Hop til indhold
mor26

skoleuniformer i danmark.

Recommended Posts

Jeg var for et par uger siden i England (Barrow), og bedst som jeg kom trillende hen ad gaden om morgenen, kom der 2 knejter gående, vel ca 11-12 år, tydeligvis på vej i skole. De var i uniform, og pæne nyklippede frisurer.. Må indrømme jeg tænkte "Der er sku stil over det".

 

Ingen meninger iøvrigt om emnet ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mange herinde ville nok være uenig med mig nu, men bare vent til om 20-30+ år, hvor vi herhjemme er blevet for dyre og for ineffektive til at konkurrere globalt. Jeg har tætte kontakter til det pulserende erhvervsliv, som skriger efter dygtige folk til en rimelig løn ellers bliver der hentet folk ind fra udlandet.

Hey Nille.

 

Har selv stor kendskab til erhverslivet. og her er jeg nok ikke uenig med dig Nille.

 

Jo vi skal, udvikle kompetente folk. Så ingen uenighed. 

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jo vi skal, udvikle kompetente folk. Så ingen uenighed. 

 

KK

 

Hvordan gør vi så det ? Det er for eksempel ved at starte en bedre skolemoral/kultur allerede med folkeskolen.

Og her mener jeg at skole-uniformen er et af værktøjerne til at få mere disciplin og respekt, som i sidste ende vil højne indlæringsevnen.

 

En anden ting som påvirker os negativt i at blive dygtigere, er Janteloven, hvorfor må man ikke stræbe efter stjernerne ? Stræbe efter at blive de dygtigste til det vi laver, og hvorfor må de dygtigste i erhvervslivet ikke praler med velstand og bling bling...

 

I mange andre lande rangerer de de dygtigste elever i klasserne. Og eleverne stræber efter at være blandt de dygtigste, der er ofte bonus til de elever som ligger i top 3 i klasserne...

 

Herhjemme bliver de dygtige og flittige elever tværtimod moppet og de bliver betragtet som stræber og nørder...  der er noget som ikke hænger sammen her...

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Nu er der vel ikke forbud mod skoleuniformer i de danske folkeskoler - så det er vel bare at møde op til skolebestyrelsesvalg og foreslå det  :roll:

Del dette indlæg


Link til indlæg

En anden ting som påvirker os negativt i at blive dygtigere, er Janteloven, hvorfor må man ikke stræbe efter stjernene ? Stræbe efter at blive de dygtigste til det vi laver, og hvorfor må de dygtigste i erhvervslivet ikke praler med velstand og bling bling...

Jeg har tit tænkt på, hvorfor man har denne bizarre mentalitet i Danmark. Det må stamme fra vores oprindelse, i de gamle landbrugssamfund før reformerne i 1700-tallet. Dengang lå bøndernes huse samlet i en landsby, omgivet at jorden, som blev pløjet, sået og høstet i fællesskab. Det var bestemt ikke socialisme, jordlodder af forskellig størrelse tilhørte diverse landmænd, men individuelt initiativ gav alligevel ingen mening i sådan et samfund. Til gengæld sørgede fællesskabet formentlig for, at de svage og drukfældige (Jeppe på Bjerget) alligevel kunne fungere til en vis grad og ikke uden videre sank helt til bunds.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvordan gør vi så det ? Det er for eksempel ved at starte en bedre skolemoral/kultur allerede med folkeskolen.

Og her mener jeg at skole-uniformen er et af værktøjet til at få mere disciplin og respekt, som i sidste ende vil højne indlæringsevnen.

 

En anden ting som påvirker os negativt i at blive dygtigere, er Janteloven, hvorfor må man ikke stræbe efter stjernene ? Stræbe efter at blive de dygtigste til det vi laver, og hvorfor må de dygtigste i erhvervslivet ikke praler med velstand og bling bling...

 

I mange andre lande rangerer de de dygtigste elever i klasserne. Og eleverne stræber efter at være blandt de dygtigst, der er ofte bonus til de elever som ligger i top 3 i klasserne...

 

Herhjemme bliver de dygtige og flittige elever tværtimod moppet og de bliver betragtet som stræber eller nørder...  der er noget som ikke hænger sammen her...

