Hop til indhold
TheLion

Det bliver (lidt) sværere at betale med kontanter i fremtiden

Recommended Posts

Blækspruttemanden skrev, for 16 timer siden:

Det jeg mente var at jeg fremover vil stemme for indførelse af euroen fremfor kronen i Danmark næste gang der er mulighed for en sådan afstemning :D

At veksle fra Kr. Til euro et rigtigt nok ikke en mulighed, da det også er en del af den danske statskontrol som er baseret på 2 årsager:

Statslig kontrol og grådige banker.

- Staten vil gerne have kontrol over, hvordan borgerne bruger deres penge. De kan godt lide, at alt fiser igennem deres systemer.

Staten indgår så en 'uhellig alliance' med bankerne:

1) Det er nemlig meget billigere for bankerne, hvis de ikke skal have filialer, der skal flytte rundt på kontanter.

2) Hvis alle overførsler er digitale, så kan man lægge gebyr på dem - det kan man ikke på kontanter.

- I det øjeblik, der ikke længere er kontanter, eller folk stopper med at bruge dem, så kan man jo skrue de gebyrer op.

læs mere her: https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/raser-over-kontant-udmelding-det-er-tyveri/10044461

Jeg tror egentlig ikke at staten vil have kontrol med hvordan borgerne bruger deres penge, men eftersom at vi lever i et skatte finansieret velfærdssystem, så er staten afhængig at at kunne vide hvor borgerne bruger deres penge, med andre ord, de er afhængige af at på en eller anden måde at kunne få at vide hvor pengestrømmene går. Ellers kan de ikke beregne skatten og som følge deraf ikke finansiere det velfærdssystem som vi lever i.

Det kan man så være enig i eller ej.

Derudover er der som følge af de grådige bankers ageren i forhold til deltagelse i hvidvask af sorte/kriminelle penge, blevet indført en masse stramme regler, for at forhindre/besværliggøre hvidvask.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Blækspruttemanden skrev, for 16 timer siden:

Min kritik går egentlig kun på at jeg mener det er forkert at "kriminalisere" alle dem som har 1000-kronesedler liggende derhjemme. 

når alle 1000-kronesedlerne skal veksles til 500-kronesedler, så skal bankerne overholde hvidvaskreglerne. Det er altså langt fra kun kriminelle, der benytter sig af 1000 kronesedler. 

Der ligger 41 milliarder kroner i 1000-kronesedler hjemme hos folk. Størstedelen er helt almindelige mennesker, der har sparet pengene op og har dem liggende derhjemme til deres børnebørn eller andre tider.

Hvis det er tilfældet at det er penge der er sparet helt almindeligt op, og der er svaret skat af dem, så er der jo ikke noget problem med at gå ned i banken og veksle dem til 500 kr sedler (eller sætte dem ind på en konto hvor man måske ovenikøbet kan få lidt renter af dem) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 4 timer siden:

Hvis det er tilfældet at det er penge der er sparet helt almindeligt op, og der er svaret skat af dem, så er der jo ikke noget problem med at gå ned i banken og veksle dem til 500 kr sedler (eller sætte dem ind på en konto hvor man måske ovenikøbet kan få lidt renter af dem) 

Når alle 1000-kronesedlerne skal veksles til 500-kronesedler, så skal bankerne overholde hvidvaskreglerne, som kaldes 'hårde', 'rigide' og 'sindssyge'.

- Det vil sige, at alle skal kunne dokumentere, hvor man har sine 1000-kronesedler fra. Men folk har jo sparet dem op over 10-20-30 år, så selvfølgelig kan de ikke det og så vil og til tider, må banken ikke veksle dem.

Læs gerne mere her:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/raser-over-kontant-udmelding-det-er-tyveri/10044461

Del dette indlæg


Link til indlæg
Blækspruttemanden skrev, 1 time siden:

Når alle 1000-kronesedlerne skal veksles til 500-kronesedler, så skal bankerne overholde hvidvaskreglerne, som kaldes 'hårde', 'rigide' og 'sindssyge'.

- Det vil sige, at alle skal kunne dokumentere, hvor man har sine 1000-kronesedler fra. Men folk har jo sparet dem op over 10-20-30 år, så selvfølgelig kan de ikke det og så vil og til tider, må banken ikke veksle dem.

Læs gerne mere her:

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/raser-over-kontant-udmelding-det-er-tyveri/10044461

Nu tror jeg at lidt kilde kritik vil være på sin plads her, at stifteren af foreningen "Bevar kontanterne" har en interesse i at fremstille afskaffelsen af 100 kr sedlen som et kæmpe problem kan vist ikke komme bag på nogen ;)

Hvis der er danskere der har mange 100.000 kr liggende hjemme i privaten i 1000 krone sedler optjent helt lovligt og der er svaret skat af dem , så er de nok ikke ret talrige. Og derudover kan man undre sig lidt over hvorfor de har valgt ikke at placere dem et sted hvor de trods alt ville kunne trække lidt renter. 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 26 minutter siden:

Hvis der er danskere der har mange 100.000 kr liggende hjemme i privaten i 1000 krone sedler optjent helt lovligt og der er svaret skat af dem , så er de nok ikke ret talrige. Og derudover kan man undre sig lidt over hvorfor de har valgt ikke at placere dem et sted hvor de trods alt ville kunne trække lidt renter. 

