Hop til indhold
Borende X

04.08.1914

Recommended Posts

Jeg har siddet og kigget lidt fjernsyn i dag, idet jeg er ”temporært immobil”.

 

Jeg har set forskellige indslag fra højtideligheder i anledning af 100-årsdagen for åbningen af Første Verdenskrig i Vesteuropa. Hermed blev historiens største mobilisering sluppet løs.

 

Døde og sårede soldater løb op i 30 mio. og på mange punkter er denne krig med bl.a. giftgasangreb langt grusommere end Anden Verdenskrig.

 

Jeg har ikke kunnet lade være med at tænke på, om vi i mellemtiden skulle være blevet klogere, selvom granaterne i øjeblikket hyler ned over Gaza og raketterne lander i Israel.

 

Det er svært at sige.

 

Når vi taler om Europa, er der i min optik ingen tvivl. Vi er blevet bedre til at holde fred og håndtere stridigheder. Vi lever nok i et historisk smørhul.

 

Jeg har på min nethinde et par konkrete billeder:

 

Det første er af super-europæeren Willy Brandt, der i 1970 i regnen knæler foran mindesmærket i Warszawa.

Det andet er af Mitterand og Kohl, der i 1984 står med hinanden i hånden under mindehøjtideligheden ved Verdun, et af krigens største slagtehuse.

 

Jo, det er vitterligt gået fremad i Europa siden 1914. Der er skam grund til optimisme.

 

Og på EG?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

I 1914 var min landsdel under Tysk herredømme idet grænsen løb sammen med Kongeåen.

Dette bevirkede at 35.000 Sønderjyske mænd blev indkaldt til tysk militærtjeneste - uagtet om de var tysksindede eller ej!

Iblandt dem var min morfar.

Han var dog så heldig at tyskerne, på trods af de vanvittige tabstal ved fronten, bibeholdt et system der gjorde at dem der havde flere end 6 børn ikke skulle have frontjeneste.

Så han var en af de heldige der kom hjem igen!!

I 1970 sad jeg i sandkassen og legede med biler, i 1984 sad jeg og legede med noget helt andet, der var betydeligt mere spændende end matchbox biler :-) .......dén sommer glemmer jeg aldrig!

Så jeg fik ikke lige disse to begeivenheder med som du henviser til :-)

Hvad kan vi så lære af det her på EG?

Livet er godt her i Europa, vi kan gå uden for døren uden at skulle krybe langs med husmure af frygt for snigskytter og granater.

Så se at kom ud og lev livet, besøg nogle dejlige piger og leg med dem som jeg gjorde det i -84, og hvis i ikke kan finde ud af det, så hiv matchbox bilerne ned fra loftet og leg med dem i stedet for at mundhugges herinde.

Redigeret af Butch1

Del dette indlæg


Link til indlæg

BX, jeg ville gerne have liket dit indlæg, på grund af de smukke billeder af statsmænd, som knæler og holder i hånd. Men at vi i Europa har kunne holde fred i perioden 1945-1990, tror jeg mere skyldes den terrortilstand man historisk kalder den kolde krig.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hvad kan vi så lære af det her på EG?

Livet er godt her i Europa, vi kan gå uden for døren uden at skulle krybe langs med husmure af frygt for snigskytter og granater.

 

 

Og alligevel sidder vi herinde og tuder over at hele vores idylliske verden er ved at blive smadret af nogle grimme muslimer der er ved at tage vores sidste skatpenge, spise vores sidste  brød og brænde vores juletræ.

Redigeret af Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og alligevel sidder vi herinde og tuder over at hele vores idylliske verden er ved at blive smadret af nogle grimme muslimer der er ved at tage vores sidste skatpenge, spise vores sidste brød og brænde vores juletræ.

Dén sti har jeg betrådt én gang herinde, og da gav det et ordentlig rap over fingerne af admin. (Det var også berettiget skal jeg lige tilføje)

Så det er her jeg bakker ud og sætter mig tavs, men iagttagende, på sidelinien.

