Hop til indhold

Tråd om prepping

Featured Replies

Skrevet

Vi har jo alle modtaget en mail fra Beredskabsstyrelsen om hvordan vi kan klare os selv i mindst 3 dage i en krisesituation.

Jeg har forgæves forsøgt at opnå interesse i vores lille ejerforening for at vi gik sammen om etablere et fælles nødlager til fælles brug i en krise situation.

0 respons så jeg håber at det skyldes at alle har tænkt sig at sørge for sig og sine i det mindste, og at det ikke skyldes at ingen rent faktisk forbereder sig overhovedet.

Jeg må erkende at der ikke er andet for mig at gøre end at sørge bare for mig selv og kun for egen regning, så det er det jeg kommer til at gøre.

Jeg orker ikke at handle ind ad hoc, først det ene og så det andet over tid til jeg har skrabet et eller andet sammen der rækker til 3 dage.

Vil fokusere på kompakt alt inklusiv pakker, grej til opvarmning af mad, batteri radio, vand etc etc

Langtidsholdbart og brugervenligt.

Gerne dyre frysetørrede færdigretter med flere års holdbarhed, og ikke alt det på dåse der skal bruges og erstattes løbende.

Eksempler!

Tactical Foodpack SOS - Ugentlig ration! (Vegetariske og kødmuligheder)
2.795 kr.
https://cdon.dk/produkt/tactical-foodpack-sos-ugentlig-ration-vegetariske-og-kodmuligheder-0717df05593c5677/?srsltid=AfmBOoqejg1oyJGxVvJTURb7i7p5Fgmrk8NDEX48UsGXi4xG_s7rFWS9KG4 

Nødpakke inkl. frysetørret mad – 7 dage – Vælg antal personer
Fra 2.299 kr
https://backpackerlife.dk/produkt/noedpakke-inkl-frysetoerret-mad-7-dage-vaelg-antal-personer/?pa-partnerid=45390&pacid=67102922259805.52940340&utm_source=partner-ads&utm_medium=affiliate&utm_campaign=45390 

Kom med alle de input I har, alle de skæve indfald og de mest nærliggende som kan købes for penge til en single husstand eller en familie den dag Putin synes at nu kommer turen til os.

Der kan ske sabotage og opstå nedbrud i forsyningskæden når som helst, strøm og vand, kaos og anarki opstår og vi må klare os selv.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetværk

Skrevet

De fleste har helt misforstået det her beredskabsstyrelsen beder os om, Jeg vil vove at påstå du faktisk også misforstår det...
Nu jeg været meget i Ukraine og boet der også men det gik amok.

Det beredskabsstyrelsen beder os om er at være klar til 3 dage (det udvider de selvfølgeligt inden for et par år til 5 eller 7 dage)
Jeg vil vove at påstå den påstand at de FLESTE har til 3 dages fødevare i deres køleskab/fryser/skuffer
Dit køleskab indeholder for de fleste mad til mindst 1 døgn alle husets beboere.
Alt efter fryser så har du 1-2 døgn der.
Så skal vi begynde at tælle konservers, Paster, Ris, Gryn Etc...
Det løber altså hurtigt op.

Der hvor der er mere vigtigt at være obs er Vand og at man faktisk kan lave varme.
Så det er nok mere der du skal overveje hvad du gør

Vand er let nok, du køber jo bare 2 liters flasker med Vand I sætter dem mørkt og så glemmer du dem
Opvarming du køber et CampingBlus og køber en kasse ekstra Gasflasker (de små)
Og så sørger du for at have 200 Fyrfadslys.

NU har du sikret dig til ihvertfald 5 dage vil jeg mene.

