Hop til indhold
mor26

skoleuniformer i danmark.

Recommended Posts

Jeg er helt fortrolig med, hvad du tænker på. Jeg kan adskillige passager af "1984" og "Brave New World" udenad, så jeg er helt klar over, hvad du tænker på. Men vi er slet ikke sådanne steder henne i Danmark. Her handler det om at have dyre mærkevarer, og os der ikke havde dem i vores barndom og ungdom (og dybest set heller ikke ønskede dem) kunne godt tænke os, at den næste generation ikke skal udsættes for de samme lidelser over ikke at have mærkevarer.

 

Jeg er helt klar over, at du er et godt og observerende kulturmenneske. Positivt ment.

Men alligevel er jeg ikke enig.

 

Som far til unge mennesker kender jeg alt til problemstillingen med dyre mærkevarer, og her er det nok reklameverdenens aggresivitet, man skal bebrejde.

 

Heldigvis er min datter faktisk ret ligeglad med disse ting. Ikke at jeg bilder mig ind, at det er min erfaring fra nazitiden, der har gjort det store indtryk på hende, men hun er bare et væsen, der går sine egne veje inden for de rammer, der er afstukket.

 

Jeg var for et par år siden i forbindelse med mit embede på besøg på Herlufsholm, og her mødte jeg en hel verden af uniformer. Kors, hvor jeg dog savnede individualiteten.

 

Den trives heldigvis herinde.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Jeg var for et par år siden i forbindelse med mit embede på besøg på Herlufsholm, og her mødte jeg en hel verden af uniformer. Kors, hvor jeg dog savnede individualiteten.

 

Den trives heldigvis herinde.

 

Disse elever bliver eliten i samfundet senere, med disciplin og selvdisciplin kommer man langt på karriere-stien.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Rent økonomisk, tror jeg den enlige mor (og alle vi andre) ville spare en heeeeel del penge ved skole uniformer.

Jeg er ret sikker på at en skjorte til en skole uniform koster mindre end en Abercrombie eller Ralf Lauren skjorte, som vi er under MEEEGET pres for at købe til vores poder. Det er f..... tæt på at være uniformer også, bare i mere spraglede farver.....

 

En skoleuniform gør trods alt at man kan nøjes med 3 skjorter, 2 par bukser og intet pres for at gå i nyt eller forskelligt tøj hver dag. 

 

For så vidt er jeg enig i "leve mangfoldigheden", men hvis man ikke kan brænde igennem i en skole uniform, og skal bruge dyrt tøj for det, så går det nok galt en dag alligevel.......

 

Mine børn har i udlandet gået i skole uniformer, og det var først da jeg tog dem til Danmark, at de fik "almindeligt" tøj til skolen. Jeg er stor tilhænger af uniformen. Det giver faktisk også børnene en samhørighed på tværs af klasser (både skole og sociale) hvis hver skole har sin egen uniform, og det er altså ikke en dårlig ting ;)

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit liberale frisindet siger nej, men min umiddelbare fornuft siger ja. Jeg var selv kikset i 90ernes skole og min familie havde ikke råd til mærketøjsbølgen... det kunne jeg godt mærke i skolen, og er ret sikker på at en uniform vil kunne gøre meget ved udligningen af sociale skel...

Jeg har det på præcis samme måde. Jeg ville nok også have haft færre bekymringer, hvis vi alle havde haft uniformer på. Jeg var også i 90ernes og 00ernes skole, og jeg var ikke født med en guldske i munden. Der var hverken plads til f.eks Adidas sættene eller Buffalo skoene (dem fandt jeg så på det gule marked i Prag til 150 kr,- :D ) og så kunne man nemt føle sig en lille smule udenfor. Det blev jeg dog ikke mobbet for, men brugte til gengæld alt for meget energi på det alligevel.

