Hop til indhold
mor26

skoleuniformer i danmark.

Recommended Posts

Hey ville lige høre jeres mening om skoleuniformer.

For mit vedkommende har jeg altid ønsiet skoleuniformer.

Jeg ved jo godt der er delte meninger. Enten holder man med i at vi alle er ens og mindre udsat gor mobning eller andet. På den anden side er der os mange der mener at det fjerner folks (børns) individuelle udvikling og fremståen. At det hæmmer børn.

Men nu til dag ser alle stort set ens ud med dyre mærkevarer helt ned i børnehaveklasse. Og har man det ikke på bliver man udsat pga det.

Hvad sys i. Jeg sys helt bestemt man skulle indføre skoleuniform. Man kan jo klæde sig i egen smag efter skole.

Knus

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes at skoleuniformer kun ville være af det gode: Da jeg gik i skole i Anker Jørgensens og Jimmy Carters tid, var der virkelig pres på, for at man skulle gå i jeans. Men den slags kommercielt og socialt pres ville jeg ikke finde mig i, så mig og en eller to andre gik i fløjlsbukser (!) Men alle andre gik i jeans, og mobbede den lille minoritet. Og jeg hører fra kolleger, at presset og omkostningerne er 100 gange større i dag. Så skoleuniformer - yes!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Louie ja nemlig.

Selvom presset for mærkevarer ikke var megastort da jeg gik i skole så var der jo vis tøjmode som man bare skulle følge for at være med. Jeg var så en lille freakunge der elskede at se anderledes ud med sære skjorter og en frisure jeg kaldte ufototter.

Jeg sys så meget at det ville være et plus så man i det mindste i skolen ikke kun bliver dømt på tøj og udseende. Hvilket nu til dags er nærmest alt der tæller.

Knus og tak for meningen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvorfor i alverden dog det?

 

Det er et britisk (?)/amerikansk fænomen, og hvorfor i alverden skal vi altid – med fire års forsinkelse – følge amerikanerne i alt, hvad de udtænker?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bx jeg ligger ikke vægt i hvad de andre lande gør. Faktisk tænker jeg tit at jeg er ked af at danmark nærmer sig de andre lande. Men skoleuniformer har jo ikke udelukkende noget med de andee lande at gøre. Dit svar er jo ikke rigtigt en mening bare brok ;) hvad mener du om det.

Del dette indlæg


Link til indlæg

At indføre skoleuniform vil efter min mening medføre mere disciplin og respekt for lærerne, dermed bedre indlæringskvalitet i skolerne,  

vores børn vil ikke kunne klare den global konkurrence på sigt med det skole-niveau vi har i dag. Vores børns skolefærdigheder bliver overhalet af mange andre lande...

 

Vi ligger langt nede på en 23-24. plads i Pisa undersøgelsen over elevernes skolefærdigheder. Der er for lidt støtte, motivation og pres på eleverne til at yde mere. Og nu vil man afskaffe lektierne .(

 

Andre lande er meget mere ambitiøse mht. elevernes skolegang, jeg synes vi er alt for tilbagelænet som velfærdsstat. 

 

https://pisa.sfi.dk/resultater_af_pisa_2012-12395.aspx

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Bx jeg ligger ikke vægt i hvad de andre lande gør. Faktisk tænker jeg tit at jeg er ked af at danmark nærmer sig de andre lande. Men skoleuniformer har jo ikke udelukkende noget med de andee lande at gøre. Dit svar er jo ikke rigtigt en mening bare brok ;) hvad mener du om det.

 

Jamen hvorfor i alverden er det brok?

 

Jeg er selv vokset op i et skolesystem i efterkrigstidens mangelsamfund, hvor nogle kom i pludderbukser, andre med hjemmesyet tøj, andre med fars gamle omsyede bukser, og atter andre med huller i røv og på knæ.

 

En skoleuniform ville have været en økonomisk belastning for os alle.

 

Jeg ved godt, at familierne og samfundet sidenhen er blevet rigere, men mennesket er unikt, og to eksemplar af racen er ikke ens.

Hvorfor ikke anerkende det faktum? Hvorfor prøve at udviske forskellene med ens tøj?

 

Mit store skrækscenarium er her nazismens (og senere kommunismens) ensretning og uniformering af ungdommen i 30'erne.

Nej da, hurra for forskellene.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Andre lande er meget mere ambitiøse mht. elevernes skolegang, jeg synes vi er alt for tilbagelænet som velfærdsstat. 

 

https://pisa.sfi.dk/resultater_af_pisa_2012-12395.aspx

 

Det er rigtigt nok.

 

Et gammelt ord siger "klæder skaber folk". Men elever bliver altså ikke dygtigere af at få fine blå uniformer på. Det er en decideret mentalitetsændring, og gerne væk fra 68, der er brug for.

 

Skoleuniformer er bare maling, der skal skjule det rådne træ indenunder.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

 

En skoleuniform ville have været en økonomisk belastning for os alle.

 

 

BX det mærketøj som de unge går i koster meget mere end en skoleuniform.