Hvad jeg gør selv (Og i Ukraine var jeg nok lidt overkill, men kunne nok have overlevet +200 dage hele familien hvis vi havde skulle det bare på nødlageret af mad)

Her i DK
Jeg har mit køkken hvor jeg har alle mine dagligdags fødevare, her har jeg næsten altid til hele familiens behov i nok 5-6 dage i fødevare.
Så ar jeg mit ekstra lager som jeg stadig er igang med at opbygge.
Jeg ender med at have
150 Dåser Konserves forskelligt Glas/Dåser
50 Pakker Pasta/Ris Forskelligt
50 Pakker Kiks/Knækbrød/Etc
Diverse Krydderier/Tør Boulion
10 Liter Saftevand 1 til 10
10 KG slik
The/Kaffe/Honing/Sukker etc. 
100 Liter vand
50 Liter Sodavand

Jeg vurdere at ovenstående nok kan holder 3 børn 2 voksne i live i +60 dage

Det som er vigtigst er at man køber ting som man bruger løbende, det gør jeg så jeg rotere fra lageret til køkken løbende og så fylder jeg nyindkøb på lager.
Samme med vand og sodavand, alt nyt ryger på lager og så tager jeg fra lageret.

Det eneste jeg ikke rører på lageret er nok min 15 Dåser SPAM i forskellige versioner, jeg bruger det normalt ikke selvom det smager godt, men de fleste jeg har holder sig +4 år så ingen grunde til at rotere dem endnu.

Udover Mad så har jeg

400 Fyrfadslys
2 CampingBlus
24 Gas dåser fordelt flere steder
Lightere/Tænstikker
2 Radioer
4 Lommelygter 3 små 1 stor
Nødhjælpsudstyr
2 Vandrensningsløsninger den ene renser op til 200.000 liter
Batterier altid 200 af AA og AAA på lagere (roteres hele tiden)
Diverse nice to have ting, sytråd, instruktioner printet, osv.
2 mindre solceller der kan lader powerbanks

Udover det så har jeg nok +10 powerbanks som hele tiden prøver at have ladet op.
De mindste er 8K de største 40K

Jeg udvider løbende mit lager med nødvendige ting eller udskifter til bedre ting, men jeg køber mig ikke fattig.

Den pakker du linker til.
Det er undskyld jeg siger det noget er det dyreste hundefodder du kommer til at købe.
Du får for 2800 kr. 21 måltider som de siger svare til en uge...
Der er 9300 Kalorier i det, det er 1300 Kalorier om dagen, det er jo langt fra nok, og sgu da ikke når man betaler 2800 kr. for det.

Hvis det er den vej du vil gå, så køb en plastik kasse i Ikea 40x50x30 CM... Og så fylder du den hver gang Der er tilbud på Knor Færdigretter fyrestørret, er du heldig kan du få dem til helt ned til 10 kr. eller ihvertfald 15kr.
De holder 5 år og du kan spiser dem i op til 10 år eller mere.

Din ide med fælleslager... Glem det.
I en nødsituation er du dig selv og din familie nærmest.. Forvent ikke at andre har de noble intentioner du har men forvent det værste..
Kommer der en SHIT situation og det vare længere end 3-5 dage så mad og fødevare dit mindste problem, det de fleste vil komme til a kæmpe med er at forsvare sig selv mod banditter.
(Lille hint... Blankvåbentilladelse og en en batteridrevet vinkelsliber, så det sgu ikke så blankt mere ;)

Skrevet

Jeg tager prepping meget alvorligt. Jeg har købt 9 liter vand, 6 dåser Jaka bov, 2 pakker knækbrød, et glas syltetøj, 20 kondomer, og 2 rammer øl. Og en flaske snaps. Jeg er beredt.

Skrevet

Konserves, kiks, kildevand, kontanter og kondomer - og kaffe, til når der er strøm

Skrevet

Det minder meget gærkrisen,den er der  ok nogle der ikke kan huske, men det vigtigste for mig er ro og omtanke, lad nu være med at gå i panik

En anden ting, hvis der kommer krig, hvem har så lyst til at overleve?

