Hop til indhold
Gæst

Apropos hård debattone på nettet

Recommended Posts

Gæst

Interessant kommentar til den hårde debattone, der ofte forekommer på diverse internetfora såsom eroguide. Nu er Eroguide selvfølgelig et specielt fora, der af naturlige årsager i den grad kan få følelserne frem.. men stadig interessant.

 

»Når man bliver vred, så stiger adrenalinen i ens blod, og når ens adrenalin stiger, så får man mere mod men mindre omtanke. Og når man så sidder med meget mod og lidt omtanke, og der er et kommentarfelt, der opfordrer dig til at kommentere, så er barrieren, for hvad der kan slippe igennem, sænket«, siger internetpsykolog Anders Colding, der blandt andet har undervist i adfærd på nettet på Københavns Universitet.

 

 

 

Han forklarer også, at når én kommentar i et kommentarspor på for eksempel Facebook er hård eller »grim«, så fortsætter den næste kommentar ofte bare i samme tone:

»Så er det oplagt for den næste lige at joine festen. Vores samtalenormer er meget socialt påvirkelige. Og så er det utroligt nemt at tænke, nå ja, sådan taler man bare her. Den hårde tone smitter, og så kan der lige ryge en kommentar af sted på et øjeblik. Fordi det kan gå så hurtigt, at omtanken ikke kan nå at være med, så er det meget nemt lige at give efter for sine umiddelbare impulser. Bagefter er man selv hurtigt videre, mens ens kommentar hænger der.

 

 

 

 

Hele artiklen er her:

 

http://politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ECE2439119/haard-tone-paa-nettet-overdoever-den-positive-debat/

 

jeg vil lige understrege at mit mål IKKE er at pege fingre. Jeg er godt klar over at jeg selv er en del af den debatkultur.. ligesom alle andre.

 

god dag til alle fra knaldeaben

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Udmærket artikel, selvom den måske blot beskriver hvad de fleste egentligt godt vidste. For mit eget vedkommende mener jeg ganske kort

 

"Den adfærd en profil udviser målt over en passende periode, afspejler såmænd blot sider og en adfærd en given person også vil have i det virkelige liv".

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Sandt nok Bluejacket.... der er ikke de store overraskelser i artiklen.. men nogengange er det nu meget rart at se det pindet ud alligevel.

 

Og du har sikkert til dels ret Blue..... dog kan man sagtens finde eksempler på folk med en meget lavere irritationstærskel og som meget lettere lader sig provokere herinde end ude i virkeligheden. Jeg selv er, til tider, en af dem.

 

Det er lidt ligesom ude i trafikken. folk, kan være de sødeste mennesker på jorden, men ligeså snart vi sætter os ind i bilen bag rattet, bliver vi de rene djævle, hvor vi dytter, bliver agressive og synes alle andre end os selv er idioter og kører åndssvagt.

 

Redigeret af Gæst

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er lidt ligesom ude i trafikken. folk, kan være de sødeste mennesker på jorden, men ligeså snart vi sætter os ind i bilen bag rattet, bliver vi de rene djævle, hvor vi dytter, bliver agressive og synes alle andre end os selv er idioter og kører åndssvagt.

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D :cool:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D:cool:

 

Var det ikke det du havde lovet liiige at arbejde en smule med :lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey Bonobo eller skal, vi kalde dig knaldeaben.  :-P

 

Jeg vil da, også gerne prøve, at komme med et bud. For er som sagt ikke så meget uenig i de ting der er skrevet tråden her.

 

 Mange gange kan vejen fra tanke over tastaturet til nedskrivning i et indlæg, være endog meget kort på forskellige internet chats. (også EG) Jeg skal, bestemt ikke udelukke, at den for nogen kan være for kort, Det kan den også være for mig. Hørte en sige til mig en dag, skriv dit indlæg, vent 5 min læs igen. Kan du stå inde for det, så post det. Jeg prøver for så vidt, at efterleve dette. Men kan være svært til tider.

Men det er meget nemmere at kommentere andres tanker/indlæg via nettet end ved personlig kontakt mener jeg.

