Hop til indhold
Kausten

Hvorfor er L ordet tilladt på EG?

Recommended Posts

Jeg håber ikke dette indlæg skaber drama, og har sikkert været oppe og vende mange gange...  Men jeg kunne godt tænke mig at vide hvorfor L ordet egentlig er tilladt på EG. L ordet er det som nogle herinde og ude i verden kalder GPs. Jeg synes at ordet er nedladende og totalt respektløs at bruge.

Måske jeg er gammeldags eller hvad.. Jeg ved det ikke..

Undrer mig dog lidt at det er tilladt at bruge ordet.. Var ikke tilladt at kalde folk det i skolen da jeg var barn. Og vi er jo trods alt, stort set alle, voksne mennesker herinde.

Og kan man egentlig ikke kalde det personangreb at kalde en GP for L  ordet?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du tager fat på en diskussion, der kan være meget sprængfarlig.

Der er nogen her inde, der bare VIL provokere... Derfor bruger de L ordet. Så er der enkelte (f.eks. Bly), der omtaler sig selv som L..

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er ikke det mindste nedværdigende ved at sige / skrive "luder". Det er en betegnelse der præcist beskriver hvad der menes. 

Det er helt på linie med alle andre ord, der bliver "politisk ukorrekte", af en eller anden mærkværdig grund.

Personligt siger jeg, helt uden at skamme mig, både luder, neger og åndssvag....og jeg er hverken uhøflig eller grov.

Redigeret af all

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er ikke det mindste nedværdigende ved at sige / skrive "luder". Det er en betegnelse der præcist beskriver hvad der menes. 

Det er helt på linie med alle andre ord, der bliver "politisk ukorrekte", af en eller anden mærkværdig grund.

Personligt siger jeg, helt uden at skamme mig, både luder, neger og åndssvag....og jeg er hverken uhøflig eller grov.

​Ifølge dansk retskrivningsordbog er ordet nedladende.

Men det skal naturligvis ikke hindre nogen i at bruge det. Blot skal de så også være klar over, at andre mennesker bedømmer dem til at være uhøflige og uden sans for, hvordan man bør opføre sig overfor sine medmennesker  - og da især over for kvinder, som man (forhåbentlig) ønsker et tæt og kærligt forhold til.

Efter min mening er mennesker, der hævder retten til at bruge sådanne ord om andre, udannede personer. Selv ville jeg være ked af at have sådanne i min omgangskreds.

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror ikke Dansk Retskrivningsordbogs redaktørerne holder til inde på fora som vores.

Der er ikke det mindste nedværdigende i ordet luder, når det udtrykkes objektivt i forhold til en beskrivelse af en pige, som spreder ben for penge. Det er vel mere, hvis man siger "din forbandede møgluder" - eller "Spermdunk" at vi kan tale om nedværdigende termer.

Herinde skal der være højt til loftet. Folk med alle mulige former for perversioner lægger vejen forbi - og at der er nogen - her i blandt mig selv  - der omtaler kvinder som spreder ben som ludere - i stedet for det udtryk som også meget bliver brugt herinde (Glædes Piger = GP). Jeg forstår ikke hvad du kan have i mod det - men jeg synes at det blot viser blot at du godt vil have åbensindethed og tolerance overfor forskelligheden fra andre, men at man åbenbart ikke selv vil acceptere at andre kræver det samme.

 

Redigeret af SuperFucker

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Ifølge dansk retskrivningsordbog er ordet nedladende.

Men det skal naturligvis ikke hindre nogen i at bruge det. Blot skal de så også være klar over, at andre mennesker bedømmer dem til at være uhøflige og uden sans for, hvordan man bør opføre sig overfor sine medmennesker  - og da især over for kvinder, som man (forhåbentlig) ønsker et tæt og kærligt forhold til.

Efter min mening er mennesker, der hævder retten til at bruge sådanne ord om andre, udannede personer. Selv ville jeg være ked af at have sådanne i min omgangskreds.

 

 

 

​Det står dig helt frit, at tænke om andre at de er udannede....det siger en del mere om dig selv end om de "udannede". Men vi kan sagtens blive enige om glæden ved ikke at være i hinandens omgangskreds.

Ordet "luder" har mange facetter, og du bestemmer helt selv om du finder det nedladende eller ej. Jeg finder det helt ok at anvende ordet...og er er hverken nedladende eller uhøflig. Jeg vil endda påstå at jeg er ganske dannet.

