Hop til indhold
FORTE

Hvorfor kun dansk?

Recommended Posts

Svaret var da forståeligt nok, men derfor kan man vel stadig godt debattere det hensigtsmæssige i det? Eller har vi flyttet serveren til Rusland?! ;-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Svaret var da forståeligt nok, men derfor kan man vel stadig godt debattere det hensigtsmæssige i det? Eller har vi flyttet serveren til Rusland?! :wink:

 

Helt enig at det sagtens kan debatters, nu var det heller ikke det der var min hensigt, men at kundgøre at der sådan set er skrevet et svar på det stillede spørgsmål tidligere i en anden tråd.  

 

Opmærksomheden henledes i så fald (og det er der vel heller  ikke noget galt i, vel) på, der kunne være mulighed for at der var nogle der ikke var opmærksom på den tråd.

 

Venligst Landsbytossen - uden smartphone - og med ringe intelligens ifølge en højfrekvent skribent

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

øhhh her er da noget jeg er gået helt glip af kan jeg se :smile:

 

er det imod reglerne, at svare et indlæg der er skrevet på Engelsk ved selv at skrive Engelsk?? er det imod reglerne at skrive på Engelsk? (gid Svenskerne gad det :smile:) Eller er der nogle selvbestaltede politibetjente, der er inde og opstille nogle regler, som passer efter deres hovede :smile:

 

Hvad er det lige der har startet denne diskution???

 

principielt kan folk vel skrive på det sprog de lyster... man kan da bare springe indlægget over, hvis man ikke har lyst til at kommunikere på f.eks Engelsk. Ligesom man kan springe indlæg over om BDSM, Dyresex eller andre ting man ikke bryder sig om. Men hvis det er retningslinjerne på boardet, jamen så må man selvfølgelig indrette sig

 

P.S Big Dick, jeg er kommet til at kalde dig for Landsbytosse (indirekte)..... er jeg også kommet til at udtrykke, jeg synes du har en ringe intelligens?? det erindrer jeg ikke hvis jeg har gjort. Og hvis jeg har, har jeg enten formuleret mig forkert eller du har misforstået mig 

Redigeret af Liderligfyr

Del dette indlæg


Link til indlæg

P.S Big Dick, jeg er kommet til at kalde dig for Landsbytosse (indirekte)..... er jeg også kommet til at udtrykke, jeg synes du har en ringe intelligens?? det erindrer jeg ikke hvis jeg har gjort. Og hvis jeg har, har jeg enten formuleret mig forkert eller du har misforstået mig 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Den liderlige fyr, det var vist nok Århuselskeren der udtalte sig om BigDicks intelligens ?do=embed' frameborder='0' data-embedContent>

Jeg tror nu ikke at Århuselskeren selv er medlem af Mensa selvom han åbenbart har travlt med at udtale sig om andres intelligens på en lidt negativ måde ;-)

Redigeret af Fraiser

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kan vel stille det op på denne måde. 

Skrives der på engelsk får de der ikke kan læse engelsk ikke budskabet.

Må der ikke skrives på engesk får ingen budskabet.

Del dette indlæg


Link til indlæg

øhhh her er da noget jeg er gået helt glip af kan jeg se :smile:

 

er det imod reglerne, at svare et indlæg der er skrevet på Engelsk ved selv at skrive Engelsk?? er det imod reglerne at skrive på Engelsk? (gid Svenskerne gad det :smile:) Eller er der nogle selvbestaltede politibetjente, der er inde og opstille nogle regler, som passer efter deres hovede :smile:

 

Hvad er det lige der har startet denne diskution???

 

principielt kan folk vel skrive på det sprog de lyster... man kan da bare springe indlægget over, hvis man ikke har lyst til at kommunikere på f.eks Engelsk. Ligesom man kan springe indlæg over om BDSM, Dyresex eller andre ting man ikke bryder sig om. Men hvis det er retningslinjerne på boardet, jamen så må man selvfølgelig indrette sig

 

P.S Big Dick, jeg er kommet til at kalde dig for Landsbytosse (indirekte)..... er jeg også kommet til at udtrykke, jeg synes du har en ringe intelligens?? det erindrer jeg ikke hvis jeg har gjort. Og hvis jeg har, har jeg enten formuleret mig forkert eller du har misforstået mig 

 

Helt enig!