 

Jeg mener, at den mere kritiske side ved internettet er anonymiteten, der hos os netbrugere giver en bilist-lignende adfærd, fuck-fingre og ukvemsord, Som du så rigtigt skriver i dit svar til Bluejacket.

Hvor jeg, vil postulere at det, trods alt er langt sjældnere det sker når man møder folk personligt. Over en kop øl, kaffe eller noget helt andet.

 

Ha en god mandag aften Bonobo.

 

KK

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D:cool:

 

 

Vi kan jo mødes på landevejen og råbe højt af hinanden :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg kan huske tråden som LF oprettede om FKK.

Jeg synes selv at jeg skrev et fint indlæg, og Jernsvinet citerede da også det jeg skrev, men andre gjorde ikke, det druknede totalt i de andre kommentarer der kom, som var mere direkte og hårde i deres mening.

 

Jeg kunne også selv komme med flere skarpe kommentarer herinde.

Men jeg bestemte mig på et tidspunkt at det var ikke det jeg ville, med at have en profil herinde... tænk at komme hjem fra arbejde, for at hoppe på E.G. og så skændes... spild af tid :-)

Så hvis man ellers har lidt selvdisciplin så kunne man måske også bestemme sig for at man ikke ville blande sig i de ophedede diskussioner der kan opstå på nettet.

Men engang imellem smutter det :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D:cool:

 

 

Gør som jeg: kør med den offentlige trafik.

 

Movia´s busser har plads til 70 - 100 personer. Jeg lader gerne andre køre med på vejen. Chaufføren sidder endda forrest.

 

NB!  Jeg har kørekort.  Til bil altså  -  men ingen bil.

 

Jeg sparer på CO2 - udslippet.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Ha, ha, ha Nikita - præcis!

Nu afsporer jeg lige min egen tråd, for det får mig til at tænke på vittigheden med det Århusianske par der kører på motorvejen, da de i radioen hører en advarsel om at en spøgelsesbilist har vovet sig ind på motorvejen og kører i den forkerte retning.. manden kigger ud og konstaterer: "Det gør de sgu da allesammen" :D :D :D

 

.. og så tilbage til udgangspunktet igen :D

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D:cool:

80% af danske bilister mener at de kører bedre end gennemsnittet :-P  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det forstår jeg ikke... Alle andre end mig i trafikken ER sgu da idioter, der ikke kan køre bil! :D:cool:

 

Jeg vil da gerne være en Idiot :) , og køre op bag i dig :)

Du opfordrer jo ligefrem til det ;)

 

Undskyld Bonobo, du ved fristelserne er svære :D

 

Håber at dit indlæg kan få alle der skriver herinde, til at tænke sig om , læse indlægget igennem, en gang til.

Vi har jo alle en mening, men engang imellem er den nok, ikke altid rigtig, tør vi være uenige med "vennerne"

Grupperinger? Ja dem skal man også lige passe på :sad:

Sjovt at alle der læser/skriver herinde, har samme interesse, men er så uenige :cry: ?????? 

 

Bare mine tanker fra en gammel tosse, som engang imellem skriver noget tosset :roll:  :roll:

 

gog

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 Hørte en sige til mig en dag, skriv dit indlæg, vent 5 min læs igen. Kan du stå inde for det, så post det. 

 

Det er også det, der kaldes selvcensur - og hvor har jeg været ved at skrive mange indlæg, hvor jeg kan se at min tone/stil er røget i en forkert retning og jeg har afbrudt ved blot at trykke på "Nyt Indhold". 

 

Et stykke tid efter kan det så være at en anden har svaret og fundet den tone/stil, som jeg ikke lige kunne få frem  :wink:

 

Og så ved jeg godt, der er nogen, der har lidt ondt af mine og andres mange indlæg - de skal jo også gerne have lejlighed til at komme på banen med andet end brok over vores mange indlæg  :wink:

 

Nu bruger jeg ikke selv chatten - eller ihvertfald kun meget sjældent, men jeg kan se at nogle af dem, der chatter meget, ikke forstår at skelne mellem chat og indlæg i forum - og som så ofte kommer med små indlæg, på kun 1 eller 2 korte sætninger, som bare kommer til at virke som intetsigende støj på linjen.