Redigeret af Butch1

Del dette indlæg


Link til indlæg

BX, jeg ville gerne have liket dit indlæg, på grund af de smukke billeder af statsmænd, som knæler og holder i hånd. Men at vi i Europa har kunne holde fred i perioden 1945-1990, tror jeg mere skyldes den terrortilstand man historisk kalder den kolde krig.

 

Her er jeg ikke helt enig med dig.

I den kolde Krig var vi beskyttet af den amerikanske atomparaply. Men under paraplyen,  og det er det jeg har i tankerne i mit indlæg, fandt europæerne efterhånden ud af tingene, først med Kul- og Stålunionen, der førte over i EF, som så blev til EU.

 

Et af højdepunkterne var Elysse-traktaten af 1963, hvor Frankrig og Tyskland udsonede sig endeligt :) :)

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Her er jeg ikke helt enig med dig.

I den kolde Krig var vi beskyttet af den amerikanske atomparaply. Men under paraplyen,  og det er det jeg har i tankerne i mit indlæg, fandt europæerne efterhånden ud af tingene, først med Kul- og Stålunionen, der førte over i EF, som så blev til EU.

 

Et af højdepunkterne var Elysse-traktaten af 1963, hvor Frankrig og Tyskland udsonede sig endeligt :) :)

Jeg mener også, at hvis ikke vi i 90erne havde haft så store politiske og økonomiske mål tilfælles, så kunne gryden nem have kogt mere over end den gjorde. Langt de fleste centraleuropæiske stater har jo følsomme grænsestrækninger efter både første og anden verdenskrig. Akkurat som vores egen Sleswig grænse.

 

 

Dén sti har jeg betrådt én gang herinde, og da gav det et ordentlig rap over fingerne af admin. (Det var også berettiget skal jeg lige tilføje)

Så det er her jeg bakker ud og sætter mig tavs, men iagttagende, på sidelinien.

Jeg er glad for at Admin har reageret. Og respekt til dig for at du erkender din brøde.

 

 

Og alligevel sidder vi herinde og tuder over at hele vores idylliske verden er ved at blive smadret af nogle grimme muslimer der er ved at tage vores sidste skatpenge, spise vores sidste  brød og brænde vores juletræ.

Ja og så alle de svenskere, der vælter ind over sundet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Jamen jeg kommer ikke uden om at jeg nok kommer til at sårer nogen, med mit indlæg, og det vil jeg starte med at undeskylde for.

 

Men ærligt talt, så har jeg meget svært ved at se at vi skal blive ved med at se mindes-højtidligheder for ting der er forgået for 100 år siden.

 

Nu er jeg ikke helt stiv i den danske historie, (man bliver jo lettere senil med tiden)

 

Men skal vi også huske slaget på reden? svenske-krigen? eller feks. den skånske krig?

 

og mens vi er i gang Vikingetogt mod England i år 1000 ?

 

Er det ikke ved at være på tide at komme vidre?

 

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

 

Ja og så alle de svenskere, der vælter ind over sundet.

 

Det er nok den anden vej, det væltes for tiden. Kan ikke en gang få en kop kaffe længere i Malmö, for alle de danske familjer der har okkuperet de bedste borden efter at i laaaaang tid ha stået først i køen og valgt alle de bedste kagerne.

Så smider jeg ovre til Kbh og får en gang kaffe med massage istedet for. Og spiser alle godterne selv.

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

Dén sti har jeg betrådt én gang herinde, og da gav det et ordentlig rap over fingerne af admin. (Det var også berettiget skal jeg lige tilføje)

Så det er her jeg bakker ud og sætter mig tavs, men iagttagende, på sidelinien.

 

Ja den sti skal vi ikke betræde. Undskyld at jeg gik lidt vil. :???: 

Back on track again.

 

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

1. Verdenskrig. En masse diktaturstater forsvandt (Zar-Rusland, kejserne i Tyskland og Østrig-Ungarn) og en fredstraktat, der hjalp 2. Verdenskrig med at komme til. Tyskland og Frankrig var tæt på at lave en toldfriunion i sluttyverne, og dermed en fredelig Europa, men det blev ødelagt af småtbegavede mennesker på Wall Street med børskrakket.