 

Hvorfor ikke byde dem velkommen som ikke behersker det skrevne danske sprog, det forstår jeg virkelig ikke.

 

Er det fordi vi er bange for at gå glip af noget, i tilfældet af at man ikke kan forstå det.? Eller at unge benytter sig af alm. internet forkortelser som IMHO, at andre så syntes de ikke behøver at benytte sig af forkortelser, betyder vel ikke at hvad der for nogle er normalt sprog/skrift skal forbydes.

 

Det skær i mit hjerte hver gang at det er laveste fællesnævner som bliver udråbt som det rigtige. Måske de ældre brugere på dette forum har godt af at blive støvet lidt af, og lære nogle forkortelser, og øve sig lidt på engelsk. Vi lever trods alt i en verden der bliver mere og mere globaliseret. Fremfor at side og være bange for det fremmede og ukendte, og forskanse sig som DF'erne exellere så fint i.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Tak for linket Fraiser :-)

 

De unges sprog er vel ligeså godt som de ældres........ Jeg skal ofte ind og bruge google translate "Oldnordisk til Dansk", når nogen anvender ord, som mest blev brugt dengang vi prøvede, at løbe fra Dinosauerne ;-)

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg lever også fint uden at læse engelske indlæg, og er jeg udenlands klarer jeg mig på bedste beskub, med eller uden andres hjælp.

Men er jeg hjemme forventer jeg at kunne kommunikere på dansk, men selvfølgelig helst mundtligt ude i samfundet hvor det er tydeligt for alle at jeg ikke kan engelsk.

Heldigvis forstår jeg mere end jeg kan tale, så jeg lytter mest muligt og taler mindst muligt.

Der er stor forståelse for de ordblinde, deres skrift og læsning, mens det opfattes som en selvfølgelighed at alle kan et godt nok engelsk

Jeg havde det i skolen med engelsk som ordblinde havde det med det skrevne ord, jeg kunne ikke lære det og det er mit livs tragedie den dag i dag.

Jeg fik massiv specialundervisning alle årene i folkeskolen uden at det hjalp overhovedet - beklager kære skatteydere.

Lever såmænd nok med engelsk herinde kommer det dertil, men er det virkelig for meget forlangt at man som dansker bliver betjent på dansk i en dansk forretning, eller at udlændinge i lavtlønsjob skal kunne kommunikere med deres danske kolleger på dansk.

Vil man et samfund hvor utilstrækkelige engelskkundskaber ekskluderer dig fra at kunne agere, arbejde og klare dig selv som dansker i dit, mit og vores eget land Danmark?

Venlig hilsen

Rejsenetværk

Redigeret af Rejsenetvaerk

Del dette indlæg


Link til indlæg

Denne tråd er for så vidt meget tidstypisk og symptomatisk. Men der ligger altså noget meget principielt bag, som nok kunne være en diskussion værd.

 

Vi skal være åh så internationale, at vi ukritisk labber alt engelsk/amerikansk i os. Det er – vistnok – efterhånden blevet finere end dansk.

Endda så fint, at det også finder vej til danske indlæg her på EG, og en pointe/et bandeord får tilsyneladende større vægt og eviggyldighed, hvis den/det serveres på engelsk.

 

Spørger man andetsteds om årsagen til denne selv-angloficering, får man svaret, at vi er en del af "globaliseringen".

 

Javel, det lyder jo udmærket og besnærende, men efter min mening kan vi altså ikke møde en globaliseret (amerikaniseret?) verden på kvalificeret vis, hvis ikke vi selv er fast forankret i vor egen kultur og i vort eget sprog.

Ellers bliver vi simpelthen løbet over ende.