Redigeret af Jernsvinet

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tywin Lannister

80% af danske bilister mener at de kører bedre end gennemsnittet :-P

Nej! 80% mener at de er verdens bedste bilist. De resterende 20% mener at de er over gennemsnittet :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nej! 80% mener at de er verdens bedste bilist. De resterende 20% mener at de er over gennemsnittet :)

 

... og atter 10%, der beskedent mener, at de holder gennemsnittet :-P:D :D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg synes at denne tråd er et klart eksembel på at det rent faktisk godt kan lade sig gøre at skrive i en pæn tone :-P , og endnu bedre at de fleste nok er klar over når de er gået "lidt over stregen" i deres bestræbelser på at ytrer sig :oops: .

 

Som flere her i tråden antyder er det en rigtigt fin ide at udøve selvcencur, det prøver jeg selv ligeledes at efterleve :rolleyes: , og synes jeg ikke at jeg har noget at bidrage med med, ja så tager jeg den nemmeste udvej; jeg finder en anden spændende/god tråd :geek: .

 

Tak for en god tråd :-P

 

PS; for øvrigt så er jeg en "fremragende bilist", ikke mindst når jeg cykler :P

 

Må dagen idag være jeres :wub:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt nok en Norsk undersøgelse. Men den er da meget sigende.  :-P  :-P Kunne godt genkende mig selv lidt.  :-P

 

http://www.bt.dk/danmark/de-tror-de-koerer-bedst-bil-men

 

Jamen læst ud fra artiklen, så gasse kvinder ikke op ved lyskrydserne og opildner til ræs, det kan være noget om, for de ser nok ikke motorsport og F1, og har nok heller ikke 200+ HK at gøre godt med, de kører jo ofte i mikrobiler som Aygo og Ups :P

 

Men der er da irriterende at kvinde ikke kan finde ud at at trække til højre når de køre langsommere, her har mænd større respekt for en hurtigere kørende overhalende bil.

 

Det er nok rigtig at mænd har tendens til at kører stærkt men det betyder ikke at man er en dårlig bilist ved at køre stærkt, konsekvenser ved ulykker er dog større.

 

Jeg synes at have læst at kvinder laver flere parkeringsbuler end mænd, er man en dårligere bilist hvis man ikke  kan vurdere bilens afstand ved parkeringsmanøvrer...

Del dette indlæg


Link til indlæg

MSM er i høj grad medvirkende til, at tonen af og til bliver lidt skinger.

 

Når sandheden ikke passer ind i redaktionens eller journalistens verdensbillede, slipper man gerne fokus og strikker en snørestøvle.

 

Det bringer nogle, herunder mig op i det orange felt, hvor metaforerne kan sidde lidt løst.

 

Indvandringens velsignelser er vel det bedste eksempel herpå, hvilket artiklen jo også tager udgangspunkt i.

 

Når der berettes om forbrydelser og gerningsmanden beskrives, så ved alle, der vil vide det, at hvis det ikke udtrykkeligt er angivet, at denne er dansker/lyshåret, så er det lige så sikkert som amen i kirken, at vedkommende er østberigelse eller alternativt pigmenteret.

 

Det pisser mig i den grad af, at det er blevet mere eller mindre NOGO, at kalde en spade for en spade, helt ekstremt er det jo hinsidan, hvor man selv på efterlysningsbilleder lysner huden på eftersøgte for ikke at støde politisk korrekte meningsdannere.

 

Herhjemme hører og læser man også, at såkaldt ansvarlige politikere mener, at det største problem ved ubegrænset indvandring af halv- og helanalfabeter er tonen i debatten.

 

Og man skal vist i deres øjne være ikke stuerene skimlede kældermennesker, hvis man tillader sig så meget som at antyde, at det faktum, at der er områder, hvor politi og redningstjenester ikke kan færdes, med mindre de er i stort antal, fylder lidt mere i ens tilværelse end ord på internettet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men der er da irriterende at kvinde ikke kan finde ud at at trække til højre når de køre langsommere, her har mænd større respekt for en hurtigere kørende overhalende bil.

