Hop til indhold
Findus

Jul på Det Gamle Bordel

Recommended Posts

 Jul på Det Gamle Bordel

1.december

Jul på det Gamle Bordel – prolog

I en hyggelig baggård i en bydel ikke så langt fra indre by i vor skønne hovedstad ligger Det Gamle Bordel, et hyggeligt sted af den gamle skole. En gæst der besøger Det Gamle Bordel vil først blive mødt af den solide hoveddør med et lille diskeret skilt, en klokke og en dørspion. Bag døren ligger venterummet med det beroligende velkendte syn af søvnige lamper, røde let slidte velourforhæng og vægge smagfuldt dekoreret med en del billige reproduktioner af indendørsscener som mest har noget med senge at gøre. Sceneriet gøres komplet af et lille pyntebord, et spejl i guldramme og en næsten ægte Louis 16 sofa som det dog ikke kan anbefales at sætte sig i da det ene ben er knækket – og måske var sofaen virkelig antik for på de telefonbøger som erstatter det manglende ben kan man endnu skimte et falmet ’KTAS’. Men tilbage på sporet og apropos senge skjuler velourforhænget en gang med fire døre. En leder til det store værelse med den store runde seng, en anden til det lille værelse med en seng fint udsmykket med messingkugler på de høje smedejernshjørnestolper, og den tredje til et mørkt kammer med en masse sælsommer remedier og bemærkelsesværdigt nok endnu en seng, mens den sidste dør leder til et badeværelse med en bagudgang. I venteværelset vil en besøgende finde endnu en dør, døren til pigestuen hvor der ikke er senge, men derimod et par sofaer, et bord med nogle stole og et fjernsyn. Det mest interessante ved pigestuen er dog, at vores hovedpersoner holder til her.       

Denne 1. december sad Mutter, som også nogen gange gik under navnet “Madame S” (35*)/178/65**)/G) ved bordet og læste avis iført en noget slidt lyserød badekåbe. Lille Fie, (21/169/50/B) lå henslængt på den ene af sofaerne og var i gang med at læse i et blad iført noget der mest af alt mindede om en engelsk skolepigeuniform. Men det var vist én hun burde have skiftet for flere klassetrin siden, da den både stumpede og strammede påfaldende.

I den anden sofa sad Karla Krammedyr (29/168/61/C) under et tæppe og var halvsovende i gang med at hæve koffeinniveauet tilstrækkeligt til at gøre et nyt forsøg på at åbne begge øjne samtidigt, mens Lola Lamselår, (26/172/62/D) allerede var i fuldt arbejdsdress (lyseblåt) og sad med sin I-pad i skødet  i gang med at tjekke nattens postninger af nuttede kattekillinger på EG.

Overfor Mutter sad Den Vakse Telefonpige, (49/??/??/??) og havde travlt med at få styr på dagens bookninger - hun sagde ”du har en gæst om et kvarter Lola, og dig Fie om en halv time”.

Udenfor væltede decemberregnen ned – ja det var nu svært at sige om det helt præcist lige var decemberregn, for den var ikke til at skelne fra den ubrudte skylle af oktober- og novemberregn der var gået forud. Men det var netop regnen der fangede Mutters opmærksomhed – hun greb fjernbetjeningen og skruede op for lyden, da TV2´s vejrudsigt med sæsonens første hvid juls barometer kom på.

”Det er ikke lige det, der skaber den rette julestemning” sagde Mutter med et suk, og slog lyden fra igen ”men jeg glæder mig som et barn alligevel” – de andre piger stemte i, og snart gik snakken lystigt om gaveønsker, julepynt, hjemmelavede godter, andesteg med rødkål og brunede kartofler og andre juleglæder, og ikke mindst om hvor fint Det gamle Bordel igen i år skulle pyntes til jul med juletræ og det hele– selv Karla gav et par bifaldende lyde fra sig, men opgav foreløbigt projektet med at åbne begge øjne samtidigt.

De blev afbrudt af en insisterende og lettere desperat banken på døren – ”er dørklokken i stykker igen”? spurgte Mutter. Den Vakse Telefonpige svarede mumlede ” batterier var udsolgt i Brugsen” og rejste sig påfaldende hurtigt for at lukke dagens første gæst ind.

