Hop til indhold
Guest stump

Hvide thai løgne - tabe ansigt syndromet

Recommended Posts

Måske skulle du istedet før at føle dig krænkt, fundere over hvis det kan være noget med dit tonefald? Lidt overlegen måske???

Af lige præcis samme årsag – ikke grundet substansen – har jeg forsøgt at holde mig ude af denne debat.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Af lige præcis samme årsag – ikke grundet substansen – har jeg forsøgt at holde mig ude af denne debat.

En akademiker, som sætter fokus på indpakning, i stedet for på indhold. Så har man også set det. :roll:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Jeg har ikke været helt enig med Stump, og vi har også diskuteret lidt i en anden debatstreng, men jeg har intet problem med den måde han debatterer på, han er i hvert fald ikke værre end så mange andre. Derudover har han faktisk åbnet mine øjne for nogle ting og forhold.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har heller ingen virkelige problemer med måden at debattere. Jeg synes kun det er trist at Stump virker føle sig modarbejdet eller krænkt. Det har aldrig været min hensigt. Kun at give andre vinkler. Som jeg ser det. Ikke for at give nogen en røvefuld.

B

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Nu skal jeg ikke kunne sige det B eller udtale mig på Stumps vegne, men det var jo ikke sikkert han mente dig. Ligesom dengang jeg skrev noget i denne lange debat, så troede du også det var dig jeg talte om, og det var det heller ikke. ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Hej Stump, først og fremmest jeg tror at du mener det af et ærligt hjerte. Så point for at ville alle det bedste. MEN - du har altså en noget rethaverisk stil og en småoverlegen "ja-ja-I-bliver-klogere" holdning som kommer til at blokere for det ellers fornuftige - nemlig at man skal have sin sunde fornuft med..i alle livets forhold.

Men vi er jo i et område hvor det er småt med empirisk materiale - så enhver kan jo hyppe sine egne kartofler - også mig :)

Danmarks statistiks tal viser at cirka 2/3 af dansk/thai ægteskaber hvor man er bosat her i DK ender i skilsmisse, og lidt over 1/3 af dansk/dansk ægteskaber i Danmark ender med skilsmisse. Man udleder så, at der er større sandsynlighed for skilsmisser for dansk-thai par end for dansk-dansk par. Men det vil så - efter min overbevisning, også være konklusionen på andre kultur-blandede ægteskaber

Den altovervejende del af dansk-thai forhold er mellem dansk mand og thai kvinde. Kan man således også konkludere, at den pågældende danske mand vil have mindre sandsynlighed for skilsmisse i et ægteskab med en dansk kvinde end med en thai kvinde: Næh det siger statistikken intet om sikkert om - for det er ikke nødvendigvis sammenlignelige størrelser. Og hvad mener jeg så med det. Jo - og her kommer jeg sikkert til at træde nogen over tæerne (utilsigtet) - min tese vil være at det sjældent er et blandet ægteskab der står øverst på listen for de fleste af os.

Med andre ord - det er nok således at krage søger mage :) Og kan vi ikke lige finde en udvider vi territoriet...

En del (muligvis stor - det er det vel reelt svært at kunne dokumentere) af de mænd der vælger en thai-kvinde som hustru har oplevet skuffelser i relationerne til danske kvinder - det kan være fordi ens kønsrollemønsteropfattelse er noget anderledes end den moderne danske kvinder har, eller simplethen fordi man skønnes uattraktiv af andre årsager, fordi man er for nørdet/introvert som f.eks at man har Asperger (som jeg helt ukvalificeret på baggrund af indlæggene vil antage at RN har en snert af - jeg håber ikke han bliver fornærmet).

Under alle omstændigheder er der mænd, der vælger en thaikæreste der gør det - fordi det er der de oplever, at de kan opleve kærlighed, varme, anerkendelse og omsorg.

Omvendt skal man heller ikke være blind for, at de Thaikvinder man ofte møder jo netop HAR en fortid hvor sex leveres mod betaling. Et liv i købesexbranchen har konsekvenser - nok færre for de danske piger er selv vælger det (som de stærke piger vi ser som skribenter herinde) end for de piger der gør det som en slags sidste udvej. For mange thaikvinder er et lokalt giftermål heller ikke løsningen eller lykken - som Mike beskrev det - så er druk og vold et gennemgående tema i mange thai'ers liv (det ved vi også har de au-pairs vi har haft igennem tiden også kan være en årsag til at søge bredere). For mig at se er det svært at bebrejde nogen med en trist baggrund at de søger lykken - og at man måske vælger at "justere" lidt på sandheden for at nå sine mål - og hvis man føler sig hævet over det - så kan man jo bare tænke på de historier vi fortæller for at charmere trusserne af en pige i byen :). Og så skal man jo nok heller ikke underkende at nogen af os har det med - uanset hvor godt man måtte være gift/samboende - med at synes at lidt udenoms er et frynsegode ... En thaigift mand - der besøger andre thaier løber en NOGET større risiko - da miljøet jo er ret begræsnet i antal.