 

Sprogligt set har vi jo allerede lidt flere domænetab – altså områder, hvor vi ikke længere kan klare os på dansk alene. IT er et udmærket eksempel på dette. Reklame og såkaldt "management" er et par andre.

 

Er det nu mig, der er en gammel forbenet homofob, nationalist (eller det, der er værre) og er afvisende over for "alt det fremmede"?

 

Nej, ingenlunde.

Jeg taler flere fremmedsprog og har rejst over det meste af verden. Jeg har her i mødet med fremmede kulturer erkendt, at et sådant møde må være svært, hvis man kun har en tåget leverpostejsforestilling om sit eget kulturelle ophav og dermed sin egen kulturelle værdi. 

 

Noget af det samme ser vi omkring indvandrerne i Danmark.

De har en anden og udadtil langt stærkere kultur, fordi de holder ved den. Er vi ikke tilstrækkelig forankret i dansk kultur, har vi ingen fast referenceramme eller målestok over for de indvandrende kulturer, og derfor kan vi heller ikke møde dem med et kvalificeret modspil. Men må gå i defensiven.

 

Tingene begynder i det små.

Og de relativt små tendenser, som vi ser herinde på EG, er – uden dog at overdrive – kun med til at undergrave validiteten af vort eget sprog og af vor egen kultur.

 

Hvorfor skal vi absolut hige efter det?

 

PS: Hvad ville brugerne herinde egentlig sige til, at jeg begyndte at skrive mine indlæg på tysk? Der findes jo 80 mio. potentielle læsere syd for grænsen.

 

 

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Det her handler vel snarere om hvad man tror, at det vil medføre snarere om der kommer 4-5  efterlysninger på engelsk om året.

 

Umiddelbart har jeg fantasi nok til at tro, at det kunne medføre at en del af de udenlandske piger finder vej til EG. Jeg kunne også forestille mig, at det kunne skabe en del spændende kommentarer, taget i betragtning at største parten af anmeldelser der vedrører dette segment generelt er negative.

 

Men som sagt tidligere, hvis der er et sådant behov, så opret et særskilt fora på EG¨. Og nej, jeg er heller ikke tilhænger i, at de andre foraer skal fnaldes ind i andre sprog og en helvedes masse konflikter imellem udenlandske piger og danske kunder.

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

PS: Hvad ville brugerne herinde sige til, at jeg begyndte at skrive mine indlæg på tysk? Der findes jo 80 mio. potentielle læsere syd for grænsen.

 

det tror jeg faktisk ikke ville gøre alverden hvis dit tyske var korrekt.... men det blegner jo lidt ifht de 375.000 potentielle brugere der har engelsk som første sprog efterfulgt af det faktum at der er så mange der taler engelsk at det kun overgåes af kinesisk... 

 

i øvrigt tager du fejl mht hvorfor folk indskyder engelske ord i deres sprog og deres indlæg... det er ikke fordi det er finere eller bedre (hader altså den jantelov) ... det er fordi det giver mere mening.. 

 

jeg er dansk, født og opvokset... men jeg har talt og brugt engelsk så meget at jeg ikke længere tænker på dansk når jeg overvejer noget... når jeg taler dansk foregår der en oversættelse i mit hoved i rigtig rigtig mange tilfælde hvilket nogle gange får mig til at lyde temmelig kluntet hvis jeg ikke har 110% koncentration på....jeg er nødt til at lede efter ordene så jeg virker lettere debil.... ulempen ved at være blevet to-sproget og have det "dårlige sprog" som det primære

 

i modsætning til dansk, så er engelsk et meget nuanceret sprog og har ufattelig mange flere ord til rådighed... og den ganske enkle grund til at jeg indsætter engelske låneord er at det ganske enkelt dækker bedre det jeg forsøger at kommunikere

 

et godt eksempel - jeg snakker med en sød fyr og vi snakker om fysik og udholdenhed...  på dansk skal man bruge rigtig rigtig mange ord for at dække den fulde betydning af ordet prowess - så det falder mig ganske naturligt at bruge det ord i stedet for at skrive en fristil... 

