Hop til indhold
gerog

Tysk dåse pant

Recommended Posts

Man snakker omkring 2018, men grænsebutikkerne varsler et retsopgør... og teknisk set er det ikke vedtaget i Folketinget, men har ingen ide om et blåt flertal vil trække det tilbage...

Del dette indlæg


Link til indlæg

Fleggaard siger de ikke vil opkræve pant, uanset om det bliver vedtaget eller ej.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Er sikker på det IKKE kommer til at berøre os, da det kun er grænsebutikkerne i Schleswig- Holstein det gælder for og IKKE i Mecklenburg - Vorpommeren, derved bestilles og betales varerne online på butikkernes hjemmesider ,og hvor der står leveringsadresse vil der kunne skrives den butik ved grænsen hvor man nu ønsker at afhente varerne.

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det var vist et desperat forsøg fra Liste A på at kapre stemmer (?!) der løb ud i sandet. Der er så store juridiske og menneskeretslige problemstillinger at det aldrig bliver til noget i den form det blev fremlagt. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Menneskeret ligefrem? Vi er enige om vi taler om dåsepant, som beviseligt er et miljøvenligt tiltag? :)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja. Når en person med dansk pas bosiddende i Danmark skal betale pant medens hans nabo, der har dobbelt statsborgerskab, ikke skal så er der i allerhøjeste grad tale om brud på menneskerettighederne.

Læg dertil at det ikke er ved alle grænseovergange det påtænkes gældende. Det bliver aldrig gennemført i den form

Det er endvidere farligt at skrive "beviseligt" uden henvisning til officielle data... Det har ikke en kæft med miljø at gøre, det er da tydeligt for enhver ;-)

Redigeret af Pele10

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja. Når en person med dansk pas bosiddende i Danmark skal betale pant medens hans nabo, der har dobbelt statsborgerskab, ikke skal så er der i allerhøjeste grad tale om brud på menneskerettighederne.

Tyskerne betaler pant. Det er en mystisk undtagelse, der har fritaget dåser, der eksporteres, fra pant. Nu er det så blevet genoprettet efter mange års forhandling. Det rigtigste vil være en fælles pantordning i hele EU.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Det er et personligt synspunkt men det har bare ikke noget med det faktum at gøre at ministeren gjorde regning i opløbet til valgkampen uden vært eller juridisk gang på jord. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg forstår simpelthen ikke, at sådan en ubetydelig detalje får så meget opmærksomhed - især med tanke på hvad der ellers foregår i verden. 

Miljøministeriet har estimeret, at der hvert år smides en million tysklandsdåser i Danmark. Det er da absolut relevant at få indført pant på tysklandsdåser - og dermed nedbragt antallet af dåser, der ligger og flyder rundt omkring i landet. 

.... og lad os så lige få lidt proportioner på. Der er tale om 19 øres tysk moms per dåse. Altså 4,56 per ramme øl/sodavand (24 stk). En ramme Carlsberg vil altså stige fra 69,99 kroner til 74,55.

vælter små 6 kroner budgettet - så er det måske tid til at sætte forbruget af øl og sodavand ned ;-)

Redigeret af RobinHood

Del dette indlæg


Link til indlæg

Ja. Når en person med dansk pas bosiddende i Danmark skal betale pant medens hans nabo, der har dobbelt statsborgerskab, ikke skal så er der i allerhøjeste grad tale om brud på menneskerettighederne.

​Udmærket eksempel på, hvordan personlig fornærmelse tolkes som et brud på menneskerettigheder. Proportionssans og tudekiks anbefales.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Jeg forstår simpelthen ikke, at sådan en ubetydelig detalje får så meget opmærksomhed - især med tanke på hvad der ellers foregår i verden. 

Miljøministeriet har estimeret, at der hvert år smides en million tysklandsdåser i Danmark. Det er da absolut relevant at få indført pant på tysklandsdåser - og dermed nedbragt antallet af dåser, der ligger og flyder rundt omkring i landet. 

.... og lad os så lige få lidt proportioner på. Der er tale om 19 øres tysk moms per dåse. Altså 4,56 per ramme øl/sodavand (24 stk). En ramme Carlsberg vil altså stige fra 69,99 kroner til 74,55.

vælter små 6 kroner budgettet - så er det måske tid til at sætte forbruget af øl og sodavand ned ;-)

​Men det er stadig meget bureaukratisk og bøvlet med at man skal køre til Tyskland for at få pant.

Og hvem gider kører til Tyskland med tomme dåser hvis vi antager at vedkommende kommer der 4 gange om året? Så bliver disse dåser da smidt ud og ikke genbrugt.