I yderkanten af vores bekendskabskreds har vi et dansk par - han kvabset fordrukken og (heldigvis for ham) mangemillionær. hun dansk-smuk-elegant-28år-yngre-og-med-1-barn-og-en-elendig-økonomi-efter-en-konkurs. Som min kloge hustru siger "det er ægte kærlighed - han elsker hendes røv og hun elsker hans penge"..Bottomline er - at begge ved hvad de byder ind med og at det er quid-pro-quo.

Jeg tror ofte at problemstillingen er - at de er uerkendt i de thai-danske forhold - fordi manden så brændende inderligt ønsker at det ikke var således.

Min gode ven (single) har med til thaifester i Århus og Grenå - og har begge gange været ganske rystede over mændene han mødte, der er ganske meget i opførslen der mindede om 50'ernes kønsroller og verdensopfattelse - og selv thaikvinder tænder vel ikke nødvendigvis på det :) - og slet ikke når de har været her et stykke tid og oplevet at det behøver ikke være sådan.

Det kan være - uanset om det så "bare" er en svensker eller en italiener man bor sammen med - (har prøvet begge dele) svært at udviske kulturforskelle - og derfor bliver det endnu sværere når det ikke kun er højde/drøjde,religion,spisevaner,politik,moral,æresbegreber,grundopdragelse,livserfaring,økonomi,kønsroller - der er forskellige -

MEN - og et er der jeg synes Stump bliver alt for unuanceret - derfra til så at projicere det vi ser i nogle forhold som værende gældende i alle forhold er der et stykke vej.

Der findes heldigvis lykkelige dansk-thai forhold. og der findes heldigvis lykkelige dansk-dansk forhold - oftest fordi der har været en fornuftig forventningsaftsemning i starten

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mike,

jeg nød at læse dit lange indlæg, indtil du begyndte at politisere, der hoppede kæden af for dig!

Du klager over stigmatiseringen af muslimer, disse tilhængere af "Fredens Religion", samtidig med at du selv stigmatiserer DF og dets vælgerskare, der er dømt selvmål!

Søren Pind og Dovne Robert, du stiller det op, som om det var modsætninger, det forstår jeg ikke, den ene er levebrødspolitiker, den anden er levebrødssocialklient, i min optik er de det modsatte af modsætninger. :)

Inden jeg går hen og bliver grov, (det ligger slet ikke til mig) vil jeg tillade mig at udtrykke håbet om, at du i andre af livets aspekter ikke lider af den naivitet, som dine politiske udmeldinger signalerer.

Godt nytår til dig og alle andre herinde.

Hej Onslow,

Det var faktisk ikke for at politisere debatten, men det var lidt sent da jeg skrev, så det kan godt være det kom lidt forkert ud.

Jeg valgte Søren Pind og Dovne Robert, fordi det er to mennesker som danskere elsker at hade. Dovne Robert fordi han stikker totalt ud fra hvad vi accepterer som normen her i Danmark og Søren Pind fordi han på en eller anden måde altid får rodet sig ud i nogle mystiske ting, som mange har en holdning til.

Det var heller ikke for at stigmatisere DF's vælgerskare at jeg tog dem ind i billedet, men min kommentar var møntet på DF's politikere inde på borgen, som hver gang der sker noget med muslimer bruger medierne som talerør til deres noget unuancerede holdninger. Det virker - på mig - som om at de aldrig har mødt en muslim, som ikke var rabiat og grundlæggende foragtede Danmark. Det er bare så langt fra mit billede - personligt synes jeg at min muslimske pizzamand er et godt menneske ;o)

Det var egentligt ment som at sætte en streg under hvad der sker når man generaliserer, men det kunne måske være skrevet mere elegant.

Anyways - godt nytår til Jer alle!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Omvendt kan man sige at DF måske er det eneste parti der tør snakke om og sige hvor den største trussel mod vort demokrati og samfund kommer fra, og jeg hader heller ikke Pind, jeg synes han er en personlighed, dette er blot en indskudt bemærkning til Mikes gentagne politiske bemærkninger som jeg faktisk også synes er lidt unuancerede. Tilbage til debattens emme igen ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg

, men min kommentar var møntet på DF's politikere inde på borgen, som hver gang der sker noget med muslimer bruger medierne som talerør til deres noget unuancerede holdninger. Det virker - på mig - som om at de aldrig har mødt en muslim, som ikke var rabiat og grundlæggende foragtede Danmark. !