Skrevet

Jeg har 60 liter vand og frysetørret mad, der kan holde i 25 år. Desuden powerbank og nødradio, stearinlys, dåsemad til 14 dg, og medicinlager og 3 vandrense-filtre, tændstikker osv. osv.

Håber self., at Putin holder sig til de 3 dage.

Redigeret af W.C. Fields

Skrevet
wag skrev, for 13 timer siden:

Jeg tager prepping meget alvorligt. Jeg har købt 9 liter vand, 6 dåser Jaka bov, 2 pakker knækbrød, et glas syltetøj, 20 kondomer, og 2 rammer øl. Og en flaske snaps. Jeg er beredt.

20 kondomer til 3 dage? Optimist?

Skrevet

Jeg siger bare en ting - STORMKØKKEN!

Jeg er lige kommet hjem - og strømmen er gået - fandme!!

Og jeg er pisse kaffetørstig!!! :huh:

Skrevet

Jeg har intet ekstra købt og kommer heller ikke til det, jeg har det der nu engang er og så må klare mig med det, i mine øjne er det noget latterligt pis at der igen igen kommer en offentlig myndighed og blander sig i mit liv og blæser en stemning op om at ny bliver vi nok snart invaderet af Putin.

Skrevet
  • Author

Jeg har valgt at købe disse 2 produkter!

Kompakt

Forseglet

Let tilgængeligt

Funktionelt

Alt inklusiv

Langtidsholdbart

Plads besparende

ReadyBox MAX – Din komplette nødberedskabsboks

Normalpris  3.299,00 kr 
Udsalgspris 2.950,00 kr
https://readybox.dk/products/readybox-max 

Frysetørret mad – 1 prs/9 dage – 15 års holdbarhed – Kød og ris

Original price was: 1.739 kr
Pris 1.599 kr
https://backpackerlife.dk/produkt/frysetoerret-mad-1-person-9-dage-15-aars-holdbarhed-koed-og-ris/ 

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet
dfreak skrev, for 4 timer siden:

og blander sig i mit liv og blæser en stemning op om at ny bliver vi nok snart invaderet af Putin.

Hvis russerne skulle have invassionstanker så kan de ikke blive gravet ned i langsomme invassionskrige Nato land for Nato land så går de nok alligevel med deres koldrigs plan atombombning og lynkrig

Skrevet

Fysisk sabotage og cybersabotage af infrastruktur er det mest realistiske og foregår allerede i Danmark og andre vestlige lande. Begge dele kan forårsage mere eller mindre langvarige afbrydelser af vand og strøm.

Det er altså ikke så meget tale om russiske panservogne på danske veje. Men der var f.eks. indbrud i et svensk vandtårn fornylig - ikke rart med risiko for forgiftning af vandet.

Skrevet

Jeg må have misforstået noget. Dette er er site for køb og salg af seksuelle ydelser. Der er flere tråde med emnet gummi eller ej. Så at en anbefalede 20 kondomer til 3 dage.

Blandt homo- og biseksuelle og andre der udsætter sig for diverse kønssygdomme benyttes der et præparat der går under betegnelsen 'prep'  til forebyggende at beskytte sig imod HIV og AIDS. Dette præparat og diverse antibiotika skal vel også indgå i beholdningerne ?

Ligeledes skal man vel være vaccineret mod abekopper ?

Da helvede brød løs i Hiroshima og Nagasaki steg promiskuiteten til uanede højder. Så at beskytte sig mod seksuelt overførte sygdomme må vel høre med til at 'preppe' ?