Ordet luder er tysk og betyder f.eks både 'skøge' og 'koket kvinde' - oprindeligt fra det tyske "laden" - 'indbyde'

Jeg afskyr den politiske korrekthed der vil bestemme hvad der er god tone eller ej....så jeg siger "Luder" helt uden skam og uden at "se ned på nogen".

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Det står dig helt frit, at tænke om andre at de er udannede....det siger en del mere om dig selv end om de "udannede". Men vi kan sagtens blive enige om glæden ved ikke at være i hinandens omgangskreds.

Ordet "luder" har mange facetter, og du bestemmer helt selv om du finder det nedladende eller ej. Jeg finder det helt ok at anvende ordet...og er er hverken nedladende eller uhøflig. Jeg vil endda påstå at jeg er ganske dannet.

Ordet luder er tysk og betyder f.eks både 'skøge' og 'koket kvinde' - oprindeligt fra det tyske "laden" - 'indbyde'

Jeg afskyr den politiske korrekthed der vil bestemme hvad der er god tone eller ej....så jeg siger "Luder" helt uden skam og uden at "se ned på nogen".

​Fint med mig også. Jeg fastholder blot, at ordet er nedladende ifølge dansk sprogbrug.

Du og andre kan med fordel bruge Google for at undersøge dette nærmere i stedet for at diskutere med mig om rigtigheden i dette. Hvis I så stadig fastholder at bruge ordet fordi I ikke kan læse det samme som jeg kan, så gør det dog endelig. Jeg synes bare stadig, at der findes mange andre dejlige ord overfor kvinder, som man ønsker at have intime oplevelser og glæder sammen med.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jeg afskyr den politiske korrekthed der vil bestemme hvad der er god tone eller ej....så jeg siger "Luder" helt uden skam og uden at "se ned på nogen".

Præcis.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg bliver personligt dybt fornærmet hver eneste gang jeg hører L ordet. Og dermed mener altså ikke ordet “luder", men bogstaveligt talt “L ordet”. Det er bare pæne mænd i jakkesæt, der slipper af sted med at sige luder. Ved at sige “L ordet” putter du ordet “luder" i mit hoved, og får mig til at sige det inde i mig selv…

Sorry, det indlæg fik mig bare til at tænke på en bit af fantastiske Louis CK: https://www.youtube.com/watch?v=dF1NUposXVQ

Det er selvfølgelig bare en joke, men der er noget korrekt i det han siger. Jeg kunne aldrig drømme om selv at bruge ordet (i hvert fald ikke højlydt), men tager dog ikke synderligt notits af at andre bruger det. Forbud synes jeg ikke er vejen frem...

Redigeret af juipui

Del dette indlæg


Link til indlæg

All og SuperFucker - er I også ligeglade med at I måske sårer de mennesker, I omtaler på den måde?

 

​Bent53....Det er altid modtageren der afgør, om det er sårende eller ej. Du kan aldrig gardere dig. Jeg siger også "neger" om mennesker af afro -oprindelse. Det sårer sikkert også nogle. Det kan jeg ikke ændre eller forhindre.

Men at påstå at "glædespige" er mere hensyntagende end "luder", er noget hykleri. Hvem tror du du narrer?

 

Redigeret af all

Del dette indlæg


Link til indlæg

Når ordbøger kalder det nedladende er det vel først og fremmest hvis det bruges om personer, som ikke har det pågældende erhverv (et erhverv der efter min mening ikke er noget som helst galt med). Når knægtene i skolen siger "din mor er en L" f.eks. 

Prøv at sammenlign det med at kalde nogen en cirkusklovn (som ikke har det erhverv). Det er selvfølgelig ment som en kritik af den pågældende, men det er jo ikke fordi der er noget som helst galt med dem, der faktisk arbejder som klovn i et cirkus.

Der er bestemt klogt at tænke på hvordan andre opfatter det man siger. Men det ville være rart uden alt den politiske korrekthed, hvor der jævnligt opfindes nye ord, i takt med at for mange bliver mopsede over de gamle. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror ikke Dansk Retskrivningsordbogs redaktørerne holder til inde på fora som vores.

Der er ikke det mindste nedværdigende i ordet luder, når det udtrykkes objektivt i forhold til en beskrivelse af en pige, som spreder ben for penge. Det er vel mere, hvis man siger "din forbandede møgluder" - eller "Spermdunk" at vi kan tale om nedværdigende termer.