Det lyder da lidt hult! Pia Kjærsgård bruger en gartnerforretning der er muslimsk ejet, så den kommentar må du længere ud på landet med! DF politikere er vel ligeså forskellige som muslimer er.

Del dette indlæg


Link til indlæg

En del (muligvis stor - det er det vel reelt svært at kunne dokumentere) af de mænd der vælger en thai-kvinde som hustru har oplevet skuffelser i relationerne til danske kvinder - det kan være fordi ens kønsrollemønsteropfattelse er noget anderledes end den moderne danske kvinder har, eller simplethen fordi man skønnes uattraktiv af andre årsager,

Her tror jeg du rammer noget der har stor betydning for statistiken af skilsmisser. Jeg tror der findes mænd der vælger thaikvinder fordi de vil tilbage til et ikke fuldt så ligestillet samfund som vi er på vej mod her oppe. Og jeg ved at det ofte er mænden - danske eller svenske - der forlader sine thaikvinder for at skaffe en ny, når de finder ud af at den gamle måske ikke er så sød og artig som de havde tænkt. Det er lidt som de par man læser om der adopterer børn fra fattige lande, og siden vil lævne børnene i retur hvis de ikke udvikles som det var tænkt.

Og jeg tror at en del stigmatiseringen af thai-skandinaviske forhold grunder sig på dette forhold; at mange mænd prøver at finde kvinder de kan styre over.

Men så er det jo alle andre. Velfungerende mænd der faktiskt møder velfungerende kvinder som bliver ramt af stigmatiseringen. Og det er kedeligt med generalisering.

Selv er jeg blevet ramt af skønheden, livsglæden og styrken hos den kvinde jeg træffer. Den kombinationen er nok lidt atypisk heroppe, og jeg må indrømme at jeg er betaget af den. Jeg har ikke en anelse om hvis det er typiske thaikvaliteter, men at tro det skulle måske også være at generalisere?

B

Del dette indlæg


Link til indlæg

citat Bananas: Og jeg ved at det ofte er mændene- danske eller svenske - der forlader sine thaikvinder for at skaffe en ny, når de finder ud af at den gamle måske ikke er så sød og artig som de havde tænkt.

spot on Bananas - men det har nok også noget at gøre med det indtryk som "vi" har fået formidlet via reklamerne for bl.a. Singapore Airlines :) - ting ændrer sig lynhurtigt i Asien også - og man skal ikke underkende at det er kvinderne der i Thailand er de stærke og holder familierne sammen. Under det søde imødekommende servicemindede og artige ydre - er stærke ressourcerige businesskvinder (hvilket jeg synes er skønt - kvalificeret modspil er langt at foretrække fremfor underdanighed) - men for de der ønsker/forventer en lille hausfrau kan det jo godt være en barsk omgang, især hvis man - som man jo også ser indimellem - at manden næsten forventer taknemmelighed over at have "frelst hende" ...

For mig er det er med Thai'er som med danske glædespiger - det er de stærke, organiserede og fokuserede selvstændige der er attraktive :) - men det er jo ikke nødvendigvis den "pakke" som mange har købt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

- det er de stærke, organiserede og fokuserede selvstændige der er attraktive :) -

Spot on.. :) Det er præcis, hvad der gør forskellen.

VH Ludvig

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

"Heine" skrev Hej Stump, først og fremmest jeg tror at du mener det af et ærligt hjerte. Så point for at ville alle det bedste. MEN - du har altså en noget rethaverisk stil og en småoverlegen "ja-ja-I-bliver-klogere" holdning som kommer til at blokere for det ellers fornuftige - nemlig at man skal have sin sunde fornuft med..i alle livets forhold.

Heine. Tak for kommentarer. Rethaverisk og småoverlegen. Tjae. Nu er jeg lidt usikker på, om jeg fortryder, at jeg overhovedet har debatteret emnet thai kultur og thai prostituerede her. Der er thailand kyndige danske mænd med her på EroGuide, men de har typisk undladt at deltage i debatten.

De folk jeg har bokset med, har typisk aldrig været i Thailand, og dels er de brændt varm på en thaiprostitueret. Bob, bob, bob.

Tag mine forklaringer om hvide løgne, som ofte ender med at blive sorte løgne. Rethaverisk. Små eller heloverlegen? Den thailandske, og den øvrige asiatiske kultur bruger hvide løgne som en del af deres samværsform. Sådan er det bare. Rethaverisk eller ej.

