Hop til indhold
underdog40

Leaving Neverland (Michael Jackson docu.)

Recommended Posts

underdog40 skrev, for 42 minutter siden:

At man er dygtig på sit felt, retfærdiggør da ikke de uhyrligheder man begår. Og da slet ikke mod børn. Hvad er det for en tankegang? Det er jo helt skævt. Den der præmis med at vi må tage det sure med det søde, accepterer jeg altså ikke helt. 

Nej nej nej. Du er helt forkert ude. Ingenting retfærdighedgør uhyrligheder. Men hvis vi vender den om: Kan man virkelig sige at uhyrligheder ugyldiggør kunsten? Bliver Jacksons musik dårlig, Polanskis og Allens filmer lort eller Wagners musik pis - fordi de privat havde dumme - eller uhyrlige - sider i deres personligheder og adfærd.
Jackson Pollock var bindegal. Er hans kunst så fjolset?

Dette handler jo egentlig ikke om kunst. Det handler om idoldyrkelse og idealisering. Vi vil gerne at dem hvis kunst vi synes om, skal være dejlige mennesker. Sådan er det jo ikke. Strindberg, Ingemar Bergman, Sartre - store mænd. Var de sympatiske - nej hverken du eller jeg havde nok kunnet tåle dem en gang en time.

Det ene er det ene og det andet det andet. Personligt synes jeg det ubehageligt og kvasimoralsk at pludsligt ikke spille Michael Jacksons musik. 
Hvor sætter vi grænsen? Skal vi tillade os at konsumere kunst fra myrdere, men ikke pædofiler? Skal vi tillade os at nyde kunst fra racister men ikke voldtægtsmænd?

Michael Jackson var en uhyre talentfuld musiker men privat formentlig fuldstændigt væk. Gætter jeg. Men ved jo ikke. Måske bedst at ikke lytte mere på musik, inden vi har gennemført personlighedstester og kontroller af alle musikere? Nogle af dem køber måske tilmed sex.:-o

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bananas skrev, for 41 minutter siden:

Nej nej nej. Du er helt forkert ude. Ingenting retfærdighedgør uhyrligheder. Men hvis vi vender den om: Kan man virkelig sige at uhyrligheder ugyldiggør kunsten? Bliver Jacksons musik dårlig, Polanskis og Allens filmer lort eller Wagners musik pis - fordi de privat havde dumme - eller uhyrlige - sider i deres personligheder og adfærd.

Nej, du har helt ret.

Det kan gerne være, at Jackson privat var en pædo-skiderik, og det kan også gerne være, at Beethoven var sur og uomgængelig. Kaj Munk sværmede i 30'erne for fascismen, men gælder alligevel som en stor dansk dramatiker – og ikke kun fordi han blev likvideret af tyskerhåndlangere under besættelsen. Og Norges måske største forfatter, Hamsun, var nazist, og det kom han rent personligt til at bøde for.

Herhjemme blev f.eks Ingvald Lieberkind, en af dansk fjernsyns geniale pionerer inden for naturformidling dømt ude, fordi han under besættelsen havde været tyskersympatisant. Han havde ellers været oplagt til at få et professorat.

Men gør disse deres personlige fejltrin og defekter hos ophavsmændene deres kunst ringere?

Selvom jeg aldrig har kunnet fordrage Jackson, anerkender jeg, at han har haft en enorm betydning for musikken. Og jeg anerkender også, at andre – selv skiderikker – kan frembringe verdenskunst.

Jeg tør ikke tænke på, hvordan verdenskunsten ville have set ud, hvis f.eks nogle af renæssancens største kunstnere var falder i unåde i samtiden?

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg mener ikke at jeg har nedgjort deres kunst. Jeg har sat alvorlige spørgsmålstegn ved deres karakter. Det er korrekt. Og det smitter af på min opfattelse af deres kunst. Men at sætte lighedstegn ved kedelig kunst og kunstnere med et sundt moralsk kompas er jo helt ude i hampen. Det omvendte ligeså. 

Jeg synes bare vi er ret hurtige til at tilgive og vende det blinde øje til, når vi snakker om talent/berømtheder og hvad de ellers har af perversiteter. Det er som om det er OK fordi de er dem de er. Det har jeg det altså stramt med. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
underdog40 skrev, for 14 timer siden:

Jeg mener ikke at jeg har nedgjort deres kunst. Jeg har sat alvorlige spørgsmålstegn ved deres karakter. Det er korrekt. Og det smitter af på min opfattelse af deres kunst. Men at sætte lighedstegn ved kedelig kunst og kunstnere med et sundt moralsk kompas er jo helt ude i hampen. Det omvendte ligeså. 

Jeg synes bare vi er ret hurtige til at tilgive og vende det blinde øje til, når vi snakker om talent/berømtheder og hvad de ellers har af perversiteter. Det er som om det er OK fordi de er dem de er. Det har jeg det altså stramt med. 

