Hop til indhold

Tråd om prepping

Featured Replies

Skrevet
  • Author
Eventyrmanden skrev, for 2 timer siden:

Hej @Rejsenetværk.

Du skriver at du bor i ejerforening - jeg antager lejlighed. Samtidig overvejer du at købe en generator.

Mit spørgsmål lyder så: Hvor har du tænkt dig at have sådan en forbrændingsmotor til at stå, uden at døje med kulilte i lejligheden?

Du har ret og jeg kan nok ikke købe og bruge en generator, men jeg har forsøgt lægge op til i ejerforeningen at vi undersøger om det kan lade sig gøre for en overkommelig fælles investering at etablere et nød elværk i en container i gården.

Jeg bliver ignoreret hvilket, jeg også bliver når jeg opfordrer at vi gør emnet til et tema for en fælles samtale.

Håber at de har en plan i egen familie og netværk, men jeg har ingen af delene i den situation og må arrangere mig som jeg bedst kan på egen hånd.

Eventyrmanden skrev, for 2 timer siden:

Hvis jeg nu blander mælkepulver i min mælk - får jeg så mere mælk pr. mælk jeg drikker? :P

Øh :???:

Det handler jo om at strømmen er gået til køl og frys, og jeg derfor må blande mælkepulver med vand for at kunne få mælk.

Jeg må se at få købt en shaker med låg til formålet!

Shaker Drikkedunk

https://www.google.com/search?sca_esv=d7df630033e4044a&q=Shaker+Drikkedunk&sa=X&ved=2ahUKEwiIsqOMjKCJAxU3g_0HHaX7GMoQ1QJ6BAhNEAE&biw=2560&bih=1305&dpr=1.5

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 4 minutter siden:

Du har ret og jeg kan nok ikke købe og bruge en generator, men jeg har forsøgt lægge op til i ejerforeningen at vi undersøger om det kan lade sig gøre for en overkommelig fælles investering at etablere et nød elværk i en container i gården.

Jeg bliver ignoreret hvilket, jeg også bliver når jeg opfordrer at vi gør emnet til et tema for en fælles samtale.

Det var skam ikke ment som kritik af idéen, jeg var blot nysgerrig på om du havde fundet en løsning på udstødningsgasserne - og i så fald hvilken.

Det er ellers en smart idé at gå sammen om det - på den måde kan man oftest få meget mere for pengene.

Rejsenetværk skrev, for 7 minutter siden:

Øh :???:

Det handler jo om at strømmen er gået til køl og frys, og jeg derfor må blande mælkepulver med vand for at kunne få mælk.

Ja, det er jeg godt klar over - min kommentar til mælkepulveret var udelukkende ment som en dårlig joke :P 

Skrevet

Jeg er nu oppe på 9 flasker gin. Desværre har tonic sidste anvendelsesdag. Så det må bruges og udskiftes

Skrevet

Tænker det ville være en OK ide at købe 4*2 liter danskvand og have dem stående køligt.
Det er nogenlunde nok for en enlig til 3 dage.
Og så et par kilo ris.
Det største problem er at have noget, der kan bruges til at varme / koge med.
Véd faktisk ikke om  man kan få noget batteri / solcelledrevet til formålet ... 
Det skal jeg da lige google - bare af nysgerrighed .. 

Pokker til problem I har rodet os ud i ... 
Da jeg var dreng ville en uges forsyningskrise ikke være noget større problem.
Vi havde egen brønd, et brændekomfur og en flok høns - og kartofler ... 
Vi kunne såmænd nok ha' klaret os en uges tid eller to ... 

Rejsenetværk skrev, den 16.10.2024 at 22:54:

Der kan ske sabotage og opstå nedbrud i forsyningskæden når som helst, strøm og vand, kaos og anarki opstår og vi må klare os selv.

Det er anarkiet der skal redde os fra kaos ... det er faktisk prøvet nogle gange før, i krisesituationer .. (man har så godt nok ikke kaldt det dét ... )
Men danskere er pokkers dårligt forberedt - vi har haft det for godt, for længe ...

Hvis det hele ramler, må vi hver især starte fra bunden med at bygge et skur, dyrke jordskokker og kartofler og anskaffe os en flok landhøns ... 
Fremtiden ser indviklet ud .. 
Lad os bare håbe det kommer til at gå ad h**vede til rimelig langsomt så vi når at finde løsninger undervejs ... 

Skrevet
  • Author

Hej Sneræven

Du kan jo se hvad jeg har købt, og købe det samme hvis du vil.

Jeg har det hele nu hvis det sker i morgen og har en hovedret til hver dag i 9 dage og Müsli til et par uger mindst.

2,750 kg mælkepulver rækker til 14 liter mælk shaket med vand til 14 eller 28 dage.

Nu står der 2 dunker med hver 20 l vand klar.

Vand skal skiftes af og til og mælkepulver må jeg smide ud hvert 1,5 år og købe nyt.

6000 kr + har det kostet og jeg havde aldrig troet at jeg kunne finde på at gøre det.

Men det var vel et flashback tilbage til Mor Mette og der gjorde jeg også som der blev sagt.

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
bedstsugar skrev, den 27.10.2024 at 23:39:

Jeg er nu oppe på 9 flasker gin. Desværre har tonic sidste anvendelsesdag. Så det må bruges og udskiftes

Jeg tænker at så længe jeg har +20 flasker rødvin i kælderen, så burde der være væske nok til de første tre dage. Og med den figur jeg har p.t., så gør det vist ikke så meget hvis jeg er nødt til at gå sulten i seng et par dage ;)

Skrevet
bedstsugar skrev, den 27.10.2024 at 23:39:

Det største problem er isterningerne!... Når butikkerne er hamstret for isterninger, og strømmen (til køleskabet) har været afbrudt i fire døgn :shock:

Skrevet
Søløven skrev, for 1 time siden:

Jeg tænker at så længe jeg har +20 flasker rødvin i kælderen, så burde der være væske nok til de første tre dage. Og med den figur jeg har p.t., så gør det vist ikke så meget hvis jeg er nødt til at gå sulten i seng et par dage ;)

Haha, ja, fra det udgangspunkt er problemet næsten løst for mit vedkommende ...
Jeg er een af de mærkelige mennesker, der ikke drikker ret meget alkohol ... 
Jeg er ikke afholdsmand, slet ikke, men drikker kun ved selskabelige anledninger og da kun ret afmålt ...
Så jeg har en del flasker rødvin stående uåbnet, fordi det altid er det man får når man skal have en gave af een eller anden grund ...
Men ved i øvrigt ikke, om der er grænser for hvor længe en almindelig flaske rødvin kan holde sig uåbnet i stuetemperatur ... ?

Redigeret af sneræven

Skrevet

Det eneste vi har brug for at lave et lager med er drikkevand. Resten findes til enhver tid i køleskab, køkkenskuffer og fryser. Madlavning på gasgrillen, og varme fra brændeovnen.

Iøvrigt tænker jeg at de lokale købmænd og supermarkeder ville være villige til at sælge "på klods" til deres stamkunder, de vil jo også være motiverede til at kunne komme af med køle og frysevarer hvis deres strøm også er gået.

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.