Lola lagde sin I-pad til side løsnede sin praktiske hårknold og ledte med fødderne efter stilletterne under sofaen.

Lola4.png.bbcd7e7127f6d68f5e959e7f2883f0

Noter: *) **) This entry have some issues

.

 

Redigeret af Findus
Probl. med formatering fra Word

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Kysseglade Molly

Glæder mig til og hører hvem der banker på, jeg forestiller mig told og skat oppe i mit hoved.

Alle julehistorier har en grum karakter nemlig.

Men må sikkert vente ivrigt til imorgen med og få det at vide.

Drillepind.

 

 

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Tak for det allesammen :)

- og Molly har ganske ret, vil I vide hvad vore heltinder videre oplever og hvad der sker på Det Gamle Bordel må i lukke lukke op for et nyt spændende afsnit af julekalenderen imorgen ;)  

Del dette indlæg


Link til indlæg
Liv skrev, for 5 minutter siden:

Det glæder vi os til :) Kommer næste afsnit mon på allerede til midnat, eller skal man sove først? ;) 

Du må slet ikke være så sent oppe. ;) 

Del dette indlæg


Link til indlæg

2. december

Jul på det Gamle Bordel – et mystisk møde i Malmø

Det var sidst på eftermiddagen. Direktør Glädjeslösa trommede ildevarslende med fingrene på det store bord i det konferencelokale som Glädjeslösa Group af diskretionshensyn havde lejet i Malmø, mens ingeniør Rosenberg fremlagde byggeplanerne støttet af en papmodel af et ret så firkantet hus der bastant tårnede sig op over sine naboer og en række matrikelkort. ”Det er udelukket hr. Glädjeslösa, bebyggelsesprocenten kommer simpelthen for højt op i forhold til hvad der er muligt efter lokalplanen, vi kan max. få 11.800 etagekvadratmeter ud af den grund”. Direktøren så hvast over på vicekontorchef Jespersen fra kommunens byggesagsafdeling, der lige præcist i dag havde taget en fridag for at se det smukt julepyntede Malmø ”..og hvad tror du vi har betalt dig for”? Jespersen bedyrede, at han skam havde gjort hvad der var menneskeligt (og politisk) muligt, men at lokalplanen ikke kunne bøjes yderligere, hvad der fik direktør Glädjeslösa til mere og mere at leve op til sit navn. Da pegede hans juridiske chef Schultz, en lille slesk udseende og væselagtig mand med upålideligt flakkende øjne, på matrikelkortet – ”se nr. 44C, der til venstre. Vi har faktisk et udestående pantebrev i ejendommen”. Direktør Glädjeslösa holdt straks op med at tromme i bordet og lænede sig interesseret frem ”Rosenberg – ville det være nok”? sagde han skarpt  – ”tja,  jo hvis vi forlænger sidebygningen et par fag skulle det kunne lade sig gøre uden at bebyggelsesprocenten kommer over maksimum, og ekstraomkostningerne vil nok være overskuelige – men det er selvfølgeligt  kun et sjus, det vil kræve grundige …” – direktøren løftede hånden og ingeniøren holdt brat inde. Direktøren vendte blikket mod juristen – ”Schultz, hvordan og hvornår”? Schultz tjekkede kort sine papirer ”Pantebrevet kan opsiges med tre ugers varsel uden begrundelse” svarede han og tilføjede ”Det Gamle Bordel? ser man det! ja vi skal snart få indført svenske tilstande”. Juristens vits bragte et flygtigt smil over direktør Glädjeslösas læber og Jespersen indskød, for dog at bidrage med noget, ”det er helt klart muligt indenfor lokalplanen – og en nedrivningstilladelse til et berygtet hus er en formssag, det kan jeg godkende lige efter jul”. ”Jul” fnøs Direktør Glädjeslösa foragteligt, men konkluderede nogenlunde tilfreds - ”jeg ordner personligt den sag i morgen”.  

      

Del dette indlæg


Link til indlæg
Guest Kysseglade Molly

Der var den grumme karakter, sådan...

Ihh, hvor er du fantasifuld og god med ord.