Jeg ved ikke hvad der er sandt  eller falsk. Men den dokumentar er jo designet til at dømme ham

Del dette indlæg


Link til indlæg

Har set den dokumentar...og det er sgu` hård kost.

Jeg ved ikke hvad der er sket, det ved de færreste heldigvis.

Det står tilbage for mig, at MJ havde et underligt forhold til børn, og det forekommer mig underligt, at dette først kommer rigtigt frem nu.

Jeg ved godt, at der har været retsager og forlig og den slags, men alligevel.

MJ`s musik har ikke være så interessant i mine ører siden anklagerne. Det fungerer bare ikke for mig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
kunforsjov75 skrev, for 11 timer siden:

Jeg ved ikke hvad der er sandt  eller falsk. Men den dokumentar er jo designet til at dømme ham

Vi sætter kun spørgsmålstegn ved det fordi der evt ligger en økonomisk gevinst fra dem der peger fingre. Havde det været en familiefar fra Mors havde vi straks fordømt hans handlinger og kaldt på medicinsk kastration. 

Loven er lige for alle. Uanset om du har skrevet en god bog, fantastisk sanger eller været på månen. Den der selektive retfærdiggørelse er i mine øjne forkert. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C

Jeg tænker

Vi kan tilgive rigtig meget . Som i rigtig meget - i kunstens navn. Der er som bekendt ikke langt fra gal til genial.  Vi kan også se igennem fingre med meget - hvis personen vel og mærke giver en masse af sig selv. Stor kunst, fantastisk musik, Fremragende sportspræstationer, litteratur som får os til at forlade vores trivielle hverdag og gøre livet noget lysere - i det mindste nogle øjeblikke.

Jeg tror ikke på at man kan skabe stor kunst og epokegørende videnskabelige teorier - uden at have en "skæv" side. Uden at have massive skygger som ikke kan blændes ind i det " almindelige " Det der godt kan tolereres blandt meningmand

Jeg tror godt de fleste kan bære over med om en mand er nazist/fascist/morder/bedrager og svindler osv. Bare de har skabt noget stort. Noget uforglemmeligt

MEN der er en`ting som rammer tilgivelsens loft. 

Og det er pædofili. 

Dette kan ingen se igennem fingre med . Eller også kan de men vil ikke give udtryk for det udadtil. For så bliver de lynchet.

Det er sådan det er og sådan det ( måske ) også skal være.

Det er bare en observation Jeg har gjort mig og jeg har ingen umiddelbar holdning til  hvad der bør tilgives/ ses gennem fingre med eller ej. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man er vist ret begrænset i hvilken musik man kan høre, hvis man ikke vil høre musik lavet af personer der har begået grimme ting. Elvis fik ofte nogle piger fra publikum med efter koncerterne, der var ingen der tjekkede om de var over 16, produceren til Lennons "Imagine" er dømt (for mord tror jeg det er), osv..osv.. 

At Michael Jackson havde et mærkelig psyke og at han nok har begået pædofili, ændrer ikke ved at han i min optik har lavet noget fantastisk musik. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lady C skrev, for 23 minutter siden:

JMEN der er en`ting som rammer tilgivelsens loft. 

Og det er pædofili. 

Dette kan ingen se igennem fingre med . Eller også kan de men vil ikke give udtryk for det udadtil. For så bliver de lynchet.

Det er sådan det er og sådan det ( måske ) også skal være.

Det er bare en observation Jeg har gjort mig og jeg har ingen umiddelbar holdning til  hvad der bør tilgives/ ses gennem fingre med eller ej. 

Der er to ting, ovennævte og falske anklager om samme! Har intet tilovers for pedofile, overhovedet!

Dem der kommer med bevist falske anklager om sexovergreb bør brænde i helvede til evig tid. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
underdog40 skrev, for 1 time siden:

Vi sætter kun spørgsmålstegn ved det fordi der evt ligger en økonomisk gevinst fra dem der peger fingre. Havde det været en familiefar fra Mors havde vi straks fordømt hans handlinger og kaldt på medicinsk kastration. 

Loven er lige for alle. Uanset om du har skrevet en god bog, fantastisk sanger eller været på månen. Den der selektive retfærdiggørelse er i mine øjne forkert. 

Jo men mener. Du ville også kunne lave en dokumentar om, hvor forkerte de rygter er. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lady C skrev, for 5 timer siden:

Jeg tænker

Vi kan tilgive rigtig meget . Som i rigtig meget - i kunstens navn. Der er som bekendt ikke langt fra gal til genial.  Vi kan også se igennem fingre med meget - hvis personen vel og mærke giver en masse af sig selv. Stor kunst, fantastisk musik, Fremragende sportspræstationer, litteratur som får os til at forlade vores trivielle hverdag og gøre livet noget lysere - i det mindste nogle øjeblikke.

