Hop til indhold
Gæst

Kunsten at formulere sig kort og præcist

Recommended Posts

Gæst

Titman skriver:

 

Få korte og indholdsrige indlæg er meget nemmere at læse og svare på :smile:

 

Havnebumsen skriver:

 

Disse 2 afsnit skal læses i en sammenhæng! Hvis indlægget er godt og fangende, så er det pisseligegyldig, hvor langt det er. Men et langt indlæg, er ikke ensbetydende med det er godt og fangende.

 

Du ønsker korte indlæg (dog med indhold) Jeg ønsker indholdsrige indlæg (hvor længden ikke er afgørende)

 

For mig er der forskel på de 2 ting, kan ikke forklare det bedre end det skitserede. Vi er enige om der skal være indhold, men vores veje deles med hensyn til længden af indlæggene

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

En pige pirrer

Sengen er varm og dejlig

Hun hedder Gina

 

Ok ?

 

:grin: :grin: :grin:

 

Helt ok. Men hvor er årstiden, og altså - ikke nogle personlige pronomina.

Men ellers ok, fordi det handler om Gina. Pigen håber jeg. For det er vel ikke sengen der hedder Gina??

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Titman skriver:

 

Få korte og indholdsrige indlæg er meget nemmere at læse og svare på :smile:

 

Havnebumsen skriver:

 

Disse 2 afsnit skal læses i en sammenhæng! Hvis indlægget er godt og fangende, så er det pisseligegyldig, hvor langt det er. Men et langt indlæg, er ikke ensbetydende med det er godt og fangende.

 

Du ønsker korte indlæg (dog med indhold) Jeg ønsker indholdsrige indlæg (hvor længden ikke er afgørende)

 

For mig er der forskel på de 2 ting, kan ikke forklare det bedre end det skitserede. Vi er enige om der skal være indhold, men vores veje deles med hensyn til længden af indlæggene

 

Nej, det er ikke nødvendigvis det jeg mener. 

Hvis du læser mit indlæg igen, så kan udtrykket: "meeeeeeeeget lange indlæg" forstås på flere måder: 

  1. At indlægget er meget langt målt på tegn. 
  2. At indlægget er langt og gabende kedeligt uden noget reelt indhold. 

Du og andre i denne tråd begår desværre den fejltagelse at i forsøger at fordreje mine indlæg og udsagn i retning af at jeg skulle have sagt noget om at der ikke må være plads til andre . 

Det er fuldstændig absurd. La' være med det !

Jeg udtaler mig generelt om en tendens, som jeg mener jeg har observeret her på EG og tager debatten. Jeg har det fint med at folk er uenig med mig, men man behøver ikke at fordreje mine indlæg.  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Helt ok. Men hvor er årstiden, og altså - ikke nogle personlige pronomina.

Men ellers ok, fordi det handler om Gina. Pigen håber jeg. For det er vel ikke sengen der hedder Gina??

 

Bananas, Bonobo og Gina. 

 

Hvis i gerne vil diskutere Haiku digte, så synes jeg at i skulle oprette en tråd til det formål istedet for at afspore debatten yderligere i denne tråd. 

 

Bare en velment opfordring :)

Redigeret af titman

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Nej, det er ikke nødvendigvis det jeg mener.

Hvis du læser mit indlæg igen, så kan udtrykket: "meeeeeeeeget lange indlæg" forstås på flere måder:

  • At indlægget er meget langt målt på tegn.
  • At indlægget er langt og gabende kedeligt uden noget reelt indhold.
Du og andre i denne tråd begår desværre den fejltagelse at i forsøger at fordreje mine indlæg og udsagn i retning af at jeg skulle have sagt noget om at der ikke må være plads til andre .

Det er fuldstændig absurd. La' være med det !

Jeg udtaler mig generelt om en tendens, som jeg mener jeg har observeret her på EG og tager debatten. Jeg har det fint med at folk er uenig med mig, men man behøver ikke at fordreje mine indlæg.

De gaaaaabbbeeeennnddee er vi jo ganske enige om, hvis det udelukkende er dem du refererer til.

Men lad os så sige..... Indholdsrige indlæg, ja tak! Fremfor korte og præcise. Det fjerner misforståelser :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bananas, Bonobo og Gina. 

 

Hvis i gerne vil diskutere Haiku digte, så synes jeg at i skulle oprette en tråd til det formål istedet for at afspore debatten yderligere i denne tråd. 

 

Bare en velment opfordring :)

 

Well, dette er ikke en debat i ordets egentlige bemærkelse. Dette er dig der prøver at etablere noget der ikke er overensstemmende med virkeligheden. Der findes ingen udvikling af den slagsens du påstår, men vi blev inspirerede til lidt poesi. Ikke noget ondt i det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bananas, Bonobo og Gina. 