Jeg talte med en Hong Kong konsulent i Beijing for 20 år siden. Han fortalte, at vestlige forretningsfolk tror, at hvis de har skrevet kontrakt om salg eller køb med kinesere, så tror de at den handel er i sækker, bind en knude, færdig, slut finale. Men, sagde han videre, det hele er først begyndt, set fra kinesernes/ asiaternes side, når kontrakten er skrevet. Så begynder kampen med at udnytte situationen, hvide løgne bliver en del af det. Konsulenten fortalte, at hvis en danske leverandør har barberet så meget af sin pris, for at få ordren i hus, at der ikke er penge til at gøre kontrakten færdig på kinesisk facon, ja så ender den kontrakt med tab. Fordi kineserne normalt ikke kender til begrebet: "En aftale er en aftale".

Sådan er det også når man har samvær med en thai. prostitueret eller ej. De fortæller oftest én det, som de tror man gerne vil høre. Sandheden kommer hen ad vejen. I skiver, man kan sige at man får leveret en skive sandheds-salami ad gangen ;)

Jeg har et sted i debatten, eller i Julekalenderen, husker ikke hvor, fortalt om en bekendt i Thailand, dansker, som flytter sammen med en thaikvinde i Thailand. Det er en meget meget typisk historie om hvide løgne. Rethaverisk eller småoverlegen, eller ej.

Kvinden har en søn, som de tog til sig. Danskeren og thaikvinden, fundet lidt forkommen på en lille snolde GoGo bar i Soi Postoffice i Pattaya. Der er også en lille pige. Far og mor, søster og svoger, tror jeg det var, meget døde. Trafikulykke. Ups, hen ad vejen kommer det så frem, vel ét år efter at de har taget pigen til sig, at den lille piges forældre faktisk var døde af AIDS. rethaverisk og småoverlegen, eller ej.

Grunden til at sandheden overhovedet kom frem, Heine og alle I andre, som har problemer med det jeg fortæller om thaikultur, var at pigen begyndt at blive ret usund. man mente faktisk, at den lille herlige pige faktisk kunne have HIV.

Og behandling koster penge. Da tanken om at danskeren skulle finde penge til pigens behandling, jeg kender ikke detaljerne, først da, nu hvor der var penge, forventning om at få flere penge, kom sandheden frem.

Ovenstående er en meget meget typisk thailandsk hvid løgn.

Den hvide løgn kan også handle om thaikvindens, massøsens, den prostitueredes civile stand. Du får det at vide, som de tror at du gerne vil høre, det som ikke forstyrrer forholdet, det som gør det muligt at komme videre, hen mod et bestemt mål. Det kan være penge som skifter ejermand/ kvinde ;) .

Mere end to mia asiater, bruger hvide løgne som en del af deres samværsform.

En dansk mand, som aldrig har bedt om at få forstyrret sine drømme og håb, læser pludselig mine indlæg om hvide løgne, en hel nation, som lyver. En hel nation, nej endnu værre, en hel verdensdel, som bruger hvide løgne som en vigtig del af deres samvær.

Nu gik det lige så godt. Det har noget dejligt, vidunderligt, absolut anderledes, kørende med en thaiprostitueret i Danmark. Selv har de aldrig været i Thailand, selv kender de dybest set intet til thai eller asiatisk kultur.

Så de bliver tossede. Føler at jeg er... rethaverisk, småoverlegen, eller det som er værre.

Det er vel der, kæden springer af. Folk tænker dansk, tror at den thailandske superkvinde som de er vild med, også tænker dansk.

Jeg skrev endda, at det ville være svært, eller skrev jeg, at danskere uden kendskab til thaikultur ikke ville kunne forstå de signaler, som deres thaiprostituerede sender ud?

Og så kom de mange påstande, om hvad jeg havde skrevet, forkerte påstande. Yellow fever skrev som eksempel noget som kunne tolkes, som at jeg havde skrevet, at han troede på alt hvad thaimassøser fortalte ham.

Sådan noget har jeg aldrig skrevet, eller ment.

Den kære Bananas, ekspert i almindeligheder som "man kan ikke købe sig til kærlighed", og som er ramt alvorligt i hjertekulen, af en thai prostitueret, har været meget meget voldsom i sine udfald.

Senest har jeg fået skylden for, som jeg tolker Bananas´påstande, at jeg mistænkeliggør og kriminaliserer prostituerede i Danmark. Hvis min tolkning er korrekt, rethaverisk eller småoverlegen, er det simpelthen en utrolig grov påstand.