Jamen jeg har jo ikke de vise sten her Nille. Men bedre samarbejde imellem børnehave, sfo, forældre og skole kunne være en fantastisk start. da jeg startede min karriere i børnehave. Oplevede jeg, ofte skolen ikke lyttede til os. om de udfordrende børn. Det er temmelig frustrerende at se. At se de tiltag som sagtens kunne overføres. Forældrene skal mere i spil. de er dog de primære opdagere. Der kan vi vel ikke være uenige? Indlærings evnen er noget man kan træne Nille. Alting er ikke sort og hvidt.

 

Jamen ved ikke hvor du ser, at man ikke må dygtig gøre sig Nille Min pointe er jo lige netop, at hvis man indrager de elever der kan tingene. Til, at hjælpe de svage gør jo, at begge parter udvikler sig. Der kommer mere ansvar ind i billedet. Og ser da hverdag. At de elever, jeg arbejder med netop hellere vil have en kammerat til, at hjælpe dem. Og det giver vi dem plads til. Og vi har ikke som udgangspunkt fælles klasseundervisning, kan også forgå i grupper som eleverne faktisk nyder. Nille du er bestemt velkommen til, at følge en dag i mit liv. Og tror du her vil se. At eleverne faktisk lære noget. 

 

Og er da fløjtende ligeglad med hvordan folk skildre deres rigdom eller klogskab Nille, Det er for mig den enkeltes valg. For mig bliver man ikke et bedre menneske fordi man har mange penge eller status. For mig det hvordan mennesket er. Der betyder noget for mig. I min vennekreds og familie. Er der rige mennesker, ledere, direktører ledige, udd og ikke udd. Men er vi sammen til fodbold eller andet. Er vi ens. det er skønt. 

 

Hygge.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Claire

Jeg er vokset op på en skole der krævede uniform og nej, det påvirker absolut ikke mobning (og hvis det handler om at dem der ikke har råd til dyrt tøj, ikke skal føle sig uden for, så virker den heller ikke.. børn kan sagtens se forskel på et par cartier solbriller eller et hermes tørklæde..)

Derudover er beklædningen ikke roden til mobning, børn der mobber vil mobbe og hvis de ikke kan mobbe nogen på deres udklædning så finder

de noget andet at gøre grin med.

 

 

 

 

Jeg kan personligt slet ikke se pointen i at indføre uniform, på min skole var det en hundrede åre lang tradition, eleverne repræsentere skolen og 

for "os" lå der så meget historie i uniformen, at det var de færreste der havde et problem med det, vi var da stolte af den, selvom den var belastende engang imellem,

men at danske skoler skulle gå ind og indføre det,  syntes jeg er noget pjat.

 

Dresscode på de danske skoler går jeg derimod ind for, ingen bar maveskin, ingen miniskirts/minishorts og lær dog de drenge at hive op i bukserne.

Derudover bør der da klart også være en skoletrøje/jakke som de kan ha på, på udflugter, så undgår jeg måske at blivet hevet ind i en hel skoleudflugt, hvergang jeg er på hovedbanegården...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Til, at hjælpe de svage gør jo, at begge parter udvikler sig. Der kommer mere ansvar ind i billedet. Og ser da hverdag. At de elever, jeg arbejder med netop hellere vil have en kammerat til, at hjælpe dem. Og det giver vi dem plads til. Og vi har ikke som udgangspunkt fælles klasseundervisning, kan også forgå i grupper som eleverne faktisk nyder.

 

Og er da fløjtende ligeglad med hvordan folk skildre deres rigdom eller klogskab Nille, Det er for mig den enkeltes valg. For mig bliver man ikke et bedre menneske fordi man har mange penge eller status. For mig det hvordan mennesket er. Der betyder noget for mig. I min vennekreds og familie. Er der rige mennesker, ledere, direktører ledige, udd og ikke udd. Men er vi sammen til fodbold eller andet. Er vi ens. det er skønt. 

 

Du lægger meget vægt på de svage elever, respekt for dit arbejde, men hvor mange procent af alle elever er svage elever ? Det er nok ikke ret mange, vi bør løfte niveauet for majoriteten, for det er dem som skal løfte vores arv i fremtiden. Det er dem som skal få gang i hjulene...

 

Det jeg mener med status og velstand, er at vi ikke har den kultur (pga. Janteloven) som motivere folk til at give den en skalle og blive dygtigere ved henblik på at få velstand og status. Forældrene er ofte ligeglad med hvad deres børn bliver, bare børnene er glade...det er et meget fint udgangspunkt, men hvorfor ikke stræbe efter uddannelser som læger, tandlæger mv. ?