I dag er Europa samlet i en større grad, men der er stadig regionale spændinger i Belgien, Spanien, Italien, de baltiske lande og flere. Skal de ikke løses?

... og hvor er det dejligt, at forskellige religiøse bøger kan blive brugt i syge menneskers tankegang. Var det Gud, Jesus, Muhammed, Buddha og de andres mening, at deres filosofiske tanker skulle blive misbrugt? Der siges, at der står så meget sygt i de bøger, men har du selv fundet de fraser, der siger, at du må det, fordi din Gud siger det?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Helt enig Lady Cherie, hvorfor skal "Nyhederne" fyldes med stof om ting i fortiden, i stedet for at bringe nyheder. Næh vi skal hele tiden mindes 11. september og Utøya bl.a. 

Bare vent om en måneds tid, så er "Nyhederne" igen fyldt med katastrofen 11. september 2001, det er trods alt 13 års dagen ...

Og i juledagene skal vi lige mindes om tsunamien i 2004 ...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Helt enig Lady Cherie, hvorfor skal "Nyhederne" fyldes med stof om ting i fortiden, i stedet for at bringe nyheder. Næh vi skal hele tiden mindes 11. september og Utøya bl.a.

Bare vent om en måneds tid, så er "Nyhederne" igen fyldt med katastrofen 11. september 2001, det er trods alt 13 års dagen ...

Og i juledagene skal vi lige mindes om tsunamien i 2004 ...

En undersøgelse fra tyskland blandt tyske gymnasieelever, viser meget chokerende, ikke mindst for Tyskerne selv, at ca 30 % stiller spørgsmålstegn ved om Holocaust nu også var så slemt i virkeligheden, som den er fremstillet i historiebøgerne. Ikke at dem der tvivlede var nazister på nogen som helst måde. Men fordi man i mange år havde forsømt denne del af historieundervisningen.

Se hvad der skete på Balkan i 90'erne, og hvad der er på vej til at ske i Ukraine og flere tidligere Sovjet stater. På Balkan fandtes koncentrationslejre som vi ikke troede vi nogensinde skulle se igen. Kun ca 1500km fra Danmark, og uhyrlighederne blev begået af kristne Serbere. Ikke fanatiske muslimer.

Derfor.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Jamen jeg kommer ikke uden om at jeg nok kommer til at sårer nogen, med mit indlæg, og det vil jeg starte med at undeskylde for.

 

Men ærligt talt, så har jeg meget svært ved at se at vi skal blive ved med at se mindes-højtidligheder for ting der er forgået for 100 år siden.

 

Nu er jeg ikke helt stiv i den danske historie, (man bliver jo lettere senil med tiden)

 

Men skal vi også huske slaget på reden? svenske-krigen? eller feks. den skånske krig?

 

og mens vi er i gang Vikingetogt mod England i år 1000 ?

 

Er det ikke ved at være på tide at komme vidre?

Cherie, du må jo som en af de eneste herinde kunne huske det selv? Din alder på 107 taget i betragtning  :mrgreen:

Del dette indlæg


Link til indlæg

En undersøgelse fra tyskland blandt tyske gymnasieelever, viser meget chokerende, ikke mindst for Tyskerne selv, at ca 30 % stiller spørgsmålstegn ved om Holocaust nu også var så slemt i virkeligheden, som den er fremstillet i historiebøgerne. Ikke at dem der tvivlede var nazister på nogen som helst måde. Men fordi man i mange år havde forsømt denne del af historieundervisningen.

Se hvad der skete på Balkan i 90'erne, og hvad der er på vej til at ske i Ukraine og flere tidligere Sovjet stater. På Balkan fandtes koncentrationslejre som vi ikke troede vi nogensinde skulle se igen. Kun ca 1500km fra Danmark, og uhyrlighederne blev begået af kristne Serbere. Ikke fanatiske muslimer.

Derfor.

 

Ja, det er et problem, at historieløsheden breder sig.

Det gælder såmænd også her i landet, hvor der er pæne huller i de unges almindelige viden om historiens gang.

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Jamen jeg kommer ikke uden om at jeg nok kommer til at sårer nogen, med mit indlæg, og det vil jeg starte med at undeskylde for.