Jeg tror ikke på at man kan skabe stor kunst og epokegørende videnskabelige teorier - uden at have en "skæv" side. Uden at have massive skygger som ikke kan blændes ind i det " almindelige " Det der godt kan tolereres blandt meningmand

Jeg tror godt de fleste kan bære over med om en mand er nazist/fascist/morder/bedrager og svindler osv. Bare de har skabt noget stort. Noget uforglemmeligt

MEN der er en`ting som rammer tilgivelsens loft. 

Og det er pædofili. 

Dette kan ingen se igennem fingre med . Eller også kan de men vil ikke give udtryk for det udadtil. For så bliver de lynchet.

Det er sådan det er og sådan det ( måske ) også skal være.

Det er bare en observation Jeg har gjort mig og jeg har ingen umiddelbar holdning til  hvad der bør tilgives/ ses gennem fingre med eller ej. 

 

Så i den forbindelse gør det ikke det store indtryk, at nazisterne var ansvarlig for massedrab på seks-syv millioner jøder.

Og desuden ansvarlig for hundrede tusinder af russere, sigøjnere, englændere, franskmænd, amerikanere og så videre blev slået ihjel.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Man kan ikke skilde kunsten og kunsteren.

Spørg dig selv, hvilket maleri vil du helst have. En Picaso eller det Jørgen nede fra tanken har malet?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Bear skrev, for 6 timer siden:

produceren til Lennons "Imagine" er dømt (for mord tror jeg det er), osv..osv.. 

 

Phil Spector - skaberen till "The wall of sound". En af de rigtigt store indenfor popmusikkens udvikling. Og gal. Han myrdede en tilfældig kvinde han tog med hjem. Og sidder i fængsel.

Del dette indlæg


Link til indlæg
TommyHansen skrev, for 1 time siden:

 

Så i den forbindelse gør det ikke det store indtryk, at nazisterne var ansvarlig for massedrab på seks-syv millioner jøder.

Og desuden ansvarlig for hundrede tusinder af russere, sigøjnere, englændere, franskmænd, amerikanere og så videre blev slået ihjel.

Hvoraf mange mange mange børn.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
TommyHansen skrev, for 3 timer siden:

 

Så i den forbindelse gør det ikke det store indtryk, at nazisterne var ansvarlig for massedrab på seks-syv millioner jøder.

Og desuden ansvarlig for hundrede tusinder af russere, sigøjnere, englændere, franskmænd, amerikanere og så videre blev slået ihjel.

Hvor har Jeg skrevet at det ikke gør det store indtryk ?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lady C skrev, for 50 minutter siden:

Hvor har Jeg skrevet at det ikke gør det store indtryk ?

Du skrev:

Jeg tror godt de fleste kan bære over med om en mand er nazist/fascist/morder/bedrager og svindler osv. Bare de har skabt noget stort. Noget uforglemmeligt

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Lady C
TommyHansen skrev, for 4 minutter siden:

Du skrev:

Jeg tror godt de fleste kan bære over med om en mand er nazist/fascist/morder/bedrager og svindler osv. Bare de har skabt noget stort. Noget uforglemmeligt

Ja men det er ikke det samme som at skrive at det ikke gør det store indtryk. 

Min observation / mit indtryk er at de fleste mennesker godt kan bære over med eksempelvis en mand som Knut Hamson ( som der bla.a. er refereret til i denne tråd ) selvom han på et tidspunkt bekendte sig til nazismen. Dermed ikke sagt at det ikke gør indtryk eller at det ikke er svært at bære over med det - men det kan lade sig gøre at tilgive. 

Men var knut hamson f.eks. pædofil oveni - var han udelukket fra tilgivelse.

Det er mit indtryk - ikke den endegyldige sandhed.   

Men havde 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det gælder for alle forbrydelser at de helst skal straffes når de sker.

Holocaust var en ganske forfærdelig forbrydelse. Alligevel kan jeg ikke følge den tankegang at man skal fængsle 90-årige og prøve at få dem til at tilstå at de deltog i noget engang i deres ungdom. Man siger at det er af hensyn til retsbevidstheden. Muligvis, men jeg synes egentlig at det menneskelige hensyn bør veje tungere. Selv forbrydere der har gjort forfærdelige ting, er mennesker. De kan have haft en psykisk brist, og det er ikke til at grave op i.

Men vi skal selvfølgelig lære af forbrydelser og prøve at forstå, hvorfor sådanne ting sker.

 

Når det gælder Michael Jackson, var der givet vis en psykisk brist, men om det der bliver sagt nu er rigtigt eller ej, ved jeg ikke, og jeg kan ikke gå ind for at man sviner en død man til.

Redigeret af Lake

Del dette indlæg


Link til indlæg

MJ er ikke blevet dømt dengang og da han nu ikke er her mere, kan han jo ikke dømmes, hvis han har gjort noget.

Man interviewer familierne men er kilderne troværdige og findes der nogle klare beviser?

Så længe beviset mangler er det svært..

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...