 

Hvorfor er der så mange studerende som ikke når igennem deres studier på nominel tid. Hver spildt år, betyder mistet arbejdskraft for erhvervslivet og mistet indtægt for den studerende (hvis han/hun blev færdig og fik arbejde).

 

Jeg er enig i at vi bør begås os med folk som vi har god kemi sammen med ikke pga. status eller klasse.

For eksempel her på EG er vi en broget skare, folk med vidt forskellige job og status, alligevel mødes vi og rejser sammen.

Så der er sjældent skelnen mellem folks baggrunde og status. Kemien er klar vigtigst, det gælder også med pigerne :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du lægger meget vægt på de svage elever, respekt for dit arbejde, men hvor mange procent af alle elever er svage elever ? Det er nok ikke ret mange, vi bør løfte niveauet for majoriteten, for det er dem som skal løfte vores arv i fremtiden. Det er dem som skal få gang i hjulene...

 

Tjah, det kommer jo an på, hvordan man definerer en "svag elev".

Det ved jeg ikke, men jeg ved, at inklusionen ikke hjælper på tingene. Den vil tværtimod ødelægge skolesystemet yderligere.

Jeg har ladet mig fortælle, at omkring 20% allerede nu forlader folkeskolen som funktionelle analfabeter.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

20% det lyder som et meget højt antal.

 

Vil det sige at 20% her på EG og er analfabeter :lol:

 

Lyder meget sansynligt - de fleste medlemmer skriver jo aldrig et ord herinde - og hvad med dem, der kun kigger med  :roll:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lyder meget sansynligt - de fleste medlemmer skriver jo aldrig et ord herinde - og hvad med dem, der kun kigger med  :roll:

 

Der er nok en del der heller ikke læser med, men kun kigger efter billeder ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Denne artikel er faktisk udmærket læsning.

 

http://www.information.dk/475417

 

Det kan godt være, at det er udmærket læsning, men for nogle år siden indførtes en ny karakterskala, der reelt sænkede tærsklen til ungdomsuddannelserne.

I den gamle skala skulle man have 6 for at bestå en studentereksamen. Dette svarer i den nye skala til et sted imellem 3 og 4.

 

De fleste, der dumper til en studentereksamen i dag, gør det da heller ikke af faglige årsager, men på grund af et for højt fravær.

Uden at være det store faglige orakel kommer man nu utroligt langt ved bare at møde op til undervisningen og ikke forsømme mere end 10%

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det kan godt være, at det er udmærket læsning, men for nogle år siden indførtes en ny karakterskala, der reelt sænkede tærsklen til ungdomsuddannelserne.

I den gamle skala skulle man have 6 for at bestå en studentereksamen. Dette svarer i den nye skala til et sted imellem 3 og 4.

 

De fleste, der dumper til en studentereksamen i dag, gør det da heller ikke af faglige årsager, men på grund af et for højt fravær.

Uden at være det store faglige orakel kommer man nu utroligt langt ved bare at møde op til undervisningen og ikke forsømme mere end 10%

HeyBX.

 

Er bare lidt forvirret  :-P  For svarer jo reelt kun på det indlæg du skriver med 20 % analfabeter. Og her synes, jeg artiklen var udmærket, at læse. 

Jeg ser ikke på karakterer, det forholder jeg mig ikke til. Det ligger uden for mit fag, at skulle give dem. 

 

Er dog enig i den sidste linje. At der er meget fravær. Og unge mennesker, skal stramme op. Se den var heller ikke gået i min skoletid. Men mon ikke man skulle, lave en ændrings holdning i de unge mennesker. 

 

Ha en god fredag.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men alt andet lige, at skulle indrette hele klassen efter de svage elever, er ikke særlig godt for de stærke elever. Igen - så typisk for Danmark - indretter vi alt efter laveste fællesnævner. 

 

Det sammen med det høje løn-niveau og høje skatter (som presser løn-niveauet yderligere), gør at jeg af disse (og en enkelt anden) årsager flytter mit firma til udlandet. Jeg har ingen ufaglærte medarbejdere, de er alle højtuddannede, og det er en virksomhed der er lidt videns-"halv-tung". Jeg kan sagtens få medarbejdere i udlandet der er lige så dygtige ingeniører etc. til en billigere penge. Men selvom jeg betaler dem det samme, kommer de med en helt anden disciplin, og arbejdsvilje. 

