Hop til indhold

Ansigtet som indsats: Hvorfor gemmer de danske sexarbejdere sig?

Featured Replies

Skrevet

Når man bevæger sig ind på de platforme, hvor sexarbejde formidles i Danmark, tegner der sig et tydeligt mønster. De etnisk danske kvinder slører ofte deres ansigt, dækker tatoveringer og fjerner personlige kendetegn. Modsat ser man ofte, at udenlandske kvinder optræder med fuldt ansigt og en helt anden åbenhed.

Er vi i Danmark mere fordomsfulde, end vi selv går og tror?

Jeg forsøger ikke at drage endegyldige konklusioner, men jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om det bunder i en dyb, kulturel frygt for social udstødelse. I et lille land som Danmark, hvor "alle kender alle", virker prisen for at blive genkendt utrolig høj. Frygten for, at sexarbejdet skal lække ind i privatlivet og ødelægge relationer til familie, venner eller fremtidige arbejdsgivere, virker til at være den primære drivkraft bag de slørede billeder.

Det mest interessante er dog den dobbeltheed, man indimellem ser:

På danske sider (som f.eks. Nympho) er ansigtet gemt væk bag pixels eller emojis.

På internationale platforme viser de samme kvinder sig ofte frem uden tøven.

Det tyder på, at det ikke er selve det at vise ansigt, der er problemet – det er frygten for at blive genkendt af naboen eller kollegaen. Det leder mig til spørgsmålet: Har vi i Danmark skabt en kultur, hvor sexarbejde er så tabuiseret, at man er tvunget til at leve et dobbeltliv for at beskytte sin sociale status?

Hvis vi som samfund bryster os af at være frisindede, hvorfor tvinger vi så stadig en hel faggruppe til at operere i skyggerne uden ansigt?

• Svar 52
  • Visninger 5.7k
  • Oprettet
  • Seneste svar

Top indlægsskrivere i denne tråd

Mest populære indlæg

• Pink Peach
    Pink Peach

Hvordan kan du påstå det når du ikke selv er prostitueret? jeg skammer mig på ingen måder over hvad jeg laver. Men jeg er nødt til at tænke på min sikkerhed, mit barns velbefindende mm.  Det er

• køb dansk
    køb dansk

Du viser vist heller ikke dit ansigt på din EG-profil? Hvis vi selv som mænd stod ved vores køb af sex, så ville det være et godt sted at begynde! Tænker,  det vil gøre det lettere for kvind

• Pink Peach
    Pink Peach

Udenlandske kvinder der viser ansigter bor her nok ikke.    danske kvinder viser ikke deres ansigter fordi det er decideret farligt at gøre det. Jeg blev forsøgt gruppevoldtaget som helt ung da

Skrevet
McLovin skrev, for 28 minutter siden:

Hvis vi som samfund bryster os af at være frisindede, hvorfor tvinger vi så stadig en hel faggruppe til at operere i skyggerne uden ansigt

Prøv at lave et tankeeksperiment: Du bliver pludselig gjort opmærksom på at din søster, datter eller vens/nabos kone er GP…. Så bliver der stille omkring bordet til familiefødselsdagen… Hvis du pludselig er kunde hos naboens kone er det jo bare sjovt - hvis det vedbliver at være en hemmelighed

Tror det ligger i vores “kristen”-dobbelt-moralske kultur, der altid har fordømt faget samtidig med at de fleste (i DK) er enige om at det skal eksistere. Men alle forhold omkring det er jo ekstremt kompliceret sammenlignet med alle andre fag. Mange forhold er jo reelt selvmodsigende og derfor umulige - fortæl om “den lykkelige luder” og du vil blive udskammet til det groteske… Fortæl om alle rædslerne i faget og ingen ved hvad de skal gøre. Faget er bare anderledes og svært at håndtere ordentligt

Redigeret af GlJens71

Skrevet

Ingen tvivl om at danskerne er dobbeltmoralske. Godkender gerne prostitution, når bare det ikke er deres egen datter.

Skrevet
McLovin skrev, for 27 minutter siden:

Har vi i Danmark skabt en kultur, hvor sexarbejde er så tabuiseret, at man er tvunget til at leve et dobbeltliv for at beskytte sin sociale status?

Hvis vi som samfund bryster os af at være frisindede, hvorfor tvinger vi så stadig en hel faggruppe til at operere i skyggerne uden ansigt?

Salg og køb af sex er selvfølgelig ikke det samme, men det er vel af nogenlunde samme årsag som gør at vi mænd også hemmeligholder, at vi besøger GPerne.

Skrevet

Du viser vist heller ikke dit ansigt på din EG-profil?

Hvis vi selv som mænd stod ved vores køb af sex, så ville det være et godt sted at begynde!