 

Og så er vi tilbage til det jeg starter med at skrive:

Min kritik går egentlig kun på at jeg mener det er forkert at "kriminalisere" alle dem som har 1000-kronesedler liggende derhjemme. 

at staten "kriminalisere/mistænkeliggøre" alle dem som har en del af de 41 milliarder 1000-kronesedler liggende derhjemme, samlet sammen i en periode på over 30 år, er grunden til min misfornøjelse. 

Folk som har tjent deres penge på ærlig vis bør ikke stå til regnskab for en "kontrol-hungrende" -stat.

Redigeret af Blækspruttemanden

Del dette indlæg


Link til indlæg
Blækspruttemanden skrev, for 19 timer siden:

Og så er vi tilbage til det jeg starter med at skrive:

Min kritik går egentlig kun på at jeg mener det er forkert at "kriminalisere" alle dem som har 1000-kronesedler liggende derhjemme. 

at staten "kriminalisere/mistænkeliggøre" alle dem som har en del af de 41 milliarder 1000-kronesedler liggende derhjemme, samlet sammen i en periode på over 30 år, er grunden til min misfornøjelse. 

Folk som har tjent deres penge på ærlig vis bør ikke stå til regnskab for en "kontrol-hungrende" -stat.

Der er vel ingen der bliver "kriminaliseret"?  Alle kan komme ned i banken eller bruge af pengene indtil tidsfristen? Hvis man har et kæmpe problem med at forklare banken hvor pengene komme fra, så kan man vel bare bruge 100 krone sedlerne til at betale med? Man har som jeg forstår det 1½ år.

Hvor kommer tallet 41 mia egentlig fra?

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg
Blækspruttemanden skrev, for 21 timer siden:

Folk som har tjent deres penge på ærlig vis bør ikke stå til regnskab for en "kontrol-hungrende" -stat.

100pct enig. 

Blækspruttemanden skrev, for 21 timer siden:

at staten "kriminalisere/mistænkeliggøre" alle dem som har en del af de 41 milliarder 1000-kronesedler liggende derhjemme, samlet sammen i en periode på over 30 år, er grunden til min misfornøjelse. 

Bevisbyrden ligger vel hos staten. Det er ikke ulovligt at have kontanter. Dumt måske, men ikke ulovligt. Og det er som bekendt heller ikke ulovligt at være dum.

MEN det er måske meget godt at få "ryddet op". Der ligger uden tvivl også mange kontanter, der ikke rigtigt tåler dagens lys.

Del dette indlæg


Link til indlæg
tvr skrev, for 2 minutter siden:

100pct enig. 

Bevisbyrden ligger vel hos staten. Det er ikke ulovligt at have kontanter. Dumt måske, men ikke ulovligt. Og det er som bekendt heller ikke ulovligt at være dum.

MEN det er måske meget godt at få "ryddet op". Der ligger uden tvivl også mange kontanter, der ikke rigtigt tåler dagens lys.

Når man har 1½ år til at få vekslet sine 1000 kr sedler på den ene eller den anden måde (i banken eller i en forretning) så bør det altså være muligt, med mindre da lige at man ligger inde med RIGTIG mange 1000 kr sedler.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 4 timer siden:

Hvor kommer tallet 41 mia egentlig fra?

De 41 mia kommer fra artiklen i EB som @Blækspruttemanden refererer til: 

https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/raser-over-kontant-udmelding-det-er-tyveri/10044461

...men hvorvidt tallet på 41 milliarder er korrekt synes at stå noget hen i det uvisse. En anden kilde angiver:

"Man kunne måske fristes til at tro, at kontanter allerede høre fortiden til. Men faktisk er den samlede værdi af sedler og mønter i cirkulation i dag på cirka 69 mia. kr. Heraf udgør 1000 kr. sedlerne 23 mia. kr., og de ældre sedler 3,4 mia. kr."

"Dog kan man ikke vide, hvor mange sedler der reelt er i omløb, da nogle kan være bortkommet eller andet."