 

 

det er ikke fordi jeg er hverken snobbet eller vigter mig eller fordi jeg har et dårligt dansk tale- og skriftsprog.... det er ganske enkelt fordi mit engelske er bedre... så derfor bliver jeg faktisk lidt ked af det når folk tror at jeg gøre det for at "vise mig"

Del dette indlæg


Link til indlæg

HUA HUA AH HA HA HU HA ! :D

Jeg flækker!!! (undkyld mig!)

Der er altså nogle guldkorn blandt kommentarne!

1. Siden hvornår er dette ellers udemærket forum (side om sex, kneppe, luder, glædespiger, patter, , flittige våde tunger, orgasmer, købesex, sperm, alfonser, liderlig-bukke, pimps...mm. Undskyld sproget) blevet til en forfinet kulturinstitution som er tiltænkt bevaring af vore høj elskede dansk kulturarv???

2. Er der virkelig nogen i dette forum som mener hel seriøst at man kan sidestille engelsk med andre sprog (eks. tysk, fransk, det smukke spansk, mm) som det internationale sprog nr.1 ???

Lad mig lige påminde jer om at kinesisk er det sprog som flest menneske i verden har som modersmål....dog er det ikke det mest anderkendte internationale sprog (endnu:))

GET REAL PIPS!

...and keep up the good spirit ;))

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tror nu heller ikke at vi skal frygte at site pludselig bliver overrendt at engelske tråde.

 

Er selv på et andet forum hvor der fx. er en person der skriver på engelsk, fordi han er meget bedre til det skriftligt, men hvor man kan svare ham på dansk, hvilket folk så gør.

 

Jeg forestiller mig at det mere var sådan noget man ville se herinde.

 

Hvis X skulle lyste at skrive på tysk ville det også være fint med mig, jeg behersker ikke det sprog, og ville så vælge at springe over der, ligesom der er folk der måske vil springe over det engelske.

 

Jeg tænker at vi med at skrive på et sådan forum, alle har en interesse i at gøre sig forståelig for flest muligt, hvilket formodentlig vil afholde X fra at skrive på tysk, på samme måde som jeg ikke har i sinde at skrive på engelsk.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tillader mig lige at fremhæve en af paragrafferne, som vi alle "lever under":

 

§ 13. Hvor en trådstart er forfattet på fremmedsprog, er det tilladt at svare på samme sprog, forudsat at der også i svaret tilføjes en dansk version heraf.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tillader mig lige at fremhæve en af paragrafferne, som vi alle "lever under":

 

§ 13. Hvor en trådstart er forfattet på fremmedsprog, er det tilladt at svare på samme sprog, forudsat at der også i svaret tilføjes en dansk version heraf.

HØRT

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Denne tråd er for så vidt meget tidstypisk og symptomatisk. Men der ligger altså noget meget principielt bag, som nok kunne være en diskussion værd.

 

Vi skal være åh så internationale, at vi ukritisk labber alt engelsk/amerikansk i os. Det er – vistnok – efterhånden blevet finere end dansk.

Endda så fint, at det også finder vej til danske indlæg her på EG, og en pointe/et bandeord får tilsyneladende større vægt og eviggyldighed, hvis den/det serveres på engelsk.

 

Spørger man andetsteds om årsagen til denne selv-angloficering, får man svaret, at vi er en del af "globaliseringen".

 

Javel, det lyder jo udmærket og besnærende, men efter min mening kan vi altså ikke møde en globaliseret (amerikaniseret?) verden på kvalificeret vis, hvis ikke vi selv er fast forankret i vor egen kultur og i vort eget sprog.

Ellers bliver vi simpelthen løbet over ende.

 

Sprogligt set har vi jo allerede lidt flere domænetab – altså områder, hvor vi ikke længere kan klare os på dansk alene. IT er et udmærket eksempel på dette. Reklame og såkaldt "management" er et par andre.

 

Er det nu mig, der er en gammel forbenet homofob, nationalist (eller det, der er værre) og er afvisende over for "alt det fremmede"?

