Hop til indhold
gerog

Tysk dåse pant

Recommended Posts

​Men det jeg har hørt, der er det ikke afgjort endnu, om man kan få panten tilbage i DK. Da det også kan ende med man kun kan få panten tilbage i Tyskland.

​det er ikke korrekt. Grænsekøbmanden kan vælge at sælge med dansk eller tysk pant. vælger grænsekøbmanden at sælge dåsen med dansk pant, så kan du aflevere dåsen i alle danske pantsytomater. vælger han derimod atsælge dåsen med tysk pant - ja, så skal du have dine dåser med tilbage til tyskland for at få panten tilbage :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det burde kunne afklares relativt let. Vi har jo folk herinde, der ligefrem boltrer sig i jura og paragraffer.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​det er ikke korrekt. Grænsekøbmanden kan vælge at sælge med dansk eller tysk pant. vælger grænsekøbmanden at sælge dåsen med dansk pant, så kan du aflevere dåsen i alle danske pantsytomater. vælger han derimod atsælge dåsen med tysk pant - ja, så skal du have dine dåser med tilbage til tyskland for at få panten tilbage :-)

​Lige præcis og vælger han at sælge, som han har gjort hele tiden, så afleveres det til genbrug stadigvæk.

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Baron. 

"Det ville generelt være langt bedre, hvis alle simpelthen tog ansvar for deres eget affald, frem for bare at smide det, derunder sende det til genbrug, der kan. Så ville det slet ikke være nødvendigt med pant."

Det er desværre en ønskedrøm, du, jeg og rigtig mange andre gør sådan; men desværre er der et mindretal der ikke vil lære det.

Hvad der virkelig kan irritere mig er når jeg går på stranden og finder fiskeliner og embelage fra fiskegrej, det er smidt af menesker der har deres hobby i naturen.

På en fisketur i USA så jeg et skilt der opfordrede til at efterlade pladsen pænere end man fandt den, det har jeg prøvet at leve op til siden.

Del dette indlæg


Link til indlæg

I lighed med dåsepant, burde der også være pant på cigaretpakninger og folien dertil - bare på ca. 500 meter vejstrækning samlede jeg sidste år omkring 50 cigaretpakninger op - ved selvfølgelig godt at de forgår med tiden, men hvorfor skal de ligge og flyde i vejkanten imens? Hvorfor kan folk ikke bare smide dem ned i bunden af deres egen bil - nej, det er da for ulækkert :-?

Del dette indlæg


Link til indlæg

... Hvorfor kan folk ikke bare smide dem ned i bunden af deres egen bil - nej, det er da for ulækkert 

:-?

​Jeg er chauffør og kører rigtig mange km hver dag. Det ér altså ikke ret svært at ligge tomme dåse, snolderposer, servietter og hvad har vi, ned i dørlommen. Og så tømme det af i den dertil indrettede spand, når man tanker.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Jeg er chauffør og kører rigtig mange km hver dag. Det ér altså ikke ret svært at ligge tomme dåse, snolderposer, servietter og hvad har vi, ned i dørlommen. Og så tømme det af i den dertil indrettede spand, når man tanker.

​Nu er der som regel ikke plads til både tomme dåser, snolderposer, pølsbakker, cigaretpakninger, servietter, tyggegummi, ispapir, mv. nede i de fleste bilers dørkarme + det kan også hurtigt blive lidt ulækkert dernede - så jeg savner virkelig en bil med en form for indbygget affaldsspand/pose.

Evt. kunne man lave det sådan at bilerne bare skulle køre hen over en affaldsskakt på tankstationerne og ved et tryk på en knap blev affaldsspanden i bilen tømt :-D

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg har også kørt lastbil førhen.. nogen har en rigtig skraldespand med låg med, stående på gulvet i passagersiden somregel. Andre har en bærepose man lige lukker til, og hænger på dørhåndtaget i højre side. Nemt.. Men ja, der ligger affald overalt langs vejene.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Men det er stadig meget bureaukratisk og bøvlet med at man skal køre til Tyskland for at få pant.

Og hvem gider kører til Tyskland med tomme dåser hvis vi antager at vedkommende kommer der 4 gange om året? Så bliver disse dåser da smidt ud og ikke genbrugt.

