Hop til indhold
Guest Liderlig-fyr

Kontantløs samfund

Recommended Posts

Guest Liderlig-fyr

http://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/teknologi/df-danmark-er-ikke-parat-til-at-leve-uden-kontanter/5948873

Vi har haft debatten før, men der er virkelig løbet meget vand igennem åen siden. Kontanterne er i den grad forsvundet ! Den lille frisør, massør, negletekniker og diverse andre med få transaktioner hvor Dankort var for dyrt har nu mulighed for Swipp og Mobilepay. Hvis man anno 2016 ikke tror på kontanterne forsvinder er man altså ret naiv!

Hvad vil det have af konsekvenser? primært med henblik på EG kerneområde prostitution :-)

Sort arbejde

Bliver oftest af betalt af kontanter. Det skal fremadrettet betales i Euro eller anden valuta så. Det bliver bl.a besværliggjort af alle Automater ikke har Euro og dernæst at automaten kun spytter 20 eller 50 euro sedler ud. Så springet er fra 150 til 300 kr uden mulighed for returpenge. Næste problem er at bruge de sorte Euro butikker etc tager ikke længere imod dem. (så det vil blive ferier etc kun) Vil sort arbejde blive mindsket?

Pigerne forretning

Jeg kunne snildt forestille mig en del af Pengene som bliver brugt på Piger stammer fra sort arbejde. Det vil vel langt henad vejen svinde ind? altså brugt færre Penge på Piger.

østpiger og sugardating

Her har vi vel primært med sorte penge at gøre? Vil en østpige oprette konto bøvle med moms og skat og alt det der, hvis hun er her i kort tid? gider hun i det hele taget være her hvis hun fuldstændig uretfærdig skal til at betale moms og skat? (så er andre lande vel bedre) Altså hvis hun skriver 80 euro cool cash i hendes annonce, så har hun dæleme serveret sig selv på et sølvfad til skat :-D (skulle dog ikke undre hvis de overså det)

Prisen

Hvad tænker i der vil ske med den? Hvis eksempelvis Østpigerne og sugardating bliver reduceret falder konkurrencen velsagtens? altså pånær Mændene begynder at bruge væsentlig færre Penge ;-) Nu kører Danske Piger velsagtens alt efter bogen.. men hvis man nu antog der var en enkelt 1000 kr seddel i ny og næ som ikke fandt vej til kasserapporten og Pigen havde regnet den 1000 kr seddel lidt ind i sin løn.. 3000 kr forventet overskud efter udgifter som der betales moms og skat af +1000 jydedollars for en dags arbejde. Tja de 3000 kr bliver jo reduceret til et kedeligt beløb det kender vi jo :x Men de 1000 jydedollars opvejer det, så lønnen bliver fornuftig nok. Såfremt jydedollarsene forsvinder vil hendes overskud i stedet blive 4000 kr men det vil jo stadig blive kraftig reduceret af moms og skat! (og dermed ikke være så sjovt) vil hun så stadig være varm sexkilling for den reducerede løn? eller skal prisen stige for at gøre det det værd igen?

( lad nu være med at lægge noget i det specifikke tal jeg skriver! jeg har ingen anelse om beløbenes størrelse! det skal kun vise et eksempel på det måske er den lille ekstra sorte skilling som gør indtægten acceptabel i forhold til arbejdsindsatsen)

Personligt er jeg meget i tvivl om hvad der vil ske. Men er ikke i tvivl om det vil ske omvæltninger i prostitutionsbranchen og sort arbejde generelt. For dem som kører hæderlige eller nogenlunde hæderlige firmaer tror jeg det bliver en fordel.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg ser frem til det.... 

Jeg bruger Mobile Pay og omkring 1/3 af mine kunder betaler på den måde - det er nok ca 50% af min indtjening for det er oftest dem der køber for 1500-2000 kr der betaler sådan... småbeløbene er som regel kontant... 

jeg synes MP ect  er fabelagtigt.... 

1: jeg ligger ikke inde med penge når jeg er på vagt  OG

2: jeg slipper for at rende i banken der ligger 20 km fra min bopæl for at sætte kontanterne ind på kontoen..... 

 

Så by all means.... bring it on :) Jo færre kontanter jo bedre hvis man spørger mig :) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er uforståeligt for mig at nogen kan synes at kontanters forsvinden er en god ting......

Det betyder jo at ALT hvad vi foretager os af økonomiske transaktioner bliver registreret et eller andet sted, for senere at blive brugt IMOD os.