 

Nej, ingenlunde.

Jeg taler flere fremmedsprog og har rejst over det meste af verden. Jeg har her i mødet med fremmede kulturer erkendt, at et sådant møde må være svært, hvis man kun har en tåget leverpostejsforestilling om sit eget kulturelle ophav og dermed sin egen kulturelle værdi. 

 

Noget af det samme ser vi omkring indvandrerne i Danmark.

De har en anden og udadtil langt stærkere kultur, fordi de holder ved den. Er vi ikke tilstrækkelig forankret i dansk kultur, har vi ingen fast referenceramme eller målestok over for de indvandrende kulturer, og derfor kan vi heller ikke møde dem med et kvalificeret modspil. Men må gå i defensiven.

 

Tingene begynder i det små.

Og de relativt små tendenser, som vi ser herinde på EG, er – uden dog at overdrive – kun med til at undergrave validiteten af vort eget sprog og af vor egen kultur.

 

Hvorfor skal vi absolut hige efter det?

 

PS: Hvad ville brugerne herinde egentlig sige til, at jeg begyndte at skrive mine indlæg på tysk? Der findes jo 80 mio. potentielle læsere syd for grænsen.

Det er da ikke slemt i den tid vi lever i nu kære X.... tænker på at være internationale i sproget

 

Under Adelsvælden var det almindelig man snakkede Fransk i Adelen, Tysk til tjenestefolkene og Dansk til hunden ;-)

 

Som Jasmin så fint nævner, så er Engelsk meget mere nuanceret end Dansk. Det er klart, det er nemmere at udtrykke sig på et sprog med ca 60.000 ord kontra et sprog som det Danske, der kun har ca 8000 ord 

Del dette indlæg


Link til indlæg

det tror jeg faktisk ikke ville gøre alverden hvis dit tyske var korrekt.... men det blegner jo lidt ifht de 375.000 potentielle brugere der har engelsk som første sprog efterfulgt af det faktum at der er så mange der taler engelsk at det kun overgåes af kinesisk... 

 

i øvrigt tager du fejl mht hvorfor folk indskyder engelske ord i deres sprog og deres indlæg... det er ikke fordi det er finere eller bedre (hader altså den jantelov) ... det er fordi det giver mere mening.. 

 

jeg er dansk, født og opvokset... men jeg har talt og brugt engelsk så meget at jeg ikke længere tænker på dansk når jeg overvejer noget... når jeg taler dansk foregår der en oversættelse i mit hoved i rigtig rigtig mange tilfælde hvilket nogle gange får mig til at lyde temmelig kluntet hvis jeg ikke har 110% koncentration på....jeg er nødt til at lede efter ordene så jeg virker lettere debil.... ulempen ved at være blevet to-sproget og have det "dårlige sprog" som det primære

 

i modsætning til dansk, så er engelsk et meget nuanceret sprog og har ufattelig mange flere ord til rådighed... og den ganske enkle grund til at jeg indsætter engelske låneord er at det ganske enkelt dækker bedre det jeg forsøger at kommunikere

 

et godt eksempel - jeg snakker med en sød fyr og vi snakker om fysik og udholdenhed...  på dansk skal man bruge rigtig rigtig mange ord for at dække den fulde betydning af ordet prowess - så det falder mig ganske naturligt at bruge det ord i stedet for at skrive en fristil... 

 

 

det er ikke fordi jeg er hverken snobbet eller vigter mig eller fordi jeg har et dårligt dansk tale- og skriftsprog.... det er ganske enkelt fordi mit engelske er bedre... så derfor bliver jeg faktisk lidt ked af det når folk tror at jeg gøre det for at "vise mig"

 

Ja, som mangeårig praktisk kultur- og fremmedsprogsformidler er jeg uenig med dig på flere punkter.

 

Jeg ved f.eks ikke, om det giver så meget mere mening at indskyde engelske ord og vendinger i danske indlæg.