 

"Fattige" børn bliver mobbet hvis de ikke kan følge med trenden eller har råd,

her ville skole-uniformen udviske forskellen mellem rige og fattige.  

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

En skoleuniform ville have været en økonomisk belastning for os alle.

For en sjælden gangs skyld er jeg lodret uenig med dig. Du kan ikke sammenligne din barndom, som jeg gætter på ligger i 50erne og 60erne, med hvad vi andre har oplevet i 70erne og 80erne. Og slet ikke med, hvordan det er i dag. En skoleuniform koster en brøkdel af, hvad mærkevaretøj koster.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er rigtigt nok.

 

Et gammelt ord siger "klæder skaber folk". Men elever bliver altså ikke dygtigere af at få fine blå uniformer på. Det er en decideret mentalitetsændring, og gerne væk fra 68, der er brug for.

 

Skoleuniformer er bare maling, der skal skjule det rådne træ indenunder.

 

Jeg er ikke enig, tøjet er med til at signalere hvem vi er, hvad vi laver og hvordan vi opfører os.

 

Skoleuniformen vil skabe mere seriøsitet i skolerne, dermed bedre koncentration og indlæringsevne for eleverne.

 

Jeg går ikke ind til et direktionsmøde i jeans og T-shirt...

Del dette indlæg


Link til indlæg

For en sjælden gangs skyld er jeg lodret uenig med dig. Du kan ikke sammenligne din barndom, som jeg gætter på ligger i 50erne og 60erne, med hvad vi andre har oplevet i 70erne og 80erne. Og slet ikke med, hvordan det er i dag. En skoleuniform koster en brøkdel af, hvad mærkevaretøj koster.

 

Ja, nu har jeg jo både dig og Niller-manden efter mig :D :D :D.

 

Men jeg har aldrig brudt mig om uniformering i barndommen (læs: skolen), mens den er ok i forsvaret. Og min aversion er både Hitlerjugend/Bund deutscher Mädel samt – i sin kommunistiske version – Komsomol.

 

Beklager, men jeg kan ikke følge Jer på dette punkt :) En uniform skaber heller ikke mere lydhørhed over for undervisningen med nymodens inklusion og andre ulykker.

 

Jeg tror, at enhver skolelærer vil skrive under på dette.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, nu har jeg jo både dig og Niller-manden efter mig :D :D :D.

 

Men jeg har aldrig brudt mig om uniformering i barndommen (læs: skolen), mens den er ok i forsvaret. Og min aversion er både Hitlerjugend/Bund deutscher Mädel samt – i sin kommunistiske version – Komsomol.

 

Beklager, men jeg kan ikke følge Jer på dette punkt :) En uniform skaber heller ikke mere lydhørhed over for undervisningen med nymodens inklusion og andre ulykker.

 

Jeg tror, at enhver skolelærer vil skrive under på dette.

 

BX fik du slag dengang du gik i skole ? :P

Jeg har svær ved at forstille mig at du kunne indordne dig i forsvaret ? Eller er du bare blevet mere rebelsk med årene...

Hvorfor synes du at uniformen var ok i forsvaret, jeg er ikke helt med på din argumentation.

 

Eleverne er i dag så dårlige opdraget at der skal nye boller på suppen mht. disciplin og respekt,

så indførelse af skoleuniformen kunne være et led i den nye skolereform.

 

Redigeret af Nille

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit liberale frisindet siger nej, men min umiddelbare fornuft siger ja. Jeg var selv kikset i 90ernes skole og min familie havde ikke råd til mærketøjsbølgen... det kunne jeg godt mærke i skolen, og er ret sikker på at en uniform vil kunne gøre meget ved udligningen af sociale skel...

Del dette indlæg


Link til indlæg

For en sjælden gangs skyld er jeg lodret uenig med dig. Du kan ikke sammenligne din barndom, som jeg gætter på ligger i 50erne og 60erne, med hvad vi andre har oplevet i 70erne og 80erne. Og slet ikke med, hvordan det er i dag. En skoleuniform koster en brøkdel af, hvad mærkevaretøj koster.

Hvad med en enlig mor til 3, hun vil helt sikkert blive belastet.

Prøv lige at tjekke hvad en studenterhue koster!

Dem der vil blive gladest, er dem der producerer

Del dette indlæg


Link til indlæg

Men jeg har aldrig brudt mig om uniformering i barndommen (læs: skolen), mens den er ok i forsvaret. Og min aversion er både Hitlerjugend/Bund deutscher Mädel samt – i sin kommunistiske version – Komsomol.

Jeg er helt fortrolig med, hvad du tænker på. Jeg kan adskillige passager af "1984" og "Brave New World" udenad. Men vi er slet ikke sådanne steder henne i Danmark. Her handler det om at have dyre mærkevarer, og os der ikke havde dem i vores barndom og ungdom (og dybest set heller ikke ønskede dem) kunne godt tænke os, at den næste generation ikke skal udsættes for de samme lidelser over ikke at have mærkevarer.

Redigeret af Louie De Palma

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...