Hop til indhold
Guest Liderlig-fyr

Kontantløs samfund

Recommended Posts

sølvpapirshat skrev, for 14 timer siden:

Kan man bruge MP eller Swipp, hvis dankortet går ned?

Det kommer an på hvad problemet er og hvilket kort du har forbundet med din MobilePay. Hvis Nets er nede (hvilket oftest er problemet herhjemme) så er der rigtig mange virksomheder, der ikke vil kunne tage imod betalinger, medmindre de bruger en anden indløser hvor VISA-delen af dankortet kan bruges til indløsning i stedet.

Er det din bank der har problemer vil du sandsynligvis kunne bruge dit kort, men ikke bankoverførsler, da betaling bliver sat i kø fra indløseren til når banken igen er klar.

Swipp er bankoverførsler, så det er ikke berørt af dine kort.

Del dette indlæg


Link til indlæg
sølvpapirshat skrev, for 15 timer siden:

Kan man bruge MP eller Swipp, hvis dankortet går ned?

nej ikke altid :) det oplevede jeg i esbjerg - kunden kunne ikke hæve på kortet i automat eller butikker og MP der var tilknyttet samme kort gik ikke igennem..... det endte med bankoverførsel :)

Redigeret af Jasmin

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jasmin skrev, den 19/2/2016 at 10:54:

nej ikke altid :) det oplevede jeg i esbjerg - kunden kunne ikke hæve på kortet i automat eller butikker og MP der var tilknyttet samme kort gik ikke igennem..... det endte med bankoverførsel :)

Jeg tør næppe tænke på, hvad der kommer til at stå på min konto opgørelse. "Jasmin's bare ende" eller måske "bar røv". Uden kontanter må vi handle in naturalier. Mangler du en lettere brugt kondi cykel?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et sted i min gamle kontooversigt står det et par mobile pay transaktioner med glædespiger som modtagere. Jeg er umiddelbart ikke sønderligt bekymret for posterne udgør blot en nål i høstakken over min privatøkonomi, men man ved aldrig om det nogensinde kan nappe en i halen en gang i fremtiden. Det kræver blot en målrettet søgning.

Den kontantløse samfund er endnu et skridt mod det privatløse samfund, hvor min økonomi og mine penge (som også er en del af min intimsfære) bliver til data og metadata der kortlægger mit adfærd og forbrug. Mobile pay er smart for mig, men det er værdifuld viden for bankerne. De ved hvilken type forretninger jeg bruger oftest, om jeg foretrækker Irma eller Brugsen, hvor ofte jeg går på cafe og hvor mange personlige transaktioner jeg modtager og sender. Det er foder til big data.

Så nå jeg stadig foretrækker at købe en rygmassage eller hyggestund med kontanter, så er det især for ikke at efterlade noget digitalt aftryk på sengen. :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tip Toe har fat i noget af det rigtige. Hvorfor skal vi overvåges i alle ender og kanter? Én ting er at politi, efterretningstjenester og andre lignende myndigheder overvåger os i stor (og sandsynligvis) ubrugelig stil for at fange kriminelle og terrorister (det er en lang besværlig og relevant diskussion, men lad den ligge); noget ganske andet er når private virksomheder begynder at opsamle data om os (ofte helt ukontrollerbart) og bruge dem i markedsføringsøjemed, eller når de handler med dem.

Jeg prøver, at minimere mine digitale aftryk og netop når det handler om vor fælles interesse, betaler jeg med kongen (dronningens) mønt. Jeg benytter aldrig facebook til at logge ind på andre tjenester, det skal da være bare en anelse besværligt for dem.

De eneste aftryk jeg vil efterlade i sengen er de aftryk, der kommer efter to menneskers intime samvær.

 

Mvh OT, der ikke er paranoid, han ved de overvåger ham.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Tip toe skrev, for 12 timer siden:

 

Den kontantløse samfund er endnu et skridt mod det privatløse samfund, hvor min økonomi og mine penge (som også er en del af min intimsfære) bliver til data og metadata der kortlægger mit adfærd og forbrug. Mobile pay er smart for mig, men det er værdifuld viden for bankerne. De ved hvilken type forretninger jeg bruger oftest, om jeg foretrækker Irma eller Brugsen, hvor ofte jeg går på cafe og hvor mange personlige transaktioner jeg modtager og sender. 