Det er virkelig et farligt skridt ned ad den vej der hedder Big Brother......1984......total kontrol med borgerne.

Folk der er på overførselsindkomster er især sårbare, da de forskellige kommuner nådesløst forlanger indblik i deres økonomi og hvis de finder det mindste galt straffer så hårdt de kan....

Del dette indlæg


Link til indlæg

Et kontantløst samfund er et fattigt samfund, og kun I kontrollanternes interesse. Som det er nu kan din bank/kommune/Skat til enhver tid følge ALLE dine transaktioner på dit Visa/Dankort - kontooverførsler mobilepay o.s.v.

"Hvis du ikke gør noget forkert - så er det jo ikke noget problem"... tjah - hvis vi nu bare tager vores eget lille samfund her - hvor mange er så på med navn og adresse ?

Det kontantløse samfunds ulemper overstiger så langt fordelene ved begrænsninger af sort arbejde med mere. Det kontantløse samfund e et skridt mod sindelagskontrol og indførelse af politiske korrekthed i sin mest absurde form

Det er en uskik og bør bekæmpes med alle til rådighed stående midler !

Dixi....

Del dette indlæg


Link til indlæg
T.Hansen47 skrev, for 24 minutter siden:

Det er uforståeligt for mig at nogen kan synes at kontanters forsvinden er en god ting......

Det betyder jo at ALT hvad vi foretager os af økonomiske transaktioner bliver registreret et eller andet sted, for senere at blive brugt IMOD os.

Det er virkelig et farligt skridt ned ad den vej der hedder Big Brother......1984......total kontrol med borgerne.

Folk der er på overførselsindkomster er især sårbare, da de forskellige kommuner nådesløst forlanger indblik i deres økonomi og hvis de finder det mindste galt straffer så hårdt de kan....

Helt enig !!!!!!! Alle de elektroniske tiltag som MP, Swipp,  osv er da super supplementer til de eksisterende betalingsmidler og de kommer da uden tvivl også til at begrænse brugen af kontanter - men kontanter skal fortsat være tilgængelige som et gyldigt betalingsmiddel. Vi skal passe på, at vi ikke, i funktionalitetens hellige navn kommer til at fuldstændig fjerne vores frihed.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg tænkte faktisk på en anden ting en anden dag. Hvad med turismen? Der er vel stadig en del turister,  der kommer fra lande, hvor kort ikke er lige så udbredt. Hvad skal de så gøre? Jeg siger nej tak til et totalt kontantløst samfund, men hilser da mulighederne for mp velkommen.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr

Nu er det butikkerne der ihærdig kæmper for at få dem ud af markedet...

Forsvinder kontanterne fra butikkerne og du kan betale elektronisk overalt giver det ikke megen mening længere at opretholde hele kontant maskineriet. Det vil forsvinde når butikkerne vinder.

En lidt anden vinkel... 74,1 % er sidste opgjorte samlet totale skattetryk i Danmark. FULDSTÆNDIG ABSURD HØJT!!!!!!

Den enste årsag til der ikke er væsentlig større modstand imod det Tyranni er folk tænker "nå ja, kan jo altid lige tjene nogle af de sjove penge" og "jeg får lige en sort håndværker til at lave det"

Altså bliver der i højere grad betalt moms og skat af alt og du ikke kan tjene sjove penge samt du skal betale fuld pris for serviceydelser... ja så kommer folk sgu nok op af sofaen!!! eller i hvert fald over 50 % af Danskerne der vil have reduceret skatte/afgift tyranniet betragteligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Der vil være måder at omgå overvågning, selv i et kontantløs samfund, i form af f.eks. gavekort til butikker/storcentre, gave/engangs-VISA, taletidstelefoner, bitcoins og der er sikkert flere ting. Uanset hvad ser jeg ikke overvågning som det store problem, det bliver bare mere besværligt ikke at blive forfulgt.

I forhold til turister er løsningen den samme som ovenstående, hvor man i lufthavnen eller hjemmefra køber et "Turist Dankort" med X kr. på og så er den skid slået.

Mit problem er ikke digitaliseringen, men at Gestapo/Stasi-lignende overvågning åbenbart er på mode igen. Hvad andre lande gør kan vi godt glemme alt om at have indflydelse på, men vi kan gøre noget ved hvad der sker i Danmark og det skal vi blive ved med.