Så derfor er jeg heller ikke totalt modstander af skoleuniformer. :)

Om det så vil give mere disciplin og respekt for voksne, ved jeg ikke rigtig... Jeg er af den generation, hvor vi trods alt stadig havde respekt for voksne mennesker, og det værste jeg turde at kalde min mor, når jeg blev gal, var... Underlig! :D Så at man mangler respekt for voksne mennesker (og alle andre) kan tillægges opdragelsen, og den opdragelse kan sgu nok ikke rettes ind ved at iføre sig en uniform. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Tja........signalværdien kan vel koges ned til " Ønsker man ensartethed eller mangfoldighed". Umiddelbart er jeg lidt græsk katolsk overfor emnet. Jeg så hellere at man fik genindført bare et minimum af disciplin, respekt og god opførsel - Kort sagt at man fik lidt bedre styr på indlæringsmiljøet.

 

Dernæst så jeg gerne at man droppede inklusionstanken, og turde erkende at de svage børn ikke nødvendigvis klarer sig bedre ved at gå sammen med børn der fagligt og udviklingsmæssigt er dem overlegne.

 

Jeg så ligeledes gerne at man i turde bytte lidt om på rækkefølgende af prioriteterne, således at det faglige blev prioriteret højere end at skabe sociale og velfungerende unger. Hvorfor så det ? Vel egentligt fordi jeg ofte føler, at man på mange skole bruger uforholdsvis mange ressourcer på at skabe socialt velfungende unger på bekostning at de faglige resultater.  Hele skolesystemet har det med at brokke sig hver eneste gang der stilles krav og ønsker om at måle faglighed.

 

Nu har vi så fået en ny skole reform, og rent strukturelt kan man da håbe, at man nu dels benytte sig af en ledelsesstruktur og dels at mange forældre nu må stille op i køen når der er telefon tid hos skoleledelsen, og ikke som nu ringe til deres børns skolelærere på alle mulige tidspunkter af døgnet.

 

Nå, må nok heller stoppe her, men pointen er vist tydeligt, at der skal først gennemføres nogle organisatoriske ændringer på skolerne. Dernæst skal indlæringsmiljøet opgraderes, og så kan man begynde at realisere de fleste politiske drømme om, at vi skal være fagligt dygtigere.

 

 

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Smuk Enlig Mor

Jeg er åbenbart en, af de få, der i en årrække bar skoleuniform...

 

Jeg hadede den som pesten, men det skal så også ses i lyset af, at jeg befandt mig i min præpubertet og senere i min egentlige pubertet...

 

Jeg manglede det at kunne udtrykke min personlighed gennem mit tøj - at være min egen og skabe mig en identitet derigennem, som dengang, desværre, var meget parallel med, hvordan min selvopfattelse var...

 

Jeg følte mig blot som en i mængden - og sådan blev jeg også opfattet... Alle skulle være lige...

 

I forhold til mobning kan jeg dog sagtens se fordelen heri - specielt på kommuneskolerne, hvor økonomisk ressourcesvage forældre kæmper en brav kamp - og måske bruger midler, de ikke har - for at undgå at deres børn havner som moppeoffer...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er slet ikke sikker på, at det går i en dansk skole. Der bør i så tilfælde være en valgmulighed angående for eksempel nederdel, kjole eller bukser. Det ville måske være praktisk, at lade det være styret af undervisningsministeriet, for at holde prisen nede og undgå rivaliserende uniformer skolerne imellem.

 

.

 

Heldigvis er min datter faktisk ret ligeglad med disse ting. Ikke at jeg bilder mig ind, at det er min erfaring fra nazitiden, der har gjort det store indtryk på hende, men hun er bare et væsen, der går sine egne veje inden for de rammer, der er afstukket.

 

 

Det altid tilbagevende spørgsmål. Hvad lavede BX egentlig i fyrrende?

 

Om drengene på Herlufsholm.

 

Disse elever bliver eliten i samfundet senere, med disciplin og selvdisciplin kommer man langt på karriere-stien.