Herinde skal der være højt til loftet. Folk med alle mulige former for perversioner lægger vejen forbi - og at der er nogen - her i blandt mig selv  - der omtaler kvinder som spreder ben som ludere - i stedet for det udtryk som også meget bliver brugt herinde (Glædes Piger = GP). Jeg forstår ikke hvad du kan have i mod det - men jeg synes at det blot viser blot at du godt vil have åbensindethed og tolerance overfor forskelligheden fra andre, men at man åbenbart ikke selv vil acceptere at andre kræver det samme.

 

Hvad får dig til at tro det?

herinde er der sandsynligvis den samme mangfoldighed som i samfundet. Det er altså ikke kun en bestemt samfundsgruppe, der går til GP'ere.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Når ordbøger kalder det nedladende er det vel først og fremmest hvis det bruges om personer, som ikke har det pågældende erhverv . 

​Så skulle det samme gælde "glædespige" - hvilket det jo altså ikke gør. :wink:

Eller hvis man kaldte en skraldemand for skotøjshandler: uha, der ville blive ballade!

Nå - men for fremtiden vil jeg da bare kalde alle herinde "idiot", hvis jeg har lyst. Jeg kan jo altid bare sige, at jeg ikke har ment det nedladende.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Så skulle det samme gælde "glædespige" - hvilket det jo altså ikke gør. :wink:

Eller hvis man kaldte en skraldemand for skotøjshandler: uha, der ville blive ballade!

Du misforstår det jeg skrev. Det var et forsøg på at forklare hvorfor et ord kan være nedladende i nogle situationer, men ikke (nødvendigvis) er det i alle situationer. Jeg påstår ikke at det generelt skulle være nedsættende at anvende en anden betegnelse end en persons faktiske erhverv. Lad mig gerne uddybe:

Der kan være mindst 2 situationer at anvende L ordet: Den ene uden sammenhæng til faktisk erhverv, når f.eks. knægtene i skolegården siger “din mor er en L”. Den anden når vi omtaler en der faktisk arbejder som L. Eftersom den første anvendelse er meget udbredt i nogle kredse, så er det naturligt at ordbøger også forholder sig til det, og i netop den situation er L ordet ment nedsættende. Men derfor behøver det ikke at være nedsættende i den anden situation (men er det måske for nogle, bestemt).

Jeg tør i øvrigt godt spå, at hvis ordet "glædespige" bliver tilpas udbredt, så vil det på et tidspunkt også blive opfattet som nedsættende. Lige som udviklingen i ordene neger, sort, farvet, afro - eller diverse ord for indvandrere - hvor mange af ordene først var helt neutrale, men senere blev opfattet anderledes (og så opfandt man et nyt ord, der holdt et stykke tid).

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Bent53....Det er altid modtageren der afgør, om det er sårende eller ej. Du kan aldrig gardere dig. Jeg siger også "neger" om mennesker af afro -oprindelse. Det sårer sikkert også nogle. Det kan jeg ikke ændre eller forhindre.

Men at påstå at "glædespige" er mere hensyntagende end "luder", er noget hykleri. Hvem tror du du narrer?

 

​Wow - jeg synes godt nok at livet og samværet med andre mennesker er noget lettere med bare en lille smule hensyntagen til, hvad der er almindelig pli og menneskelig omtanke. Hvis man nu VED, at nogen finder en tiltaleform eller omtaleform sårende, så er det vel lettest og bedst at undgå brugen af den.

Der er jo ingen grund til at komme til at såre sine medmennesker unødigt, når man nu har viden om, at visse ord er nedsættende - men jeg forstår, at det er her vi ikke er på samme niveau. Jeg synes i al fald sagtens at jeg kan "gardere mig" og forhindre at såre mennesker.

Selv bruger jeg aldrig hverken ordet "glædespige", GP eller andre mere eller mindre flatterende omtaleformer om de kvinder jeg besøger. Jeg besøger jo netop en kvinde, så det er måden jeg ville beskrive vedkommende på :-) . Og så kan det jo uddybes med forskellige superlativer..

Jeg forstår ikke spørgsmålet "Hvem tror du du narrer?".

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror der er lige så mange holdninger og meninger til dette som der er mennesker. 

Man kan hurtigt komme galt afsted, specielt inden for denne verden, med det forkerte sprog brug. Både ude ved pigerne, men også på denne side.