Du vil nok for alvor blive paranoia den dag du får hende den unge med de store bryster som bankrådgiver, så ved du banken har luret dig.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Oldtimer skrev, for 1 time siden:

Tip Toe har fat i noget af det rigtige. Hvorfor skal vi overvåges i alle ender og kanter? Én ting er at politi, efterretningstjenester og andre lignende myndigheder

Mvh OT, der ikke er paranoid, han ved de overvåger ham.

Nej alle deres forbandede cookies der bruges på diverse sider, som samler personlige oplysninger om brugerne. Nogle SVIN.

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg
Midtj skrev, for 35 minutter siden:

Du vil nok for alvor blive paranoia den dag du får hende den unge med de store bryster som bankrådgiver, så ved du banken har luret dig.

I wish. Min bankrådigver er ikke typen jeg har lyst til at svede sammen med. Jo, hvis sveden opstår når jeg løber væk. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Kan huske jeg engang så et afsnit af Luksusfælden, hvor en ung mand havde ustyrligt svært ved at styre sit forbrug.

Da økonomerne gennemgik flere års regnskab, sagde de at det var svært at få overblik grundet mange kontanthævninger...

hm hm ja ja. :) Hvad tænker man så...?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Heine skrev, den 18/2/2016 at 10:51:

Et kontantløst samfund er et fattigt samfund, og kun I kontrollanternes interesse. Som det er nu kan din bank/kommune/Skat til enhver tid følge ALLE dine transaktioner på dit Visa/Dankort - kontooverførsler mobilepay o.s.v.

 

Hvis man vil leve i et skattefinansieret velfærdssamfund, så er man nok nødt til at leve med at SKAT kan overvåge og tjekke finansielle transaktioner, ellers ender vi som Grækenland hvor skatteindbetalinger nærmest foregår på frivillig basis. 

Jeg har ikke noget problem med elektronisk betaling, jeg bruger det flittigt, og især på steder hvor jeg kunne have en mistanke om at der blev lavet sort arbejde. Hvis alle insisterede på at ville betale elektronisk, ville mulighederne for at lave sort arbejde blive mindre, og det ville give flere penge til velfærd/skattelettelser/sundhed/ældre osv.. til glæde for os alle.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Midtj skrev, for 18 timer siden:

Jeg tør næppe tænke på, hvad der kommer til at stå på min konto opgørelse. "Jasmin's bare ende" eller måske "bar røv". Uden kontanter må vi handle in naturalier. Mangler du en lettere brugt kondi cykel?

haha - bare Jasmin :) Så tarvelig er jeg trods alt heller ikke at jeg lige frem kender mit MP navn for Jasmins sex-paradis eller noget i den stil :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst
Jasmin skrev, den 22/2/2016 at 13:41:

haha - bare Jasmin :) Så tarvelig er jeg trods alt heller ikke at jeg lige frem kender mit MP navn for Jasmins sex-paradis eller noget i den stil :) 

Hmmm ... "jasmin" er jo også lidt afslørende, ikk'? Er der ikke mulighed for at vælge noget helt kønsløst som "Tage's Autocenter" eller "Børges Bodega" ?

Altså "Suzy's Analudbloknings Center" (e.lign.) er jo ikke ligefrem et diskussions emne man har lyst til at bringe op med hverken kone, bankrådgiver eller alt muligt andet som jo dukker op på FB, google osv. i disse digitale tider.

Personligt bruger jeg kun kontanter ... cash is king!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

min gamle nokia kan slet ikke klare alt det nymodens,

så jeg går ind for de kolde kontanter,

ps. jeg er heller ikke på FB

Del dette indlæg


Link til indlæg
lases skrev, for 40 minutter siden:

min gamle nokia kan slet ikke klare alt det nymodens,

så jeg går ind for de kolde kontanter,

ps. jeg er heller ikke på FB

Så er vi da 2 herinde der har gamle telefoner, og som ikke er på Fjolsbog. 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Playful