Tænker,  det vil gøre det lettere for kvinderne, hvis vi går forrest :oops:

I hvert fald før vi kritiserer dem for ikke at gøre det...

Redigeret af køb dansk

Skrevet

Det er ganske enkelt fordi de selv skammer sig over der erhverv.  Og fred med det, det er deres sag

Har man haft relationer - det har jeg - eller kendskab til nogen hvis mor er prostitueret så ved man hvor belastende det er for børnene og hvor påvirket de blev og stadig er årtier efter.  Det har intet med at frisindethed eller dobbelmoral at gøre.  Så det er fint at holde det skjult.

Den_glade_amatør skrev, for 7 minutter siden:

vi mænd også hemmeligholder, at vi besøger GPerne.

Men  det har jo  noget at gøre med at det er føles kikset at betale for sex. At man ikke evner at få sig en partner og derfor skammer sig.

Men endnu en formålsløs diskussion i generel  debat efter min mening. 

Skrevet

At mange udenlandske kvinder viser ansigt, er vel også fordi, de satser på, at det ikke bliver opdaget i deres hjemland, da risikoen oplagt er meget større for hjemmeboende sexarbejdere. Jeg tror ikke, at stigmatiseringen overfor sexarbejdere i Danmark er så meget mindre i resten af verden - måske tværtimod.

Skrevet

Nu kommer jeg i andre lande i Europa, når jeg besøger gp der kan vi godt side 2,3,4 mænd i venterummet og drikke kaffe, alle taler med hinanden, når pigen så er ledig, kommer hun ind og præsenterer sig, fortæller om hendes service, nogle går, og dem der vil blive, bliver til det er deres tur - og snakken fortsætter.

meget afslappet, og ingen stress 

Skrevet

Der skal kun en enkelt idiot til at gøre det ekstremt ubehageligt.

Forestil dig at du er på dit almindelige arbejde, og så er der lige pludselig en kollegae eller anden kunde, som vil købe en sutter på kopirummet. Og så er det måske lige pludselig et problem at arbejde der hvor man gør.

Så hvorfor tage chancen?

Og billedet bliver liggende på internettet, så måske er det et problem i en job samtale, eller hvis man vil være frivillig et sted etc.

Redigeret af Bogormen

Skrevet
Bogormen skrev, for 21 minutter siden:

Så hvorfor tage chancen?

Og billedet bliver liggende på internettet, så måske er det et problem i en job samtale, eller hvis man vil være frivillig et sted etc.

Jeg er ikke uenig med dig. Men hvor ville det da være befriende ærligt, hvis det undervejs i jobsamtalen ville være helt naturligt at fortælle, at “i årene 2016-2018 ønskede jeg at arbejde som sælger af seksuelle ydelser”, og at den information kunne tages fordomsfrit imod.

Skrevet

Udenlandske kvinder der viser ansigter bor her nok ikke. 

danske kvinder viser ikke deres ansigter fordi det er decideret farligt at gøre det. Jeg blev forsøgt gruppevoldtaget som helt ung da en flok idioter genkendte mig fra en swingerklub og mente jeg derfor bare var et objekt der sku bruges. Det er farligt nok bare at være kvinde. Forestil dig hvordan folk vil se på kvinden hvis hun er sexarbejder? Bare kvinder er seksuelt frigjorte og har skiftende partnere, swinger eller what Ever, bliver hun kaldt diverse øgenavne, udskammet, truet osv. Forstil dig udskamningen for en sexarbejder i hendes lokalsamfundet . Det er IKKE anderledes i Danmark end i andre lande. De fleste lande er det nok værre og de ville ikke vise deres ansigter i hjemlandet medmindre de har massiv beskyttelse eller højst sandsynligt tvunget til det.  Det her spørgsmål er virkelig så privilegieblindt som noget kan være. 

Redigeret af Pink Peach

Skrevet

Jeg er en af dem der i mange år viste ansigt. dengang jeg levede af det. ( nu gør jeg det kun for hyggens skyld ) 

man bliver nemt antastet når man bliver genkendt. Og mænd forstår jo desværre ikke altid et nej, og at det faktisk er ganske upassende, da de mennesker man sidder med måske ikke ved hvad man laver. 
derfor tror jeg at mange danske piger ikke viser deres ansigt/ dækker tattos osv

måske de har børn/familie/venner der ikke ved hvad de laver. 

Skrevet

De kvinder som ikke har eller ikke ønsker deres ansigt på profil har min fulde forståelse, lige som jeg heller ikke ønsker mit ansigt eller andre personlige oplysninger på min profil her eller andre steder, dels fordi mine lyster og seksuelle aktiviteter ikke vedkommer andre end dem jeg ønsker at dele dem med, og dels fordi jeg i orker forsvare min lyster som er udover hvad hr og fru Danmark synes er korrekt.

