Hop til indhold
Claire

Jeres værste fordomme?

Recommended Posts

Fordomme lever i bedste velgående, især i Danmark(<-- en fordom), og ofte kan jeg finde dem enormt underholdende.
Jeg tror vi alle bliver mødt af fordomme, omend nogle tænker mere over det end andre.

Jeg er indrømmet, et meget fordomsfuldt menneske, pinligt meget, det er ikke noget jeg tænker over i hverdagen og jeg føler heller ikke, at jeg er fordomsfuld over for den enkelte person, alle mennesker har som udgangspunkt en "lige chance" hos mig.
Men for grupper.. Dér er jeg fordomsfuld.
Jyder er langsomme, Københavnere er "smart i en fart" smarte, fynboer er... ligegyldige. Overvægtige mennesker har rygrad som vandmænd, toptunede sportsmennesker har lavt selvværd, racister er førtidspensionister og/eller u-udannede, polakker stjæler min cykel, nordmænd går ikke i bad, islændige er gudelignede supermodeller med perfekt hud og svenskere er metroseksuelle skabsbøsser.
Jeg tror det er meget sundt, at tage sine egne fordomme op til overvejelse engang i mellem, jeg har f.eks. "altid" forbundet tyskere med nogle der bare spiser pølser -dagen lang! Men så sidder jeg og læser avisen og opdager til min store overraskelse, at Tyskland er et af de lande i verden, med flest vegetarer! Der kan man bare se. (Ja, jeg er også fordomsfuld over for vegetarer, de tror de er bedre end alle andre -No surprise at Sverige ligger endnu højere på listen over vegetarer) 

Hvad er jeres værste fordomme?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Spot on. Og det er vel ikke bare fordomme. Der er vel et gran af sandhed. Fordomme skal jo opstå af et eller andet. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Lars Boca skrev, Lige nu:

Spot on. Og det er vel ikke bare fordomme. Der er vel et gran af sandhed. Fordomme skal jo opstå af et eller andet. 

Picard-Facepalm.jpg

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Alle dem der kommer fra lande øst for de tyske og østrigske grænser stjæler alt hvad de kan få fingrene i.

ALT er forbudt i Sverige.......og lovovertrædelser straffes som minimum med "fängelse"

Alle dem der bor mellem de to betalingsanlæg på broerne er københavnere.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Butch skrev, for 25 minutter siden:

 

Alle dem der bor mellem de to betalingsanlæg på broerne er københavnere.

 

Det er ikke en fordom, det er FAKTA!!! :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Fordomme er at generalisere.....

Jeg havde engang en fysikprofessor som underviser, han sagde at vi alle er tvunget til at handle på generaliseringer, i livet og i videnskabens verden. Når vi så støder på oplevelser som afviger fra dette, så skal vi bide mærke i afvigelsen fra det generelle, ellers bliver vi ikke klogere. Og det var så han sagde dengang, lige det sidste som Pia K. havde glemt.

Man kan vel næsten sige at hvis man glemmer at bide mærke i afvigelserne fra det generelle, så bliver det til fordomme.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Tass

fordomme.... tjah, tjoh... et par af de gængse, ikke nødvendigvis mine egne.

Gode mennesker har det altid godt. (nok den jeg hader mest af alle)
Alle mennesker ønsker ærlighed, men er det ikke selv.
Alle håndværkere snyder, eller springer over hvor gærdet er lavest
Alle motorcyklister kører som sindsyge
 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Sparkster

Hmmm interessant emne.

Den dummeste fordom jeg har; Et menneske der kan hade et andet menneske baseret på religion og/eller hudfarve, hader fordi de ikke har evnen eller intellektet til at gøre andet overfor noget de ikke forstå. Dette er en utroligt farlig tankegang da man hurtigt tager sig selv i at tænke "ja ja, din tosse" og pludseligt er DF et af landets største partier.