Disse drenge er født med en guldske i munden. Med eller uden Herlufsholm og uniform, så skal de nok klare sig.

 

 

Det er for koncervativt i mine øjne, jeg ser engelske skolebørn foran mig, det ønsker jeg ikke

 

Det er en reel problem. Men jeg forestiller mig, at tøjet skal være sådan lidt mere uptodate, end de skrækkelige engelske skoleuniformer.

 

skoleuniform? mener i ligesom, burkaen på muslimske friskoler?

 Nu er jeg selvfølgelig ikke i tvivl om, at dit indlæg er ment provokerende. Men du har ret. Hvis man udemokratisk nok til at ville forbyde religiøse tilkendegivelser i det offentlige rum, så kan man skele lidt til hvordan de håndter dette i Frankrig.

Redigeret af Midtj

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dernæst så jeg gerne at man droppede inklusionstanken, og turde erkende at de svage børn ikke nødvendigvis klarer sig bedre ved at gå sammen med børn der fagligt og udviklingsmæssigt er dem overlegne.

-------------------

Dernæst skal indlæringsmiljøet opgraderes, og så kan man begynde at realisere de fleste politiske drømme om, at vi skal være fagligt dygtigere.

Det er jeg helt enig i. :)

Da jeg gik i folkeskole skulle alle følge samme faglige linie. Det hjalp nødvendigvis ikke de svageste elever, og det hjalp i hvert fald slet ikke de fagligt stærke. Den største udfordring som de kunne tilbyde mig var funktionen som "hjælpelærer". :huh:

De fagligt svage risikerede at blive tabt på gulvet, og jeg udviklede en mildt sagt ringe moral omkring det at studere, og det resulterede i et kulturchok på gymnasiet, da jeg troede, at jeg ligeledes kunne lalle mig igennem den skole også. :huh:

Én af mine søskende som er 10 år yngre end mig, gik på samme skole, og på det tidspunkt havde de trods alt lavet lidt om, således at børnene blev delt op i faglige niveauer fremfor aldersopdeling. Og ud af det havde de et meget mere positivt resultat.

I det spørgsmål gør en uniform jo nok ikke den store forskel. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aarhuselsker

Det er jeg helt enig i. :)

Da jeg gik i folkeskole skulle alle følge samme faglige linie. Det hjalp nødvendigvis ikke de svageste elever, og det hjalp i hvert fald slet ikke de fagligt stærke. Den største udfordring som de kunne tilbyde mig var funktionen som "hjælpelærer". :huh:

De fagligt svage risikerede at blive tabt på gulvet, og jeg udviklede en mildt sagt ringe moral omkring det at studere, og det resulterede i et kulturchok på gymnasiet, da jeg troede, at jeg ligeledes kunne lalle mig igennem den skole også. :huh:

Én af mine søskende som er 10 år yngre end mig, gik på samme skole, og på det tidspunkt havde de trods alt lavet lidt om, således at børnene blev delt op i faglige niveauer fremfor aldersopdeling. Og ud af det havde de et meget mere positivt resultat.

I det spørgsmål gør en uniform jo nok ikke den store forskel. :)

Æhhhh hende søsteren der- ahhh ha nu du holder om nogen tid, æhhæ ku' hun så ikke ajjaja da tage over, lissom???:)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er jeg helt enig i. :)

Da jeg gik i folkeskole skulle alle følge samme faglige linie. Det hjalp nødvendigvis ikke de svageste elever, og det hjalp i hvert fald slet ikke de fagligt stærke. Den største udfordring som de kunne tilbyde mig var funktionen som "hjælpelærer". :huh:

De fagligt svage risikerede at blive tabt på gulvet, og jeg udviklede en mildt sagt ringe moral omkring det at studere, og det resulterede i et kulturchok på gymnasiet, da jeg troede, at jeg ligeledes kunne lalle mig igennem den skole også. :huh:

Én af mine søskende som er 10 år yngre end mig, gik på samme skole, og på det tidspunkt havde de trods alt lavet lidt om, således at børnene blev delt op i faglige niveauer fremfor aldersopdeling. Og ud af det havde de et meget mere positivt resultat.