 

Men ærligt talt, så har jeg meget svært ved at se at vi skal blive ved med at se mindes-højtidligheder for ting der er forgået for 100 år siden.

 

Nu er jeg ikke helt stiv i den danske historie, (man bliver jo lettere senil med tiden)

 

Men skal vi også huske slaget på reden? svenske-krigen? eller feks. den skånske krig?

 

og mens vi er i gang Vikingetogt mod England i år 1000 ?

 

Er det ikke ved at være på tide at komme vidre?

 

Lady Cherie man skal kende sin fortid, for at kunne forstå sin nutid ;)

 

Det moderne hospitals væsen opstod under Krim-krigen 1853-56, hvor især englænderne opdagede at man kunne nedbringe tabene betragteligt med god hospitals pleje.

 

Den moderne industrielle udvikling tog især fart, da en taktisk underlegen Nordstats hær med en overlegen industri i ryggen slog sydstats hæren i den amerikanske borgerkrig.

 

Det moderne frisind tog sin spæde start efter 1. verdenskrig, hvor de massive tabstal havde fået befolkningerne til at miste tilliden til autoriteter. I Frankrig blev det acceptabelt at piger dansede med hinanden til baller, fordi der manglede mænd - en tredjedel af den franske generation der havde deltaget i krigen, var enten døde eller lemlestede.

 

Efter nederlaget i 1864 var Danmark reelt ude af stand til at brødføde sin egen befolkning. Da vi ikke havde nogen form for råstoffer, blev der taget initiativer til afvanding af vådområder, som opdyrkning af den Jyske hede. Uden det nederlag, havde der næppe foregået ret meget mellem Silkeborg og Ringkøbing i dag. Manden der var organisator bag det hele hed Enrico Mylius Dalgas, og uden ham havde der næppe været ret meget guld at rejse over bælterne for, for Hexen i dag :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Lady Cherie man skal kende sin fortid, for at kunne forstå sin nutid ;)

 

Det moderne hospitals væsen opstod under Krim-krigen 1853-56, hvor især englænderne opdagede at man kunne nedbringe tabene betragteligt med god hospitals pleje.

 

Den moderne industrielle udvikling tog især fart, da en taktisk underlegen Nordstats hær med en overlegen industri i ryggen slog sydstats hæren i den amerikanske borgerkrig.

 

Det moderne frisind tog sin spæde start efter 1. verdenskrig, hvor de massive tabstal havde fået befolkningerne til at miste tilliden til autoriteter. I Frankrig blev det acceptabelt at piger dansede med hinanden til baller, fordi der manglede mænd - en tredjedel af den franske generation der havde deltaget i krigen, var enten døde eller lemlestede.

 

Efter nederlaget i 1864 var Danmark reelt ude af stand til at brødføde sin egen befolkning. Da vi ikke havde nogen form for råstoffer, blev der taget initiativer til afvanding af vådområder, som opdyrkning af den Jyske hede. Uden det nederlag, havde der næppe foregået ret meget mellem Silkeborg og Ringkøbing i dag. Manden der var organisator bag det hele hed Enrico Mylius Dalgas, og uden ham havde der næppe været ret meget guld at rejse over bælterne for, for Hexen i dag :D

Det er i det hele taget vigtigt at tage ved lære af historien, f.eks. mener jeg også at det er ekstremt vigtigt at fastholde læringen af hvordan det lykkedes at forføre et helt folk til et had mod en etnisk og religiøs minoritet i 30'ernes Tyskland, så det kan bekæmpes når det dukker op igen. Det har jo desværre vist sig at der stadig ikke er taget ved lære af det, heller ikke i Europa.

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

 Jamen Jamen...vi kan da ikke blive ved med skal huske alle de slag, og krige, ja vi har lært, ja det er sørgeligt, ja historien er der,

 

Jeg syntes jo bare at vi skal kikke lidt mere på det der er lidt mere nutidigt, at så vi skal bruge fortiden som lærebog til det, er så en anden ting.

 

Men derfra til mindehøjtidligheder osv i tv, der står jeg altså af.