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Men det er stadig meget bureaukratisk og bøvlet med at man skal køre til Tyskland for at få pant.

Og hvem gider kører til Tyskland med tomme dåser hvis vi antager at vedkommende kommer der 4 gange om året? Så bliver disse dåser da smidt ud og ikke genbrugt.

​Jeg tror heller ikke, at dåsepant, som ikke let kan indløses, ændrer på folks adfærd. Som den grønne frihedshelt påpeger, er merprisen under 5 kr. for en kasse. Hvis man lægger den oven i udgifterne til en indkøbstur fra f.eks Århus, skal panten tælles i promiller.

Redigeret af Borende X

Del dette indlæg


Link til indlæg

Pantens pris vil være mere end 5 kr. kassen. De frem 5 kr. er den tyske moms, man ikke får retur ved pantindlevering i DK. Selve panten er vel omkring en kr. per dåse - altså 24 kr. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Men det er stadig meget bureaukratisk og bøvlet med at man skal køre til Tyskland for at få pant.

Og hvem gider kører til Tyskland med tomme dåser hvis vi antager at vedkommende kommer der 4 gange om året? Så bliver disse dåser da smidt ud og ikke genbrugt.

De er jo netop pointen. Du skal ikke til Tyskland for at få panten. 
Når ordningen træder i kraft, vil du kunne aflevere tysklandsdåser i de danske pantautomater og få udbetalt 1 kroner per dåse. Du skal altså ikke slæbe tomme dåser til tyskland.  

Del dette indlæg


Link til indlæg

Pantens pris vil være mere end 5 kr. kassen. De frem 5 kr. er den tyske moms, man ikke får retur ved pantindlevering i DK. Selve panten er vel omkring en kr. per dåse - altså 24 kr. 

​Du får jo de 24 kroner tilbage ved aflevering af dåserne i DK eller Tyskland. Så det er altså ikke en ekstra udgift. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

​Udmærket eksempel på, hvordan personlig fornærmelse tolkes som et brud på menneskerettigheder. Proportionssans og tudekiks anbefales.

Sikke noget vrøvl. Jeg forholder mig til fakta og du blander følelser ind i debatten. Jeg har ikke gjort gældende om jeg er pro pant eller ej. Jeg gør blot opmærksom på nogle helt basale og generelle problemstillinger som gør, at forslaget aldrig bliver til noget. Spis du bare selv din ration af tudekiks :-)

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du har misforstået lidt. Der er ikke tale om et forslag - der er indgået aftale mellem Danmark og Tyskland. 
Det kræver på ingen måde en vedtagelse i folketinget. 

Del dette indlæg


Link til indlæg

De er jo netop pointen. Du skal ikke til Tyskland for at få panten. 
Når ordningen træder i kraft, vil du kunne aflevere tysklandsdåser i de danske pantautomater og få udbetalt 1 kroner per dåse. Du skal altså ikke slæbe tomme dåser til tyskland.  

​Men det jeg har hørt, der er det ikke afgjort endnu, om man kan få panten tilbage i DK. Da det også kan ende med man kun kan få panten tilbage i Tyskland.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Du har misforstået lidt. Der er ikke tale om et forslag - der er indgået aftale mellem Danmark og Tyskland. 
Det kræver på ingen måde en vedtagelse i folketinget. 

​Det er nu er det dig der har misforstået lidt. Der er IKKE indgået en aftale mellem Danmark og Tyskland. Der er indgået en aftale mellem Danmark og delstaten Sleswig-Holstein, derfor gælder pant IKKE alle grænsebutikker.

Venligst Landsbytossen - nu med tablet

Redigeret af BigDick

Del dette indlæg


Link til indlæg

Køber en udlænding en øl eller sodavand i Danmark må han betale pant, køber han det samme i Tyskland må han også betale pant, det er kun i grænsehandel butikkerne man har en undtagelse.

Tager man en cykkeltur langs vejene der fører fra grænsen ser man hvor langt en øl holder, der ligger massevis af dåser i vejgrøften, lad os bare få normaliseret forholdene.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Uanset er det endnu en gang politisk makværk! Der er blevet skrevet, at butikkerne vil kunne vælge mellem dansk og tysk pant. OK så langt, men...

1. Hvorfor skal der nu lægges et moms-beløb oven i, der ikke bliver tilbagebetalt. Dette er IKKE miljøhensyn, men et forsøg på en teknisk handelshindring af hensyn til de grædende danske købmænd, der ikke har fattet, at det ikke er PANTEN, der får os til at hente øl og sodavand i Tyskland, men derimod de alt for høje danske priser.

