Hop til indhold
Rejsenetværk

Når dankortet er dødt

Recommended Posts

Lørdag aften var jeg en tur i byen med en kammerat.

Heldigvis nåede vi at betale det meste på kort, inden at Nets brød ned senere på aftenen.

Min kammerat havde lidt kontanter på sig, hvad jeg mod sædvane næsten ikke havde.

Der sad vi og hyggede os 1 times tid over øl og sodavand, mens min kammerat og jeg selv sådan ca hvert hele minut fulgte med på hans smartphone, om respiratoren "Nets" mon ikke snart var kørende igen ;-)

Da vi igen kunne bruge vores Dankort, var vi 2 meget lettede kammerater, der igen kunne forbruge og dermed klare os midt i storbyen.

Har I viden om, og links til omtale af hvad lørdag den 5/9 kostede samfundet, andre gange hvor det samme er sket?

Min kammerat fortalte at de få gange det tidligere er sket, har det oftest højest varet en halv time.

Hvor føler man sig magtesløs i sådan en situation, og vi var endda heldige.

Tænk hvis man sidder i en taxi, eller skal til at betale for middagen på en restaurant, og ikke kan betale - det er jo en forfærdelig situation for begge parter.

Hvad gør en udbyder når de har leveret deres ydelse, taxi, restaurant etc, kunden gerne vil betale, men ikke kan komme til det fordi kortet ikke virker?

Er der solstråle historier om kunder der er vendt tilbage for at betale, mon ikke 90 % er så ærlige at det gør de, hvis der ikke er anden mulighed - det håber jeg.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Heldigvis bliver MobilePay stadig mere udbredt.

Idag kan man bruge det i Bilka, McDonalds og Starbucks, så mon ikke det en dag bliver et reelt alternativ til Dankortet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Der mange steder de kører med Offline-betaling..

Så man burde mærke mindre og mindre til det.. Efterhånden som alle kommer til det.. Ved ikke om det koster mere for forretningerne at have det, eller hvorfor ikke alle bruger det... 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Mobilepay virker heller ikke, når nets bryder ned.

NETS er den største omgang møg i nyere tid, jeg syntes det er helt uacceptabelt, tre gange på en uge har jeg været strandet, fordi lortet gik ned. Jeg er GP, man sku tro jeg havde kontanter på mig :P

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lige med hensyn til et almindeligt dankort var der ikke problemer for butikkerne kunne bare sætte deres terminal i ofline og så modtage betaling som så blev trukket når systemet igen var oppe at køre.

 

det store problem er debit kortene som kræver en validering af der ret faktisk er dækning for beløbet disse kort fungere ikke i offline tilstand.

jeg oplevede selv problemet da jeg sad på en restaurant og ville betale med mit firmakort som er et Master card debit heltigvis havde min veninde kontanter med så vi ikke måtte ud og vaske op :)

 

Redigeret af Slaven_Randers
Fejl

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Mobilepay virker heller ikke, når nets bryder ned.

NETS er den største omgang møg i nyere tid, jeg syntes det er helt uacceptabelt, tre gange på en uge har jeg været strandet, fordi lortet gik ned. Jeg er GP, man sku tro jeg havde kontanter på mig :P

Okay jeg vidste ikke at de 2 systemer var forbundne. 

Tak for rettelsen :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Okay jeg vidste ikke at de 2 systemer var forbundne. 

Tak for rettelsen :) 

altså de sidste tre gange hvor det har været brudt ned (senest Lørdag aften) fungerede mobilepay heller ikke, så det går jeg ud fra :):(

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Der sad vi og hyggede os 1 times tid over øl og sodavand, mens min kammerat og jeg selv sådan ca hvert hele minut fulgte med på hans smartphone, om respiratoren "Nets" mon ikke snart var kørende igen ;-)

Mange nyere kort-terminaler har en off-line mode, dvs du kan sagtens betale med dit kort, selv om NETs er nede og internettet ikke virker, kort-terminalen kommer selv online og overfører transaktionerne når NETs virker igen... så er det business as usual selv ved nedbrud.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mobilepay virker heller ikke, når nets bryder ned.

NETS er den største omgang møg i nyere tid, jeg syntes det er helt uacceptabelt, tre gange på en uge har jeg været strandet, fordi lortet gik ned. Jeg er GP, man sku tro jeg havde kontanter på mig :P

Hvad, har du ikke kontanter på dig ? :lol: Kan man betale med kort hos dig, vi kører bare kortet mellem din b....er :P

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Da vi igen kunne bruge vores Dankort, var vi 2 meget lettede kammerater, der igen kunne forbruge og dermed klare os midt i storbyen.....

Er der solstråle historier om kunder der er vendt tilbage for at betale, mon ikke 90 % er så ærlige at det gør de, hvis der ikke er anden mulighed - det håber jeg.

Jeg tror ikke, at jeg i den situation ville have været lettet, men havde forbrugt videre og dermed blevet løftet. Og jo, jeg er til din beroligelse blandt de 90% :grin:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Storebæltsbroen burde bare åbne bommen i sådan en situation, og tage tabet.

Jeg har oplevet, da jeg stadig kunne bruge klippekort i bussen, at automaten ikke virkede, og jeg fik simpelthen lov til at køre gratis med.