Glæder mig til og læse mere.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Kysseglade Molly skrev, for 5 minutter siden:

Der var den grumme karakter, sådan...

Ihh, hvor er du fantasifuld og god med ord.

Glæder mig til og læse mere.

 

 

Har vi en julekalender ekspert ? :P 

Del dette indlæg


Link til indlæg
holstebronx skrev, for 9 minutter siden:

"Direktør Glädjeslösa", han lyder da som en hyggelig fætter :D 

Ja han har vist svenske aner ;)

Kysseglade Molly skrev, for 5 minutter siden:

Der var den grumme karakter, sådan...

Mørke skyer samler sig over Det Gamle Bordel, hvordan skal det dog gå, og hvad med julen? - så følg med imorgen, når der kommer et nyt spændende afsnit af "Jul på Det Gamle Bordel".

Del dette indlæg


Link til indlæg

3. december

Jul på det Gamle Bordel – mest om pantebreve

Kl. 10.00 stod direktør Glädjeslösa ved døren til Det Gamle Bordel – Mutter selv mødte op i venteværelset og tog venligt mod den nydeligt udseende herre, der med sin dyre frakke, dyre sko og luksuriøse kalveskinds dokumentmappe lignede enhver Mutters drøm om en ny skattet gæst. Direktør Glädjeslösa spurgte bryskt ”er de ejer af dette…” han så sig misbilligende omkring ”…etablissement”? Mutter bekræftede tøvende.

Direktøren åbnede sin dokumentmappe og overrakte Mutter et par stykker officielt udseende papirer. Det ene var et pantebrev i Det Gamle Bordel på et anseeligt beløb, det andet meddelte kortfattet, at Glädjeslösa Finans hermed opsagde pantebrevet til indfrielse den 24. december kl.18.00. Men hvis ejendommen blev afstået og fraflyttet straks, ville selskabet undtagelsesvist være indstillet på at betale op til 17,11% af de dokumenterede flytteomkostninger for ikke nagelfast inventar. ”Det er et generøst tilbud, de kan skive under her” sagde hr. Glädjeslösa.

Mutter viste i et glimt sin passionerede side, der udgjorde så stor en del af Madame S og rev pantebrevet i småstykker – ”det var selvfølgelig en fotokopi” sagde direktør Glädjeslösa køligt, ”opsigelsen er nu kundgjort, og er også sendt med rekommanderet post. De har til den 24. december kl.18.00 præcist til at skaffe pengene frue – de damer” sagde han henvendt til resten af pigerne der, bortset fra Fie som allerede havde en gæst, klumpede sig sammen i døren til pigestuen. Han vente sig og gik, men stoppede i døren vendte sig halvt og sagde ”… er de ude af stand til at indfri beløbet ved fristens udløb, vil de øjeblikkeligt blive sat på gaden””på gaden!” gentog pigerne chokeret.

Mutter stod et øjeblik helt stille efter direktøren var gået, så erklærede hun  ”jeg vil ikke høre denne… denne…  denne mandslings navn nævnt igen i mit hus nogensinde” med en så kategorisk autoritet, at pigerne kun kunne adlyde. Resten af dagen gik med ophidset snak i pigestuen om den unævnelige, pantebrevet og Det Gamle Bordels fremtidsudsigter når der ikke lige var gæster og ingen havde tid til at følge med i TV2 vejret og hvid juls barometeret.

Ud på eftermiddagen dukkede Lille Fie igen op i pigestuen efter igen at have haft besøg af en gæst – ”pyha for en omgang, han var da godt nok speciel ham her” – ”hvordan speciel” spurgte Karla høfligt uinteresseret fra sin sofa – ”åh ved sku´ ikke om han var mest interesseret i mig eller den øl han havde med og han insisterede på at beholde sit FCM halstørklæde på under hele besøget”. Et træt smil viste sig på Karla´s og Mutter´s ansigter - ”Nåe ham - ham kender vi godt” sagde Mutter og kikkede opgivende op i loftet ”han er fra Herning”.