Det jeg har kastet mig ud i, er at forklare thai og generel asiatisk kultur, som enhver der har det ønske, kan få bekræftet på diverse sider på Internettet.

I debatten har jeg været inde på, hvilke typer mænd, som oftest bruger tre uger, måske to eller tre gange tre uger, på at få sig en thaikone mere eller mindre direkte fra en thai girliebar. Jeg har skrevet noget om, at de mænd typisk er socialt isolerede, afsporede, osv. Ramaskrig efter ramaskrig var resultatet.

Men nu, et par uger henne i debatten, får vi så den ene historie efter den anden, om hvor dårligt danske mænd kan behandle deres thaikoner. Men ingen af dem husker at give mig bare en lille bitte smule ret. Det er, rethaverisk eller småoverlegen, eller ej, det jeg har påstået hele tiden. ;)

Noget som har generet mig enormt i denne debat, er gruppedannelser som er sket på EroGuide. Mange lidelsesfæller er gået sammen, de klapper hinanden på skulderne, ih åh hvor har vi ret. Som hovedregel har flere af de skulderklappende debattører forholdt sig til mine indlæg, ved at give mine opponenter ret. Meget ofte i kort form. "Helt præcist". "Spot on". For derefter at nedgøre mig, med en halv sætning, i stedet for at gå ind og give lidt til debatten, levere lidt viden, som kan være værktøj til forståelse.

Sandhedsvidner. Typisk dansk tankegang vil være, at danske mænd, som er gift, eller har været gift, med thailændere, er konsekvenseksperter. det ved virkelig noget om Thailand, om Thailands kultur, sov. Mike er en af de debattører her, som har forsøgt at give nogen viden om thaikultur. Mænd med thaikoner behøver

Men generelt, danske mænd som er gift med thaikvinder, bliver ikke automatisk thaiekspert af den grund. De lever og arbejder typisk i Danmark, deres viden om Thailand, får de typisk fra deres egen thaikone og dennes familie. Når de er i Thailand, er opholdet ofte det jeg kalder lallelykkeligt på overfladen, og ja, det er ikke en gang løgn, mange af de mænd har travlt i Pattaya eller i Phuket, med at leje andre kvinder, mens deres kone er i landsbyen. :shock:

Se alt det, som jeg har nævnt her over, det ved jeg noget om.

Og hvordan formidler jeg det så videre? Endda til folk, som måske ikke en gang vil hvide, at deres thaikæreste/ prostituerede fylder dem med vide løgne.

Skal jeg bare skrive det jeg ved, jeg mener fra voksent menneske til voksent menneske, eller skal jeg pakke ind som skrev jeg til børn, som ikke må blive forskrækkede?

Jeg er ikke pædagog. Jeg har en viden om et emne. Og det er den viden, jeg bare har formidlet videre.

Alle historier i Julekalenderen på Thai Oaser, er hentet fra virkelige begivenheder. der er ændret, pakket ind, sløret, osv, men alle historierne er virkelige. De låger i den julekalender giver et så sandt billede af livet omkring danskere og deres thai/ asiatiske forhold, tilværelser, som man nu kan.

Det har aldrig være meningen at forsøge at være rethaverisk, eller små eller heloverlegen. Men jeg ved altså det jeg ved, og jeg diskuterer med folk her på EroGuide, hvor af flertallet af de, som har knaldet til mig, ved meget om deres egne drømme og håb, men ikke ret meget om det, som jeg skriver om i den omtalte debat.

Sådan er det, set her fra hvor jeg står. Beklager.

Ha det godt. Godt nytår.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Og betænk nu det alle; bare så i ved. Hvis i kan lide et menneske fra Thailand, så er intet af det i siger af værdi. I er diskriminerede fra at have noget som helst at tilføre. Med mindre i har været i Thailand og klapper Stump på ryggen.

Det er mærkeligt Stump, at du som har sådanne problemer med at andre er aggressive, er den uden sammenligning mest aggressive af alle.

Du har ikke fattet en bjælde af hvad diskussionen handler om. Du er så optaget af dig selv og din egen fortræffelige viden at du ikke en gang mærker at de aller fleste - undertegned included - lytter til hvad du fortæller, selv om ikke alle applåderer alt du siger og måden du siger det på. Men selv er du totalt ligegyldig indenfor hvad andre kan ha at sige, for når det gælder thailændere og Thailand er Stump Buddha. Ikke kun ligegyldig, du slår os også i hovedet med det ene eller andre der erklærer hvorfor det vi tror og tænker ikke har - og aldrig kan have - gyldighed. Dette er nemlig ikke en debat hvor andre skal kunne være med. Her skal vi lytte og takke den almægtige.