Se blot på de sidste dages diskussion, hvor flere ganske ordinære og ukomplicerede sætninger i visse debatindlæg udtrykkes på engelsk uden at det giver en mere præcis forståelse. Altså overflødigt fyld.

 

Jeg skriver og taler et fejlfrit tysk, men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at det er og bliver et fremmedsprog for mig, ligesom engelsk er et fremmedsprog for dig, enten du vil være ved det eller ej.

 

Dette faktum kan virke begrænsende i en enhver diskussion. Jeg har hørt flere universitetslærere klage over, at undervisningen bliver ringere, fordi de ikke kan diskutere til bunds og tilstrækkeligt nuanceret på et fremmedsprog.

 

Objektivt set har engelsk et langt større ordforråd end på dansk, det er rigtigt nok, og det skyldes bl.a. at engelsk aldrig har haft den sprogrensning, som f.eks dansk havde i 1700-tallet. Subjektivt set ved jeg dog ikke, om engelsk er så meget mere nuanceret, fordi det er et fremmedsprog, og fordi udlændinge således sjældent forstår at udnytte alle de krinkelkroge/dybder/muligheder, som er åbne.

 

Du skriver:

jeg er dansk, født og opvokset... men jeg har talt og brugt engelsk så meget at jeg ikke længere tænker på dansk når jeg overvejer noget... når jeg taler dansk foregår der en oversættelse i mit hoved i rigtig rigtig mange tilfælde hvilket nogle gange får mig til at lyde temmelig kluntet hvis jeg ikke har 110% koncentration på....jeg er nødt til at lede efter ordene så jeg virker lettere debil.... ulempen ved at være blevet to-sproget og have det "dårlige sprog" som det primære

 

Her har du et oplagt problem, som sprogformidlere nikker genkendende til: Du kan ikke adskille sprogene fra hinanden. Og det er ikke så godt. Jeg er selv gift med en udlænding, så jeg kender skam  problematikken ved selvsyn.

På et vist tidspunkt i sin sproglige udvikling begynder man at blande tingene. Det skete også for min kone. Hun kunne på et stadium længe ikke tale korrekt på hverken på sit modersmål eller på dansk. Er det her, du efter beskrivelsen befinder dig?

 

Jeg skal dog skynde mig at sige, at min kone efter 25 år her i landet ikke længere har problemer udover en lille accent. Men det er en længere proces.

 

Nej, sprog er ikke "bare lige".

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg er enig med FORTE, den her debat får også grinet frem hos mig. :-D :-D

Nå ja forresten reglen for alle på Eroguide er helt klar om dette vigtige emne Dinos skriver, men det er bare en detalje :-D :-D

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

 

Som Jasmin så fint nævner, så er Engelsk meget mere nuanceret end Dansk. Det er klart, det er nemmere at udtrykke sig på et sprog med ca 60.000 ord kontra et sprog som det Danske, der kun har ca 8000 ord 

 

Med tanke på forskelligt I opfatter og bruger de danske ord, mon ikke I medtager samme lyst når det gælder engelske ord. Kan man ikke udtrykke sig på dansk, bliver det som tommelfingerregel nok mere uforståeligt på et andet sprog, forskellen er måske blot, at omgivelserne ikke har samme lyst til at påpege ens forståelse og kommunikationsvanskeligheder.

 

I øvrigt en falliterklæring, at man føler det nødvendigt at tage engelske ord ind i sit danske sprog, blot fordi man ikke evner at forklare hvad man mener helt præcist.

Del dette indlæg


Link til indlæg

øhhh her er da noget jeg er gået helt glip af kan jeg se :smile:

 

er det imod reglerne, at svare et indlæg der er skrevet på Engelsk ved selv at skrive Engelsk?? er det imod reglerne at skrive på Engelsk? (gid Svenskerne gad det :smile:) Eller er der nogle selvbestaltede politibetjente, der er inde og opstille nogle regler, som passer efter deres hovede :smile:

 

Hvad er det lige der har startet denne diskution???