Jeg er glad for at høre at GPer som Jasmin har taget nye betalingsmuligheder til sig. Uanset om man er GP eller ej så har jeg meget lidt til overs for folk der snyder i skat, så hvis det betyder at østpigerne får svært ved at tjene penge, så er det bare ærgerligt.

Så, min holdning: Jeg vil gerne af med kontanterne, men absolut ikke under de nuværende forhold.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Grækeren

kontantløs samfund...hmmmm min svigermonster stryger lide direkte til nervepillerne, hun vil hverken eje eller bruge mobil samt computer hvordan skal hun forholde sig...nogen gode råd ???

Redigeret af Grækeren

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er sjældent at jeg bruger kontanter, men kontantløs samfund...  

Det er umuligt når det ofte bryder sammen!...  Alt går i stå og der kommer lange køer i butikkerne. Godt nok sker det ikke hver dag, men mange landet over bruger jo kort dagligt. 

Man farer i hæve automaten og kommer tilbage med kontanter :)  

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
holstebronx skrev, for 41 minutter siden:

Det er sjældent at jeg bruger kontanter, men kontantløs samfund...

Det er umuligt når det ofte bryder sammen!...  Alt går i stå og der kommer lange køer i butikkerne. Godt nok sker det ikke hver dag, men mange landet over bruger jo kort dagligt.

Man farer i hæve automaten og kommer tilbage med kontanter :)

 

De fleste butikker er ved at få indført mobilepay og swipp

Svigter nets dankort terminaler kan du bare bruge mobilepay i stedet. Skulle da være fandens hvis både nets og internettet brød ned samtidig :-)

@lille Jens Der vil altid være alternative betalingsmuligheder. Eksempelvis euro´, gavekort eller what ever. Men det vil blive væsentlig besværliggjort! og langt henad ad vejen også forhindre større beløb. De fleste vil nok gerne have et gavekort til FØTEX men de færreste vil nok have et gavekort på 10.000-15.000 kr til Føtex (laves gavekort i det hele taget så store?)

Desuden bliver det meget åbenlyst hvis man annoncerer med en alternativ betalingsform. Ret let at gennemskue for skat så.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Heine skrev, for 3 timer siden:

Et kontantløst samfund er et fattigt samfund, og kun I kontrollanternes interesse. Som det er nu kan din bank/kommune/Skat til enhver tid følge ALLE dine transaktioner på dit Visa/Dankort - kontooverførsler mobilepay o.s.v.

Narh, de kan ikke alle sammen lovligt følge mine transaktioner, uden videre. Der skal være en anledning og i visse tilfælde en dommerkendelse.

Men jeg er enig i at perspektiverne er skræmmende.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 11 minutter siden:

Svigter nets dankort terminaler kan du bare bruge mobilepay i stedet. Skulle da være fandens hvis både nets og internettet brød ned samtidig :-)

MobilePay bruger bla. Nets - så det kommer an på, hvem butikken har valgt som indløser. 

Grækeren skrev, for 2 timer siden:

kontantløs samfund...hmmmm min svigermonster stryger lide direkte til nervepillerne, hun vil hverken eje eller bruge mobil samt computer hvordan skal hun forholde sig...nogen gode råd ???

Brug kort. Derudover kunne hun måske med fordel lede efter en ny svigersøn? ;)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 31 minutter siden:

De fleste butikker er ved at få indført mobilepay og swipp

Svigter nets dankort terminaler kan du bare bruge mobilepay i stedet. Skulle da være fandens hvis både nets og internettet brød ned samtidig :-)@lille Jens

 

Moblilepay bruger Clearhouse eller Nets. Nets tille Dankort og Clearhaus til en del af VISA/Mastercard.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er ikke så mange mennesker som fatter fractional reserve banking og the money multiplier effect.

Dem som gør vil aldrig argumentere af egen fri vilje for at vi helt skal undvære kontanter og kun nøjes med bankindeståender.

Har folk da fuldstændig glemt hvad der skete i Grækenland for kun 9 måneder siden. Dernede lærte man pludseligt på den hårde måde at kontanter var meget mere værd en bankindeståender.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Frej af Asgaard skrev, for 7 minutter siden:

Det er ikke så mange mennesker som fatter fractional reserve banking og the money multiplier effect.

Dem som gør vil aldrig argumentere af egen fri vilje for at vi helt skal undvære kontanter og kun nøjes med bankindeståender.