Mon ikke man kunne gøre benzinstanderne kompatible med betalingsfunktionen, sådan at man ikke kan tanke, hvis man ikke også kan betale med kort på et ubemandet anlæg?

Eller er det mon også sådan det allerede foregår, men jeg fik indtrykket at der var bilister der kunne tanke, men ikke betale.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Storebæltsbroen burde bare åbne bommen i sådan en situation, og tage tabet.

 

Spændende ole 5 år tankegang. Nettet er ofte nede, uden at det skaber nogen nævneværdige problemer, også selvom en kunde ikke har penge på lommen, eller forretningen ikke har en terminal der kan behandle kort offline. Og mon ikke også Storebæltsforbindelse for længst har udstukket retningslinier for hvordan man gør i den situation.

Det er lidt samme som når en kunde har oplevet et eller andet på en klinik, så går de i ole-opfinder-mode. Du kan roligt gå ud fra at klinikekoncepter er gennemtænkt, det samme er dankort brug.

 

Redigeret af Bluejacket

Del dette indlæg


Link til indlæg

Storebæltsbroen burde bare åbne bommen i sådan en situation, og tage tabet.

Jeg har oplevet, da jeg stadig kunne bruge klippekort i bussen, at automaten ikke virkede, og jeg fik simpelthen lov til at køre gratis med.

Mon ikke man kunne gøre benzinstanderne kompatible med betalingsfunktionen, sådan at man ikke kan tanke, hvis man ikke også kan betale med kort på et ubemandet anlæg?

Eller er det mon også sådan det allerede foregår, men jeg fik indtrykket at der var bilister der kunne tanke, men ikke betale.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Bordellerne/pigerne skulle også give en gratis omgang fordi man ikke kunne hæve pengene :lol:

Hvis du tanker i det øjeblik system går ned, kan systemet nok ikke registrere hvor meget du har tanket for. Men der er taget højde for systemnedbrud, så offline metoden kommer i brug og transaktionerne bliver synkroniseret senere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja ironien er jo ikke til at tage fejl af Bluejacket - dig om det, jeg gør mig gerne til grin ved at spørge.

Indland 05.09.2015 kl. 23:29
Systemet for betalingskort er nede landet over
Tidligere lørdag aften var systemet for betaling med kreditkort ustabilt, men nu er det helt nede, siger Nets.
http://jyllands-posten.dk/indland/ECE7997612/Systemet-for-betalingskort-er-nede-landet-over/

Citat

" Særligt ved betalingsanlægget på Storebæltsbroen er der problemer.

- På Storebæltsbroen har de sat de steder, hvor man kan betale manuelt, i offline status. Men dem, der har Brobizz, skal vende rundt, så derfor kan der være kaos, siger Ulrik Marschall."

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kan ikke bruge MobilePay, så længe Nets har problemer, oplyser Danske Bank.

Hmm, swipp er så vidt jeg er orienteret ikke bundet op på NETS, og burde derfor ikke være påvirket af udfald hos NETS.

At swipp ikke er bundet op på NETS gør det i øvrigt væsentligt billigere at bruge. Swipp er pt. gratis for de erhvervsdrivende, hvorimod mobilepay koster kassen for en erhvervsløsning.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Spændende ole 5 år tankegang. Nettet er ofte nede, uden at det skaber nogen nævneværdige problemer, også selvom en kunde ikke har penge på lommen, eller forretningen ikke har en terminal der kan behandle kort offline. Og mon ikke også Storebæltsforbindelse for længst har udstukket retningslinier for hvordan man gør i den situation.

Måske begynder de i Korsør at tage ure og pletsølvskeer i pant?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Hmm, swipp er så vidt jeg er orienteret ikke bundet op på NETS, og burde derfor ikke være påvirket af udfald hos NETS.

At swipp ikke er bundet op på NETS gør det i øvrigt væsentligt billigere at bruge. Swipp er pt. gratis for de erhvervsdrivende, hvorimod mobilepay koster kassen for en erhvervsløsning.

Men kan du betale med Swipp i butikker ? 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hmm, swipp er så vidt jeg er orienteret ikke bundet op på NETS, og burde derfor ikke være påvirket af udfald hos NETS.

At swipp ikke er bundet op på NETS gør det i øvrigt væsentligt billigere at bruge. Swipp er pt. gratis for de erhvervsdrivende, hvorimod mobilepay koster kassen for en erhvervsløsning.

Det er et spørgsmål om tillid og promotion, hvilke systemer folk ønsker at bruge, Mobilepay har folk mere tillid til da Danskebank står bag og promoverer.

Jeg har aldrig brugt Swipp, jeg bruger Paypal...det har jeg gjort i mange år, når jeg køber fra udlandet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nille, nu kan man jo ikke gå på bordel, og vel ejheller privat diskret uden at betale forud i Danmark, men tak for at jeg må spørge dumt, så I kan svare klogt :huh:

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Jeg mener bare at man skal ikke forvente noget bliver gratis hvis systemer går ned. Der giver lidt kaos her og der, men det løsner sig... Du skal prøve at rejse i lande hvor der er strømafbrydelser hver 2. dag. De lærer at leve med det og finder deres egne løsninger. Vi lever i et super forkælet samfund, samfundet går i stå uden NETs, uden FB, uden internettet.

Ja for nogle bryder verden sammen hvis EG og chatten ikke virker :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...