 

Redigeret af Findus
Formateringsproblemer

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er det KK der har sneget sig ind i historien?:grin: 

Findus skrev, for 9 timer siden:

”pyha for en omgang, han var da godt nok speciel ham her” – ”hvordan speciel” spurgte Karla høfligt uinteresseret fra sin sofa – ”åh ved sku´ ikke om han var mest interesseret i mig eller den øl han havde med og han insisterede på at beholde sit FCM halstørklæde på under hele besøget”.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
Findus skrev, for 32 minutter siden:

Muligvis ;) - men på den anden side, sådan er alle FCM fans jo.

Hov hov unge mand- :lol::lol: Man må aldrig give slip på sit halstørklæde. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

4.december

Jul på det Gamle Bordel – nu med nisse!

Hr.Lillemand strakte sig og kløede sig på sin omfangsrige og ret så behårede mave. Hvor længe havde han sovet?, hold da kæft! allerede den 4. december, sovet over igen. ”På den igen” sagde han højt til sig selv i et forgæves forsøg på at hente lidt juleentusiasme frem, og sparkede den øverste skål af den sammenklappede røde postrede F-skåls BH, som han havde sovet i siden sidste jul og rejste sig besværet op i sine knap 16 cm. højde. Hr. Lillemand var nemlig nisse, nærmere betegnet bordelnisse. Han trissede hen til en Asti flaske - tom selvfølgelig, han tog sig til hovedet hold da kæft, den måtte have været slem sidste år. Fjedrene over hans hoved knagede tydeligt og der lød lidt pigefnisen og et par mere maskuline lyde – nå der var åbenbart nogen oppe i den store runde seng, så gik det ikke at komme ud for at se om der skulle være lidt Asti-sjatter. Hr.Lillemand stod lidt ubeslutsomt. Ah for Rudolf´s iskolde behårede rensdyrrøv da også, hvad kan nogen med rimelighed forlange af en bordelnisse? - skal man sove over sig kan man lige så godt gøre det ordentligt ræsonnerede han og gik resolut i seng igen. Fjedrene over hans hoved begyndte at knage i en lystig rytme – ah typisk! Bliver de tøser da aldrig trætte af at hoppe i sengen? Hr.Lillemand trak dynen op over ørene og lukkede øjnene igen og prøvede at ignorere larmen.

Del dette indlæg


Link til indlæg

5. december

Jul på det Gamle Bordel – mest om julepynt

”OMG” udbrød Lola, ” – hvor er den stor!, det er den største jeg nogensinde har set”! - ”Ja” svarede den skæggede gæst stolt, ”han vejer også 17½ kg.” – ”OMG”, gentog Lola forbløffet – ”hvordan i alverden fandt du ud af det?” – ”det var heller ikke nemt” svarede gæsten smigret af opmærksomheden. ”Må jeg røre ved den?” spurgte Lola med spændt forhåbning i stemmen, gæsten nikkede og svarede ”ja det kan den godt li´ men vær lidt forsigtig til at begynde med, han er lidt lunefuld” – ”Ey se han kan godt li´ når jeg nusser ham - OMG, OMG nu bliver den endnu længere!” hvinede Lola - ”han strækker sig fordi han godt kan lide du kæler med ham” forklarede gæsten - ”han hedder i øvrigt Lørdagskyllingen”, Lola lo en perlende latter, ”det er der garanteret ikke mange der hedder” – ”der er heller ikke mange som ham” svarede gæsten stolt  – ”ey det godt nok den største kat jeg nogensinde har set” sagde Lola beundrerne.

Mens Lola underholdt sin gæst sad de øvrige piger i pigestuen og diskuterede den unævnelige herres besøg og pantebrevet. ”Så vi ryger på gaden hvis ikke vi kan finde pengene til at betale”? spurgte Karla – ”ja desværre” svarede Mutter ”jeg tjekkede det både med banken og revisoren i går, den er god nok”. ”Men hvordan i alverden skal vi skaffe alle de penge” spurgte Den Vakse Telefonpige, ”så mange plejer der altså ikke at komme ind i en julemåned, kan vi ikke låne dem i banken””Nej de låner ikke ud længere” sagde Mutter og tilføjede – ”så vi må være sparsommelige - desværre piger, der bliver ikke til ny julepynt i år” – Mutters ord udløste en del skuffede protester og søgte argumenter om, at de gæster der kun besøgte Det Gamle Bordel for at se den smukke juleudsmykning nok ville blive skuffede hvis stedet ikke igen i år optrådte fint julepyntet. ”Der er ikke råd til julepynt lige nu, men vi skal nok finde på noget” beroligede Mutter og fortsatte fortrøstningsfuldt ”jeg har allerede en idé eller tre, vent og se alt ordner sig i morgen”, hun kastede et sært ligesom vurderende blik på Karla, og fortsatte – og i øvrigt går jeg tidligt i dag, jeg har noget jeg lige skal ordne”.