 

Men jeg ville sidde klistret til skærmen den dag de vil åbne de der arkiver, der først må åbnes efter x år (kan ikke huske hvornår) fra anden verdenskrig, hvor vores forældre var med, det er da noget man kan forholde sig til i forhold til Gorm den gamles krige osv.

 

Jeg mener ikke at man skal blive ved med at huske på gamelt nag mellem forskellige folkslag, jeg tror feks slet ikke Tyskland brydr sig om at hører om jødeforfølgelser osv...

 

Vi skal da komme vidre...vi har skuda ikke ligget nedfrosset et eller andet sted.

 

men ok, vi skal jo heller ikke særligt langt væk, vi kan bare se på andedammen herinde, der er lystig gang i gammelt nag, så snart der er en der åbner munden  så er der en eller to andre der skal vise at deres tisser er større ends hans...Så tøser jeg kan godt forstå jeres indsigelser mod at komme vidre :D :D :D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Selvfølgelig skal man lære af fortiden. Men det sker bare ikke, hvis man kan få en umiddelbar fordel af at lade være.

 

Prøv at tage Inger Støjberg's udsagn fra de seneste dage, og sig JØDER i stedet for MUSLIMER. Ja, det kommer ret tæt på ting vi har hørt før, i første halvdel af sidste århundrede.

 

Det mener hun selvfølgelig ikke, det er jeg klar over. Men hun siger dog tingene, så de kan misforstås !!

 

Men tag så venstre's arbejdspapir (som de åbenbart skal til at diskutere) og se hvad der skal til for at komme til Danmark. Well, man ska faktisk være ren arier - ellers bliver man diskrimineret imod. Det har man også hørt i et sydligt udland i forrige århundrede. 

 

Næh, nej. Vi skal ikke ret langt væk fra vores egne tastaturer, for at se at ondskaben er på vej tilbage...... 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den der med "jødetesten" er faktisk ret god når man skal vurdere diverse udsagn, påstande, debatter osv.. Prøv at erstat ordet "indvandrer/muslim" med "jøde", "islam" med "jødedom", og se hvordan udsagnet nu virker.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Den der med "jødetesten" er faktisk ret god når man skal vurdere diverse udsagn, påstande, debatter osv.. Prøv at erstat ordet "indvandrer/muslim" med "jøde", "islam" med "jødedom", og se hvordan udsagnet nu virker.

 

 mmmmmmmmmmm Jeg har det sådan med religion, jeg syntes det er helt fint at folk har en tro, de dyrker, men derfra til at begynde at pådutte andre den, ved holdninger og meninger og bestemt påklædning. Der står jeg totalt af.

 

Jeg er dansker og jeg er stolt af det og har jeg lyst til at hive drengene i blyanten, eller give dem et blæs i pomfritten, så gør jeg det og det uden at jeg skal være bange for at blive stenet.

 

Om jeg er enig med Støjberg ? ja det er jeg!

Del dette indlæg


Link til indlæg

Cherie,

Jeg mener også du skal have lov til at hive drengene i blyanten, blæse i pomfritten, og gøre lige præcis hvad du vil.

 

Jeg vil også gerne have lov til at gøre hvad JEG vil. Det må jeg bare ikke for Støjberg. For hende jeg påtænker mig at gifte mig med er ikke ren arier fra det stor-germaniske rige (altså EU), omend hun er kristen og mere liberal end jeg (hvilket siger ikke så lidt). Eller rettere, jeg må gerne gifte mig med hende, vi må bare ikke bo i Danmark, hvis vi skal bo sammen...... 

 

Så for en MEGET liberal person, der bliver tvunget til at stemme rødt næste gang - fordi alle de blå er ved at dele samfundet i et DEM og OS, samt indføre racisme udenom grundloven - det er fandme en stor kamel at sluge - og jeg mener at det er der vi IKKE lærer af historien, som BX indledte denne tråd med.

 

TVR

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Selvfølgelig har Støjbjerg ret, men der er jo nogen der ønsker at vi ikke skal tage truslen fra de invaderende muslimer alvorligt.

Der er utallige lighedspunkter mellem nazismen og islamismen.

I London er der bydele hvor selvbestaltet islamisk politi går rundt og overfalder og jager bøsser og prostituerede der er i deres bydele.