Mit firma kan godt overleve i Danmark. Men jeg har råd til at lade det gro i udlandet. Og det har måske ikke meget med skoleuniformer at gøre, men det har meget med folkeskolen at gøre, og endnu mere med de værdier der ligger i folkeskolen, netop at de stærke "nok skal klare sig", vi skal kun tage vare om de svage......

 

TVR

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sisse

Jeg er pro skole uniform. Men ikke så meget af de grunde der normalt ligger for det. Nemlig det dyre tøj der skaber uligevægt. Den uligevægt og mobning vil altid eksistere om så de alle sammen skulle have sammen hår farve. Børn og unge er jo ikke dumme. De ved godt hvem der går hjem til en mindre bemidlede familie og de syntes stadig fede Dorit er oplagt at hakke på.

Grunden til jeg er pro uniform er fordi der er en signal værdig i den. Så. Nu er vi fandme i skole.

Det jeg oplever som det største problem i dagens skole dk er den manglende respekt for at nu skal vi modtage undervisning. Vi skal være lærlings parate.

Jeg vil godt give et eksempel som dog er ret voldsomt i forhold til.

Jeg har en baggrund fra hæren. Noget at det første vi lærte var at når vi havde uniform på så stod vi således. Vi hilste således. Vi lyttede således osv. Og det gjorde vi sgu...

Jeg kørte for lidt over en uge siden igennem Skive by. Og får øje på en und soldat i et lyskryds. Der bliver rødt og han stopper op for at vente på grønt. I det øjeblik han stod der. Rettede han ryggen og trak hænderne om på ryggen som en soldat står når han står rør.

Der var ikke en eneste anden soldat i området. Og jeg vil væde på at havde han ikke haft den uniform på havde han aldrig stillet sig på den måde.

Vi mangler at vores børn har respekt for den lærdom de modtager. Og at de lære at skildne imellem hvornår er jeg på legepladsen og hvornår er jeg i skole.

Jeg siger ikke de skal være små individer der ikke kan tænke selv eller små soldater. Men jeg tror der er noget sund i at de alle bære samme uniform og skal løfte samme opgave.

Redigeret af Sisse

Del dette indlæg


Link til indlæg

HeyBX.

 

Er bare lidt forvirret  :-P  For svarer jo reelt kun på det indlæg du skriver med 20 % analfabeter. Og her synes, jeg artiklen var udmærket, at læse. 

Jeg ser ikke på karakterer, det forholder jeg mig ikke til. Det ligger uden for mit fag, at skulle give dem. 

 

Er dog enig i den sidste linje. At der er meget fravær. Og unge mennesker, skal stramme op. Se den var heller ikke gået i min skoletid. Men mon ikke man skulle, lave en ændrings holdning i de unge mennesker. 

 

Ha en god fredag.

 

KK

 

Nu skrev jeg ikke "analfabeter", men "funktionelle analfabeter". Du ser måske ikke på karakterer, men tingene hænger alligevel sammen.

 

Min pointe var, at en stor del af disse angiveligt 20%, der har svært ved at læse selv en enkelt tekst, takket være den ny karakterskala faktisk er i stand til at slæbe sig igennem en ungdomsuddannelse uden den store faglige ballast.

Den største trussel er nu blevet forsømmelsesprocenten og ikke det (manglende) faglige.

 

Det er politisk utroligt bekvemt, men er det nu også i samfundets interesse?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er pro skole uniform.

Jeg kørte for lidt over en uge siden igennem Skive by. Og får øje på en und soldat i et lyskryds. Der bliver rødt og han stopper op for at vente på grønt. I det øjeblik han stod der. Rettede han ryggen og trak hænderne om på ryggen som en soldat står når han står rør.

Der var ikke en eneste anden soldat i området. Og jeg vil væde på at havde han ikke haft den uniform på havde han aldrig stillet sig på den måde.

 

Så burde alle cyklister bære uniformer, de mangler fuldstændig respekt for rødt lys !

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det her er virkelig en debat, som rykker. Efter at have læst debatten grundig igennem har jeg skiftet mening. Vi skal bestemt ikke have nogen tekstiler, der på nogen måde kan dreje skolediciplinen over i retning af hvad man kan se på en kasserne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Claire

Sille det er jeg faktisk enig med dig i.