 

Hvis i gerne vil diskutere Haiku digte, så synes jeg at i skulle oprette en tråd til det formål istedet for at afspore debatten yderligere i denne tråd. 

 

Bare en velment opfordring :)

 

ved du hvad 

 

siden du har så umådelig travlt med hvad alle andre gør burde du ærlig talt først og fremmest tage din egen medicin og omgående stoppe dine egne afsporinger af andre tråde - som fx Gian Faith tråden

 

når du har så pissetravlt med alle os andre så fej foran din egen dør FØRST

 

og måske en relevant note... når noget har betydning for nogen... så burde du måske mønstre bare et minimum af pli og have særligt øje for at de enkelte tråde ikke allesammen BEHØVER handle om hvad du nu tilfældigvis kan forarges over eller rejse kritik over når det oprindelige emne både var væsentlig mere interessant og ikke mindst - uendelig meget vigtigere for andre brugere af boardet

 

siden du har så ufattelig stor interesse i hvordan alle vi andre skal gøre og skrive - så burde du måske først og fremmest lære hvordan du formulerer dig kort og præcist

 

om emnet tråden oprindeligt handler om

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

ved du hvad 

 

siden du har så umådelig travlt med hvad alle andre gør burde du ærlig talt først og fremmest tage din egen medicin og omgående stoppe dine egne afsporinger af andre tråde - som fx Gian Faith tråden

 

når du har så pissetravlt med alle os andre så fej foran din egen dør FØRST

 

og måske en relevant note... når noget har betydning for nogen... så burde du måske mønstre bare et minimum af pli og have særligt øje for at de enkelte tråde ikke allesammen BEHØVER handle om hvad du nu tilfældigvis kan forarges over eller rejse kritik over når det oprindelige emne både var væsentlig mere interessant og ikke mindst - uendelig meget vigtigere for andre brugere af boardet

 

siden du har så ufattelig stor interesse i hvordan alle vi andre skal gøre og skrive - så burde du måske først og fremmest lære hvordan du formulerer dig kort og præcist

 

om emnet tråden oprindeligt handler om

 

Jeg har ikke travlt med noget som helst.

Jeg opfordrede de benævnte debattørerer til at tage diskussionen om Haiku digte i en anden tråd :P

Men du og andre har tilsyneladende travlt med at fordreje mine udsagn...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Glem det Titman er UFPR.

Redigeret af Aarhuselsker

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Glem hvad ??

At prøve at forklare dig hvad du gør forkert.

Jeg kunne også have skrevet det således:

Glem det?

Titman er UFPR.

Men det er lidt længere, og så er det jo forståelsen ryger iht dine udsagn tidligere i tråden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej 

 

Jeg har observeret, at der efterhånden er mange debattører her på EG, der skriver meeeeeeeeget lange indlæg.

 

 

Hvor langt tilbage har du kigget for at diagnosticere "en udvikling"? Der er brugere med forskellige præferencer, "længere" er den ikke. Et problem med korte som dit her, er jo at det bliver unuanceret ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Beklager, Bernabeu. Ovenstående er ikke haiku. :D

 

Antallet af stavelser passer langt fra - det skal være 5, 7, 5 stavelser. 17 ialt. Derudover skal haiku altid skrives i nutid. :)

 

 

 

Med venlig og kort hilsen,

 

/Gina.

 

 

Så må det her være haiku. Stavelserne passer i hvertfald :D Og se det så også som en hyldest på netop denne dag ;)

 

En pige boller

Glædespigen er lækker

Hun hedder Gina

Del dette indlæg


Link til indlæg

EnhHver fugl synger med sit næb.

Det største problem, i mine øjne, er dem, der ikke gider læse deres indlæg igennem, og rette direkte meningsforstyrrende fejl.

Menings forstyrrende fejl er dels større slåfejl, men i særdeleshed usammenhængende tekster, hvor der tydeligt er brugt klippe/klistre, men uden at skribenten har ulejliget sig med at kontrollere, om det færdige resultat er sammenhængende.

Et andet, meget stort problem er, at nogle bytter om på kommma og punktum. Det må være noget fra folkeskolen, for det ses oftere og oftere. [Red: Her mangler et argument for kobling mellem stigende hyppighed og "folkeskolen"]

Hvis et indlæg er skrevet i et let læseligt sprog, uden for mange indskudte sætninger, samt eller gentagelser, og ellers har et spændende indhold, så kan de for min skyld være på flere sider. Forkortelser er en pestilens, og udstrakt brug af smarte udsagn fra diverse udenlandske film o.l. og lignende ligeledes. ( What she said!!!)

Kunsten i at læse et langt indlæg hurtigt, er, for mig at se, at koncentrere sig fuldt om læsningen, og lukke alt andet ude.