I det spørgsmål gør en uniform jo nok ikke den store forskel. :)

 

Gad vide om vi har gået i samme skole eller bare er nogenlunde lige gamle. "tilbuddet" til mig var også at jeg kunne indgå som hjælpelærer. Når det gik højt også i de mindre klasser. Ærgerligt jeg ikke selv sagde fra og endnu mere ærgerligt mine forældre ikke sagde fra. I dag er jeg klogere.

 

Min moral var også ringe i gymnasiet og på den videregående uddannelse, så det forfulgte mig faktisk i flere år. Heldigvis er det kun dér jeg havde en dårlig moral :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Æhhhh hende søsteren der- ahhh ha nu du holder om nogen tid, æhhæ ku' hun så ikke ajjaja da tage over, lissom???:)

Haha, nu skrev jeg søskende... Ikke søster! Det kunne jo være, at det var en lillebror... Tror sgu ikke, at han vil gøre mig kunsten efter. :D:P

Gad vide om vi har gået i samme skole eller bare er nogenlunde lige gamle.

Jeg vil ikke ud med, hvilken skole jeg gik på, men jeg vil da gerne fortælle, at min første skoledag fandt sted i 92' :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Haha, nu skrev jeg søskende... Ikke søster! Det kunne jo være, at det var en lillebror... Tror sgu ikke, at han vil gøre mig kunsten efter. :D:P

Jeg vil ikke ud med, hvilken skole jeg gik på, men jeg vil da gerne fortælle, at min første skoledag fandt sted i 92' :)

 

Min fandt sted i '69, så det er nok sådan et sted midt mellem dig og BX :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er jo egentlig meget sjovt......

 

Nu har jeg boet det meste af mit liv i udlandet, og lad mig sige det lidt råt for usødet, med fare for en del knubs:

 

Det er typisk dansk at skole uniformerne betragtes som:

- konservative

- ødelæggende for mangfoldigheden

- dyre

 

Og selv om jeg kan sige - af egen erfaring som forælder - at de bedst fungerende skoler JEG har set, har haft skoleuniformer, har fuldstændig elimineret mobning og har kunnet fostre netop mangfoldighed og kreativitet (som jo ikke sidder i tøjet!!!)  er jeg sikker på at de fleste danskere vil sige at den danske folkeskole er LAAANGT bedre.... ligesom skatte systemet, sygehusvæsnet og den offentlige sektor generelt.... Danmark er jo i virkeligheden verdens eneste rigtig civiliserede land......

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det altid tilbagevende spørgsmål. Hvad lavede BX egentlig i fyrrende?

At dømme ud fra hans skrivelyst herinde, må han have været reporter for "Signal", eller i det mindste ghost-writer på " De fordømtes legion" og "Døden på larvefødder".

Del dette indlæg


Link til indlæg

At dømme ud fra hans skrivelyst herinde, må han have været reporter for "Signal", eller i det mindste ghost-writer på " De fordømtes legion" og "Døden på larvefødder".

 

Marinekriegsberichter

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hey ville lige høre jeres mening om skoleuniformer.

For mit vedkommende har jeg altid ønsiet skoleuniformer.

Jeg ved jo godt der er delte meninger. Enten holder man med i at vi alle er ens og mindre udsat gor mobning eller andet. På den anden side er der os mange der mener at det fjerner folks (børns) individuelle udvikling og fremståen. At det hæmmer børn.

Men nu til dag ser alle stort set ens ud med dyre mærkevarer helt ned i børnehaveklasse. Og har man det ikke på bliver man udsat pga det.