Det ville klæ' de mænd, som ikke forstår hvorfor kvinderne ikke lægger deres ansigt op, at gå forrest og lægge deres ansigt op!(Tror ikke der kommer mange)

Tror der er en udbredt opfattelse af at flere af de udenlandske kvinder er her under mere eller mindre tvang, det kunne tænkes at billederne af deres ansigt heller ikke er med deres frie valg

Skrevet
Rygkam skrev, for 13 timer siden:

Det er ganske enkelt fordi de selv skammer sig over der erhverv.  Og fred med det, det er deres sag

Hvordan kan du påstå det når du ikke selv er prostitueret?

jeg skammer mig på ingen måder over hvad jeg laver. Men jeg er nødt til at tænke på min sikkerhed, mit barns velbefindende mm. 
Det er ikke mig der skammer mig, men samfundet der gerne vil udskamme mig. Og mænd der vil være en trussel. 

Skrevet
  • Author

Det bliver lidt navlepilleri at følge op.

Rygkam skrev, for 18 timer siden:

Men  det har jo  noget at gøre med at det er føles kikset at betale for sex.

Jeg føler mig ikke nødsaget til at købe sex fordi jeg ikke har kunne fungere i relationer med kvinder. Jeg er "dovn", jeg kan i perioder ikke overskue at lærer et andet menneske at kende, hvilket bare gør købe sex nemt. 

Jeg skammer mig ikke over det. Jeg fortæller ikke mine forældre om det, ligesom jeg heller aldrig har ville hører om deres sex liv. Men jeg har aldrig lagt skjul på det overfor omgangskredsen. 

køb dansk skrev, for 18 timer siden:

Du viser vist heller ikke dit ansigt på din EG-profil?

Jeg skal heller ikke "sælge" mig selv. Jeg har støvsuget de kvinder som har en arbejds instagram, som jeg følger. Det gør jeg fra min egen private bruger. Her skjuler jeg intet. 

@Pink Peach, jeg er ked af din oplevelse. 

Jeg ser en lille håndfuld danske kvinder som ikke har noget imod at stile sig frem med ansigt. Og udenlandske kvinder burde vel være i samme båd, som de danske, hvis argumentet er at de ikke vil genkendes i relation til sexarbejde. Jeg disclaimer lige, det er ikke noget jeg gør mig i. Men med dagens teknologi kræver det da ikke mange kliks at finde frem til deres private facebook eller instagram. Her vil det da lige så risikabelt at leake for hendes venner og familie at hun ikke lige er i Danmark på studie ophold. 

Skrevet
McLovin skrev, for 20 minutter siden:

Jeg ser en lille håndfuld danske kvinder som ikke har noget imod at stile sig frem med ansigt. Og udenlandske kvinder burde vel være i samme båd, som de danske, hvis argumentet er at de ikke vil genkendes i relation til sexarbejde. Jeg disclaimer lige, det er ikke noget jeg gør mig i. Men med dagens teknologi kræver det da ikke mange kliks at finde frem til deres private facebook eller instagram. Her vil det da lige så risikabelt at leake for hendes venner og familie at hun ikke lige er i Danmark på studie ophold. 

At nogle mennesker vælger at gamble med deres liv/ry er deres egen sag. Det er også folk der synes det er sjovt at bestige en skyskraber uden sikkerhedsudstyr, det betyder jo ikke at alle vi andre også skal.

der er kvinder også, som ikke forstår konsekvenser af deres valg og tænker langt nok ud i fremtiden. Det skal vi andre heller ikke lide under.

og ja er der måske ekstremt få, velovervejet kvinder der vælger at gøre det og tror de kan håndterer omgivelserne. Igen, det betyder ikke vi andre skal tage chancen med det. 

Der er nok mindre chance for at folk gider bruge tid på at finde deres familie i udlandet, end at folkefesten lokalområdet genkender en som dansk GP. Og igen, hvem siger de gør det frivilligt? Hvis hun bliver genkendt af familie/lokalsamfund kan jeg love dig for det har store konsekvenser, uanset hvilket land hun kommer fra. Men det kan også være hun ikke har noget familie eller tilhørs sted længere og derfor er ligeglad. 

Forstår du seriøst ikke den risiko og de problematikker en dansk GP vil få hvis hun bliver genkendt? Det er virkelig uhyggeligt privilegieblind og virkelighedsfjernt..

Redigeret af Pink Peach

Skrevet
  • Author
Pink Peach skrev, for 21 minutter siden:

At nogle mennesker vælger at gamble med deres liv/ry er deres egen sag

Pink Peach skrev, for 6 timer siden:
Rygkam skrev, for 19 timer siden:

Hvordan kan du påstå det når du ikke selv er prostitueret?