 

principielt kan folk vel skrive på det sprog de lyster... man kan da bare springe indlægget over, hvis man ikke har lyst til at kommunikere på f.eks Engelsk. Ligesom man kan springe indlæg over om BDSM, Dyresex eller andre ting man ikke bryder sig om. Men hvis det er retningslinjerne på boardet, jamen så må man selvfølgelig indrette sig

 

P.S Big Dick, jeg er kommet til at kalde dig for Landsbytosse (indirekte)..... er jeg også kommet til at udtrykke, jeg synes du har en ringe intelligens?? det erindrer jeg ikke hvis jeg har gjort. Og hvis jeg har, har jeg enten formuleret mig forkert eller du har misforstået mig 

 

Hej LF.

Jeg er utrolig glad for du stiller netop DET spørgsmål i dit indlæg og nej det har du ikke. Mht. landsbytossen så tager jeg det som et kompliment :-P

Det er heller ikke henvendt til dig men opmærksomheden henledes på at i denne tråd     er der bragt i tvivl om min intelligens er normal, det kan jeg så udlede af et indlæg på side 2 at det er den ikke, den er ret så ringe. :eek:

 

Venligst Landsbytossen - uden smartphone - og med ringe intelligens ifølge en højfrekvent skribent.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja, som mangeårig praktisk kultur- og fremmedsprogsformidler er jeg uenig med dig på flere punkter.

 

Jeg ved f.eks ikke, om det giver så meget mere mening at indskyde engelske ord og vendinger i danske indlæg.

Se blot på de sidste dages diskussion, hvor flere ganske ordinære og ukomplicerede sætninger i visse debatindlæg udtrykkes på engelsk uden at det giver en mere præcis forståelse. Altså overflødigt fyld.

meget uenig - jeg følte det modsatte... for mig gav de sætninger fin mening, for mig rummede de mere (hvis vi ser bort fra alle spam-indlæggende der blot havde til formål at skabe splid)

at nogen ikke kan lide det står dem frit for... det har jeg ingen mening om. Men at man - når man kan sproget som de fleste trods alt kan - ikke kan rumme at der bliver brugt engelske ord og vendinger tilskriver jeg mere små sko end egentlig forståelses problemer...

folk forstår det jo fint... det er bare oplagt at brokke sig over det

 

Jeg skriver og taler et fejlfrit tysk, men det ændrer ikke ved den kendsgerning, at det er og bliver et fremmedsprog for mig, ligesom engelsk er et fremmedsprog for dig, enten du vil være ved det eller ej.

ja og?? om tysk er fremmedsprog for dig er jo sagen irrelevant. Det sagen handler om er hvorvidt det at man udtrykker sig helt eller delvist på et andet sprog er et problem

hvis tysk ikke er et problem for dig og hvis du ved at mixe det i danske indlæg (lige som GG har for vane at gøre) højner det overordnede budskab - så er det da ligemeget om så mandarin var dit hovedsprog

at engelsk ikke er det sprog min mor talte over min vugge gør definitorisk dansk til mit hovedsprog hvorfor din sidste sætning (se markering) både er arrogant, patroniserende og ærlig talt gør mig pissesur fordi den var totalt unødvendig... alt det kunne jeg have sagt med et eneste engelsk ord...

nu fik du det i stedet penslet ud i en fristil for at sikre mig mod bluejackets fallit-erklæringer... det kan du kalde unødigt fyld.. 

 

Objektivt set har engelsk et langt større ordforråd end på dansk, det er rigtigt nok, og det skyldes bl.a. at engelsk aldrig har haft den sprogrensning, som f.eks dansk havde i 1700-tallet. Subjektivt set ved jeg dog ikke, om engelsk er så meget mere nuanceret, fordi det er et fremmedsprog, og fordi udlændinge således sjældent forstår at udnytte alle de krinkelkroge/dybder/muligheder, som er åbne.

engelsk er vel ikke nuanceret FORDI det er et fremmedsprog... det har udviklet sig langt mere end dansk... en nævnte 60.000 ord.. det er ikke engang i nærheden af de faktiske tal... at kun ganske få englændere bruger mere end en brøkdel af mulighederne - fordrer logikken at fremmede nødvendigvis bruger færre..