Kontanter er en form for frihed som vi virkelig vil savne, når vi ikke har den mere. Et andet aspekt i det kontantløse samfund er, at hvis centralbanker sætter renterne langt under nul, og det lige pludselig har mærkbar omkostninger at have penge i banken. Der vil i et kontantløs samfund ikke være muligt at hæve pengene hvis man er utilfreds. Man vil kun kunne flytte fra en bank til en anden. Hvis alle banker så følger same gebyrpolitik så er man jo låst. Det er endnu en måde for regeringer at stimulere forbrug på, fordi man kun kan få penge ud ved at bruge dem.  Der vil være inflation i værdigenstande, fordi folk vil løbe rundt og købe "ting" før pengene mister værdi. Uden den medfølgende lønpres vil det starte en dyb stagflation = inflation i en stagnerende økonomi.

En anden aspekt er, at hvis finansverdenen har problemer, så kommer der ikke run på bankerne. Hvis banken så går ned, så held med at få pengene ud. Husk Cypern. Bail ins are coming :???: 

Alt dette har været luftet mange gange, men jeg frygter, at denne gang er det kommet for at blive. Bemærk alle de historier i medierne: i USA overvejes det at afskaffe 100$ sedler for at bekæmpe terrorisme/kriminalitet. EU overvejer det same med 500 Euro. Snart vil der også være historier om at pædofili og menneskehandel ikke ville finds hvis der ikke var kontanter. Befolkninger vil så selv kræve at deres regering gør noget ved det, og voila løsningen vil være et kontantløst samfund.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Jasmin skrev, den 22. februar 2016 at 13:41:

haha - bare Jasmin :) Så tarvelig er jeg trods alt heller ikke at jeg lige frem kender mit MP navn for Jasmins sex-paradis eller noget i den stil :) 

Jeg har mere end et par gange været med drengene nede i 7th Heaven for at nyde en kold øl og en varm private dance.

Når man svinger dankortet dernede, så står der vidst "gizmo" på kontoudtoget. Sådan gøres transaktionen utrolig kedelig i dokumentationen.

"gizmo" er åbenbart noget man kan bruge mange penge på. :D 

Del dette indlæg


Link til indlæg
T.Hansen47 skrev, den ‎17‎-‎02‎-‎2016 at 10:38:

Det er uforståeligt for mig at nogen kan synes at kontanters forsvinden er en god ting......

Det betyder jo at ALT hvad vi foretager os af økonomiske transaktioner bliver registreret et eller andet sted, for senere at blive brugt IMOD os.

Det er virkelig et farligt skridt ned ad den vej der hedder Big Brother......1984......total kontrol med borgerne.

Folk der er på overførselsindkomster er især sårbare, da de forskellige kommuner nådesløst forlanger indblik i deres økonomi og hvis de finder det mindste galt straffer så hårdt de kan....

Det bliver allerede brugt mod os SKAT kan til enhver tid gå ind på tilfeldige bankkonti uden dommerkændelse

parkering København har fri tilgang til hvor du opholder dig i København med det nye p system

så overvågnings samfundet lever i beste velgående

Del dette indlæg


Link til indlæg
Hot6 skrev, den 26/2/2016 at 18:55:

Hmmm ... "jasmin" er jo også lidt afslørende, ikk'? Er der ikke mulighed for at vælge noget helt kønsløst som "Tage's Autocenter" eller "Børges Bodega" ?

Altså "Suzy's Analudbloknings Center" (e.lign.) er jo ikke ligefrem et diskussions emne man har lyst til at bringe op med hverken kone, bankrådgiver eller alt muligt andet som jo dukker op på FB, google osv. i disse digitale tider.

Personligt bruger jeg kun kontanter ... cash is king!

I opsætningen af Mobile Pay kan pigen gå ind og ændre sit navn til noget der er passer til dine normale transaktioner. Der er ingen grænse for hvor ofte man kan gøre det. Jeg har selv bedt om det et par gange. Jeg er nemlig heller ikke så pjattet med at min bank kan se, at jeg køber fisse, så jeg har bedt om at navnet blev ændret til Netto, Q8 og sådan noget. Det fungere fint. 

Der er ingen tvivl om, at de piger der modtager Mobile Pay også betaler skat, så det er jo også blevet nemt af fravælge sort arbejde, hvis man har en kæphest i det. 

 

Joret

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...