Whatever Stump, whatever. Eksperten i almindeligheder som desuden er så brandvarm på en thaikvinde at han åbenbarligt skal holde sin kæft, holder hermed sin kæft.

Godt Nytår

Del dette indlæg


Link til indlæg

Godt nytår til alle her i forum.

Jeg startede den her polimik med the jule kalender tråden.

Det er interessant læsning. Og det er et alvorligt emne. Tak til alle bidrag.

Tak stump for din vedholdenhed. Du har ret i dine synspunkter.

Jeg vil senere fortælle om min indgangsvinkel til dette emne.

Det er stort, at dette emne kan diskuteres seriøst i dette forum.

Del dette indlæg


Link til indlæg

One mans ceiling is another mans floor...

I al godmodighed Stump - Det er åbenbart ikke nok at du selv mener at du har ret - alle andre skal også mene det :)

Stump - igen - jeg tror du mener det af et godt hjerte - men du fortsætter uanfægtet din "jeg har patent på sandheden stil " og det er aldeles ufrugtbart. Inden du rettede i indlægget skrev du vist "jeg ved det jeg ved" ... det er ofte ganske kontraproduktivt (jeg har arbejdet en del med emnet spilteori, statistik og kausualitet) at antage at ens eget datamateriale er ufejlbarligt og absolut

Alle der har haft bare perifer berøring med østlig kultur ved at man helst vil undgå konfrontationerne - hvad enten det er i forretningslivet eller privatlivet. Det er dog langt fra det samme som at det ALTID er sådan i ALLE forhold

Og så kan du jo blive ved med historierne som dokumenterer din opfattelse. Dem er der givetvis 1000'vis af - MEN der er altså også de andre - og præcis når det handler om noget så centralt som folks kærlighedsliv er det tæt på umuligt at generalisere på den måde du gør. Vi fascineres jo alle af se læse om togkatastrofer - men det afholder os vel ikke fra at tage en tur i tog selv..

Nå - Fred med det - for selvom Stalin sagde "der er løgn forbandet løgn og så er der statistik" så tillader jeg min nu alligevel at antage at Dansmarks Statistiks tal passer - 2/3 - ikke 3/3 dele ægteskaberne ender i skilsmisse. Det kan man bruge til at sig at man skal tænke sig om - man kan også bruge det til at sige at det ikke kan lade sig gøre... well - Choose your poison

Godt nytår - lad os håbe det bliver fyldt med kærlighed og gode oplevelser for alle

Del dette indlæg


Link til indlæg

Yellow fever skrev som eksempel noget som kunne tolkes, som at jeg havde skrevet, at han troede på alt hvad thaimassøser fortalte ham.

Sådan noget har jeg aldrig skrevet, eller ment.

Gider du så ikke lige forklare hvordan nedenstående skal forstås ?

@Mr. Yellow Fever

Du skal lige have den her, nu du har været så sød ved mig :twisted: : På svenske forums er der en debattør, som kalder mænd der tror på alt hvad thaikvinder siger, for "ramt af gul feber". Mon det er dig, han er inspireret af?

Det er muligt at du syntes jeg og måske andre er hårde ved dig, men når nogen fortæller mig at jeg intet forstår og at jeg tydeligvis er ude af stand til at forholde mig til de oplevelser jeg haft i asien og herhjemme, så bliver jeg provokeret og er sikkert en anelse spydig i nogle af mine indlæg, men stadig er det dig der kommer ord som :arrow: rygklapper, utrolig dårlig debattør, din debatevne kan begrænse dine muligheder, og det er stort set det eneste, som kan undskylde din opførsel, du har været en skændsel i denne tråd, for at sige det mildt.

Dette er en del af det du skriver Stump, du mener også at jeg nok bliver til en kakerlak i mit næste liv, det er da også muligt, det må tiden vise :D

@Mr. Yellow Fever

Thailændere vil typisk, efter dine præstationer i denne tråd kalde sig en person med "Jai dam", et sort hjerte. Håber at du fatter den.

Samme thailændere vil, måske, ryste på hovedet af dig, og sige, lad staklen, med den opførsel bliver han "en hund eller en kakkerlak" i hans næste liv.

Så du har noget at glæde dig til. men alt det har du selvfølgelig forstået. :lol::lol::lol:

Jeg kan ikke lige finde ud af om du prøver at være sjov eller arrogant med det du skriver i den sidste linje, men for mig er det i hvert fald en antydning om at jeg intet ved om hvordan thaiér ser på det at gøre en god gerning, du går bare ud fra at jeg intet ved om karma, reinkarnation og buddhisme, jeg har mange gange set min thailandske veninde give penge til munkene i templet i Dragør og ligeså til hjemløse på gaden i København, hun har også forklaret mig hvorfor, selvom at jeg godt viste det i forvejen, størstedelen af det lærte jeg om allerede i folkeskolen.