Hvad sys i. Jeg sys helt bestemt man skulle indføre skoleuniform. Man kan jo klæde sig i egen smag efter skole.

Knus

Hey mor 26. Ja bestemt et interessant emne, at debattere. Ja enig der, kan være delte meninger. Jeg er nok ikke den store tilhænger af, skole uniformer. Men kan sagtens se nogle af de fordele der kan være.

Men som den sag der var i Ålborg. for år tilbage, hvor en skole prøvede, at indføre skoleuniformer for, at imødegå den stigende mode trends pigerne i bar mave osv drengene med hængerøve. Der kunne give det forkerte billede. Men tror faktisk at med andre redskaber sagtens kunne ændre dette uden brug af skoleuniformer.

 

Skole og samfund og undervisnings ministeriet bremsede dette og underkendte skolen, da det juridisk var ulovligt. Med baggrund i at, forældrene skulle betale for uniformerne. Som så kunne skabe et skel for de forældre der ikke havde råd.

Jeg synes heller ikke, vi skal gøre alle ens. Vi lever i et individualistisk samfund, Man skal have lov til, at være den man er og ikke gøres til et objekt om, at alle er ens. for sådan er vi ikke i det virkelige liv.

Alle i Danmark, har frihed til at gå klædt som de vil. Jeg kunne argumentere med, at jeg synes forældrene her. Har et kæmpe ansvar for hvad de tillader, deres børn, at gå i.  og derudover er der ikke tradition for skoleuniformer i Danmark. Det er klart mine argumenter. 

 

Mht Mobning, tror jeg faktisk ikke på det vil ændre sig, om man gik med eller uden uniform. I et andet indlæg Bliver Herlufholm nævnt. Hvor de har disse skole uniformer.Tror der er lige så meget mobning der som i folkeskolen. Da Anders Agger i sine programmer skildrede Livet på denne kostskole. Med dets op og nedture, har jeg svært ved, at tro at uniformen skulle gøre noget bedre for børnene og de unge. Og det synes jeg så blev skildret rigtig godt da Anders Agger. Mødte nogle af eleverne 10 år efter. Der var bestemt nogle følelses mæssige svigt. Der havde ramt dem. Uanset om det er eliten, der går på disse skoler er de dog børn der også har brug for, kærlighed, omsorg og nærvær. Det kan jeg ha meget svært ved, at se de på samme måde får der med de strenge regler og normer ifht folkeskolen. Man bliver ikke et bedre menneske, i at have fået en bedre uddannelse. Man får sikkert flere muligheder. Men er den omkostning så det hele vørd.

 

Ja ingen tvivl om, at havde jeg blevet tvunget på kostskole, ville det ha ødelagt mig både fysisk og psykisk. At komme væk fra trygge rammer, en kærlig familie. Og ind i et samfund. Hvor du får en konsekvens hvis du ikke retter ind og gør stedet stolt, eller værre forældrene. 

 

Så bliver skolereformen nævnt som trådte i kraft 1 aug 2014. og ikke mindst inklusionsen. Igen her, kan jeg se fordele og ulemper i dette, og det kommer jeg til.

 

Min helt egen, væsentlig pointe om god undervisning er, at den sætter fokus på eleverne. Og er der udfordrende elever i klassen, Kan det være meget generende for de elever der klare sig godt. Flere kommuner bruger faktisk de ressource stærke elever til, at hjælpe de svage med stor succes. Det er inklussionen der virker. Lærer/pædagoger i klassen, kan faktisk lære meget udfra dette.

 

Det er helt klart via et  fokus på elevernes læring, trivsel og udvikling, at lærerne/pædagogerne og andre medarbejdere på skolen får indblik i, om den undervisning, som gennemføres, er effektiv, god, og at eleven virker glad og tilfreds. Og der tror jeg vi vil opnå både gladere elever og bedre karakterer.

 

Da jeg arbejdede på en skole med elever med specielle behov. Lavede vi faktisk i samarbejde med lærerne denne handlingsplan.