Du skal jo netop ikke til Tyskland med tomme dåser. De 19 øres forskel på betalt pant og returneret pant skyldes, at du kan aflevere dåserne i returautomater i Danmark.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja. Når en person med dansk pas bosiddende i Danmark skal betale pant medens hans nabo, der har dobbelt statsborgerskab, ikke skal så er der i allerhøjeste grad tale om brud på menneskerettighederne.

 

​Der er ingen i Danmark der har dobbelt statsborgerskab. Det er ikke tilladt i DK.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Der er ingen i Danmark der har dobbelt statsborgerskab. Det er ikke tilladt i DK.

​Men det er tilsyneladende lige ved at blive det - se her : http://www.justitsministeriet.dk/nyt-og-presse/pressemeddelelser/2014/regeringen-indg%C3%A5r-bred-aftale-om-dobbelt-statsborgerskab og her http://www.justitsministeriet.dk/arbejdsomr%C3%A5der/statsborgerskab/dobbelt-statsborgerskab-0

Redigeret af bent53

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Ja det ser ud til, at der måske kommer et gennembrud på den front. Danmark er et af de få lande i verden, hvor dobbelt statsborgerskab ikke er tilladt.

Politikkerne taler om globalisering og snart alt kan lade sig gøre på kryds og tværs af grænser, men samtidig fastholder de andedammen, når det kommer til statsborgerskab.

Redigeret af Eastwood
typo

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Der er ingen i Danmark der har dobbelt statsborgerskab. Det er ikke tilladt i DK.

​Nej. Jeg er selv gift med en udlænding fra et ikke så fjernt land, og det er enten eller. Vi har valgt, at hun forbliver "udlænding".

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Nej. Jeg er selv gift med en udlænding fra et ikke så fjernt land, og det er enten eller. Vi har valgt, at hun forbliver "udlænding".

​Så hvis du sender din bedre halvdel ned til grænsen for at købe øl og vand, så kan hun slippe for at betale pant fordi hun er udlænding?

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Der er ingen i Danmark der har dobbelt statsborgerskab. Det er ikke tilladt i DK.

​JO - Mine børn skulle først vælge, da de blev 18 - De kunne have valgt et andet end dansk . . .

De blev registreret i et andet land (Indenfor EU) ved fødslen, så vi begge kunne få dem opført i vores pas - OG de fik tilbud om andet statsborgerskab da de blev 18 . . . 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​JO - Mine børn skulle først vælge, da de blev 18 - De kunne have valgt et andet end dansk . . .

De blev registreret i et andet land (Indenfor EU) ved fødslen, så vi begge kunne få dem opført i vores pas - OG de fik tilbud om andet statsborgerskab da de blev 18 . . . 

​Det er lidt anderledes med børn/umyndige.

Du skriver selv, at de skulle VÆLGE, når de blev 18. Det er altså en situation, der ikke kan fortsætte.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Så hvis du sender din bedre halvdel ned til grænsen for at købe øl og vand, så kan hun slippe for at betale pant fordi hun er udlænding?

​Det tror jeg ikke.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Det er lidt anderledes med børn/umyndige.

Du skriver selv, at de skulle VÆLGE, når de blev 18. Det er altså en situation, der ikke kan fortsætte.

​KORREKTION - Har nærlæst reglerne - Var vist for hurtig på tasterne . . . ;-)

Det var DK der spurgte, men hvis de ønsker, kunne de fortsat have beholdt dobbelt statsborgerskab - Ville koste 255 € til ansøgning, da de stadig har familierelationer til det pågældende land . . 

De kan få pas i det pågældende land - MEN med DK-regler, har de jo dansk kørekort, som er nok legitimation hos Fleggaard . . . 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Min bedre halvdel er også af udenlandsk herkomst og måtte opgive sit eget statsborgerskab, da hun blev "dansker". Det giver problemer når hun er hjemme på besøg, fordi myndighederne, ud fra navnet formentligt, er klar over, at hun er derfra, men ikke længere har noget pas fra landet. Det bryder de sig ikke om og hver gang skal der en lang forklaring til, om at man i Danmark ikke kan have to pas. Så hun bliver mistænkeliggjort allerede ved indrejsen.

 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...