På min skole var vi også meget obs på hvornår vi havde uniformen på, hvis vi f.eks var nede i byen, i alm tøj var der ret frie linier, men hvis vi f.eks var højlydte i supermarkedet, iført uniform, så vankede der ørevarmere af præfekterne.. Det havde en ret stor indflydelse på opførslen.

Ang manglende respekt i skolen, så ligger problemet efter min mening, hjemme hos den moderne børnefamilie og det er da op af bakke for lærerne, efter det i højere grad er blevet "lyt til børnene" frem for "lyt til lærerne", det med at børnene skal høres og ha forældrenes fulde opbakning ville være en fin og idyllisk tanke, hvis ikke det var fordi at rigtigt mange børn nu til dag, er nogle uopdragne møgunger...lærerne ville nok også ha lidt nemmere ved at bekæmpe mobning, hvis de rent faktisk måtte sige noget til ungerne.

...hilsen claire der tilbragte mange timer på, at skrive telefonbogen af på rektors kontor.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Claire

Forresten, som ung dum teenager kom jeg en enkelt gang til at "mobbe" en anden pige, dvs jeg blev sur og skrev hende et ondt brev. Jeg har aldrig i mit liv fået sådan en sviner, som den jeg fik af vores søde rektor. Jeg tudede resten af dagen og det blev endnu værre da mine forældre fik det afvide.. Men pigen og jeg blev venner igen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ang manglende respekt i skolen, så ligger problemet efter min mening, hjemme hos den moderne børnefamilie og det er da op af bakke for lærerne, efter det i højere grad er blevet "lyt til børnene" frem for "lyt til lærerne", det med at børnene skal høres og ha forældrenes fulde opbakning ville være en fin og idyllisk tanke, hvis ikke det var fordi at rigtigt mange børn nu til dag, er nogle uopdragne møgunger...lærerne ville nok også ha lidt nemmere ved at bekæmpe mobning, hvis de rent faktisk måtte sige noget til ungerne.

 

 

Claire det tror jeg du har ret i, at børn og unge får for meget frihed og de får for meget at skulle have sagt,

ja vi ligger for meget individualitet og selvstændighed i børn og unge i dag.

Og ungerne tror de kan og må alt... dels fordi forældrene forkæler dem eller ikke opdrager dem.

 

Problemet er, at de unge forældre også var uopdragne møgunger da de var barn...  måske er vi inde i en ond cirkel... som er meget svært at komme ud af... hvis forældrene ikke opdrager deres børn hvem skal så ? Skolen har en vis indflydelse men hvis forældrene ikke bakke op så er det svært :(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Claire det tror jeg du har ret i, at børn og unge får for meget frihed og de får for meget at skulle have sagt,

ja vi ligger for meget individualitet og selvstændighed i børn og unge i dag.

Og ungerne tror de kan og må alt... dels fordi forældrene forkæler dem eller ikke opdrager dem.

 

Der ligger meget sandt i dette.

 

Jeg er ikke i tvivl om, at årsagen ligger i det autoritetssammenbrud, som 68'erne forårsagede. Vi er aldrig kommet os over det – jo, de topløse er altså desværre forsvundet fra strandene – men ellers er der f.eks, som du ganske rigtigt tidligere anfører, ingen cyklist (undtagen mig), der længere accepterer, at rødt i trafikken betyder STOP.

 

Alt, selv et rødt lys, er et forhandlingsoplæg: Man kører halvt ud i krydset, kigger lidt (= forhandler), og møver så over for klart rødt.

 

De fleste har vist hørt replikskiftet med eleven, der spørger læreren: "Duueh Thåmas, hva' ær klåggen?". "Tjahe, Ingolf", filosoferer læreren henrevet med et drømmende blik op i loftet, "hva' synes du sæl', den ær?".

 

Ganske vist en karrikatur, men en karrikatur med megen sandhed i. Relativismen har (alt for) længe været over os :!:

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

 Vi er aldrig kommet os over det – jo, de topløse er altså desværre forsvundet fra strandene – men ellers er der f.eks, som du ganske rigtigt tidligere anfører, ingen cyklist (undtagen mig), der længere accepterer, at rødt i trafikken betyder STOP.

 

Alt, selv et rødt lys, er et forhandlingsoplæg: Man kører halvt ud i krydset, kigger lidt (= forhandler), og møver så over for klart rødt.

 

Hør hov. X!

Jeg cykler 50 k om dagen og stopper ALTID for rødt!  Men jeg genkender den beskrevne situation. :-(

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...