F.eks. kan jeg også tilføje en anden historie fra det virkelige liv.

Et besøg på Aggersundvej for godt 2 år siden, sagde jeg tak da jeg skulle til at gå efter mit besøg. Hun flippede helt ud, da hun syntes det var nedladende at takke en pige for sex og sådan et besøg. Her efter har jeg aldrig takket efter mine besøg rundt omkring. Men for nogen måneder siden, takkede Fleur i Østervrå for mit besøg. Jeg sagde hun ikke skulle takke. Her fik jeg så en historie om, at man altid takker for et besøg, om det så var til kaffe/te eller sex besøg. Det galt også begge veje, da man forhåbentligt begge har hygget sig. (Man kan så diskuttere hvor mange af pigerne der hygger sig, eller om det kun er for at give smør på brødet til en bagmand) 

Så nu har jeg lært af de to besøg, bare slet ikke nævne noget, men kun være høflig med omtanke. :D  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du misforstår det jeg skrev.

​Du misser ironien i mit indlæg. :)

Hvis ordet "luder" ikke i forvejen var et nedsættende ord, ville det ikke kunne lade sig gøre at bruge det som skældsord i andre sammenhænge.

Du kan sige "din mor er en luder" og dermed bruge ordet "luder" som skældsord, fordi ordet "luder" i forvejen er nedsættende - men du kan ikke sige "din far er en skotøjshandler" og dermed bruge ordet "skotøjshandler" som skældsord, fordi ordet "skotøjshandler" ikke i forvejen er nedsættende.

Du fører således selv beviset for, at det ord, vi her omtaler, i alle sammenhæng er et nedsættende ord. :wink:

Det sidste, du skriver, har du sandsynligvis ret i - at alle ord, som beskriver pigerne, måske vil blive negativt værdiladede med tiden. Men det er kun fordi, der generelt og desværre osse blandt nogle i vore kredse ses ned på pigerne og deres metier - ubevidst eller ej. Og dermed har du også begrundelsen for, at der med rette til stadighed opfindes nye ord.

Redigeret af Spider

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men at påstå at "glædespige" er mere hensyntagende end "luder", er noget hykleri. Hvem tror du du narrer?

 

​han har fuldstændig ret - og hvis du er i tvivl - så se her:  der står det ualmindelig tydeligt at i sprogbruget - så er det nedsættende

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=ludder&select=ludder

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg afskyr den politiske korrekthed der vil bestemme hvad der er god tone eller ej....så jeg siger "Luder" helt uden skam og uden at "se ned på nogen".

​Hold da op..... Den politiske korrekthed bestemmer egentlig ikke hvad du må sige. Den politiske korrekthed er jo bare at opføre sig ordenligt og ikke sige fornærmende ting til andre (eller opføre sig fornærmende i andre sammenhænge). Når du så afskyr den politiske korrekthed og netop at insisterer på at fornærme andre, så er det lidt svært at beslutte sig for at le eller græde.... Jeg ler nu nok. Jeg er svær at fornærme. Men jeg er ret sikker på du er dum. Det siger jeg ikke for at fornærme dig. Det mener jeg virkelig objektivt set du må være. Altså er det ingen fornærmelse !!

Redigeret af tvr

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr

Luder bliver betragtet som nedsættende i retskrivning ordbogen. Andre steder står der "ofte brugt nedsættende". 

Korrekt man burde ikke skrive nedsættende om andre!! Men bliver Luder kun opfattet negativt? Bly skriver Luder som hendes titel. Mange andre Piger herinde finder ordet fint, nogle endda lidt frækt. Tja sådan kan det vel også bruges Luder= fræk pige. En af talskvinderne fra SIO bruger selv ordet. Konklusionen må være, det ikke nødvendigvis er nedsættende, men nogle opfatter det sådan. Hvis man kigger i denne tråd, så kan man se gennem likes og indlæg, at Jasmin, Nikita og Liv ikke bryder sig så meget om ordet. Godt så, så burde man ikke skrive Luder til dem eller i en anmeldelse omhandlende dem, for her vil det blive opfattet nedsættende. Men på det generelle plan er det vel ikke så forkert? i så fald, det er sat ind i en positiv/neutral kontekst. 