Vi oplever da godt nok ikke det samme i trafikken, Hr. generalliserende chauvinistgorilla, men dejligt hvis du får noget ud af at sidde der og banke dig selv i brystkassen! :D

Jeg kender ikke statistikkerne over, hvor mange kvinder der kører i minibiler i forhold til mænd, men med hensyn til at overholde reglen om at trække til højre når det er muligt, er i hvert fald ikke kun noget, som kvinderne ikke kan finde ud af.

Når jeg oplever denne form for uopmærksomhed, så gælder det begge køn og i mange tilfælde oplever jeg det med dem, jeg betegner som "bløde hatte". De er til gengæld næsten ALTID (meget ældre) mænd! For de er nemlig ikke lige så gode som kvinder til at indse, hvornår de er blevet for gamle til at køre bil!

Men er det sådan en chauvinistisk kvinde/mand krig, du godt kan lide at fedte rundt i? Hvor andre fordomme som at mænd ikke kan multitaske og klynker uhæmmet, når de er syge, også skal luftes? :D Og så i en debat om "hård debattone"...

Nej vel? ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Vi oplever da godt nok ikke det samme i trafikken, Hr. generalliserende chauvinistgorilla, men dejligt hvis du får noget ud af at sidde der og banke dig selv i brystkassen! :D

Jeg kender ikke statistikkerne over, hvor mange kvinder der kører i minibiler i forhold til mænd, men med hensyn til at overholde reglen om at trække til højre når det er muligt, er i hvert fald ikke kun noget, som kvinderne ikke kan finde ud af.

Når jeg oplever denne form for uopmærksomhed, så gælder det begge køn og i mange tilfælde oplever jeg det med dem, jeg betegner som "bløde hatte". De er til gengæld næsten ALTID (meget ældre) mænd! For de er nemlig ikke lige så gode som kvinder til at indse, hvornår de er blevet for gamle til at køre bil!

Men er det sådan en chauvinistisk kvinde/mand krig, du godt kan lide at fedte rundt i? Hvor andre fordomme som at mænd ikke kan multitaske og klynker uhæmmet, når de er syge, også skal luftes? :D Og så i en debat om "hård debattone"...

Nej vel? ;)

 

Nej Nikita vi oplever åbenbart ikke det samme i trafikken, jeg ved godt jeg generaliserer og sætter tingene på spidsen.

Jeg oplever dagligt mange kvinder som kører i mikrobiler (jeg kender flere piger med mikrobiler). Ofte holder de ikke til højre når der kommer en hurtigkørende bil eller MC (det er så mig) :P

Jeg kan nå at kigge i make-spejlet og rette på toupéen inden vedkommende trækker ind til højre... gab :P

 

Når jeg opdager bilister med "bløde hatte" er jeg meget forstående og har fuld forståelse for deres langsomme kørsel og orienteringsevne. Her er jeg meget overbærende over for disse bilister :D

 

Men du har ret i at mange mænd er dårlige bilister og mange kvinder er gode bilister.

 

En lille historie:

Jeg var på vej hjem i bil sammen med Bonobo fra et sexparty i Tyskland, da vi nåede Sjælland-siden opdagede jeg en sød pige i sin bil, hun kørte pæn stærkt, jeg fulgte efter hende for at se hvem hun var af ren nysgerrighed :D

Jeg kørte hurtigere end hende, hun var flink og gav mig prompte plads til at overhale hende, vi kørte forbi og smilede til hende, hun smilede igen :D

Jeg fik overhalet og hun fulgte efter... jeg sænkede farten og lod hende overhale mig (en rigtig gentleman ikke :P)

Hun overhalede og smilede til os, jeg gav hende thumps up :D

 

Det korte og det lange var at vi skiftes til at overhale hinanden, smilede og gjorde håndtegn... det stod på tja en del kilometer, hvor hun til sidst måtte dreje af ved Køge, øv, vi havde det hyggeligt med motorvejsflirteriet, det førte ikke til mere, men det var sjovt og hyggeligt :D En pige som hende kunne køre bil, respekt ! :D

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...