men selv som fremmed (sådan ser jeg da i hvert fald mig selv ifht engelsk) så ændrer det ikke på at mit ordforråd på engelsk er betragtelig større end det er på dansk.. altså støder jeg hele tiden ind i at engelske ord ganske enkelt dækker bedre end de danske

 

du skriver:

 

Her har du et oplagt problem, som sprogformidlere nikker genkendende til: Du kan ikke adskille sprogene fra hinanden. Og det er ikke så godt. Jeg er selv gift med en udlænding, så jeg kender skam  problematikken ved selvsyn.

På et vist tidspunkt i sin sproglige udvikling begynder man at blande tingene. Det skete også for min kone. Hun kunne på et stadium længe ikke tale korrekt på hverken på sit modersmål eller på dansk. Er det her, du efter beskrivelsen befinder dig?

 

Jeg skal dog skynde mig at sige, at min kone efter 25 år her i landet ikke længere har problemer udover en lille accent. Men det er en længere proces.

 

Nej, sprog er ikke "bare lige".

 

 

Det er så her jeg igen (se markering) bliver mere end almindeligt arrig... ikke alene den belærende formulering, men i særdeleshed også fordi du tillader dig nogle antagelser som du nok burde afholde dig fra..

hvis du efter at have læst mine indlæg gennem de sidste par måneder ikke mener jeg er i stand til at skille sprogene ad - endsige ikke kan tale korrekt dansk - så kan du næppe overbevises .  Mig bekendt er mit danske ganske udmærket selv om jeg i mange (de fleste) situationer tænker og oversætter min skrift og tale fra engelsk

Du har ganske vist aldrig siddet overfor mig og jeg ville helt sikkert føle mig lettere hæmmet af hvor irriteret jeg er i skrivende stund hvis vi skulle konversere, men derfra og så til at antage/udtrykke og tilmed frækt nok spørge ind til at ingen af mine sprog er/ville være korrekte - det er langt over grænsen.. i hvert fald langt over min personlige grænse for hvad der er ok og hvad der ikke er

 

så nej - det er absolut ikke der jeg befinder mig og jeg er reelt fornærmet over din antagelse... især at du tillader dig at sige at jeg har et problem...  jeg ville have et problem hvis ingen forstod det jeg har skrevet lige nu...  er der nogen der er i tvivl om min mening??

 

I øvrigt en falliterklæring, at man føler det nødvendigt at tage engelske ord ind i sit danske sprog, blot fordi man ikke evner at forklare hvad man mener helt præcist.

 

det kan man jo mene... eller man kan mene at det danske sprog i sig selv er en falliterklæring fordi man ikke med et ord kan rumme de mange nuancer og derfor er nødt til at tale sig hæs for at få hele den mening udtrykt man gerne vil .. bare se ovenstående svar til BX - det kunne have været kortet betragteligt på engelsk

 

at kalde det en falliterklæring er en unuanceret generalisering der reelt ingen steder hører hjemme da du dermed går ud fra at det er fordi man ikke har evnerne fremfor at det er noget man bevidst vælger... det er da en påstand der vil frem i verden.

 

 

nå - god aften alle sammen... sengen kalder :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderligfyr

Jeg har uendelig svært ved at se det er en falliterklæring, hvis man synes det er nemmere at finde et ord, der dækker det man gerne vil sige, når sproget har ca 7 gange så mange ord at vælge imellem

Del dette indlæg


Link til indlæg

jamen det er da godt at i kan udtrykke jer med fremmede ord så i kan forstå jer selv. det er så trist at i ikke kan udtrykke jer så andre kan forstå hvad i siger

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg fristes til at spørge, hvorfor det skulle være et problem at de udenlandske piger fandt dette forum? (ikke at jeg egentlig tror det er konsekvensen af enkelte engelske anmeldelser). 

 

Er formål ikke at dele købesex oplevelser og erfaringer? Eller er formålet at dele danske oplevelser? 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...