Organisationer og muslimer I Danmark har talt om at der skal være shariazoner i København.

Men selvfølgelig er det da Støjbjerg der er galt på den.

Lad od åbne grænserne noget mere for dem, så vi kan få flere kvarterer som Gellerup, Voldsmose, Mjølnerparken osv.

Når de får magten i sportsklubber forbyder de straks svinekød i cafeteriet og forbyder en øl efter fodboldkampen.

Får de magten i en boligforening lukker de for de danske sociale klubber og arrangementer vedrørende jul.

Organisationer som HUT opfordrer til drab på jøder.

Der spørges om vi har lært af historien ?

Nej

Jeg læste en analyse om hvorfor de etablerede politiske partier ikke gjorde noget alvorligt ved indvandringen fra de muslimske lande. Konklusionen var at Hitlers regime have gjort dem berøringsangste overfor sådanne holdninger.

I stedet ser man lande på vej i forfald pga udviklingen som Frankrig, hvor Marseille feks er gået fra at være en velfungerende by til at være en af Europas farligste hvis man et hvid.

Der er stadig nogle der ikke har set farerne og når Front Nationale får så massiv opbakning så viser de deres antidemokratiske ansigt ved at håne dem der stemmer på dem ligesom Nyrup sagde at DF aldrig blev stuerene. At forholde sig til udviklingen og den ødelæggelse af de vesteuropæiske lande som er ved at ske og som selvsamme personer har ansvaret for ønsker man ikke.

Der er alt mulig grund til at tro at muslimerne med tiden vil få grobund til at skabe et samfund ala det Hitler etablerede i Tyskland,og som ISIS arbejder på at etablere allerede.

Der findes masser af gode demokratiske muslimer så jeg generaliserer for meget, hvad jeg skriver gælder ikke for alle, men det gælder for for mange muslimer og andre steder i verden kan man bare se at det er de fundamentalistiske muslimer der vinder over de demokratiske muslimer hver gang fordi de fundamentalistiske muslimer ingen midler skyer.

Redigeret af Aros

Del dette indlæg


Link til indlæg

Cherie,

Jeg mener også du skal have lov til at hive drengene i blyanten, blæse i pomfritten, og gøre lige præcis hvad du vil.

 

Jeg vil også gerne have lov til at gøre hvad JEG vil. Det må jeg bare ikke for Støjberg. For hende jeg påtænker mig at gifte mig med er ikke ren arier fra det stor-germaniske rige (altså EU), omend hun er kristen og mere liberal end jeg (hvilket siger ikke så lidt). Eller rettere, jeg må gerne gifte mig med hende, vi må bare ikke bo i Danmark, hvis vi skal bo sammen...... 

 

Så for en MEGET liberal person, der bliver tvunget til at stemme rødt næste gang - fordi alle de blå er ved at dele samfundet i et DEM og OS, samt indføre racisme udenom grundloven - det er fandme en stor kamel at sluge - og jeg mener at det er der vi IKKE lærer af historien, som BX indledte denne tråd med.

 

TVR

 

 

Kære Tvr

 

Jeg forstår så udmærket din situation.

 

Men Nu vi snakker om at historien skal lære os ting, til fremtiden, så tror jeg netop, af fortiden ligger Støjberg på sinde,

 

og at Støjberg, prøver at stoppe op overfor det vi har lært, nemlig at, vi har været for naive indtil nu.

 

Jeg forstår så udmærket familiesammenføring af kærlighed.

 

Men jeg fatter ikke tvangsægteskaber, hvor piger/drenge her i landet skal med vold og magt giftes med en eller anden fra et fjernt land mod deres vilje (har oplevet hvad der sker hvis man modsætter sig giftemålet)

 

Eller piger der bliver gift med en dansk mand, får indraget deres pas og bliver tvunget til prostitution, og skal betale alt til sælger og manden.

 

pt har vi aldrig set så mange udenladske prostitueret piger, som der er nu, er det ikke ved at være tid til at vi sætter nogle grænser?

 

Jeg ville gerne skrive mere, men jeg er desværre ikke annonym...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...