2. Den mulige tyske pant blev af medierne nævnt som DKK 1.85 per dåse. Dette er langt over den normale pant i Tyskland?!? Kunne butikkerne ikke bare sælge med almindelig tysk pant?

3. Jeg er da helt sikker på, at de danske handlende vil være helt vilde med at håndtere de mange dåser med dansk pant, som de ikke har tjent en øre på.

4. Jeg ved ikke i resten af landet, men hernede i det Sønderjyske har vi altså affaldssortering. Nu har vi fået sorteringsskraldespande på de enkelte matrikler, men før det afleverede mange deres tyske dåser på genbrugsstationen. Så mange, at de havde stillet containere op specifikt til dette, og de blev fyldt, hurtigt!

5. Det er rigtigt, at man har estimeret 1 million dåser om året smidt i naturen. Hvordan man er kommet fra til dette tal, ved jeg ikke. Men jeg mener at have læst et sted, at ved den sidste affaldsindsamlingsdag, blev der indsamlet omkring 120.000 dåser. Det er for mange, og skovsvinene skulde hænges op i en pæl i de ædlere dele, men der er altså et stykke op til 1 million. Uanset skal tallet ses i forhold til 600 millioner solgte dåser om året. Det er altså en ret lille andel, som ender i naturen. Dogne mennesker, der bare smider deres affald har der alle dage været. De smider også danske pantflasker, så jeg tvivler på, pant vil ændre noget på dette.

Summa summarum: Pant på dåserne (hvis den altså nogensinde bliver indført, hvilket jeg også tvivler på, i hvertfald i denne form) kommer ikke til at stoppe mig og mange andre fra at købe i Tyskland, hvilket er det egentlige formål fra regeringens side (til trods for medlemskab af EU, der bør sikre varernes fri bevægelighed over grænserne...). Det kommer bare til at blive mere besværligt, da jeg skal indsamle og medbringe de tomme dåser, sandsynligvis i ubeskadiget stand (læs: må ikke trykkes sammen), så stregkoden kan læses af en maskine. Det vil sige, jeg skal bruge plads på at opbevare dem, frem for bare at sende nemt sorteret, ren aluminium direkte til genbrug! (aluminium er et af de genbrugsmaterialer, der rent faktisk er penge værd)

Jeg er (mørke)rød, jeg er tilhænger af miljøhensyn... men dette er bare ren protektionisme af en dansk detailhandel, der har for høje priser.

Del dette indlæg


Link til indlæg

@ Røde Baron. Jeg er enig i det meste af det du skriver. Køber vi flaskeøl betaler vi normal tysk pant og kommer med flaskerne igen, jeg ser ikke noget problem i det.

Desværre er der for mange skov/vejsvin det gælder også McDonalds og tilsvarende.

Del dette indlæg


Link til indlæg

@ Røde Baron. Jeg er enig i det meste af det du skriver. Køber vi flaskeøl betaler vi normal tysk pant og kommer med flaskerne igen, jeg ser ikke noget problem i det.

Desværre er der for mange skov/vejsvin det gælder også McDonalds og tilsvarende.

​Jep, så hvis man skal følge pant-logikken mht miljøhensyn, skulle der jo pant på alt muligt, McD emballage f.eks. Eneste forskel er, at papir/pap ikke er så lang tid om at nedbrydes, som flasker og metal er. Jeg tror dog ikke Den Gyldne Måge ville være så vild med den ide.

Det ville generelt være langt bedre, hvis alle simpelthen tog ansvar for deres eget affald, frem for bare at smide det, derunder sende det til genbrug, der kan. Så ville det slet ikke være nødvendigt med pant.

Del dette indlæg


Link til indlæg

Sikke noget vrøvl. Jeg forholder mig til fakta og du blander følelser ind i debatten. Jeg har ikke gjort gældende om jeg er pro pant eller ej. Jeg gør blot opmærksom på nogle helt basale og generelle problemstillinger som gør, at forslaget aldrig bliver til noget. Spis du bare selv din ration af tudekiks :-)

​Super - og du linker lige til den juridiske udredning, der godtgør at dit postulat har hold i virkeligheden og/eller i det mindste redegør for dit eget hjemmestrikkede argument med udgangspunkt i relevante konventioner?

Del dette indlæg


Link til indlæg

Deltag i samtalen

Du kan oprette et indlæg nu og oprette dig som bruger bagefter. Hvis du allerede har oprettet en bruger, så log ind her for at oprette et indlæg med den bruger.

Gæst
Svar på denne tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...