Altså det hedder jo også "den lykkelige luder" … det bliver jo til noget værre vås, det burde da hedde " den lykkelige glædespige" hvis pigen på nogen måde skulle kunne være lykkelig

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/smidt-ud-af-plejehjem-pensionist-gemte-luder-under-sengen/5564596

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/spil/ECE2084011/nak-en-luder-og-stjael-hendes-penge-nyt-hypet-voldsspil-er-som-en-film-du-selv-instruerer/

http://www.jv.dk/artikel/928557:Aabenraa--Paedagog-bortvist--Lokkede-17-aarige-drenge-til-sex-med-prostitueret

  De større Aviser bruger ofte ordet. Gad vide om de hver gang får en sand læserstorm fra de 11.000 EG brugere, om man ikke kan omtale glædespiger nedladende :-) næppe! Holder man op med at læse disse aviser, da de omtaler pigerne nedladende? næppe. Reagerer man overfor udtrykket, når man møder det i det daglige? næppe! Eller jeg gør i hvert fald ikke :-) Faktisk kan jeg selv finde på at bruge det i daglig tale og ved flere andre EG brugere gør det samme. 

Selv bruger jeg betegnelsen Pige. For det er hvad de er for mig :-) Men har nu aldrig forstået alle disse diskutioner om ordet. Hvis det ikke bliver brugt nedsættende opfatter jeg det ikke sådan.

Dem der reagerer meget over det, reagerer i på samme måde når i læser det i avisen? 

Redigeret af Liderlig-fyr

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sjovt som ord kan få nogen i det røde felt. Selvbedraget kender ingen grænser :)

Jeg siger "luder", og har slet ingen problemer med det. Jeg synes selv at jeg er et rummeligt menneske. Jeg ser ikke ned på nogen og accepterer forskellighed i alle sammenhænge.

Jeg bruger ord i flæng...med lige megen vægt, for det er ord der beskriver det samme...glædespige, luder, prostitueret...det er for mig helt det samme.

Jeg siger heller ikke "psykisk udviklingshæmmet"...jeg siger (uden at være nedladende), åndssvag...Jeg siger heller ikke "af afrikansk oprindelse", jeg siger "neger"

Beklager hvis nogen har det skidt med det. Det er ikke tilsigtet - men det er ikke noget jeg tænker på at ændre.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg siger "luder", og har slet ingen problemer med det. Jeg synes selv at jeg er et rummeligt menneske. Jeg ser ikke ned på nogen og accepterer forskellighed i alle sammenhænge.

 

Du har ingen problemer med det, men hvad med dine omgivelser?

hvis det generer andre, er det lige så passende som at slå en stinkende prut ved et middagsselskab.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der er så vidt, jeg kan se, ikke tale om selvbedrag her.

Der er jo ikke tale om, at vi tror, en glædespige er noget andet end en luder - der er derimod tale om, at vi ønsker at tale pænt og at undgå at brug grimme ord om de piger, vi render rundt og besøger.

Hvis vi havde sagt til os selv: "hun er jo ikke luder... hun er bare glædespige" - havde der været tale om selvbedrag, idet vi så havde bildt os selv ind, at hun jo ikke var så slem endda, eller at så kunne vi jo sagtens besøge hende alligevel eller noget.

Men selv hér - i din blotte og bare omtale af, at det måske er selvbedrag, der er tale om - ser du underforstået ned på pigen, idet du indikerer, at der er nogen, der er nødt til at bedrage sig selv i deres opfattelse af denne pige for at kunne have hende i sin verden.

Og selv om du måske ikke selv ser ned på pigen, antyder du over for dine læsere (måske uden at ville det/ubevidst), at hun kan sés ned på - hvorfor skulle selvbedrag ellers være nødvendig i vores omgang med eller omtale af pigen?

Nej - der er ikke tale om selvbedrag. Der er tale om at tale pænt, om man så må sige. At omtale pigerne på anstændig vis ved aktivt at undgå at bruge en betegnelse, som de fleste af dem afskyr og som i mange udenforståendes øjne stempler dem som noget negativt.

Hvis du siger "luder" ude i byen i hr. og fru Jensens påhør, så er jeg ikke i tvivl om, at dette så ofte herinde omtalte eksemplariske ægtepar vil opfatte ordet som noget negativt - ville det ikke være sjovt, hvis vi kunne vende den generelle opfattelse af de udøvende piger i offentlighedens øjne?

Det ville være skønt - men det opnås ikke ved, at vi selv omtaler dem med et almindeligt kendt, negativt ord...

 

 

Redigeret af Spider

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...