Men så siger du vel også indirekte her at der er en masse skam forbundet med sexarbejdet?

Skrevet
McLovin skrev, for 8 minutter siden:

Men så siger du vel også indirekte her at der er en masse skam forbundet med sexarbejdet?

Læser du overhovedet hvad hun skriver?

McLovin skrev, for 20 timer siden:

Jeg forsøger ikke at drage endegyldige konklusioner,

Du har jo besluttet dig på forhånd, så hvorfor overhovedet debattere emnet? 

Skrevet
  • Author
Den erfarne skrev, for 13 minutter siden:

Læser du overhovedet hvad hun skriver?

Jeg læser det som, at fordi nogen danske kvinder stiller sig frem og gamble med deres liv/ry, skal det ikke lide andre kvinder i branchen til last. Det er fordi hun selv bruger ordet ry, at jeg konkludere at der skal være en underlæggende følelse af skam forbundet med at sælge sex.

Det er mit helt klare indtryk at danske kvinder er så priviligeret ift deres udenlandske modpart, at de ikke er tvunget til at tag en kunde. Samt at hvis kvinden gør sin screening proces og siger nej til de mænd som nægter at fremsende personlige oplysninger til hendes sikkerhed, så er risikoen for at en voldsparat psykopat kommer ind af døren som den næste kunde minimal. 

Skrevet
McLovin skrev, for 34 minutter siden:

Ja samfundet vil gerne udskamme prostitueret. Det betyder ikke at vi selv skammer os over det 

Skrevet
McLovin skrev, for 9 minutter siden:

Det er mit helt klare indtryk at danske kvinder er så priviligeret ift deres udenlandske modpart, at de ikke er tvunget til at tag en kunde. Samt at hvis kvinden gør sin screening proces og siger nej til de mænd som nægter at fremsende personlige oplysninger til hendes sikkerhed, så er risikoen for at en voldsparat psykopat kommer ind af døren som den næste kunde minimal. 

Tror du kunder sender personlige oplysninger til danske GP’er? 
du har virkelige mange ideer om hvordan tingene er uden at ane noget om det. Ligesom da du hårdnakket påstod at det går dårligt for GP’er. Det er sjældent jeg siger sådan til folk, men måske du skulle stoppe med at udtale dig om ting du ikke har forstand på! For synes ærligt talt du pisset lidt på GP’er med dine indlæg. 

Skrevet
  • Author
Pink Peach skrev, for 2 minutter siden:

Tror du kunder sender personlige oplysninger til danske GP’er? 
du har virkelige mange ideer om hvordan tingene er uden at ane noget om det. Ligesom da du hårdnakket påstod at det går dårligt for GP’er. Det er sjældent jeg siger sådan til folk, men måske du skulle stoppe med at udtale dig om ting du ikke har forstand på! For synes ærligt talt du pisset lidt på GP’er med dine indlæg. 

For det første er du ikke tvunget til at hverken læse eller deltage i indlæggene. Du får det til at lyde som om i har skabt en lille hemmelig klub, hvor i er bitre over at jeg nysgerrigt stiler spørgsmål. 

For det andet, så deltager jeg jo her i forummet fordi jeg sjovt nok er sexkøber. Derfor ved jeg også hvordan det kan fungere. Og ja jeg er da blevet bedt om at fremsende billede og anden form for personlig info, så de pågældende kvinder ved at jeg er den som udgiver mig for at være. 

Skrevet

Uha det her er på vej til at blive en lang diskussion hvor den en part ikke lytter.

I gennem mere end 30 år har jeg besøgt prostituerede fortrinsvis danske kvinder,vog har i en periode på 6 år været kæreste med en, hun skammede sig ikke, men gik stille med dørene fordi samfundet, familie og venner er så fordømmende angående noget de ikke ved noget om

Langt de fleste har været kvinder som nød deres job og bestemt ikke skammede sig, faktisk var de stolte over at mænd ville betale for deres selskab og tid.

Men det er samfundet og personer som McLovin med for udtaget fordømmelse som gør at kvinderne ikke åbenlyst annoncere med hvem de er.

Skrevet
McLovin skrev, for 16 minutter siden:

Nu var det jo heller ikke dette som dit oplæg handlede om, men i stedet hvorfor danske GP'er ikke viser ansigt...

Som det er blevet nævnt flere gange her i tråden er det ikke pigerne som skammer sig, men folkedomstolen som udskammer pigerne. Det er da efter min opfattelse ikke så svært at forstå, sådan er det bare og sådan har det altid været. 

Jeg synes hele denne debat er noget spøjs da det at arbejde i denne branche kræver diskretion og evne til at bevæge sig under radaren. Det er i min verden en grundlæggende præmis som ikke kan løses.

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.