 

Man skal altid vare sig for at tage andre i skole. Ovenfor har jeg med rødt rettet dine fejl og inkonsistenser.  :P Inkonsistensen mellem dit ønske om udeladelse af indskud og din tekst i øvrigt var dog så omfattende, at jeg ikke lige kunne overkomme det.  :roll:

 

Husk, at vi kun har det sjaw vi sæl laver.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Man skal altid vare sig for at tage andre i skole. Ovenfor har jeg med rødt rettet dine fejl og inkonsistenser. :P Inkonsistensen mellem dit ønske om udeladelse af indskud og din tekst i øvrigt var dog så omfattende, at jeg ikke lige kunne overkomme det. :roll:

Husk, at vi kun har det sjaw vi sæl laver.

Som skrevet:

Enhver fugl synger med sit næb.

Og jeg fletter ikke samme ;)

Man skal nemlig vare sig for at tage andre i skole, men man må gerne sige sin mening.

Rettelse til dine rettelser:

Citat: "indskudte sætninger, samt eller gentagelser".

Nej jeg mener ikke enten eller, men både og :)

Roger.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Som skrevet:

Enhver fugl synger med sit næb.

Og jeg fletter ikke samme ;)

Man skal nemlig vare sig for at tage andre i skole, men man må gerne sige sin mening.

Rettelse til dine rettelser:

Citat: "indskudte sætninger, samt eller gentagelser".

Nej jeg mener ikke enten eller, men både og :)

Roger.

 

Trigger warning: Langt, indholdsløst indlæg!

 

Det idiomatisk korrekte er "Hver". Jvf. fx DDO:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?mselect=59002771&query=fugl

"Enhver" ville implicere, at der bestod en potentiel modsætning mellem det at være fugl og så at synge forskelligt fra andre fugle. Men pointen er jo netop, at fugle har forskellige næb, både metaforisk og konkret. Kategorien "fugl" er dermed for generaliserende til at forvente ensartet sang (der er som bekendt stor forskel på fx en kongeørn og en kolibri), hvilket ordsproget understreger ved at fremhæve individet (="hver") fremfor gruppen (="enhver"). Jeg er med på at du via Google kan finde mange (omend kun ca. 1 af 7 forekomster), der laver samme fejl som dig. :)

 

Den med samt/eller: Det er en misforståelse at "eller" skulle udelukke betydningen "og":

"Det er hverken godt eller billigt."

Her er du vel med på, at der ikke kan være tale om noget, der måske er godt, men ikke billigt eller måske billigt, men ikke godt? Der kan kun være tale om noget der på samme tid er dyrt og dårligt. Hvis man vil fremhæve at kun en af de sideordnede led kan være gældende ad gangen, så er det nødvendigt (som du gør i svaret) at sætte "enten" foran. 

 

Du kunne dog godt have brugt "og" eller "samt". Så skulle du bare have gentaget "uden" (dvs. "uden indskudte sætninger, samt uden gentagelser"), for ellers er betydningen "uden indskudte sætninger og uden indskudte gentagelser". :-P  Ved at bruge "eller", tydeliggør du, at styrelsen er "uden" i de sideordnede led. Betydningen er i alle tilfælde "og".  Og "eller". For husk på at din intenderede betydning med hverken det ene eller det andet jo netop ikke kun begrænser sig til, at man skal undgå indlæg, hvor begge dele indgår. Du mener jo også man skal undgå indlæg med bare en af delene, ikke?

 

Nu går jeg op og lægger mig. Beklager, men det er ikke let at forklare det kort.

Redigeret af Bebop

Del dette indlæg


Link til indlæg

Trigger warning: Langt, indholdsløst indlæg!

Det idiomatisk korrekte er "Hver". Jvf. fx DDO:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?mselect=59002771&query=fugl

"Enhver" ville implicere, at der bestod en potentiel modsætning mellem det at være fugl og så at synge forskelligt fra andre fugle. Men pointen er jo netop, at fugle har forskellige næb, både metaforisk og konkret. Kategorien "fugl" er dermed for generaliserende til at forvente ensartet sang (der er som bekendt stor forskel på fx en kongeørn og en kolibri), hvilket ordsproget understreger ved at fremhæve individet (="hver") fremfor gruppen (="enhver"). Jeg er med på at du via Google kan finde mange (omend kun ca. 1 af 7 forekomster), der laver samme fejl som dig. :)

Den med samt/eller: Det er en misforståelse at "eller" skulle udelukke betydningen "og":

"Det er hverken godt eller billigt."

Her er du vel med på, at der ikke kan være tale om noget, der måske er godt, men ikke billigt eller måske billigt, men ikke godt? Der kan kun være tale om noget der på samme tid er dyrt og dårligt. Hvis man vil fremhæve at kun en af de sideordnede led kan være gældende ad gangen, så er det nødvendigt (som du gør i svaret) at sætte "enten" foran.