Du skriver ofte at thai piger altid siger det de tror vi vil høre, hvorfor har min veninde så fortalt mig at hun er gift, er det virkelig det jeg vil høre ? :lol:

Det virker som om at du ikke mener at man kan være sammen med en thai pige, eller dame som det er i mit tilfælde, hun er ældre end mig, uden at man skal giftes, købe vandbøfler, putte penge i ejendom i Thailand, sende penge derned og senere flytte derned, jeg har absolut ikke tænke mig at gøre noget af ovenstående og det er hun ganske klar over, det er så meget muligt at det på et tidspunkt betyder at hun siger "skrid fæ" til mig, men det må tiden vise, hun har boet i Sverige og Danmark i over 13 år, så mon ikke hun har forstået lidt af hvordan mentaliteten er her.

Og så er der lige den med det sorte hjerte, men hvorfor er det mig der har det sorte hjerte ? der er ikke mig der skriver om lystløgnere, svindlere, platugler, bedragere, golddiggere og sågar antydninger om mordere, men alligevel er det mig der har det sorte hjerte, interessant må man sige.

Jeg har aldrig påstået at jeg ved alt om det der har være oppe og vende i denne tråd, det til er verden alt for omfattende og fuld af nuancer, Jeg kan ikke sige det tydeligere end jeg gjorde i et tidligere indlæg.

Jeg ser og oplever en anden virkelighed, ikke dermed sagt at den virkelighed Stump skriver om ikke findes, for det gør den, verden er bare lidt mere mangfoldig end det, og det ville være synd hvis alle der læser med her udelukkende tror at thaipigerne (og thailand) er som Stump beskriver det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Og betænk nu det alle; bare så i ved. Hvis i kan lide et menneske fra Thailand, så er intet af det i siger af værdi. I er diskriminerede fra at have noget som helst at tilføre. Med mindre i har været i Thailand og klapper Stump på ryggen.

Det er mærkeligt Stump, at du som har sådanne problemer med at andre er aggressive, er den uden sammenligning mest aggressive af alle.

Du har ikke fattet en bjælde af hvad diskussionen handler om. Du er så optaget af dig selv og din egen fortræffelige viden at du ikke en gang mærker at de aller fleste - undertegned included - lytter til hvad du fortæller, selv om ikke alle applåderer alt du siger og måden du siger det på. Men selv er du totalt ligegyldig indenfor hvad andre kan ha at sige, for når det gælder thailændere og Thailand er Stump Buddha. Ikke kun ligegyldig, du slår os også i hovedet med det ene eller andre der erklærer hvorfor det vi tror og tænker ikke har - og aldrig kan have - gyldighed. Dette er nemlig ikke en debat hvor andre skal kunne være med. Her skal vi lytte og takke den almægtige.

Whatever Stump, whatever. Eksperten i almindeligheder som desuden er så brandvarm på en thaikvinde at han åbenbarligt skal holde sin kæft, holder hermed sin kæft.

Godt Nytår

Bananas. jeg tror ikke at vi kommer længere, med diskussionen om thaikultur og thailandske kvinder, i Thailand og i Danmark, før end du begynder at give noget af dig selv. Fortæller, som Yellow Fever begynder på i hans indlæg fra i dag. Jeg kan ikke lave om på tilstandene i Thailand, så vidt jeg husker er der godt 60 mio thailændere, inkl de flere tusinde prostituerede som arbejde i næsten alle verdens lande, og jeg kan altså ikke få dem til at droppe deres egen kultur. Og hvad der er endnu bedre, jeg har heller ikke lyst til det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Aros

Jeg synes også at Stump generaliserer lidt for meget og jeg har også været lidt uenig med ham i en anden debat. Jeg synes det er meget interessant at høre på hvad han fortælle, selvfølgelig kan man rette kritik af hans måde at argumentere på, og den kunne også være mere konstruktiv, men når jeg ser hvor travlt dem der ikke er enige med at gå efter hans debatform fremfor hans argumenter så tror jeg også det både skyldes hans debatform selvfølgelig men man kunne også få den tanke at det også til dels skyldes at han har ramt et ømt punkt hos dem, ramt en nerve, rykket lidt ved deres forestillinger, som de ikke bryder sig om. Den tanke får jeg i hvert fald. Selvom jeg besøger thaier og nyder det, har jeg intet problem med Stumps indlæg, da jeg synes det et væsentlig information at få inden en naiv dansk mand sælger alt hvad han har i Danmark for at forære hans thaipige et hus i Thailand.