Kilde: https://www.jyskebank.dk/nyt/privatoekonomi/nationalbanken-laegger-1000-kr-sedlen-i-graven

 

I øvrigt er trådens overskrift og indledning noget misvisende ifht til det indledende link, der drejer sig om afskaffelsen af 1000 krone sedlen:

https://nyheder.tv2.dk/penge/2023-11-30-1000-kronesedlen-bliver-ugyldig

Så længe der stadig er " kontantpligt", er det i princippet underordnet, om der betales med 2 × 500dkk, 5 × 200dkk eller 10 × 100dkk osv., så længe det samlede købsbeløb højst er 20000kr. pt, men et lovforslag på max 15000 er forventeligt.

https://www.forbrugerombudsmanden.dk/alle-emner/betalinger/kontantreglen/

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, den 5.12.2023 at 14:19:

Når man har 1½ år til at få vekslet sine 1000 kr sedler på den ene eller den anden måde (i banken eller i en forretning) så bør det altså være muligt, med mindre da lige at man ligger inde med RIGTIG mange 1000 kr sedler.

Det kommer an på hvor man prøver.

Her forleden, var jeg i matas - Og foran mig, stod en ældre mand og ville veksle en 1000kr seddel, de må afslå, fordi de allerede havde haft for mange inde, der ville veksle og simpelthen ikke havde for lidt små sedler tilbage.

Ellers må man jo bare bruge dem løbende til at handle eller købe tøj etc., så bliver de helt automatisk "knækket" og man har derved ikke flere liggende ved midt 2025. :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den Anonyme skrev, for 3 timer siden:

Ellers må man jo bare bruge dem løbende til at handle eller købe tøj etc., så bliver de helt automatisk "knækket" og man har derved ikke flere liggende ved midt 2025. :) 

Man kan jo sætte dem i banken…

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, 1 time siden:

Man kan jo sætte dem i banken…

Det kan man, ja, men det er jo her hvor banken nok/måske vil stille spørgsmål, og man skal måske til at bevise hvor de kommer fra.

Der har været flere eksempler i medierne, om folk der har ville sætte større beløb ind, også blev der straks stillet spørgsmåls i øst og vest, for at finde ud af hvor pengene kom fra.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mit sidste pige besøg forleden finansierede jeg ved at hæve € i bank automaten. Helt problem frit. Ingen har spurt om noget og det har jeg været ude for ved at hæve kontante kroner.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den Anonyme skrev, for 11 timer siden:

Det kan man, ja, men det er jo her hvor banken nok/måske vil stille spørgsmål, og man skal måske til at bevise hvor de kommer fra.

Nu ved jeg ikke, hvordan andre banker gør, men min bankrådgiver har en enkelt gang spurgt ind til kontanter, fordi jeg tog fejl af mine kort, og fik sat ind på privat i stedet for erhverv. Det forklarede jeg, og lovede at være mere obs fremover. Samtidig sjussede vi os frem til, hvor meget jeg ca sætter ind kontant pr år. De kigger primært efter afvigelser i mønstre, her var det så en forkert konto, i forhold til hvad jeg plejer at gøre. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, 1 time siden:

Nu ved jeg ikke, hvordan andre banker gør, men min bankrådgiver har en enkelt gang spurgt ind til kontanter, fordi jeg tog fejl af mine kort, og fik sat ind på privat i stedet for erhverv. Det forklarede jeg, og lovede at være mere obs fremover. Samtidig sjussede vi os frem til, hvor meget jeg ca sætter ind kontant pr år. De kigger primært efter afvigelser i mønstre, her var det så en forkert konto, i forhold til hvad jeg plejer at gøre. 

Her der er nok os lige den forskel, at du sætter ind, hvad jeg tænker du tjener igennem det at være GP, hvilket jo er et arbejde og du har opgivet den til skat.

Helt enig de kigger efter afvigelser og mønstre.

Men det kan de jo af gode grunde ikke, hvis det er folk der har hævet og lagt til side i lade os sige 5, 10 eller 20 år. Også gerne vil indbetale et større beløb, så trigges deres interesse netop for, hvor kommer de penge fra etc.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har med interesse fulgt denne tråd, om hvad vi kan vente i fremtiden.

Overvejer derfor, at prøve betaling til pigerne i Euro og veksle et pænt beløb Dkk til Euro. i bankens automat.

Som nogle medlemmer skriver, bliver pigerne glade hvis vi betaler i euro og på sigt vil de sikkert også opdage, at vi er nemme at overtale til Euro- betaling, hvis de giver os en kurs Dkk/Euro der er til begges fordel.

Da pigernes priser og ydelser er forskellige alt efter tid og tilkøb er mit spørgsmål til dem i panelet, som allerede nu har erfaring med at betale i Euro.

Hvilke seddel typer (størrelse og blandings forhold) vil I anbefale som det mest fornuftige at hæve, for at man ikke står i en dum situation, når pigen skal betales i Euro?

Jeg tænker - Ikke spændende at stå og fjumre med forkerte seddel størrelser, som pigerne ikke kan give tilbage på og de misforståelser der kan opstå, når vi skal betale, inden det sjove er startet.