Du kunne dog godt have brugt "og" eller "samt". Så skulle du bare have gentaget "uden" (dvs. "uden indskudte sætninger, samt uden gentagelser"), for ellers er betydningen "uden indskudte sætninger og uden indskudte gentagelser". :-P Ved at bruge "eller", tydeliggør du, at styrelsen er "uden" i de sideordnede led. Betydningen er i alle tilfælde "og". Og "eller". For husk på at din intenderede betydning med hverken det ene eller det andet jo netop ikke kun begrænser sig til, at man skal undgå indlæg, hvor begge dele indgår. Du mener jo også man skal undgå indlæg med bare en af delene, ikke?

Nu går jeg op og lægger mig. Beklager, men det er ikke let at forklare det kort.

...Nu vi snakker "kunsten om at formulere sig kort og præcist" ;) ...

Del dette indlæg


Link til indlæg

...Nu vi snakker "kunsten om at formulere sig kort og præcist" ;) ...

 

Hvis vi to mødes IRL en dag, vil jeg elske at vise dig, hvor meget bedre det er, at gå en lang omvej for at nå målet. :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Helt ok. Men hvor er årstiden, og altså - ikke nogle personlige pronomina.

Men ellers ok, fordi det handler om Gina. Pigen håber jeg. For det er vel ikke sengen der hedder Gina??

Min seng hedder også noget forskelligt alt efter tidspunkt haha.. Ved godnattid mr ubekvem og morgentid Heaven..

Ja, jeg vil også foreslå at springe lidt over de indlæg, som ikke lige har interesse. Det handler nok også lidt om emnet- hvor meget man lige føler for det?

Redigeret af Sara

Del dette indlæg


Link til indlæg

Trigger warning: Langt, indholdsløst indlæg!

 

Det idiomatisk korrekte er "Hver". Jvf. fx DDO:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?mselect=59002771&query=fugl

"Enhver" ville implicere, at der bestod en potentiel modsætning mellem det at være fugl og så at synge forskelligt fra andre fugle. Men pointen er jo netop, at fugle har forskellige næb, både metaforisk og konkret. Kategorien "fugl" er dermed for generaliserende til at forvente ensartet sang (der er som bekendt stor forskel på fx en kongeørn og en kolibri), hvilket ordsproget understreger ved at fremhæve individet (="hver") fremfor gruppen (="enhver"). Jeg er med på at du via Google kan finde mange (omend kun ca. 1 af 7 forekomster), der laver samme fejl som dig. :)

 

Den med samt/eller: Det er en misforståelse at "eller" skulle udelukke betydningen "og":

"Det er hverken godt eller billigt."

Her er du vel med på, at der ikke kan være tale om noget, der måske er godt, men ikke billigt eller måske billigt, men ikke godt? Der kan kun være tale om noget der på samme tid er dyrt og dårligt. Hvis man vil fremhæve at kun en af de sideordnede led kan være gældende ad gangen, så er det nødvendigt (som du gør i svaret) at sætte "enten" foran. 

 

Du kunne dog godt have brugt "og" eller "samt". Så skulle du bare have gentaget "uden" (dvs. "uden indskudte sætninger, samt uden gentagelser"), for ellers er betydningen "uden indskudte sætninger og uden indskudte gentagelser". :-P  Ved at bruge "eller", tydeliggør du, at styrelsen er "uden" i de sideordnede led. Betydningen er i alle tilfælde "og".  Og "eller". For husk på at din intenderede betydning med hverken det ene eller det andet jo netop ikke kun begrænser sig til, at man skal undgå indlæg, hvor begge dele indgår. Du mener jo også man skal undgå indlæg med bare en af delene, ikke?

 

Nu går jeg op og lægger mig. Beklager, men det er ikke let at forklare det kort.

 

Et af årets mest glimrende indlæg. Nu er jo året ikke særligt langt endnu, men alligevel ....

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Bebop- har først læst dit indlæg nu, efter at bananas fremhævede det. Åh ja, selektiv læsning..

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nogle mennesker formulerer sig kort og præcist, andre gør ikke. Har måske noget at gøre med hvor meget man bruger  skriftsproget i andre sammenhænge. Kunne forestille mig Pølsemanden på torvet skriver længere og mere upræcise indlæg end Borende X, der for mig står som en virkelig dygtig og præcis skribent og (forestiller jeg mig) arbejder en del med ord professionelt.

 

TVR

Kære tvr

 

-ah, nu kan BX altså også skrive nogle lange, ja undertiden meget lange indlæg, det er stunderne med en hvis frk. Darling; men til hans ros meget velformulerede indlæg :)

 

Mange hilsner

 

Nyder livet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor dælen afsporers en glimrende streng om Haiku digte og DDO, med meningsløs skravdren om længde på indlæg og indhold. *FNIS*

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...