Hop til indhold

Ordet "Overgreb" og dets betydning

Featured Replies

Skrevet

Hvornår bliver noget egentlig til et "Overgreb" i ordets forstand?

Vi har lige haft en sag i offentligheden i de sidste par uger, hvor to personer var til en fest. De havde haft et sexuelt forhold til hinanden (eller havde stadig??) og var ude at danse tæt.

Under dansen stikker manden hånden ned i kvindens trusser og tager hende på skamlæberne (læs: ikke lige en handling der kun tager et sekund).

Kvinden forhindrer ham tilsyneladende ikke i det, hun træder ikke et skridt væk og hun giver ham ikke en syngende lusing..

Var det et overgreb?

Senere i et andet lokale sprøjter han øl ud over den samme kvinde.

Var det et overgreb? Eller kunne denne fornærmelse have gjort den første hændelse til et overgreb?

Desuden giver manden en kvinde et klap bagi.

Var det et overgreb? Husk, at vi er til en fest, hvor der hygges, det var altså ikke umotiveret ude på gaden.

Han sender ligeledes en SMS til en tredje kvinde.

Er det et overgreb?

Manden bliver "dømt", vel at mærke uden retssag, men i "Me Too Domstolen", der faktisk overskygger Højesteret.

Ved en retssag idømmes man typisk en tidsbestemt straf, men i "Me Too Domstolen" er straffen tidsubestemt.

Hvor i alverden bevæger vi os hen - hvad tænker I andre herinde.

Redigeret af Randers_Borger
rettelse

• Randers_Borger changed the title to Ordet "Overgreb" og dets betydning
Skrevet

Jeg går ud fra du tænker på sagen om rådgiveren fra SF.

Det sidste først. Der har været mange sager, hvor jeg ikke føler at retssikkerheden har været på plads, men i denne sag forstår jeg det som at han har erkendt at han handlede forkert og selv tog konsekvensen og gik. Han er jo altså ikke blevet "straffet" værre end at han bare måtte finde et nyt job, hvilket han har gjort.

Når man erkender at have dummet sig med seksuelle krænkelser på en arbejdsplads, så er det simpelthen usmagelig dårlig dømmekraft at søge tilbage på samme arbejdsplads. Ja det er 6 år siden, men der arbejder stadig mange af de samme mennesker, som dengang fik et nyt syn på ham og de har krav på ikke at skulle møde ham hver dag på arbejde.

Ufattelig dårlig dømmekraft både af ham selv og af Pia Olsen Dyhr.

Når det så er sagt, så er det for mig en meget vigtig detalje at han og forurettede havde haft et seksuelt forhold. Jeg er helt med på at det er utilbørlig opførsel, men der er kæmpe forskel på om en mand man har været intim sammen med rører en intimt eller om det er en helt fremmed. Det ændrer også omstændighederne for mig, hvor han går fra bare at være en klam stodder til måske nærmere at være en såret afvist mand.

Men det er helt normalt på arbejdspladser at kærester og par ikke må arbejde sammen netop for at undgå at privatlivets problemer kommer til at influere stemningen på arbejdspladsen og der er det da helt naturligt at en af dem er nødt til at finde nyt arbejde.

Redigeret af Refresh

Skrevet

Er enig i det meste.

Vil blot tilføje, at vi skal huske, hvad MeToo egentlig handlede om, så vi ikke bruger begrebet i flæng og udvander det. MeToo-bevægelsen handlede om overgreb og magt. Ofrene turde ikke råbe op pga. frygt for deres karrierer og sikkert også for ikke at blive taget seriøst. De involverede i denne sag havde ikke en "magt-relation". Tværtimod havde de endda haft en seksuel relation. Og der blev råbt op, og overgrebsmanden blev smidt ud.

Jeg forstår indlægget og er enig i svaret ovenfor. Det er stadig et overgreb. Men MeToo er det ikke. Det er kun for at præcisere.

Redigeret af MichellinMan

Skrevet
Randers_Borger skrev, for 1 time siden:

Er det et overgreb?

Nu kan jeg ikke citere overskriften, hvor du spørg til ordets betydning.

Som jeg opfatter lovgivningen på området. Er det overgreb i alle tilfælde hvor der ikke er forudgående samtykke. Overgreb kan også foregå i parforhold, logisk nok særligt hvis der aktivt siges nej.

Du blander resten af aftenens hændelser ind i det. Nej det har i min optik ikke nødvendigvis sammenhæng.

I det konkrete tilfælde ser det ikke umiddelbart ud til han har spurgt på forhånd, så er vi ude i hvor hurtigt skulle hun ha trukket sig væk, råbt op og synliggjort for alle hvad der foregik, “syngende lussing” er vold tilladt, hvem var så blevet dømt.

Vi kender ikke magt dynamikken i deres forhold, havde han for vane at gøre hvad han ville. Hvordan så situationen ud når de kom hjem, hvis hun havde trukket sig væk. Etc.

Er det fair folkedomstolen dømmer, nej. Men hvornår er det fair. Vel sådan set aldrig. Alligevel sker det dagligt om alt og ingenting.

Nu har jeg fulgt meget lidt med i den omtalte sag. Men ud fra din udlægning, havde jeg som minimum “dømt” ham som et dårligt menneske uden situations fornemmelse. Dette både pga manglende samtykke til sexuel handling i offentligheden, og resten af aftenens hændelser.

Skrevet

Overgreb er en krænkelse af en persons seksuelle, fysiske eller psykiske integritet.

Et overgreb er ikke betinget af at der er blevet sagt fra.

Det er hvad ordet betyder 😊 så ja, det var et overgreb uagtet af hvad forurettede gjorde før, under og efter.

Redigeret af McAllister

Skrevet
Randers_Borger skrev, for 9 timer siden:

Hvornår bliver noget egentlig til et "Overgreb" i ordets forstand?

Det er der vel juridiske definitioner på - som nok i højere grad er op til folk med kendskab til jura.

Jeg har det ambivalent med MeToo bølgen, for der er klart nogle kvinder som bruger det til at dømme mænd for noget de egentlig ikke har gjort.. Men overvejende synes jeg den er god, da den har sat fokus på de ting der sker, hvor manden tydeligvis har været fysisk (eller psykisk voldelig).. Alt for store mørketal derude, så det at man intensivere at arbejde med disse sager (fysisk og digitalt) er overvejende positivt (som egentlig resultat af MeToo bølgen)..

Skrevet
Vixenida skrev, for 26 minutter siden:

Det er der vel juridiske definitioner på - som nok i højere grad er op til folk med kendskab til jura.

“Overgreb” bliver brugt flere steder i straffeloven, der er ikke det jeg vil mene er en “enslydende” definition. Men den danske ordbog definerer det ret fint 😊

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.