Derfor vigtigt at kunne betale det præcise og aftalte beløb i Euro.

Man kan selvfølgelig vælge kun at hæve små Euro sedler- men....:)

Redigeret af sanook

Del dette indlæg


Link til indlæg
sanook skrev, for 15 minutter siden:

Hvilke seddel typer (størrelse og blandings forhold) vil I anbefale som det mest fornuftige at hæve, for at man ikke står i en dum situation, når pigen skal betales i Euro?

Jeg tror de fleste maskiner mest gør det i tyve euro sedler. Det er dem jeg typisk bruger. Jeg vil anbefale dig at have lige præcis de penge med som du agter at betale og skulle der være lidt i overskud, så har jeg sagt at det er fint. Det plejer at blive taget godt imod og jeg vil hellere have hendes fokus på ydelsen end på pengene.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den Anonyme skrev, den 9.12.2023 at 19:40:

Ellers må man jo bare bruge dem løbende til at handle eller købe tøj etc., så bliver de helt automatisk "knækket" og man har derved ikke flere liggende ved midt 2025. :) 

Præcis, hvis man har så mange penge liggende i 1000 kr sedler at man ikke kan nå at få dem knækket inden maj 2025, så begynder jeg at tro at man ikke har tjent dem på helt legal vis ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Enig med @AB455 i, at man med fordel kan have lige penge med. Alternativt et lidt højere beløb i flere forskellige seddelstørrelser, så man kan kombinere sig til det beløb, som passer til besøget. Det er sådan set lige meget, om det så er Euro eller danske kroner.

Bear skrev, for 10 minutter siden:

hvis man har så mange penge liggende i 1000 kr sedler at man ikke kan nå at få dem knækket inden maj 2025, så begynder jeg at tro at man ikke har tjent dem på helt legal vis ;) 

Ja, helt enig.

I min optik er afskaffelsen af 1000 kr sedlen lidt en storm i et glas vand. Havde man for alvor ønsket en effekt, havde man tager 500 krone sedlen med i samme hug og derudover indført regel om, at ALLE betalinger over en vis beløbsgrænse (fx 1000 eller 2000 kr) SKAL foregå elektronisk.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den_glade_amatør skrev, for 2 timer siden:

og derudover indført regel om, at ALLE betalinger over en vis beløbsgrænse (fx 1000 eller 2000 kr) SKAL foregå elektronisk.

Og så kunne man jo lige have lagt en afgift oven i så staten kan konfiskere endnu mere...... Nej, spøg til side. Det kan man nok ikke (altså lave en regel om ALLE betalinger). Det vil kraftigt reducere turisme og rent faktisk gøre Danmark endnu mere sårbart for hybridkrig og cyber terrorisme. 

Og så tror jeg ikke den slags kan gøres i samme ombæring, da der skal lovgivning til det foreslåede mens nationalbanken kan/skal afgøre sedlernes størrelse

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 9 timer siden:

Præcis, hvis man har så mange penge liggende i 1000 kr sedler at man ikke kan nå at få dem knækket inden maj 2025, så begynder jeg at tro at man ikke har tjent dem på helt legal vis ;) 

Det kan man jo så tænke hvad man vil, nu kan det os være nogle af vores ældre, der aldrig nogensinde har brudt sig om det digitale system, og har hævet rub og stub, eller alt efter regninger er betalt. 

Meen, kan da godt følge din tanke gang. ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den Anonyme skrev, for 15 timer siden:

Det kan man jo så tænke hvad man vil, nu kan det os være nogle af vores ældre, der aldrig nogensinde har brudt sig om det digitale system, og har hævet rub og stub, eller alt efter regninger er betalt. 

Meen, kan da godt følge din tanke gang. ;) 

Selv vores ældre kan vel næppe have gemt så mange penge i kontanter at de ikke kan nå at få dem "knækket" på 1½ år. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 1 time siden:

Selv vores ældre kan vel næppe have gemt så mange penge i kontanter at de ikke kan nå at få dem "knækket" på 1½ år. 

Skulle man ikke mene, men igen man ved jo aldrig.

Den udmelding en eller anden kom med, at der skulle ligge for 41 milliarder i 1000 kr sedler, ude hos danskerne, lyder os helt ude af proportioner. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Den Anonyme skrev, 1 time siden:

 

Den udmelding en eller anden kom med, at der skulle ligge for 41 milliarder i 1000 kr sedler, ude hos danskerne, lyder os helt ude af proportioner. 

Det var også en and, i flg National banken er der 23 mia der er i omløb i form af 1000 kr sedler. Det er inklusive sedler der måtte være blevet ødelagt/bortkommet osv.. 

https://www.bt.dk/samfund/udfasning-af-1000-kroneseddel-goer-det-svaerere-at-hvidvaske-penge

Redigeret af Bear

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...