Del dette indlæg


Link til indlæg

6. december

Jul på det Gamle Bordel – en kær gæst ventes

Mutter slog glad døren op med en sort papæske under den ene arm og Politikken plus en pose morgenbrød under den anden (to Københavnerbirkes, to Spandauere og to æblefisk) ”Hej piger – jeg er sikker på alt løser sig, i dag kommer den kære gamle Hr. X igen på besøg - han må have tjent en formue, da han solgte nøglehulsfabrikken, og han bruger aldrig andet end sin aldersrente alligevel. Han kan sagtens låne os til at indløse det pantebrev og redde Det Gamle Bordel” – stemningen steg straks, og man ventede spændt på den kære gamle Hr. X som skulle komme kl. 9:45. 

"Nu er den der vist" siger Mutter og træder et skridt tilbage for at beundre sit værk. Karla Krammedyr stod nu i en minimal stuepigeuniform, hvor den mindste bevægelse blottede et lille stykke bart lår med fristende strømpebåndssløjfer, hvis da ikke kjolens dybe udskæring allerede helt havde hypnotiseret blikket. Hun var i sorte stilletter og bar dertil et lille hvidt blondeforklæde og en hvid stuepigekappe. "Sådan" sagde Mutter tilfreds, ”jeg ved ikke rigtigt” sagde Karla tvivlende, og gabte for det var meget tidligt på dagen efter hendes målestok ”det der med kostumer er mere Fie”. Mutter affejede hende "det vil minde den kære gamle hr. X om mange glade stunder dengang han endnu havde fabrikken og boede i den store direktørvilla på hjørnet – og husk nu, at jeg lige skal snakke med ham over en kop kaffe bagefter. Hallo er du vågen? så tag dig dog sammen Karla".

Hr X ankom præcist kl. 9.45 og parkerede sit køretøj lige ved hovedindgangen – Den Vakse Telefonpige var klar ved døren. Hun tog imod den kære gæst og viste ham ned i det store værelse. Karla satte gabende sin kaffekop fra sig, forlod pigestuen med en strudsefjersstøvkost under den ene am og bevægede sig usikkert ad gangen mens hun med den frie arm støtter sig til væggen. Mutter ryster opgivende på hovedet ved synet, og sagde henvendt til Den Vakse Telefonpige - "utroligt at den pige aldrig har lært at gå på stilletter".

   Stuepige3.thumb.jpg.b12e9c4f7cec77fb47d4   

Efter vellykket besøg hos Karla Krammedyr inviterede Mutter Hr. X på kaffe og lidt brød og tog forsigtigt det store emne op - men desværre havde den kære gamle sjæl glemt sit hørerør hjemme på alderdomshjemmet, hvad der handicappede samtalen en del. Hr. X var åbenbart overbevist om, at det Mutter ønskede at høre, var en lang og omstændelig beretning fra dengang han som yngre dyrkede sejlsport. Detaljerne var temmelig tågede og involverede noget med en kahytsjomfru, eller også var det ikke en kahytsjomfru alligevel, men det var i hvert fald noget, der havde gjort et stort indtryk på Hr. X som ikke lod sig bevæge til at tale om noget som helst andet.

Da han mange kopper kaffe senere forlod Det gamle Bordel sukkede Mutter – ”nå, det gik ikke, og nu kommer han ikke igen før efter jul – heldigvis kommer der en anden i morgen der nok kan hjælpe os”.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg
holstebronx skrev, for 59 minutter siden:

Bordellet har da promemete besøgene, må man sige :D 

BARE VENT til du måske også bliver skrevet ind i historien . . . . :lol::lol:

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...