PS: Nu ligger tråden i 'hyggesnak', jeg syntes egentlig ikke der er noget hygge ved emnet. Men det er nok det eneste sted det kan ligge. En anmeldelse er det i hvert fald ikke. Eller måske alligevel en anmeldelse af pakkerne der er beskrevet. :P

Redigeret af Moden slikken M
tilføjelse

Skrevet
  • Author
Moden slikken M skrev, for 23 minutter siden:

PS: Nu ligger tråden i 'hyggesnak', jeg syntes egentlig ikke der er noget hygge ved emnet. Men det er nok det eneste sted det kan ligge. En anmeldelse er det i hvert fald ikke. Eller måske alligevel en anmeldelse af pakkerne der er beskrevet. :P

Med forbehold for at jeg endnu ikke har hentet pakkerne så er det vel en anbefaling af de 2 pakker - håber jeg!

Jeg orker ikke at rende fra Herodes til Pilatus for at købe ind efter diverse tjeklister og sætte flueben hver gang jeg kan ved et punkt på listen.

Det har Readybox.dk gjort for os og de bliver anbefalet af Ældresagen, kan det blive større :)

Jeg skal heller ikke have dåsemad stablet i skuffer og på hylder som skal forbruges og erstattes over tid!

Frysetørrede færdigretter, portions vakuum pakket med 15 års holdbarhed og samlet i en plastik box med låg er sagen!

2 sampakkede kasser stående ovenpå hinanden.

I princippet urørt i 15 år hvis de aldrig skal bruges, det er sagen i min optik og derfor købte jeg dem.

Nu mangler jeg bare et par rammer med flaske vand til en uges tid, dem får jeg nok drukket og udskiftet.

Danskvand
15 x 0,30 l / ex. pant / Aqua d'Or
https://www.nemlig.com/danskvand-5057025 

Passer både til at hælde en frysetørret færdigret i og koge på kogesættet, drikke og børste tænder.

Til yderligere overvejelse?

Nødgenerator
https://noedgenerator.dk/ 

Elverksguide: Nødstrøm til dit hjem – sådan fungerer det
https://dk.duab.eu/elverksguide-nodstrom-til-dit-hjem 

Reservestrømforsyning til hjem og villa
https://dk.duab.eu/el-generator-nodstromsanlaeg/reservestroemforsyning 

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
  • Author
Plaskeren skrev, for 10 minutter siden:

De tjener gode penge på folks hysteri :D

Hysteri er når panik opstår uden at der fra officielt hold gives anledning til det.

Men når landets officielle myndigheder udsender anbefalinger til samtlige landets borgere, så er det fordi der er god grund til følge dem.

Det er ikke hysteri!

Det er simpelthen udtryk for rettidig omhu for at give myndighederne bare 3 dage til at komme op i omdrejninger, for at kunne hjælpe absolut akut fra dag 1.

Vi bliver bare bedt om at forberede os således at vi alle kan klare os på egen hånd de første 3 dage af en ekstrem krise.

Det har jeg så først nu taget mig sammen til at sørge for, men jeg synes at det er rimeligt at forvente at vi alle gør det.

Tiden med fred og ingen fare, og ingen udsigt til fare i vor tid er for denne gang et overstået kapitel.

Vi er alle nu nødt til at forstå det!

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Skrevet
KalundborgMature skrev, den 17.10.2024 at 14:09:

20 kondomer til 3 dage? Optimist?

Det er jo kun 6,7 kondomer om dagen. Ikke meget hvis verden går under og alle kvinderne blot vil have et sidste knald.

Skrevet
Rejsenetværk skrev, for 17 timer siden:

Men når landets officielle myndigheder udsender anbefalinger til samtlige landets borgere, så er det fordi der er god grund til følge dem.