Men godt nytår til alle og lad debatten blive i en god tone i det nye år.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest stump

Hejsa, jeg søgte på hvide løgne og thaikommunikation, og fandt nedenstende, det er undervisning i thai men bestemt også i thai kultur.

Jeg sætter lige denne tekst ind om Kreng Jai. Den siger meget om det, som jeg har forsøgt at forklare. Beklager at det er på engelsk:

Kreng Jai

March 15, 2008 By Thaizer

Kreng jai (also written as krengjai) is a distinctly Thai trait that can bewilder visitors to Thailand. So what is kreng jai? The direct translation is often given as ‘awe heart‘ or ‘deferential heart‘ and it is usually interpreted as consideration, but that is too simplistic because kreng jai is also a feeling. Kreng jai is being aware of other people’s feelings and showing politeness, respect and consideration towards them. It is also tied in with the Thai concept of not wanting to lose face; displaying kreng jai is one way in which one person can help another save face. It’s something that can’t be summed up in one word and as with may aspects of Thai life, there are social rules and standards that determine how and when kreng jai is displayed.

From a young age, Thai children are encouraged to kreng jai. By being considerate to their parents and elders and acting in a way that pleases them, the Thai child is showing kreng jai. Beyond the family unit, the Thai child is also encouraged to kreng jai other elders and people in positions of responsibility such as teachers, policemen and so on. Kreng jai remains a strong influence into adult life and along with jai yen, it is a trait much admired. Naturally, there are exceptions to every rule, but on the surface at least, most Thai people will kreng jai those who deserve it.

This is all well and good, but how does the whole business of kreng jai affect the average tourist visiting Thailand? The most obvious one that I’ve noticed is that Thai people will often automatically kreng jai older visitors. If you are in your senior years and visiting Thailand, don’t be surprised to find that Thai people are particularly concerned about your welfare. In Thai society, the elderly are treated in high regard and this extends to foreign tourists too.

The concept of kreng jai can also be frustrating for many tourists because it doesn’t encourage Thai people to express exactly what they think. Instead, they may give you the answer that they think you want to hear or when you ask a question, you may get the enigmatic response, ‘up to you’. This can be incredibly frustrating and no matter how long I live here, it is something which my Western mindset can find difficult to reconcile. And it isn’t just me, because Thai friends say it sometimes frustrates them too! The key is to try not to show your frustration; jai yen yen na.

http://womenlearnthai.com/index.php/thai-culture-understanding-kreng-jai/

Et sted på siden skrives der noget i denne stil: At være blød udvendig, og hård indvendig.

Er der nogen, som har lyst til at tolke den talemåde?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg synes dog at jeg har givet ret meget af mig selv. Jeg er glad for en speciel kvinde der oprindeligt er fra Thailand. Hun er mellem 45 og 50 år, har boet her i 17 år og levt sammen med to danskere. Ikke været gift med nogen af dem.

Jeg har ikke lyst at fortælle alt for meget om hende, simpelthen fordi det bliver altfor personligt. Men jeg kan fortælle at jeg gennem hele vores bekendtskab har været meget forsigtig og på min vagt; lige precis fordi jeg ikke er helt ubekendt med de tingene du skriver om Stump. Hun lyver ofte - om helt unødige ting i min optik - og hun lyver så dårligt at jeg kun behøver kigge på hende, så begynder hun at grine. Og så griner vi sammen.

Jeg har de seneste åren vel mødt måske 50 thaikvinder på forskellige klinikker. Og mange gange blevet udsat for aggressive charmoffensiver. En gang blev jeg blød i knæene, men det kostede lidt for meget, og så var jeg nøgtern igen.

Et interessant ting med den kvinde jeg træffer nu, er at hun er mindst lige så bange for at blive følelsemessigt snydt som nogensinde jeg har været. Mer bange end mig, tror jeg.

Der findes mange forskellige og seriøse grunder til at jeg er i stort tvivl om at vores forhold skal blive alt for alvorligt. Og desværre har ingen af dem at gøre med noget af det du skriver, Stump. Det drejer sig om universelle ting der har med mennesker og forhold at gøre. Og om at jeg er alt for gammel og erfaren for at blive alt for tosset af en smuk kvinde.

Men jeg nyder vores samvær og har lært en kvinde at kende, der er så meget mer end den karakteristik du giver i dine skriv. Og det er grunden til at jeg har svaret dig.

Og at jeg måske også har et andet syn på verden og menneskerne end dig.

Fred være med det.

Og nu skal det laves god mad.

Bananas

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...