 

Lærerens og pædagogernes special viden og kompetencer om elever med særlige behov har stor betydning for den enkelte elev.. Det er vigtigt, at læreren, som tilrettelægger og gennemfører undervisningen. Og med pædagogen som den støttende person i undervisningen har adgang til viden om undervisning af elever med særlige behov.

 

En effektiv tilgang er en tolærerordning,  læreren og pædagogen. Har viden om og erfaring med undervisning af børn med særlige behov. Der findes også gode resultater af en undervisning, hvor læreren og pædagogen har adgang til supervision fra fagpersoner med specialpædagogisk viden – for eksempel fra et team eller særlige ressourcepersoner.

 

Tydelige læringsmål, har en meget stor betydning for især elever med særlige behov. Eleverne med særlige behov oplever styrket aktivitetsniveau, selvtillid og faglig udvikling, når målsætningerne er gjort tydelige for dem. Det er så vigtigt her, at eleverne også er med i at planlægge deres egen fremtid. Små succeser er bedre end ingen.

 

Eleverne kan spille en vigtig rolle i det inkluderende læringsmiljø. Elevformidlingsaktiviteter både inden for og uden for den traditionelle undervisning kan styrke elevernes læring. Det er aktiviteter, som har fokus på, at eleverne lærer af hinanden og i fællesskab.

 

Vi skal passe meget på der ikke sker en stigmatisering. Flere forskningsresultater peger på risikoen for en stigmatisering af elever med særlige behov i den almindelige undervisning.

Særligt på mellemtrinene ser elever med særlige behov ud til at blive opmærksomme på, hvor de er anderledes end deres klassekammerater. Viden på området peger på, at særlige aktiviteter og indsatser kan fokusere på at styrke læringsmiljøet frem for primært at være rettet mod elever med særlige behov. Så vigtigt vi ser på den enkeltes ressource, og ikke gør alle ens. Det er efter min mening totalt håbløst, at gøre.

 

Skoler, børnehaver, SFOér, skal i den grad blive bedre til at samarbejde. Se her tror jeg, at den nye skolereform kunne blive en god ting. Og ikke mindst, har forældrene jo et kæmpe ansvar, for at opdrage deres guldklumper. Tro mig det kan jeg fortælle mange historier om, hvor forældre ikke magter dette. Og tror skolerne gør dette. Forældrene skal skabe normer, pli, menneskesyn, og ikke mindst hvordan man agere i dette samfund.

 

Ha en dejlig torsdag. Med alt det dejlige i skal lave.  

Del dette indlæg


Link til indlæg

KK,

I princippet er jeg HELT uenig med dig, men jeg synes du har ret til at have din mening, og eftersom der ikke er skole uniformer i Danmark, er flertallet nok enig med dig. Jeg er til gengæld så glad for at jeg kan sende mine børn i privat skole, og være sikker på at de lærer at alle IKKE er ens.

 

Når man fokuserer på at uniformer gør alle ens, mener jeg man fuldstændig misforstår den samhørighed det kan give børnene, både nu og senere i livet. Der bliver helt klart signaleret at vi hører sammen, og skal beskytte hinanden. Det sker bare ikke i en kommune skole.....

 

OG, så ser jeg faktisk lærerne som det største problem for at "ensrette" børnene i skolerne. De har alle den samme uddannelse og er alle medlem af samme fagforening.....(og lur mig om de ikke også stemmer næsten det samme ved valg) -  DET er ensretning, ikke om de bærer uniform eller Abercrombie

Redigeret af tvr

Del dette indlæg


Link til indlæg

KK,

I princippet er jeg HELT uenig med dig, men jeg synes du har ret til at have din mening, og eftersom der ikke er skole uniformer i Danmark, er flertallet nok enig med dig. Jeg er til gengæld så glad for at jeg kan sende mine børn i privat skole, og være sikker på at de lærer at alle IKKE er ens.