Ligesom når de siger at mundbind ikke hjælper på Corona, for måneder senere at sige at alle skal gå med mundbind?
Ligesom når de grundlovsstridigt siger at man skal slå alle mink ihjel, og sætter politiet ind for at gennemføre det?
Ligesom når de "desværre" har slettet alle SMS'er der kunne bruges som bevis?
Ligesom når de afskaffer en helligdag, øjensynligt for at få penge til at hjælpe Ukraine, på trods af at det økonomiske råderum er historisk stort?
Ligesom når de sigter den nu tidligere PET-chef og den nu tidligere forsvarsminister for at at være spioner, for måneder senere at frafalde alle sigtelser?
Ligesom når de siger at vi skal arbejde længere og hente vores børn senere i daginstitutionerne, for blot uger senere at sige at det mente de ikke?
Ligesom når de siger at vi skal gå senere på pension for blot måneder senere at sige at vi pensionsalderen skal sænkes (for udvalgte kernevælgergruppe)?

At følge myndighedernes anbefalinger  er desværre ikke længere noget jeg automatisk gør. Jeg vurdere omhyggeligt om jeg synes det er værd at gøre for mig. Og som regel vurderer jeg at jeg ikke ønsker at følge anbefalingerne fordi de går imod mine egne interesser. .

Skrevet
Rejsenetværk skrev, den 18.10.2024 at 22:41:

Hysteri er når panik opstår uden at der fra officielt hold gives anledning til det.

Det er ikke hysteri!

Det er simpelthen udtryk for rettidig omhu for at give myndighederne bare 3 dage til at komme op i omdrejninger, for at kunne hjælpe absolut akut fra dag 1.

Vi bliver bare bedt om at forberede os således at vi alle kan klare os på egen hånd de første 3 dage af en ekstrem krise.

Det har jeg så først nu taget mig sammen til at sørge for, men jeg synes at det er rimeligt at forvente at vi alle gør det.

Tiden med fred og ingen fare, og ingen udsigt til fare i vor tid er for denne gang et overstået kapitel.

Vi er alle nu nødt til at forstå det!

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Problemet er med de bokse du nu har købt der har du så betalt 5x eller måsek mere for noget som du snildt kunne have derhjemme.
Alle spiser Ris/Paster/Havregryn

Det er helt hul i hovedet at gå du at købe en boks hvor man kun får 60% af de fornødne kalorier, når alle snildt kunne have til 3 dage derhjemme.
3 Dage svare basalt set til 1,5 Kg Havregryn Så du faktisk fødevare til 3 dage en person.

Udover det så ved myndighederne da godt at folk ligge inde med førevarer til flere dage.
Så når de melder 3 dage ud så det jo fordi at de ønsker folk har deres normale lager plus 3 dage ekstre.
Mellem linierne er det vel en 7-10 dage.

Vand er det største problem for de fleste for det tænker mange ikke at have opbevaret pga. vores rene hanevand

Skrevet
  • Author
Hestendk skrev, for 1 time siden:

Det er helt hul i hovedet at gå du at købe en boks hvor man kun får 60% af de fornødne kalorier, når alle snildt kunne have til 3 dage derhjemme.
3 Dage svare basalt set til 1,5 Kg Havregryn Så du faktisk fødevare til 3 dage en person.

Tak

Men jeg klarer mig med den næringsværdi eller mangel på samme i +/- 7 dage.

På denne måde kan jeg have en boks med frysetørret mad stående i op til 15 år, hvis jeg aldrig får brug for det og det tager ikke plads op.

Samme med min Ready Box der kan stå klar, forhåbentlig uden at den nogensinde skal bruges og uden at tage plads op.

Nu skal jeg bare have købt nogle rammer vand der jo så skal skiftes ud af og til:

Mineralvand uden brus
20 x 0,30 l / ex. pant / Aqua d'Or
https://www.calle.dk/da-dk/aqua-dor-20x03-l-500062380 

Jeg kommer ikke til at fylde de 2 x 20 liters plastic dunke med vand der ligger sammenfoldet i boxen, de fylder for meget hos mig.

Overvejer at supplere med?

Skummetmælkspulver Ø
https://www.matas.dk/skummetmaelkspulver-oe-250-g 

Så kan jeg blande det op med vand og så har jeg mælk til min Müsli.

Måske køber jeg også det her sæt?