Har folk da fuldstændig glemt hvad der skete i Grækenland for kun 9 måneder siden. Dernede lærte man pludseligt på den hårde måde at kontanter var meget mere værd en bankindeståender.

Enig og uenig. Kontanter gør ikke den store forskel ift de problemer med pengeskabelsen så længe de udgør så lille en del af økonomien.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Grækeren
Bebop skrev, for 2 timer siden:

Brug kort. Derudover kunne hun måske med fordel lede efter en ny svigersøn? ;)

den fangede du så desværre ikke :wink:...hun har verdens bedste svigersøn, ifg hende selv. sååå

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 3 timer siden:

De fleste butikker er ved at få indført mobilepay og swipp

Svigter nets dankort terminaler kan du bare bruge mobilepay i stedet. Skulle da være fandens hvis både nets og internettet brød ned samtidig :-)

@lille Jens Der vil altid være alternative betalingsmuligheder. Eksempelvis euro´, gavekort eller what ever. Men det vil blive væsentlig besværliggjort! og langt henad ad vejen også forhindre større beløb. De fleste vil nok gerne have et gavekort til FØTEX men de færreste vil nok have et gavekort på 10.000-15.000 kr til Føtex (laves gavekort i det hele taget så store?)

Desuden bliver det meget åbenlyst hvis man annoncerer med en alternativ betalingsform. Ret let at gennemskue for skat så.

Nogen gange kan jeg ikke gå på netbank, Nordea.

Virker mit swipp i det tilfælde så? 

Kan man betale med swipp /mp på forskellig måder? 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
holstebronx skrev, for 26 minutter siden:

Nogen gange kan jeg ikke gå på netbank, Nordea.

Virker mit swipp i det tilfælde så? 

Kan man betale med swipp /mp på forskellig måder? 

Swipp er er selvstændig app idag. Den burde ikke virke i din bankapp længere

Men jeg har da en enkelt gang oplevet det ikke virker. Såfremt kontanter forsvinder finder man nok en løsning så man kan betale uanset om net dankort ikke virker.. Burde ikke være et større problem

Redigeret af Liderlig-fyr

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liderlig-fyr skrev, for 35 minutter siden:

Swipp er er selvstændig app idag. Den burde ikke virke i din bankapp længere

Men jeg har da en enkelt gang oplevet det ikke virker. Såfremt kontanter forsvinder finder man nok en løsning så man kan betale uanset om net dankort ikke virker.. Burde ikke være et større problem

Det er rigtigt, men udgives den ikke stadig af Nordea ?

Nogle butikker gennemfører transaktionen halvt, og når så forbindelsen kommer igen, så fuldføres den, men det er meget få steder at jeg har oplevet det.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Liderlig-fyr
holstebronx skrev, for 22 minutter siden:

Det er rigtigt, men udgives den ikke stadig af Nordea ?

Nogle butikker gennemfører transaktionen halvt, og når så forbindelsen kommer igen, så fuldføres den, men det er meget få steder at jeg har oplevet det.

Åh det er jo en fælles app for alle bankerne pånær danske

Det rent tekniske interesserer mig ikke synderligt! Men er ganske overbevist om man sagtens kunne og ville sætte det på 2 forskellige systemer såfremt kontant ikke var en mulighed

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Havnebumsen
Frej af Asgaard skrev, for 3 timer siden:

Det er ikke så mange mennesker som fatter fractional reserve banking og the money multiplier effect.

Dem som gør vil aldrig argumentere af egen fri vilje for at vi helt skal undvære kontanter og kun nøjes med bankindeståender.

Har folk da fuldstændig glemt hvad der skete i Grækenland for kun 9 måneder siden. Dernede lærte man pludseligt på den hårde måde at kontanter var meget mere værd en bankindeståender.

t

Redigeret af Havnebumsen

Del dette indlæg


Link til indlæg
Gæst

Jeg betaler godt nok mine regninger via netbank. Men det er kun for at slippe for gebyret på 35kr pr regning. Ellers bruger mit kort, når jeg engang imellem bestiller noget over nettet. Men det kun fordi næsten ingen sender pr efterkrav mere. Kunne forestille mig, at mange har "glemt" at betale på den metode.

Men i butikker og privat bruger jeg udelukkende kontanter, kan godt være at det er gammeldags at foretrække papir i lommen og alt betales kontant. Men den dag man ikke kan betale kontant mere. Så vil jeg tolke det som, at tingene er blevet gratis og jeg bare kan tage som jeg har lyst :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...