 

Når man fokuserer på at uniformer gør alle ens, mener jeg man fuldstændig misforstår den samhørighed det kan give børnene, både nu og senere i livet. Der bliver helt klart signaleret at vi hører sammen, og skal beskytte hinanden. Det sker bare ikke i en kommune skole.....

 

 

Hey tvr.

 

Jamen beder bestemt ikke om, at alle skal være enige med mig tvr. Synes bestemt i mit indlæg, at jeg hylder forskellighederne. Og kan godt lide en god debat om man er enig eller uenig gør ikke en forskel på mig. Skriver også, i indlægget der, kan være fordele. Og siger vel egentlig også i indlægget. At skolerne skal tænke utraditionelt. Og undervise hver enkelt elev forskelligt, da ikke to elever er ens i deres måde, at lære på. Det var jo en af tankegangene ved inklusions tankerne.  

 

Mener dog også man sagtens kan, beskytte hinanden hylde forskellighederne uden en uniform. Og jo Der er faktisk skoler der magter, at gøre det uden uniformer. Men ja der er jo både dårlige skoler og gode skoler. Lige nøjagtig som vi mennesker er forskellige og vi tolker, forskelligt.

 

Men takker da for de input du gav mig, tvr. Så at vi er uenige gør bestemt ikke, at jeg ikke kan se nogle af dine pointer.

 

Ha en dejlig aften tvr.

 

KK

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor skal vi hylde forskellighederne så tidlig en alder, når eleverne bliver dummere og dummere ?

 

Forskelligheder og personlige særheder skal nok komme senere i livet.

Nille to mennesker lære ikke ens. hvis en elev bedst kan ligge i vindueskarmen og ha dansk undervisning synes jeg det er bedre end en der forstyrrer de 20 andre til stor frustration for alle.

 

De elever, jeg har med, at gøre i hverdagen, er forskellige og nogen har brug for total afskærmning, er det ikke bedre for dem, end de ødelægger alt for flertallet. 

Og om børn bliver dummere og dummere er måske en tak for hård en generalisering i min bog. Vores elever, klare sig nu pænt nok. Også dem uden ressourcestærke forældre. 

Det handler i min bog om, hvor engagerende os fag personale er i hverdagen. Jeg er nødvendigvis ikke dummere end andre fordi, jeg har samme uddannelse eller står i den samme fagforening. Dog stemmer jeg ikke som flertallet. :-P  :-P  :-P 

 

Nu jeg meget stor fan af Horward gardners de 7 intelligenser. Bare ærgeligt, det ikke bliver brugt mere i folkeskolen. Men prøv, at slå ham op. God hyggelig læsning. :-P 

 

Ha en dejlig dag Nille.

 

KK 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og om børn bliver dummere og dummere er måske en tak for hård en generalisering i min bog. Vores elever, klare sig nu pænt nok. Også dem uden ressourcestærke forældre. 

Det handler i min bog om, hvor engagerende os fag personale er i hverdagen. Jeg er nødvendigvis ikke dummere end andre fordi, jeg har samme uddannelse eller står i den samme fagforening.

 

Dummere og dummere er måske for meget sagt, lad mig sige det på en anden måde, vi er uddannelsesmæssige måske status quo, mens andre lande bliver dygtigere og dygtigere og mere effektive. Vi glemmer at opjustere  vores uddannelsesambition og uddannelsesniveau. Det gælder både for lærer og elever.

Måske er lærerne heller ikke dygtige nok ?

 

Mange herinde ville nok være uenige med mig nu, men bare vent til om 20-30+ år, hvor vi herhjemme er blevet for dyre og for ineffektive til at konkurrere globalt. Jeg har tætte kontakter til det pulserende erhvervsliv, som skriger efter dygtige folk til en rimelig løn ellers bliver der hentet folk ind fra udlandet.

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...