranterne fravælger offline mode - de mister omsætninger når systemet er nede ved ikke at vælge offline mode.

NFC & BT er blot trådløse teknologier til at kommunikere mellem smartphone og terminalen, alt andet inde i terminalen foregår på sædvanligvis som andre kortbetalinger.

Offline mode er ganske rigtig gratis, men det er forretningerne, som hænger på regningen hvis der bliver betalt med et stjålet kreditkort. Derfor fravælger en del mindre forretninger offline mode.

Jeg kender ikke NFC og BT i detaljer. De er kommet til efter jeg arbejdede med betalings terminaler. Jeg kan derfor ikke sige om der er yderlig check i teknologierne, som gør at de kun virker online.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Altså, Mobilepay virker ikke når nets er nede, heller ikke indbyrdes dansk banks kunder.. Når nets er nede, har jeg som oftest slet ikke kunne åbne mobilepay, så står der bare "midlertidig ude af drift"

 

NETS har en temmelig komplex infrastruktur, og er på visse områder afhængig af andre leverandør. Forrige gang "NETS var nede", og vist nok også sidste gang, var det faktisk IBM som havde et nedbrud på den gateway infrastruktur som alle kreditkort terminalerne snakker med inden de får adgang til NETS systemerne. Eftersom IBM også driver en stor del af Danske Bank's infrastruktur og systemer, er det ikke utænkeligt at man bruger kreditkort gateway'en til mobilepay også.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Herovre i "det mørke" kører vi videre på nødsystemet hvis alt det der datahalløj ikke virker.

Så kommer muldvarpeskindet frem, og de momsfrie kontanter tager over :)

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Herovre i "det mørke" kører vi videre på nødsystemet hvis alt det der datahalløj ikke virker.

Så kommer muldvarpeskindet frem, og de momsfrie kontanter tager over :)

 

Jamen så er der ingen grund til at have dankort i Jylland. Du står frem her offentlig og indrømmer at du snyder i moms og skat.

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jamen så er der ingen grund til at have dankort i Jylland. Du står frem her offentlig og indrømmer at du snyder i moms og skat.

Slap af Nille......

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forklarer også hvorfor de partier der bevidst gør det sværere for SKAT at fange momssnydere og standse sort arbejde, får så mange stemmer i Jylland. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

tja de fleste betaler ærlig sin skat og moms, nogle snyder med det helt bevidst, alligevel kræver de lige så meget af samfundet - det er ikke rimelig.

Nu får du lige dem her, og så går det nok skal du se..... 

image.jpg

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...