Stanley SS Cook Set For Two kogesæt
https://www.eventyrsport.dk/stanley-ss-cook-set-for-two-0322101149.html?c=282317&s=18502 

Praktisk til mine frysetørrede færdigretter.

Der er 4 mini gasflasker til 4 x 4 timer til gasvarmeren i boxen.

Jeg laver ikke mad og jeg har ikke andet end mælk, juice og Müsli til daglig.
Herudover står den på færdigretter på frost, take away eller dagens ret lokalt

For mig handler det bare om at købe ind til at være klar!
For at kunne glemme alt om det indtil den dag jeg får brug for alt fornødent i færdig pakkede langtidsholdbare versioner.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet
  • Author

Nu har jeg yderligere købt

2 stk

Plastex Vanddunk 20 liter m/hane, Fødevaregodkendt
Produceret i Finland - Yderst holdbar konstruktion - BPA-fri - Til opbevaring og transport af vand
https://www.lomax.dk/flere-produkter/udendoers/campingudstyr/vanddunke/plastex-vanddunk-20-liter-mhane-foedevaregodkendt-80178800/ 

Jeg vil fylde dem fra håndvasken i vaskekælderen og stille dem sammen med de øvrige boks/kasser.

Som reserve har jeg købt disse:

1 stk
Plastex Vanddunk 10 liter m/hane, Fødevaregodkendt
Produceret i Finland - Yderst holdbar konstruktion - BPA-fri - Til opbevaring og transport af vand
https://www.lomax.dk/flere-produkter/udendoers/campingudstyr/vanddunke/plastex-vanddunk-10-liter-mhane-foedevaregodkendt-80177080/ 

1 stk
Plastex Vanddunk 5 liter m/hane, Fødevaregodkendt
https://www.lomax.dk/flere-produkter/udendoers/campingudstyr/vanddunke/plastex-vanddunk-5-liter-mhane-foedevaregodkendt-80177070/

De står tomme klar til brug, eksempelvis om hældning til at bære vand op i lejligheden.

I alt 803 kr

Jeg har også købt tørmælk til at blande op med vand til min Müsli.

Nido mælkepulver- tør mælk 2500g
https://etnomat.se/da/drycker/mjolkpulver/nido-mjolkpulver-torrmjolk 

Det her har jeg også købt!

Stanley SS Cook Set For Two kogesæt
https://www.eventyrsport.dk/stanley-ss-cook-set-for-two-0322101149.html?c=282317&s=18502 

319 kr

Jeg er ved at være i mål med en samlet lettilgængelig og en langsigtet løsning.

Nu er jeg så også nået op på at bruge ca 6000 kr til formålet.

Prøv at tænke i familie løsninger, så koster det nok mindre pr person.

Jeg synes at det er en rar tanke at man ved at man har det man kan få brug for, og kan lade det stå urørt uden at skulle tænke mere på det hvis man ikke får brug for det.

Venlig hilsen
Rejsenetværk

Skrevet

Hej @Rejsenetværk.

Du skriver at du bor i ejerforening - jeg antager lejlighed. Samtidig overvejer du at købe en generator.

Mit spørgsmål lyder så: Hvor har du tænkt dig at have sådan en forbrændingsmotor til at stå, uden at døje med kulilte i lejligheden?

Og så lidt sjovt offtopic:

Rejsenetværk skrev, for 4 timer siden:

Nido mælkepulver- tør mælk 2500g

Hvis jeg nu blander mælkepulver i min mælk - får jeg så mere mælk pr. mælk jeg drikker? :P

Gæst
Denne tråd er lukket for yderligere kommentarer.

Denne hjemmeside bruger cookies

Vi bruger cookies til at huske dine indstillinger og forbedre din oplevelse på siden. Klik på "Acceptér cookies" for at give dit samtykke. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage eller ændre dine cookieindstillinger her.

Account

Navigation

Søg

Søg

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.