Og i den mindre skræmmende ende; Svenskere er livsfarlige på danske motorveje, de kører fint i Sverige, men her... de er livsfarlige, det er en fordom/generalisering baseret på virkelige begivenheder (tag ikke fejl, kære svenske læser... har intet imod dig, eller din bil - bare den ikke er placeret på en dansk motorvej). Vi har faktisk et udtryk i den del af min familie der bor på sydsjælland - "At lave en svensker" - Det betyder at man har væltet sin trailer og der er øl ud over hele E47... det er vist en fordum.

Tilføjelse: Folk skal stemme på det de vil, det er et privilegium vi har og skal beholde, vil ikke angribe nogen for at stemme det de gør.

Redigeret af Sparkster

Del dette indlæg


Link til indlæg

Mænd der køber sex kan ikke score en pige uden at betale for det.  

Kvinder kan ikke kører bil.

Redigeret af AalborgLook

Del dette indlæg


Link til indlæg

Folk der ikke anvender nutids -r korrekt er hjernelamme.

Det, samme gælder, folk der ikke bruger, komma korrekt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg er i hvert fald enig i, at fynboer er ligegyldige. Hver og en - uden undtagelser. Og københavnere er smart ass der taler før de tænker - alle sammen. Jyder lader som om de er langsomme, men der er bare for at snøre fynboer og københavnere. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er nok nærmere en karakterbrist hos mig, end en fordom, men sådan i momentet, når tilliden til en selv er umiskendelig høj, så kan jeg fange mig selv i, at betragte mig så lutret og afbalanceret at jeg er uden fordomme. Jo, lidt at arbejde med der!


Ellers vil jeg sige, at mennesket jo nok har det med at skematisere og putte i bokse. Det er vel naturligt nok for at kunne begribe indtryk, at man til nøds simplificerer. Bevidstheden om at det er det man gør er dog essentiel og at man så efterfølgende bearbejder, reflekterer og gør op med fordommen, sådan ja, måske fragmenterer sin påstand for siden at sætte den sammen til noget mere velovervejet og brugbart, er faktisk ikke en uskøn proces i mine øjne.

Del dette indlæg


Link til indlæg
anon skrev, for 5 timer siden:

Mænd fra Aalborg har tissemænd der er 4,6 cm længere end landsgennemsnittet. 

Det er da vist mere et ønske end en fordom - og fakta er det vel næppe :-) Ellers må jeg prøve de kanter snart :-) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nihil skrev, for 2 timer siden:

Det er nok nærmere en karakterbrist hos mig, end en fordom, men sådan i momentet, når tilliden til en selv er umiskendelig høj, så kan jeg fange mig selv i, at betragte mig så lutret og afbalanceret at jeg er uden fordomme. Jo, lidt at arbejde med der!


Ellers vil jeg sige, at mennesket jo nok har det med at skematisere og putte i bokse. Det er vel naturligt nok for at kunne begribe indtryk, at man til nøds simplificerer. Bevidstheden om at det er det man gør er dog essentiel og at man så efterfølgende bearbejder, reflekterer og gør op med fordommen, sådan ja, måske fragmenterer sin påstand for siden at sætte den sammen til noget mere velovervejet og brugbart, er faktisk ikke en uskøn proces i mine øjne.

Og straks dannede jeg mig fordommen at du, til fester, er "den der" person som, når alle andre spiser kage, galer op om hvor meget dårligt sukker der er i kagen. Du ved.. Der hvor man bare tænker, "vi ved godt det er usundt,  luk r*ven og spis noget kage?" :P 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Nihil skrev, for 8 minutter siden:

Haha @Ida sunshine, her sidder jeg og tyrer pistacienødder til en før morgenmad - hvorledes førdømmer du det??

 

Hm. Det gør jeg ikke?  Men jeg kom til at tænke på, at jeg ikke har smagt pistacie is i mange år :P

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
FritidsQ skrev, for 59 minutter siden:

Det er da vist mere et ønske end en fordom - og fakta er det vel næppe :-) Ellers må jeg prøve de kanter snart :-) 

Man ku sige at det er en pæn måde at udtrykke fordomme for alle andre mænd end dem fra Aalborg.  

Og du er meget velkommen :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...